Van een plastic zak en een kippenhok
Gevaarlijke verkeerspunten onder de loupe
Kent U onze brilleglazen al
met ingebouwde lichtregeling!
Leenenl
Leenen|
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
KL0CKE KEUKEN
Gebr. Martens nv
Venrays
Mannenkoor
VRIJDAG 9 MAART 1973 No. 10
VIER EN NEGENTIGSTE JAARGANG
VOOR AL UW DRANKEN
PEEL EN MAAS
n
L'
'JU
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 16 ct per mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER HALFJAAR 7.50 (bij vooruitbetaling)
Als je zo de algemene mening hoort, dan is Ysselsteyn het voor
beeld van de nieuwe land- en tuinbouw en heeft Oirlo zijn kan
sen gemist, toen het in ruilverkaveiingsverband niet uitgroeide
tot tuinbouwcentrum, zoals gepland was. En al mag het van Ys
selsteyn zeker waar zijn, dat men daar soms jaloers naar de
industriële landbouwontwikkeling kijkt, het feit dat Oirlo geen
tuinbouwcentrum is geworden betekent beslist niet, dat het daar
nu een dooie boel is
Daar werden we in de week voor
vastelaovend met nze neus letterlijk
en fiiguurllijik boven op gedrukt, toen
er een machtiige Mercedes voorreed,
die ons naar datzelfde Oirlo bracht.
Als we zeggen, dat die Mercedes van
een van de mensen van Hendrix'
veevoeders uit Boxmeer was, dan
wil dat geen reklame zijn, noch een
vaststelling, dat aan veevoeders Mer-
cedessen worden overgehouden.
Waar het wel om ging was een
grote plastic zak in die wagen, waar
in een soort compost, rul zwart spul,
zonder eniige reuk zat en die open
en bloot naast ons stond.
STANKVERWERKERS
Toevallig was het gesprek met de
ze menisen op gang gekomen over de
stelling dat de boeren in het alge
meen de laatste jaren op hun brood
krijgen, dat ze dikwijls het land
schap (wat hun voorvaders hebben
opgebouwd) aan het afbreken zijn,
o.m. door de overal uitsprimgenide
veevoeders-silo's en door het mest
en gier, dat bepaald niet het land
schap „geurig" maakt.
Deze stellingen werden door de be
trokken heren keihard de grond in
geboord. Ze ontkenden niet, dat ook
hun voedersilo's, net als die van an
dere voederleveranciers bepaald geen
landschapsobjecten zijn, waar ieder
een stil van verrukking wordt. Maar
diile dingen zijn nu eenmaal nodig in
deze moderne tijd, nu de boer geen
tijd en geen lust meer heeft om nog
met zakken te sjouwen, die hem
notabene nog extra geld kosten. Dat
men diezelfde silo's aangegrepen
heeft om er lekker vettige reclames
op te schilderen werd ook niet ont
kent. Maar ze liet ook foto's zien uiit
andere gemeenten, waar deze dingen
ook stonden, doch nauwel.ks zicht
baar waren. Men had daar op grond
van bepaalde voorschriften die vet
tige reclame niet alleen voorkomen,
doch had de betrokken boeren ook
weten te bewegen vaia de goed ge
subsidieerde erfbeplamting die ge
vaarten zo goed mogelijk te camou
fleren in het landschap, dat er alleen
maar beter op werd. En wat elders
kan, waarom kan dat in deze con
treien niet, zo was hun vraag
STANKOVERLAST
Ook wat de standverwekking be
treft, ontkenden zij niet dat de bio-
cultures in het algemeen niet be
paald de beste geurtjes afgeven.
Doch ook daaraan wordt door de be
trokken mensen zelf hard gewerkt.
Er zijn studie-commissies, er wor
den al bepaalde plannen uitgevoerd
en we werden verzocht om ons zelf
maar eens te gaan overtuigen, dat
dit geen fabeltje is, doch keiharde
werkelijkheid, die de betrokkenen
dikwijls ook nog veel geld' kost ook.
We hebben misschien wat te arg
wanend gekeken, reden waarom die
bovengenoemde Mercedes voorreed
om ons te brengen naar het bedrijf
van de heer L. Zanders op de Zand
hoek in Oirlo. En naast ons werd een
plastic zak gedeponeerd met dat rul
le, zwarte spul in, „want die moest
zo nodig mee naar Oirlo en we had
den zeker geen bezwaar?"
