Openbare School aan de
Blauwververstraat
Nederlandse les voor
buitenlandse jeugd
Kleuter- en basisschool een
DRUKWERK
Venrays
Mannenkoor
Leenenl
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Mr. Aantjes (A.R.P.)
preekt in Vredeskerk
Postkantoor Oirlo
opgeheven
VRIJDAG 12 JANUARI 1973 No. 2
VIER EN NEGENTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
VOOS AL UW DRANKEN
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 15 ct par nun ABONNEMENTS
PRIJS PER HALFJAAR 730 (bQ vooruttbatallng)
Vrgdagavond werd door het voorlopig bestuur van de openbare
school een soort voorlichtingsavond gegeven, al moest men, zo
nu en dan, achter de voorlichting wel een vraagteken zetten. Een
dertigtal ouders gaven acte de presence.
VOORGESCHIEDENIS
De heer Flapper gaf eerst in een
inleiding de wordingsgeschiedenis
van deze school weer. In de in mei
1971 gehouden samenkomst van de
bewoners van Veltum met het col
lege van B. en W. werd de vraag
gesteld of het mogelijk was in Ven-
ray een openbare school te stichten.
Burgemeester en wethouders kon
den daartoe geen initiatief nemen, zo
werd toen terecht geantwoord, maar
wel de ouders zelf. Er werd toen ge
steld dat men 75 leerplichtige kin
deren moest hebben om tot stichting
van een dergelijke school over te
kunnen gaan. Dit aantal bleek ach
teraf niet juist te zijn. Men behoef
de maar 20 kinderen voor het open
baar lager onderwijs en 30 kinderen
voor het openbaar kleuteronderwijs
te hebben. Door de toen gevormde
werkgroep werd een circulaire ver
spreid waarbij men kinderen voor
een dergelijke school kon opgeven.
55 leerlingen werden toen voor het
lager onderwijs en 35 voor het kleu
teronderwijs aangemeld.
Op 5 november 1971 werd de aan
vrage bij het college avn B. en W.
ingediend. In de raadsvergadering
van januari gaf de raad de gevraag
de medewerking voor de stichting
van de openbare kleuter- en lagere
school.
Zowel met de inspectie voor het
openbaar lager onderwijs als het
kleuteronderwijs werd de problema
tiek doorgesproken en ook daar
werd de gevraagde medewerking
verkregen. Vast stond dat het een
kleine school zal worden, die echter
voor de regio zou dienjen.
BLAUWVERVERSTRAAT
Men dacht aanvankelijk de school
te gaan realiseren tussen Bruksike
en Veltum, maar na verdere bespre
kingen met college is nu besloten
dat de te stichten openbare lagere
en kleuterschool wijkgebonden zal
zijn. Er zal nu aan de Blauwverver-
straat een noodschool met drie lo
kalen worden gebouwd. Twee loka
len zijn bestemd voor het lager on
derwijs, een lokaal voor de leerlin
gen van het eerste en tweede leer
jaar, heit tweede loakaal voor leer
lingen van het derde en vierde leer
jaar. Het derde lokaal is bestemd
voor het kleuteronderwijs. Het voor
lopig bestuur vindt deze opzet reëel
en! hoopt dat die noodschool over
enlkele jaren zal zijn uitgegroeid tot
een volwaardige 6 klassige school,
waarvan men de realisering ver
wacht in het plan Veltum II.
VRAGEN EN VOORLICHTING
Er was bij de aanwezige ouders
een meer dan gewone belangstel
ling voor deze zaak temeer daar een
aantal van hen op id'iële gronden
hun kinderen geen bijzonder maar
openbaar onderwijs willen laten
geven. Zij wilden echter van te vo
ren goed worden voorgelicht.
