IS Herindeling aan de erde GOMMANS Raadsvergadering g.w.a. smets 20°/0 KORTING 10°/0 KORTING AUTO-FINANCIERINGEN PERSOONLIJKE LENINGEN LEASING 89,00 INGEZONDEN Verhoging abonnements gelden Leenen| WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Ami - look winterjassen Midi-jassen Coats met bontkraag VRIJDAG 17 DECEMBER 1971 No. 50 TWEE EN NEGENTIGSTE JA. VOOR AL UW DRANKEN PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 21 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 195MS2 ADVERTENTIEPRIJS 14 oL par mm. ABONNEMENTS PRIJS PER HALFJAAR i.U (bij vooniHbatallng) Venrays raad stond maandag voor de opgave om haar mening te zeggen, voorlopig althans, over de reeds eerder gepubliceerde visie van B. en W. t.a.v. de herindeling van Noord Limburg. Die visie, kort samengevat, ziet er als volgt uit: Uitbreiding van Venray met Geysteren, Wanssum, Blitterswijck en Meerlo. Onderzocht moet wor den de wenselijkheid van toevoeging van Tienray en Swolgen, als mede die van Overloon, Holthees en Maashees. Verder staat B. en W. één gewestvorming voor heel Noord Limburg, erkent Venlo als primaire kern in dat gewest en staat binnen-gemeentelijke decen tralisatie voor Venrays raad heeft zich hier niel met een Jantje-van-Leiden afge maakt. Integendeel, praktisch alle fracties voerden over dit onderwerp het woord. 'Alleen jammer dat de raads-delegatie uit Overloon door een foutief krantenbericht een uur te laat kwam. Ze hebben alleen het staartje nog mee kunnen maken van de dis cussie over dit onderwerp. Een dis cussie, die begonnen werd door Drs. DEN BROK. AKKOORD MET VRAAGTEKENS Zijn fractie ging grotendeels ak koord met de visie van B. en W. Hij dacht dat er aan twee voorwaarden moest worden voldaan bij herindeling namelijk dat het grondgebied van een gemeente moet samenvallen met het samenlevingsverband en dat heit ge meentelijk apparaat, daaraan aange past, zijn taak moet kunnen vervul len. Tegen de achtergrond van deze voorwaarden kon hij akkoord gaan met de uitbreiding van Venray met Geysteren, Wanssum, Blitterswijck en Meerlo. Hij stelde dat Meerlo- Wanssum heel eigen doeleinden na streeft door overdreven industrialisa tie. In het licht van de situatie in heel de regio, waar Venlo een primaire in dustriekern is, Venray een secundai re, lijkt het hem uit het oogpunt van homogene industriële werkgelegen heid inderdaad heel hard nodig dat deze gemeente door Venray ge annexeerd wordt (zoals de burge meester van Meerlo-Wanssum dat noemtMet de Brabantse ge meenten heeft hij meer moeite, om dat daar waarschijnlijk de provin ciale grens een grote rol gaat spelen en met Tienray en Swolgen is hij he lemaal niet gelukkig. Herindeling zal, volgens drs. DEN BROK, de problemen ook groter ma ken. De spanning tussen cenitrum en kerkdorpen zal ongetwijfeld toene men van de kerkdorpen. De grotere oppervlakte stelt meer eisen aan we gen en maakt de afstand groter tus sen bestuur en bestuurden. En hoe gaat het met het gemeente lijk apparaat? Worden de betreffen de ambtenaren allemaal bij elkaar gevoegd of gaat men een nieuw ap paraat opbouwen met zwaardere fi guren en specialisten? Met de gewestvorming kan hij ak koord gaan, zeker ten aanzien van de taakstelling, die B. en W. aan dit gewest geeft. Doch hoe zit dat met de nieuwe wet voor gewestvorming? Komt men daar niet mee in de clinch? Hij vond dat B. en W. vrij vaag blijven t.a.v. de binnengemeentelijke decentralisatie, die toch van het hoogste belang is. Men zal juist hier voor de nodige interesse moeten wek ken, moeten doen aan vorming zowel van jeugd als volwassenen. Hij zou graag zien dat een commissie van deskundigen, ambtenaren, mensen van Samenlevingsopbouw