Civiele verdediging
Venrayop de proef gesteld
Slipjacht fe
1968 goed melkjaar voor
Venray
Venray
Uit Peel en Maas
Politierechter
Venray
in het weekend
PEEL OMNIBUS
VRIJDAG 28 NOVEMBER 1969 No. 48
NEGENTIGSTE JAARGANG
h PEEL EN MAAS h
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY VA/FFKRI AD VOOR VFMRAV FM OMQTRFKFM ADVERTENTIEPRIJS 12 ct par ram. ACONNEMMTS-
GROTESTIAAT 2» ROSTiUS 1 TEL 1727 GIRO 105*52 WCCI\DLMU V V-/VJP1 VCIMHAT EIN LJIVIO I IIEINEIN miS RER KWAKTAA1 L- V-™, /IM
Er zijn er nog velen onder ons, die
herinneringen hebben aan het
kelderleven van 25 jaren geleden.
Opeens kwam de oorlogswals over
een argeloos dorp en de mensen
moesten zich diep verschuilen on
der de grond. Er waren slachtof
fers, die niet of moeilijk geborgen
konden worden; er moesten doden
begraven worden. Er was geen gas
meer, geen electriciteit en waar
men zijn voedsel vandaan moest
halen en hoe was een van de vele
vragen, waarvoor toen pardoes de
mensen gezet werden. Van een be
stuur, van een geregelde reddings-
aktie was in feite geen sprake
meer
We halen, deze herinnering weer
eens op, om duidelijk te maken, dat
dergelijke gebeurtenissen geen on
mogelijkheden zijn, geen fantasieën,
maar zoals velen ondervonden heb
ben .bittere werkelijkheid kunnen
worden. De herinnering er aan mag
thans een gouden randje gekregen
hebben, de werkelijkheid was bitter
en ellendig
Wie garandeert ons, dat dit niet
meer het geval kan zijn
OOK IN VREDESTIJD
vandaag aan de dag, kunnen er
rampen gebeuren. Een neervallend
vliegtuig, een treinongeluk, een kan
telende tankwagen, een ontploffing,
een enorme brand, dat zijn allemaal
dingen, die men praktisch ieder dag
op zijn televisie ziet of in zijn krant
kan lezenEn wie garandeert,
dat we in eigen plaats en streek
daar nooit mee te maken krijgen?
SCEPTISCH
Er waren mensen, die sceptisch
stonden toen veertien dagen in de 3
zuidelijke provincies een grote oefe
ning begon, waarin de civiele ver
dediging op de proef werd gesteld.
Civiele verdediging wil niets aders
zeggen dan het laten voortgaan van
het gewone bestuur onder buiten
gewone omstandigheden. Voor bui
tengewone omstandigheden had men
bij deze oefening, die van donderdag
tot vrijdagavond onafgebroken duur
de, behoorlijk gezorgd.
De buitenwacht heeft er zeer wei
nig van gemerkt, maar in de onder
ste verdieping van het gemeentehuis
zal, als overal elders in Zuid-Neder
land, de burgemeester, de secretaris
en een groep hoofdambtenaren, als
mede een meldingspost, die maar
eens klaar moesten zien te komen
met een hele hoop problemen, waar
voor ze plotseling gesteld werden.
Dat waren er niet weinig. Men ging
namelijk bij deze oefening uit van
een grote ramp in oorlogstijd. Is
jnen daarop voorbereid, zo is de re
denatie, dan is men ook voorbereid
op kleinere rampen in vredestijd.
De oefening begon met de vast
stelling dat de internationale toe
stand dusdanig verslechterde dat bv.
evacuatie van een zone van 3 km
rond de vliegvelden in Zuid-Neder
land noodzakelijk zou zijn. Dat be
tekende konkreet voor Venray dat
het gemeentebestuur „op papier" al
thans voor evacuatie van de omge
ving van dit vliegveld moest zorgen.
En dat in zo kort mogelijk tempo.
