Venray is modelbedrijf van ontwikkeling
in Nederland...
De ene Sint
is de
anderê niet..
Thomassen
DE NIEUWE ALGEMENE
POLITIEVERORDENING
Xottimm'slvften
Gebr. Martens nv
HETPEELPAREL-LAKENPAKKET KOST SLECHTS13.95
Tweede Kamerlid aalmoezenier Jan Heymans:
Statenkring Horst zou eigen man in Kamer kunnen hebben
modehuis
TEGELS
VRIJDAG 24 NOVEMBER 1972 No. 47
DRIE EN NEGENTIGSTE JAARGANG
m PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WFFKRI AH VOOR VFNRAY FN OMSTRFKFN ADVERTENTIEPRIJS 15
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652 TTttIXDLrtU V w,x TtlTIAMI VI IJl REIVtll pR.JS pER HALFJAAR
VOOR AL UW DRANKEN
st per mm. ABONNEMENTS-
1 7.50 (bij vooruitbetaling)
Aalmoezenier Jan Heymans denkt nog steeds met plezier terug aan
ztfn Venrayse jaren. „Ik heb liier heerlijk kunnen werken, in een
gemeente die toen pas goed begon te industrialiseren" zegt hij. „Het
was een geweldig mooie tijd. ïk heb Venray leren kennen als een
gemeente met een grote binding ondèr elkaar, met gemeenschaps
zin, waar door samenwerking veel is gepresteerd."
Terugblikkend op liet Venray-van-toen kan hij nu zeggen, dat de
Venrayse industrialisatie wonderwel is gelukt. Hij noemt het zelfs
„een modelbedrjyf van ontwikkeling in Nederland"
„Venray is niet alleen snel. maar ook harmonisch gegroeid naar 'n
gemeente met ruime werkgelegenheid, een goed voorzïeningspa-
troon, een voorbeeldige infrastructuur, zowel materieel als sociaal.
Het is allemaal voorbeeldig gelopen'' is zijn mening. En hij voegt
et aan toe, dat hij uit ervaring weet, dat Venray goed ligt bij di
verse departementen in Den Haag.
EIGEN KAMERLID
Tot slot meent aalmoezenier Hey
mans dat het vooruitkijkend in de
toekomst wijs ware, wanneer b.v.
StatenJkring Horst met een eigen man
in de Tweede Kamer zou zijn ver
tegenwoordigd.
In dit gebied ziet hij nog zeer veel
trouwe KVP-stemmers, die het mo
gelijk moeten kunnen maken een
eigen man af te vaardigen. „Want",
zegt hij, „steeds meer kiezers stem
men op een persoon, op de tweede
de gelegenheid is deze schoonmaker
spreek dan het programma nog een
woordje mee.
menten". Anders zou art. 91 niet ver
bieden op of over een weg stof te
verspreiden door het uitslaan, uitklop
pen of door het op andere wijze rei
nigen van voorwerpen, tenzij dit ge
beurt op werkdagen tussen 9.00 en
11.00 uur en voor zover men niet in
de gelegenheid is deze schoonmaak-
werkzaamheden aan de achterzijde
van de woning. Wee derhalve de
vrouw, die het waagt na 's morgens elf
uur op straat een matje te kloppen en
dubbel wee haar die de euvele moed
opbrengt op zondagmiddag een deken
te kloppen!
STANKBEPERKING
Nu hij toch over de harmonische
groei van Venray sprak, leek het ons
goed uit zijn mond te vernemen, waar
aan volgens hem deze voorbeeldige
ontwikkeling te danken is.
Aalmoezenier J. Heymans behoeft
hierover niet na te denken. „Er zijn
hiervoor drie factoren aan te wijzen.
Berstens de geïntresseerdheid van de
mensen in de nieuwe ontwikkeling;
tweedens de vele organisaties en in
stellingen, die het proces mee heb
ben bevorderd en derdens de leiding
van de gemeente, die door haar be
leid het proces op gang heeft ge
bracht. De mensen tussen Peel en
Maas zijn van een taai soort, geen
hardlopers, maar van een instelling
dat, wanneer zij iets aanpakken het
ook tot een goed resultaat wordt ge
bracht. Men kent hier een ziekteper
centage, dat lager ligt dan in het
zuiden. De mensen hier zijn toege
wijd en men kan op ze vertrouwen
en rekenen. Diat is volgens mij het
geheim van het slagen van Venray
in zijn ontwikkeling''.