e.d. zich juist hierover eens zouden gaan bui gen. Als slotopmerking moest hem toch van het hart, dat z.i. te veel gerede neerd wordt uit de situatie van 1971 over een situatie, die pas over 5-10 jaren zal bestaan, wanneer de her indeling een feit gaat worden. INSPRAAK VAN DE BEVOLKING MEVR. POELS-PETERS vond de opstelling van B. en W. bijzonder po sitief. Zij moest echter ook vraag tekens zetten bij de herindeling van Tienray en Swolgen. Hoe denken de inwoners van die plaatsen daar zelf wel over. Krijgen die geen inspraak? Daarnaast spreekt B. en W. over bestuurlijk gelijkwaardige gemeenten en wilde zij weten wat het college daaronder nu wel verstaat. Ook had zij graag iets meer inzicht in de plan nen, die bestaan voor dorps- en wijk raden. TE VAAG DRS. BETERAMS die reeds eerder te maken had met herindeling, meent wel dat men moet zoeken naar de meest geëigende en effectieve be stuursvorm, al moet het hem wel van het hart dat dit onderwerp niet leeft bij de bevolking, op een enkele uit zondering na. Maar hoe bereikt men die Door herindelingDan moet hij al grote vraagtekens zetten bij Meer lo, Tienray en Swolgen en verwacht hij dat de Brabantse grens (waar men trouwens meer denkt in de richting van gewestvorming) een groot obsta kel zal zijn. Moet men er komen via gewestvor mingDan zal men eerst af die nen te wachten wat de nieuwe wet daaromtrent te zeggen heeft, want anders loopt men gevaar dan weer opnieuw te moeten beginnen. Tenslotte is er het probleem van bevoegdheden van wijk- en dorpsra den. Aan de ene kant centraliseert men, aan de andere kant is er decen tralisatie, maar niemand weet hoe. £en en ander is hem allemaal te vaag af en dat zal de reden zijn, waarom hij tegen zal stemmen. JAMMER TIMMERMANS kon zich met het voorliggend advies wel verenigen. Milieu-beheer, industrievestiging en andere grote problemen vragen be stuur op grotere schaal. Daar ont komt men niet aan. Dat men in de kleinere gemeenten dat niet inziet, is bepaald jammer, hoewel begrijpelijk, daar zij alleen hun zelfstandigheid willen behouden. Dat bepaalde over heidspersonen de daaruit ontstane wrevel onzakelijk en onbeheerst ver tolken speet hem ook. Venray is er niet op uit te annexe ren, maar men moet gewoon tot gro tere bestuurseenheden komen. Hem persoonlijk was zelfs een samengaan tussen Venray en Horst nog liever ge weest MAASGEMEENTE JENNISKENS vroeg zich af of dat hele grote Venray nog wel te bestu ren is. Wat hem betreft zag hij liever dat Meerlo, Tienray en Swolgen met andere gemeenten zich samenvoegen tot een soort Maasgemeente. Venray is groot genoeg en heeft zo al genoeg problemen met die grootte, met de wegen. Dat geldt ook voor de Brabantse BEL VOOR EEN VRIJBLIJVENDE AFSPRAAK Venlo Parade 68. Telefoon 18023. Privé 11888. Postbus 412. Venray Prins Bernhardstraat 25, tel. 3135 plaatsen. Waarom al die zorg er nog bij gehaald? En wat zeggen de mensen uit de betrokken plaats er zelf van WAAROM UITSPRAAK OVER VENLO? VAN VAKENGOED had ook be paalde aantekeningen tegen de voor gelegde visie. Zo was hij van oordeel dat er later van inspraak van de on derscheiden dorpen en wijken weinig terecht zal komen als een en ander moet gaan via Samenlevingsopbouw, welk instituut hij te licht bevond voor deze taak. Tienray en Swolgen zag hij ook niet in groot-Venray opgenomen. En be zwaren had hij ook, dat de Venrayse raad nu al zich vastpint op de stel ling dat Venlo de primaire kern zal zijn en dus bepaalde rechten zal kun nen laten gelden op andere plaatsen, rondom Venlo. „Van deze zaak dra gen wij geen kennis en kunnen daar dus niet over oordelen", aldus VAN VALKENGOED, die verder wel de visie van B. en W. onderschreef. Dat