Waarom zouden we bezwaren heb
ben en zo toerden we naar het be
drijf van deze heer Zanders, waar
men, in de modder weliswaar, weer
een nieuw leghok aan het bouwen is,
waar over enkele weken zo'n 25.000
kippen met de regelmaat van een
klok niet alleen hun voer en drinken
zullen krijgen, doch ook hun kwan
tum eieren zullen gaan leggen op die
lopende band. De vroegere roman
tiek van de scharrelende kip op het
erf is wel definitief van de baan.
Want in plaats daarvan zijn er nu fa
brieken gekomen, eerst nog zulke,
waar de kipen nog op een soort
draad-rooster konden ronddwarrelen,
Later in batterijen, waar ze meer te
„zitten" hebben.
Het is duidelijk dat het draadroos
ter al de bestemming had om de
mest van de kip ergens te doen be
landen, waar de kip en het te leggen
ei daar geen last meer van hadden.
Datzelfde principe is ook toegepast
bij de legbatterijen, waar d'e hokken
dusdanig geplaatst zijn, dat het mest
valt in een van de kelders, die onder
het hele kippenhok doorlopen.
Was het tot voor kort zo, dat de
betrokken kippenhouder dan bij tijd
en wijle die meetruimte moest leeg
„scharren", met alle geurige gevol
gen van dien, nu heeft men een an
dere ontdekking gedaan en die bij
het nieuwe hok van de heer Zanders
toegepast. Daar heeft men namelijk
de kelder zo diep gemaakt, dat men
er met een bulldozer of schraper rus
tig onder in kan rijden en dus op een
heel wat gemakkelijker manier het
mest kan verwijderen. Doch een
tweedie en nog voornamere ontdek
king was, dat men met natuurlijke
ventilatie het mogelijk was dn de
kelder de mest te dragen en door een
bacteriële werking dusdanig te ver-
beren ,dat het mest bij een bepaald
volume praktisch niet meer toeneemt
en desnoods jaren in de kelder op
geslagen kan worden. Een van de
voorwaarden om dat te bereiken is,
zoals we al' zeiden, een natuurlijke
ventilatie, die met de nodige ramen
te bereiken is, doch ook dat er zo
weinig mogelijk water bij de mest
komt. De gewone manier van een kip
te drinken geven via een goot van
stromend water gaat dus niet, want
de kip knoeit dan te veel. Nu komt
dus in de nieuwe kooi bij iedere bat
terij een zelf werkend pomlpje, waar
in de kip net zoveel water kan halen
als ze nodig heeft en geen water
meer 'knoeien kan. Een kostbare in
vestering, maar men heeft dat er
voor over, om de stankoverlast, die
vroeger bij het schrappen optrad,
tegen te gaan. Nu ruikt men bij de
ventilatieramen ternauwernood iets
en op 2 -meter van het hok is al niets
meer te merken. Als de bulldozer na
verloop van jaren de kelder schoon
gaat maken, komt er geen stank
meer aan te pas. Het bewijs daarvan
zat in de plastic zak, die we braaf
naast ons in de wagen hadden staan.
Toen we alles bekeken hadden,
waren de heren zo vriendelijk te
vertellen dat we gereisd hadden met
pas uit zo'n kelder gehaalde kippen
poep, die door de jaren heen ver
anderd was in wat rulle composlt,
waarvan men van alles zeggen kon,
behalve dat hij stonk of stinkt
INVESTERINGEN
De -heer Zanders, die met zijn 5e
hok bezig is, hebben we gevraagd
of deze investering van diepere kel-
der,s -en vrije in- en uitvaart nu op
weegt tegen mogelijke voordelen. „Ik
hoop van wel, met de tegenwoordige
eier-prijzen. Maar we hebben als
pluimveehouders nu eenmaal ook be
paalde plichten t.a.v. het miileu. Na
tuurlijk hoef ik niet zo dikwijls die
kelders maar uilt te varen en heb dus
meer tijd -voor andere dingen. Daar
naast had ik het voordeel dat hier
het grondwater vrij diep zit, zodat
ook geen grondwaterbederf kan op
treden, temeer waar onder alles dik
plastic folie komt zitten. Maar teveel
worden wij nog nagewezen als de
mensen, -die het niet kan schelen dat
hert stihkt. Ik ruik in mij-n bungalow-
tje-ook liever iets anders dan kip-
penlmiest en dus
En dus moeten we uit dit gesprek
konMuder-en eerlijkheidshalve
dat vele land- en tuinbouwers zich
wel degelijk bewust zijn dat zij een
taak ten aanzien van de milieu-ver
ontreiniging hebben. Waarbij we
alleen dan nog willen aantekenen,
dat de betrokken instanties, die zich
met deze materie bezig moeten hou
den {wamt ook een kippenhok moet
de lange lijdensweg langs vele in
stanties maken) dikwijls helemaal
niet op ide hoogte zijn van de nieuwe
mogelijkheden en soms nieuwe ont
wikkelingen zelfs in de weg staan,
omdat men ze doodgewoon met kent.
