KIND OP DE WEG
Nationale Verkeersweek
VERKEERSGEDRAG
IN VENRAY
Bijdrage van gemeen
te bij verhuizing naar
een duurdere woning!
THOMASSEN
PULS
PULS
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Ze zeggen dat er
in de Eindhovense
Bijenkorf...
COUPON
de 2e eeuw Bijenkorf
drukwerk
modehuis
VRIJDAG 16 OKTOBER 1970 No. 42
EEN EN NEGENTIGSTE JAARGANG
IS
GOEDKOPER
DAN U
DENKT
PEEL EN MAAS
IS
GOEDKOPER
DAN U
DENKT
GROTE!TRAATG28VE POSTBull MTÉL.C2727 F GIRO ^(«0552
ADVERTENTIEPRIJS 13 et per mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAl 2.25 (buiten Venray 2.50)
AVBIONSTRAM43^U^
Expressief
Gesneden uit de veer
krachtigste kamgarens van
de Cheviot Hills:
WILSON GLENNY
kostuums. Correct. Com
fortabel. Bovendien expres
sief:-dessins met karakter;
- kleuren vol gloed;
- blijvende coupe met de
dynamiek van nu.
suits that suit
your personality
vanaf
298."
Door het Varband voor Veilig
Verkeer wordt deze week de natio
nale verkeersweek gehouden onder
het motto: ,Klitnd op de weg". In het
kader van deze aktie worden door de
Venrayse gemeentepolitie folders uit
gegeven, waarin met name automo
bilisten worden gewezen op de ge
varen, welke kinderen in het verkeer
kunnen veroorzaken.
Een onderzoek in alle Limburgse
gemeenten met Rijkspolitie (met uit
zondering dus van de twaalf ge
meenten met gemeentepoltie) heeft
uitgewezen, dat in 1969 zich niet
minder dan 457 ongevallen met voet
gangers hebben voorgedaan, waarbij
46 doden en niet minder dan 465 ge
wonden te betreuren waren, Bij 44%
van alle voétgangersongevallen wa
ren kinderen van 0 tot 10 jaar be
trokken, Hieruit volgt, dat deze kin
deren in deze leeftijdsgroep het meest
kwetsbaar zijn in het verkeer.
In 1969 waren dm de Limburgse
gemeenten met Rijkspolitie 44 kliinlde-
ren van 0 tot 4 jaar betrokken bij
een verkeersongeval. Vier 'kinderen
vonden de dood, terwijl er 39 wer
den gewond. Van de 77 ongevallen,
waarbij kinderlen van t jn. 9 jaar wa
ren betrokken, waren er 8 met do
delijke afloop. In deze leeftijdsgroep
werden 74 kinderen gewond.
Het onderzoek heeft uitgewezen,
dat in de leeftijdsgroepen tot 65 jaar
minder verkeersslachtoffers werden
genoteerd. In de categorie boven 65
jaar stierven 11 mensen tengevolge
van een verkeersongeval.
Van de 457 ongevallen, waarbij
voetgangers waren betrokken, waren
er 254 het gevolg van onvoorzichtig
de rijbaan oversteken en 14 als ge
volg van het lopen aan de verkeer
de kant van de weg.
33 voetgangers verongelukten do
delijk tengevolge van het onivoor-
....een ridder rondloopt
op de Wijnafdeling.
'n Chevaliers du Tastevin',
op grond van zijn vakkennis
tot ridder geslagen op
Chateau Clos de Vougeot.
Door het Grand Conseil
De eeuwenoude Broederschap
houdt hem steeds op de
hoogte. Spreek 'm eens aan,
zult u zien dat 't een
behulpzame ridder is.
....mensen in slaap vallen
op de Ra Ra Set. Dat is een
'bedbankfauteuil' van 3
blokken polyether met
corduroy of lakvistram
bekleed. Opgeklapt is 't een
fauteuil met poef voor in de
huiskamer, uitgeklapt een
(logeer-) bed. 195,- op de
afdeling Bedden.
....zo'n vorstelijk menu is voor 7,-
Gepaneerde varkensoesters,
mei ham en kaas gevuld,
gebakken aardappeltjes,
gemengde sla; een echie
Cordon Bleu
Kom 'm waarderen in het
restaurant.
....nog leuke banen zijn
voor hoofdverkoopster op
divers afdelingen. Die worden
rechterhand van de chef en
geven leiding aan 5 a6
verkoopsters. Ze zeggen ook
dat je wel enige verkoop
ervaring moet hebben en
niet jonger dan 25 mag zijn.
alleen voor lezers van dit blad
Pakket kaarsen - 1,95 Tegen
inlevering van deze bon krijgt
u t.m. 2 november een pakket
van 9 gekleurde gladde,
18 cm lange kaarsen uit
Scandinavië van 2,50 voor 1,95.
