Een weg groeit Deurneseweg wordt langer Weer 'n nieuw Rank Xerox produkt Een nieuwe Gasstraai in wording PULS PULS WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN bontmode in het fijnste genre smeets - canters venlo. jeugdbont voor jonge mensen VRIJDAG 11 SEPTEMBER 1970 No. 37 EEN EN NEGENTIGSTE JAARGANG IS GOEDKOPER DAN U DENKT PEEL EN MAAS IS GOEDKOPER DAN U DENKT ADVERTENTIEPRIJS 13 ct. per mm. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL 2.25 (buiten Venray 2.50) Nabij de werkkeet van Vissers Wegenbouw op het Brukske graast een geitebok. En hij loert met een schuin cog en opgeheven sik naar dat blauwe geval, dat hier na al enige maanden staat en waarin mensen in- en uitgaan. Een beeld van landelijke eenvoud, dat snel tot het verleden zal gaan behoren. Want einde november hcopt Vissers Wegenbouw de doortrekking van de Deurneseweg naar de Wanssumseweg kant en klaar op te leveren en begin 1971 zal men beginnen aan het bestemmingsplan Brukske, een tweede factor, die deze buurt aanmerkelijk zal gaan veranderen. 3*/i KILOMETER Als dit werk wordt opgeleverd is er een karwei van bijna 3 jaren ten einde. Dan zijn 3V2 km. weg gereed, die de Wanssumseweg kortsluiten met de Deurneseweg. Een duur stuk je weg, want liefst 3 grote yiadukten moest worden gebouwd. Een over de Leunseweg, een over de toekomsti ge nieuwe provinciale weg Horst Venray en een over de Oirloseweg en spoor Daar hebben aannemingsbedrijven als van den Oetelaar en Demonte hun handen aan vol gehad, want het verkeer, zowel aan Venrays station als aan de Leunseweg moest nor maal door kunnen draaien. En dat maakt de zaak er niet gemakkelijk op. Over het weglichaam, zoals dat deftig heet, heeft het aannemings bedrijf Reef uit Oldenzaal zich ont fermd en daarbij de schrik van zijn smeets-canters lomstraat 4 venlo stads-centrum tel. 04700-11486 sinds 1905 de betere bontmantel aan betrouwbare prijs leven gekregen. Want daar had men gerekend dat men de benodigde gele zand via baggeren en spuiten ter plaatse zou kunnen brengen. Venray zou dan in de buurt van Oostrum een pracht waterplas gekregen heb ben, die desnoods nog zou kunnen dienen als vuilnisbelt (de oude was net vol). Maar Ged Staten vond een grote waterplas in Holst al voldoen de en dus moest alles per vracht wagen worden aan- en afgevoerd. Dat betekende duizenden ritten en miljoenen kubieke meter zand, waar men niet op gerekend had. Evenmin als men er op gerekend had dat er zoveel veen in de ondergrond zou zitten, die er eerst allemaal uit moest. Het laatste woord is nu aan Vis sers Wegenbouw, die het wegdek er in moet brengen en de afritten nabij de Leunseweg en nabij het viaduct op het Brukske meteen mee in orde moet maken. Een karwei dat 1,3 mil joen kost, maar in vergelijking met de bouw van de viaducten en het grondwerk nog altijd de laagste cij fers geeft Nu is men volop bezig met de pa rallelwegen en de opritten en van de 25.000 TON grint-asfalt, die er in moeten, zijn er al 15.000 „ingedraaid". De eerste durvers hebben zondag al de wande ling gemaakt van Veltum naar Oos trum en met eigen ogen kunnen zien dat men lekker opschiet. Nu zit opzichter Snijders uit te kijken naar vrijdag. Hopeniijk valt het weer dan meer om ook de andere 10.000 ton nog aan te brengen, zodat er de gevraagde onderlaag van ruim 20 centimeter keurig en strak in komt. Keurig voor de eenbaansweg met 2 rijstroken, die al geboren is, maar dan uitgroeit tot een volwaar dige, met vluchtstroken en aan- en afritten met parallelweg en wat dies meer zij. Elders in dit blad hebben we ge wezen op het feit dat de verschillen de nieuwe verbindingswegen, die na de oorlog gereed gekomen zijn, vopr- al door kruisingen en afritten toch levensgevaarlijk blijken. Op dit stuk provinciale weg met zijn ongelijk vloerse kruisingen via de viaducten, met zijn vluchtstroken bij de op- en afritten is voor de verkeersdeelne mer een heel wat veiliger situatie geschapen. Dit temeer omdat de weg zelf een goed overzicht geeft van het verkeer dat aan komt rijden en van deze doortrekking gebruik wil ma ken. Als de 25.000 ton grint-asfalt er in ligt, komt er nog een deklaag van 6.000 ton over heen. Zo is er dus nog wel even werk aan de