BEGELEIDING
Uiteraard: weet hij alles van de in
stellingen en organisaties, die van de
beginne de ontwikkeling hebben be
geleid. Aalmoezenier Heyimans was
een van degenen, die de Levensschool
mee van de grond heeft helpen ko
men (in de gangen van St. Servatius
zo weet hij zich te herinneren) Hij
werkte nauw samen met de toenma
lige Mater Amabilisschool; was ad
viseur van de vakbanden, van de
Vrouwenbond van het NKV en later
van de Werkgeversvereniging en ten
slotte gaf hij mede de stoot tot het
oprichten van de Stichting Samen
levingsopbouw. Het vernieuwings
proces in de kerk heeft hij mede mo
gen begeleiden. „Het was een boei
ende bezigheid te mogen helpen de
gelovigen bewust te laten worden
van hun eigen plaats en taak binnen
de 'kerk'' zegt hij.
Met de geestelijke bagage, in Nrd.
Limburg vergaard, trok hij in 1966
naar de mijnstreek, waar hij werd
Zijn naam is Jan Heymans (49)
aalmoezenier van Sociale Wer
ken van het bisdom in de W.-
Mijnstreek met Sittard als z'n
standplaats. Hij werd geboren
in Weert, als telg van een
groot klein-boerengezin. In '54
priester gewijd, werd hij be
noemd als streekkapelaan in
Noord Limburg met Afferden
als standplaats. In 1960 volgde
zijn benoemftng tot aalmoeze
nier van Sociale Werken in 't
noordelijke Noord Limburg.
Via Bergen en Well vestigde
hij zich in 1963 in de Ursula-
straat te Venray.
In 1966 werd aalmoezenier Jan
Heymans benoemd tot aalmoe
zenier in de mijnstreek. Zijn
politieke belangstelling dateert
vanaf einde 1969, toen hij ge
vraagd werd voor het voorzit
terschap van de Statenkring
Westelijke Mijnstreek (Sittard)
In 1970 werd hij kandidaat ge
steld voor de Tweede Kamer
en op 28 april 1971 in de Ka
mer gekozen. Thans staa: hij
weer op een (verkiesbare) 5e
plaats hij de komende Tweede
Kamerverkiezingen op 29 nov.
geconfronteerd met de enorme pro
blematiek van 60.000 mensen, die be
trokken waren bij het veranderen
van werkkring, vervroegde pensio
nering, afvloeiing etc. Door vanuit
de pastoraal een bijdrage te mogen
gevenaan dit proces, vond hij in het
zuiden 'n bijzonder boeiend bestaan.
Aldus gaf en geeft hij zijn bijdra
gen aan de geestelijke gezondheids
zorg, de gezinszorg, het maatschap
pelijk werk, de begeleiding van de
gastarbeiders, de sociale werkplaat
sen, de zwakzinnigenzorg; is hij ad
viseur van de vakbonden. Kortom,
wat hij in het noorden van de pro
vincie heeft gel'eerd, kan hij in het
zuiden in praktijk brengen.
POLITIEKE PAD
„Toen ik einde 1969, kort na de
bewuste nacht van Schmeltzer, ge
vraagd werd voor voorzitter van de
Statenkring westelijke mijnstreek -
(Sittard), heb ik me ernstig moeten
beraden. Ik vroeg me af of het wel
verstandig was als priester een be
stuursfunctie in een politieke partij
te aanvaarden. Dat ik „ja" heb ge
zegd komt, omdat ik in de eerste
plaats wilde meehelpen een nieuwe
richting te geven aan de K.V.P. Een
jaar later, toen men mij vroeg voor
de Tweede Kamer, besefte ik, dat ik
door het bezig zijn op zo'n uitgebreid
maatschappelijk terrein in de pro
vincie, ook op landelijk niveau een
bijdrage zou kunnen leveren. Overi
gens moet ik dn alle eerlijkheid zeg
gen, dat ik nooit Kameraspiraties
heb gehad
GEACCEPTEERD
Wat aalmoezenier Heymans het
meeste heeft getroffen na de ver
kiezingen van 1971 is het feit, dat hij
door alle geledingen is geaccepteerd.
