Voorlichting over Noord-Limburg ontbrak of was te weinig Bouw nieuw vormings centrum noodzakelijk! Uit Peel en Maas K.V.V. Venray Lollebeek aan laatste loodjes jg' heelt die mooie en voordelige wMnvisie meubelen PULS PULS WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Venray in het weekend eigen haard VRIJDAG 16 OKTOBER 1970 No. 42 EEN EN NEGENTIGSTE JAARGANG IS GOEDKOPER DAN U DENKT PEEL EN MAAS IS I GOEDKOPER I DAN U DENKT ADVERTENTIEPRIJS 13 et per mm. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAl £25 (buiten Venray Z50) E3 BRUG EN WEG OPEN De minister van Verkeer en Waterstaat, drs. J. A. Bakker, zal za terdag de nieuwe brug over de Maas b« Venlo officieel openen. Tegelijkertijd zal het gedeelte van de E3-weg van de Midden Peel- weg vanaf Sevenum tot aan de rijksweg VenloNijmegen in ge bruik worden genomen Dit zijn de nog ontbrekende 14 kilometers tussen Eindhoven en de Duitse grens. Daags tevoren zal de Bun- desverkehrsminister Leber in Duisburg de nieuwe brug over de Rijn, eveneens schakel in de E3, in gebruik stellen. Hoewel in theorie de E3 weg ge dacht is te gaan lopen van Lissabon in Portugal tot Stockholm in Zwe den, is voor deze contreien belang rijk dat er nu een vierbaans autoweg gereed is van Venlo naar Eindhoven. Van Venlo uit naar Duisburg zal nog wel enige jaren duren, omdat er in dat stuk nog altijd een gat zit van een 30 km en van de andere kant moet men nog van Veldhoven onder Eindhoven het stuk naar de Belgi sche grens klaar maken, in de hoop dat de Belgen dan hier verder aan breien tot Antwerpen. Het ideaal is dus nog lang niet bereikt. SAMENWERKING Dat is o.m. voor de Kamers van Koophandel en Fabrieken iin Noord- Limburg en Krefeld aanleiding ge weest om de koppen bij elkaar te steken. Men vindt namelijk dat de samenwerking tussen de Bundesre- publiek en Nederland op het gebied van wegenbouw en wegen-aanleg bedroevend is. Het feit dat genoemd gat van 30 km eerst in 1975 opgevuld zal zijn, spreekt in dit opzicht boek delenMen wil komen tot een betere en gezamenlijke planologie. Zo hebben deze kamers in de voor bije dagen naarstig vergaderd en werd hiervan donderdag j.l. op een persconferentie het resultaat naar voren gebracht, om. door de heer Rijssenbeek, voorzitter van de Ka mer van Koophandel in "Venlo. Hij vertelde, dat de streek rond Krefeld en Noord-Limburg een soort verbindende fuinktie vervult Itussen het Duitse industriegebied rond Rijn en Roer enerzijds en de Nederlandse en Belgische haven- en industriege bieden anderszijds. Om die funflktie behoorlijk te kunnen vervullen, zijn goede wegen nodig. Het feit dat de E3 op Nederlands gebied geen be hoorlijke aansluiting krijgt op de nieuwe brug over de Rijn in Duis burg is ©en teken, dat de planologie tussen het Duitse en Nederlandse gebied niet parallel loopt. Dat blijkt ook bijv. uit het feit dat de Duitse Bundesstrasse nr. 7 geen aansluiting heeft op Venlo. Het was daarom dat de beide Kamers in een soort reso lutie bij gelegenheid van de opening van de nieuwe brug aandrongen op versnelde afbouw van de E3 wgg naar Duisburg, verder aandrongen op een goede aanslutring van de B7 weg op Venlo en zich duidelijk uit spraken vooir een vlotte gereedko ming van de Links Rheinische auto baan, die onder Gennep op Neder- van 16 oktober 1920 Petroleum. De petroleum is we derom met 1 cent per liter opgesla gen en bedraagt thans 26 cent. Hongerende