Voorlichting over Noord-Limburg
ontbrak of was te weinig
Bouw nieuw vormings
centrum noodzakelijk!
Uit Peel en Maas
K.V.V. Venray
Lollebeek aan
laatste loodjes
jg' heelt die mooie en voordelige
wMnvisie
meubelen
PULS
PULS
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Venray
in het weekend
eigen haard
VRIJDAG 16 OKTOBER 1970 No. 42
EEN EN NEGENTIGSTE JAARGANG
IS
GOEDKOPER
DAN U
DENKT
PEEL EN MAAS
IS
I GOEDKOPER I
DAN U
DENKT
ADVERTENTIEPRIJS 13 et per mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAl £25 (buiten Venray Z50)
E3 BRUG EN WEG OPEN
De minister van Verkeer en Waterstaat, drs. J. A. Bakker, zal za
terdag de nieuwe brug over de Maas b« Venlo officieel openen.
Tegelijkertijd zal het gedeelte van de E3-weg van de Midden Peel-
weg vanaf Sevenum tot aan de rijksweg VenloNijmegen in ge
bruik worden genomen Dit zijn de nog ontbrekende 14 kilometers
tussen Eindhoven en de Duitse grens. Daags tevoren zal de Bun-
desverkehrsminister Leber in Duisburg de nieuwe brug over de
Rijn, eveneens schakel in de E3, in gebruik stellen.
Hoewel in theorie de E3 weg ge
dacht is te gaan lopen van Lissabon
in Portugal tot Stockholm in Zwe
den, is voor deze contreien belang
rijk dat er nu een vierbaans autoweg
gereed is van Venlo naar Eindhoven.
Van Venlo uit naar Duisburg zal nog
wel enige jaren duren, omdat er in
dat stuk nog altijd een gat zit van
een 30 km en van de andere kant
moet men nog van Veldhoven onder
Eindhoven het stuk naar de Belgi
sche grens klaar maken, in de hoop
dat de Belgen dan hier verder aan
breien tot Antwerpen. Het ideaal is
dus nog lang niet bereikt.
SAMENWERKING
Dat is o.m. voor de Kamers van
Koophandel en Fabrieken iin Noord-
Limburg en Krefeld aanleiding ge
weest om de koppen bij elkaar te
steken. Men vindt namelijk dat de
samenwerking tussen de Bundesre-
publiek en Nederland op het gebied
van wegenbouw en wegen-aanleg
bedroevend is. Het feit dat genoemd
gat van 30 km eerst in 1975 opgevuld
zal zijn, spreekt in dit opzicht boek
delenMen wil komen tot een
betere en gezamenlijke planologie.
Zo hebben deze kamers in de voor
bije dagen naarstig vergaderd en
werd hiervan donderdag j.l. op een
persconferentie het resultaat naar
voren gebracht, om. door de heer
Rijssenbeek, voorzitter van de Ka
mer van Koophandel in "Venlo.
Hij vertelde, dat de streek rond
Krefeld en Noord-Limburg een soort
verbindende fuinktie vervult Itussen
het Duitse industriegebied rond Rijn
en Roer enerzijds en de Nederlandse
en Belgische haven- en industriege
bieden anderszijds. Om die funflktie
behoorlijk te kunnen vervullen, zijn
goede wegen nodig. Het feit dat de
E3 op Nederlands gebied geen be
hoorlijke aansluiting krijgt op de
nieuwe brug over de Rijn in Duis
burg is ©en teken, dat de planologie
tussen het Duitse en Nederlandse
gebied niet parallel loopt. Dat blijkt
ook bijv. uit het feit dat de Duitse
Bundesstrasse nr. 7 geen aansluiting
heeft op Venlo. Het was daarom dat
de beide Kamers in een soort reso
lutie bij gelegenheid van de opening
van de nieuwe brug aandrongen op
versnelde afbouw van de E3 wgg
naar Duisburg, verder aandrongen
op een goede aanslutring van de B7
weg op Venlo en zich duidelijk uit
spraken vooir een vlotte gereedko
ming van de Links Rheinische auto
baan, die onder Gennep op Neder-
van 16 oktober 1920
Petroleum. De petroleum is we
derom met 1 cent per liter opgesla
gen en bedraagt thans 26 cent.
