Civiele verdediging Venrayop de proef gesteld Slipjacht fe 1968 goed melkjaar voor Venray Venray Uit Peel en Maas Politierechter Venray in het weekend PEEL OMNIBUS VRIJDAG 28 NOVEMBER 1969 No. 48 NEGENTIGSTE JAARGANG h PEEL EN MAAS h DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY VA/FFKRI AD VOOR VFMRAV FM OMQTRFKFM ADVERTENTIEPRIJS 12 ct par ram. ACONNEMMTS- GROTESTIAAT 2» ROSTiUS 1 TEL 1727 GIRO 105*52 WCCI\DLMU V V-/VJP1 VCIMHAT EIN LJIVIO I IIEINEIN miS RER KWAKTAA1 L- V-™, /IM Er zijn er nog velen onder ons, die herinneringen hebben aan het kelderleven van 25 jaren geleden. Opeens kwam de oorlogswals over een argeloos dorp en de mensen moesten zich diep verschuilen on der de grond. Er waren slachtof fers, die niet of moeilijk geborgen konden worden; er moesten doden begraven worden. Er was geen gas meer, geen electriciteit en waar men zijn voedsel vandaan moest halen en hoe was een van de vele vragen, waarvoor toen pardoes de mensen gezet werden. Van een be stuur, van een geregelde reddings- aktie was in feite geen sprake meer We halen, deze herinnering weer eens op, om duidelijk te maken, dat dergelijke gebeurtenissen geen on mogelijkheden zijn, geen fantasieën, maar zoals velen ondervonden heb ben .bittere werkelijkheid kunnen worden. De herinnering er aan mag thans een gouden randje gekregen hebben, de werkelijkheid was bitter en ellendig Wie garandeert ons, dat dit niet meer het geval kan zijn OOK IN VREDESTIJD vandaag aan de dag, kunnen er rampen gebeuren. Een neervallend vliegtuig, een treinongeluk, een kan telende tankwagen, een ontploffing, een enorme brand, dat zijn allemaal dingen, die men praktisch ieder dag op zijn televisie ziet of in zijn krant kan lezenEn wie garandeert, dat we in eigen plaats en streek daar nooit mee te maken krijgen? SCEPTISCH Er waren mensen, die sceptisch stonden toen veertien dagen in de 3 zuidelijke provincies een grote oefe ning begon, waarin de civiele ver dediging op de proef werd gesteld. Civiele verdediging wil niets aders zeggen dan het laten voortgaan van het gewone bestuur onder buiten gewone omstandigheden. Voor bui tengewone omstandigheden had men bij deze oefening, die van donderdag tot vrijdagavond onafgebroken duur de, behoorlijk gezorgd. De buitenwacht heeft er zeer wei nig van gemerkt, maar in de onder ste verdieping van het gemeentehuis zal, als overal elders in Zuid-Neder land, de burgemeester, de secretaris en een groep hoofdambtenaren, als mede een meldingspost, die maar eens klaar moesten zien te komen met een hele hoop problemen, waar voor ze plotseling gesteld werden. Dat waren er niet weinig. Men ging namelijk bij deze oefening uit van een grote ramp in oorlogstijd. Is jnen daarop voorbereid, zo is de re denatie, dan is men ook voorbereid op kleinere rampen in vredestijd. De oefening begon met de vast stelling dat de internationale toe stand dusdanig verslechterde dat bv. evacuatie van een zone van 3 km rond de vliegvelden in Zuid-Neder land noodzakelijk zou zijn. Dat be tekende konkreet voor Venray dat het gemeentebestuur „op papier" al thans voor evacuatie van de omge ving van dit vliegveld moest zorgen. En dat in zo kort mogelijk tempo. De betrokken mensen moeten dus gewaarschuwd worden, er moest voor transport gezorgd worden, voor eten en drinken, overnachtings gelegenheid. enige orde moest zien te brengen door snelle besluitvormingen goede communicatie van de betrokken dien sten, waarbij dan genoemd kunnen worden de bescherming bevolking, de ziekenhuisorganisatie, de inspec tie voor de volksgezondheid, de rijksverkeersinspectie, de genees kundige diensten, de politie, het Ro de Kruis, de provinciale voedsel- commissaris en veel andere. Is het wonder dat de jasjes uit gingen en in de hemdsmouwen