Van een plastic zak en een kippenhok Gevaarlijke verkeerspunten onder de loupe Kent U onze brilleglazen al met ingebouwde lichtregeling! Leenenl Leenen| WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN KL0CKE KEUKEN Gebr. Martens nv Venrays Mannenkoor VRIJDAG 9 MAART 1973 No. 10 VIER EN NEGENTIGSTE JAARGANG VOOR AL UW DRANKEN PEEL EN MAAS n L' 'JU DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 16 ct per mm. ABONNEMENTS PRIJS PER HALFJAAR 7.50 (bij vooruitbetaling) Als je zo de algemene mening hoort, dan is Ysselsteyn het voor beeld van de nieuwe land- en tuinbouw en heeft Oirlo zijn kan sen gemist, toen het in ruilverkaveiingsverband niet uitgroeide tot tuinbouwcentrum, zoals gepland was. En al mag het van Ys selsteyn zeker waar zijn, dat men daar soms jaloers naar de industriële landbouwontwikkeling kijkt, het feit dat Oirlo geen tuinbouwcentrum is geworden betekent beslist niet, dat het daar nu een dooie boel is Daar werden we in de week voor vastelaovend met nze neus letterlijk en fiiguurllijik boven op gedrukt, toen er een machtiige Mercedes voorreed, die ons naar datzelfde Oirlo bracht. Als we zeggen, dat die Mercedes van een van de mensen van Hendrix' veevoeders uit Boxmeer was, dan wil dat geen reklame zijn, noch een vaststelling, dat aan veevoeders Mer- cedessen worden overgehouden. Waar het wel om ging was een grote plastic zak in die wagen, waar in een soort compost, rul zwart spul, zonder eniige reuk zat en die open en bloot naast ons stond. STANKVERWERKERS Toevallig was het gesprek met de ze menisen op gang gekomen over de stelling dat de boeren in het alge meen de laatste jaren op hun brood krijgen, dat ze dikwijls het land schap (wat hun voorvaders hebben opgebouwd) aan het afbreken zijn, o.m. door de overal uitsprimgenide veevoeders-silo's en door het mest en gier, dat bepaald niet het land schap „geurig" maakt. Deze stellingen werden door de be trokken heren keihard de grond in geboord. Ze ontkenden niet, dat ook hun voedersilo's, net als die van an dere voederleveranciers bepaald geen landschapsobjecten zijn, waar ieder een stil van verrukking wordt. Maar diile dingen zijn nu eenmaal nodig in deze moderne tijd, nu de boer geen tijd en geen lust meer heeft om nog met zakken te sjouwen, die hem notabene nog extra geld kosten. Dat men diezelfde silo's aangegrepen heeft om er lekker vettige reclames op te schilderen werd ook niet ont kent. Maar ze liet ook foto's zien uiit andere gemeenten, waar deze dingen ook stonden, doch nauwel.ks zicht baar waren. Men had daar op grond van bepaalde voorschriften die vet tige reclame niet alleen voorkomen, doch had de betrokken boeren ook weten te bewegen vaia de goed ge subsidieerde erfbeplamting die ge vaarten zo goed mogelijk te camou fleren in het landschap, dat er alleen maar beter op werd. En wat elders kan, waarom kan dat in deze con treien niet, zo was hun vraag STANKOVERLAST Ook wat de standverwekking be treft, ontkenden zij niet dat de bio- cultures in het algemeen niet be paald de beste geurtjes afgeven. Doch ook daaraan wordt door de be trokken mensen zelf hard gewerkt. Er zijn studie-commissies, er wor den al bepaalde plannen uitgevoerd en we werden verzocht om ons zelf maar eens te gaan overtuigen, dat dit geen fabeltje is, doch keiharde werkelijkheid, die de betrokkenen dikwijls ook nog veel geld' kost ook. We hebben misschien wat te arg wanend gekeken, reden waarom die bovengenoemde Mercedes voorreed om ons te brengen naar het bedrijf van de heer L. Zanders op de Zand hoek in Oirlo. En naast ons werd een plastic zak gedeponeerd met dat rul le, zwarte spul in, „want