Hongerende Hollanders. De on
geveer 400 te Kaldemkirchen wonen
de Nederlanders hebben zich ver-
eenigd om te trachten uit Nederland
een broodtoelage te krijgen. Hun po
gingen zijn met succes bekroqnd; uit
Venlo mogen zij voortaan 200 gram
brood per dag betrekken. Hun voor
beeld wordt nu door Nederlanders
in andere grensplaatsen gevolgd,
waar men nu ook bezig is vereeni-
gingen op te richten.
Voor rekening der gemeente
Maashees werd aanbesteed het ver
bouwen van het schoolhuis te Over-
loon. Ingeschreven werd:
Gebr. Oudenhoven, Venray ƒ3680,
K. Jacobs, Venray 3605,
Th. Kerstien, Overloon 3580,
v. Dijk-Vollenberg, Venray 3550,
J. Claassen, Overloon 3160,
Otten, Overloon 3115,
Veldhuizien, Maashees 2867,
Gegund aan den laagsten inschrij
ver.
lands gebied kom't, over een nieuwe
brug de Maas oversteekt en dan aan
sluiting krijgt op de nieuwe rijks
weg van Eindhoven naar Arnhem.
Deze resolutie kregen de Duitse en
Nederlandse persmensen dan ook
netjes in beide talen uitgereikt
VRAAGTEKENS
Als Noord-Limburger zat men toen
wel even melt de ogen te knipperen.
Wiant ai kan men volledig onder
schrijven, wat in deze resolutie ten
berde werd gebracht, feit is en blijft,
dat met de daarin genoemde wegen
niet alle weg-problemen zijn opge
lost in het Noord-Limfburgse en in
het aangrenzende Krefeidse gebied.
En dat werd om. door Uw verslag
gever dan ook duidelijk gesteld in
dit gezelschap. De secretaris van de
Kamer, drs. van der Voort, erkende
ruiterlijk dat zeker in deze resolutie
ook moest worden aangedrongen op
a. de aanleg van de Rijksweg 73 aan
deze kant van de Maas van Venlo
naar Nijmegen; b. de versnelde
nieuwbouw van de brug in Well en
de aanslufcing van de Duitse Bundes
strasse, die vanaf deze brug prak
tisch langs de Duitse grens over
Duits gebied naar het noorden loopt
naar de Eemsen c. de aanleg
van een nieuwe weg van Eindhoven,
langs Helmond ien Deurne naar de
nieuwe Rijksweg 73 en weer ver
binding gevend met de nieuwe brug
:.n Well
Winstpunt van deze opmerking
was dus dat naast de eerder genoem
de wegen ook de aanleg van de 3
laatste genoemde wegen met brug in
de hernieuwde belangstelling zal ko
men van de betrokken autoriteiten,
zowel op Duits als op Nederlands
gebied.
Blijft intussen wél de vraag of het
nodig is dat een verslaggever de le
den van het Kamerbestuur moet
wijzen op deze belangrijke wegen,
die even goed als een E3 weg, een
Bundesstrasse 7 en de Links Rheini
sche autobahn van groot belang zijn
voor het werkgebied van de Kamer
van Koophandel en Fabrieken voor
Noord-Limburg.
Dit temeer waar bij het neg af te
maken klaverblad voor de E3 aan
deze kant van de Maas bij Blerick
reeds rekening gehouden wordt
met een afzwenking naar de Rijks
weg 73 en dus in feite al een begin
gemaakt wordt voor deze weg.
MEER VRAAGTEKENS
Er rezen trouwens meer vraag
tekens bij deze mammoet-persconfe
rentie.
Zo presenteerde zich daar ook de
Arbeitsgemeinschiaft Rhein unid Maas
waarin van de Duitse kant de stad
Krefeld en de Kreiisen Kempen-Kre-
feld, Kleve, Moers en Geldern met de
Nederlandse leden: de VW Noord-
Limburg en de VW Nijmegen sa
menwerken, terwijl het recreatiege
bied Maas (de streek rond Roer
mond) zijdelings daarbij betrokken
is. Genoemde gemeinschaft heeft
zich naar aanleiding van de opening
van dit stuk E3 weg vooral bezonnen
op de verdere ontwikkeling van de
dag- en verblijfsrecreatie in het ge
bied van Rijn en Maas. En hierin
werd duidelijk gesteld dat ook hier
de grens geen scheddlijn moet zijn,
doch dat men het hele gebied tussen
Rijn en Maas dient te beschouwen
al een groot ontwikkelingsgebied,
ook al vanwege zijn landschappelij
ke, economische en culturele struc
tuur.