door gewerkt werd, ook de lange nacht van donderdag op vrijdag en dat de argeloze bezoeker, die hier binnen liep voor de een of andere bood schap, het idee kreeg in de zwaarste afdeling van een gekkenhuis beland te zijn Zü, die sceptisch deze oefening begonnen zijn, zijn snel bekeerd toen ze zich geplaatst zagen voor de problemen, die zich in derge lijke situaties voor kunnen en voor zullen doen. Men heeft namelijk Zaterdag 29 november a.s. wordt voor de 6e maal de jaarlijkse slip- jacht gehouden achter de meute van de „Veluwe Hunt" uit Oisterwijk. Aan de jacht nemen deel leden van de „Veluwe Hunt" en genodig den. Er worden circa 30 ruiters ver wacht. De jacht wordt opgeluisterd door een groep van 12 jachthoorn- blazers van het Venrays Tamboer en Jachthoomkorps. 12.30 uur: Meet in de buiten manege van Mevr. Burgman, Beek- weg 44, Venray. Aanbieding van de „Stirrup Cup". Daarna afmars naar het jachtterrein. 13.00 uur: Begin van de jacht, even onder de beek bij Hanzen- berg. De jacht bestaat uit 4 galop-runs en 5 stapreprises. Ie run Overloon- se bossen; 2e run Overloonse bos sen richting Vredepeel-vlakte; 3e run Vrepeel-vlakte; 4e run vanaf Zwartwater tot Endepoel. De hill is gepland om 16.00 uur bij de Ende poel. Voor degenen die nooit een slip- jacht gezien hebben, kan het een kleurrijk en romantiek gebeuren zijn, de moeite waard om die mid dag de bossen in die omgeving op te zoeken. Belangstellenden adviseren wij in dien zij de jachtstoet enkele malen willen zien om 12.30 uur aan de ma nege te zijn. Daar zijn zeker ook mede toeschouwers die het jacht terrein kennen en die U willen voorrijden per auto naar bijv. het einde van de 2e run, het einde van de 3e run of de hill. Hondenbezitters, wonend in de buurt waar de jacht gehouden wordt, verzoeken wij huin huisdier die middag binnen te houden. De „Foxhounds" van de Veluwe Hunt zijn immers op zoek naar de vos. In hun jaohtfelheid is een vergissing snel gemaakt. Bezoekers aan hét Dat ook de Coöp. Zuivelfabriek Venray een belangrijk aandeel heeft in de steeds groter wordende melkplas en boterberg in ons dierbaar vaderland is duidelijk merkbaar uit het pas verschenen jaarverslag 1968. Een jaarverslag dat maandag a.s. aan de orde komt bij de traditionele ledenvergadering in het gemeenschaps huis van Leunen, waarop de heer Loonen, ook traditiegetrouw, het zuivelbeleid in Nederland zal bespreken. VENRAYS BELEID Blijven we echter bij het Venrayse zuivelbeleid, dan valt weer op dat het aantal leden van deze coöpera tie gestaag terug loopt. Waren er in 1966 nog 764 leden, in 1968 waren dat er nog maar 658. En de tijd ligt niet ver achter ons, dat men meer dan 1.000 leden kende. Maar deze teruggang wordt voldoende gecom penseerd door het aantal koeien en het aantal kg. melk dat nog steeds geleverd wordt. Venray telde in 196P zo'n kleine 8.000 koeien, of gemiddeld 12,2 per lid. Voor 1967 was dat gemiddelde 10,5. Ook de mellkplas stijgt. Bijna 31 miljoen kg melk bracht het gemid deld aantal kg. geleverde melk per lid in 1968 op bijna 48.000 liter. In 1967 haalde men de 40.000 kg. nog niet eens. Hieruit blijkt wel duide lijk dat weliswaar het aantal veehouders terugloopt, doch dat de genen, die overblijven meer dan voldoende voor compensatie zorgen. De specialisatie van de Venrayse veebedrijven wordt hier wel duide lijk aangetoond. Sinds 1962 is de Venrayse melk plas met meer dan 57% gestegen, tegenover een landelijk gemiddel de van bijna 16%. Voeg daarbij dat ook het vetgehalte van de melk minstens kcnstant blijft en zelfs iets stijgt, dan is het duide lijk dat dit winningsgebied zijn aandeel wel bijdraagt in Neder lands melkproduktie. Voeg daar verder bij dat de kwa- litéil der aangevoerde melk als re sultaat van deze specialisatie