Hij noemt het een verheugenld ver
schijnsel, dat hij zich niet weet ge
steund door „zuilen" van midden
standers, boeren, vakbonden, werk
gevers of onderwijs''. Dat ik door al
le geledingen ben geaccepteerd zou
je een sociologisch fenomeen „kun
nen noemen".
Het feit, dat hij priester is heeft
hij als kamerlid nooit als een moei
lijkheid ervaren. Integendeel. Hier
over zegit hij: „Na één jaar te hebben
meegedraaid in de Tweede Kamer
zonder toegerust te zijn met een be
paald specialisme, kan ik zeggen, dat
ik in Den Haag een collegiale club
heb gevonden. Het gaat om een eigen
inbreng in die club van volksverte
genwoordigers. Daarbij mag ik zeg
gen, dat Kamerleden over het alge
meen zeer hard werkende lieden zijn,
toegewijde mensen, die allen een
„bijenkorf van aktiviteit" vormen.
Als kamerlid heeft aalmoezenier
Heymans o.m. zitting in commissies
voor Sociale Zaken, justitie, volksge-
zondhied, gastarbeiders, W.S.W. en
reclassering.
NIET MODIEUS STEMMEN
Ergens betreurt de kandidaat-Ka
merlid het, dat niet allemaal Lim
burgers op de kandidatenlijst voor
komen (v. d. Stee en van Amelsfoort
zijn geen Limburgers). Dat zou ons
zeker een zetel kunnen schelen,
meenit hij.
Of hij terugkomt in de kamer?
Jan Heymans is niet pessimistisch,
ondanks het feit, dat een enquête
heeft uitgemaakt, dat 30% van de
kiesgerechtigden niet ter stembus zal
gaan.
„Wij hebben er zelf aan meege
werkt, dat de kiesdrempel werd ver
laagd. Hierdoor zullen 55.000 Lim
burgse jongeren mogen stemmen. Ik
hoop van harte, dat die jongeren niet
te modieus zullen stemmen, maar dat
zij op basis van goede informatie hun
stem zullen uitbrengen op de partij,
die hen het meeste aanspreekt.
EENS MET LAURENSSE
Sprekende over de Limburgse pro
blematiek komen we vanzelf terecht
bij hetgeen Statenlid L. Laurensse
pas geleden in de Statencommissie
voor Economische Zaken heeft gezegd
over „Limburg moet ophouden met
jeremeriën''.
Aalmoezenier Heymans geeft de
heer Laurensse volkomen gelijk. „Als
er steun van de overheid is, moet je
niet jammerend naar buiten verschij
nen. Wanneer er overheidssteun is,
moet je als (Zuid) Limburger durven
zeggen: kom maar ,we hebben in
dustrieterrein, we hebben mensen en
zeker voldoende arbeidspotentieel in
Noord Limburg.
In Limburg zwerft men volgens
mij teveel tussen twee gevoelens en
gedachten. Aan de ene kant zoiets
als de zatte kanarie, die zegt, Iaat de
kat maar komen en aan de andere
kant de adelaar in de volière met
het verongelijkte gevoel.
Inderdaad moet het mogelijk zijn
Midden- en Noord Limburg streek-
.funkties voor de hele iprovincie te
laten vervullen. Afstanden spelen
hierbij beslist geen grote rol meer.
Bovendien is men thans wel in staat
kijk maar naar Venray wonin
gen aan te bieden.
GEWESTVORMING
Kamerlid Heymans is er van over
tuigd, dat nu de gemeentelijke her
indeling in de ijskast is gezet in
de komende kabinetsperiode de ge
westvorming alle aandacht zal krij
gen. Gewestvorming met directe ver
kiezingen en duidelijk afgesproken
bevoegdheden.
Optimistische is hij ook ten aan
zien van een gewest Venray omdat
volgens hem:
a. Venray dé centrumfunktie in
Noord Limburg heeft;
b. een bestuurskrachtige eenheid in
dit gebied mogelijk is en
c. het samenspel in Noord Limburg
een hele dikke kant maakt op de
vorming van een harmonisch ste
vig gewest.
Louter en alleen afgaande op de
feiten meent Aalmoezenier Heymans,
dat prioriteit moet worden gegeven
aan de bouw van een vaste oever
verbinding over de Maas tussen
Wanssum en Well, omdat de bailey
brug absoluut ondeugdelijk is (wie
neemt de verantwoording voor dit
gammele geval als er eens een
vrachtwagen doorzakt?) Waar het
wegennet in Noord Limburg voor
treffelijk is, vormt de brug bij Wéll
een obstakel van formaat.