De betrokken mensen moeten dus
gewaarschuwd worden, er moest
voor transport gezorgd worden, voor
eten en drinken, overnachtings
gelegenheid.
enige orde moest zien te brengen
door snelle besluitvormingen goede
communicatie van de betrokken dien
sten, waarbij dan genoemd kunnen
worden de bescherming bevolking,
de ziekenhuisorganisatie, de inspec
tie voor de volksgezondheid, de
rijksverkeersinspectie, de genees
kundige diensten, de politie, het Ro
de Kruis, de provinciale voedsel-
commissaris en veel andere.
Is het wonder dat de jasjes uit
gingen en in de hemdsmouwen door
gewerkt werd, ook de lange nacht
van donderdag op vrijdag en dat de
argeloze bezoeker, die hier binnen
liep voor de een of andere bood
schap, het idee kreeg in de zwaarste
afdeling van een gekkenhuis beland
te zijn
Zü, die sceptisch deze oefening
begonnen zijn, zijn snel bekeerd
toen ze zich geplaatst zagen voor
de problemen, die zich in derge
lijke situaties voor kunnen en voor
zullen doen. Men heeft namelijk
Zaterdag 29 november a.s. wordt
voor de 6e maal de jaarlijkse slip-
jacht gehouden achter de meute van
de „Veluwe Hunt" uit Oisterwijk.
Aan de jacht nemen deel leden
van de „Veluwe Hunt" en genodig
den. Er worden circa 30 ruiters ver
wacht. De jacht wordt opgeluisterd
door een groep van 12 jachthoorn-
blazers van het Venrays Tamboer
en Jachthoomkorps.
12.30 uur: Meet in de buiten
manege van Mevr. Burgman, Beek-
weg 44, Venray. Aanbieding van de
„Stirrup Cup". Daarna afmars naar
het jachtterrein.
13.00 uur: Begin van de jacht,
even onder de beek bij Hanzen-
berg.
De jacht bestaat uit 4 galop-runs
en 5 stapreprises. Ie run Overloon-
se bossen; 2e run Overloonse bos
sen richting Vredepeel-vlakte; 3e
run Vrepeel-vlakte; 4e run vanaf
Zwartwater tot Endepoel. De hill is
gepland om 16.00 uur bij de Ende
poel.
Voor degenen die nooit een slip-
jacht gezien hebben, kan het een
kleurrijk en romantiek gebeuren
zijn, de moeite waard om die mid
dag de bossen in die omgeving op te
zoeken.
Belangstellenden adviseren wij in
dien zij de jachtstoet enkele malen
willen zien om 12.30 uur aan de ma
nege te zijn. Daar zijn zeker ook
mede toeschouwers die het jacht
terrein kennen en die U willen
voorrijden per auto naar bijv. het
einde van de 2e run, het einde van
de 3e run of de hill.
Hondenbezitters, wonend in de
buurt waar de jacht gehouden
wordt, verzoeken wij huin huisdier
die middag binnen te houden. De
„Foxhounds" van de Veluwe Hunt
zijn immers op zoek naar de vos. In
hun jaohtfelheid is een vergissing
snel gemaakt. Bezoekers aan hét
Dat ook de Coöp. Zuivelfabriek Venray een belangrijk aandeel
heeft in de steeds groter wordende melkplas en boterberg in ons
dierbaar vaderland is duidelijk merkbaar uit het pas verschenen
jaarverslag 1968. Een jaarverslag dat maandag a.s. aan de orde
komt bij de traditionele ledenvergadering in het gemeenschaps
huis van Leunen, waarop de heer Loonen, ook traditiegetrouw,
het zuivelbeleid in Nederland zal bespreken.
VENRAYS BELEID
Blijven we echter bij het Venrayse
zuivelbeleid, dan valt weer op dat
het aantal leden van deze coöpera
tie gestaag terug loopt. Waren er in
1966 nog 764 leden, in 1968 waren
dat er nog maar 658. En de tijd ligt
niet ver achter ons, dat men meer
dan 1.000 leden kende. Maar deze
teruggang wordt voldoende gecom
penseerd door het aantal koeien en
het aantal kg. melk dat nog steeds
geleverd wordt.
