Venray-centrum toonde weinig belangstelling Proficiat VENRAY'S MANNENKOOR Modehuis voor de gemeentelijke problemen bij de hearing in de schouwburg PUI WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN StaÜ£5 MET UW 60-JARIG BESTAANSFE EST Met uw uitgebreid repertoire en uw nieuwe uniformen ligt een goede toekomst open. We zijn er trots op dat U koos voor de levering van uw nieuwe costuums EEN GOED BEGIN IS HET HALVE WERK VRIJDAG 13 MAART 1970 No. 11 EEN EN NEGEI IS GOEDKOPER DAN U DENKT PEEL EN MAAS Een dertigtal mensen waren aanwezig op de btfeenkomst, die B. en W. belegd had voor de inwoners van Zuid, Oost en het centrum van de kom. In tegenstelling tot de belangstelling op de kerkdor- pen, was die in Venray dus wel minimaal. En de problemen, waar mede het college van B. en W. op deze vergadering geconfronteerd werd, waren veelal ook niet om over naar huis te schrijven. Was het wonder dat burgemeester Schols hardop vroeg of een derge lijke vergadering nog zin heeft We dachten dat aan de organisa tie van deze avond ook wel het een en ander ontbreekt. Zo heeft men van gemeentewege de parochieraad van St. Petrus-Banden de spreekbuis willen maken van Venray-centrum. En deze parochieraad, die daarmee niet vereerd was, heeft dan de pro blemen van Venrays centrum maar eens gaan groeperen en kwam tot de volgende onrustbarende tekorten en mankementen: a. liever geen brommers over het kerkpad; b. graag een betere verwijzing naar de verschillende diensten op het gemeentehuis; c. graag een lantaarnpaal bij de kerkhof-ingang ana het Kerkpad; d. parkeerverbod op het pleintje voor Onder de Boog Laten we eerlijk zijn, als een col lege geen andere problemen in Ven- ray-kom op te lossen krijgt, dan hebben deze edelachtbare heren wel een makkieEn de buitenstaan der moet beslist de indruk krijgen, dat we rustig slapen en dat het in dat snelgroeiende Venray wel op zijn boere-fluitjes gaat Want terwijn we in Venray-cen trum toch problemen hebben liggen als het nieuwe, nog steeds maar in voorbereiding zijnde centrumplan, een nieuwe herbestrating en aanleg van riolering, parkeerproblemen, doorbraken e.d. verzanden deze voorlichtings-bij eenkomsten zich bij een lantaarnpaal bij een kerkhof- 'inganig Men kan dan inderdaad achter de zin van dergelijke bijeenkomsten een groot vraagteken gaan zetten Maar goed, laten we de avond verder maar op de voet volgen CENTRUM-PROBLEMEN Met de genoemde centrum-proble men was burgemeester wel even klaar. Brommers laten verdwijnen op het Kerkpad lijkt hem geen probleem van de eerste orde, temeer waar ook het Kerkpad t.z.t. zal gaan verdwij nen. Maar men zal weer eens gaan bekijken of men de jongelui geen straatje om kan sturen. Aanwijizngen naar de verschillen de diensten komen inderdaad op het gemeentehuis te hangen. De verhui zing naar het oude Lyceum heeft de hele boel in de war gestuurd en in tussen is de zaak weer zo gegroeid dat hergroepering van verschillende onderdelen nodig is. Die hergroe pering is zich aan het voltrekken en als daar een punt achter gezet is, ko men ook de wegwijzers naar de ver schillende diensten. De lantaarnpaal bij de kerkhof ingang achtte drs. Schols niet direct noodzakelijk. Maar zal dat eens gaan bekijken. Er komt inderdaad een parkeer verbod bij de kerkingang onder de boog. Hier wordt het trottoir ver hoogd en er komt een insteekhaven voor lijkwagens e.d. Of men de brommers en fietsen daar ter plaatse kan weren, is een andere zaak. Misschien kan aan de ene kant van het kerkhof een soort fietsenstalling gemaakt worden. Maar ook dat wordt bekeken BRUKSKE De parochieraadvan de Paters