duide lijk stijgt, dan is het duidelijk dat een en ander de aangesloten leden geen windeieren legt. Bedroeg de melkprijs in 1967 35.295,per 100 kg melk met 3,7% vet, in 1968 was dat 35.91. BIJNA 13,5 MILJOEN 6,11. Ook dan is het geen wonder dat deze produktie oploopt. Bekijken we het lijstje, wat via de slijters aan de man of aan de vrouw gebracht wordt, dan zien we daar ook weer onvoorstelbare hoe veelheden, die Venray in zo'n jaar verorbert. Tegenover de 16.706 kg boter staan liefst 69.550 kg marga rine. Flessenmelk werd voor meer dan 1,5 miljoen kg in onze gemeen te verwerkt door huismoeders en hun kroost. Aan pap in allerlei soor ten consumeerde men ruim 100.000 kg, terwijl aan yoghurt 311.000 kg en aan vla's 250.000 kg veroberd werd. Voeg daarbij dat via deze slijters ook nog bijna 200.000 kg bier en limonade verkocht werden, dan is het geen wonder dat ruim 2,7 mil joen kg in deze contreien werd af gezet. DE EXPLOITATIEREKENING 1968 toont aan dat reeds aan melkgeld werd uitgekeerd voor dik 10 mil joen gulden. De jaarvergadering zal te beslissen hebben wat er gedaan moet worden met de bijna 840.000,- onverdeeld melkgeld, dat thans nog aanwezig is. Het voorstel is om hier 390.00,van uit te betalen en de rest te goed te schrijven op de le den-rekening. Op deze exploitatierekening is verder te lezen dat in 1968 voor ruim 2 ton is geïnvesteerd aan ma chines en inventaris en dat de on kosten toenamen met 17,9% en het lieve bedrag van 1,7 miljoen haal den in 1968. Deze stijging wordt ge weten aan de hogere loonkosten en de sociale lasten, alsmede de hogere rente-bedragen, die men nu eenmaal moet bötalen. MELKWINNING We zeiden hierboven reeds dat de kwaliteitsverbetering van de melk in het voorbije jaar belangrijk is vooruit gegaan. Toch is de directie nog niet tevreden. Maar daarmede was de kous niet ef, want intussen hadden zich elders nucleaire ontploffingen voorgedaan en was de oorlog dus al begonnen. Gas en water waren uitgeschakeld en dat terwijl duizenden mensen in paniek weggevlucht waren, duizen den anderen verminkt en gewond waren. Venray moest ruimte maken voor honderden van die vluchtelin gen, nood-hospitalen inrichten, po litie en brandweer moesten naar el ders hulp gaan bieden. Voor dui zenden moest onderdak en eten ge zorgd worden. En dat terwijl hoofd wegen en spooraansluitingen ver nield waren. Daartussen door kan telden nog enkele vrachtwagens met giftige ladingen, brak in Venray zelf nog op enikele plaatsen brand uit, kortom was in de loop van die an derhalve dag gelukkig nog altijd op papier een heksenketel van je welste, waarin het gemeentebestuur van 29 november 1919 Uit de Gemeenteraadsvergade ring van Vrijdag 21 November 1919. De Voorzitter etcNa her opening der vergadering werd over gegaan tot het benoemen van een kantonnier op den weg van Oos trum naar Geijsteren. Bij de eerste stemming kregen Thuyls 4, Derks 5 en Gijsberts 2 stemmen. Bij de tweede stemming Thuyls 4 en Derks 7 stemmen, zodat benoemd is Wil lem Derks te Oostrum. Aanbieding gemeentebegrooting 1920. Deze begrooting is aan inkom sten en uitgaven gesteld op 425.160,39. De leden van den Raad zullen ieder op de beurt de begroo ting twee dagen thuis kunnen in zien. Van de gemeente-opzichter, de veldwachter en de vaste gemeente werklieden waren dankbetuigingen ingekomen voor de verhooging hun ner salarissen. De heer Odenhoven vroeg of de Voorzitter er niets op tegen heeft, dat alle gemeentewerklieden zich organiseren. De Voorzitter ant woordde hier niets tegen te hebben, mits men zich organiseert, waar het behoort. Hierop sloot hij de verga dering met gebed. hier letterlijk en figorlijk aan den lijve ondervonden voor welke si tuaties men kan komen staan bij rampen en noodgevallen LANGE