Venray telde in 196P zo'n kleine
8.000 koeien, of gemiddeld 12,2 per
lid. Voor 1967 was dat gemiddelde
10,5.
Ook de mellkplas stijgt. Bijna 31
miljoen kg melk bracht het gemid
deld aantal kg. geleverde melk per
lid in 1968 op bijna 48.000 liter. In
1967 haalde men de 40.000 kg. nog
niet eens. Hieruit blijkt wel duide
lijk dat weliswaar het aantal
veehouders terugloopt, doch dat de
genen, die overblijven meer dan
voldoende voor compensatie zorgen.
De specialisatie van de Venrayse
veebedrijven wordt hier wel duide
lijk aangetoond.
Sinds 1962 is de Venrayse melk
plas met meer dan 57% gestegen,
tegenover een landelijk gemiddel
de van bijna 16%. Voeg daarbij
dat ook het vetgehalte van de
melk minstens kcnstant blijft en
zelfs iets stijgt, dan is het duide
lijk dat dit winningsgebied zijn
aandeel wel bijdraagt in Neder
lands melkproduktie.
Voeg daar verder bij dat de kwa-
litéil der aangevoerde melk als re
sultaat van deze specialisatie duide
lijk stijgt, dan is het duidelijk dat
een en ander de aangesloten leden
geen windeieren legt. Bedroeg de
melkprijs in 1967 35.295,per 100
kg melk met 3,7% vet, in 1968 was
dat 35.91.
BIJNA 13,5 MILJOEN
6,11. Ook dan is het geen wonder
dat deze produktie oploopt.
Bekijken we het lijstje, wat via
de slijters aan de man of aan de
vrouw gebracht wordt, dan zien we
daar ook weer onvoorstelbare hoe
veelheden, die Venray in zo'n jaar
verorbert. Tegenover de 16.706 kg
boter staan liefst 69.550 kg marga
rine. Flessenmelk werd voor meer
dan 1,5 miljoen kg in onze gemeen
te verwerkt door huismoeders en
hun kroost. Aan pap in allerlei soor
ten consumeerde men ruim 100.000
kg, terwijl aan yoghurt 311.000 kg
en aan vla's 250.000 kg veroberd
werd.
Voeg daarbij dat via deze slijters
ook nog bijna 200.000 kg bier en
limonade verkocht werden, dan is
het geen wonder dat ruim 2,7 mil
joen kg in deze contreien werd af
gezet.
DE EXPLOITATIEREKENING 1968
toont aan dat reeds aan melkgeld
werd uitgekeerd voor dik 10 mil
joen gulden. De jaarvergadering zal
te beslissen hebben wat er gedaan
moet worden met de bijna 840.000,-
onverdeeld melkgeld, dat thans nog
aanwezig is. Het voorstel is om hier
390.00,van uit te betalen en de
rest te goed te schrijven op de le
den-rekening.
Op deze exploitatierekening is
verder te lezen dat in 1968 voor
ruim 2 ton is geïnvesteerd aan ma
chines en inventaris en dat de on
kosten toenamen met 17,9% en het
lieve bedrag van 1,7 miljoen haal
den in 1968. Deze stijging wordt ge
weten aan de hogere loonkosten en
de sociale lasten, alsmede de hogere
rente-bedragen, die men nu eenmaal
moet bötalen.
MELKWINNING
We zeiden hierboven reeds dat de
kwaliteitsverbetering van de melk
in het voorbije jaar belangrijk is
vooruit gegaan. Toch is de directie
nog niet tevreden.
Maar daarmede was de kous niet
ef, want intussen hadden zich elders
nucleaire ontploffingen voorgedaan
en was de oorlog dus al begonnen.
