Pomperij Hoe en wat met het onderwijs remmen Openbare werken kregen commentaar Venrays woningbouw onder de loupe Industrieel beleid aan de orde Dm wï onweerbiaanuaar: tji Loevestr. 55, ,ei. 04709 JIUIIAIi AniAiAAiocTiiiihiiKl f i sïsssarsr JANbbtN - HUKM nv (Vervolg voor voorzijde) dus het college, zet zich krachtig in om te komen tot aanwijzing van het oude ziekenhuis als verpleegtehuis voor chronisch zieken. TIMMERMANS vond dat een vrij vage uitspraak. Hij kreeg toen te ho ren dat de betrokken stichting een begroting van de inrichting en exploi tatie naar Den Haag heeft gestuurd om alsnog een vergunning te krijgen. Daar is het wachten nu op. Onderwijs is altijd een zware begrotingspost. Lager en voorberei dend hoger onderwas, kleuterso lolen en technisch onderwijs, school gelden en -diensten, ze kwamen allen aan de orde bij de begro tingsbehandeling. Ditmaal werd hierover het volgende gezegd. DE SCHOLEN PLANNINGSCOMMISSIE blijkt goed te voldoen, gezien het programma wat is afgewerkt en de plannen, die men op stapel heeft staan. Het college is dan ook eenss nieuwsgierig te horen welk schoolbe stuur klaagt, dat er te weinig inspraak is, zoals in de vorige vergadering ge suggereerd werd. In da januari-vergadeiing zal deze commissie o.a. praten over de open bare school, in tegenwoordigheid van het aktiecomitéj de scholenbouw in Brukske en de protest, christelijke school. In Brukske wil men komen tot scholen met een kortere afschrijvings- duur. Dat in deze commissie nog geen af gevaardigden zitting hebben van de schoolbesturen blijken nog steeds niet in staat te zijn een werkcomité samen te stellen. Voor wat het openbaar onderwijs betreft, is de vraag of er een aparte onderwijscommissie daarvoor in het leven moet worden geroepen. Er komt een oudercomité en dat kan als zo danig fungeren. VAN WAAYENBURG wilde weten wanneer de school in Brukske gerea liseerd zal zijn. MEVR. RUTTEN-TIELEN zei dat dit mede afhangt van het verkrijgen van de urgentieverklaring voor een 12 klassige school, die men daar wil bouwen. Men zal zo spoedig mogelijk na de vergadering in januari daarover gaan praten. Dat die school semi-per- manent gaat worden, vond OPBOUW '70 geen bezwaar, doch dan wel dat kou en warmte behoorlijk buiten ge houden worden. „Dat staat voorop", aldus MEVR. RUTTEN. Niet eens was Opbouw '70 het met de stelling dat het oudercomité de adviescommissie van de openbare school zou zijn. Op die manier wordt het onmogelijk dat de start van die school ook betekent de start v.an echt nieuw onderwijs in Venray, aldus Drs. DEN BROK, die vanachter de be stuurstafel ietswiat verbaasd aange keken werd. Op de vraag wat hij onder' echt „nieuw onderwijs" ver stond en of dat b.v. niet gegeven wordt op Coninxhof, bleef hij het ant woord schuldig. De VOORZITTER wees hem er op dat juist de openbare school, welke een bijzonder kleine school wordt, be slist niet de startplaats zal zijn voor dat nieuwe onderwijs, wat daar onder dan ook verstaan mag worden. Hij meende dat het toch al een gefrus treerde boel zal zijn als één onder wijzer daar twee klassen moet gaan bedienen. Wat de adviescommissie betreft, men zal het allemaal eens aanzien; blijkt het oudercomité niet goed te werken, dan is nog altijd de .mogelijk heid er om aan te vullen of te ver vangen. L.O.M. SCHOOL De nieuwe L.O.M.