Bij ons kwam het over dat er met
die voorlichting niet voldoende
zorgvuldigheid en! deskundigheid
werd betracht. Gesteld werd uit de
vergadering dat in ieder geval be
gonnen wordt met een defecte
school en dat dit storing met zich
mee kan brengen. Daar was men het
van bestuurszijde niet mee eens. „Als
wij maar een deskundig hoofd krij
gen dan loopt dat wel mee. In iedere
school is het namelijk dat het on
derwijs staat of valt met de kwali
teiten van hoofd en leerkrachten. De
nieuw te starten school kan het bes
te een projektschool zijn, dat geeft
mogelijkheden voor eigen initiatief
en persoonlijke begeleiding van de
leerlingen", zo was het antwoord.
De heer Raedts, hoofd van Coninx-
hof, als gast aanwezig, wees er ech
ter op, dat projektonderwijs, hoe goed
ook bedoeld, niet kan doorwerken
in het in Venray te geven vervolg
onderwijs. Zo lang zulks niet kan,
heeft het dus weinig zin.
Op de vraag of de ouders ook in
spraak hebben bij het aan de open
bare school te geven onderwijs, werd
geantwoord dat inspraak van de
ouders juist een van de pijlers is van
het openbaar onderwijs. Zo heeft
men inspraak bij de benoemiing van
het hoofd en de aan te stellen leer
krachten. Er zijn kontakten van het
begin af aan.
MEVR. VAN LAAR UIT UDEN
sprekende namens de vereniging
voor openbaar onderwijs, kon alleen
maar de vele voordelen van het
openbaar onderwijs onderschrijven.
Ook zij was van mening dat de
school wijkgebonden moet zijn. Het
is juist dat daarom gestart wordt in
Veltum waar deze school is geboren
uit de wens van de ouders. Zij die
in Brukske openbaar onderwijs wil
len, moeten daar eigen initiatieven
ontwikkelen of moeten met open
baar vervoer of schoolbussen be
taald door de overheid naar deze
school gebracht worden
Op de vraag waarom feitelijk open
baar onderwijs antwoordde mevr.
van de Laar dat deze gesticht wordt
door de overheid, door op democra
tische wijze gekozen bestuurders, zo
dat alle kinderen ongeacht politieke
of godsdienstige overtuiging, daar
onderwijs kinnen volgen. Het hoofd
en leerkrachten worden benoemd
met inspraak van de wettelijke aan
wezige oudercommissie, zodat een
professionele aanpak in die school
vèrzekerd is.
„De ontmoeting van alle standen,
van alle geloofsovertuigingen op één
school wordt juist bij de opvoeding
der kinderen als een weldaad erva
ren", zo stelde zij.
De heer Raedts kon dat niet alle
maal over zich heen laten gaan en
merkte oP dat het op de bijzondere
scholen ook mogelijk is rekenling te
houden met al die vrijheden. Zo komt
op Cominxhof ook de dominee aan
kinderen, die van Protestants Chris
telijke huize zijn, godsdienst geven
en als het Humanistisch Verbond
leerkrachten beschikbaar kon stel
len kregen die kinderen, die dit on
derwijs volgens de ouders nodig
hadden, ook vorming op humanisti
sche grondslag. Zo worden er verder
op de bijzondere school Coninxhof
andere lessen gegeven tijdens de
godsdienstlessen aan kinderen, waar
van de ouders kenbaar hébben ge
maakt dat hun kinderen geen gods
dienstonderwijs nodig hebben.
FINANCIëN
Op de vraag hoeveel schoolgeld
de kleuters moeten betalen voor het
openbaar onderwijs, werd gezegd
vier gulden. Maar ook hierop kwam
een rectificatie uit de vergadering.
Deze 4,zijn de wettelijke bij
dragen die men ook bij het bijzonder
kleuteronderwijs moet betalen, maar
de ouders moeten voor alle bijko
mende aktiviteiten nog een veelvoud
vain die 4,bijbetalen Openbaar
kleuteronderwijs wordt even duur
als bijzonder onderwijs.
Openbaar lager onderwijs heeft
verder het voordeel, zo werd van
achter de bestuurstafel gezegd, dat
alle extra kosten door de overheid
i-c. de gemeente zullen worden ver
goed.
