Venray is modelbedrijf van ontwikkeling in Nederland... De ene Sint is de anderê niet.. Thomassen DE NIEUWE ALGEMENE POLITIEVERORDENING Xottimm'slvften Gebr. Martens nv HETPEELPAREL-LAKENPAKKET KOST SLECHTS13.95 Tweede Kamerlid aalmoezenier Jan Heymans: Statenkring Horst zou eigen man in Kamer kunnen hebben modehuis TEGELS VRIJDAG 24 NOVEMBER 1972 No. 47 DRIE EN NEGENTIGSTE JAARGANG m PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WFFKRI AH VOOR VFNRAY FN OMSTRFKFN ADVERTENTIEPRIJS 15 GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652 TTttIXDLrtU V w,x TtlTIAMI VI IJl REIVtll pR.JS pER HALFJAAR VOOR AL UW DRANKEN st per mm. ABONNEMENTS- 1 7.50 (bij vooruitbetaling) Aalmoezenier Jan Heymans denkt nog steeds met plezier terug aan ztfn Venrayse jaren. „Ik heb liier heerlijk kunnen werken, in een gemeente die toen pas goed begon te industrialiseren" zegt hij. „Het was een geweldig mooie tijd. ïk heb Venray leren kennen als een gemeente met een grote binding ondèr elkaar, met gemeenschaps zin, waar door samenwerking veel is gepresteerd." Terugblikkend op liet Venray-van-toen kan hij nu zeggen, dat de Venrayse industrialisatie wonderwel is gelukt. Hij noemt het zelfs „een modelbedrjyf van ontwikkeling in Nederland" „Venray is niet alleen snel. maar ook harmonisch gegroeid naar 'n gemeente met ruime werkgelegenheid, een goed voorzïeningspa- troon, een voorbeeldige infrastructuur, zowel materieel als sociaal. Het is allemaal voorbeeldig gelopen'' is zijn mening. En hij voegt et aan toe, dat hij uit ervaring weet, dat Venray goed ligt bij di verse departementen in Den Haag. EIGEN KAMERLID Tot slot meent aalmoezenier Hey mans dat het vooruitkijkend in de toekomst wijs ware, wanneer b.v. StatenJkring Horst met een eigen man in de Tweede Kamer zou zijn ver tegenwoordigd. In dit gebied ziet hij nog zeer veel trouwe KVP-stemmers, die het mo gelijk moeten kunnen maken een eigen man af te vaardigen. „Want", zegt hij, „steeds meer kiezers stem men op een persoon, op de tweede de gelegenheid is deze schoonmaker spreek dan het programma nog een woordje mee. menten". Anders zou art. 91 niet ver bieden op of over een weg stof te verspreiden door het uitslaan, uitklop pen of door het op andere wijze rei nigen van voorwerpen, tenzij dit ge beurt op werkdagen tussen 9.00 en 11.00 uur en voor zover men niet in de gelegenheid is deze schoonmaak- werkzaamheden aan de achterzijde van de woning. Wee derhalve de vrouw, die het waagt na 's morgens elf uur op straat een matje te kloppen en dubbel wee haar die de euvele moed opbrengt op zondagmiddag een deken te kloppen! STANKBEPERKING Nu hij toch over de harmonische groei van Venray sprak, leek het ons goed uit zijn mond te vernemen, waar aan volgens hem deze voorbeeldige ontwikkeling te danken is. Aalmoezenier J. Heymans behoeft hierover niet na te denken. „Er zijn hiervoor drie factoren aan te wijzen. Berstens de geïntresseerdheid van de mensen in de nieuwe ontwikkeling; tweedens de vele organisaties en in stellingen, die het proces mee heb ben bevorderd en derdens de leiding van de gemeente, die door haar be leid het proces op gang heeft ge bracht. De mensen tussen Peel en Maas zijn van een taai soort, geen hardlopers, maar van een instelling dat, wanneer zij iets aanpakken het ook tot een goed resultaat wordt ge bracht. Men kent hier een ziekteper centage, dat lager ligt dan in het zuiden. De mensen hier zijn toege wijd en men kan op ze vertrouwen en rekenen. Diat is volgens mij het geheim van het slagen