Noord Limburg zou dan wel kun
nen profiteren van de steeds sterker
wordende persoonlijke keuze.
„Het is verboden op zaterdag, zon
dag of feestdag, mest of meststoffen
waaronder mede zijn begrepen gier
of drijfmest over een weg te ver
voeren en te verspreiden over akkers
of weilanden, welke niet direct deel
uitmaken van een inrichting zoals be
doeld in de Hinderwet" aldus probeert
art 92 van de nieuwe A.P.V. de lucht
op zaterdagen, zon- en feestdagen
minder „landelijk" te doen zijn.
„Maar wat te doen met de oprechte
tuinamateur, die alleen op zaterdag
tijd heeft wat onwelriekende groei
stoffen aan zijn bloemen en planten
toe te voegen?" zal men kunnen
vragen. Het antwoord luidt: „Een
tuintje is geen akker of weiland,
maar denk bij het bemesten wel een
beetje aan de buren
Ingevolge lid 2 van art. 92 is het ver
boden stankverspreidende stoffen over
weg te vervoeren, anders dan in een
lekvrij en deugdelijk afgesloten voer
tuig. Dit verbod geldt dan weer niet
voor het vervoer van droge stalmest,
voorzover voldoende maatregelen zijn
getroffen tegen vervuiling van de weg.
En dan komt artikel 93 nog even om
de hoek kijken of houders of bestuur
ders van een voertuig met stankver
spreidende stoffen te verbieden dit
voertuig op een plaats neer te zetten,
zodat omwonenden er hinder van kun
nen ondervinden Dit verbod is niet
van toepassing wanneer gestopt moet
worden voor het onmiddellijk in- of
uitstappen, in- of uitladen.
VENRAY
Bongerdstraat 5
Telefoon 04780-1161*
Artikel 94 verbiedt enige bewaar
plaats of afvoer van stankverspreiden
de stoffen te hebben, waar dit blijkens
aanschrijving van B. en W. voor ande
ren hinderlijk of voor de openbare ge
zondheid of hygiëne schadelijk is. Een
dergelijke onwelriekende toestand zal
direct op eerste aanwijzing van B. en
W. moeten worden verwijderd.
DODE DIEREN
Ofschoon in de Destructiewet al het
een en ander is geregeld met betrek
king tot dode dieren, geeft art. 95 van
de A.P.V. hierop nog een aanvulling
door het te verbieden een gestorven
dier, een kreng of ander walgelijk
voorwerp van dierlijke aard te begra
ven binnen 'n afstand van 50 mtr van
een woning of waterput en anders dan
in een kuil, welke een zodanige diepte
heeft, dat het begravene met tenmin
ste 80 cm aarde is bedekt
In het belang van de openbare ge
zondheid of hygiëne zal de rechtheb
bende op een dier of voorwerp, zoals
hierboven bedoeld, onmiddellijk moe
ten voldoen aan de aanwijzingen wel
ke worden gegeven
Dan is het nuttig te weten, dat in
dit artikel onder dieren worden begre
pen: huisdieren, zoals honden en kat
ten, konijnen, ratten en gestorven
pluimvee
LEVENDE DIEREN
Ingevolge art 96 van de nieuwe Alg.
Politieverordening is het verboden
dieren te houden, waar dit blijkens
aanschrijving van B. en W. voor an
deren hinderlijk of voor de openbare
gezondheid of hygiëne schadelijk is.
Men is verplicht onmiddellijk te vol
doen aan door B. en W te geven
aanwijzingen om de hinder of scha
de op te heffen.
Dat het verboden is binnen de be
bouwde kom nertsen of andere mar
terachtige stankverspreidende dieren
te houden, is natuurlijk zo klaar als
een klontje, maar wordt voor alle ze
kerheid toch nog even in artikel 97
vastgelegd.
WATERPLAATSEN
Artikel 98 zegt heel keurig dat het
verboden is van een openbare water
plaats of privaat een ander gebruik te
maken dan waartoe deze bestemd zijn.
En nóg keuriger: Mede is het verbo
den op of aan een weg binnen de be
bouwde kom datgene te doen, waar
toe een apenbare waterplaats of pri
vaat dient te worden gebruikt.
