KIND OP DE WEG Nationale Verkeersweek VERKEERSGEDRAG IN VENRAY Bijdrage van gemeen te bij verhuizing naar een duurdere woning! THOMASSEN PULS PULS WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Ze zeggen dat er in de Eindhovense Bijenkorf... COUPON de 2e eeuw Bijenkorf drukwerk modehuis VRIJDAG 16 OKTOBER 1970 No. 42 EEN EN NEGENTIGSTE JAARGANG IS GOEDKOPER DAN U DENKT PEEL EN MAAS IS GOEDKOPER DAN U DENKT GROTE!TRAATG28VE POSTBull MTÉL.C2727 F GIRO ^(«0552 ADVERTENTIEPRIJS 13 et per mm. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAl 2.25 (buiten Venray 2.50) AVBIONSTRAM43^U^ Expressief Gesneden uit de veer krachtigste kamgarens van de Cheviot Hills: WILSON GLENNY kostuums. Correct. Com fortabel. Bovendien expres sief:-dessins met karakter; - kleuren vol gloed; - blijvende coupe met de dynamiek van nu. suits that suit your personality vanaf 298." Door het Varband voor Veilig Verkeer wordt deze week de natio nale verkeersweek gehouden onder het motto: ,Klitnd op de weg". In het kader van deze aktie worden door de Venrayse gemeentepolitie folders uit gegeven, waarin met name automo bilisten worden gewezen op de ge varen, welke kinderen in het verkeer kunnen veroorzaken. Een onderzoek in alle Limburgse gemeenten met Rijkspolitie (met uit zondering dus van de twaalf ge meenten met gemeentepoltie) heeft uitgewezen, dat in 1969 zich niet minder dan 457 ongevallen met voet gangers hebben voorgedaan, waarbij 46 doden en niet minder dan 465 ge wonden te betreuren waren, Bij 44% van alle voétgangersongevallen wa ren kinderen van 0 tot 10 jaar be trokken, Hieruit volgt, dat deze kin deren in deze leeftijdsgroep het meest kwetsbaar zijn in het verkeer. In 1969 waren dm de Limburgse gemeenten met Rijkspolitie 44 kliinlde- ren van 0 tot 4 jaar betrokken bij een verkeersongeval. Vier 'kinderen vonden de dood, terwijl er 39 wer den gewond. Van de 77 ongevallen, waarbij kinderlen van t jn. 9 jaar wa ren betrokken, waren er 8 met do delijke afloop. In deze leeftijdsgroep werden 74 kinderen gewond. Het onderzoek heeft uitgewezen, dat in de leeftijdsgroepen tot 65 jaar minder verkeersslachtoffers werden genoteerd. In de categorie boven 65 jaar stierven 11 mensen tengevolge van een verkeersongeval. Van de 457 ongevallen, waarbij voetgangers waren betrokken, waren er 254 het gevolg van onvoorzichtig de rijbaan oversteken en 14 als ge volg van het lopen aan de verkeer de kant van de weg. 33 voetgangers verongelukten do delijk tengevolge van het onivoor- ....een ridder rondloopt op de Wijnafdeling. 'n Chevaliers du Tastevin', op grond van zijn vakkennis tot ridder geslagen op Chateau Clos de Vougeot. Door het Grand Conseil De eeuwenoude Broederschap houdt hem steeds op de hoogte. Spreek 'm eens aan, zult u zien dat 't een behulpzame ridder is. ....mensen in slaap vallen op de Ra Ra Set. Dat is een 'bedbankfauteuil' van 3 blokken polyether met corduroy of lakvistram bekleed. Opgeklapt is 't een fauteuil met poef voor in de huiskamer, uitgeklapt een (logeer-) bed. 195,- op de afdeling Bedden. ....zo'n vorstelijk menu is voor 7,- Gepaneerde varkensoesters, mei ham en kaas gevuld, gebakken aardappeltjes, gemengde sla; een echie Cordon Bleu Kom 'm waarderen in het restaurant. ....nog leuke banen zijn voor hoofdverkoopster op divers afdelingen. Die worden rechterhand van de chef en geven leiding aan 5 a6 verkoopsters. Ze zeggen ook dat je wel enige verkoop ervaring moet hebben en niet jonger dan 25 mag zijn. alleen voor lezers van dit blad Pakket kaarsen - 1,95 Tegen inlevering van deze bon krijgt u t.m. 2 november een pakket van 9 gekleurde gladde, 18 cm lange kaarsen uit Scandinavië van 2,50 