deed ook MULDERS, die nog eens onderschreef wat reeds in de inleiding van het betreffende rapport staat, namelijk dat Noord Limburg een duidelijke stellingname zal moe ten bieden tegen de kracht van de Duitse ontwikkelingen. Dat kan al leen door een goede indeling, een uit stekend bestuursapparaat en de meest gunstige communicatie tussen bestuur en bestuurderen aldus MUL DERS. DE BRUYN had aan het vooraf gaande weinig toe te voegen. Ook hij zag het „zo niet" met Tienray en Swolgen. Ook hij vroeg zich af, waar om Venray zich met Venlose aange legenheden meet bemoeien en ook hij wilde meer weten over de decentrali satie van het bestuur in dorps- en wijkraden GEEN HAMERSLAG-VOORSTEL De VOORZITTER was bepaald ge lukkig met het feit dat Venrays raad in zijn beschouwingen zo ruim aan dacht gaf aan deze belangrijke zaak, die de toekomstige ontwikkeling van heel Noord Limburg gaat bepalen. Er zijn drie hoofdpunten in de be togen te onderkennen: WAAROM TIENRAY EN SWOLGEN De VOORZITTER stelde nadrukke lijk dat ook het college grote vraag tekens zet bij de samenvoeging van Tienray en Swolgen met Venray. Wanssum, met Geysteren en Blitters wijck is nodig vanwege de industriële ontwikkeling. Meerlo zelf ligt iets zwakker en weillicht kan daar de be volking uitmaken hoe en wat. Maar als men indertijd de minister en G.S. heeft horen zeggen dat een samen voeging van Meerlo-Wanssum en in dat verband dus ook Tienray en Swolgen, past in het patroon van de toekomstige herindeling, dan hebben beiden daarvoor bepaalde argumen ten gehad en wellicht nog. B. en W. zeggen dus ook nadrukkelijk: laten we onderzoeken, wat toen de argu menten waren voor die stelling en la ten we kijken of die nog gelden. Zo lang men die niet kent, kan men niet oordelen. HERINDELING-GEWESTVORMING De VOORZITTER vestigde t.a.v. dit punt er de bijzondere aandacht op, dat herindeling in feite samen moet lopen met gewestvorming. Niet alleen om het proces zo kort mogelijk te maken, doch doodgewoon omdat er nu al tal van problemen zijn aan te wijzen, die de gemeenten gezamen lijk zullen moeten aanpakken. Er ligt een duidelijk pakket gereed voor het gewest. Dat er intussen een ontwerp- wet is over gewestvorming, is voor G. S. geen aanleiding geweest om te verwachten met de herindeling van Zuid Limburg. Datzelfde G.S. heeft voor 1972 de mening gevraagd van Noord Limburg. En dat geeft die me ning, ook over de gewestvorming zo als men die daar ziet. Wat uiteinde lijk uit de bus gaat komen, zal de tijd leren. DECENTRALISATIE De binnen-gemeentelijke decentra lisatie, waarover Venray en Horst thans studies maken, is een zaak, die in den lande geen voorbeeld heeft. Dat zullen we zelf uit moeten zoeken. Noodzakelijk lijkt deze decentralisa tie wel in een steeds groter wordende gemeente. En men kan niet volstaan met die mensen alleen maar een ad viserende taak te geven. Daarom gaat men met de vereniging van Nederl. Gemeenten ambtenaren en dorpsra den aan tafel zitten om samen te zoe ken naar dit stuk ontwikkeling in het bestuurlijk denken. AMBTENAREN Bij iedere herindeling wordt een speciale regeling getroffen voor de ambtenaren, die ofwel elders in funktie komen ofwel op wachtgeld komen te staan. SCHEMERTOESTAND Met de raad is het college van me ning dat de heel procedure niet lang moet duren. G.S. krijgen nu de me ningen van de betrokken gemeenten te horen en zullen daaruit zelf dan een voorstel distilleren, dat de raden dan officieel te behandelen krijgen. Maar de VOORZITTER hoopte van harte dat het niet zo iets gaat worden als in Zuid Limburg, waar nu al ver scheidene jaren een soort „schemer toestand" het gevolg is van al het ge harrewar over de