IS
Herindeling aan de erde
GOMMANS
Raadsvergadering
g.w.a. smets
20°/0 KORTING
10°/0 KORTING
AUTO-FINANCIERINGEN
PERSOONLIJKE LENINGEN
LEASING
89,00
INGEZONDEN
Verhoging
abonnements
gelden
Leenen|
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Ami - look
winterjassen
Midi-jassen
Coats
met bontkraag
VRIJDAG 17 DECEMBER 1971 No. 50
TWEE EN NEGENTIGSTE JA.
VOOR AL UW DRANKEN
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 21 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 195MS2
ADVERTENTIEPRIJS 14 oL par mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER HALFJAAR i.U (bij vooniHbatallng)
Venrays raad stond maandag voor de opgave om haar mening te
zeggen, voorlopig althans, over de reeds eerder gepubliceerde visie
van B. en W. t.a.v. de herindeling van Noord Limburg. Die visie,
kort samengevat, ziet er als volgt uit: Uitbreiding van Venray met
Geysteren, Wanssum, Blitterswijck en Meerlo. Onderzocht moet wor
den de wenselijkheid van toevoeging van Tienray en Swolgen, als
mede die van Overloon, Holthees en Maashees. Verder staat B. en
W. één gewestvorming voor heel Noord Limburg, erkent Venlo als
primaire kern in dat gewest en staat binnen-gemeentelijke decen
tralisatie voor
Venrays raad heeft zich hier niel
met een Jantje-van-Leiden afge
maakt. Integendeel, praktisch alle
fracties voerden over dit onderwerp
het woord. 'Alleen jammer dat de
raads-delegatie uit Overloon door een
foutief krantenbericht een uur te laat
kwam. Ze hebben alleen het staartje
nog mee kunnen maken van de dis
cussie over dit onderwerp. Een dis
cussie, die begonnen werd door Drs.
DEN BROK.
AKKOORD MET VRAAGTEKENS
Zijn fractie ging grotendeels ak
koord met de visie van B. en W. Hij
dacht dat er aan twee voorwaarden
moest worden voldaan bij herindeling
namelijk dat het grondgebied van een
gemeente moet samenvallen met het
samenlevingsverband en dat heit ge
meentelijk apparaat, daaraan aange
past, zijn taak moet kunnen vervul
len.
Tegen de achtergrond van deze
voorwaarden kon hij akkoord gaan
met de uitbreiding van Venray met
Geysteren, Wanssum, Blitterswijck
en Meerlo. Hij stelde dat Meerlo-
Wanssum heel eigen doeleinden na
streeft door overdreven industrialisa
tie. In het licht van de situatie in heel
de regio, waar Venlo een primaire in
dustriekern is, Venray een secundai
re, lijkt het hem uit het oogpunt van
homogene industriële werkgelegen
heid inderdaad heel hard nodig dat
deze gemeente door Venray ge
annexeerd wordt (zoals de burge
meester van Meerlo-Wanssum dat
noemtMet de Brabantse ge
meenten heeft hij meer moeite, om
dat daar waarschijnlijk de provin
ciale grens een grote rol gaat spelen
en met Tienray en Swolgen is hij he
lemaal niet gelukkig.
Herindeling zal, volgens drs. DEN
BROK, de problemen ook groter ma
ken. De spanning tussen cenitrum en
kerkdorpen zal ongetwijfeld toene
men van de kerkdorpen. De grotere
oppervlakte stelt meer eisen aan we
gen en maakt de afstand groter tus
sen bestuur en bestuurden.
En hoe gaat het met het gemeente
lijk apparaat? Worden de betreffen
de ambtenaren allemaal bij elkaar
gevoegd of gaat men een nieuw ap
paraat opbouwen met zwaardere fi
guren en specialisten?
Met de gewestvorming kan hij ak
koord gaan, zeker ten aanzien van
de taakstelling, die B. en W. aan dit
gewest geeft. Doch hoe zit dat met
de nieuwe wet voor gewestvorming?
Komt men daar niet mee in de clinch?
Hij vond dat B. en W. vrij vaag
blijven t.a.v. de binnengemeentelijke
decentralisatie, die toch van het
hoogste belang is. Men zal juist hier
voor de nodige interesse moeten wek
ken, moeten doen aan vorming zowel
van jeugd als volwassenen. Hij zou
graag zien dat een commissie van
deskundigen, ambtenaren, mensen
van Samenlevingsopbouw e.d. zich
juist hierover eens zouden gaan bui
gen.