Ook daar kan men vrede mee heb
ben, doch toen Uw verslaggever de
vraag stelde, waarom het recreatie
schap Peel en Maas niet in deze ge
meinschaft vertegenwoordigd is,
kreeg men te horen, dat men eerst
diende te komen tot meer samenwer
king tussen de gemeenten Arcen en
Bergen, die wellicht een eigen re
creatiegebied gingen vormen of zich
zouden aansluiten bij Peel en Maas.
Eerst dan zou men zich bezinnen
over een eventuele aansluiting van
dit schap in de Arbeitsgemeinschaft.
„Waarom gemakkelijk als het
moeilijk kan", aldus de opmerking
van een der kranten-collega's
EEN DERDE VRAAGTEKEN
moest Uw verslaggever plaatsen bij
de grote Noord-Limburgse show, die
bij gelegenheid van de opening van
de E3 weg en brug zaterdag en zon
dag a.s. in de veilinghallen van
Grubbenvorst gehouden zal worden.
Op deze tentoonstelling zal het
moderne Noord-Limburg in zijn ver
schillende aspecten naar voren wor
den gebrachtDat daarbij aan de
verschillende schutterijen uit het
Noord-Liimlburgse een grote rol is
toebedacht, is nog daar aan toe,
maar dat bijv. bij de permanente
stands alleen het Recreatieschap Peel
en Maas te vinden is, doch een stand
van de gemeente Venray ontbreekt,
achten we niet juist. Op onze infor
matie wist men van gemeentewege
van deze tentoonstelling en show
niets van en betreurde men het geen
kans gekregen te hebben Venray als
de kern met pit uiit dat Noord-Lim
burgse land daar te representeren.
Men wilde alsnog een poging wa
gen om er „op te komen". Dat Ven-
rays Industriële Club geen aandacht
aan deze tentoonstelling besteedde,
kunnen we gezien de omstandig
heden alleen maar betreuren
De E3 brug gaat open en de ver
binding VenloEindhoven zal voor
Venlo en omgeving van enorm be
lang zün. De poging echter van de
ze opening 'n echte Noord-Limburg
se aangelegenheid te maken is naar
onze mening toch wel wat in het
gedrang gekomen. Dan hebben de
Duitsers dat beter aangepakt van
hun kant
WINTERPROGRAMMA
Ook de K.V.V. heeft haar winiter-
programma thans gereed. De verga
dering en bijeenkomsten worden ge
houden in zaal „In den Engel.
Op 8 september heeft de Geeste
lijk Adviseur Pastoor Pothof het
programma geopend met een H. Mis,
terwijl op 15 september al een uit
stapje georganiseerd werd.
Een programma dat verder de vol
gende data vermeldt:
Dinsdag j.l. was er een demonstra
tie van koude gerechten, terwijl voor
komende dinsdag een dropping op
het programma staat
3 november: Dr v. d. Meulen
spreekt over „geboortebeperking".
18 november: kienen.
2 december: St. Nicolaasfeest.
16 december: verdiepingsdag op de
Smakt.
6 januari geeft de heer Timmer
mans uit Tegelen vervolg van de
ha ardemons tr atie.
12 januari: Karnavaisavond.
26 januari: korpschef De Bruyn uit
Venray spreekt over verdovende
middelen.
Op 9 februari houdit men de jaar
vergadering.
2 maart: uitwisseling met de K.A.V.
te Horst.
10 maart: Majoor de Heus uit Am-
steddam spreekt over het Leger des
Heiils.
24 februari: Viering der moeder
dag.
6 april: kienen.
27 april: bezoek aan de Gentrale
Bank te Eindhoven en na de middag
naar de Philips Show.
11 mei op reis met K.V.V.
