Een weg groeit
Deurneseweg wordt langer
Weer 'n nieuw Rank Xerox produkt
Een
nieuwe
Gasstraai
in wording
PULS
PULS
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
bontmode
in het
fijnste genre
smeets - canters
venlo.
jeugdbont voor
jonge mensen
VRIJDAG 11 SEPTEMBER 1970 No. 37
EEN EN NEGENTIGSTE JAARGANG
IS
GOEDKOPER
DAN U
DENKT
PEEL EN MAAS
IS
GOEDKOPER
DAN U
DENKT
ADVERTENTIEPRIJS 13 ct. per mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL 2.25 (buiten Venray 2.50)
Nabij de werkkeet van Vissers Wegenbouw op het Brukske graast
een geitebok. En hij loert met een schuin cog en opgeheven sik
naar dat blauwe geval, dat hier na al enige maanden staat en
waarin mensen in- en uitgaan. Een beeld van landelijke eenvoud,
dat snel tot het verleden zal gaan behoren. Want einde november
hcopt Vissers Wegenbouw de doortrekking van de Deurneseweg
naar de Wanssumseweg kant en klaar op te leveren en begin 1971
zal men beginnen aan het bestemmingsplan Brukske, een tweede
factor, die deze buurt aanmerkelijk zal gaan veranderen.
3*/i KILOMETER
Als dit werk wordt opgeleverd is
er een karwei van bijna 3 jaren ten
einde. Dan zijn 3V2 km. weg gereed,
die de Wanssumseweg kortsluiten
met de Deurneseweg. Een duur stuk
je weg, want liefst 3 grote yiadukten
moest worden gebouwd. Een over de
Leunseweg, een over de toekomsti
ge nieuwe provinciale weg Horst
Venray en een over de Oirloseweg
en spoor
Daar hebben aannemingsbedrijven
als van den Oetelaar en Demonte
hun handen aan vol gehad, want het
verkeer, zowel aan Venrays station
als aan de Leunseweg moest nor
maal door kunnen draaien. En dat
maakt de zaak er niet gemakkelijk
op.
Over het weglichaam, zoals dat
deftig heet, heeft het aannemings
bedrijf Reef uit Oldenzaal zich ont
fermd en daarbij de schrik van zijn
smeets-canters
lomstraat 4 venlo
stads-centrum
tel. 04700-11486
sinds 1905
de betere bontmantel
aan betrouwbare prijs
leven gekregen. Want daar had men
gerekend dat men de benodigde gele
zand via baggeren en spuiten ter
plaatse zou kunnen brengen. Venray
zou dan in de buurt van Oostrum
een pracht waterplas gekregen heb
ben, die desnoods nog zou kunnen
dienen als vuilnisbelt (de oude was
net vol). Maar Ged Staten vond een
grote waterplas in Holst al voldoen
de en dus moest alles per vracht
wagen worden aan- en afgevoerd.
Dat betekende duizenden ritten en
miljoenen kubieke meter zand, waar
men niet op gerekend had. Evenmin
als men er op gerekend had dat er
zoveel veen in de ondergrond zou
zitten, die er eerst allemaal uit
moest.
Het laatste woord is nu aan Vis
sers Wegenbouw, die het wegdek er
in moet brengen en de afritten nabij
de Leunseweg en nabij het viaduct
op het Brukske meteen mee in orde
moet maken. Een karwei dat 1,3 mil
joen kost, maar in vergelijking met
de bouw van de viaducten en het
grondwerk nog altijd de laagste cij
fers geeft
Nu is men volop bezig met de pa
rallelwegen en de opritten en van de
25.000 TON
grint-asfalt, die er in moeten, zijn
er al 15.000 „ingedraaid". De eerste
durvers hebben zondag al de wande
ling gemaakt van Veltum naar Oos
trum en met eigen ogen kunnen zien
dat men lekker opschiet.