van Venray in zijn ontwikkeling''. BEGELEIDING Uiteraard: weet hij alles van de in stellingen en organisaties, die van de beginne de ontwikkeling hebben be geleid. Aalmoezenier Heyimans was een van degenen, die de Levensschool mee van de grond heeft helpen ko men (in de gangen van St. Servatius zo weet hij zich te herinneren) Hij werkte nauw samen met de toenma lige Mater Amabilisschool; was ad viseur van de vakbanden, van de Vrouwenbond van het NKV en later van de Werkgeversvereniging en ten slotte gaf hij mede de stoot tot het oprichten van de Stichting Samen levingsopbouw. Het vernieuwings proces in de kerk heeft hij mede mo gen begeleiden. „Het was een boei ende bezigheid te mogen helpen de gelovigen bewust te laten worden van hun eigen plaats en taak binnen de 'kerk'' zegt hij. Met de geestelijke bagage, in Nrd. Limburg vergaard, trok hij in 1966 naar de mijnstreek, waar hij werd Zijn naam is Jan Heymans (49) aalmoezenier van Sociale Wer ken van het bisdom in de W.- Mijnstreek met Sittard als z'n standplaats. Hij werd geboren in Weert, als telg van een groot klein-boerengezin. In '54 priester gewijd, werd hij be noemd als streekkapelaan in Noord Limburg met Afferden als standplaats. In 1960 volgde zijn benoemftng tot aalmoeze nier van Sociale Werken in 't noordelijke Noord Limburg. Via Bergen en Well vestigde hij zich in 1963 in de Ursula- straat te Venray. In 1966 werd aalmoezenier Jan Heymans benoemd tot aalmoe zenier in de mijnstreek. Zijn politieke belangstelling dateert vanaf einde 1969, toen hij ge vraagd werd voor het voorzit terschap van de Statenkring Westelijke Mijnstreek (Sittard) In 1970 werd hij kandidaat ge steld voor de Tweede Kamer en op 28 april 1971 in de Ka mer gekozen. Thans staa: hij weer op een (verkiesbare) 5e plaats hij de komende Tweede Kamerverkiezingen op 29 nov. geconfronteerd met de enorme pro blematiek van 60.000 mensen, die be trokken waren bij het veranderen van werkkring, vervroegde pensio nering, afvloeiing etc. Door vanuit de pastoraal een bijdrage te mogen gevenaan dit proces, vond hij in het zuiden 'n bijzonder boeiend bestaan. Aldus gaf en geeft hij zijn bijdra gen aan de geestelijke gezondheids zorg, de gezinszorg, het maatschap pelijk werk, de begeleiding van de gastarbeiders, de sociale werkplaat sen, de zwakzinnigenzorg; is hij ad viseur van de vakbonden. Kortom, wat hij in het noorden van de pro vincie heeft gel'eerd, kan hij in het zuiden in praktijk brengen. POLITIEKE PAD „Toen ik einde 1969, kort na de bewuste nacht van Schmeltzer, ge vraagd werd voor voorzitter van de Statenkring westelijke mijnstreek - (Sittard), heb ik me ernstig moeten beraden. Ik vroeg me af of het wel verstandig was als priester een be stuursfunctie in een politieke partij te aanvaarden. Dat ik „ja" heb ge zegd komt, omdat ik in de eerste plaats wilde meehelpen een nieuwe richting te geven aan de K.V.P. Een jaar later, toen men mij vroeg voor de Tweede Kamer, besefte ik, dat ik door het bezig zijn op zo'n uitgebreid maatschappelijk terrein in de pro vincie, ook op landelijk niveau een bijdrage zou kunnen leveren. Overi gens moet ik dn alle eerlijkheid zeg gen, dat ik nooit Kameraspiraties heb gehad GEACCEPTEERD Wat aalmoezenier Heymans het meeste heeft getroffen na de ver kiezingen van 1971 is het feit, dat hij door alle geledingen is geaccepteerd. Hij noemt het een verheugenld ver schijnsel, dat hij zich niet weet ge steund door „zuilen" van midden standers, boeren, vakbonden, werk gevers of onderwijs''. Dat ik