BAMBINO RUIMT OP mei HOGE KORTING
Geen prijzen voor Venrayse
trapgeweldenaars in Doetinchem
Herinneringen aan
Passariano
VERKEERS
ONGEVALLEN
VRIJDAG 14 JULI 1972 No. 28
DRIE EN NEGENTIGSTE JAARGANG
M PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WFFKRI AH VOOR VFNRAY FN OMSTRFKFN ADVERTENTIEPRIJS 15 ct per mm. ABONNEMENTS
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652 TTtUIVÜLttU VWWÏ\ VI IJl lAEIXEH pR|JS pgR HALFJAAR 6.75 (bij vooruitbetaling
Het zal wel altijd een raadsel bljjven of de Veendamse coureurs
zaterdag in Dcetinchem terecht of ten onrechte op de hoogste trede
van het erepodium hebben gestaan voor het in ontvangst nemen
van de N.C.R.V.-trapcar-trophee.
Terwijl de acht na de selectie overgebleven ploegen 24 minuten
lang een enerverende strijd uitvochten op het korte, doch zware
parcours, werd er alom driftig geturfd. Zowel op de perstribune
als door toeschouwers werden onafhankelijk van elkaar 64
ronden genoteerd voor de dappere Veendamse ploeg en 65 voor car
1 van Venray en de wagen van IJsselstein. Op het moment, waar
op Barend Barendse zijn praatje ging maken met de Venrayse
coureur en iedereen dacht, dat Venray winnaar was, besliste de
jury, dat Veendam had gewonnen met 66 ronden. Venray 1 was 2e
met 65 ronden en IJsselstein 3e met evenveel ronden, doch met
een kleine achterstand op Venray-
Behalve de NCRV-Trapcar Tro-
phee was ook de prestatieprijs van
de KNAC voor de Veendammer cou
reurs, die alles „onder uit de kast
hadden getrokken" en inderdaad een
prestatie hadden geleverd, die be
wondering afdwong van iedereen, die
het zwoegen van de Groningers had
gezien-
Met de vermoeidheid van Passa
riano nog in de benen en de gran
dioze huldiging donderdag daarna
nog in gedachten, zat het de beide
Venrayse trapcarploegen zaterdag in
Doetinchem niet mee, want ook in de
voorronden voor de stratenrace over
450 meter, kwam de Limburgers niet
verder dan de derde en zevende
plaats in hun gevecht tegen de wa
gens van Bladel, Franeker, Lisse 1,
Lisse 2, Ridderkerk, Veendam, IJs
selstein 1, IJsselstein 2, Zelhem 1 en
Zelhem 2. Ook hier was het Veen-
dam, die de schitterende .tijd van 39.6
liet afdrukken tegen 40.6 voor Ven
ray 1 en 42.8 voor Venray 2.
Bij de nieuwelingen Ermelo, Krim
pen aan de Lek, Nieuwkoop, Rhenen,
Winschoten, Nijmegen en Zwolle wa
ren het de wagens van Krimpen aan
de Lek en Rhenen, die tot uitsteken
de tijden kwamen.
t
GROOT SPEKTAKEL
's Middags brak in het feestvieren
de Doetinchem het grote spektakel
los, terwijl de regen met bakken te
gelijk naar beneden kwam, Barend
Barendse de stukken huisvlijt, die
geen luchtvervuiling veroorzaken en
het begin van het tijdperk van de
trapcar inleidden, presenteerde, en
de negentien trapmachines aan de
tien ronden over een afstand van 450
meter begonnen.
Bij de nieuwelingen kwamen
vreemde .toestellen het parcours op
rollen. De Rhenense wagen had sinds
de voorronden in Rhenen een „ver
mageringskuur" ondergaan van min
stens veertig kilo en werd direct als
grote favoriet gedoodverfd.
De door Doetinchemse knapen be
mande Nijmeegse wagen kon maar
amper de keuring doorstaan en de
Zwolse car werkte op de lachspieren
van iedereen door zijn carrosserie
van zeildoek en van Barend direct
de naam van „regenjas" meekreeg.
Rhenen met de wagen waaraan
drie maanden was gesleuteld, sleepte
bij de nieuwelingen de prijs weg.
Krimpen aan de Lek werd 2e, Nieuw
koop 3e en Winschoten 4e, na iruime
achterstand op nummer drie.
Ermelo en Nijmegen waren op één
ronde achterstand gezet en kwamen
resp. als 5e en 6e binnen, terwijl de
Zwolse coureurs met twee ronden
achterstand als zevende finishten.