Gas en water waren uitgeschakeld
en dat terwijl duizenden mensen in
paniek weggevlucht waren, duizen
den anderen verminkt en gewond
waren. Venray moest ruimte maken
voor honderden van die vluchtelin
gen, nood-hospitalen inrichten, po
litie en brandweer moesten naar el
ders hulp gaan bieden. Voor dui
zenden moest onderdak en eten ge
zorgd worden. En dat terwijl hoofd
wegen en spooraansluitingen ver
nield waren. Daartussen door kan
telden nog enkele vrachtwagens met
giftige ladingen, brak in Venray zelf
nog op enikele plaatsen brand uit,
kortom was in de loop van die an
derhalve dag gelukkig nog altijd
op papier een heksenketel van je
welste, waarin het gemeentebestuur
van 29 november 1919
Uit de Gemeenteraadsvergade
ring van Vrijdag 21 November 1919.
De Voorzitter etcNa her
opening der vergadering werd over
gegaan tot het benoemen van een
kantonnier op den weg van Oos
trum naar Geijsteren. Bij de eerste
stemming kregen Thuyls 4, Derks 5
en Gijsberts 2 stemmen. Bij de
tweede stemming Thuyls 4 en Derks
7 stemmen, zodat benoemd is Wil
lem Derks te Oostrum.
Aanbieding gemeentebegrooting
1920. Deze begrooting is aan inkom
sten en uitgaven gesteld op
425.160,39. De leden van den Raad
zullen ieder op de beurt de begroo
ting twee dagen thuis kunnen in
zien.
Van de gemeente-opzichter, de
veldwachter en de vaste gemeente
werklieden waren dankbetuigingen
ingekomen voor de verhooging hun
ner salarissen.
De heer Odenhoven vroeg of de
Voorzitter er niets op tegen heeft,
dat alle gemeentewerklieden zich
organiseren. De Voorzitter ant
woordde hier niets tegen te hebben,
mits men zich organiseert, waar het
behoort. Hierop sloot hij de verga
dering met gebed.
hier letterlijk en figorlijk aan den
lijve ondervonden voor welke si
tuaties men kan komen staan bij
rampen en noodgevallen
LANGE RAPPORTEN
zullen de komende wéken nog ge
schreven worden naar aanleiding
van deze oefening. Dank zij vroe
gere enquêtes had de gemeente ge
gevens over gebouwen en hun mo
gelijkheden, over mensen en hun
woningen, over mogelijkheden van
opslag en evacuatie. Maar daarnaast
bleek duidelijk dat men over andere
gegevens totaal in het duister ver
keerde, bijv. niet wist wat er in het
rampendepot van het Rode Kruis
ter beschikking was. Dat alles is
dank zij deze ofeening aan het licht
gekomen. En niet alleen in eigen
plaats heeft men tekortkomingen,
fouten en feilen ontdekt, over Lim
burg, Brabant en Zeeland zullen al
le gemeenten op grond van deze
oefeiiingen tekortkomingen, gebre
ken, fouten ontdekken, die nu ge
lukkig uit de weg kunnen worden
geruimd. De 30 uren van vorige
deek hebben ook ons weer eens met
de neus op het feit gedrukt, dat een
ongeluk in een klein hoekje kan zit
ten en dat men er beter op voorbe
reid kan zijn dan er pardoes mee
geconfronteerd te worden, zonder
dat men feitelijk wel notie heeft,
wat er gedaan moet en kan worden.
jachtterrein kunnen hun viervoeter
die middag dan ook beter -thuis la
ten.
Zoals gewoonlijk ontvangt de or
ganisatrice, mevr. Burgman, de deel
nemers aan de jacht, na afloop te
haren huize.
Wij hopen uiteraard op goed weer.
BALDADIGHEID
De gemeentepolitie onderzoekt wie
in het afgelopen weekend vernie
lingen heeft aangebracht aan de
markeringshekken bij de wegverbe-
tering op de grens van Venray en
Horst te Castenray.
Door het wegnemen van de mar
keringen ontstonden levensgevaar
lijke situaties voor weggebruikers
en vooral voor fietsers en bromfiet
sers.