herindeling. GELIJKWAARDIGE GEMEENTEN zijn een dwingende eis. En onder ge lijkwaardig verstaat men dan een ge meente met een bepaalde maatschap pelijke samenhang, met een ambtelijk en technisch apparaat dat de zaken aan kan, waarvoor iedere gemeente zich gesteld ziet. BRABANT T.a.v. de Brabantse dorpen wilde de VOORZITTER toch wel stellen, dat in geval herindeling en gewest vorming aan de orde komen, ook pro vinciegrenzen geen onoverkoombare barrières mogen en zullen zijn. Zou G.S. het Venrayse standpunt onder schrijven, dan zal kontakt met Bra bant vanzelfsprekend zijn. MAASGEMEENTE Aan een soort; Maasgemeente, waar in dan alle Maasdorpen rijn opgeno men, gelooft in feite geen mens, aldus de VOORZITTER. Hier is geen maat schappelijke eenheid. Die gemeente zou lang en smal zijn .zonder een be paalde hoofdkem en zou haar hoofd- bestaansbron moeten vinden in de re creatie. Dat is te weinig. VENLO Dat B. en W. ook Venlo in haar .visie betrekt is om duidelijk te stel len dat zij die plaats als primaire kern ziet en als zodanig ook kansen moet hebben tot uitbreiding. Geen uitspraak wordt gedaan hoe die uit breiding moet zijn dat moet Venlo met zijn buurtgemeenten zelf uitma ken. Maar een uitspraak over de cen- trumfunktie vn deze plaats mag, dacht het college niet ontbreken SAMENLEVINGSOPBOUW kan inderdaad vooral bij de inspraak en de meningsvorming van de be trokken mensen veel doen. Via ra yoncommissies en gespreksgroepen kan men komen tot vorming en tot inspraak. Als men meent dat het hui dige apparaat daar te licht voor is, dan zal men dit zwaarder moeten ma ken, wil men inderdaad komen tot goede verbindingen met de betrokken mensen. Dat was ongeveer het betoog van VOORZITTERS Drs. SCHOLS, die in het vuur van zijn verdediging nog het Venrayse wapen van zijn ambts keten verloor, maar dat alleen maar zag als een gunstig omen voor de toe komst. De raad had in feite hierop weinig meer te zeggen, reden waarom de VOORZITTER deze onofficiële visie in stemming bracht waarbij bleek dat hij DRS. BETERAMS niet om had kunnen krijgen. Die bleef tegen we gens de vele onzekerheden die nog altijd bestaan SPECIALE AANBIEDING bermddedlng keanodypUIn 7 IV vwy tol.04780-3427 yj OP HERENKONFECTIE OP TEXTIEL (wegens specialisatie) LANGSTRAAT 61 VENRAY Twee raadsvergaderingen per week, het kan niet meer op. En dan nog punten daarin als herindeling, nieuwe politieverordening en be groting 1972, dan is het wel duidelijk dat Venrays vroeder vaderen hun brood niet in ledigheid eten. In de eerste raadsvergadering kwam de herindeling aan de orde. Hierover leest U in een apart verslag, wat Venrays raad over dit belang rijke onderwerp te zeggen had. Staande deze vergadering kwamen neg aan de orde de zgn. MELDINGSGEBIEDEN Dat zijn stukken natuurgebied in ons Venray, als de Rouwkuilen, de Weversloseberg, de Boshuizerbergen en de Castenrayse vennen, die extra landschappelijke en natuurweten schappelijke waarden hebben. Deze gebieden moeten beschermd worden Ln dlie zin, dat men daar niet mag bouwen, kortom dat daar niets ge beurt wat de waarden zou doen da len. Dat moet feitelijk allemaal nog in een bestemmingsplan geregeld wor den, maar zo lang dat er niet is, zou de ene of andere boze rakker zijn gang kunnen gaan. Daarom moest de raad thans offi cieel verklaren dat een regeling voor die gebieden in voorbereiding is en dat is dan voorlopig voldoende om die boze rakkers te weren. De raad deed het prompt en officieel. GRONDVERKOOP Zes hele vierkante meters grond verkocht de gemeente aan het .Schaaipedje" zoals de doorbraak tus sen Grotestraat en Schoolstraat sinds de laatste vastelaovend nog altijd heet. Die 6 m2 zijn bestemd voor F. van