BAMBINO RUIMT OP mei HOGE KORTING Geen prijzen voor Venrayse trapgeweldenaars in Doetinchem Herinneringen aan Passariano VERKEERS ONGEVALLEN VRIJDAG 14 JULI 1972 No. 28 DRIE EN NEGENTIGSTE JAARGANG M PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WFFKRI AH VOOR VFNRAY FN OMSTRFKFN ADVERTENTIEPRIJS 15 ct per mm. ABONNEMENTS GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652 TTtUIVÜLttU VWWÏ\ VI IJl lAEIXEH pR|JS pgR HALFJAAR 6.75 (bij vooruitbetaling Het zal wel altijd een raadsel bljjven of de Veendamse coureurs zaterdag in Dcetinchem terecht of ten onrechte op de hoogste trede van het erepodium hebben gestaan voor het in ontvangst nemen van de N.C.R.V.-trapcar-trophee. Terwijl de acht na de selectie overgebleven ploegen 24 minuten lang een enerverende strijd uitvochten op het korte, doch zware parcours, werd er alom driftig geturfd. Zowel op de perstribune als door toeschouwers werden onafhankelijk van elkaar 64 ronden genoteerd voor de dappere Veendamse ploeg en 65 voor car 1 van Venray en de wagen van IJsselstein. Op het moment, waar op Barend Barendse zijn praatje ging maken met de Venrayse coureur en iedereen dacht, dat Venray winnaar was, besliste de jury, dat Veendam had gewonnen met 66 ronden. Venray 1 was 2e met 65 ronden en IJsselstein 3e met evenveel ronden, doch met een kleine achterstand op Venray- Behalve de NCRV-Trapcar Tro- phee was ook de prestatieprijs van de KNAC voor de Veendammer cou reurs, die alles „onder uit de kast hadden getrokken" en inderdaad een prestatie hadden geleverd, die be wondering afdwong van iedereen, die het zwoegen van de Groningers had gezien- Met de vermoeidheid van Passa riano nog in de benen en de gran dioze huldiging donderdag daarna nog in gedachten, zat het de beide Venrayse trapcarploegen zaterdag in Doetinchem niet mee, want ook in de voorronden voor de stratenrace over 450 meter, kwam de Limburgers niet verder dan de derde en zevende plaats in hun gevecht tegen de wa gens van Bladel, Franeker, Lisse 1, Lisse 2, Ridderkerk, Veendam, IJs selstein 1, IJsselstein 2, Zelhem 1 en Zelhem 2. Ook hier was het Veen- dam, die de schitterende .tijd van 39.6 liet afdrukken tegen 40.6 voor Ven ray 1 en 42.8 voor Venray 2. Bij de nieuwelingen Ermelo, Krim pen aan de Lek, Nieuwkoop, Rhenen, Winschoten, Nijmegen en Zwolle wa ren het de wagens van Krimpen aan de Lek en Rhenen, die tot uitsteken de tijden kwamen. t GROOT SPEKTAKEL 's Middags brak in het feestvieren de Doetinchem het grote spektakel los, terwijl de regen met bakken te gelijk naar beneden kwam, Barend Barendse de stukken huisvlijt, die geen luchtvervuiling veroorzaken en het begin van het tijdperk van de trapcar inleidden, presenteerde, en de negentien trapmachines aan de tien ronden over een afstand van 450 meter begonnen. Bij de nieuwelingen kwamen vreemde .toestellen het parcours op rollen. De Rhenense wagen had sinds de voorronden in Rhenen een „ver mageringskuur" ondergaan van min stens veertig kilo en werd direct als grote favoriet gedoodverfd. De door Doetinchemse knapen be mande Nijmeegse wagen kon maar amper de keuring doorstaan en de Zwolse car werkte op de lachspieren van iedereen door zijn carrosserie van zeildoek en van Barend direct de naam van „regenjas" meekreeg. Rhenen met de wagen waaraan drie maanden was gesleuteld, sleepte bij de nieuwelingen de prijs weg. Krimpen aan de Lek werd 2e, Nieuw koop 3e en Winschoten 4e, na iruime achterstand op nummer drie. Ermelo en Nijmegen waren op één ronde achterstand gezet en kwamen resp. als 5e en 6e binnen, terwijl de Zwolse coureurs met twee ronden achterstand