die moest zo nodig mee naar Oirlo en we had den zeker geen bezwaar?" Waarom zouden we bezwaren heb ben en zo toerden we naar het be drijf van deze heer Zanders, waar men, in de modder weliswaar, weer een nieuw leghok aan het bouwen is, waar over enkele weken zo'n 25.000 kippen met de regelmaat van een klok niet alleen hun voer en drinken zullen krijgen, doch ook hun kwan tum eieren zullen gaan leggen op die lopende band. De vroegere roman tiek van de scharrelende kip op het erf is wel definitief van de baan. Want in plaats daarvan zijn er nu fa brieken gekomen, eerst nog zulke, waar de kipen nog op een soort draad-rooster konden ronddwarrelen, Later in batterijen, waar ze meer te „zitten" hebben. Het is duidelijk dat het draadroos ter al de bestemming had om de mest van de kip ergens te doen be landen, waar de kip en het te leggen ei daar geen last meer van hadden. Datzelfde principe is ook toegepast bij de legbatterijen, waar d'e hokken dusdanig geplaatst zijn, dat het mest valt in een van de kelders, die onder het hele kippenhok doorlopen. Was het tot voor kort zo, dat de betrokken kippenhouder dan bij tijd en wijle die meetruimte moest leeg „scharren", met alle geurige gevol gen van dien, nu heeft men een an dere ontdekking gedaan en die bij het nieuwe hok van de heer Zanders toegepast. Daar heeft men namelijk de kelder zo diep gemaakt, dat men er met een bulldozer of schraper rus tig onder in kan rijden en dus op een heel wat gemakkelijker manier het mest kan verwijderen. Doch een tweedie en nog voornamere ontdek king was, dat men met natuurlijke ventilatie het mogelijk was dn de kelder de mest te dragen en door een bacteriële werking dusdanig te ver- beren ,dat het mest bij een bepaald volume praktisch niet meer toeneemt en desnoods jaren in de kelder op geslagen kan worden. Een van de voorwaarden om dat te bereiken is, zoals we al' zeiden, een natuurlijke ventilatie, die met de nodige ramen te bereiken is, doch ook dat er zo weinig mogelijk water bij de mest komt. De gewone manier van een kip te drinken geven via een goot van stromend water gaat dus niet, want de kip knoeit dan te veel. Nu komt dus in de nieuwe kooi bij iedere bat terij een zelf werkend pomlpje, waar in de kip net zoveel water kan halen als ze nodig heeft en geen water meer 'knoeien kan. Een kostbare in vestering, maar men heeft dat er voor over, om de stankoverlast, die vroeger bij het schrappen optrad, tegen te gaan. Nu ruikt men bij de ventilatieramen ternauwernood iets en op 2 -meter van het hok is al niets meer te merken. Als de bulldozer na verloop van jaren de kelder schoon gaat maken, komt er geen stank meer aan te pas. Het bewijs daarvan zat in de plastic zak, die we braaf naast ons in de wagen hadden staan. Toen we alles bekeken hadden, waren de heren zo vriendelijk te vertellen dat we gereisd hadden met pas uit zo'n kelder gehaalde kippen poep, die door de jaren heen ver anderd was in wat rulle composlt, waarvan men van alles zeggen kon, behalve dat hij stonk of stinkt INVESTERINGEN De -heer Zanders, die met zijn 5e hok bezig is, hebben we gevraagd of deze investering van diepere kel- der,s -en vrije in- en uitvaart nu op weegt tegen mogelijke voordelen. „Ik hoop van wel, met de tegenwoordige eier-prijzen. Maar we hebben als pluimveehouders nu eenmaal ook be paalde plichten t.a.v. het miileu. Na tuurlijk hoef ik niet zo dikwijls die kelders maar uilt te varen en heb dus meer tijd -voor andere dingen. Daar naast had ik het voordeel dat hier het grondwater vrij diep zit, zodat ook geen grondwaterbederf kan op treden, temeer waar onder alles dik plastic folie komt