25 mei: bedevaart naar Tienray,
daarna gezellig samenzijn te Swol-
gien.
NA TWEE JAAR NIEUWBOUW LEVENSSCHOOL:
Voor dé bezoeker aan het vor
mingscentrum voor werkende jeugd
aan de Bevrijdiingsweg, is het moei
lijk voor te stellen hoe dit werk,
ruim tien jaar geleden begonnen is.
De levensschool in de koestal van de
Gouden Leeuw en de jongerenkursus
in de barak achter het politiebureau.
We zijn zelf een beetje verbaasd,
al we de heer Van Batenburg horen
zeggen dat het pand aan de Bevrij-
dingsweg slechts één derde van het
leerlingenaantal kan huisvesten; en
dat de bijna 400 jongens en meisjes,
die aan de vormingsak tiviteaten deel
nemen, ondergebracht zijn in drie
schoolgebouwen. Ons blijkt dan dat
ook het gebouw van de B.L.O.-
sohool en een schoolgebouw in Horst
volledig „vol" zitten.
Bijna 400 kursisten, een pedagogi
sche staf va 14 personen in volledige
dienst en daarbij mog 4 man admini
stratief en huishoudelijk personeel, is
een omvang, die niemand die de eer
ste aktiviteiten in de koestal en in
de Wilhelm.'inastraat gezien heeft,
ooit heeft gedacht.
Het is dan ook niet verwonderlijk
dat men plannen gaat maken voor
de bouw van een geheel nieuw vor
mingscentrum, dat voldoende uit
breidingsmogelijkheden heeft om de
grote aantallen jeugdigen te kunnen
huisvesten als over enkele jaren de
vormioigsplicht tot en met 18 jaar een
feit is. De nieuwe school aan de Be-
vrijdimgsweg, welke voor deze ont
wikkeling te weinig uitbreidingsmo
gelijkheden heeft, zou dan beschik
baar kunnen wordten voor bijvoor
beeld I.T.O.-onderwijs, vrije akade-
mde of iets dergelijks.
Als we de heer Van Batenburg
vragen of het vormingswerk zelf in
deze jaren veel veranderd is, dan
blijkt al gauw dat hierin misschien
r.og een veel grotere groei is waar te
nemen dan de kwantitatieve groei.
Een evolutie naar coeducatief vor
mingswerk in één stichting onder
één bestuur en als een der eersten
in Nederland is daar maar één punt
van ide velen.
We zien dan' diat in kwalitatief op
zicht beter werk kan worden gele
verd, dat de materiële voorzieningen
belangrijk zijn verbeterd, ook dat
men in dit soort vormingswerk de
ontwikkelingen in de samenleving
zeer nauwkeurig volgt en hierin een
dynamisch ien bij de tijds beleid
voert.
Was het vormingswerk tien jaar
geleden alleen nog een soort wegwijs
maken in de samenleving, thans zien
wij in deze levensvorming een dui
delijke kritische opstelling ten op
zichte van de gang van zaken in on
ze leefgemeenschap. Geen kritische
houding van .maatschappij slopers
maar een zich voortdurend afvragen
of we het samen wel zo goed dolen;
met de thans gehanteerde normen
van goed en kwaad, rechtvaardig
heid en onze ingewortelde gewoon
ten.
Daar de moderne jeugd, waar het
hier om gaait met veel nieuwe zaken
te maken krijgt, is het belangrijk dat
deze jeugd geleerd heeft een eigen'
standpunt te kunnen bepalen, ten
opzichte van de ontwikkelingen in
deze samenleving.
In het fraai uitgevoerde boekje
„varmingsparaat" lezen we meer
over het waarom van déze vormings
instituten. De jeugd moet in de be
langrijke leeftijd van 14 tot 19 jaar
met meer waard enin aanraking ko
men dan met drie, die in het bedrijf
en in de ontspanningssfeer op de
voorgrond treden. Indien de aparte
situatie van de jonge mensen in de
bedrijven en instellingen niet wordt
onderkend en erkend zullen grote
groepen jeugdigen in een sub-kui
tuur blijven steken. Zowel de maat
schappij alsook de industrie zijn daar
iniet mee gebaa.t. Een zich ontwik
kelende samenleving heeft in toe
nemende mate behoefte aan bewust
levende mensen, met een ontwikkeld
verantwoordelij kheidsbesef.