als zevende finishten. SENIOREN De seniorenploeg werd gevormd door de wagens, die de hitte van de strijd! van het NCRV-zeskampgebeu- ren achter de rug haden en getekend waren met de littekens van diverse crossen. De door de Fordgarage van Haren en de TOP-garage gesponsorde Ven rayse wagens moesten inderdaad bij de stratenrace hun meerdere erken nen in Veendam (le), IJsselstein 1 (2e) en Bladel (3e)- Een 4e plaats voor Venray 1 en een 7e voor Venray 2 De bemanning van Car 1, bestaan de uit Wim Loonen, Sraar Jans-Be ken, Edu Hout en Mart. Custers, lag in de eerste ronde reeds in vijfde po sitie. In de tweede ronde vochten zij ziich naar de vierde plaats om in de zesde ronde weer naar de vijfde af te zakken. Pas in de tiende ronde kwam men weer in de vierde positie te liggen. Car 2 met Sraar Bastiaans, Jos Jos- ten, Jan Thomassen en Adrie van Stokkem liep binnen met 1 ronde achterstand. GROTE PRIJS DOETINCHEM Met als inzet de Grote Prijs van Doetinchem verschenen de beste teams van de nieuwelingen en de se nioren aan de startstreep: Veendam, IJsselstein 1, Bladel 1, Venray 1, Franeker, IJsselstein 2, Rhenen, Krimpen aan de Lek, Nieuwkoop, Winschoten en Venray II. Veendam, in de eerste ronde in der de positie liggende, werkte zich in de tweede ronde al naar de eerste plaats en gaf deze positie niet meer af. IJsselstein ging van de eerste naar de tweede en ook deze ploeg handhaafde zich hier na een kleine inzinking in de 6e en 7e ronde. Ven ray 1 rende drie ronden mee in 2e positie, maar na de achtste ronde bleef zij vastliggen op de derde plaats, Bladel werd 4e, Franeker 5e en Venray 2 6e. Zo verscheen Veendam, IJssel stein en Bladel op het ereschavot van de senioren, terwijl Rhenen, Krimpen aan de Lek en Nieuwkoop de huldiging voor de nieuwelingen mochten ondergaan. Voor de Venrayse trappalateurs om een woord van Barend Barendse te gebruiken deze keer geen prij zen. STERRENRACE In het avondlijke duister werd te gen negen uur begonnen aan de 24 minuten van Doetinchem in de geest van Le Mans, maar op een kort doch zeer zwaar parcours, met erwten bocht, ronde paaltjes, hobbelbaan, stoepranden, grasveldje en spring- schans. Het kwistig neerdalende he melwater zorgde voor nog meer moeilijkheden. Commentator Barend Barendse zorgde weer voor een aantal prach tige kreten: „Meer misère en ellen de zijn niet denkbaar op zo'n klein parcours" riep hij uit en „De thuis blijvers zullen snikkend naar bed gaan als zij weten welk spektakel zij hebben gemist En inderdaad, het werd een spek takel van de eerste orde. Dat begon al bij de voorronden over tien ron den met vliegende wissel. In de eer ste manche nam Veendam de eerste plaats en Venray 1 pikte in de twee de manche de eerste plaats in. Bij de nieuwelingen werd het een spectaculair gezwoeg tussen Zwolle, Nieuwkoop en Rhenen- De Zwolse „regenjas" rammelde over de baan, terwijl Rhenen in de tweede ronde met een gekraakt voor wiel bleef doorrijden- Het werd een slijtageslag voor de nieuwelingen. Nieuwkoop kreeg kettingpech, en Rhenen zag de hele voortrein lang zaam maar zeker in elkaar zakken. Als Stoffel de Schildpad sukkelde het Zwolse trapmonster tenslotte over de finish in een tijd, die niet goed meer was voor een plaats in de finale. Bij de volgende manche siste Bla del over de baan, totdat de machine met een lekke band uit de strijd moest worden genomen. Bij de se nioren kwam Lisse en Zelhem on wrikbaar vast te zitten, reed Ridder kerk Venray in de wielen en ontstond de eerste verwarring over het aantal ronden die moeilijk te tellen waren op dit veel te kleine circuit. In ieder geval beslist de jury, dat de volgende machines aan de start voor de strijd om de NCRV trapcar- trophee konden verschijnen: Venray 1 (3.22.7 in de voorronde), Veendam (3.23.4), IJsselstein 1 (3.24.8), Franeker (3.29.6), Venray 2 (3.39.6), de nieuwelingen Krimpen aan de Lek 3- 446), Ridderkerk (3.48.8) en de nieuweling Winschoten ((3.54.7). 