winkel, ook al omdat er nog 4 kilometer vangrail langs de verschillende ho ger gelegen stukken moeten worden aangebracht. Maar we gaan zo lang zaam maar zeker de herfst in en dat zijn niet precies karweien waar men wind en water bij moet hebben. Men gokt kennelijk op goed weer als men einde november aangeeft als het tijdstip waarop dit dure, nieuwe stuk geopend kan worden DRIE WEKEN ROTZOOI „Voor het zover is maken we aan de Oirloseweg ook nog een week of drie rotzooi", zo zegt de heer Snij ders. Het blijkt namelijk dat in het bestek van deze afwerking ook is opgenomen de verbetering van de Oirloseweg. vanaf het Venrayse sta tion tot ongeveer een honderd meter achter het nieuwe viaduct. Daar zit nu een akelige en onoverzichtelijke bocht in, die er uit gaat. Men gaat dus die 500 meter weg verleggen, waarbij ook de sloot langs de spoor weg gaat verdwijnen. Maar daar aan kan men weer niet beginnen, voordat de Witte Vennemweg langs Girvil en Hollandia verbeterd is. Daar is Vissers Wegenbouw ook zo'n best aan de gang om de riolering voor deze bedrijven klaar te maken en de weg uit te bouwen tot een be hoorlijke bedrijfsweg van 7 meter breed. Als dat stuk klaar is, wordt,_ voor die tijd het verkeer van en* naar Oirlo via Qostrum daarover omgelegd. Men moet dat ongemak dan maar even voor lief nemen (zelfs met een onbewaakte overweg) om de verbetering van het eerste stuk Oirloseweg te kunnen realiseren. Men weet dus wat men te wach ten staat in die hoek van onze ge meente. Men hoopt voor eimd sep tember de Witte Vennen weg gereed te hebben en dan wordt de Oirlose weg onder handen genomen ONDANKBAAR Het lijkt een beetje ondankbaar om in het vooruitzicht van deze kortsluiting, die vooral veel groot verkeer uit Venray-centrum zal ha len en die het verkeer oi. een stuk veiliger en vlugger zal maken, meteen maar weer te zeggen, dat dit onmogelijk het einde kan zijn Het einde van wat wel eens een drama genoemd is, maar dat inder daad een voorgeschiedenis heeft van ettelijke jaren. We weten allemaal dat Brabant reeds tientallen jaren deze oost-west verbinding van Hel mond naar Deurne en Limburgse grens klaar hadA voordat van Lim burgse kant eindelijk eens begon nen kon worden deze weg verder te verbeteren. De samenwerking tussen beide provincies is hier kennelijk ver te zoeken geweest. Was het bur gemeester Custers niet die ontdekte toen men de Deurneseweg aan deze kant aan het verbeteren ging, dat Brabant alweer plannen voor een nieuwe west-oost verbinding nu. vanaf Eindhoven langs Helmond en Deurne heen op Venray af? Men heeft toen plechtig beloofd dat men in de toekomst samen aan tafel zou gaan zitten. En bij die nieuwe plan nen zou ook dit nieuwe stuk een voorname rol spelen In zoverre schijint men dus ook met de toekomst rekening te heb ben gehouden. Maar het heeft na tuurlijk geen zin, dat alles aan te leggen, uit te bouwen, te verbreden en te verbeteren als het eindpunt, de brug over de Maas ook niet haar beslag krijgt. Deze contreien hebben zich schijn baar er bij neergelegd dat we met een versleten Baileybrug zullen mceten blijven „hampelemannen" en dat we zwaar verkeer via een pontje over de Maas proberen te manoeuvreren. De rij wachtende wagens groeit met de maand, on danks de behulpzame wachter, die de wachttijden zo kort mogelijk poogt te houden. We houden ons zoet met de belofte dat Waterstaat al zijn best zal doen een nieuwe brug daar te verwezenlijken, voor dat de oude het begeeft. Alleen durft niemand ook maar een da tum te noemen, zelfs geen jaar. En dat is, ondanks de fraaie kortslui ting die we in Venray gemaakt hebben en aan het afmaken zijn, een droeve zaak Vorige week donderdag liet Rank Xerox in het prachtige verkoop kantoor aan de Maassluisstraat in Amsterdam de vakpers een nieuwe dupliceermachine zien, die op de komende Efficiency-beurs terecht veel aandacht zal trekken. En met zijn chauvenistisch hart in veile bloei tekende uw verslaggever trots de mededeling aan dat deze Rank Xerox 7000 Reduction Duplicator geheel in Venray zal vervaardigd werden voor alle verkoopmaatschappijen van Rank Xercx in de hele wereld. De RX 7000 heeft vier verklei- niingsmogelijkheden die men door middel van een keuzeknop kan se