RAPPORTEN zullen de komende wéken nog ge schreven worden naar aanleiding van deze oefening. Dank zij vroe gere enquêtes had de gemeente ge gevens over gebouwen en hun mo gelijkheden, over mensen en hun woningen, over mogelijkheden van opslag en evacuatie. Maar daarnaast bleek duidelijk dat men over andere gegevens totaal in het duister ver keerde, bijv. niet wist wat er in het rampendepot van het Rode Kruis ter beschikking was. Dat alles is dank zij deze ofeening aan het licht gekomen. En niet alleen in eigen plaats heeft men tekortkomingen, fouten en feilen ontdekt, over Lim burg, Brabant en Zeeland zullen al le gemeenten op grond van deze oefeiiingen tekortkomingen, gebre ken, fouten ontdekken, die nu ge lukkig uit de weg kunnen worden geruimd. De 30 uren van vorige deek hebben ook ons weer eens met de neus op het feit gedrukt, dat een ongeluk in een klein hoekje kan zit ten en dat men er beter op voorbe reid kan zijn dan er pardoes mee geconfronteerd te worden, zonder dat men feitelijk wel notie heeft, wat er gedaan moet en kan worden. jachtterrein kunnen hun viervoeter die middag dan ook beter -thuis la ten. Zoals gewoonlijk ontvangt de or ganisatrice, mevr. Burgman, de deel nemers aan de jacht, na afloop te haren huize. Wij hopen uiteraard op goed weer. BALDADIGHEID De gemeentepolitie onderzoekt wie in het afgelopen weekend vernie lingen heeft aangebracht aan de markeringshekken bij de wegverbe- tering op de grens van Venray en Horst te Castenray. Door het wegnemen van de mar keringen ontstonden levensgevaar lijke situaties voor weggebruikers en vooral voor fietsers en bromfiet sers. Mogelijk dat er getuigen zijn, die de gemeentepolitie waardevolle aan wijzingen kunnen geven voor op sporing van de daders. Niet alleen om de rekening van de schade te presenteren, maar vooral om deze heren te wijzen op de le vensgevaarlijke situaties die ont staan zijn door hun daad. RUMOERIG VENRAY Zaterdagavond werd verschillende malen politieassistentie gevraagd door bar- en caféhouders in Ven- ray-kom. Op verschillende plaatsen waren vechtpartijen ontstaan en klappen uitgedeeld. Maar toen de gemeentepolitie arriveerde was het pleit al beslecht. BROMFIETSBERIJDSTER AANGEREDEN Op de kruising van de Horster- weg en de Klein Oirloseweg te Castenray werd de 19-jarige mej. M. Arts uit Hegelsom met haar brom fiets aangereden door de personen auto bestuurd door C. D. uit Seve- num. Met een beenbreuk en andere kwetsuren moest de bromfietsbe rijdster naar het ziekenhuis te Horst worden vervoerd. LICHT GEWOND Licht gewond werd de bestuurder van een personenauto uit Den Bosch toen zijn wagen op de kruising BeekwegBeek te Merselo in bot sing kwam met de voorgesorteerde auto bestuurd door W. J. P. uit Ys- selsteyn. Er kon verder behoorlijke materiële schade worden genoteerd. AANRIJDING Op de kruising ArkstraatWest singel ontstond een botsing, toen een vrachtauto op het ïinkerweggedeél- te terecht kwam wegens het inhalen van een geparkeerd staande auto. Het bleef bij lichte materiële scha de, zowel aan de personen- als de vrachtauto. NOG ALTIJD NIET VRIJ VAN OORLOGSTUIG Na 25 jaar is Venray, frontgebied in de bevrijding van 1944, niet vrij van oorlogstuig. Bij graafwerkzaam heden in de tuin van de familie K. werd nog intakt zijnd oorlogstuig, als een granaat en patronen, gevon den. De mijnopruimingsdienst heeft maandag het gevonden tuig opge ruimd. leverde de totale verkoop van zui vel-, melk en melkprodukten in 1968 deze fabriek op. Een omzetstijging van 16% tegenover 1967. Is het dan wonder, dat de raad van toezicht de financiële resultaten bevredigend noemt? Van deze, 13,5 miljoen komt de grootste portie van de Zuivelbond in Roermond, die o.m. 1,2 miljoen kg boter afnam, die Venrays fabriek produceerde. De boterproduktie kwam in het afgelopen jaar weer dik over de 1 miljoen kg, terwijl men in 1967 nog niet aan de 900.000 kg kwam. Ontving men toen per kg 5.695,in 1968 liep dat op tot BRAND IN HOUTOPSLAGPLAATS Waarschijnlijk tengevolge van on voorzichtigheid met vuur door werknemers ontstond brand in de houtopslagplaats van houthandel W. J. aan de Kulutweg te Veltum. Ven rays vrijwillige brandweer kon uit breiding voorkomen. 