door al le geledingen ben geaccepteerd zou je een sociologisch fenomeen „kun nen noemen". Het feit, dat hij priester is heeft hij als kamerlid nooit als een moei lijkheid ervaren. Integendeel. Hier over zegit hij: „Na één jaar te hebben meegedraaid in de Tweede Kamer zonder toegerust te zijn met een be paald specialisme, kan ik zeggen, dat ik in Den Haag een collegiale club heb gevonden. Het gaat om een eigen inbreng in die club van volksverte genwoordigers. Daarbij mag ik zeg gen, dat Kamerleden over het alge meen zeer hard werkende lieden zijn, toegewijde mensen, die allen een „bijenkorf van aktiviteit" vormen. Als kamerlid heeft aalmoezenier Heymans o.m. zitting in commissies voor Sociale Zaken, justitie, volksge- zondhied, gastarbeiders, W.S.W. en reclassering. NIET MODIEUS STEMMEN Ergens betreurt de kandidaat-Ka merlid het, dat niet allemaal Lim burgers op de kandidatenlijst voor komen (v. d. Stee en van Amelsfoort zijn geen Limburgers). Dat zou ons zeker een zetel kunnen schelen, meenit hij. Of hij terugkomt in de kamer? Jan Heymans is niet pessimistisch, ondanks het feit, dat een enquête heeft uitgemaakt, dat 30% van de kiesgerechtigden niet ter stembus zal gaan. „Wij hebben er zelf aan meege werkt, dat de kiesdrempel werd ver laagd. Hierdoor zullen 55.000 Lim burgse jongeren mogen stemmen. Ik hoop van harte, dat die jongeren niet te modieus zullen stemmen, maar dat zij op basis van goede informatie hun stem zullen uitbrengen op de partij, die hen het meeste aanspreekt. EENS MET LAURENSSE Sprekende over de Limburgse pro blematiek komen we vanzelf terecht bij hetgeen Statenlid L. Laurensse pas geleden in de Statencommissie voor Economische Zaken heeft gezegd over „Limburg moet ophouden met jeremeriën''. Aalmoezenier Heymans geeft de heer Laurensse volkomen gelijk. „Als er steun van de overheid is, moet je niet jammerend naar buiten verschij nen. Wanneer er overheidssteun is, moet je als (Zuid) Limburger durven zeggen: kom maar ,we hebben in dustrieterrein, we hebben mensen en zeker voldoende arbeidspotentieel in Noord Limburg. In Limburg zwerft men volgens mij teveel tussen twee gevoelens en gedachten. Aan de ene kant zoiets als de zatte kanarie, die zegt, Iaat de kat maar komen en aan de andere kant de adelaar in de volière met het verongelijkte gevoel. Inderdaad moet het mogelijk zijn Midden- en Noord Limburg streek- .funkties voor de hele iprovincie te laten vervullen. Afstanden spelen hierbij beslist geen grote rol meer. Bovendien is men thans wel in staat kijk maar naar Venray wonin gen aan te bieden. GEWESTVORMING Kamerlid Heymans is er van over tuigd, dat nu de gemeentelijke her indeling in de ijskast is gezet in de komende kabinetsperiode de ge westvorming alle aandacht zal krij gen. Gewestvorming met directe ver kiezingen en duidelijk afgesproken bevoegdheden. Optimistische is hij ook ten aan zien van een gewest Venray omdat volgens hem: a. Venray dé centrumfunktie in Noord Limburg heeft; b. een bestuurskrachtige eenheid in dit gebied mogelijk is en c. het samenspel in Noord Limburg een hele dikke kant maakt op de vorming van een harmonisch ste vig gewest. Louter en alleen afgaande op de feiten meent Aalmoezenier Heymans, dat prioriteit moet worden gegeven aan de bouw van een vaste oever verbinding over de Maas tussen Wanssum en Well, omdat de bailey brug absoluut ondeugdelijk is (wie neemt de verantwoording voor dit gammele geval als er eens een vrachtwagen doorzakt?) Waar het wegennet in Noord Limburg voor treffelijk