H. Oda werd afgedankt
1
KALM
AAN
A
RECHTS-
zekerheid
Postzegel-
12.50
v%
verzamelaars
Een keus maken uitzo'n
uitgebreide Philips
ktie huishoudelijke
apparaten, shaver etc.
etc. is geen probleem.
Tummers geeft u vast
enkele suggesties. In onze
zaken vindt u uiteraard
talloze andere surprises.
Wacht niet tot
5 december.
VRIJDAG 28 NOVEMBER 1969 No. 48
NEGENTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
grot^rm^^uTimtclotfoabySSa WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
ADVERTENTIEPRIJS 12 cl pr
PRUS PER KWARTAAL 1—
De kannuniken van het kapittel
van St. Oedenrode klaagden in de
12e eeuw, dat de gedachtenis van
de zalige Oda, de patrones van het
klooster van Rode, niet in een boek
was beschreven.
De heilige werd daar reeds
eeuwenlang vereerd en het volk
stroomde in die plaats samen niet
alleen op haar feestdag, maar ook
gedurende de overige tijd van het
jaar om haar te vereren.
Men kende het heiligeleven slechts
in grote trekken en de inwoners van
St. Oedenrode vertelden het van ge
slacht tot geslacht.
De alzijdig ontwikkelde kannunik
Godfried van het kapittel van St.
Oedenrode beijverde zich om een
boek samen te stellen en reisde o.a.
naar een hoogbejaarde Bisschop van
Osnabrück, afkomstig uit St. Oeden
rode, om daar zo betrouwbaar mo
gelijke gegevens te verzamelen.
HAAR LEVEN
Het leven van de H. Oda komt in
het kort hierop neer: Zij was een
koningsdochter uit Schotland en
vanwege haar blindheid deed zij 'n
pelgrimsreis naar Luik, waar korte
tijd tevoren de H. Lamibertus de
marteldood was gestorven in het
jaar 709.
Op zijn graf werd zij genezen van
haar blindheid.
Zij zag af van een huwelijk en
wilde een godgewijd leven leiden.
Daartoe reisde zij van Luik naar een
eenzame streek, het later naar haar
genoemde St. Oedenrode, waar zij
na 'n heilig leven een zalige dood
stierf.
Kannunik Godfried heeft rond
deze vaste gegevens een zeer bloem
rijk verhaal geschreven wat weinig
terzake doet.
Godfried schreef echter nog eerst
in een tijd omstreeks 1170 of iets la
ter, toen de H. Oda al honderden
jaren te St. Oedenrode vereerd
werd. Had Godfried dit boek nooit
geschreven dan was onze historische
kennis over de H. Oda precies het
zelfde gebleven alsdat van de men
sen die leefden voor het jaar 1170.
HAAR GRAF
In de „Analecta BoUandiana" vin
den wij van de hand van de Jezuiet
Joseph van der Straeten een zeer
betrouwbaar gegeven uit de geschie
denis van de verheffing van het ge-
H. ODA 28 NOVEMBER
V.
V - I
1
r
Op vrijdag 28 november vierde
Venray vroeger St. Ooeike, ofwel
St. Oda. Deze heilige is intussen in
het bisdom Roermond van de heili
genkalender verdwenen, ondanks het
feit dat Venrays grote kerk niet al
leen een prachtig beeld van deze
heilige bezit en haar verering in de
St. Odakapel, achter in de Hoender-
straat, levendig hield. We zwijgen
dan maar van de bekende St. Oda-
spelen rond de dertiger jaren, die
o.m. een groots St. Oda-raam „op
leverden" in diezelfde Grote Kerk.
Waarom en waartoe het diocees
Roermond deze heilige heeft „af
gevoerd" blijft voor velen een open
vraag.
beente van de H. Oda door Bisschop
Otbertus van Luik (10911119), in
het jaar 1103.
Beter dan vele oorkonden is de
verering van de H. Oda bij haar
graf.
Toen dit graf geopend werd vond
men een stenen 9acraphaag, gesloten
met een stenen deksel van hoge
ouderdom.
Daarin lag het gebeente en de
reisstaf van de heilige. De aanwe
zigheid van de sacrophaao- op deze
plaats, waar dit soort stenen doods
kisten totaali onbekend was, is op
zich het grootste getuigenis van
roevolle heiligheid, die reeds van
Oda moet zijn uitgegaan vanaf haar
dood.
De dichterlijke schrijver kannunik
Godfried verhaalt ons niets over de
aanwezigheid van de H. Oda noch
te Weert, noch te Venray.