Hollanders. De on geveer 400 te Kaldemkirchen wonen de Nederlanders hebben zich ver- eenigd om te trachten uit Nederland een broodtoelage te krijgen. Hun po gingen zijn met succes bekroqnd; uit Venlo mogen zij voortaan 200 gram brood per dag betrekken. Hun voor beeld wordt nu door Nederlanders in andere grensplaatsen gevolgd, waar men nu ook bezig is vereeni- gingen op te richten. Voor rekening der gemeente Maashees werd aanbesteed het ver bouwen van het schoolhuis te Over- loon. Ingeschreven werd: Gebr. Oudenhoven, Venray ƒ3680, K. Jacobs, Venray 3605, Th. Kerstien, Overloon 3580, v. Dijk-Vollenberg, Venray 3550, J. Claassen, Overloon 3160, Otten, Overloon 3115, Veldhuizien, Maashees 2867, Gegund aan den laagsten inschrij ver. lands gebied kom't, over een nieuwe brug de Maas oversteekt en dan aan sluiting krijgt op de nieuwe rijks weg van Eindhoven naar Arnhem. Deze resolutie kregen de Duitse en Nederlandse persmensen dan ook netjes in beide talen uitgereikt VRAAGTEKENS Als Noord-Limburger zat men toen wel even melt de ogen te knipperen. Wiant ai kan men volledig onder schrijven, wat in deze resolutie ten berde werd gebracht, feit is en blijft, dat met de daarin genoemde wegen niet alle weg-problemen zijn opge lost in het Noord-Limfburgse en in het aangrenzende Krefeidse gebied. En dat werd om. door Uw verslag gever dan ook duidelijk gesteld in dit gezelschap. De secretaris van de Kamer, drs. van der Voort, erkende ruiterlijk dat zeker in deze resolutie ook moest worden aangedrongen op a. de aanleg van de Rijksweg 73 aan deze kant van de Maas van Venlo naar Nijmegen; b. de versnelde nieuwbouw van de brug in Well en de aanslufcing van de Duitse Bundes strasse, die vanaf deze brug prak tisch langs de Duitse grens over Duits gebied naar het noorden loopt naar de Eemsen c. de aanleg van een nieuwe weg van Eindhoven, langs Helmond ien Deurne naar de nieuwe Rijksweg 73 en weer ver binding gevend met de nieuwe brug :.n Well Winstpunt van deze opmerking was dus dat naast de eerder genoem de wegen ook de aanleg van de 3 laatste genoemde wegen met brug in de hernieuwde belangstelling zal ko men van de betrokken autoriteiten, zowel op Duits als op Nederlands gebied. Blijft intussen wél de vraag of het nodig is dat een verslaggever de le den van het Kamerbestuur moet wijzen op deze belangrijke wegen, die even goed als een E3 weg, een Bundesstrasse 7 en de Links Rheini sche autobahn van groot belang zijn voor het werkgebied van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Noord-Limburg. Dit temeer waar bij het neg af te maken klaverblad voor de E3 aan deze kant van de Maas bij Blerick reeds rekening gehouden wordt met een afzwenking naar de Rijks weg 73 en dus in feite al een begin gemaakt wordt voor deze weg. MEER VRAAGTEKENS Er rezen trouwens meer vraag tekens bij deze mammoet-persconfe rentie. Zo presenteerde zich daar ook de Arbeitsgemeinschiaft Rhein unid Maas waarin van de Duitse kant de stad Krefeld en de Kreiisen Kempen-Kre- feld, Kleve, Moers en Geldern met de Nederlandse leden: de VW Noord- Limburg en de VW Nijmegen sa menwerken, terwijl het recreatiege bied Maas (de streek rond Roer mond) zijdelings daarbij betrokken is. Genoemde gemeinschaft heeft zich naar aanleiding van de opening van dit stuk E3 weg vooral bezonnen op de verdere ontwikkeling van de dag- en verblijfsrecreatie in het ge bied van Rijn en Maas. En hierin werd duidelijk