En zelfs: 2 pakketten 3,50
Op de paterre. P6
Eindhoven
Piazza 1, telefoon (040) 68168
zichtig oversteken van de rijbaan en
4 dioor schuld van andere wegge
bruikers.
In de loop van tien jaar iis het
aantal verkeersslachtoffers iin Lim
burg angstwekkend gestegen. Be
droeg in 1960 het aantal doden 158
het aantal gewonden 3.878, in 1969
bleken deze totalen te zijn gestegen
tot resp. 273 en 5.949.
Niet in alle gevallen kan het kind
onvoorzichtigheid op de weg worden
verweten, ofschoon zij dikwijls spe-
lenderwijs%f-onnauiff!cend plotse
ling die rijweg oversteken. Iedere
weggebruiker zal voortdurend be
dacht moeten zijn op het gevaar, dat
kinderen kunnen veroorzaken, ter
wijl ouders en leerkrachten niets zul
len moeten nalaten om het kind ver-
keersdiscipline bij te brengen.
Daarom is het zeer belangrijk dat
vooral in deze week alle aandacht
wordt gegeven aan het kind op de
weg; een aandacht welke beslist niet
in de komende weken mag verslap
pen.
Mede met het oog op de Na
tionale verkeersweek „Kind op
de weg", waarover U elders
meer vindt, hebben wij de
korpschef van Venrays ge
meentepolitie, de heer G. H.
de Bruijin, gevraagd naar zijn
mening over het verkeers
gedrag in Venray.
Aus chef van onze nieuwe
gemeentepolitie kan hij
dachten we ons eens een
spiegel voorhouden hoe ons ge
drag in Venray is in het ver
keer
Zijn oordeel vindt U hierbij.
Het zit in Venray niet goed met
het verkeersgedrag. Verkeersgedrag
is namelijk de gedraging van de ver
keersdeelnemer met als „Leitmotiv"
de wegenverkeerswetgeving en wat
eigenlijk belangrijker is- het blijven
respecteren van andermans leven en
goed.
Met verwondering zeggen velen
met mij: „Boe bestaat het dat er in
Veniray niet nog meer dioden en ge
wonden ten offer vallen aan het ver
keer?" De verkeersproblemen in
Venray behoeven ons nog niet over
het hoofd te groeien. Zij zijn er wel
en ze hebben wel degelijk de aan
dacht van gemeentelijke overhead.
Ik wil daarmee niet zeggen, dat er
in Venray geen moeilijke verkeers
punten zijn. Iedere Venrayer kent ze
wel. Juist diaarom is het voor velen
zo onbegrijpelijk, dat men bijv. op
de Langstraat nog zo'n 100 kilometer
per uur durft te rijden; dat men
voetgangers op zebra's geen door
gang verleent; dat men telkens maar
weer op de Grotestraat parkeert, ter
wijl op nog geen honderl meter af
stand parkeerruimte is; dat grote
troepen jongelui na schooltijd met
z'n vieren naar elkaar de hele weg-
breedte innemen; diat men op zoge
naamde stopkruisingen helemaal niet
meer stopt; dat voetgangers gezellig
pratlend midden op straat lopen, ter
wijl er riante voetpaden aan weers
kanten van de straat liggen dat men
in de bebouwde kom van Ysseüsteyn
120 kiloimdter per uur durft te rij
den, kor'tom, dat men maling heeft
aan verkeersregels en verkeers
tekens.
Het is niiet een van de sympatiek-
ste taken van de politie met het bon
boekje in de hand voor de mensen
als boeman te fungeren, maar soms
krijgt men de indurk dat dat nog de
enige manier is om de weg veiliger
te krijgen.
De verkeersregels zijn geen plage
rijtjes van de overheid. Zij zijn er
voor u en voor mij, voor onze kinde
ren en onze bejaarden, voor ons al
ler welzijn.