zitten. Maar teveel worden wij nog nagewezen als de mensen, -die het niet kan schelen dat hert stihkt. Ik ruik in mij-n bungalow- tje-ook liever iets anders dan kip- penlmiest en dus En dus moeten we uit dit gesprek konMuder-en eerlijkheidshalve dat vele land- en tuinbouwers zich wel degelijk bewust zijn dat zij een taak ten aanzien van de milieu-ver ontreiniging hebben. Waarbij we alleen dan nog willen aantekenen, dat de betrokken instanties, die zich met deze materie bezig moeten hou den {wamt ook een kippenhok moet de lange lijdensweg langs vele in stanties maken) dikwijls helemaal niet op ide hoogte zijn van de nieuwe mogelijkheden en soms nieuwe ont wikkelingen zelfs in de weg staan, omdat men ze doodgewoon met kent. Zo'n plastic zak op bun bureau dan -misschien een goede methode. VENRAY Bongerdstraat 5 Telefoon 04780-1161* In de jongste raadsvergadering lagen tussen de ingekomen stuk ken een tweetal rapporten van ons eigen gemeentepolitie. Nu zijn dat geen stukken, die men gewoonlijk tussen de raadsstuk ken vindt en zo werd onze nieuwsgierigheid gewekt. Het eerste rapport bleek te gaan over een verkeersonderzoek op de krui sing MaashesewegNoordsingel, het tweede over aanrijdingen op enkele belangrijke kruispunten. Programma voor de maand maart: Repetities: 8, 15 en 22 maart: 8 uur in café In den Engel voor tenoren en bassen. Vrijidag 23 maart medewerking aan feestavond in ISt. Servaltius. Jaarvergadering donderdag 29 maart oaf' In den Engel. Zaterdag 31 maart opluistering Eucharistieviering in Parochiekerk te Geysteren. Het kan niet ontkend worden, diat de laatste tijd het verkeer in Ven- ray ook buiten de gemeenteraad de nodige aandacht krijgt. Voor de raad zelf is een rapport verschenen over het vervoer in Venray, -het stands- verkeer, maar daarbuiten o.a. in dte Xerox-krant wiordt gevraagd om verkeerslichten op verschillende punten, die nog al zwaar bezet zijn in de zgm. piekuren. KRUISING MAASHESEWEG-NOORDSINGEL Een van de meest in het oog lo pende kruispunten is dat van de Maasheseweg met de Noordsingel. Een op 1 december j.l. ingesteld onderzoek van 7.40 tot 8.05 's mor gens toonde -aan, dat in dat tijdvak 61 voertuigen zonder noemenswaar dig oponthoud van de Noordsingel de Maasheseweg op konden rijden. Van die 61 voertuigen moesten er 23 korter dan een halve minuut wach ten en 2 langer dan een halve mi nuut. De maximum wachttijd w-as echter in beide gevallen niet langer dan 1 minuut. Op 4 december werd het onder zoek 'herhaald, doch duurde 10 mi nuten langer. Tot 7.50 uur hoefde hét verkeer komende van de Noord singel niiet langer dan 1 of 2 secon den te wachten voordat het de voor- rangsweg, de Maasheseweg op kon rijden. Na die tijd ontstonden twee files. De eerste file bestond uit 10 wagens, die de richting Maashees in moesten. Deze file had 22 seconden nodig om te „lossen". De tweede file vormde zich uit 12 voertuigen, die 35 seconden moesten wachten voor dat men de kruising kon oprijden. In 'die tijd passeerden 70 wagens. Op 5 december mislukte dn feite het onderzoek. Terwijl van 7.40 uur tot 7.50 uur geen noemenswaardige verkeersstoppingen voordeden, vorm de zich op dat -tijdstip een file van vijftien persoenauto's op de Noord singel, die maar weinig kans kregen om de richting Maashees in te slaan. De zaak liep helemaal uit de hand toen bij de Servatiusweg een 'trekker met oplegger rustig de baan ging versperren en zowel het verkeer uit Venray-kom als van de Noordsingel geheel tot stoppen dwong. Het werd een file tot aan de Jul'ianasingel. In tussen propte zich het verkeer op de Noordsingel begrijpelijkerwijze ook op, maar toen