SENIOREN
De seniorenploeg werd gevormd
door de wagens, die de hitte van de
strijd! van het NCRV-zeskampgebeu-
ren achter de rug haden en getekend
waren met de littekens van diverse
crossen.
De door de Fordgarage van Haren
en de TOP-garage gesponsorde Ven
rayse wagens moesten inderdaad bij
de stratenrace hun meerdere erken
nen in Veendam (le), IJsselstein 1 (2e)
en Bladel (3e)- Een 4e plaats voor
Venray 1 en een 7e voor Venray 2
De bemanning van Car 1, bestaan
de uit Wim Loonen, Sraar Jans-Be
ken, Edu Hout en Mart. Custers, lag
in de eerste ronde reeds in vijfde po
sitie. In de tweede ronde vochten
zij ziich naar de vierde plaats om in
de zesde ronde weer naar de vijfde
af te zakken. Pas in de tiende ronde
kwam men weer in de vierde positie
te liggen.
Car 2 met Sraar Bastiaans, Jos Jos-
ten, Jan Thomassen en Adrie van
Stokkem liep binnen met 1 ronde
achterstand.
GROTE PRIJS DOETINCHEM
Met als inzet de Grote Prijs van
Doetinchem verschenen de beste
teams van de nieuwelingen en de se
nioren aan de startstreep: Veendam,
IJsselstein 1, Bladel 1, Venray 1,
Franeker, IJsselstein 2, Rhenen,
Krimpen aan de Lek, Nieuwkoop,
Winschoten en Venray II.
Veendam, in de eerste ronde in der
de positie liggende, werkte zich in
de tweede ronde al naar de eerste
plaats en gaf deze positie niet meer
af. IJsselstein ging van de eerste
naar de tweede en ook deze ploeg
handhaafde zich hier na een kleine
inzinking in de 6e en 7e ronde. Ven
ray 1 rende drie ronden mee in 2e
positie, maar na de achtste ronde
bleef zij vastliggen op de derde
plaats, Bladel werd 4e, Franeker 5e
en Venray 2 6e.
Zo verscheen Veendam, IJssel
stein en Bladel op het ereschavot
van de senioren, terwijl Rhenen,
Krimpen aan de Lek en Nieuwkoop
de huldiging voor de nieuwelingen
mochten ondergaan.
Voor de Venrayse trappalateurs
om een woord van Barend Barendse
te gebruiken deze keer geen prij
zen.
STERRENRACE
In het avondlijke duister werd te
gen negen uur begonnen aan de 24
minuten van Doetinchem in de geest
van Le Mans, maar op een kort doch
zeer zwaar parcours, met erwten
bocht, ronde paaltjes, hobbelbaan,
stoepranden, grasveldje en spring-
schans. Het kwistig neerdalende he
melwater zorgde voor nog meer
moeilijkheden.
Commentator Barend Barendse
zorgde weer voor een aantal prach
tige kreten: „Meer misère en ellen
de zijn niet denkbaar op zo'n klein
parcours" riep hij uit en „De thuis
blijvers zullen snikkend naar bed
gaan als zij weten welk spektakel zij
hebben gemist
En inderdaad, het werd een spek
takel van de eerste orde. Dat begon
al bij de voorronden over tien ron
den met vliegende wissel. In de eer
ste manche nam Veendam de eerste
plaats en Venray 1 pikte in de twee
de manche de eerste plaats in.
Bij de nieuwelingen werd het een
spectaculair gezwoeg tussen Zwolle,
Nieuwkoop en Rhenen-
De Zwolse „regenjas" rammelde
over de baan, terwijl Rhenen in de
tweede ronde met een gekraakt voor
wiel bleef doorrijden- Het werd een
slijtageslag voor de nieuwelingen.
Nieuwkoop kreeg kettingpech, en
Rhenen zag de hele voortrein lang
zaam maar zeker in elkaar zakken.
Als Stoffel de Schildpad sukkelde het
Zwolse trapmonster tenslotte over de
finish in een tijd, die niet goed meer
was voor een plaats in de finale.
Bij de volgende manche siste Bla
del over de baan, totdat de machine
met een lekke band uit de strijd
moest worden genomen. Bij de se
nioren kwam Lisse en Zelhem on
wrikbaar vast te zitten, reed Ridder
kerk Venray in de wielen en ontstond
de eerste verwarring over het aantal
ronden die moeilijk te tellen waren
op dit veel te kleine circuit.