Ik geef toe, dat inbreuken op regels
vaak opzettelijk gebeuren. Vaak is
gedachteloosheid en onoplettendheid
de oorzaak van ongevallen. Men zegt
dan tgeen de verbaliserende ambte
naar: „Ik héb er niet op gelet
„Ik dacht dat het nog wel kon
„Ik heb hem te laat geziien
Het loopt soms goed af, daarom
geven keiharde ongevallencijfers nog
geen juist beeld van de werkelijke
gang van zaken. M3en zou bijna-on-
gevallen moéten meerekenen, doch
dergelijke cijfers worden nimmer be
kend. Men loopt immers niet met z'n
eigen stommiteiten te koop
Het echlte leed, de pijn, het ver
driet maken de nieuwsgierige onge
vallenkijkers niet door. Toch is dat
leed er wel degelijk, getuige de ver
klaringen van de slachtoffers in de
politiedossiers.
Het schijnt bij de moderne tijd te
boren, dat men veel meer naast el
kaar leeft, minder voor elkaar over
heeft, minder respect heeft voor le
ven en goed van anderen. Toch keert
-dit gebrek aan respect terug als een
boemerang, wanneer men zelf de ge
volgen van een aanrijding moet ver
werken.
Professor De Quay heeft eens ge-,
zegd: „Men kan wel betere wegen
maken, betere verkeersvoorziemngen
treffen, als niet de mentaliteit van
de weggebruiker verandert, blijven
de verkeersongevallen toenemen."
Verweersmentaliteit is naar mijn
mening veel belangrijker dan alle
geschreven verkeersregels, want het
gedrag van een voertuig hangt af
van de mentaliteit van de bestuurder
daarvan en onze voertuigen kunnen
soms dodelijke projectielen zijn.
Professor Beünfante, de „vader"
van het huidige Reglement Verkeers
regels en Verweerstekens wilde het
verkeer zien als een spel, dat een
groep diverse weggebruikers met el
kaar spelen en waar iedere wegge
bruiker in iedere verkeerssituatie
zich te houden heeft aan speciaal
voor hem geldende regels.
Ondanks deze regels vinden ver
keersongevallen plaats voor een heel
klein deel te wijten aan fouten en
gebréken van voertuigen, maar voor
het allergrootste deel te wijten aan
menselijke fouten, aan een foute
verkeer smentaliteit.
Ik zou daarom graag enige sug
gesties willen geven ter overdenking.
Rij voorzichtig, v.ooral in woon
straten!
Geef de voetganger eens met een
royaal gebaar voorrang!
Haal binnen de bebouwde kom
niet in, het scheelt nog geen mi
nuut!
Voetganlger bedenk: zebra's geven
rechten maar ook plichten!
Neem geen voorrang, maar geef
voorrang!
Geef geien ergernis door uw ver
keersgedrag!
voor al uw
van den munckhof n.v.
KATH. VROUWENGILDE
VENRAY
Nadat vorige week zo duidelijk het
jaarprogramma in deze krant heeft
gestaan, moeten we toch een kleine
rectificatie aanbrengen om misver
stand te voorkomen. De sluitingsda
tum en jaarvergadering is niet 23
maart, maar 24 mei 1971. Ook willen
we nog duidelijk bekend maken, dat
er in het bestuur enlkele wijzigingen
zijn gekomen. Het is nu als volgt sa
mengesteld: voorzitstermevr. Mon-
née-SliuiiS, de Vers, Overloon; vice-
voorzitsiter mevr. J. Herman®-Ter
burg, Julianasingel 26; secretaressen:
mevr. T. Cals-van Loon, Grotestraat
25, Mevr. A. Overmeer-Polman
Dempseystraat 7; penniingmeesteres-
sen: mevr. T. Kok-Weys, Pr. Hen
drikstraat 31, Mevr. A. Rippe-Rof-
feisen, Maasheseweg 25; lid: mevr.
N. Janssen-Muis, Patersstraat 18.
Geestelijk adviseur: H.E.H. Deken
A. Loonen, Bindstraat 6.
Adreswijzigingen en opgave nieu
we leden bij mevr. T. Cals-van Loon,
Grotestraat 25, tel. 1255.
DOORSTROMINGSREGELING IN GEMEENTE VENRAY
Om te bevorderen, dat inwoners van Venray, die een hogere huur
kunnen en willen betalen, hun goedkope wening vrijwillig verlaten
om een duurdere woning te betrekken, wordt door het gemeente
bestuur van Venray geldelijke steun verleend ingevolge „Bijdrage
regeling Doorstroming". De bijdrage, welke slechts eenmaal aan
dezelfde perscon wordt toegekend, bedraagt 1400,wanneer een
duurdere huur- of eigen woning wordt betrekken en 800,voor
verhuizing naar een kleinere huur- of eigen woning.