gesteld dat ook hier de grens geen scheddlijn moet zijn, doch dat men het hele gebied tussen Rijn en Maas dient te beschouwen al een groot ontwikkelingsgebied, ook al vanwege zijn landschappelij ke, economische en culturele struc tuur. Ook daar kan men vrede mee heb ben, doch toen Uw verslaggever de vraag stelde, waarom het recreatie schap Peel en Maas niet in deze ge meinschaft vertegenwoordigd is, kreeg men te horen, dat men eerst diende te komen tot meer samenwer king tussen de gemeenten Arcen en Bergen, die wellicht een eigen re creatiegebied gingen vormen of zich zouden aansluiten bij Peel en Maas. Eerst dan zou men zich bezinnen over een eventuele aansluiting van dit schap in de Arbeitsgemeinschaft. „Waarom gemakkelijk als het moeilijk kan", aldus de opmerking van een der kranten-collega's EEN DERDE VRAAGTEKEN moest Uw verslaggever plaatsen bij de grote Noord-Limburgse show, die bij gelegenheid van de opening van de E3 weg en brug zaterdag en zon dag a.s. in de veilinghallen van Grubbenvorst gehouden zal worden. Op deze tentoonstelling zal het moderne Noord-Limburg in zijn ver schillende aspecten naar voren wor den gebrachtDat daarbij aan de verschillende schutterijen uit het Noord-Liimlburgse een grote rol is toebedacht, is nog daar aan toe, maar dat bijv. bij de permanente stands alleen het Recreatieschap Peel en Maas te vinden is, doch een stand van de gemeente Venray ontbreekt, achten we niet juist. Op onze infor matie wist men van gemeentewege van deze tentoonstelling en show niets van en betreurde men het geen kans gekregen te hebben Venray als de kern met pit uiit dat Noord-Lim burgse land daar te representeren. Men wilde alsnog een poging wa gen om er „op te komen". Dat Ven- rays Industriële Club geen aandacht aan deze tentoonstelling besteedde, kunnen we gezien de omstandig heden alleen maar betreuren De E3 brug gaat open en de ver binding VenloEindhoven zal voor Venlo en omgeving van enorm be lang zün. De poging echter van de ze opening 'n echte Noord-Limburg se aangelegenheid te maken is naar onze mening toch wel wat in het gedrang gekomen. Dan hebben de Duitsers dat beter aangepakt van hun kant WINTERPROGRAMMA Ook de K.V.V. heeft haar winiter- programma thans gereed. De verga dering en bijeenkomsten worden ge houden in zaal „In den Engel. Op 8 september heeft de Geeste lijk Adviseur Pastoor Pothof het programma geopend met een H. Mis, terwijl op 15 september al een uit stapje georganiseerd werd. Een programma dat verder de vol gende data vermeldt: Dinsdag j.l. was er een demonstra tie van koude gerechten, terwijl voor komende dinsdag een dropping op het programma staat 3 november: Dr v. d. Meulen spreekt over „geboortebeperking". 18 november: kienen. 2 december: St. Nicolaasfeest. 16 december: verdiepingsdag op de Smakt. 6 januari geeft de heer Timmer mans uit Tegelen vervolg van de ha ardemons tr atie. 12 januari: Karnavaisavond. 26 januari: korpschef De Bruyn uit Venray spreekt over verdovende middelen. Op 9 februari houdit men de jaar vergadering. 2 maart: uitwisseling met de K.A.V. te Horst. 10 maart: Majoor de Heus uit Am- steddam spreekt over het Leger des Heiils. 24 februari: Viering der moeder dag. 6 april: kienen. 