In ieder geval beslist de jury, dat
de volgende machines aan de start
voor de strijd om de NCRV trapcar-
trophee konden verschijnen:
Venray 1 (3.22.7 in de voorronde),
Veendam (3.23.4), IJsselstein 1 (3.24.8),
Franeker (3.29.6), Venray 2 (3.39.6), de
nieuwelingen Krimpen aan de Lek
3- 446), Ridderkerk (3.48.8) en de
nieuweling Winschoten ((3.54.7).
24 MINUTEN-RACE
Wat er ook over einduitslag, par
cours en weersomstandigheden mag
worden gezegd, feit is, dat de 24 mi
nuten-race een enerverend en fan
tastisch schouwspel werd. Na vijf
ronden duwen, botsen, hobbelen en
stuurmanskunst, moest Ridderkerk
met een gekraakte car opgeven en
kwam in aanmerking voor de 100,-
pechprijs. Van het begin af waren
Venray 1, Veendam en IJsselstein in
een zwaar gevecht gewikkeld. Één
maal werd Venray door Veendam
gepasseerd, doch in de volgende ron
de, nam het Venrayse trapgeweld
weer de leiding.
Wellicht 'tot ongenoegen van de
konkurrentie lag Venray met twee
wagens in de strijd en logisch was,
dat Venray 2 maar al te graag de
sterkere broer een handje hielp, ook
al liep tweemaal de ketting van de
machine af. De hulp van Venray 2
werd niet genomen aan de wissel,
waar op een gegeven ogenblik Miel
Kaiser de verhitte gemoederen moest
proberen te sussen. Edu Hout werd
gemolesteerd door Veendamse en
IJsselsteinse coureurs en het scheel
de niet veel' of er waren harde klap
pen gevallen
In het kamp van Veendam en IJs
selstein bleef de stemming dreigend
en misschien is het dan toch wel goed
geweest, dat de Veendamse dapperen
door de jury werden uitgeroepen tot
winnaars van deze warrige en sen
sationele 24-minutenrace.
Jammer was het, dat voor deze
strijd slechts bekers beschikbaar wa
ren voor de eerste prijswinnaar,
waardoor Venray 1 en IJsselstein
met lege handen naar huis toe moes
ten.
Het Doetinchemse trapgeweld zal op
12 augustus tussen 7 en 8 uur
's avonds in kleuren worden uitge
zonden op de NCRV-televisie, eerste
net.
SERVICE
Bij het vertrek vanaf Schiphol had
de Fokker Friendship zo'n slordige
veertig minuten vertraging i.v.m. de
grote vakantiedirukte op de luchtha
ven. Alles bleek een beetje 'in de
gortepap te zitten, want in de haast
had de KLM het etentje aan boord
vergetenGeen nood. De lieftal-
tallige stewardessen gaven de Zes-
kampploeg alle mogelijke drinkser-
vice. Zodanig zelfs, dat boven Mün-
chen de bar volkomen leeg was
Op de terugweg vanaf de lucht
haven Marco Polo in Venetië gaf de
KLM de service door ',t lijnvliegtuig,
een DC 9, vanuit Rome naar Venetië
te laten vliegen. De Venrayers inclu
sief de NCRV-vertegenwoordigers
voelden zich in het toestel, plaats
biedend aan 160 personen, heer en
meester in het luchtruim. Als extra
service werd aan de winnaars van
het Spel zonder Grenzen in het vlieg--
tuig champagne geserveerd.
HAAS EN BLOEMEN
De onvolprezen Zeskampsuppor
ters waren ook in Italië present. Bij
aankomst in het hotel Agip dn Udine
werden de Venrayers begroet door
de levensgrote Piëlhaas, die door de
supporters in een speedboot-achter
een auto was meegevoerd-
Elly en Joos Keyzer® van de Eeu-
wgie Lente, die de Zeskampers op
hun tochten door Nederland regel
matig van een bloemetje hadden
voorzien, gaven nu ook weer blijk
van hun medeleven. In de hal van
het hotel wachtte al een grote bos
bloemen als morele steun van de
Eeuwige Lente.
ZWITSERS
De Zwitsers uit Sarnen am See
hebben door hun gastvrijheid en ge
zelligheid zeer veel bijgedragen aan
het succes van de Venrayse ploeg.
Onvermoeibaar met hun gezang, ge-
jodel en klompendansen hebben zij
de Venrayers veel morele steun in
gepompt: „Sie gewinnen, wir sollen
es feieren" was him wens voordat
het spektakel in Passariano losbrak.