Mogelijk dat er getuigen zijn, die
de gemeentepolitie waardevolle aan
wijzingen kunnen geven voor op
sporing van de daders.
Niet alleen om de rekening van de
schade te presenteren, maar vooral
om deze heren te wijzen op de le
vensgevaarlijke situaties die ont
staan zijn door hun daad.
RUMOERIG VENRAY
Zaterdagavond werd verschillende
malen politieassistentie gevraagd
door bar- en caféhouders in Ven-
ray-kom. Op verschillende plaatsen
waren vechtpartijen ontstaan en
klappen uitgedeeld. Maar toen de
gemeentepolitie arriveerde was het
pleit al beslecht.
BROMFIETSBERIJDSTER
AANGEREDEN
Op de kruising van de Horster-
weg en de Klein Oirloseweg te
Castenray werd de 19-jarige mej. M.
Arts uit Hegelsom met haar brom
fiets aangereden door de personen
auto bestuurd door C. D. uit Seve-
num. Met een beenbreuk en andere
kwetsuren moest de bromfietsbe
rijdster naar het ziekenhuis te Horst
worden vervoerd.
LICHT GEWOND
Licht gewond werd de bestuurder
van een personenauto uit Den Bosch
toen zijn wagen op de kruising
BeekwegBeek te Merselo in bot
sing kwam met de voorgesorteerde
auto bestuurd door W. J. P. uit Ys-
selsteyn. Er kon verder behoorlijke
materiële schade worden genoteerd.
AANRIJDING
Op de kruising ArkstraatWest
singel ontstond een botsing, toen een
vrachtauto op het ïinkerweggedeél-
te terecht kwam wegens het inhalen
van een geparkeerd staande auto.
Het bleef bij lichte materiële scha
de, zowel aan de personen- als de
vrachtauto.
NOG ALTIJD NIET VRIJ VAN
OORLOGSTUIG
Na 25 jaar is Venray, frontgebied
in de bevrijding van 1944, niet vrij
van oorlogstuig. Bij graafwerkzaam
heden in de tuin van de familie K.
werd nog intakt zijnd oorlogstuig,
als een granaat en patronen, gevon
den. De mijnopruimingsdienst heeft
maandag het gevonden tuig opge
ruimd.
leverde de totale verkoop van zui
vel-, melk en melkprodukten in 1968
deze fabriek op. Een omzetstijging
van 16% tegenover 1967. Is het dan
wonder, dat de raad van toezicht de
financiële resultaten bevredigend
noemt?
Van deze, 13,5 miljoen komt de
grootste portie van de Zuivelbond in
Roermond, die o.m. 1,2 miljoen kg
boter afnam, die Venrays fabriek
produceerde. De boterproduktie
kwam in het afgelopen jaar weer
dik over de 1 miljoen kg, terwijl
men in 1967 nog niet aan de 900.000
kg kwam. Ontving men toen per kg
5.695,in 1968 liep dat op tot
BRAND IN HOUTOPSLAGPLAATS
Waarschijnlijk tengevolge van on
voorzichtigheid met vuur door
werknemers ontstond brand in de
houtopslagplaats van houthandel W.
J. aan de Kulutweg te Veltum. Ven
rays vrijwillige brandweer kon uit
breiding voorkomen. 1800 palen ge
reed voor verkoop, werden een
prooi der vlammen. Verzekering
dekt de schade.
INBRAKEN
De geparkeerde auto, eigendom
van C. uit Wanssum, kreeg bezoek
van ongewenste gasten. Het schuif-
dak werd vernield. Verder heeft
men getracht de autoradio weg te
nemen, maar waarschijnlijk is men
gestoord. Verder waren er aan de
auto nogal wat vernielingen aange
richt.
De in aanbouw zijnde bungalow
van de fam. M. aan de Albionstraat
te Leunen kreeg ook ongewenst be
zoek. Door verbreking van de nood
toegang werd toegang verschaft en
drie gereedschapskisten van arbei
ders werden opengebroken.