voor 1,95. En zelfs: 2 pakketten 3,50 Op de paterre. P6 Eindhoven Piazza 1, telefoon (040) 68168 zichtig oversteken van de rijbaan en 4 dioor schuld van andere wegge bruikers. In de loop van tien jaar iis het aantal verkeersslachtoffers iin Lim burg angstwekkend gestegen. Be droeg in 1960 het aantal doden 158 het aantal gewonden 3.878, in 1969 bleken deze totalen te zijn gestegen tot resp. 273 en 5.949. Niet in alle gevallen kan het kind onvoorzichtigheid op de weg worden verweten, ofschoon zij dikwijls spe- lenderwijs%f-onnauiff!cend plotse ling die rijweg oversteken. Iedere weggebruiker zal voortdurend be dacht moeten zijn op het gevaar, dat kinderen kunnen veroorzaken, ter wijl ouders en leerkrachten niets zul len moeten nalaten om het kind ver- keersdiscipline bij te brengen. Daarom is het zeer belangrijk dat vooral in deze week alle aandacht wordt gegeven aan het kind op de weg; een aandacht welke beslist niet in de komende weken mag verslap pen. Mede met het oog op de Na tionale verkeersweek „Kind op de weg", waarover U elders meer vindt, hebben wij de korpschef van Venrays ge meentepolitie, de heer G. H. de Bruijin, gevraagd naar zijn mening over het verkeers gedrag in Venray. Aus chef van onze nieuwe gemeentepolitie kan hij dachten we ons eens een spiegel voorhouden hoe ons ge drag in Venray is in het ver keer Zijn oordeel vindt U hierbij. Het zit in Venray niet goed met het verkeersgedrag. Verkeersgedrag is namelijk de gedraging van de ver keersdeelnemer met als „Leitmotiv" de wegenverkeerswetgeving en wat eigenlijk belangrijker is- het blijven respecteren van andermans leven en goed. Met verwondering zeggen velen met mij: „Boe bestaat het dat er in Veniray niet nog meer dioden en ge wonden ten offer vallen aan het ver keer?" De verkeersproblemen in Venray behoeven ons nog niet over het hoofd te groeien. Zij zijn er wel en ze hebben wel degelijk de aan dacht van gemeentelijke overhead. Ik wil daarmee niet zeggen, dat er in Venray geen moeilijke verkeers punten zijn. Iedere Venrayer kent ze wel. Juist diaarom is het voor velen zo onbegrijpelijk, dat men bijv. op de Langstraat nog zo'n 100 kilometer per uur durft te rijden; dat men voetgangers op zebra's geen door gang verleent; dat men telkens maar weer op de Grotestraat parkeert, ter wijl op nog geen honderl meter af stand parkeerruimte is; dat grote troepen jongelui na schooltijd met z'n vieren naar elkaar de hele weg- breedte innemen; diat men op zoge naamde stopkruisingen helemaal niet meer stopt; dat voetgangers gezellig pratlend midden op straat lopen, ter wijl er riante voetpaden aan weers kanten van de straat liggen dat men in de bebouwde kom van Ysseüsteyn 120 kiloimdter per uur durft te rij den, kor'tom, dat men maling heeft aan verkeersregels en verkeers tekens. Het is niiet een van de sympatiek- ste taken van de politie met het bon boekje in de hand voor de mensen als boeman te fungeren, maar soms krijgt men de indurk dat dat nog de enige manier is om de weg veiliger te krijgen. De verkeersregels zijn geen plage rijtjes van de overheid. Zij zijn er voor u en voor mij, voor onze kinde ren en onze bejaarden, voor ons al ler welzijn. Ik geef toe, dat inbreuken op regels vaak opzettelijk gebeuren. Vaak is gedachteloosheid en onoplettendheid de oorzaak van ongevallen. Men zegt dan tgeen de verbaliserende ambte naar: „Ik héb er niet op gelet „Ik dacht dat het nog wel kon „Ik heb hem te laat geziien Het loopt soms goed af, daarom geven keiharde ongevallencijfers nog geen juist beeld van de werkelijke gang van zaken. M3en zou bijna-on- gevallen moéten meerekenen, doch dergelijke cijfers worden nimmer be kend. Men