„Neen", stelde men vanuit de ver
gadering, „dat is niet juist
Ook het bestuur van een openbare
school heeft aan de raad een begro
ting over te leggen en moet daar zijn
afrekening verantwoorden. De raad
zal bepalen of extra kosten worden
vergoed .zoals dat ook gebeurt bij
het bijzonder onderwijs, buiten de
normale uitkeringen om.
Verder bleek uit deze vergadering
dat het gymnastiekonderwijs voor
de leerlingen van de openbare school
aan de bijzondere school Coninxhof
zal worden gegeven. Aangepaste
schooltijden met de andere scholen
zal een moeilijke zaak blijven.
Omtrent het onderwijssoort ver
kreeg men geen duidelijkheid. Nu
zullen de belangstellenden docu
mentatiemateriaal krijgen waarna
een bijeenkomst zal worden gehou
den met een ter zake deskundige.
Dan zal worden bepaald wel'k soort
onderwijs men op de openbare school
zal geven, of het gewoon lager on
derwijs zal zijn, wat aansluiting
geeft op het in Venray te volgen
vervolgonderwijs, of het project on
derwijs dan wel Jena onderwijs zal
worden. Deze bijeenkomst is voor
lopig vastgesteld op 2 februari a.s.
Op 16 januari a.s. zal op het Ven-
rayse gemeentehuis een bespreking
plaatsvinden tussen het voorlopig
bestuur van de openbare school, de
inspecteur van het openbaar lager
onderwijs en de inspectrice van het
openbaar kleuteronderwijs en hét
gemeentebestuur.
Met een opwekking van zowel
voorzitter Flapper als mevr. van de
Laar van de Vereniging voor Open
baar Onderwijs om in ieder geval
leerplichtige kinderen aan te melden
voor de openbare school voor 15 ja
nuari besloot men de vergadering.
Vreemd was daarbij de opmerking:
„Als men later toch besluit de kin
deren bijzonder onderwijs te laten
geven, is er niets aan de hand, al
leen dat de stichting van de school
gered is."
Op de logisch daarop volgende
vraag: stel dat men dan in juii maar
8 leerlingen heeft voor de openbare
school, wie moet dan de kosten, wel
ke gemaakt zijn betalen, werd nuch
ter geantwoord: de overheid.
Verder viel het de buitenstaander
op diajt z.i. lang niet alle ouders aan
wezig waren die indertijd op de cir
culaire met de aanmelding van hun
kinderen hadden gereageerd. Bete
kent dat dat zij nog achter dit plan
staan of is men intussen van gedach
ten veranderd? De aanmelding tot
15 januari a.s. zal het leren!
Dank je wel mevrouw1. Als het u blieft mijnheer In een
van de klaslokalen van Coninxhof staat een dame en een heer op
de muur geprojecteerd met die zin er onder. En in de klas pro
beren 6 Marokaanse, 3 Turkse en 3 Spaanse jongens de tekst, na
hem hardop uitgesproken te hebben, netjes op te schrijven I
Nederlandse les voor buitenlandse kinderen
Er is een apart plaatjesboek voor,
waarvan de plaatjes ook via dia's
geprojecteerd kunnen worden.
Audio-visueel onderwijs heet dait
en mevr. Pijpers-van Soest is terecht
trots op wat de jongelui sinds sep
tember al bijgeleerd hebben. Het
mag dan zijn dat de r's wat harder
rollen en de s wat sissend er uit
komt, het is in ieder geval duidelijk
verstaanbaar en de jongelui begrij
pen het.
Ze vindt het alleen maar jammer
dat niet meer buitenlandse kinderen
hier gebruik van maken.
We praten over dit experiment
want dat is het met de heer Raedts
het hoofd van Coninxhof.