27 april: bezoek aan de Gentrale Bank te Eindhoven en na de middag naar de Philips Show. 11 mei op reis met K.V.V. 25 mei: bedevaart naar Tienray, daarna gezellig samenzijn te Swol- gien. NA TWEE JAAR NIEUWBOUW LEVENSSCHOOL: Voor dé bezoeker aan het vor mingscentrum voor werkende jeugd aan de Bevrijdiingsweg, is het moei lijk voor te stellen hoe dit werk, ruim tien jaar geleden begonnen is. De levensschool in de koestal van de Gouden Leeuw en de jongerenkursus in de barak achter het politiebureau. We zijn zelf een beetje verbaasd, al we de heer Van Batenburg horen zeggen dat het pand aan de Bevrij- dingsweg slechts één derde van het leerlingenaantal kan huisvesten; en dat de bijna 400 jongens en meisjes, die aan de vormingsak tiviteaten deel nemen, ondergebracht zijn in drie schoolgebouwen. Ons blijkt dan dat ook het gebouw van de B.L.O.- sohool en een schoolgebouw in Horst volledig „vol" zitten. Bijna 400 kursisten, een pedagogi sche staf va 14 personen in volledige dienst en daarbij mog 4 man admini stratief en huishoudelijk personeel, is een omvang, die niemand die de eer ste aktiviteiten in de koestal en in de Wilhelm.'inastraat gezien heeft, ooit heeft gedacht. Het is dan ook niet verwonderlijk dat men plannen gaat maken voor de bouw van een geheel nieuw vor mingscentrum, dat voldoende uit breidingsmogelijkheden heeft om de grote aantallen jeugdigen te kunnen huisvesten als over enkele jaren de vormioigsplicht tot en met 18 jaar een feit is. De nieuwe school aan de Be- vrijdimgsweg, welke voor deze ont wikkeling te weinig uitbreidingsmo gelijkheden heeft, zou dan beschik baar kunnen wordten voor bijvoor beeld I.T.O.-onderwijs, vrije akade- mde of iets dergelijks. Als we de heer Van Batenburg vragen of het vormingswerk zelf in deze jaren veel veranderd is, dan blijkt al gauw dat hierin misschien r.og een veel grotere groei is waar te nemen dan de kwantitatieve groei. Een evolutie naar coeducatief vor mingswerk in één stichting onder één bestuur en als een der eersten in Nederland is daar maar één punt van ide velen. We zien dan' diat in kwalitatief op zicht beter werk kan worden gele verd, dat de materiële voorzieningen belangrijk zijn verbeterd, ook dat men in dit soort vormingswerk de ontwikkelingen in de samenleving zeer nauwkeurig volgt en hierin een dynamisch ien bij de tijds beleid voert. Was het vormingswerk tien jaar geleden alleen nog een soort wegwijs maken in de samenleving, thans zien wij in deze levensvorming een dui delijke kritische opstelling ten op zichte van de gang van zaken in on ze leefgemeenschap. Geen kritische houding van .maatschappij slopers maar een zich voortdurend afvragen of we het samen wel zo goed dolen; met de thans gehanteerde normen van goed en kwaad, rechtvaardig heid en onze ingewortelde gewoon ten. Daar de moderne jeugd, waar het hier om gaait met veel nieuwe zaken te maken krijgt, is het belangrijk dat deze jeugd geleerd heeft een eigen' standpunt te kunnen bepalen, ten opzichte van de ontwikkelingen in deze samenleving. In het fraai uitgevoerde boekje „varmingsparaat" lezen we meer over het waarom van déze vormings instituten. De jeugd moet in de be langrijke leeftijd van 14 tot 19 jaar met meer waard enin aanraking ko men dan met drie, die in het bedrijf en in de ontspanningssfeer op de voorgrond treden. Indien de aparte situatie van de jonge mensen in de bedrijven en instellingen niet wordt onderkend en erkend zullen grote groepen jeugdigen in een sub-kui tuur blijven steken. Zowel de maat schappij alsook de industrie zijn daar iniet mee gebaa.t. Een zich ontwik kelende samenleving