kerk nam de zorgen en problemen van zuid voor zijn rekening. Daar was de belangstelling kennelijk toe gespitst op de grote verandering die zich rond het Brukske gaan voor doen. Zo wilde men daar weten hoe groot de daar geplande uitbreiding •is en hoeveel woningen er daar ge bouwd gaan worden en wat voor soort woningen Een zuivere begrenzing van het nieuwe bestemmingsplan gaf bur gemeester Schols niet. Wel vertel de hij dat men daar 1500-1700 wo ningen wil gaan bouwen, overwe gend in laagbouw, met hier en daar wat hoogbouw er tussen. Meer dan de helft zal bestaan uit woningwetwoningen terwijl de rest zal bestaan uit premiewonin gen en woningen uit de vrije sec tor SCHOLEN Kennelijk gewaarschuwd door wat in Veltum is gebeurd, vroeg men zich in Zuid dan af of de bestaande scholen voldoende ruimten zouden bieden voor de jeugd, die daar alle maal gaat komen. Drs. Schols wees er op dat men zal proberen mesdio 1971 te gaan be ginnen met het bestemmingsplan Brukske en dat men dan hoopt een en ander verwezenlijkt te krijgen in een jaar of vijf. Het is dus niet zo datm en vandaag of morgen al moet beslissen of er bijgebouwd moet worden aan bestaande scholen of misschien zelfs nieuwe moeten wor den gebouwd. Wel is bekend dat in plan Zuid langzaam maar zeker de scholen leger gaan worden omdat de eertijdse jonge bevolking thans ouder is geworden. Ook is bekend dat men wil komen tot kleinere klassen en dat zal zijn repercussies ook in de bestaande scholen hebben. En verder is bekend dat men zgn. streekcijfers heeft voor lager en kleuteronderwijs. Men schat thans per woning 0,3 kin voor lager onder wijs. Maar bekeken zal moeten wor den, hoe die cijfers over enkele ja ren liggen. Er wordt nauw kontake over deze materie onderhouden met de inspecties van lager- en kleuter onderwijs om niet voor verrassingen te komen staan. Daarbij wordt ook gedacht over de vraag of men voor lager en kleuteronderwijs bepaalde parochiegrenzen moet blijven hand haven. Wat er van zij, de zaak is in studie OPENBARE VOORZIENINGEN Op de vraag of in het nieuwe be stemmingsplan Brukske wel gedacht wordt aan voldoende parkeerruim ten, speelterreinen en groenstroken, kreeg men ten antwoord, dat het nieuwe bestemmingsplan Brukske belangrijk zal afwijken van de „gewone" bestemmings- plnanen. Met name wat groepering van de huizen betreft, de speel ruimten, het openbare groen e.d. komt hier iets heel anders uit de bus, dan we gewend zijn. Zo wordt nu al rekening gehouden met een parkeerplaats per woning. Of er voldoende telefooncellen en brievenbussen komen zal een zaak zijn van de P.T.T., die overigens cp dit terrein wel tot service bereid is. Of de stadsbus er gaat komen in dat nieuwe plan is thans nog moei lijk te zeggen, maar indien noodza kelijk komt ze daar even goed als in Veltum. Dat zal t.z.t. met de Zuid Ooster besproken worden. Gemeenschapshuizen en/of jeugd huizen is niet op de eerste plaats een kwestie van het gemeentebe stuur, al zal dat in dit nieuwe plan daarvoor wel ruimte reserveren. Dat is in West en Veltum ook een pro bleem, dat onderling opgelost zal moeten worden DE HUIDIGE BEWONERS van het Brukske bleken door al de-, ze plannen wel wat geschrokken. Zq vroegen zij zich af of deze plannen-, makerij betekent dat bijv. aan de Servatiusweg niets gedaan wordt. Die weg is verschrikkelijk slecht} evenals de doortrekking van de Oudé Oostrumseweg. Men schaaft daar wel eens, maar het is boter aan de galg geschaafdWant de gaten blijven even goed en de weg even slecht. De burgemeester moest dat toe geven, maar vertelde ook, dat in het nieuwe plan juist die wegen verlegd