-school is uitein delijk gepland op de huidige hockey velden. MEVR. POELS-PETERS was daar niet kapot van i.v.m. het feit dat de school h.i. ongeflulkkig komt te liggen t.o.v. het verkeer, terwijl bovendien de hockeyers dan weer buiten-spel raken. MEVR. RUTTEN wees er op dat dit een regionale school wordt die cen traal moet liggen. Zowel voor de ge vreesde geluidshinder als voor het verkeer worden maatregelen getrof fen. Voordat het zover is hoopt men in het sportpark de Wieën twee nieu we hockeyvelden plus een oefenveld gereed te hebben, zodat de hockeyers dan helemaal uit hun lijden zijn. De daartoe benodigde gronden zullen eerstdaags worden aangekocht. VAN OERS wees er op dat de schoolbesturen toch ook wel eens wat forser er aan mogen gaan staan. Tien tallen malen is al verzocht hun inko pen te combineren, zodat de raad niet iedere vergadering opnieuw voor scholen-uitgaven komt te staan. Nu gaat het om een afvaardiging in de scholenplanningscommissie is men ook weer niet thuis. MEVR. RUTTEN wees op de inder daad soms gebrekkige samenwerking, maar kon van de andere kant er op wijzen dat b.v. het openstellen van de schoolterreinen als speelgelegen- héid buiten schooltijd door de meeste scholen welwillend wordt gedaan. Al leen rijst hier de vraag, wie voor het toezicht zorgt en dus verantwoor delijkheid draagt. Dat zijn niet de scholen doch wel de ouders VOORTGEZET ONDERWIJS Hoewel het college met voortgezet onderwijs weinig te doen heeft, blijft ze de ontwikkelingen op de voet vol gen. In dit verband wijst men op de samenwerking tussen Boschveldcol- lege en Jerusalem om hier in de re gio een scholengemeenschap gesticht te krijgen. Men hoopt de M.T.S. op dé finan- cieringslijst voor 1973 te krijgen. Van de stichting van een school voor L.E.A.O. en I.N.O.M. heeft de gemeen te niets meer gehoord (doet men er dus ook niets meer aan? Red.). Aan een prospectus over de onder wijsmogelijkheden in Venray zal het gemeentebestuur graag zijn mede werking geven. Alle scholen hebben aanwijzingen gekregen welke brand- preventieve.maatregelen ze hebben te treffen. Of ze getroffen worden is een zaak van de schoolbesturen. SCHOOLADVIESDIENST - Een schooladviesdienst voor het b.l.o. is er bijna. Ze gaat 155,per jaar per kind kosten, terwijl voor de eerste inrichting nog 1.681,nodig is. Zowel VAN OERS als VAN VAL KENGOED vonden dit een gelukkige zaak. Minder gelukkig is dat voor het lager onderwijs nog niet een derge lijke dienst kan worden opgezet i.v.m. de financiën. Maar misschien dat dit regionaal opgelost kan worden. SCHOOLGELD Opbouw 70 vond dat het bedrag per leerling voor het basisonderwijs a 150,landelijk gezien veel te laag ligt. B. en W. daarentegen vinden het heel redelijk, temeer waar voor 1972 er nog eens 10% bij komt. MEVR. RUTTEN verduidelijkte dat men feitelijk niet van een landelijk gemiddelde spreken kan. Opbouw 70 eiste de inschakeling van het Centraal Adiminstratiekan- toor, welnu dat is al jaren ingescha keld. Dat maakt telkens een begroting voor een niet te oude, niet te nieuwe 6 klassige school en volgens die be groting (goedgekeurd door de Inspec tie) gaat men te werk bij de vaststel ling van het bedrag. De kleinere scho len kunnen toeslagen krijgen en over het algemeen hoort men in Venray dan ook niet klagen. Men heeft nu ook 'n oplossing voor het groen rond de speelplaatsen. Men blijft ijveren het rendement voor de jeugd van speelplaats en groen zo groot moge lijk te maken. Men laat het groen ver zorgen door de D.S.W. doch meer dan 4,per leerling mag er niet aan besteed worden. B. en W. maakte ook nog eens dui delijk dat ze met het schoolgeld voor de kleuterschool geen bemoeienissen heeft. Het rijk heeft 'haar aandeel vastgesteld op 48, en de rest is zaak van de scholen. Bij het hoofdstuk: Openbare Werken en Voorzieningen heeft de raad nog enkele op- en aanmerkingen geplaatst. Die op hun beurt lokten natuurlijk weer commentaar uit van B. en W. We laten dat hieronder volgen. MERSELOSEWEG