Nu zit opzichter Snijders uit te
kijken naar vrijdag. Hopeniijk valt
het weer dan meer om ook de andere
10.000 ton nog aan te brengen, zodat
er de gevraagde onderlaag van ruim
20 centimeter keurig en strak in
komt. Keurig voor de eenbaansweg
met 2 rijstroken, die al geboren is,
maar dan uitgroeit tot een volwaar
dige, met vluchtstroken en aan- en
afritten met parallelweg en wat
dies meer zij.
Elders in dit blad hebben we ge
wezen op het feit dat de verschillen
de nieuwe verbindingswegen, die na
de oorlog gereed gekomen zijn, vopr-
al door kruisingen en afritten toch
levensgevaarlijk blijken. Op dit stuk
provinciale weg met zijn ongelijk
vloerse kruisingen via de viaducten,
met zijn vluchtstroken bij de op- en
afritten is voor de verkeersdeelne
mer een heel wat veiliger situatie
geschapen. Dit temeer omdat de weg
zelf een goed overzicht geeft van het
verkeer dat aan komt rijden en van
deze doortrekking gebruik wil ma
ken.
Als de 25.000 ton grint-asfalt er in
ligt, komt er nog een deklaag van
6.000 ton over heen. Zo is er dus
nog wel even werk aan de winkel,
ook al omdat er nog 4 kilometer
vangrail langs de verschillende ho
ger gelegen stukken moeten worden
aangebracht. Maar we gaan zo lang
zaam maar zeker de herfst in en dat
zijn niet precies karweien waar men
wind en water bij moet hebben. Men
gokt kennelijk op goed weer als men
einde november aangeeft als het
tijdstip waarop dit dure, nieuwe stuk
geopend kan worden
DRIE WEKEN ROTZOOI
„Voor het zover is maken we aan
de Oirloseweg ook nog een week of
drie rotzooi", zo zegt de heer Snij
ders. Het blijkt namelijk dat in het
bestek van deze afwerking ook is
opgenomen de verbetering van de
Oirloseweg. vanaf het Venrayse sta
tion tot ongeveer een honderd meter
achter het nieuwe viaduct. Daar zit
nu een akelige en onoverzichtelijke
bocht in, die er uit gaat. Men gaat
dus die 500 meter weg verleggen,
waarbij ook de sloot langs de spoor
weg gaat verdwijnen. Maar daar
aan kan men weer niet beginnen,
voordat de Witte Vennemweg langs
Girvil en Hollandia verbeterd is.
Daar is Vissers Wegenbouw ook zo'n
best aan de gang om de riolering
voor deze bedrijven klaar te maken
en de weg uit te bouwen tot een be
hoorlijke bedrijfsweg van 7 meter
breed. Als dat stuk klaar is, wordt,_
voor die tijd het verkeer van en*
naar Oirlo via Qostrum daarover
omgelegd. Men moet dat ongemak
dan maar even voor lief nemen (zelfs
met een onbewaakte overweg) om
de verbetering van het eerste stuk
Oirloseweg te kunnen realiseren.
Men weet dus wat men te wach
ten staat in die hoek van onze ge
meente. Men hoopt voor eimd sep
tember de Witte Vennen weg gereed
te hebben en dan wordt de Oirlose
weg onder handen genomen
ONDANKBAAR
Het lijkt een beetje ondankbaar
om in het vooruitzicht van deze
kortsluiting, die vooral veel groot
verkeer uit Venray-centrum zal ha
len en die het verkeer oi. een stuk
veiliger en vlugger zal maken,
meteen maar weer te zeggen, dat dit
onmogelijk het einde kan zijn
Het einde van wat wel eens een
drama genoemd is, maar dat inder
daad een voorgeschiedenis heeft van
ettelijke jaren. We weten allemaal
dat Brabant reeds tientallen jaren
deze oost-west verbinding van Hel
mond naar Deurne en Limburgse
grens klaar hadA voordat van Lim
burgse kant eindelijk eens begon
nen kon worden deze weg verder te
verbeteren. De samenwerking tussen
beide provincies is hier kennelijk
ver te zoeken geweest. Was het bur
gemeester Custers niet die ontdekte
toen men de Deurneseweg aan deze
kant aan het verbeteren ging, dat
Brabant alweer plannen voor een
nieuwe west-oost verbinding nu.