EXPERIMENT
Sinds in Venray gastarbeiders hun
gezinnen meebrengen, moet de leer
plichtige jeugd uit die gezinnen naar
Venrayse scholen. Gewoonlijk heb
ben ze thuis al wat onderwijs ge
had, kennen wat van schrijven, taal
en rekenen, doch staan nu plotseling
voor een hele nieuwe situatie. Want
van de uitleg in de Nederlandse taal
snappen ze niets en dat heeft weer
tot gevolg dat ze zich vervelen en
feitelijk niéts leren. Met de 67 ja
rigen, die in de eerste klas komen,
gaat het gewoonlijk nog het beste
omdat ze b'ij leeftijdgenoten zitten,
die ook pas aan het begin staan, al
hebben die al een behoorlijke woor
denschat tot hun beschikking, iets
wat de buitenlander niet heeft.
Daarom laat men die nu nog met
wat extra aandacht rustig het on
derwijs mee volgen. Iets anders is
het als de jongelui al wat ouder
zijn en qua leeftijd naar een hogere
klas moeten.
Dank zij vooral de financiële hulp
van de gemeente Venray is voor die
jongelui deze extra cursus opgezet,
dat stukje audio-visueel onderwijs,
dat hen wat meer spreekvaardigheid
bijbrengt. De eerste cursus, die er nu
net opzit, bestond uit zes uur les
per week, waarin ze aan de hand
van de praktijk uit het dagelijkse le
ven een hele hoop woorden en be
grippen leren, waar ze wat aan heb
ben en waar ze mee vooruit kun
nen. Op straat bij hun vriendjes,
maar ook in de winkels.
Nu start men met de tweede cur
sus, 4 uren per week. En daarna
volgt nog een derde cursus.
„We zijn daarmee begonnen (en
dat „we" is dan Coninxhof, Francis-
De ouderen onder ons hebben misschien wel eens moeite als men
in de raadsverslagen de bedragen tegen komt die voor het lager
onderwijs beschikbaar moeten worden gesteld ingevolge de Lagere
Onderwijswet. Men kan nog begrijpen dat er gelden voor boeken
beschikbaar moeten komen, maar bij televisie en documentatie
materiaal en veel andere dingen plaatst men dan wel dikwijls
vraagtekens. Moet dat nu allemaal
Diezelfde mensen zullen ook niet
goed raad weten als ze een moderne
school bezoeken. Ze zijn opgegroeid
met lei en griffel en tussen enige
oude schoolbanken in een sfeer, die
Johan Jeuken in een van zijn schil
derijen zo treffend wist te vangen.
Nu moderne lokalen, stoelen en ta
fels, nette setjes, met de school
radio of televisie op zijn tijd en on
derwijsmethoden, waar men geen
weet van heeft
Daaraan moesten we onwillekeu
rig denken toen we een wandeling
maakten door Coninxhof, waar men
intussen al drie jaren bouwt en nog
steeds niet klaar is met de 19 loka
len, dit uiteindelijk deze school zul
len vormen en de bijbehorende gym
nastiekzaal.
Maar in augustus hoopt men ge
heel gereed te zijn met de 12 klas
sige basisschool, 6 kleuterklassen en
het ene overblijfspeellokaal.
LAGERE ONDERWIJSWET
Behalve dat men dan eindelijk
eens uit de bouwmisère is, hoopt
men dan ook af te zijn van de La
ger Onderwijswet, die nog uit de
twintiger jaren stamt en dat de
nieuwe wet op het basisonderwijs
door de Staten-Generaal is aangeno
men .Want die nieuwe wet, die zich
bezig houdt met het hele onderwijs
voor 4 tot 12 jarigen, wil komen tot
een betere integratie, een grotere
samensmelting tussen het kleuter
onderwijs en de basis- of lagere
school. Voor dat men die wet alge
meen geldend gaat maken, zal eerst
op een tweehonderd scholen in den
lande de proef op de som genomen
worden. En men hoopt op Coninx
hof, een van die 200 experimenteer-
scholen te worden
Niet ten onrechte overigens, want
men is al sinds het bestaan van
Coninxhof met deze integratie bezig.