De reconstructie van de Merselose- weg zit er, gezien de financiën, niet in. Misschien dat bij de vaststelling der prioriteten hierover nog iets op timistischer gezegd kan worden. GROF VUIL OPHALEN kost de gemeente inderdaad nog zwaar geld. Hoeveel, dat zal de raad in een aparte nota te horen krijgen. De vuilnistortplaats open stellen op zaterdag van 1012 uur komt niet in „Frage". Zowel TIMMERMANS als VAN WAAYENBURG vroegen hoe B. en W. dit zo boud kunnen stellen. Is er wel eens een onderzoek geweest? Juist op zaterdagen kunnen mensen hun tuintjes in orde maken en waar blijft men met de afval „In de daarvoor bestemde zak", ant woordde de VOORZITTER, die er ap wees dat ook de mensen van de stort plaats recht hebben op een vrije za terdag terwijl bovendien deze extra openstelling weer extra geld zou kos ten. WETHOUDER SCHOLS beloofde tenslotte een onderzoek, toen gesteld werd dat de vele vuilnishoopjes aan de rand van de stortplaats toch wel aantonen dat er veel mensen tever geefs komen AARDGAS KERKDORPEN De offerte voor aardgas op de kerk dorpen loopt tegen de 2 miljoen. Dit enorme bedrag zal de aanleg van dit gas voor de kerkdorpen praktisch on mogelijk maken. Bekeken wordt mét Limagas of enkele dorpen misschien met een voordeliger offerte te helpen zijn en zo gauw men hierover iets meer weet, zal de raad geïnformeerd worden. Verder zal men kijken of men via de A.C.W. misschien kan komen tot uitvoering van bepaalde werken voor de aardgasleidingen. JENNISKENS kennelijk teleurge steld over d'it antwoord, zag in dit laatste plan weinig heil. De aanleg is sterk gemachaniseerd en wat de A.C.W. er in kon brengen, zag hij zo niet. Wel zag hij op deze manier aan komen, dat aardgas op de kerkdorpen dezelfde problemen met zich gaat brengen als indertijd de eledtriciteits- voorzieningen. En hij vroeg zich af hoe in andere provincies het wel mo gelijk is dat een hele krans kerkdor pen aangesloten is, tenminste wat hun kernen betreft. Nu wordt het hele maal onmogelijk dat de groot verbrui kers, de landbouwers, van het gas kunnen profiteren. Ook WETHOUDER SCHOLS kon hem voorlopig weinig hoop geven. Er is geen geld voor .Als men via de A.C.W., die wel degelijk ingeschakeld kan worden, wat subsidies los zou kunnen peuteren, is dat al een grote verlichting. Maar men zit er achter heen en wat uit de bus komt krijgt de raad te horen. ZUIVERINGSINSTALLATIE De zuiverheid van het oppervlakte water is een zaak van de provincie. Deze, zo is de verwachting, zal om die zaak te regelen, in Limburg de nodige zuiveringsschappen instellen, zoals men ook waterschappen heeft, die deze zaak gaan bevorderen. Onder diens beheer zal dus ook de rioolwa terzuiveringsinstallatie komen. OPBOUW '70 vroeg of men geen aktie op touw zou kunnen zetten, doch de VOORZITTER vertelde dat de provincie zelf overtuigd is dat deze installatie in Venray de grootste prio riteit dient te hebben. Men is thans aan het proberen vooruitlopend op genoemde regeling toch vast iets ge daan te krijgen. WERKPLAATSEN GEMEENTEWERKEN B. en W. verwachten niet dat na gereedkomen van de bouw van werk plaatsen en magazijnen voor de dienst gemeentewerken direct begonnen kan worden aan de tweede fase. GEEN VERKEERSLICHTEN Gezien de regelmatig plaats vinden de onderzoeken is gebleken dat zelfs op spitsuren het verkeer goed funik- tioneren kan, zonder verkeerslichten. Er is dus geen en'kele reden om ver keerslichten te plaatsen. VUIL STORTEN Intensief worden vuilnishoopjes en -hopen langs de wegen gecontroleerd. De schuldigen worden bestraft. Maar het publiek zal zelf op moeten treden om de vervuiling tegen te gaan. WELSTANDSTOEZICHT In tegenstelling