1800 palen ge reed voor verkoop, werden een prooi der vlammen. Verzekering dekt de schade. INBRAKEN De geparkeerde auto, eigendom van C. uit Wanssum, kreeg bezoek van ongewenste gasten. Het schuif- dak werd vernield. Verder heeft men getracht de autoradio weg te nemen, maar waarschijnlijk is men gestoord. Verder waren er aan de auto nogal wat vernielingen aange richt. De in aanbouw zijnde bungalow van de fam. M. aan de Albionstraat te Leunen kreeg ook ongewenst be zoek. Door verbreking van de nood toegang werd toegang verschaft en drie gereedschapskisten van arbei ders werden opengebroken. TWEE GEWONDEN TE YSSELSTEYN Op de kruising LovinckpleinJan Poelsweg slipte een vrachtauto in die zin dat hij doorschoof bij het remmen. De vrachtauto bestuurd door H. v. S. uit Vinkeveen veroor zaakte een botsing met de personen auto van een grootwinkelbedrijf en bestuurd door R. L. uit Montfort. De bestuurder moest met verwondingen van levensgevaarlijke aard naar het ziekenhuis worden overgebracht, evenals de naast hem zittende v. d. E. uit Geleen. De personenauto werd totaal vernield, de vrachtauto werd licht beschadigd. Belangrijk is dat in 1968 wel dui delijk is aangetoond dat de kwali teit van de diepkoelmelk (melk dus die de veehouders opslaan in tanks bij de boerderij) belangrijk beter is dan de bussenmelk. En het is daar om dat men niet alleen de 32 vee houders begroet, die in 1968 tot de ze maatregel zijn overgegaan, maar ook, dat men verwacht dat in de komende tijd vele anderen dat voor beeld zullen gaan volgen. Dat schijnt wel nodig nu het kwa liteitsonderzoek centraal gaat ge beuren en via een poolings-pot toe slagen of kortingen verrekend gaan worden. „Kwaliteit", zo schrijft de directeur, „vraagt de uiterste aan dacht en zorg. Deze directeur is verder best te vreden over de rijdende meikont- vangst, die thans al 35% van de to taal aangevoerde melk voor haar re kening neemt. Hij verwacht dat deze in de loop der tijd wel uitgebreid wordt. Tenslotte merkt hij (op dat het zuivelfront sterk in beweging is en dat er veel gesproken wordt over grotere samenwerkingvormen in de zuivelindustrie. „Onze fabriek", aldus de heer De Kroon, „zal dienen uit te groeien tot een maat die past bij de huidige tijd en in huidige E.E.G. marktMaar hij laat verder de lezer raden welke „maat" dat is en wat daarvan de konsekwenties zijn. Misschien dat de leden hierover ter vergadering meer horen de drie beste Ped-mmam\wiHdUMaas ^presentLvnleiiiiisdeidikHirl(xiiiKiruxm\ DEVERSTOTEL1NG LANDELIJKE EENVOUD HET GOUD VAN DE PEEL BOEKHANDEL VAN DEN MUNCKHOF N.V. Ditmaal geen oude ijzervreter of gespierde koperslager voor de altijd nog wankele balie, maar een jonge, wat uit zijn krachten gegroeide ijzerslager. Wat bij hem ontbrak aan spieren, werd vergoed door een ex tra aantal zenuwen. Die liet hij zichtbaar trillen bij al zijn houdin gen tegenover de zwarte toga's in de broeierig warme zaal. De ijzerslager sloeg het ijzer toen het heet was. Want hij bereed een brok oud ijzer, gekocht onder de misleidende naam bromfiets, tot dit schroot was warm gelopen en hij zijn vinger gevoelig brandde bij een eerste poging om de verzameling afgekeurde onderdelen op een kon- struktiefout te controleren. „Die hele bromfiets was een kon- struktiefout" meende de politierech ter nu. „Wie heeft u