Opbergen, Grotestraat, waardoor hij de zijgevel van zijn pand kan op knappen. Kosten dezes (van de grond tenminste) 150,per m2. Mevr. Wijnen-Wijnhoven werd koopster van 22 m2 grond, die op een of andere duistere manier nog altijd eigendom van de gemeente is, terwijl zij het gebruikt en er op woont. Men wil die» zaak nu in orde hebben en derhalve koopt Mevr. Wijnen de be treffende meters van 22,per m2. STENCILMACHINE De school van Castenray kreeg de aangevraagde 600,voor de aan schaf van een stencilmachine van f 997,50. De rest draagt het schoolbe stuur bij. SUBSIDIES Er was een voorstel om de subsidie van 525,die men aanvankelijk en zoals te doen gebruikelijk op de be groting voor 1971 had staan t.b.v. het Proefstation voor de Champignoncul tuur te Horst in te trekken. Als reden werd aangegeven, dat die school te genwoordig aardig floreert en dat de champignonteelt nog beter floreert. Reden waarom die dus hun eigen champignons wel kunnen plukken. Maar nu werd ook dat voorstel weer ingetrokken, want men wil toch nog eens kijken. Zeg maar eens dat wij ons tegenwoordig om Horst geen zor gen maken. 644,40 gaf de raad als eenmalige subsidie aan de Stichting centrale voor pleeggezinnen Noord Brabant en Limburg i.v.m. akties op scholen. Drs. DEN BROK had er weliswaar niets van gemerkt, maar de overige raadsleden hadden toch foldertjes thuis gekregen. Dat was het dan, wat de maandag betrof, woensdag werd rustig door gegaan. JACHTSPIEGELS Geachte redaktie. Naar aanleiding van Uw artikel in Peel en Maas van 10 december het navolgende. Hét gaat hier in hoofdzaak om de gemeentejacht, welke in handen is van een kleine groep jagers. De door U genoemde 100 jagers, zijn in hoofd zaak kleine jagers, welke met deze jacht weinig of niets te maken heb ben en die wil men nu bewegen mede de kosten van de jachtspiegels te dragen. De jacht wordt toch als maar duur der. Alles gaat omhoog. De honden belasting, de jachtakte, de jachtver gunning, de WA-verzekering, de jachtbescherming, enz. De kleine ja gers voelen dit uiteraard het meest. De gemeente betaalt ieder jaar dui zenden guldens aan sport. Is de jacht géén sport? In uw artikel schrijft U, dat er on geveer 20 9tuks reewild per jaar wordt dood gereden een rond ge tal wat ik met een korrel zout neem: U stelt, met jachtspiegels min der ongevallen en meer reeën. Dit zal de tijd moeten leren. Het betekent echter óók, meer reeën, meer afschot vergunningen. De gemeente weet wel waar die naar toe gaan. Naar mijn mening is de oplossing, hogere jacht- prijzen bij de volgende verpachting. Dan nog iets over het verkeer. Ter plaatse staan waarschuwingsborden „overstekend wild". Als men dan ziet, dat hier snelheden worden gereden van 100 tot 150 km en dat deze weg- piraten er dan vaak ongestraft vanaf komen, dan vind ik dat hier strenge straffen op zijn plaats rijn. M. Jacobs Met het oog op de aanzienlijke stij ging der aan het uitgeven van kran ten verbonden kosten, zijn de Neder landse dag- en nieuwsbladen per 1 januari 1972 genoodzaakt de abonne mentsgelden te verhogen. Ook Peel en Maas ontkomt daar niet aan en moet vanaf die datum de minimum verhoging van 3V2 ct. per week gaan toepassen. Dit betekent dat het half jaar abonnement 6.75 zal gaan be dragen. Onze abonnés die een machtiging afgegeven hebben tot automatische afschrijving van hun bank- of giro rekening, zullen dit bedrag in de loop van januari op hun rekening verant woord vinden. Die abonné's die hun abonnements geld rechtstreeks overmaken, verzoe ken wij met dit nieuwe bedrag reke ning te houden. Onze overige abonné's zullen in de eerstkomende weken een kwitantie of girokaart krijgen aangeboden.

Peel en Maas | 1971 | | pagina 1