Als slotopmerking moest hem toch
van het hart, dat z.i. te veel gerede
neerd wordt uit de situatie van 1971
over een situatie, die pas over 5-10
jaren zal bestaan, wanneer de her
indeling een feit gaat worden.
INSPRAAK VAN DE BEVOLKING
MEVR. POELS-PETERS vond de
opstelling van B. en W. bijzonder po
sitief. Zij moest echter ook vraag
tekens zetten bij de herindeling van
Tienray en Swolgen. Hoe denken de
inwoners van die plaatsen daar zelf
wel over. Krijgen die geen inspraak?
Daarnaast spreekt B. en W. over
bestuurlijk gelijkwaardige gemeenten
en wilde zij weten wat het college
daaronder nu wel verstaat. Ook had
zij graag iets meer inzicht in de plan
nen, die bestaan voor dorps- en wijk
raden.
TE VAAG
DRS. BETERAMS die reeds eerder
te maken had met herindeling, meent
wel dat men moet zoeken naar de
meest geëigende en effectieve be
stuursvorm, al moet het hem wel van
het hart dat dit onderwerp niet leeft
bij de bevolking, op een enkele uit
zondering na.
Maar hoe bereikt men die
Door herindelingDan moet hij
al grote vraagtekens zetten bij Meer
lo, Tienray en Swolgen en verwacht
hij dat de Brabantse grens (waar men
trouwens meer denkt in de richting
van gewestvorming) een groot obsta
kel zal zijn.
Moet men er komen via gewestvor
mingDan zal men eerst af die
nen te wachten wat de nieuwe wet
daaromtrent te zeggen heeft, want
anders loopt men gevaar dan weer
opnieuw te moeten beginnen.
Tenslotte is er het probleem van
bevoegdheden van wijk- en dorpsra
den. Aan de ene kant centraliseert
men, aan de andere kant is er decen
tralisatie, maar niemand weet hoe.
£en en ander is hem allemaal te vaag
af en dat zal de reden zijn, waarom
hij tegen zal stemmen.
JAMMER
TIMMERMANS kon zich met het
voorliggend advies wel verenigen.
Milieu-beheer, industrievestiging en
andere grote problemen vragen be
stuur op grotere schaal. Daar ont
komt men niet aan. Dat men in de
kleinere gemeenten dat niet inziet, is
bepaald jammer, hoewel begrijpelijk,
daar zij alleen hun zelfstandigheid
willen behouden. Dat bepaalde over
heidspersonen de daaruit ontstane
wrevel onzakelijk en onbeheerst ver
tolken speet hem ook.
Venray is er niet op uit te annexe
ren, maar men moet gewoon tot gro
tere bestuurseenheden komen. Hem
persoonlijk was zelfs een samengaan
tussen Venray en Horst nog liever ge
weest
MAASGEMEENTE
JENNISKENS vroeg zich af of dat
hele grote Venray nog wel te bestu
ren is. Wat hem betreft zag hij liever
dat Meerlo, Tienray en Swolgen met
andere gemeenten zich samenvoegen
tot een soort Maasgemeente. Venray
is groot genoeg en heeft zo al genoeg
problemen met die grootte, met de
wegen.
Dat geldt ook voor de Brabantse
BEL VOOR EEN VRIJBLIJVENDE AFSPRAAK
Venlo Parade 68. Telefoon 18023.
Privé 11888. Postbus 412.
Venray Prins Bernhardstraat 25, tel. 3135
plaatsen. Waarom al die zorg er nog
bij gehaald?
En wat zeggen de mensen uit de
betrokken plaats er zelf van
WAAROM UITSPRAAK OVER
VENLO?
VAN VAKENGOED had ook be
paalde aantekeningen tegen de voor
gelegde visie. Zo was hij van oordeel
dat er later van inspraak van de on
derscheiden dorpen en wijken weinig
terecht zal komen als een en ander
moet gaan via Samenlevingsopbouw,
welk instituut hij te licht bevond voor
deze taak.
Tienray en Swolgen zag hij ook niet
in groot-Venray opgenomen. En be
zwaren had hij ook, dat de Venrayse
raad nu al zich vastpint op de stel
ling dat Venlo de primaire kern zal
zijn en dus bepaalde rechten zal kun
nen laten gelden op andere plaatsen,
rondom Venlo. „Van deze zaak dra
gen wij geen kennis en kunnen daar
dus niet over oordelen", aldus VAN
VALKENGOED, die verder wel de
visie van B. en W. onderschreef.