Dit doet echter aan de heiligheid
van de H. Oda niets af, evenmin als
het efit of de H. Willibrordus te
Geysteren al dan niet gedoopt zou
hebben afbreuk doet aan de heilig
heid van deze apostel in de Neder
landen.
Er zijn echter plaatselijke tradi
ties zowel te Weert als te Venray
dat de heilige bij haar reis van Luik
naar St. Oedenrode beide plaatsen
bezocht heeft. Zij moet vanzelfspre
kend ook gekomen zijn door andere
tussenligende plaatsen, maar hier
over is geen enkele nodh schrifte
lijke, noch mondelinge overlevering
bekend.
Zie hier wat men te Venray ver
telt over de H. Oda. (Gegevens, ver
meld in 'n laat Middeleeuws hand
schrift, dat zich bevindt in de boe
kerij van het klooster Jeruzalem).
ST. OEIKE IN VENRAY
De H. Oda woonde op het terrein
waar nu het klooster ligt, maar toen
zij overlast kreeg van brutale lie
den, trok zij verder het Peelgebied
in.
Bij de windmolen op de weg naar
Merselo knielde zij neer en bad God
dat hij Venray zou sparen voor oor
log, ziekten en andere rampen.
Dit deed zij op de plaats waar
thans op de Hiept het kapelletje van
de H. Oda staat. Reeds lang vóór
1550 stond daar ter plaatse „een
heilige stoxken ter memoriën". Een
stoxken is een monumentje ter ere
van een heilige, dus geen kapelletje.
In de 15e en 16e eeuwse registers
van het aartsdekenaat Kempenland,
met de oude dekenaten Cuyk, Woen-
sel en Hilvarenbeek, (Venray be
hoorde destijds tot het dekenaat
Cuyk) vinden we in het jaar 1497
in de lijst van altaren van de pa
rochiekerk te Venray, genoemd het
altaar van de H. Lamibertus, Katha-
rina en Oda.
Het beeld van de H. Oda in de
parochiekerk van Venray, afkomstig
van dit altaar, dateert uit de laat
ste helft van de 15e eeuw.
Wij zien uit dit alles dat de ver
ering van de H. Oda te Venray niet
van vandaag of gisteren is.
Het is een eerbiedwaardige tradi
tie haar hier ter plaatse te vereren,
evenals de H. Willibrodus te Geys
teren.
De H. Oda heeft nooit voorspellin
gen gedaan als zou Venray nooit
door rampen getroffen worden, wel
heeft zij gebeden voor haar lief ge
worden Venray, dat het gespaard en
zichzelf getrouw zou blijven.
Venray moet niet alleen zorgen
dat zijn St. Pieterskerk geschraagd
door de - Apostelzuilen sterk staat
gegrondvest op Venrays bodem,
maar ook dat de krans van heiligen
rondom deze kerk, zoals O.L. Vrouw
te Oostrum, St. Joseph te Smakt, St.
Wilbert te Geysteren, St. Oda en
zoveel andere, kleur blijft geven aan
onze godsdienstige beleving.
De inwoners van Venray hebben
niet alleen de ernstige plicht de
kunstschatten, die voorouders ons
nalieten te hoeden voor verval,
maar ook te koesteren als een kost
baar overgeleverd familiebezit.
Bernard Kruysen.
We hebben in ons goede vaderland
wel eens het idee dat er wel over
ons gehandeld wordt, doch zonder
ons. Dat wringt dan vele mensen,
die menen dat hun geen recht wordt
gedaan. „Inbreng", is een veel ge
hoord woord in onze dagen.
We moesten hieraan denken, toen
we vorige week in de gelegenheid
waren een ziting mee te maken, die
speciaal werd gehouden voor de
verlegging en verplaatsing van
hoogspanningskabels en -masten aan
de Maasheseweg.
Zoals bekend moeten daar in ver
band met de uitbreiding van Rank
Xerox enkele masten verplaatst
worden en komen de hoogspan
ningskabels over andere terreinen
lopen. Wie dacht dat zulks zo maar
kan, mag uit het volgende lering
trekken.
Vijftien grondbezitters in de con
treien waarover het nieuwe tracée
der kabels loopt, vonden op deze
zitting een commissie voor zich in
gesteld door de Minister van Eco
nomische Zaken, inzake de ruimte
lijke ordening van elektriciteitswer
ken, verder een aantal hooggeplaat
ste persoonlijkheden van de Prov.
Electriciteitsmy en last but not
least de burgemeester van Venray
met een hoofdambtenaar. In totaal
17 heren.