Zo'n plastic zak op bun bureau
dan -misschien een goede methode.
VENRAY
Bongerdstraat 5
Telefoon 04780-1161*
In de jongste raadsvergadering lagen tussen de ingekomen stuk
ken een tweetal rapporten van ons eigen gemeentepolitie. Nu
zijn dat geen stukken, die men gewoonlijk tussen de raadsstuk
ken vindt en zo werd onze nieuwsgierigheid gewekt. Het eerste
rapport bleek te gaan over een verkeersonderzoek op de krui
sing MaashesewegNoordsingel, het tweede over aanrijdingen
op enkele belangrijke kruispunten.
Programma voor de maand maart:
Repetities: 8, 15 en 22 maart: 8 uur
in café In den Engel voor tenoren en
bassen.
Vrijidag 23 maart medewerking aan
feestavond in ISt. Servaltius.
Jaarvergadering donderdag 29
maart oaf' In den Engel.
Zaterdag 31 maart opluistering
Eucharistieviering in Parochiekerk
te Geysteren.
Het kan niet ontkend worden, diat
de laatste tijd het verkeer in Ven-
ray ook buiten de gemeenteraad de
nodige aandacht krijgt. Voor de raad
zelf is een rapport verschenen over
het vervoer in Venray, -het stands-
verkeer, maar daarbuiten o.a. in dte
Xerox-krant wiordt gevraagd om
verkeerslichten op verschillende
punten, die nog al zwaar bezet zijn
in de zgm. piekuren.
KRUISING
MAASHESEWEG-NOORDSINGEL
Een van de meest in het oog lo
pende kruispunten is dat van de
Maasheseweg met de Noordsingel.
Een op 1 december j.l. ingesteld
onderzoek van 7.40 tot 8.05 's mor
gens toonde -aan, dat in dat tijdvak
61 voertuigen zonder noemenswaar
dig oponthoud van de Noordsingel
de Maasheseweg op konden rijden.
Van die 61 voertuigen moesten er 23
korter dan een halve minuut wach
ten en 2 langer dan een halve mi
nuut. De maximum wachttijd w-as
echter in beide gevallen niet langer
dan 1 minuut.
Op 4 december werd het onder
zoek 'herhaald, doch duurde 10 mi
nuten langer. Tot 7.50 uur hoefde
hét verkeer komende van de Noord
singel niiet langer dan 1 of 2 secon
den te wachten voordat het de voor-
rangsweg, de Maasheseweg op kon
rijden. Na die tijd ontstonden twee
files. De eerste file bestond uit 10
wagens, die de richting Maashees in
moesten. Deze file had 22 seconden
nodig om te „lossen". De tweede file
vormde zich uit 12 voertuigen, die
35 seconden moesten wachten voor
dat men de kruising kon oprijden.
In 'die tijd passeerden 70 wagens.
Op 5 december mislukte dn feite
het onderzoek. Terwijl van 7.40 uur
tot 7.50 uur geen noemenswaardige
verkeersstoppingen voordeden, vorm
de zich op dat -tijdstip een file van
vijftien persoenauto's op de Noord
singel, die maar weinig kans kregen
om de richting Maashees in te slaan.
De zaak liep helemaal uit de hand
toen bij de Servatiusweg een 'trekker
met oplegger rustig de baan ging
versperren en zowel het verkeer uit
Venray-kom als van de Noordsingel
geheel tot stoppen dwong. Het werd
een file tot aan de Jul'ianasingel. In
tussen propte zich het verkeer op
de Noordsingel begrijpelijkerwijze
ook op, maar toen de politie de be
stuurder van de trekker met opleg
ger -aan zijn verstand gebracht had,
dat hij in de kortste keren met zijn
wagen moest verdwijnen, bleek in
tien minuten de hele verkeerssituatie
zich zodanig gewijzigd te hebben,
dia-t men ze weer -normaal kon noe
men.