tot verschillende raadsleden is het college niet van me ning dat het welstandstoezicht te di rigistisch is. Redelijk overleg met de betrokkene wordt hoog genoteerd door de commissie. TIMMERMANS en v. WAAYEN BURG bleven een andere mening toe gedaan, maar WETHOUDER SCHOLS voorzitter van de welstandscommissie daagde hen uit met reëele klachten over dit toezicht te komen. Het is zo dat deze commissie buiten haar taak om, dikwijls nog het hele plan wat opkrikt en de mensen behulpzaam is. WEGENCAPACITEIT Verkeerstellingen in de jaren 1965 en 1970 zijn intussen uitgewerkt en worden bestudeerd. Daaruit zullen bepaalde kon'klusies volgen ten aan zien van de capaciteit van de wegen en maatregelen, die daarvoor getrof fen moeten worden. Ter zijner tijd komen die stukken dan in de raad. Aan het einde van dit hoofdstuk sprak DE BRUYN er zijn voldoening over uit, dat in plan Brukske alle we gen al zijn aangelegd, zodat de bou wers vooruit kunnen. Dit zal het bouwtempo in dat plan alleen maar ten goede komen. Opbouw '70 had in de begrotingsbeschouwingen nogal enige kritiek op Venrays woningbouw, waarvan de kwaliteit haar niet aanstond, noch de eenzijdigheid. Men sprak zelfs van een verkeerd bouwbeleid. Daarnaast meende diezelfde fractie dat het doorstromingsbeleid fout is in die zin, dat men bepaalde wijken een bepaald stempel geeft en te weinig rekening houdt met de belangen van de betrokken mensen. Hiertegen nu namen op hun beurt B. en W. weer stelling alsmede be paalde fracties in de Venrayse begrotingsvergadering. GOEDE KWALITEIT B. en W. meende dat de kwaliteit van de woningen voldoende gewaar- van hogerhand, diez eker wat de ge borgd wordit door de goedkeuringen subsidieerde woningen betreft richt lijnen en voorschriften geeft. En zij menen te mogen stellen, dat de kwaliteit van de woningen, die de laatste jaren worden gebouwd, vol doende is. Men kan natuurlijk de kwaliteit van de woningen opvoeren door andere materialen of extra voor zieningen, doch dan gaan de huren weer omhoog. Wil men die zo laag mogelijk houden, dan kan dit alleen door sobere bouw en door gestandaar diseerde bouw. Die geeft weinig va riatie-mogelijkheden, dan ontkent het college niet, maar om daar het predi kaat: verkeerd bouwbeleid op te plak ken, gaat haar te ver. DOORSTROMING T.a.v. de doorstroming worden hier de landelijke regels toegepast, waar bij voor Venray dan nog gunstige uit zonderingen worden gemaakt. Waar het nu om gaat is de goedkope wonin gen beschikbaar te krijgen voor men sen, die niet meer betalen kunnen. Dat betekent dat zij, die het wel be talen kunnen moeten doorstromen naar een andere en betere woing. Een en ander gaat nog 9teeds op vrijwil lige basis. Met dit antwoord was Opbouw '70 kennelijk niet tevreden, v. WAAYEN BURG stelde dat het zijn fractie vooral ging om verbetering van de woonkwaliteit en dat zag hij niet. Of met verbetering van de woonkwaliteit ook de huurprijs moet stijgen, is voor hem nog een open vraag. Als men, zo vulde Drs. DEN BROK aan, door een huiskamer met de vuilnisbak moet sjouwen, omdat men dat ding anders niet buiten krijgt, of als men de voordeur slechts bereiken kan via de vuilniszak, dan zijn dat in feite on toelaatbare dingen, die met woon kwaliteit te maken hebben. Dat te verbeteren behoeft z.i. geen geld te kosten, maar is inhaerent aan de op zet van bepaalde plannen. Zo kan men meer dingen naar voren bren gen, als b.v. de gehorigheid in de flats. RAPPORT Juist naar deze dingen was DE BRUYN nieuwsgierig, die zich ken nelijk geërgerd had aan deze uitdruk kingen van Opbouw '70. Dit jaar noemt men het bouwbeleid verkeerd, vorig jaar stelde diezelfde fractie