TWEE GEWONDEN
TE YSSELSTEYN
Op de kruising LovinckpleinJan
Poelsweg slipte een vrachtauto in
die zin dat hij doorschoof bij het
remmen. De vrachtauto bestuurd
door H. v. S. uit Vinkeveen veroor
zaakte een botsing met de personen
auto van een grootwinkelbedrijf en
bestuurd door R. L. uit Montfort. De
bestuurder moest met verwondingen
van levensgevaarlijke aard naar het
ziekenhuis worden overgebracht,
evenals de naast hem zittende v. d.
E. uit Geleen. De personenauto werd
totaal vernield, de vrachtauto werd
licht beschadigd.
Belangrijk is dat in 1968 wel dui
delijk is aangetoond dat de kwali
teit van de diepkoelmelk (melk dus
die de veehouders opslaan in tanks
bij de boerderij) belangrijk beter is
dan de bussenmelk. En het is daar
om dat men niet alleen de 32 vee
houders begroet, die in 1968 tot de
ze maatregel zijn overgegaan, maar
ook, dat men verwacht dat in de
komende tijd vele anderen dat voor
beeld zullen gaan volgen.
Dat schijnt wel nodig nu het kwa
liteitsonderzoek centraal gaat ge
beuren en via een poolings-pot toe
slagen of kortingen verrekend gaan
worden. „Kwaliteit", zo schrijft de
directeur, „vraagt de uiterste aan
dacht en zorg.
Deze directeur is verder best te
vreden over de rijdende meikont-
vangst, die thans al 35% van de to
taal aangevoerde melk voor haar re
kening neemt.
Hij verwacht dat deze in de loop
der tijd wel uitgebreid wordt.
Tenslotte merkt hij (op dat het
zuivelfront sterk in beweging is en
dat er veel gesproken wordt over
grotere samenwerkingvormen in de
zuivelindustrie. „Onze fabriek", aldus
de heer De Kroon, „zal dienen uit
te groeien tot een maat die past bij
de huidige tijd en in huidige E.E.G.
marktMaar hij laat verder de
lezer raden welke „maat" dat is en
wat daarvan de konsekwenties zijn.
Misschien dat de leden hierover ter
vergadering meer horen
de drie beste Ped-mmam\wiHdUMaas
^presentLvnleiiiiisdeidikHirl(xiiiKiruxm\
DEVERSTOTEL1NG
LANDELIJKE EENVOUD
HET GOUD VAN DE PEEL
BOEKHANDEL
VAN DEN MUNCKHOF N.V.
Ditmaal geen oude ijzervreter of
gespierde koperslager voor de altijd
nog wankele balie, maar een jonge,
wat uit zijn krachten gegroeide
ijzerslager. Wat bij hem ontbrak aan
spieren, werd vergoed door een ex
tra aantal zenuwen. Die liet hij
zichtbaar trillen bij al zijn houdin
gen tegenover de zwarte toga's in de
broeierig warme zaal.
De ijzerslager sloeg het ijzer toen
het heet was. Want hij bereed een
brok oud ijzer, gekocht onder de
misleidende naam bromfiets, tot dit
schroot was warm gelopen en hij
zijn vinger gevoelig brandde bij een
eerste poging om de verzameling
afgekeurde onderdelen op een kon-
struktiefout te controleren.
„Die hele bromfiets was een kon-
struktiefout" meende de politierech
ter nu. „Wie heeft u dat afgetakel
de wrak in handen gestopt?"
„M'n buurman" mompelde de
slungelige slopersklant, „die weet
nogal eens een aardig karretje op de
kop te tikken."
„Wel een aardig karretje, dat moet
ik zeggen: 't was een kruising van
vier verschillende merken, maar de
remmen had ie vergeten en de motor
was zeker van een naaimachine.
Hoe durfde u er nog op te rijden?"
„Ik was toch verzekerd!"
„O, dus als u tegen brand verze
kerd bent, gaat u ook benzine op
de kachel gietenOf had u zelf
moordplannen?"
„Toen nog niet.