Om van de zgn. doorstromLngsre-
geiimg te kunnen profiteren zal uiter
aard aan een aantal voorwaarden
moeten worden voldaan. De voor
naamste punten zijn, dat de huurprijs
van de te verlaten bruikbare huur
woning niet meer mag bedragen dan
140,per maand en dat de huur
prijs van de te betrekken woning ten
minste 50 procent hoger ig dan die
van de woning, welke wordt verla
ten, doch niet minder dan 140,
en niet meer dan 300,per maand.
Verder wordt gesteld, dat de goed
kopere woing, welke wordt verlaten,
minstens twee jaar door de verhui
zende huurder bewoond moet ziin
geweest.
Zowel voor de te verlaten als voor
de te betrekken woning geldt, dat
deze niet mag valilen onder de cate
gorie dienst- of bedrijfswoning, dat
de te verlaten woning binnen de ge
meente Venray moet zijn gelegen en
dat de be woningen niet als inwoning
mag plaats hebben gehad.
Indien wordt voldaan aan deze
voorwaarden, zowel ten aanzien van
de te verlaten als van de te betrek
ken woning, mag gerekend worden
op een gemeentelijke bijdrage van
1400,—.
Ook voor het betrekken van een
eigen woning door een inwoner van
de gemeente, die hierdoor een goed
kope en bruikbare huurwoning vrij
maakt ten behoeve van minder
draagkrachtigen, wordt een financië
le bijdrage tot ©en bedrag vain 1400
in het vooruitzicht gesteld. Hiervoor
wordt geen limiet gesteld voor de
maandelijkse lasten. Wèl zal de aan
vrager opgave moeten verstrekken
van deze last, alsmede van de stich-
tinigskosten.
NAAR KLEINERE WONING
De gemeente kent een bijdrage
van 800,toe bij verhuizingen
naar een woning of woonruimte met
een kleinere woonoppervlakte. Hier
bij is bepaald, dat de te betrekken
woonruimte tenminste twee kamers
minder bevat, dan de te verlaten
woning.
In dit geval spelen de oude en de
nieuwe huurprijzen geen rol1.
NADERE TOELICHTING
Belangrijk is te weten, dat onder
huurprijs wordt verstaan het bedrag,
dat per maand aan de woningver
huurder moet worden betaald, ex
clusief bijkomende vergoedingen
voor garage, waterverbruik, verwar
ming, etc. Onder huurwoningen wor
den zowel woningwetwoningen als
particuliere woningen verstaan.
De bijdrage wordt bétaald, nadat
de verhuizing heeft plaats gehad of
indien het een verhuizing naar
een eigen woning betreft nadat
de aanvrager B. en W. schriftelijk,
zo nodig met overlegging van be
wijsstukken, de hoogte van zowel de
stichitingskosten als van de maande
lijkse lasten heeft aangetoond'.
De regeling treedt met terugwer
kende kracht vanaf 1 januari 1970 in
werking.
AANVRAGE BIJDRAGE
Bij het aanvragen van de door
stromingspremie moet men gebruik
maken van speciale formulieren,
welke tegen het einde van deze week
verkrijgbaar zijn ten gemeentehuize
(Afd. Ill D, Leumseweg 2a). De for
mulieren kunnen ook telefonisch
worden aangevraagd (tel. 3838 toestel
256).
Degenen, die reeds een aanvraag
hebben ingediend zonder gebruik
making van de officiële formulieren,
behoeven geen nieuw verzoek te
doen. Deze aanvragers zullen, zo
nodig, rechtstreeks van gemeente
wege worden benaderd.
MUTATIES RESULTATEN
BOERENLEENBANKEN
Bij de gezamenlijke Boerenleen
banken in de Gemeente Venray werd
in de maand september 1970 een
spaaroverschot geboekt van 70.000-
(ingelegd werd 1.919.000,en terug
betaald 1.849.000,
Het totale spaartegoed bedroeg per
30 september 47.023.000,Het totaal
aan toevertrouwde middelen bij deze
banken steeg in deze maand met
600.000,— tot 67.877.000,—.
BROMMERS GESTOLEN
EN TERUGGEVONDEN
Wij vinden het een kwalijke zaak
dat men er een spelletje van blijkt
te maken om brommers, die in Ven-
ray-kom geplaatst worden, mee te
nemen en enkele kilometers verder
onbeheerd achter te laten. Zondag
avond werden in Venray liefst vijf
brommers van plaats verwisseld. Een
brommer was beschadigd, waar
schijnlijk omdat er een botsing mee
heeft plaats gehad.
Hopenlijk weet de politie de kna
pen, die zich met deze praktijken
bezig houden, te achterhalen.
tereovoor