24 MINUTEN-RACE Wat er ook over einduitslag, par cours en weersomstandigheden mag worden gezegd, feit is, dat de 24 mi nuten-race een enerverend en fan tastisch schouwspel werd. Na vijf ronden duwen, botsen, hobbelen en stuurmanskunst, moest Ridderkerk met een gekraakte car opgeven en kwam in aanmerking voor de 100,- pechprijs. Van het begin af waren Venray 1, Veendam en IJsselstein in een zwaar gevecht gewikkeld. Één maal werd Venray door Veendam gepasseerd, doch in de volgende ron de, nam het Venrayse trapgeweld weer de leiding. Wellicht 'tot ongenoegen van de konkurrentie lag Venray met twee wagens in de strijd en logisch was, dat Venray 2 maar al te graag de sterkere broer een handje hielp, ook al liep tweemaal de ketting van de machine af. De hulp van Venray 2 werd niet genomen aan de wissel, waar op een gegeven ogenblik Miel Kaiser de verhitte gemoederen moest proberen te sussen. Edu Hout werd gemolesteerd door Veendamse en IJsselsteinse coureurs en het scheel de niet veel' of er waren harde klap pen gevallen In het kamp van Veendam en IJs selstein bleef de stemming dreigend en misschien is het dan toch wel goed geweest, dat de Veendamse dapperen door de jury werden uitgeroepen tot winnaars van deze warrige en sen sationele 24-minutenrace. Jammer was het, dat voor deze strijd slechts bekers beschikbaar wa ren voor de eerste prijswinnaar, waardoor Venray 1 en IJsselstein met lege handen naar huis toe moes ten. Het Doetinchemse trapgeweld zal op 12 augustus tussen 7 en 8 uur 's avonds in kleuren worden uitge zonden op de NCRV-televisie, eerste net. SERVICE Bij het vertrek vanaf Schiphol had de Fokker Friendship zo'n slordige veertig minuten vertraging i.v.m. de grote vakantiedirukte op de luchtha ven. Alles bleek een beetje 'in de gortepap te zitten, want in de haast had de KLM het etentje aan boord vergetenGeen nood. De lieftal- tallige stewardessen gaven de Zes- kampploeg alle mogelijke drinkser- vice. Zodanig zelfs, dat boven Mün- chen de bar volkomen leeg was Op de terugweg vanaf de lucht haven Marco Polo in Venetië gaf de KLM de service door ',t lijnvliegtuig, een DC 9, vanuit Rome naar Venetië te laten vliegen. De Venrayers inclu sief de NCRV-vertegenwoordigers voelden zich in het toestel, plaats biedend aan 160 personen, heer en meester in het luchtruim. Als extra service werd aan de winnaars van het Spel zonder Grenzen in het vlieg-- tuig champagne geserveerd. HAAS EN BLOEMEN De onvolprezen Zeskampsuppor ters waren ook in Italië present. Bij aankomst in het hotel Agip dn Udine werden de Venrayers begroet door de levensgrote Piëlhaas, die door de supporters in een speedboot-achter een auto was meegevoerd- Elly en Joos Keyzer® van de Eeu- wgie Lente, die de Zeskampers op hun tochten door Nederland regel matig van een bloemetje hadden voorzien, gaven nu ook weer blijk van hun medeleven. In de hal van het hotel wachtte al een grote bos bloemen als morele steun van de Eeuwige Lente. ZWITSERS De Zwitsers uit Sarnen am See hebben door hun gastvrijheid en ge zelligheid zeer veel bijgedragen aan het succes van de Venrayse ploeg. Onvermoeibaar met hun gezang, ge- jodel en klompendansen hebben zij de Venrayers veel morele steun in gepompt: „Sie gewinnen, wir sollen es feieren" was him wens voordat