heeft in toe nemende mate behoefte aan bewust levende mensen, met een ontwikkeld verantwoordelij kheidsbesef. Maatschappij noch bedrijf zijn ge baat met jonge mensen, die op groeien zonder eigen mening, zon der een begrijpende verantwoorde lijkheid en die verzanden in de pro blemen vam de tijd. De vormingscentra voor werkende jeugd zijn speciaal ingesteld op de vorming van de jeugd van 14 tot en met 18 jaar. Daarvoor opgeleide beroepskrachten, aangepaste akkommodatie en een wetenschappelijk verantwoord vor mingsprogramma zijn de basis waar op de jeugdigen worden opgevoed. Op de vraag wat de ervaringen zijn met de experimenten van de ge mengde groepen hoorden we alleen maar positieve geluiden. Dit, aan vankelijk met schroom ingezette ex periment blijkt zoveel positieve mo gelijkheden te bieden dat men met ingang van afgelopen september, zo veel mogelijk gemengde groepen in het vormingscentrum heeft samenge steld. Naast het feit dat met deze ge mengde groepen een meer gediffe rentieerd vormingsprogramma kan worden opgezet dan met groepen van jongens of meisjes alleen; blijken er ook nog hele programmaterreinen te bestaan die zich bijzonder goed lenen om zich met gemengde groe pen in te verdiepen. We mogen met vreugde konstate ren dat de moeilijke aanzet van dit vormingswerk in de koestal en in de Wilhelmmastraat zijn goede richting heeft gevonden en bij het geleidelijk invoeren van de vormingsplicht zal dit instituut steeds meer in een gro tere behoefte gaan voorzien. Wij zien met belangstelling de toe komst van het vormingscentrum tegemoet. Een centrum waar de wer kende jeugd, die al geruime tijd in ontwikkelingskansen is achtergesteld hier de ontplooiingsmogelijkheden geboden krijgt, die ze nodig heeft. DE PLAATSELIJKE COMMISSIE VOOR DE RUILVERKAVELING „LOLLEBEEK" In opdracht van de Plaatselijke Commissie voor de ruilverkaveling „Lollebeek" is door de N.V. Grontmij een bestek in voorbereiding voor het kavelaanvaardrngswerk en de detail ontwatering. Dit bestek omvat de volgende werkzaamheden, het: a. graven van een aantal waterlos- singen bij Ysselsteyn b. aanleggen van een aantal wegen bij Ysselsteyn en Venray; c. aanlegggen van ins teekwegen; d. rooien van hinderlijke houtwal len; e. in cultuurbrengen van vervallen wegen; f. dempen van overbodige sloten; g. egaliseren van hinderlijke steil- randen; h. graven van noodzakelijk geachte kavelsloten. UITVOERING De onderhavige werkzaamheden zullen waarschijnlijk in de periode van maart tot december 1971 worden uitgevoerd. Begin oktober j.l. is een aanvang gemaakt met de uitzetting van de nieuwe kavelgnenzen, door het aan brengen van piketten. Aangezien deze piketten bij de uit voering van het ka vel werk zeer be langrijke gegevens vormen, verzoekt de Plaatselijke Commissie eenieder vriendelijk, doch dringend bij het bewerken van de percelen de grootst mogelijke voorzichtigheid in acht te nemen, teneinde de aangebrachte kenmerken te sparen. De schade welke tengevolge van de uitvoering der werkzaamheden ontstaat, waarbij inbegrepen de ge- wassenschade, zal tijdig voor dat de uitvoeringswerkzaamheden a.an de betreffende percelen ter hand wor- len genomen, hiervan in kennis te stellen. Het schadebedrag wordt bepaald aan de hand van door de Plaatselijke CommissJie vastgestelde normen, dan wel door taxateurs voorzover het bijzondere teelten betreft. De scha- deuitkering zal in een later stadium