Dit gezelschap van 17 hield dan
het bij de wet vereiste „openbaar
gehoor" waarop belanghebbenden
eventuele bezwaren naar voren kun
nen brengen. De vijftien belangheb
benden kon daartoe van tevoren ten
gemeentehuize de desbetreffende
kaart gaan bekijken, maar aangezien
daar bv. de nieuw op te zetten mas
ten niet op ingetekend waren, had
dat weinig zin. De heren van de
PLEM hadden die kaart met de
plaats der masten nu plotseling wel
bij zich. De voorzitter van de com
missie met de lange naam mocht
dan wel stellen dat over de plaatsing
van die masten nog wel te praten
viel, in die zin, dat ze hier of daar
wel wat meters op konden schuiven,
de heren van de PLEM zeiden kei
hard: wat staat, dat staat en wat ge
tekend is, blijft getekend. Punt uit.
En ze vertelden ook precies hoe
de schaderegeling tot stand zou ko
men. Dat was allemaal al keurig
geregeld met het Landbouwschap.
Wat de 15 betrokkenen er dan nog
mee te maken hadden, kwam dan
ook niet uit de verf. Wel werd dui
delijk gemaakt dat als de PLEM zijn
zin niet kreeg, de minister via de
Belemmeringswet de betrokkene wel
zou weten te vinden.
Aanvankelijk was er nog enige
twijfel of behalve de 17 ook het in
middels geslonken aantal betrokke
nen nog koffie zouden kriigen, maar
voordat die hun koffie op hadden,
was het „openbaar gehoor" ten ein
de. Men werd verzocht te gaan
Was het wonder dat buiten een
agrariër hard op stond te tellen wat
dat „openbaar gehoor" wel aan sa
laris, declaratie- en reiskosten ge
kost zal hebben? Was het wonder
dat hardop gevraagd werd naar de
zin van dit alles, als alles reeds lang
vaststaat en er praktisch niets te
veranderen valtWas het won
der dat verschillenden het gevoel
hadden een tikkeltje voor de gek
gehouden te zijn, wat hun inbreng
en wat hun rechtzekerheid betreft?
Maar aan de letter der wet is vol
daan, zij het dan met een stand van
15 tegen 17
KOMT ER LEVEN IN DE
FILATELISTISCHE
„BROUWERIJ"?
Als we gaan praten met een post
zegelverzamelaar bemerken we al
spoedig dat hij als filatelist zo alleen
staat in Venray.
Jaren praat men over een filate
listenvereniging, doch tot op heden
hebben de verzamelaars elkaar nog
niet gevonden.
De P.T.T. ter plaatse verleent aan
de verzamelaars alle medewerking,
hetgeen blijkt door de openstelling
van een filatelistenloket, aanvanke
lijk op de eerste woensdag van de
maand.
Momenteel is dit loket geopend op
de eerste en derde woensdag van
de maand van 17.00 tot 18.00 uur.
Door middel van twee tableaus wor
den op genoemde middagen alle ze
gels tentoongesteld, welke op het
postkantoor verkrijgbaar zijn, zodat
elke verzamelaar zich van -te voren
kan oriënteren.
Welke geroutineerde verzamelaar
of verzamelaarster wil de kat de bel
aanbinden, om zodoende tot oprich
ting van een filatelistenvereniging
te komen? De P.T.T. wil gaarne als
voorlopig kontaktorgaan optreden.
TUMMERS SINT-SUGGESTIES!
RADIO - T.V. - WASAUTOMATEN
CENTRIFUGES - STOFZUIGERS EN
ALLE ANDERE ELECTRISCHE HUIS
HOUDELIJKE APPARATEN.
Philips inschuifbare haar-
droogkap met regelbare
droog temperatuurg^
statief 19.75, tijdelijk voor
Philips wandkoffie-
molen met echt g
maalwerk 0
ROERMOND: LAURENTIUSPLEIN 9,
TEL. 5154- HELDEN-PANNINGEN:
MARKT 59, TELEF. 1300 - VENRAY
LANGSTRAAT I, TELEFOON 3030.
Philips haarkrulset zonder
wassen en drogen compleet
met 12 wikkels en 6 klemmen
39.95. Tijdelijke Tummers
premie-10.- nu
Philips koffie apparaat. Een
halve liter heerlijke auto
matisch warm blijvende
koffie. Normale prijs 49.95.
Tijdelijke Tummerspremie_
10.- nu voor
Philips messenslij
per in een wip m w
vlijmscherp Z&fv
Philipsmixer3snel-
heden met I00I aa QK
mogelijkheden OUr"m