Op 6 december bleek duidelijk uit
het toen ingestelde onderzoek dat de
opstelling van het langzame verkeer,
als fietsers en brommers een snelle
uitrit van de N-oordsingel richting
Maashees dikwijls onmogelijk maak
ten. Ze versperden de chauffeurs de
weg en maakten snel optrekken on
mogelijk. Wachttijden van 10 secon
den tot 1 minuut moesten 23 motor
voertuigen over zich heen laten gaan.
Dertien motorvoertuigen moesten op
dit kruispunt wachten tot 1,5 minuut
voordat ze in de richting Maashees
konden rijden, 4 motorvoertuigen
deden daar zelfs 2 minuten over en
1 vrachtauto moest toen een wacht
tijd van 2 minuten en 40 seconden
dn acht nemen.
Op 8 december werd de proef her
haald. Toen reden 51 voertuigen van
af de Noordsingel de Maasheseweg
op in de richting Maashees. Een
vrachtwagen had in zoverre pech dat
hij 1 minuut en 52 seconden moest
wachten voordat hij die manoeuvre
uit kon voeren], maar overige wacht
tijden duurden niet langer dan 50
oonden. De langste file was toen 5
motorvoertuigen.
ONGELUKKEN
Mén blijkt van de kant van
politie ook een onderzoek te hebben
ingesteld naar de zgn. gevaarlijke
kruispunten Poststraat - Julianasin-
gel - Pr. Bernhardstraat en Maas
heseweg - Noordsingel.
Op het eerste kruispunt werden in
1971 de volgende ongelukken geno
teerd: 2x botsing tussen 2 personen
auto's met zware materiële schade;
lx botsing tussen 2 fietsers, waar
van een een beenbreuk opliep; lx
botsing tussen een personenauto en
bromfiets met alleen materiële scha
de; lx botsing tussen personenauto
en fiets. De fietser kreeg een been
breuk.
In 1972 werd genoteerd op dat
kruispunt: 2x botsing tussen 2 per
sonenauto's. Bij de eerste botsing
alleen lichte materiële schade, bij de
tweede botsing waren beide wagens
total loss em waren 2 zwaar en 2
licht gewonden; lx botsing tussen
bestelauto en personenauto, lichte
schade en 2 licht gewonden; lx bot
sing tussen personenauto en fiets,
lichte schade en fietser beenbreuk; lx
vrachtauto met bromfiets, lichte
schade, bromfietser beenbreuk en
hoofdletsel.
Op het kruispunt Maasheseweg -
Noordsingel werd in 1971 de volgen
de rij ongevallen genoteerd: lx bot
sing vrachtauto-personenauto, lich
te schade;3x botsing tussen perso
nenauto's en bromfietsen. Reseulta-
ten: 1 alleen materiële schade, 2 een
lichtgewonde en materiële schade; 3
een zwaar- en een licht gewonde
met materiële schade; 2x botsing
tussen 2 personenauto's. In het le
geval 1 Lichtgewonde en lichte scha
de. In het tweede geval lalleen ma
teriële schade; lx botsing personen
auto en fiets. Fietser licht gewond.
In 1972 konden de volgende geval
len genoteerd worden: lx botsing
autobus en motor, alleen materiële
schade; 4x botsing tussen twee per-
sonenatou's, In alle vier gevallen
materiële schade; lx botsing perso
nenauto en bromfietser met lichte
materiële schade.
Deze ingenieuze glazen stellen zich
nauwkeurig in op het licht van de
omgeving. Bij heldere zonneschijn
nemen ze een donkere tint aan. Bij
normaal licht veranderen zij
automatisch weer in een lichte tint.
Vraag vrijblijvend om een
demonstratie.
ALLE PRIJSKLASSEN
Wij bieden U een topkollektie
moderne brillen in alle prijsklassen
van goedkoop tot duur.
LEDEN VAN ZIEKENFONDSEN
ontvangen natuurlijk de gebruikelijke
vergoedingen.
Camps Brillen
GROTESTRAAT 14A - TELEFOON 04780 - 2409 - VENRAY
R11