worden of vervallen en dan heen, het weinig zin om die nu in goede staat te gaan brengen. Daar waren de bewoners van het Brukske alles behalve gelukkig mee en men be sloot tot een soort compromis, na melijk dat bekeken zal worden in hoeverre beide wegen nog in rede lijke staat te brengen zijn Weer andere Brukske-bewoners wilden weten of voor hen, als ze daar verdwijnen moeten, de moge lijkheid zou bestaan in het nieuwe plan een huis te bouwen. Drs. Schols wees er op dat dezelf de procedure gevolgd zal worden als in Veltum, waar oud-bewoners de kans kregen in het nieuwe plan een eigen huis te bouwen. En weer anderen vroegen zich af, wat er met de grond moest gebeuren die nu nog voor land- en tuinbouw gebruikt wordt. Heeft het zin, die nog langer te bewerken. Drs. Schols raadde hen aan rustig te blijven doorgaan, met hun werk. Men is nog niet toe aan grondaan kopen en tot dan is iedereen nog baas in eigen huis. Zijn de plannen defnitief dan zal zo gauw als moge lijk is een gesprek volgen met de betrokken mensen, die dan zullen .horen hoe en wat DE BUURTVERENIGING VAN OOST had vragen verzameld van de inwo ners van de Oranje-buurten. Die ga ven op de eerste plaats de mensen van Gemeentewerken een pluim voor '"het prima in orde houden van de ^groenstroken in die buurt. Welke '.pluim dankbaar werd aanvaard door -de burgemeester. Hun vragen kwamen neer op een speelterreintje bij of in het Nassau- plein, de gevaarlijke kruising Julia- nasingelPoststraat en naar par keerhavens in deze buurt. Ze kregen te horen dat de aanleg van een speelterreintje bij het Nas- sauplein al bekeken is. Aan de kruising bij de Boerenleen bank gaat men ook wat doen. Er komt een parkeerverbod aan de kant van de Bank tot aan de Oude Oos trumseweg. Verder zal bekeken wor den of er iets aan de bomen ter plaatse gedaan moet worden en of men de halte van de stationsbus niet moet verleggen over het kruispunt heen. Tenslotte zal de gemeentepoli tie eens bekijken of het op het spits uur daar inderdaad zo druk is, dat men lang moet wachten. En daar mede waren dus de officiële vragen al aan een einde Van particuliere zijde was er nog een vragenlijstje ingediend, dat toen aan de orde kwam. BURGERLIJKE STAND Die wilde weten, waarom in de ge publiceerde burgerlijke stand geen adressen meer voorkomen. Het blijkt dat de gemeente gebon den is aan de voorschriften van de bevolkingsboekhouding, die onlangs gewijzigd zijn en waarin toen ver boden is om deze adressen nog be kend te maken, ook al omdat hier door zakenlieden misbruik van werd gemaakt. Maar ook de pastoors wil den graag weten, waar er kindjes gekomen waren, zo bleek uit deze vergadering en voor hen zal dus een andere oplossing gevonden wor den. Dat Vemray daarmede vooruit loopt en bijv. meer doet als Deur- ne. Venlo, Horst, Helmond en Te- gelen was de burgemeester onbe kend, doch hij bleef bij de voor schriften. Het verbindingspad van Stations weg naar de Dr. Poelsstraat het restant van het Smaalpedje wordt, zo werd de volgende vraag beantwoord, in orde gebracht als de Dr. Poelsstraat in orde wordt ge maakt. Men gaf toe, dat zulks wel wat lang op zich had laten wachten. JUBILEA De vraag of er onderscheid ge maakt wordt bij de officiële viering van jubilea bij gemeente-ambtena ren en gemeente-arbeiders werd met neen beantwoord. Jubilea van beiden op dezelfde wijze herdacht, mits de THOMASSEN betrokkene prijs stelt op een offi ciële viering BROMMER CROSS BAAN Het blijkt dat vele inwoners van de Hoge Beek middels een petitie hun bezwaren naar voren gebracht hebben tegen de crossbaan voor brommers, die op de andere