de politie de be stuurder van de trekker met opleg ger -aan zijn verstand gebracht had, dat hij in de kortste keren met zijn wagen moest verdwijnen, bleek in tien minuten de hele verkeerssituatie zich zodanig gewijzigd te hebben, dia-t men ze weer -normaal kon noe men. Op 6 december bleek duidelijk uit het toen ingestelde onderzoek dat de opstelling van het langzame verkeer, als fietsers en brommers een snelle uitrit van de N-oordsingel richting Maashees dikwijls onmogelijk maak ten. Ze versperden de chauffeurs de weg en maakten snel optrekken on mogelijk. Wachttijden van 10 secon den tot 1 minuut moesten 23 motor voertuigen over zich heen laten gaan. Dertien motorvoertuigen moesten op dit kruispunt wachten tot 1,5 minuut voordat ze in de richting Maashees konden rijden, 4 motorvoertuigen deden daar zelfs 2 minuten over en 1 vrachtauto moest toen een wacht tijd van 2 minuten en 40 seconden dn acht nemen. Op 8 december werd de proef her haald. Toen reden 51 voertuigen van af de Noordsingel de Maasheseweg op in de richting Maashees. Een vrachtwagen had in zoverre pech dat hij 1 minuut en 52 seconden moest wachten voordat hij die manoeuvre uit kon voeren], maar overige wacht tijden duurden niet langer dan 50 oonden. De langste file was toen 5 motorvoertuigen. ONGELUKKEN Mén blijkt van de kant van politie ook een onderzoek te hebben ingesteld naar de zgn. gevaarlijke kruispunten Poststraat - Julianasin- gel - Pr. Bernhardstraat en Maas heseweg - Noordsingel. Op het eerste kruispunt werden in 1971 de volgende ongelukken geno teerd: 2x botsing tussen 2 personen auto's met zware materiële schade; lx botsing tussen 2 fietsers, waar van een een beenbreuk opliep; lx botsing tussen een personenauto en bromfiets met alleen materiële scha de; lx botsing tussen personenauto en fiets. De fietser kreeg een been breuk. In 1972 werd genoteerd op dat kruispunt: 2x botsing tussen 2 per sonenauto's. Bij de eerste botsing alleen lichte materiële schade, bij de tweede botsing waren beide wagens total loss em waren 2 zwaar en 2 licht gewonden; lx botsing tussen bestelauto en personenauto, lichte schade en 2 licht gewonden; lx bot sing tussen personenauto en fiets, lichte schade en fietser beenbreuk; lx vrachtauto met bromfiets, lichte schade, bromfietser beenbreuk en hoofdletsel. Op het kruispunt Maasheseweg - Noordsingel werd in 1971 de volgen de rij ongevallen genoteerd: lx bot sing vrachtauto-personenauto, lich te schade;3x botsing tussen perso nenauto's en bromfietsen. Reseulta- ten: 1 alleen materiële schade, 2 een lichtgewonde en materiële schade; 3 een zwaar- en een licht gewonde met materiële schade; 2x botsing tussen 2 personenauto's. In het le geval 1 Lichtgewonde en lichte scha de. In het tweede geval lalleen ma teriële schade; lx botsing personen auto en fiets. Fietser licht gewond. In 1972 konden de volgende geval len genoteerd worden: lx botsing autobus en motor, alleen materiële schade; 4x botsing tussen twee per- sonenatou's, In alle vier gevallen materiële schade; lx botsing perso nenauto en bromfietser met lichte materiële schade. Deze ingenieuze glazen stellen zich nauwkeurig in op het licht van de omgeving. Bij heldere zonneschijn nemen ze een donkere tint aan. Bij normaal licht veranderen zij automatisch weer in een lichte tint. Vraag vrijblijvend om een demonstratie. ALLE PRIJSKLASSEN Wij bieden U een topkollektie moderne brillen in alle prijsklassen van goedkoop tot duur. LEDEN VAN ZIEKENFONDSEN ontvangen natuurlijk de gebruikelijke vergoedingen. Camps Brillen GROTESTRAAT 14A - TELEFOON 04780 - 2409 - VENRAY R11

Peel en Maas | 1973 | | pagina 11