Maatschappij noch bedrijf zijn ge
baat met jonge mensen, die op
groeien zonder eigen mening, zon
der een begrijpende verantwoorde
lijkheid en die verzanden in de pro
blemen vam de tijd.
De vormingscentra voor werkende
jeugd zijn speciaal ingesteld op de
vorming van de jeugd van 14 tot en
met 18 jaar.
Daarvoor opgeleide beroepskrachten,
aangepaste akkommodatie en een
wetenschappelijk verantwoord vor
mingsprogramma zijn de basis waar
op de jeugdigen worden opgevoed.
Op de vraag wat de ervaringen
zijn met de experimenten van de ge
mengde groepen hoorden we alleen
maar positieve geluiden. Dit, aan
vankelijk met schroom ingezette ex
periment blijkt zoveel positieve mo
gelijkheden te bieden dat men met
ingang van afgelopen september, zo
veel mogelijk gemengde groepen in
het vormingscentrum heeft samenge
steld. Naast het feit dat met deze ge
mengde groepen een meer gediffe
rentieerd vormingsprogramma kan
worden opgezet dan met groepen van
jongens of meisjes alleen; blijken er
ook nog hele programmaterreinen
te bestaan die zich bijzonder goed
lenen om zich met gemengde groe
pen in te verdiepen.
We mogen met vreugde konstate
ren dat de moeilijke aanzet van dit
vormingswerk in de koestal en in de
Wilhelmmastraat zijn goede richting
heeft gevonden en bij het geleidelijk
invoeren van de vormingsplicht zal
dit instituut steeds meer in een gro
tere behoefte gaan voorzien.
Wij zien met belangstelling de toe
komst van het vormingscentrum
tegemoet. Een centrum waar de wer
kende jeugd, die al geruime tijd in
ontwikkelingskansen is achtergesteld
hier de ontplooiingsmogelijkheden
geboden krijgt, die ze nodig heeft.
DE PLAATSELIJKE COMMISSIE
VOOR DE RUILVERKAVELING
„LOLLEBEEK"
In opdracht van de Plaatselijke
Commissie voor de ruilverkaveling
„Lollebeek" is door de N.V. Grontmij
een bestek in voorbereiding voor het
kavelaanvaardrngswerk en de detail
ontwatering.
Dit bestek omvat de volgende
werkzaamheden, het:
a. graven van een aantal waterlos-
singen bij Ysselsteyn
b. aanleggen van een aantal wegen
bij Ysselsteyn en Venray;
c. aanlegggen van ins teekwegen;
d. rooien van hinderlijke houtwal
len;
e. in cultuurbrengen van vervallen
wegen;
f. dempen van overbodige sloten;
g. egaliseren van hinderlijke steil-
randen;
h. graven van noodzakelijk geachte
kavelsloten.
UITVOERING
De onderhavige werkzaamheden
zullen waarschijnlijk in de periode
van maart tot december 1971 worden
uitgevoerd.
Begin oktober j.l. is een aanvang
gemaakt met de uitzetting van de
nieuwe kavelgnenzen, door het aan
brengen van piketten.
Aangezien deze piketten bij de uit
voering van het ka vel werk zeer be
langrijke gegevens vormen, verzoekt
de Plaatselijke Commissie eenieder
vriendelijk, doch dringend bij het
bewerken van de percelen de grootst
mogelijke voorzichtigheid in acht te
nemen, teneinde de aangebrachte
kenmerken te sparen.
De schade welke tengevolge van
de uitvoering der werkzaamheden
ontstaat, waarbij inbegrepen de ge-
wassenschade, zal tijdig voor dat de
uitvoeringswerkzaamheden a.an de
betreffende percelen ter hand wor-
len genomen, hiervan in kennis te
stellen.
Het schadebedrag wordt bepaald
aan de hand van door de Plaatselijke
CommissJie vastgestelde normen, dan
wel door taxateurs voorzover het
bijzondere teelten betreft. De scha-
deuitkering zal in een later stadium
plaats vinden nadat U een schade
formulier, waarop een gedetailleerde
specificatie, ter ondertekening is aan
geboden.