plaats vinden nadat U een schade formulier, waarop een gedetailleerde specificatie, ter ondertekening is aan geboden. VOORLICHTING Teneinde U een inzicht te geven in die aard en omvang der werken wordt dé mogelijkheid gegeven ken nis te nemen van de details van de werken welke voor U van belang zijn. Gezien de grote belangstelling die ongetwijfeld voor deze voorlichting zal bestaan kunnen de belangheb benden der afzonderlijke kerkdorpen op de hierna volgenle data van 9 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 17.00 uur in het Bureau van Uitvoering te Vemray-Castenray kennis nemen van de werken. a. Venray, Oost rum, Oirlo, Wanssum 20 oktober; b. Leunen 23 oktober; c. Veulen 26 oktober; d. Heide, Castenray 27 oktober; e. Ysselsteyn 2 november. De Plaatselijke Commissie TWEE GEWONDEN OP MAASHESEWEG Zondagmorgen omstreeks kwart over vijf is door tot nog toe onver klaarbare oorzaak de personenauto, bestuurd door P. uit Wanssum in een bocht op de Maasheseweg van de weg geraakt en eerst tegen een links van de weg staande boom gebotst. Deze boom knapte totaal af. De auto kwam vervolgens op zijn dak tegen een tweede boom tot stilstand. De bestuurder werd uit de wagen ge slingerd en moest met diverse ver wondingen van ernstige aard naar het ziekenhuis warden vervoerd. Zijn medepassagier, de 28-jarige Marok kaanse gastarbeider A. raakte be kneld in de op zijn dak liggende wa gen en kon na veel inspanning be vrijd worden. Zijn verwondingen waren van ernstige aard en ook hij moest naar het ziekenhuis worden vervoerd. De auto werd totaal ver nield. GEEN VOORRANG Zware materiële schade ontstond zondagmiddag toen de 57-jarige be stuurder van de personenauto M. A. R. v. d. B. uit Heesch qp de kruising Midden Peel wegDeurneseweg geen voorrang verleende aan de perso nenauto welke uit de richting Deur ne over de Deurneseweg reed. Deze auto werd bestuurd door J. B. uit Brunssum. Bestuurders en inzitten den bekwamen geen noemenswaardig letsel. AUTO'S GESTOLEN EN TERUGGEVONDEN Ten nadele van R. werd aan de Julianasingel een geparkeerde auto gestolen, die later in de Min. Ch. Ruysstraat onbeheerd werd aange troffen. In de Min. Ch. Ruysstraat werd ten nadele van S. een geparkeerde auto gestolen, die aan de Kolkweg onbe heerd werd aangetroffen. De politie brengt bedde diefstallen met elkaar in verband, maar denkt meer aan joyriding dan aan diefstal. VERSTRALERS GESTOLEN Van de geparkeerde auto van B. in de Schoolstraat werden twee ver- stralers (schijnwerpers) ontvreemd. Voor de eigenaar een schade van 80 gulden. De politie tracht deze onge wone diefstal tot klaarheid te bren gen. STROPERS AANGEHOUDEN In de bossen nabij de Ballonzuil te Merselo werd de 57-jarige Venrayer A. M. H. door de politie aangehou den omdat deze wildstrikken aan het uitzetten was. Een stropersbuit werd niet aangetroffen. Jachtopziener P. wist in het jachtveld nabij het Defensiekanaal de 15-jarige v. d. M. uit Deume aan te houden, die dn het bezit bleek te zijn van een jachtgeweer en een ge schoten fazant. Jachtbuit en geweer werden in beslag genomen. Proces verbaal werd opgemaakt. GESLAAGD Op het te Nijmegen gehouden kan didaatsexamen pedagogie slaagden Marij en Ger Heidens uit Leunen. sevenum, past vullingstr. 7, tel. 1826 venray, eindstraat 13, telefoon 1471 lottum, hoofdstraat 44, telefoon 509 interieurverzorging venray sevenum lottum

Peel en Maas | 1970 | | pagina 9