Natuurlijk onder goedkeuring van
de betrokken inspecties, maar nog
Steeds niet „officieel". En dat heeft
naast financiële ook andere konse-
kwenties, waar we in het kader van
dit artikel niet verder op in gaan,
maar daarom had men die officiële
erkennliinig tot de uitverkorenen te
behoren maar het liefst op zak.
NIEUWE METHODEN
Voor de ouders heeft de invoering
van de nieuwe wet waarschijnlijk
de konsékwenties, dat men voor het
kleuteronderwijs niet meer zal be
hoeven te betalen en voor de jeugd,
dat men met 3 jaren en 9 maanden
kleuteronderwijs zal gaan moeten
volgen.
Het houdt ook in dat het pro
gramma voor het kleuteronderwijs
zodanig wordt veranderd, of liever
dat van de eerste klassen van de
lagere school, dat de overgang van
beide schooltypen in feite automa
tisch gaat. De betrokken leerling
merkt het zelfs ternauwernood dat
hij of zij naar de „grote" school gaat,
want in de laatste klas van de kleu
terschool is men al begonnen met
het basisschool-programma dusdanig
in te leiden, dat die overgang als
heel gewoon ervaren wordt. Zo gaat
de eerse klas leerling nog rustig een
uurtje spelen, zoals hij of zij dat op
de kleuterschool gewend was. En het
rekenen, waarvan de eerste begin
selen met blokken en kleuren in de
kleuterschool al aangeleerd zijn,
wordt met diezelfde blokken, kleu
ren en staafjes op de eerste klas
van de basisschool doorgezet.
Men leert wiskundig rekenen, een
hele nieuwe methode, waarmee de
ouders niet goed weg weten. Maar
geen nood, de school organiseert voor
de ouders aparte avonden, waar ze
geleerd wordt hoe hun kind in tegen
stelling tot hun zelf, nu het rékenen
wordt bijgebracht. Datzelfde geldt
voor lezen, waar men eerst het
woordbeeld zelf moet zoeken voor
dat men aan de ondersoheidelijke
letters begint. Meer een kwestie van
domino spelen (spelend doen) dan
het moeilijke spellen van vroeger.
SCHOLENADVIESDIENST
l
Maar het is allemaal iets wat men
zelf maar uit moet zoeken, zelf moet
uit proberen. Een schooladviesdienst
zou hier, als met vele andere pro-
jekten voor een prachtige begelei
ding kunnen zorgen, maar zo lang
die er niet is, moet men zelf expe
rimenteren. En daarom had men
liefst zo snel mogelijk die 199 andere
er bij om uit de gezamenlijke er
varingen te kunnen putten en geza
menlijk eendracht maakt macht
de beste methoden op te zetten.
En daarom kijkt men om meer dan
een reden bij Coninxhof hoopvol
naar augustus.
voor al uw
van den munckhof n.v.
cus- en Dr. Foelsscboöl) omdat we
ook die jongelui een handje wilden
helpen. De Marokanen en Spanjolen
krijgen nog enikele uren Marokaans
en Spaans van een eigen leraar,
maar om op de Nederlandse school
mee te kunnen, moeten ze Neder
lands kermen. Ze leren natuurlijk
veet van de schooljeugd, zelf, maar
hebben geen achterland, als hun
ouders thuis geen Nederlands spre
ken. Gezien het grote succes van
deze eerste cursus wordt er binnens
kamers al gedacht om zo'n zelfde
cursus te gaan geven voor de be
trokken ouders, zodat die samen met
de kinderen onze taal leren verstaan
en begrijpen. En verder denken we
er ook aan de eerste klassers er bij
te nemen, die gezien het succes bij
de ouderen hier ook van kunnen pro
fiteren. Maar het is allemaal wat
experimenteren en de vraag is of er
geld voor beschikbaar iszo
zegt de heer Raedts.