VOORLICHTING
Teneinde U een inzicht te geven
in die aard en omvang der werken
wordt dé mogelijkheid gegeven ken
nis te nemen van de details van de
werken welke voor U van belang
zijn.
Gezien de grote belangstelling die
ongetwijfeld voor deze voorlichting
zal bestaan kunnen de belangheb
benden der afzonderlijke kerkdorpen
op de hierna volgenle data van 9 tot
12.00 uur en van 14.00 tot 17.00 uur
in het Bureau van Uitvoering te
Vemray-Castenray kennis nemen van
de werken.
a. Venray, Oost rum, Oirlo, Wanssum
20 oktober;
b. Leunen 23 oktober;
c. Veulen 26 oktober;
d. Heide, Castenray 27 oktober;
e. Ysselsteyn 2 november.
De Plaatselijke Commissie
TWEE GEWONDEN
OP MAASHESEWEG
Zondagmorgen omstreeks kwart
over vijf is door tot nog toe onver
klaarbare oorzaak de personenauto,
bestuurd door P. uit Wanssum in een
bocht op de Maasheseweg van de
weg geraakt en eerst tegen een links
van de weg staande boom gebotst.
Deze boom knapte totaal af. De auto
kwam vervolgens op zijn dak tegen
een tweede boom tot stilstand. De
bestuurder werd uit de wagen ge
slingerd en moest met diverse ver
wondingen van ernstige aard naar
het ziekenhuis warden vervoerd. Zijn
medepassagier, de 28-jarige Marok
kaanse gastarbeider A. raakte be
kneld in de op zijn dak liggende wa
gen en kon na veel inspanning be
vrijd worden. Zijn verwondingen
waren van ernstige aard en ook hij
moest naar het ziekenhuis worden
vervoerd. De auto werd totaal ver
nield.
GEEN VOORRANG
Zware materiële schade ontstond
zondagmiddag toen de 57-jarige be
stuurder van de personenauto M. A.
R. v. d. B. uit Heesch qp de kruising
Midden Peel wegDeurneseweg geen
voorrang verleende aan de perso
nenauto welke uit de richting Deur
ne over de Deurneseweg reed. Deze
auto werd bestuurd door J. B. uit
Brunssum. Bestuurders en inzitten
den bekwamen geen noemenswaardig
letsel.
AUTO'S GESTOLEN EN
TERUGGEVONDEN
Ten nadele van R. werd aan de
Julianasingel een geparkeerde auto
gestolen, die later in de Min. Ch.
Ruysstraat onbeheerd werd aange
troffen.
In de Min. Ch. Ruysstraat werd ten
nadele van S. een geparkeerde auto
gestolen, die aan de Kolkweg onbe
heerd werd aangetroffen.
De politie brengt bedde diefstallen
met elkaar in verband, maar denkt
meer aan joyriding dan aan diefstal.
VERSTRALERS GESTOLEN
Van de geparkeerde auto van B. in
de Schoolstraat werden twee ver-
stralers (schijnwerpers) ontvreemd.
Voor de eigenaar een schade van 80
gulden. De politie tracht deze onge
wone diefstal tot klaarheid te bren
gen.
STROPERS AANGEHOUDEN
In de bossen nabij de Ballonzuil te
Merselo werd de 57-jarige Venrayer
A. M. H. door de politie aangehou
den omdat deze wildstrikken aan het
uitzetten was. Een stropersbuit werd
niet aangetroffen.
Jachtopziener P. wist in het
jachtveld nabij het Defensiekanaal
de 15-jarige v. d. M. uit Deume aan
te houden, die dn het bezit bleek te
zijn van een jachtgeweer en een ge
schoten fazant. Jachtbuit en geweer
werden in beslag genomen. Proces
verbaal werd opgemaakt.
GESLAAGD
Op het te Nijmegen gehouden kan
didaatsexamen pedagogie slaagden
Marij en Ger Heidens uit Leunen.
sevenum, past vullingstr. 7, tel. 1826
venray, eindstraat 13, telefoon 1471
lottum, hoofdstraat 44, telefoon 509
interieurverzorging
venray sevenum lottum