loopt immers niet met z'n eigen stommiteiten te koop Het echlte leed, de pijn, het ver driet maken de nieuwsgierige onge vallenkijkers niet door. Toch is dat leed er wel degelijk, getuige de ver klaringen van de slachtoffers in de politiedossiers. Het schijnt bij de moderne tijd te boren, dat men veel meer naast el kaar leeft, minder voor elkaar over heeft, minder respect heeft voor le ven en goed van anderen. Toch keert -dit gebrek aan respect terug als een boemerang, wanneer men zelf de ge volgen van een aanrijding moet ver werken. Professor De Quay heeft eens ge-, zegd: „Men kan wel betere wegen maken, betere verkeersvoorziemngen treffen, als niet de mentaliteit van de weggebruiker verandert, blijven de verkeersongevallen toenemen." Verweersmentaliteit is naar mijn mening veel belangrijker dan alle geschreven verkeersregels, want het gedrag van een voertuig hangt af van de mentaliteit van de bestuurder daarvan en onze voertuigen kunnen soms dodelijke projectielen zijn. Professor Beünfante, de „vader" van het huidige Reglement Verkeers regels en Verweerstekens wilde het verkeer zien als een spel, dat een groep diverse weggebruikers met el kaar spelen en waar iedere wegge bruiker in iedere verkeerssituatie zich te houden heeft aan speciaal voor hem geldende regels. Ondanks deze regels vinden ver keersongevallen plaats voor een heel klein deel te wijten aan fouten en gebréken van voertuigen, maar voor het allergrootste deel te wijten aan menselijke fouten, aan een foute verkeer smentaliteit. Ik zou daarom graag enige sug gesties willen geven ter overdenking. Rij voorzichtig, v.ooral in woon straten! Geef de voetganger eens met een royaal gebaar voorrang! Haal binnen de bebouwde kom niet in, het scheelt nog geen mi nuut! Voetganlger bedenk: zebra's geven rechten maar ook plichten! Neem geen voorrang, maar geef voorrang! Geef geien ergernis door uw ver keersgedrag! voor al uw van den munckhof n.v. KATH. VROUWENGILDE VENRAY Nadat vorige week zo duidelijk het jaarprogramma in deze krant heeft gestaan, moeten we toch een kleine rectificatie aanbrengen om misver stand te voorkomen. De sluitingsda tum en jaarvergadering is niet 23 maart, maar 24 mei 1971. Ook willen we nog duidelijk bekend maken, dat er in het bestuur enlkele wijzigingen zijn gekomen. Het is nu als volgt sa mengesteld: voorzitstermevr. Mon- née-SliuiiS, de Vers, Overloon; vice- voorzitsiter mevr. J. Herman®-Ter burg, Julianasingel 26; secretaressen: mevr. T. Cals-van Loon, Grotestraat 25, Mevr. A. Overmeer-Polman Dempseystraat 7; penniingmeesteres- sen: mevr. T. Kok-Weys, Pr. Hen drikstraat 31, Mevr. A. Rippe-Rof- feisen, Maasheseweg 25; lid: mevr. N. Janssen-Muis, Patersstraat 18. Geestelijk adviseur: H.E.H. Deken A. Loonen, Bindstraat 6. Adreswijzigingen en opgave nieu we leden bij mevr. T. Cals-van Loon, Grotestraat 25, tel. 1255. DOORSTROMINGSREGELING IN GEMEENTE VENRAY Om te bevorderen, dat inwoners van Venray, die een hogere huur kunnen en willen betalen, hun goedkope wening vrijwillig verlaten om een duurdere woning te betrekken, wordt door het gemeente bestuur van Venray geldelijke steun verleend ingevolge „Bijdrage regeling Doorstroming". De bijdrage, welke slechts eenmaal aan dezelfde perscon wordt toegekend, bedraagt 1400,wanneer een duurdere huur- of eigen woning wordt betrekken en 800,voor verhuizing naar een kleinere huur- of eigen woning. Om van de zgn. doorstromLngsre- geiimg te kunnen profiteren zal uiter aard aan een aantal voorwaarden moeten worden voldaan. De voor naamste punten zijn, dat de huurprijs van de te verlaten bruikbare huur woning niet meer mag bedragen dan 140,per maand en dat de huur prijs