dat het bouwbeleid slecht was. Men be loofde toen zelfs een nota over dat „slechte en verkeerde" doch de raad heeft nog steeds niets ontvangen en kan dus niet zeggen of de mening van Opbouw '70 juist of onjuist is. Maar aan loze kreten heeft men niets, aldus DE BRUYN, die nog steeds wachten de was op dat rapport. Drs. DEN BROK stelde dat Op bouw '70 een kleine, doch hardwer kende fractie is, die het eerlijk meent, doch alles in zijn vrije tijd klaar moet maken. Hij vroeg dan ook geduld. JANSSEN, de woningbouw over ziende in Venray, kon niet anders zeggen als dat er toch de nodige va riatie is in de bouw. Drs. DEN BROK vond dat het col lege onvoldoende Antwoord gegeven had op de vraag of de doorstroming geen desintegratie teweeg brengt En dat had weer tot gevolg dat WETHOUDER SCHOLS in het ge weer kwam. Deze stelde dat het moei lijk is de kwaliteit en kwantiteit in de woningwet in overeenstemming te brengen, zonder dat onmogelijke huurprijzen het gevolg zijn. Afgezien daarvan zal men toch landelijk naar een andere oplossing moeten gaan zoeken, omdat de huren steeds hoger worden. In dat verband dacht de wethouder aan huurbelasting en huurpremies. Wat de variatie van de bouw be treft, het feit dat men bij de w.w.- woningen in Brukske al met typen 4 komt, duidt wel aan, dat men daar aan terdege denkt. Maar ook hier zijn het weer de huurbedragen, die steeds remmend werken. Dat de doorstroming desintegratie teweeg kan brengen is door het col lege onderkend, die o.m. met Samen levingsopbouw deze doorstroming den-kt te gaan begeleiden. Een door stroming, die ondanks misschien wat zachte drang van de woingvereniging tot heden nog altijd op vrijwillige basis geschiedt. En men moet ook de andere kant van de medaille durven zien, namelijk dat de aanschrijving voor doorstroming ook al als een soort statussymbool begint te gelden. Van „kijk eens ik verdien zoveel, dat ik door moet stromen LOKALE T.V. DISTRIBUTIE In antwoord op desbetreffende vra gen stelde B. en W. ook bij dit hoofd stuk dat de mogelijkheden bekeken worden van een distributiesysteem in Venray. In de bestemmingsplan nen Brukske, Veltum en Desselke wordt door de woningvereniging een konkreet projekt uitgewerkt. MEVR. POELS-PETERS wilde wé ten wat dat zou gaan kosten. WETHOUDER SCHOLS meende dat dit ongeveer 200,tot 300, per jaar per woning zal gaan uitma ken. INDUSTRIALISATIE IS NIET AFGESLOTEN Bij de begrotingsbeschouwingen 1972 is aarzelend de vraag gesteld of we wat industrialiseren betreft de pas niet moeten inhouden of er zelfs e enpunt achter moeten zetten. De mening van B. en W. daar over was al eerder te beluisteren bij de eerste steenlegging in Brukske, maar liet ook nu aan duidelijkheid niets te wensen over. GEEN EINDPUNT zo stelde B. en W., maar wel geen onmiddellijke behoefte aan nieuwe industrievestigingen. Wel houden we de nodige industrieterreinen beschik baar en wordt de uitbreiding van het Oostrum ndustrieterrein bekeken. De eerstkomende jaren zal de ver dere uitbouw van de voorgenomen vestigingen plaats hebben, doch dit is geen eindpunt, want ook daarna zal de ontwikkeling als industrieel cen trum van onze gemeente de aandacht vrgaen ook al terwille van de groei van de werkgelegenheid. Dat in dit verband het college te veel kijkt naar de welvaart en het welzijn vergeet, zoals in vorige be- schouwmigeh gestéld werd, ontkende het college onder verwij ring naar de culturele recreatieve en onderwijsont wikkelingen, die hebben plaats gehad. Wel wijst het college er op dat juist die ontwikkelingen niet van de grond zouden zijn gekomen zonder de in dustriële ontwikkeling. VAN WAAYENBURG wees er op dat de