het spektakel in Passariano losbrak. Hun wens kwam uit. Het feest werd gezamenlijk gevierd totdat de hotel houder de lichten uitdraaide.En kele uren later stonden de Zwitsers al weer onder de ramen van de Ven rayers „Loeënde Klokken" te zingen ten afscheid J WONDEREN Wat vroeger een missionaris met spiegeltjes en kralen in de missie be reikte, speelden de Venrayers klaar met vlaggetjes en sleutelhangers. De auto van de wethouders passeerden zonder moeite de grenzen, wanneer zij maar een vlaggetje en een sleu telhanger gaven. In Italië werden met dezelfde attributen wonderen verricht. In de winkels kreeg men zelfs korting in ruil voor een sleutel hanger. En het waren zeker niet al leen de kinderen, die jacht maakten op deze geschenkjes TELEGRAMMEN Telegrammen stroomden binnen in Italië en op het gemeentehuis. Bij de felicitatie van het Zeskampcomité en de burgemeester van Ridderkerk stond vermeld: „Hebben bijzonder genoten van de sportieve strijd om de eerste plaats." „Hiep, Hoi, Venray won", telegra feerden de zusters van het St- Jozef ziekenhuis te Eindhoven. De direct eur van het Italiaanse verkeers bureau te Amsterdam, de heer Tor- naghi van wie de Venrayse leiding veel medewerking heeft gekregen bij de voorbereiding feliciteenie hartelijk met de grandioze overwin ning. Fa. de Mulder, Leunen, seinde: „H.G. met behaalde succes" „Hoera voor de Zeskampploeg ge meentebestuur en gemeenschap Ven ray proficiat", liet Directie Vissers Wegenbouw weten. Dick Passchier, de presentator van de Zeskampuitzendingen liet uit Zwijndrecht telegrafisch zijn geluk wensen naar Venray seinen en uit Vlieland kwam de felicitatie van de sympathieke ploeg uit Franeker. Als hart onder de riem kwamen in Italië succestelegrammen van de Zelfstandige Ondernemers, het thuis front en het thuisblijvende gedeelte van het college van B. en W. Een buitenlandse felicitatie 'kwam uit Konstanz, ondertekend door Schneider, Dutty und Gruber. NCRV-ERS Cees Snoey en Willem Driehuizen waren met 't Nederlandse scorebord naar Passariano getrokken. De knop pen werden bediend door Piet Hooy (producer van Zeskamp) en Ineke Bartelink, secretaresse van Dick van Bommel.. Barend Barendse was er voor het Nederlandse commentaar, geassis teerd door Loek Hogendijk. Floor manager André Kaptijn had in Pas sariano handen vol werk en dokter Ab Rozijn was alom tegenwoordig wanneer ergens medisch hulp nodiig was. De Nederlandse regisseur Wim van Schaik Bernard Prins (reislei der), Scheidsrechter Piet Verwoordt en wedstrijdleider Wim Veldhuizen completeerden het NCRV-team waarvan de Venrayers zeer veel hulp hebben ontvangen. *Op de kruising Miden Peel weg- Bakelsedijk te Ysselsteyn word on voldoende opgelet. De bestuurder van de personenauto, de 43-jarige C v. R. was aan het inhalen toen de 28- jarige mevr. M. G. haar auto rechts af liet gaan. Het bleef bij materiële schade. Het niet verlenen van voldoen de voorrang was oorzaak dat op de kruising bij de Jan Poelsweg te Ys- 9en de vrachtauto bestuurd door de selsteyn een botsing plaats vond tus- 24-jarige K. D. uit Ilpendam en de personenauto bestuurd door P. V. uit Maastricht. De eigenlijke oorzaak van de botsing was een derde auto, een vrachtauto, maar deze reed door zon der zijn identiteit bekend te maken. Het bleef gelukkig bij materiële scha de. Op de kruising Westsingel Reekgraafstraat werd onvoldoende voorrang verleend door de 47-jarige bestuurder van een personenauto C. v- V. uit Venray aan de personen auto bestuurd door de 35-jarige Ven rayse mevrouw H. v E. Alleen lich te materiële schade.

Peel en Maas | 1972 | | pagina 13