kant van de Beekweg ligt. Men heeft daar nog al hinder van. De vragensteller wilde weten wat nu de gemeente in deze gaat doen. Komt er een nieu we crossbaan of wordt nu de kom van het dorp daarvoor weer gebruikt zoals weleer. De burgemeester had zichzelf over tuigd van de overlast van deze baan. Hoe een en ander veranderd zal worden, was hem nog niet bekend. Hij hoopte in overleg met de betrok ken wijkraad een oplossing te vin den, waardoor èn de bewoners van de Hoge Beek niet in hun rust ge stoord worden èn de bromfietsma niakken aan hun trekken kunnen komen. RESERVE GEMEENTEPOLITIE De klacht van de vragensteller, dat geen officieel afscheid is geno men van de reserve rijkspolitie, on danks de door hen bewezen diens ten, werd door de burgemeester af gewezen. Inderdaad zijn ze geen re serve rijkspolitie meer, maar worden reserve-gemeentepolitie en zijn dus gewoon in „dienst" VRIJE JACHT Toen dan het publiek in de schouwburg aanwezig was, zijn kans kreeg kwam natuurlijk het cen trumplan om de hoek kijken. Zo vroeg er iemand, hoe lang dat nog gaat duren, voordat dit plan nu eens op tafel komt en men tot uit voering kan overgaan. Hij had al lang plannen tot verbouwing van zijn zaak, maar een gedeelte daar van kan hij maar steeds niet ver wezenlijken, omdat men daarvoor moet wachten op het centrumplan. Dat heeft al de nodige jaren ge duurd voordat het eerste plan kwam, dat toen prompt in de prullenbak ging, maar wanneer komt nu het tweedeLoopt men daar dan geen zelfde risico, zodat men moet wachten dat men een ons weegt, of als het goedgekeurd wordt, wanneer komt het dan tot uitvoering. CENTRUMPLAN De burgemeester vertelde dat door de geschiedenis rond de Girvil en de Hollandia-vestiging het cen trumplan iets was opgeschoven. Men is nog steeds in afwachting van het rapport over de verkeers situatie, dat bij de opstelling van het nieuwe centrumplan een voor name rol speelt, ook al i.v.m. de financiering. En de financiering, daar draait het om. Want de kosten van de uitvoe ring van een dergelijk plan zijn der mate hoog, dat ze niet verhaalbaar zijn op de mensen, die er bij be trokken zijn. Ook al omdat de netto nieuwe bouwgrond, die overblijft, nadat nieuwe parkeer- en groenstro ken en wegen zijn aangelegd, be trekkelijk gering is, zodat die goud geld zou moeten kosten. Het rijk zal dus belangrijk bij moeten springen. In 1968 toen Venray zijn plan, dat toch geschat werd op 40 miljoen, bij het rijk indiende, had datzelfde rijk 12 miljoen voor de reconstructie van alle Nederlandse dorpen en steden uitgetrokken. Men is nu druk aan het bezuinigen en zal dusdanige kon takten houden met rijk en provincie, dat men zeker is dat de plannen die eerlang op tafel zullen komen, ook inderdaad verwezenlijkt kunnen worden. Onder het motto: een ezel stoot zich geen tweemaal aan de zelfde steen, wordt thans gewerkt om te komen tot een reëel plan, dat men nog dit jaar op tafel hoopt te brengen. Hij beloofde wel dat het publiek deze plannen ter inzage zal krijgen voordat het plan in procedure zal worden gebracht en voordat de raad het ging goedkeuren. Dit om even tuele op- en aanmerkingen van het publiek hierin nog te kunnen ver wezenlijken. SCHOOLSTRAAT Gevraagd werd ook of men in dit nieuwe plan nog de doorbraak hand haaft van Hoenderstraat naar Jan Hensenstraat. Deze doorbraak is dan bedoeld als winkelstraat. Toen dit bevestigend werd beantwoord vroeg dezelfde vragensteller of het niet juister zou zijn bijv. een School straat (en Patersstraat) eerst beter tot winkelstraten te ontwikkelen. vervolg z.o.z. le kolom onderaan

Peel en Maas | 1970 | | pagina 1