ONTWIKKELINGSWERK
Je vraagt je dan af of in een tijd
waarin ontwikkelingshulp en -werk
zo hoog genoteerd staat, dat nog een
probleem kan zijn, maar feiit is, dat
de gemeente er voor „opdraait". En
het is natuurlijk de vraag of er in
derdaad bij de ouders van de be
trokken jongelui genoeg belangstel
ling voor zal bestaan. De meesten
van hen zijn wel bereid enkele jaren
hier te blijven, doch willen dan weer
terug. Dan is het een open vraag
of ze hun kind de kans willen geven
om hier b.v. de LTS te volgen of
misschien zelfs de MAVO, laat staan
zelfs Nederlands te leren
Dat zal de toekomst leren. Maar
in ieder geval weet Pepito nu èn in
het Spaans èn in het Nederlands te
zeggen: dank je wel mevrouw
Na 't laatste kerstconcert in het
St. Elisabeth-ziekenhuis, verzamel
den de zangers zich donderdagavond
j.l. in het clublokaal, alwaar een
bespreking werd gehouden over het
komende camavalsprogramma. Ech
ter niet voordat 2e dirigent Alfons
Baltussen door voorzitter Th. van
Dijk bijzonder werd gecomplimen
teerd voor de uitstekende wijze
waarop hij het koor bij afwezigheid
van de zieke dirigent Beerken|s,
heeft geléid bij de vele kerstconcer
ten. Het bijna voltallige koor sloot
zich hierbij aan met een dankbaar
applaus en een daverend „Hij leve
lang".
Hierna werd 't nieuwe carnavals
repertoire aan de zangers bekend
gemaakt, waarbij door de tekst
schrijvers Theo Jacobs en Wim Smits
en 't muzikale betreffende dhr. v. d.
Tillaert, de leden uitleg werd gege
ven over de diverse te zingen car
navalsnummers.
Hierna werd-de voor de camavals-
aktiviteiten aangetrokken regisseur,
dhr. M. Rats, aan de leden voorge
steld. Tot slot stelde voorzitter van
Dijk de eis dat alle zangers die deel
gaan uitmaken van 't Hofkoor 2x
per week de repetitie verplacht die
nen te bezoeken.
Het komende repetitieprogramma
dat geheel aan carnaval is gewijd,
ziet er als volgt uit:
Donderdag 11 jan. 8 uur café Den
Engel.
Zondag 14 jan.: 11 uur in de Galm-
hut, Kruisstraat.
Donderdag 18 jan.: 8 uur café Den
Engel.
Zondag 21 jan. 11 uur Gailmhut.
Donderdag 25 jan. 8 uur Gafé Den
Engel.
Na deze repetities volgt het eer
ste carnavalsoptreden, waarover na
dere gegevens alsnog bekend wor
den gemaakt.
Van 18 tot 25 januari wordt door
katholieken en protestanten samen
de „Internationale Bidweek voor de
Eenheid" gehouden.
Hieraan wordt in de Vredeskerk
bijzondere aandacht aan geschonken.
Zo zal a.s. zaterdagavond onder de
mis van zeven uur en a.s. zondag
morgen onder alle H.H. Missen de
preek daar verzorgd worden door
de Heer Mr. W. Aantjes, lid van de
Tweede Kamer der Staten-Generaal
en is daarin fractievoorzitter van de
Anti Revolutionaire Partij.
De heer Aantjes, zelf van Her
vormde huize, had onder vrienden
wel eens te kennen gegeven over
dit onderwerp wel eens in eeni ka
tholieke kerk iets te willen zeggen.
Welnu, Venrays Vredeskerk biedt
hem die kans.
Het „postkantoor" te Oirlo in de
Hoofdstraat wordt met ingang van
a.s. zondag opgeheven. De brieven
bus is verplaatst van Hoofdstraat 35
naar Hoofdstraat 23. Daarnaast zal
een boekjesautomaat worden ge
plaatst waarin de meest gangbare
zegels zijn opgenomen.
Voor postzaken moet het Oirlose
publiek voortaan naar Oostrum of
Venray.