dat afgetakel de wrak in handen gestopt?" „M'n buurman" mompelde de slungelige slopersklant, „die weet nogal eens een aardig karretje op de kop te tikken." „Wel een aardig karretje, dat moet ik zeggen: 't was een kruising van vier verschillende merken, maar de remmen had ie vergeten en de motor was zeker van een naaimachine. Hoe durfde u er nog op te rijden?" „Ik was toch verzekerd!" „O, dus als u tegen brand verze kerd bent, gaat u ook benzine op de kachel gietenOf had u zelf moordplannen?" „Toen nog niet. Enkele getuigen getuigden van de hete strijd tussen een heetgebakerde heetgelopen-ijzerberijder en zijn on willige rij-ijzer, dat te heet was om aan te pakken. Daarom had de strijd zich beperkt tot een eenzijdige de monstratie van ijzersmeedkunst. Met een zwaar stuk steen smeet de ze nuwachtige bromsmid zijn pseudo- brommer in nog meer gevarieerde diggels. Als een geroutineerde sla ger sloeg de brokkenrijder op de brokken in. „Mag ik m'n eigenste eigendom niet vernielen?" vroeg hij nu, in de rol van inschuldig lam dat z'n eigen moeder opvrat en nog even schaap achtig bleef kijken. „Dat stuk ongeluk was uw eigen dom niet", stelde nu de rechter, „want daarvoor was dit voertuig al in beslag genomen door de rijks politie wegens duidelijke gebreken en ondeugdelijke toestand waarin het op de weg was aangetroffen." „Daar weet ik niks van. Ik heb geen politieman gezien." „Nee, maar uw buurman wel. Die heeft dit karkas weggenomen van de stalling bij het politiebureau en daarna nog 'ns aan u verkocht. U reed dus niet alle enop een afge keurde en levensgevaarlijke, maar ook nog op een in beslag genomen en gestolen brommer. U kunt nog vervolgd worden wegens heling ook." „Da't het toppunt, ik heb hem eer lijk gekocht en betaald!" ,Dat zeggen alle helers als ze hier komen. Wat hebt u er voor moeten neertellen?' „Twee tienen'. „En dacht u voor die onnozele 20 gulden een eerlijk ingekochte brom fiets te kopen? Toe nou „Misschien niet nieuw, maar toch wel eerlijk. Mijn buurman koopt al lerlei ouwe auto's en motorfietsen op en prutst zelf nieuwe bromfietsen in elkaar van oude onderdelen. Dat heb ik 'm genoeg zien doen. Mag ik dan ook 'ns zo'n zelfgemaakte brom mer van 'm kopen?" De officier stond op. Hij had deze verdachte niet gedagvaard wegens heling, zo vertelde hij, omdat de da der van de diefstal nog niet bekend was. Die was nu aan het licht ge komen. Maar wel had de gedaagde zich schuldig gemaakt aan verme iing van andersmans eigendom, in casu van een in beslag genomen voorwerp. Derhalve kon hij enkele weken hechtenis eisen. Bovendien had verdachte het verkeer ernstig in gevaar gebracht door te rijden op een gemotoriseerd voertuig dat ern stige gebreken vertoonde. Ook dat kwam op 14 dagen te staan..Daar om eiste hij 150,boete of vier weken. Maar de ijzerslager kreeg nog het laatste woord. „Wat zou er met dit stuk bromfiets gebeurd zijn, als ik het niet gekocht had?" vroeg hij. „Dat wrak zou door de justitie vernietigd zijn", sprak de officier. „Nou, dan heb ik dat voor de jus titie gedaan', verklaarde de verdach te. „Ik heb de justitie daarmee niet alleen een hoop werk, maar mis schien ook het uurloon van een po tige werkman bespaard. Eigenlijk zou dat loon mij toekomen. Maar ik ben bereid geweest het voor niks niemandal te doen. Maar dan moet daar wel tegenover staan, dat ik er geen straf voor krijg." De politierechter glimlachte. „De officier vroeg vier weken, ik vind dat er wel iets voor uw standpunt is te zeggen en daarom veroordeel ik u tot twee weken gevangenis straf, ofwel een boete van zeventig gulden. Maar dan ook nóóit meer op een ondeugdelijke brommer!" „Ik kijk wel uit", klonk het terug, „wie z'n gat brandt, moet op de blaren zitten."

Peel en Maas | 1969 | | pagina 9