Dat deed ook MULDERS, die nog
eens onderschreef wat reeds in de
inleiding van het betreffende rapport
staat, namelijk dat Noord Limburg
een duidelijke stellingname zal moe
ten bieden tegen de kracht van de
Duitse ontwikkelingen. Dat kan al
leen door een goede indeling, een uit
stekend bestuursapparaat en de
meest gunstige communicatie tussen
bestuur en bestuurderen aldus MUL
DERS.
DE BRUYN had aan het vooraf
gaande weinig toe te voegen. Ook hij
zag het „zo niet" met Tienray en
Swolgen. Ook hij vroeg zich af, waar
om Venray zich met Venlose aange
legenheden meet bemoeien en ook hij
wilde meer weten over de decentrali
satie van het bestuur in dorps- en
wijkraden
GEEN HAMERSLAG-VOORSTEL
De VOORZITTER was bepaald ge
lukkig met het feit dat Venrays raad
in zijn beschouwingen zo ruim aan
dacht gaf aan deze belangrijke zaak,
die de toekomstige ontwikkeling van
heel Noord Limburg gaat bepalen.
Er zijn drie hoofdpunten in de be
togen te onderkennen:
WAAROM TIENRAY EN SWOLGEN
De VOORZITTER stelde nadrukke
lijk dat ook het college grote vraag
tekens zet bij de samenvoeging van
Tienray en Swolgen met Venray.
Wanssum, met Geysteren en Blitters
wijck is nodig vanwege de industriële
ontwikkeling. Meerlo zelf ligt iets
zwakker en weillicht kan daar de be
volking uitmaken hoe en wat. Maar
als men indertijd de minister en G.S.
heeft horen zeggen dat een samen
voeging van Meerlo-Wanssum en in
dat verband dus ook Tienray en
Swolgen, past in het patroon van de
toekomstige herindeling, dan hebben
beiden daarvoor bepaalde argumen
ten gehad en wellicht nog. B. en W.
zeggen dus ook nadrukkelijk: laten
we onderzoeken, wat toen de argu
menten waren voor die stelling en la
ten we kijken of die nog gelden. Zo
lang men die niet kent, kan men niet
oordelen.
HERINDELING-GEWESTVORMING
De VOORZITTER vestigde t.a.v. dit
punt er de bijzondere aandacht op,
dat herindeling in feite samen moet
lopen met gewestvorming. Niet alleen
om het proces zo kort mogelijk te
maken, doch doodgewoon omdat er
nu al tal van problemen zijn aan te
wijzen, die de gemeenten gezamen
lijk zullen moeten aanpakken. Er ligt
een duidelijk pakket gereed voor het
gewest. Dat er intussen een ontwerp-
wet is over gewestvorming, is voor
G. S. geen aanleiding geweest om te
verwachten met de herindeling van
Zuid Limburg. Datzelfde G.S. heeft
voor 1972 de mening gevraagd van
Noord Limburg. En dat geeft die me
ning, ook over de gewestvorming zo
als men die daar ziet. Wat uiteinde
lijk uit de bus gaat komen, zal de tijd
leren.
DECENTRALISATIE
De binnen-gemeentelijke decentra
lisatie, waarover Venray en Horst
thans studies maken, is een zaak, die
in den lande geen voorbeeld heeft.
Dat zullen we zelf uit moeten zoeken.
Noodzakelijk lijkt deze decentralisa
tie wel in een steeds groter wordende
gemeente. En men kan niet volstaan
met die mensen alleen maar een ad
viserende taak te geven. Daarom gaat
men met de vereniging van Nederl.
Gemeenten ambtenaren en dorpsra
den aan tafel zitten om samen te zoe
ken naar dit stuk ontwikkeling in het
bestuurlijk denken.
AMBTENAREN
Bij iedere herindeling wordt een
speciale regeling getroffen voor de
ambtenaren, die ofwel elders in
funktie komen ofwel op wachtgeld
komen te staan.
SCHEMERTOESTAND
Met de raad is het college van me
ning dat de heel procedure niet lang
moet duren. G.S. krijgen nu de me
ningen van de betrokken gemeenten
te horen en zullen daaruit zelf dan
een voorstel distilleren, dat de raden
dan officieel te behandelen krijgen.
Maar de VOORZITTER hoopte van
harte dat het niet zo iets gaat worden
als in Zuid Limburg, waar nu al ver
scheidene jaren een soort „schemer
toestand" het gevolg is van al het ge
harrewar over de herindeling.