vanaf Eindhoven langs Helmond en
Deurne heen op Venray af? Men
heeft toen plechtig beloofd dat men
in de toekomst samen aan tafel zou
gaan zitten. En bij die nieuwe plan
nen zou ook dit nieuwe stuk een
voorname rol spelen
In zoverre schijint men dus ook
met de toekomst rekening te heb
ben gehouden. Maar het heeft na
tuurlijk geen zin, dat alles aan te
leggen, uit te bouwen, te verbreden
en te verbeteren als het eindpunt,
de brug over de Maas ook niet haar
beslag krijgt.
Deze contreien hebben zich schijn
baar er bij neergelegd dat we met
een versleten Baileybrug zullen
mceten blijven „hampelemannen"
en dat we zwaar verkeer via een
pontje over de Maas proberen te
manoeuvreren. De rij wachtende
wagens groeit met de maand, on
danks de behulpzame wachter, die
de wachttijden zo kort mogelijk
poogt te houden. We houden ons
zoet met de belofte dat Waterstaat
al zijn best zal doen een nieuwe
brug daar te verwezenlijken, voor
dat de oude het begeeft. Alleen
durft niemand ook maar een da
tum te noemen, zelfs geen jaar. En
dat is, ondanks de fraaie kortslui
ting die we in Venray gemaakt
hebben en aan het afmaken zijn,
een droeve zaak
Vorige week donderdag liet Rank Xerox in het prachtige verkoop
kantoor aan de Maassluisstraat in Amsterdam de vakpers een
nieuwe dupliceermachine zien, die op de komende Efficiency-beurs
terecht veel aandacht zal trekken. En met zijn chauvenistisch hart
in veile bloei tekende uw verslaggever trots de mededeling aan
dat deze Rank Xerox 7000 Reduction Duplicator geheel in Venray
zal vervaardigd werden voor alle verkoopmaatschappijen van
Rank Xercx in de hele wereld.
De RX 7000 heeft vier verklei-
niingsmogelijkheden die men door
middel van een keuzeknop kan se
lecteren. De verkleining van origi
nelen geeft de Rank Xerox 7000 di
verse voordelen. Zo kunnen nu bij
voorbeeld gelijktijdig twee originelen
van het formaat A4 worden geko-
pieerdj. waardoor het totaal aantal
afdrukken dat per uur kan worden
gemaakt tot 7200 wordt opgevoerd.
De Rank Xerox 7000 wordt geheel
in Venray vervaardigd voor alle
verkoopmaatschappijen van Rank
Xerox over de gehele wereld. Zij zal
in november 1971 op de markt wor
den gebracht.
Nederland was het eerste land
waar Rank Xerox de 7000 introdu
ceerde.
De 7000 is het eerste dupliceer-
apparaat van Rank Xerox waarbij
men uit een aantal verkleiningsmo
gelijkheden kan kiezen. De appara
tuur die tot nu toe op de markt
werd gebracht kopieerde óf op de
ware grootte óf met een vaste ver
kleiningsfactor.
De Rank Xerox 7000 is uitgerust
met een verbeterd belichtingssys-
teem. Dit resulteert o.m. in de mo
gelijkheid om nu lichtblauwe origi
nelen goed af te drukken.
Grote formaten zoals bijvoorbeeld
kan voorkomen bij tekeningen, or
ganisatieschema's en balansstaten,
voorraadlijsten, scheepsdokumeniten,
adverentie lay-outs, statistieken e.d.
kunnen met behulp van de Rank
Xerox 7000 worden gereproduceerd
op een handelbaar formaat.