explosieye groei' van Venray toch ook wel problemen met rich brengt. Vervreemding, massificatie, urbanisering. Worden die problemen wel onderkend? De VOORZITTER meende dat de industrialsiatie anderdaad voor een explosie heeft gezorgd doch van de andeer kant is alles gedaan om het een humaan proces te laten blijven. En ook daar moet men met de vele instanties, die op die terréinen wer ken, mee door blijven gaan. Dan zal de welvaart die over Venray is ge komen, mede het welzijn van de men sen bevorderen. MEVR. POELS-PETERS meende dat men het beste kon stellen dat in dustrialisatie tot nu toe het volle pond gekregen heeft doch dat men nu dat volle pond geeft aan welvaart en wel zijn. De VOORZITTER wilde zich niet in een gevecht over woorden en begrip pen begeven. Hij lacht dat idnu9tria- l'isatie terecht de aandacht gekregen heeft, maar dat juist door die indus trialisatie ook vel eandere, het welzijn van de mens dienende zaken tot stand zijn kunnen komen. JANSSEN wilde weten of er vol doende industrieterreinen zijn om de uitbreiding van de bestaande bedrij ven te waarborgen en of er genoeg reserve is voor nieuwe bedrijven. Verder wilde hij weten of nog naar naar nieuwe industrie geworven wordt. Nadrukkelijk stelde de VOORZIT TER dat er voldoende terreinen be schikbaar zijn of kunnen komen doch dat aan werving voor nieuwe indus trieën niet sgedaan wordt. Men wil de bestaande rustig laten uitdijen. MILIEUHYGIËNE Nauw verband hiermede heeft de milieuhygiëne. Het college merkt op dat vervuiling niet een zaak is die niet alleen industrieën aangaat (Venray heeft gelukkig schone industrieën), maar een taa kis van ieder van ons. Jaarlijks houdt de gemeente een gro te schoonmaakbeurt intensief wordt door allerlei instanties gecontroleerd, terwijl in de nieuwe politie-verorde- ning extra-bepalingen dienaangaande zijn opgenomen. Met plezier kan het college mee delen dat een groot deel van het publiek steeds meer meewerkt om de eigen gemeente „schoon" te hou den en dat moet een nieuwe aan sporing om de vervuiling steeds in tensiever te bestrijden. De vraag naar meer openbaar groen en de herbeplanting wordt bestu deerd, alsmede de inschakeling van de jeugd, door natuurwachten e.d. Het onttrekken van water aan de bodem voor industriële doeleinden kan slechts met vergunning van het provinciaal bestuur. Nestlé onttrekt nu ongeveer 70 m3 per uur, maar heeft een vergunning om te gaan tot 200 m3. Zij blijft dus volledig binnen de grenzen. AGRARISCHE SECTOR Met plezier heeft het college ken nelijk geluisterd naar de lofzang die JENNISKENS in de vorige vergade ring liet horen over Venrays land- en tuinbouw. Desniettemin zal men er aandacht voor moeten hebben dat dat de agrarische sector als bron van werkgelegenheid afneemt. Dat men daarom de voorgenomen ruilverkaveling maar achterwege moet laten, is natuurlijk onzin. Want afgezien van de nieuwe mogelijkhe den, welke die brengt voor de land bouw, heeft ze in toenemende mate ook betekenis voor een nieuwe land- schapsopbouw en voor verbetering van de wegenstructuur. WINKELVOORZIENING Bij ieder nieuw bestemmingsplan wordt ook het gewenste winkelpa troon bekeken. Het gaat gewoonlijk om winkels voor de dagelijkse be- hoeften. Dat ze niet snel komen ligt aan beleggers en ondernemers en daarop kan de gemeente praktisch geen invloed uitoefenen. De studie over het verzorgingspa troon van de winkelvoorzieningen gebeurt regionaal. Voor zover klaar en van belang zal met eventuele kon- klusies ook in Brukske en Landweert rekening word engehouden. mm mmm mm m Elke BMW - van de 1600 serie tot en met de 6-oillnder I A klCCTU ll/\HCT

Peel en Maas | 1971 | | pagina 14