Ter vergelijking: in de oude A.P.V.
stond het aldus „het is verboden op
of aan den openbaren weg aan zijn
natuurlijke behoefte te voldoen an
ders dan in de daartoe bestemde in
richtingen, of openbare waterplaatsen
voor eenig ander doel te gebruiken
dan waarvoor zij zijn bestemd.
Hoe het ook wordt geformuleerd,
verboden is hetgeen bedoeld wordt.
(12)
Vergelijkt men „ter leringe ende vermaeek" der per 1 juli 1972
van kracht geworden nieuwe Algemene Politieverordening met
de A.P.V., welke sinds 29 juli 1931 'm Venray orde op zaken stel
de, dan blijkt, dat men ook in het verleden al ruime aandacht
had voor milieuroblemen. Wat voorheen onder het hoofdstuk
„Van de Gezondheidspolitie" in tien artikelen aan „openbare
reinheid en gezondheid" werd verordineerd, wordt thans in niet
minder dan zeventien artikf/en ter voorkoming van verontreini
ging van bodem, lucht, water en wegen als onderdeel van het
hoofdstuk „Openbare gezondheid" - aangepast aan de nieuwe
tijd - vastgelegd.
Geen wonder, dat we vroeger de
naam hadden een proper volkje te
zijn, getuige art. 147 in de oude
A.P.V. dat hoofdbewoners van per
celen en eigenaren van onbewoon
de percelen binnen de bebouwde
kom verplichtte „er voor te zorgen,
dat de openbare weg langs hun per
celen, waar geen overburen zijn ter
geheele, en waar overburen zijn ter
halve breedte, des Zaterdags na
middags ten 4 uur rein is door den
weg schoon te vegen en het slijk of
vuil daarvan weg te ruimen".
Of nog erger: „Na bekomen aan
zegging van Burgemeester en Wet
houders, den openbaren weg vóór
hun percelen des morgens en des
namiddags met schoon water, op
voldoende wijze, te doen bevoch
tigen".
GEEN VUIL OP STRAAT
Hetgeen in de nieuwe A.P.V. wordt
gesteld kan zonder meer worden sa
mengevat onder de slogan „Werp
geen vuil op straat" al zegt artikel 88
het ietwat breedvoeriger, door te ver
bieden alle soorten afval of resten,
daaronder begrepen verpakkingsma
teriaal, zoals blikken, flessen, plastics
en dergelijke, alsmede voorwerpen of
stoffen, waardoor de weg kan worden
verontreinigd of welke stank versprei
den of voor de gezondheid en hygiëne
gevaarlijk of schadelijk zijn op of aan
een weg of op een voor het publiek
toegankelijke plaats of terrein op
enigerlei wijze achter te laten. Even
eens is het verboden zo gaat art.
88 verder uit huizen, mestvaalten of
stallen op een weg of op een voor
het publiek toegankelijke plaats wa
ter te laten uitlopen.
Indien het tijdelijk op de weg bren
gen van stoffen onvermijdelijk is ten
gevolge van werkzaamheden op of
aan de weg, dan wordt bepaald, dat
de weg dan binnen een uur na af
loop van de werkzaamheden, of,
wanneer de werkzaamheden meer
dan een dag duren, voor zonsonder
gang wordt gereinigd.
Art. 90 voegt er aan toe, dat de
rechthebbende op een bedrijf,
waarvan de bedrijfsuitvoering ge
paard gaat met verontreiniging van
de weg en van de omgeving, ver
plicht is zorg te dragen, dat de
verontreiniging dagelijks, voor zons
ondergang wordt verwijderd. Dat de
opstellers van de nieuwe A.P.V. niet
alleen hebben gedacht aan bieten-
voerende agrariërs ligt natuurlijk
voor de hand.
Kleedjes-, dekens- en matjes klop
pende huismoeders en hun hulpjes
worden door de A.P.V.-makers ook ge
rekend tot „luchtverontreinigende ele
DIT IS LAKENS - SLOPEN OF TAFELLAKENS (NORMALE AFMETINGEN) TOTAAL 6 STUKS GEWASSEN EN GESTREKEN.
OOK VERHUREN WIJ ROLDOEKEN - AUTOMATEN MET DOEKEN VAN 40 METER LANG. PRIJS f 3.95