Hun wens kwam uit. Het feest werd
gezamenlijk gevierd totdat de hotel
houder de lichten uitdraaide.En
kele uren later stonden de Zwitsers
al weer onder de ramen van de Ven
rayers „Loeënde Klokken" te zingen
ten afscheid
J
WONDEREN
Wat vroeger een missionaris met
spiegeltjes en kralen in de missie be
reikte, speelden de Venrayers klaar
met vlaggetjes en sleutelhangers. De
auto van de wethouders passeerden
zonder moeite de grenzen, wanneer
zij maar een vlaggetje en een sleu
telhanger gaven. In Italië werden
met dezelfde attributen wonderen
verricht. In de winkels kreeg men
zelfs korting in ruil voor een sleutel
hanger. En het waren zeker niet al
leen de kinderen, die jacht maakten
op deze geschenkjes
TELEGRAMMEN
Telegrammen stroomden binnen in
Italië en op het gemeentehuis. Bij de
felicitatie van het Zeskampcomité en
de burgemeester van Ridderkerk
stond vermeld: „Hebben bijzonder
genoten van de sportieve strijd om
de eerste plaats."
„Hiep, Hoi, Venray won", telegra
feerden de zusters van het St- Jozef
ziekenhuis te Eindhoven. De direct
eur van het Italiaanse verkeers
bureau te Amsterdam, de heer Tor-
naghi van wie de Venrayse leiding
veel medewerking heeft gekregen
bij de voorbereiding feliciteenie
hartelijk met de grandioze overwin
ning. Fa. de Mulder, Leunen, seinde:
„H.G. met behaalde succes"
„Hoera voor de Zeskampploeg ge
meentebestuur en gemeenschap Ven
ray proficiat", liet Directie Vissers
Wegenbouw weten.
Dick Passchier, de presentator van
de Zeskampuitzendingen liet uit
Zwijndrecht telegrafisch zijn geluk
wensen naar Venray seinen en uit
Vlieland kwam de felicitatie van de
sympathieke ploeg uit Franeker.
Als hart onder de riem kwamen in
Italië succestelegrammen van de
Zelfstandige Ondernemers, het thuis
front en het thuisblijvende gedeelte
van het college van B. en W.
Een buitenlandse felicitatie 'kwam
uit Konstanz, ondertekend door
Schneider, Dutty und Gruber.
NCRV-ERS
Cees Snoey en Willem Driehuizen
waren met 't Nederlandse scorebord
naar Passariano getrokken. De knop
pen werden bediend door Piet Hooy
(producer van Zeskamp) en Ineke
Bartelink, secretaresse van Dick van
Bommel..
Barend Barendse was er voor het
Nederlandse commentaar, geassis
teerd door Loek Hogendijk. Floor
manager André Kaptijn had in Pas
sariano handen vol werk en dokter
Ab Rozijn was alom tegenwoordig
wanneer ergens medisch hulp nodiig
was. De Nederlandse regisseur Wim
van Schaik Bernard Prins (reislei
der), Scheidsrechter Piet Verwoordt
en wedstrijdleider Wim Veldhuizen
completeerden het NCRV-team
waarvan de Venrayers zeer veel hulp
hebben ontvangen.
*Op de kruising Miden Peel weg-
Bakelsedijk te Ysselsteyn word on
voldoende opgelet. De bestuurder van
de personenauto, de 43-jarige C v.
R. was aan het inhalen toen de 28-
jarige mevr. M. G. haar auto rechts
af liet gaan. Het bleef bij materiële
schade.
Het niet verlenen van voldoen
de voorrang was oorzaak dat op de
kruising bij de Jan Poelsweg te Ys-
9en de vrachtauto bestuurd door de
selsteyn een botsing plaats vond tus-
24-jarige K. D. uit Ilpendam en de
personenauto bestuurd door P. V. uit
Maastricht. De eigenlijke oorzaak van
de botsing was een derde auto, een
vrachtauto, maar deze reed door zon
der zijn identiteit bekend te maken.
Het bleef gelukkig bij materiële scha
de.
Op de kruising Westsingel
Reekgraafstraat werd onvoldoende
voorrang verleend door de 47-jarige
bestuurder van een personenauto C.
v- V. uit Venray aan de personen
auto bestuurd door de 35-jarige Ven
rayse mevrouw H. v E. Alleen lich
te materiële schade.