is, vormt de brug bij Wéll een obstakel van formaat. Noord Limburg zou dan wel kun nen profiteren van de steeds sterker wordende persoonlijke keuze. „Het is verboden op zaterdag, zon dag of feestdag, mest of meststoffen waaronder mede zijn begrepen gier of drijfmest over een weg te ver voeren en te verspreiden over akkers of weilanden, welke niet direct deel uitmaken van een inrichting zoals be doeld in de Hinderwet" aldus probeert art 92 van de nieuwe A.P.V. de lucht op zaterdagen, zon- en feestdagen minder „landelijk" te doen zijn. „Maar wat te doen met de oprechte tuinamateur, die alleen op zaterdag tijd heeft wat onwelriekende groei stoffen aan zijn bloemen en planten toe te voegen?" zal men kunnen vragen. Het antwoord luidt: „Een tuintje is geen akker of weiland, maar denk bij het bemesten wel een beetje aan de buren Ingevolge lid 2 van art. 92 is het ver boden stankverspreidende stoffen over weg te vervoeren, anders dan in een lekvrij en deugdelijk afgesloten voer tuig. Dit verbod geldt dan weer niet voor het vervoer van droge stalmest, voorzover voldoende maatregelen zijn getroffen tegen vervuiling van de weg. En dan komt artikel 93 nog even om de hoek kijken of houders of bestuur ders van een voertuig met stankver spreidende stoffen te verbieden dit voertuig op een plaats neer te zetten, zodat omwonenden er hinder van kun nen ondervinden Dit verbod is niet van toepassing wanneer gestopt moet worden voor het onmiddellijk in- of uitstappen, in- of uitladen. VENRAY Bongerdstraat 5 Telefoon 04780-1161* Artikel 94 verbiedt enige bewaar plaats of afvoer van stankverspreiden de stoffen te hebben, waar dit blijkens aanschrijving van B. en W. voor ande ren hinderlijk of voor de openbare ge zondheid of hygiëne schadelijk is. Een dergelijke onwelriekende toestand zal direct op eerste aanwijzing van B. en W. moeten worden verwijderd. DODE DIEREN Ofschoon in de Destructiewet al het een en ander is geregeld met betrek king tot dode dieren, geeft art. 95 van de A.P.V. hierop nog een aanvulling door het te verbieden een gestorven dier, een kreng of ander walgelijk voorwerp van dierlijke aard te begra ven binnen 'n afstand van 50 mtr van een woning of waterput en anders dan in een kuil, welke een zodanige diepte heeft, dat het begravene met tenmin ste 80 cm aarde is bedekt In het belang van de openbare ge zondheid of hygiëne zal de rechtheb bende op een dier of voorwerp, zoals hierboven bedoeld, onmiddellijk moe ten voldoen aan de aanwijzingen wel ke worden gegeven Dan is het nuttig te weten, dat in dit artikel onder dieren worden begre pen: huisdieren, zoals honden en kat ten, konijnen, ratten en gestorven pluimvee LEVENDE DIEREN Ingevolge art 96 van de nieuwe Alg. Politieverordening is het verboden dieren te houden, waar dit blijkens aanschrijving van B. en W. voor an deren hinderlijk of voor de openbare gezondheid of hygiëne schadelijk is. Men is verplicht onmiddellijk te vol doen aan door B. en W te geven aanwijzingen om de hinder of scha de op te heffen. Dat het verboden is binnen de be bouwde kom nertsen of andere mar terachtige stankverspreidende dieren te houden, is natuurlijk zo klaar als een klontje, maar wordt voor alle ze kerheid toch nog even in artikel 97 vastgelegd. WATERPLAATSEN Artikel 98 zegt heel keurig dat het verboden is van een openbare water plaats of privaat een ander gebruik te maken dan waartoe deze bestemd zijn. En nóg keuriger: Mede is het verbo den op of aan een weg binnen de be bouwde kom datgene te doen, waar toe een