lecteren. De verkleining van origi nelen geeft de Rank Xerox 7000 di verse voordelen. Zo kunnen nu bij voorbeeld gelijktijdig twee originelen van het formaat A4 worden geko- pieerdj. waardoor het totaal aantal afdrukken dat per uur kan worden gemaakt tot 7200 wordt opgevoerd. De Rank Xerox 7000 wordt geheel in Venray vervaardigd voor alle verkoopmaatschappijen van Rank Xerox over de gehele wereld. Zij zal in november 1971 op de markt wor den gebracht. Nederland was het eerste land waar Rank Xerox de 7000 introdu ceerde. De 7000 is het eerste dupliceer- apparaat van Rank Xerox waarbij men uit een aantal verkleiningsmo gelijkheden kan kiezen. De appara tuur die tot nu toe op de markt werd gebracht kopieerde óf op de ware grootte óf met een vaste ver kleiningsfactor. De Rank Xerox 7000 is uitgerust met een verbeterd belichtingssys- teem. Dit resulteert o.m. in de mo gelijkheid om nu lichtblauwe origi nelen goed af te drukken. Grote formaten zoals bijvoorbeeld kan voorkomen bij tekeningen, or ganisatieschema's en balansstaten, voorraadlijsten, scheepsdokumeniten, adverentie lay-outs, statistieken e.d. kunnen met behulp van de Rank Xerox 7000 worden gereproduceerd op een handelbaar formaat. Men heeft in de V.S. reeds bere kend, dat door gebruik te maken van de 7000 een besparing tot 75#/« kan worden bereikt op archief ruimte alsmede op de omvang van rapporten. De Rank Xerox 7000 werkt even als alle apparatuur volgens het xe- rografisch principe, waarbij op ge woon dus niet gevoelig papier afdrukken worden gemaakt. De af metingen zonder sorteerapparaat zijn lengte 167 cm., breedte 82 cm en hoogte 120 cm. Het gewicht bedraagt 550 kg. In de Rank Xerox 7000 worden meer dan 10.000 onderdelen ver werkt. ONTZAGWEKKENDE GROEI Op deze persbijeenkomst werden nog eens de ontzaggelijke cijfers ge geven over de groei van Rank Xe rox in de veertien jaar van haar bestaan. Het afgelopen boekjaar, dat ein digde op 30 juni 1969, werd afge sloten met een omzet van 115.275.000 vergeleken met een om zet van 84.361.000 het jaar daar voor. De produktie steeg met meer dan 30 procent ten opzichte van het boekjaar 1967-1968 en het aantal personeelsleden nam toe van 13.000 tot ruim 15.000. Hoe snel de groei is gegaan, illustreren de cijfers uit 1961, vijf jaar nadat de maatschappij werd opgericht. Toen bedroeg het aantal personeelsleden 341 en de omzet 1,1 miljoen. In amper negen jaar tijd is de omzet derhalve ver honderdvoudigd. Het afzetgebied van de maatschap pij, die haar hoofdzetel im Londen heeft, omvat de gehele wereld met uitzondering van Noord-, Midden- en Zuid-Amerika. Dit gebied wordt bediend door Xerox Corporation die thans 51% van de aandelen van Rank Xerox bezit. Xerox Corpora tion heeft zelf ca. 38.000 man perso neel in dienst. RANK XEROX IN NEDERLAND Rank Xerox (Nederland) N.y. is één van de 21 dochterondernemin gen die Rank Xerox over de gehele wereld heeft. De Nederlandse maat schappij heeft ruim 1000 man in dienst, waarvan 300 bij de Marketang maatschappij, met vestigingen in Amsterdam en Rotterdam en ruim 850 bij de fabrieken van de maat schappij in Venray. Per 1 september j.l. heeft Rank Xerox in Zwolle een kantoor be schikbaar, waarin de verkoop- en service organisatie voor oost- en noord-Nederland zijn gehuisvest. De fabrieken te Venray die in 1965 werden geopend, behoren met die te Mitcheldean en Welwyn Garden City in Groot Rittannië tot de be langrijkste van Rank Xerox. In de twee laatst genoemde fa brieken werken in totaal 2600 man, in Venray ruim 850. Vorig jaar sep tember is besloten de fabrieken te VTenray belangrijk uit te. breiden. De uitbreiding die een investering vergt van ruim 36 miljoen gulden, omvat de bouw van ca. 25.000 m2 bedrijfsruimten. Het personeelsver- band in Venray zal tot 1973 naar wordt verwacht tot 2000 man wor den uitgebreid. De doortrekking van de Beekweg via de Gasstraat begint gestalte te krijgen. Zcals bekend heeft de ge meente het pand Deriet nu aange kocht, zodat dit „obstakel" en de twee gemeentewoningen binnenkort gesloopt gaan worden. Beide foto's tenen de nieuwe Gas- straat-in-aanleg. De ene foto vanaf de Maasheseweg, de andere foto vanaf De Hoge Beek.

Peel en Maas | 1970 | | pagina 1