Men heeft in de V.S. reeds bere
kend, dat door gebruik te maken
van de 7000 een besparing tot 75#/«
kan worden bereikt op archief
ruimte alsmede op de omvang van
rapporten.
De Rank Xerox 7000 werkt even
als alle apparatuur volgens het xe-
rografisch principe, waarbij op ge
woon dus niet gevoelig papier
afdrukken worden gemaakt. De af
metingen zonder sorteerapparaat zijn
lengte 167 cm., breedte 82 cm en
hoogte 120 cm.
Het gewicht bedraagt 550 kg.
In de Rank Xerox 7000 worden
meer dan 10.000 onderdelen ver
werkt.
ONTZAGWEKKENDE GROEI
Op deze persbijeenkomst werden
nog eens de ontzaggelijke cijfers ge
geven over de groei van Rank Xe
rox in de veertien jaar van haar
bestaan.
Het afgelopen boekjaar, dat ein
digde op 30 juni 1969, werd afge
sloten met een omzet van
115.275.000 vergeleken met een om
zet van 84.361.000 het jaar daar
voor. De produktie steeg met meer
dan 30 procent ten opzichte van het
boekjaar 1967-1968 en het aantal
personeelsleden nam toe van 13.000
tot ruim 15.000. Hoe snel de groei is
gegaan, illustreren de cijfers uit
1961, vijf jaar nadat de maatschappij
werd opgericht. Toen bedroeg het
aantal personeelsleden 341 en de
omzet 1,1 miljoen. In amper negen
jaar tijd is de omzet derhalve ver
honderdvoudigd.
Het afzetgebied van de maatschap
pij, die haar hoofdzetel im Londen
heeft, omvat de gehele wereld met
uitzondering van Noord-, Midden-
en Zuid-Amerika. Dit gebied wordt
bediend door Xerox Corporation die
thans 51% van de aandelen van
Rank Xerox bezit. Xerox Corpora
tion heeft zelf ca. 38.000 man perso
neel in dienst.
RANK XEROX IN NEDERLAND
Rank Xerox (Nederland) N.y. is
één van de 21 dochterondernemin
gen die Rank Xerox over de gehele
wereld heeft. De Nederlandse maat
schappij heeft ruim 1000 man in
dienst, waarvan 300 bij de Marketang
maatschappij, met vestigingen in
Amsterdam en Rotterdam en ruim
850 bij de fabrieken van de maat
schappij in Venray.
Per 1 september j.l. heeft Rank
Xerox in Zwolle een kantoor be
schikbaar, waarin de verkoop- en
service organisatie voor oost- en
noord-Nederland zijn gehuisvest.
De fabrieken te Venray die in 1965
werden geopend, behoren met die te
Mitcheldean en Welwyn Garden
City in Groot Rittannië tot de be
langrijkste van Rank Xerox.
In de twee laatst genoemde fa
brieken werken in totaal 2600 man,
in Venray ruim 850. Vorig jaar sep
tember is besloten de fabrieken te
VTenray belangrijk uit te. breiden.
De uitbreiding die een investering
vergt van ruim 36 miljoen gulden,
omvat de bouw van ca. 25.000 m2
bedrijfsruimten. Het personeelsver-
band in Venray zal tot 1973 naar
wordt verwacht tot 2000 man wor
den uitgebreid.
De doortrekking van de Beekweg
via de Gasstraat begint gestalte te
krijgen. Zcals bekend heeft de ge
meente het pand Deriet nu aange
kocht, zodat dit „obstakel" en de
twee gemeentewoningen binnenkort
gesloopt gaan worden.
Beide foto's tenen de nieuwe Gas-
straat-in-aanleg. De ene foto vanaf
de Maasheseweg, de andere foto
vanaf De Hoge Beek.