apenbare waterplaats of pri vaat dient te worden gebruikt. Ter vergelijking: in de oude A.P.V. stond het aldus „het is verboden op of aan den openbaren weg aan zijn natuurlijke behoefte te voldoen an ders dan in de daartoe bestemde in richtingen, of openbare waterplaatsen voor eenig ander doel te gebruiken dan waarvoor zij zijn bestemd. Hoe het ook wordt geformuleerd, verboden is hetgeen bedoeld wordt. (12) Vergelijkt men „ter leringe ende vermaeek" der per 1 juli 1972 van kracht geworden nieuwe Algemene Politieverordening met de A.P.V., welke sinds 29 juli 1931 'm Venray orde op zaken stel de, dan blijkt, dat men ook in het verleden al ruime aandacht had voor milieuroblemen. Wat voorheen onder het hoofdstuk „Van de Gezondheidspolitie" in tien artikelen aan „openbare reinheid en gezondheid" werd verordineerd, wordt thans in niet minder dan zeventien artikf/en ter voorkoming van verontreini ging van bodem, lucht, water en wegen als onderdeel van het hoofdstuk „Openbare gezondheid" - aangepast aan de nieuwe tijd - vastgelegd. Geen wonder, dat we vroeger de naam hadden een proper volkje te zijn, getuige art. 147 in de oude A.P.V. dat hoofdbewoners van per celen en eigenaren van onbewoon de percelen binnen de bebouwde kom verplichtte „er voor te zorgen, dat de openbare weg langs hun per celen, waar geen overburen zijn ter geheele, en waar overburen zijn ter halve breedte, des Zaterdags na middags ten 4 uur rein is door den weg schoon te vegen en het slijk of vuil daarvan weg te ruimen". Of nog erger: „Na bekomen aan zegging van Burgemeester en Wet houders, den openbaren weg vóór hun percelen des morgens en des namiddags met schoon water, op voldoende wijze, te doen bevoch tigen". GEEN VUIL OP STRAAT Hetgeen in de nieuwe A.P.V. wordt gesteld kan zonder meer worden sa mengevat onder de slogan „Werp geen vuil op straat" al zegt artikel 88 het ietwat breedvoeriger, door te ver bieden alle soorten afval of resten, daaronder begrepen verpakkingsma teriaal, zoals blikken, flessen, plastics en dergelijke, alsmede voorwerpen of stoffen, waardoor de weg kan worden verontreinigd of welke stank versprei den of voor de gezondheid en hygiëne gevaarlijk of schadelijk zijn op of aan een weg of op een voor het publiek toegankelijke plaats of terrein op enigerlei wijze achter te laten. Even eens is het verboden zo gaat art. 88 verder uit huizen, mestvaalten of stallen op een weg of op een voor het publiek toegankelijke plaats wa ter te laten uitlopen. Indien het tijdelijk op de weg bren gen van stoffen onvermijdelijk is ten gevolge van werkzaamheden op of aan de weg, dan wordt bepaald, dat de weg dan binnen een uur na af loop van de werkzaamheden, of, wanneer de werkzaamheden meer dan een dag duren, voor zonsonder gang wordt gereinigd. Art. 90 voegt er aan toe, dat de rechthebbende op een bedrijf, waarvan de bedrijfsuitvoering ge paard gaat met verontreiniging van de weg en van de omgeving, ver plicht is zorg te dragen, dat de verontreiniging dagelijks, voor zons ondergang wordt verwijderd. Dat de opstellers van de nieuwe A.P.V. niet alleen hebben gedacht aan bieten- voerende agrariërs ligt natuurlijk voor de hand. Kleedjes-, dekens- en matjes klop pende huismoeders en hun hulpjes worden door de A.P.V.-makers ook ge rekend tot „luchtverontreinigende ele DIT IS LAKENS - SLOPEN OF TAFELLAKENS (NORMALE AFMETINGEN) TOTAAL 6 STUKS GEWASSEN EN GESTREKEN. OOK VERHUREN WIJ ROLDOEKEN - AUTOMATEN MET DOEKEN VAN 40 METER LANG. PRIJS f 3.95

Peel en Maas | 1972 | | pagina 9