GELIJKWAARDIGE GEMEENTEN
zijn een dwingende eis. En onder ge
lijkwaardig verstaat men dan een ge
meente met een bepaalde maatschap
pelijke samenhang, met een ambtelijk
en technisch apparaat dat de zaken
aan kan, waarvoor iedere gemeente
zich gesteld ziet.
BRABANT
T.a.v. de Brabantse dorpen wilde
de VOORZITTER toch wel stellen,
dat in geval herindeling en gewest
vorming aan de orde komen, ook pro
vinciegrenzen geen onoverkoombare
barrières mogen en zullen zijn. Zou
G.S. het Venrayse standpunt onder
schrijven, dan zal kontakt met Bra
bant vanzelfsprekend zijn.
MAASGEMEENTE
Aan een soort; Maasgemeente, waar
in dan alle Maasdorpen rijn opgeno
men, gelooft in feite geen mens, aldus
de VOORZITTER. Hier is geen maat
schappelijke eenheid. Die gemeente
zou lang en smal zijn .zonder een be
paalde hoofdkem en zou haar hoofd-
bestaansbron moeten vinden in de re
creatie. Dat is te weinig.
VENLO
Dat B. en W. ook Venlo in haar
.visie betrekt is om duidelijk te stel
len dat zij die plaats als primaire
kern ziet en als zodanig ook kansen
moet hebben tot uitbreiding. Geen
uitspraak wordt gedaan hoe die uit
breiding moet zijn dat moet Venlo
met zijn buurtgemeenten zelf uitma
ken. Maar een uitspraak over de cen-
trumfunktie vn deze plaats mag,
dacht het college niet ontbreken
SAMENLEVINGSOPBOUW
kan inderdaad vooral bij de inspraak
en de meningsvorming van de be
trokken mensen veel doen. Via ra
yoncommissies en gespreksgroepen
kan men komen tot vorming en tot
inspraak. Als men meent dat het hui
dige apparaat daar te licht voor is,
dan zal men dit zwaarder moeten ma
ken, wil men inderdaad komen tot
goede verbindingen met de betrokken
mensen.
Dat was ongeveer het betoog van
VOORZITTERS Drs. SCHOLS, die in
het vuur van zijn verdediging nog
het Venrayse wapen van zijn ambts
keten verloor, maar dat alleen maar
zag als een gunstig omen voor de toe
komst.
De raad had in feite hierop weinig
meer te zeggen, reden waarom de
VOORZITTER deze onofficiële visie
in stemming bracht waarbij bleek dat
hij DRS. BETERAMS niet om had
kunnen krijgen. Die bleef tegen we
gens de vele onzekerheden die nog
altijd bestaan
SPECIALE
AANBIEDING
bermddedlng keanodypUIn 7
IV vwy tol.04780-3427 yj
OP HERENKONFECTIE
OP TEXTIEL
(wegens specialisatie)
LANGSTRAAT 61
VENRAY
Twee raadsvergaderingen per week, het kan niet meer op. En dan
nog punten daarin als herindeling, nieuwe politieverordening en be
groting 1972, dan is het wel duidelijk dat Venrays vroeder vaderen
hun brood niet in ledigheid eten.
In de eerste raadsvergadering
kwam de herindeling aan de orde.
Hierover leest U in een apart verslag,
wat Venrays raad over dit belang
rijke onderwerp te zeggen had.
Staande deze vergadering kwamen
neg aan de orde de zgn.
MELDINGSGEBIEDEN
Dat zijn stukken natuurgebied in
ons Venray, als de Rouwkuilen, de
Weversloseberg, de Boshuizerbergen
en de Castenrayse vennen, die extra
landschappelijke en natuurweten
schappelijke waarden hebben. Deze
gebieden moeten beschermd worden
Ln dlie zin, dat men daar niet mag
bouwen, kortom dat daar niets ge
beurt wat de waarden zou doen da
len.
Dat moet feitelijk allemaal nog in
een bestemmingsplan geregeld wor
den, maar zo lang dat er niet is, zou
de ene of andere boze rakker zijn
gang kunnen gaan.
Daarom moest de raad thans offi
cieel verklaren dat een regeling voor
die gebieden in voorbereiding is en
dat is dan voorlopig voldoende om die
boze rakkers te weren. De raad deed
het prompt en officieel.