Enkele getuigen getuigden van de
hete strijd tussen een heetgebakerde
heetgelopen-ijzerberijder en zijn on
willige rij-ijzer, dat te heet was om
aan te pakken. Daarom had de strijd
zich beperkt tot een eenzijdige de
monstratie van ijzersmeedkunst. Met
een zwaar stuk steen smeet de ze
nuwachtige bromsmid zijn pseudo-
brommer in nog meer gevarieerde
diggels. Als een geroutineerde sla
ger sloeg de brokkenrijder op de
brokken in.
„Mag ik m'n eigenste eigendom
niet vernielen?" vroeg hij nu, in de
rol van inschuldig lam dat z'n eigen
moeder opvrat en nog even schaap
achtig bleef kijken.
„Dat stuk ongeluk was uw eigen
dom niet", stelde nu de rechter,
„want daarvoor was dit voertuig al
in beslag genomen door de rijks
politie wegens duidelijke gebreken
en ondeugdelijke toestand waarin
het op de weg was aangetroffen."
„Daar weet ik niks van. Ik heb
geen politieman gezien."
„Nee, maar uw buurman wel. Die
heeft dit karkas weggenomen van
de stalling bij het politiebureau en
daarna nog 'ns aan u verkocht. U
reed dus niet alle enop een afge
keurde en levensgevaarlijke, maar
ook nog op een in beslag genomen
en gestolen brommer. U kunt nog
vervolgd worden wegens heling
ook."
„Da't het toppunt, ik heb hem eer
lijk gekocht en betaald!"
,Dat zeggen alle helers als ze hier
komen. Wat hebt u er voor moeten
neertellen?'
„Twee tienen'.
„En dacht u voor die onnozele 20
gulden een eerlijk ingekochte brom
fiets te kopen? Toe nou
„Misschien niet nieuw, maar toch
wel eerlijk. Mijn buurman koopt al
lerlei ouwe auto's en motorfietsen
op en prutst zelf nieuwe bromfietsen
in elkaar van oude onderdelen. Dat
heb ik 'm genoeg zien doen. Mag ik
dan ook 'ns zo'n zelfgemaakte brom
mer van 'm kopen?"
De officier stond op. Hij had deze
verdachte niet gedagvaard wegens
heling, zo vertelde hij, omdat de da
der van de diefstal nog niet bekend
was. Die was nu aan het licht ge
komen. Maar wel had de gedaagde
zich schuldig gemaakt aan verme
iing van andersmans eigendom, in
casu van een in beslag genomen
voorwerp. Derhalve kon hij enkele
weken hechtenis eisen. Bovendien
had verdachte het verkeer ernstig
in gevaar gebracht door te rijden op
een gemotoriseerd voertuig dat ern
stige gebreken vertoonde. Ook dat
kwam op 14 dagen te staan..Daar
om eiste hij 150,boete of vier
weken.
Maar de ijzerslager kreeg nog het
laatste woord. „Wat zou er met dit
stuk bromfiets gebeurd zijn, als ik
het niet gekocht had?" vroeg hij.
„Dat wrak zou door de justitie
vernietigd zijn", sprak de officier.
„Nou, dan heb ik dat voor de jus
titie gedaan', verklaarde de verdach
te. „Ik heb de justitie daarmee niet
alleen een hoop werk, maar mis
schien ook het uurloon van een po
tige werkman bespaard. Eigenlijk
zou dat loon mij toekomen. Maar ik
ben bereid geweest het voor niks
niemandal te doen. Maar dan moet
daar wel tegenover staan, dat ik er
geen straf voor krijg."
De politierechter glimlachte. „De
officier vroeg vier weken, ik vind
dat er wel iets voor uw standpunt
is te zeggen en daarom veroordeel
ik u tot twee weken gevangenis
straf, ofwel een boete van zeventig
gulden. Maar dan ook nóóit meer op
een ondeugdelijke brommer!"
„Ik kijk wel uit", klonk het terug,
„wie z'n gat brandt, moet op de
blaren zitten."