van de te betrekken woning ten minste 50 procent hoger ig dan die van de woning, welke wordt verla ten, doch niet minder dan 140, en niet meer dan 300,per maand. Verder wordt gesteld, dat de goed kopere woing, welke wordt verlaten, minstens twee jaar door de verhui zende huurder bewoond moet ziin geweest. Zowel voor de te verlaten als voor de te betrekken woning geldt, dat deze niet mag valilen onder de cate gorie dienst- of bedrijfswoning, dat de te verlaten woning binnen de ge meente Venray moet zijn gelegen en dat de be woningen niet als inwoning mag plaats hebben gehad. Indien wordt voldaan aan deze voorwaarden, zowel ten aanzien van de te verlaten als van de te betrek ken woning, mag gerekend worden op een gemeentelijke bijdrage van 1400,—. Ook voor het betrekken van een eigen woning door een inwoner van de gemeente, die hierdoor een goed kope en bruikbare huurwoning vrij maakt ten behoeve van minder draagkrachtigen, wordt een financië le bijdrage tot ©en bedrag vain 1400 in het vooruitzicht gesteld. Hiervoor wordt geen limiet gesteld voor de maandelijkse lasten. Wèl zal de aan vrager opgave moeten verstrekken van deze last, alsmede van de stich- tinigskosten. NAAR KLEINERE WONING De gemeente kent een bijdrage van 800,toe bij verhuizingen naar een woning of woonruimte met een kleinere woonoppervlakte. Hier bij is bepaald, dat de te betrekken woonruimte tenminste twee kamers minder bevat, dan de te verlaten woning. In dit geval spelen de oude en de nieuwe huurprijzen geen rol1. NADERE TOELICHTING Belangrijk is te weten, dat onder huurprijs wordt verstaan het bedrag, dat per maand aan de woningver huurder moet worden betaald, ex clusief bijkomende vergoedingen voor garage, waterverbruik, verwar ming, etc. Onder huurwoningen wor den zowel woningwetwoningen als particuliere woningen verstaan. De bijdrage wordt bétaald, nadat de verhuizing heeft plaats gehad of indien het een verhuizing naar een eigen woning betreft nadat de aanvrager B. en W. schriftelijk, zo nodig met overlegging van be wijsstukken, de hoogte van zowel de stichitingskosten als van de maande lijkse lasten heeft aangetoond'. De regeling treedt met terugwer kende kracht vanaf 1 januari 1970 in werking. AANVRAGE BIJDRAGE Bij het aanvragen van de door stromingspremie moet men gebruik maken van speciale formulieren, welke tegen het einde van deze week verkrijgbaar zijn ten gemeentehuize (Afd. Ill D, Leumseweg 2a). De for mulieren kunnen ook telefonisch worden aangevraagd (tel. 3838 toestel 256). Degenen, die reeds een aanvraag hebben ingediend zonder gebruik making van de officiële formulieren, behoeven geen nieuw verzoek te doen. Deze aanvragers zullen, zo nodig, rechtstreeks van gemeente wege worden benaderd. MUTATIES RESULTATEN BOERENLEENBANKEN Bij de gezamenlijke Boerenleen banken in de Gemeente Venray werd in de maand september 1970 een spaaroverschot geboekt van 70.000- (ingelegd werd 1.919.000,en terug betaald 1.849.000, Het totale spaartegoed bedroeg per 30 september 47.023.000,Het totaal aan toevertrouwde middelen bij deze banken steeg in deze maand met 600.000,— tot 67.877.000,—. BROMMERS GESTOLEN EN TERUGGEVONDEN Wij vinden het een kwalijke zaak dat men er een spelletje van blijkt te maken om brommers, die in Ven- ray-kom geplaatst worden, mee te nemen en enkele kilometers verder onbeheerd achter te laten. Zondag avond werden in Venray liefst vijf brommers van plaats verwisseld. Een brommer was beschadigd, waar schijnlijk omdat er een botsing mee heeft plaats gehad. Hopenlijk weet de politie de kna pen, die zich met deze praktijken bezig houden, te achterhalen. tereovoor

Peel en Maas | 1970 | | pagina 1