GRONDVERKOOP
Zes hele vierkante meters grond
verkocht de gemeente aan het
.Schaaipedje" zoals de doorbraak tus
sen Grotestraat en Schoolstraat sinds
de laatste vastelaovend nog altijd
heet. Die 6 m2 zijn bestemd voor F.
van Opbergen, Grotestraat, waardoor
hij de zijgevel van zijn pand kan op
knappen. Kosten dezes (van de grond
tenminste) 150,per m2.
Mevr. Wijnen-Wijnhoven werd
koopster van 22 m2 grond, die op een
of andere duistere manier nog altijd
eigendom van de gemeente is, terwijl
zij het gebruikt en er op woont. Men
wil die» zaak nu in orde hebben en
derhalve koopt Mevr. Wijnen de be
treffende meters van 22,per m2.
STENCILMACHINE
De school van Castenray kreeg de
aangevraagde 600,voor de aan
schaf van een stencilmachine van
f 997,50. De rest draagt het schoolbe
stuur bij.
SUBSIDIES
Er was een voorstel om de subsidie
van 525,die men aanvankelijk en
zoals te doen gebruikelijk op de be
groting voor 1971 had staan t.b.v. het
Proefstation voor de Champignoncul
tuur te Horst in te trekken. Als reden
werd aangegeven, dat die school te
genwoordig aardig floreert en dat de
champignonteelt nog beter floreert.
Reden waarom die dus hun eigen
champignons wel kunnen plukken.
Maar nu werd ook dat voorstel weer
ingetrokken, want men wil toch nog
eens kijken. Zeg maar eens dat wij
ons tegenwoordig om Horst geen zor
gen maken.
644,40 gaf de raad als eenmalige
subsidie aan de Stichting centrale
voor pleeggezinnen Noord Brabant en
Limburg i.v.m. akties op scholen.
Drs. DEN BROK had er weliswaar
niets van gemerkt, maar de overige
raadsleden hadden toch foldertjes
thuis gekregen.
Dat was het dan, wat de maandag
betrof, woensdag werd rustig door
gegaan.
JACHTSPIEGELS
Geachte redaktie.
Naar aanleiding van Uw artikel in
Peel en Maas van 10 december het
navolgende.
Hét gaat hier in hoofdzaak om de
gemeentejacht, welke in handen is
van een kleine groep jagers. De door
U genoemde 100 jagers, zijn in hoofd
zaak kleine jagers, welke met deze
jacht weinig of niets te maken heb
ben en die wil men nu bewegen mede
de kosten van de jachtspiegels te
dragen.
De jacht wordt toch als maar duur
der. Alles gaat omhoog. De honden
belasting, de jachtakte, de jachtver
gunning, de WA-verzekering, de
jachtbescherming, enz. De kleine ja
gers voelen dit uiteraard het meest.
De gemeente betaalt ieder jaar dui
zenden guldens aan sport. Is de jacht
géén sport?
In uw artikel schrijft U, dat er on
geveer 20 9tuks reewild per jaar
wordt dood gereden een rond ge
tal wat ik met een korrel zout
neem: U stelt, met jachtspiegels min
der ongevallen en meer reeën. Dit zal
de tijd moeten leren. Het betekent
echter óók, meer reeën, meer afschot
vergunningen. De gemeente weet wel
waar die naar toe gaan. Naar mijn
mening is de oplossing, hogere jacht-
prijzen bij de volgende verpachting.
Dan nog iets over het verkeer. Ter
plaatse staan waarschuwingsborden
„overstekend wild". Als men dan ziet,
dat hier snelheden worden gereden
van 100 tot 150 km en dat deze weg-
piraten er dan vaak ongestraft vanaf
komen, dan vind ik dat hier strenge
straffen op zijn plaats rijn.
M. Jacobs
Met het oog op de aanzienlijke stij
ging der aan het uitgeven van kran
ten verbonden kosten, zijn de Neder
landse dag- en nieuwsbladen per 1
januari 1972 genoodzaakt de abonne
mentsgelden te verhogen. Ook Peel
en Maas ontkomt daar niet aan en
moet vanaf die datum de minimum
verhoging van 3V2 ct. per week gaan
toepassen. Dit betekent dat het half
jaar abonnement 6.75 zal gaan be
dragen.
Onze abonnés die een machtiging
afgegeven hebben tot automatische
afschrijving van hun bank- of giro
rekening, zullen dit bedrag in de loop
van januari op hun rekening verant
woord vinden.
Die abonné's die hun abonnements
geld rechtstreeks overmaken, verzoe
ken wij met dit nieuwe bedrag reke
ning te houden.
Onze overige abonné's zullen in de
eerstkomende weken een kwitantie
of girokaart krijgen aangeboden.