H. Oda werd afgedankt 1 KALM AAN A RECHTS- zekerheid Postzegel- 12.50 v% verzamelaars Een keus maken uitzo'n uitgebreide Philips ktie huishoudelijke apparaten, shaver etc. etc. is geen probleem. Tummers geeft u vast enkele suggesties. In onze zaken vindt u uiteraard talloze andere surprises. Wacht niet tot 5 december. VRIJDAG 28 NOVEMBER 1969 No. 48 NEGENTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS grot^rm^^uTimtclotfoabySSa WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN ADVERTENTIEPRIJS 12 cl pr PRUS PER KWARTAAL 1— De kannuniken van het kapittel van St. Oedenrode klaagden in de 12e eeuw, dat de gedachtenis van de zalige Oda, de patrones van het klooster van Rode, niet in een boek was beschreven. De heilige werd daar reeds eeuwenlang vereerd en het volk stroomde in die plaats samen niet alleen op haar feestdag, maar ook gedurende de overige tijd van het jaar om haar te vereren. Men kende het heiligeleven slechts in grote trekken en de inwoners van St. Oedenrode vertelden het van ge slacht tot geslacht. De alzijdig ontwikkelde kannunik Godfried van het kapittel van St. Oedenrode beijverde zich om een boek samen te stellen en reisde o.a. naar een hoogbejaarde Bisschop van Osnabrück, afkomstig uit St. Oeden rode, om daar zo betrouwbaar mo gelijke gegevens te verzamelen. HAAR LEVEN Het leven van de H. Oda komt in het kort hierop neer: Zij was een koningsdochter uit Schotland en vanwege haar blindheid deed zij 'n pelgrimsreis naar Luik, waar korte tijd tevoren de H. Lamibertus de marteldood was gestorven in het jaar 709. Op zijn graf werd zij genezen van haar blindheid. Zij zag af van een huwelijk en wilde een godgewijd leven leiden. Daartoe reisde zij van Luik naar een eenzame streek, het later naar haar genoemde St. Oedenrode, waar zij na 'n heilig leven een zalige dood stierf. Kannunik Godfried heeft rond deze vaste gegevens een zeer bloem rijk verhaal geschreven wat weinig terzake doet. Godfried schreef echter nog eerst in een tijd omstreeks 1170 of iets la ter, toen de H. Oda al honderden jaren te St. Oedenrode vereerd werd. Had Godfried dit boek nooit geschreven dan was onze historische kennis over de H. Oda precies het zelfde gebleven alsdat van de men sen die leefden voor het jaar 1170. HAAR GRAF In de „Analecta BoUandiana" vin den wij van de hand van de Jezuiet Joseph van der Straeten een zeer betrouwbaar gegeven uit de geschie denis van de verheffing van het ge- H. ODA 28 NOVEMBER V. V - I 1 r Op vrijdag 28 november vierde Venray vroeger St. Ooeike, ofwel St. Oda. Deze heilige is intussen in het bisdom Roermond van de heili genkalender verdwenen, ondanks het feit dat Venrays grote kerk niet al leen een prachtig beeld van deze heilige bezit en haar verering in de St. Odakapel, achter in de Hoender- straat, levendig hield. We zwijgen dan maar van de bekende St. Oda- spelen rond de dertiger jaren, die o.m. een groots St. Oda-raam „op leverden" in diezelfde Grote Kerk. Waarom en waartoe het diocees Roermond deze heilige heeft „af gevoerd" blijft voor velen een open vraag. beente van de H. Oda door Bisschop Otbertus van Luik (10911119), in het jaar 1103. Beter dan vele oorkonden is de verering van de H. Oda bij haar graf. Toen dit graf geopend werd vond men een stenen 9acraphaag, gesloten met een stenen deksel van hoge ouderdom. Daarin lag het gebeente en de reisstaf van de heilige. De aanwe zigheid van de sacrophaao- op deze plaats, waar dit soort stenen doods kisten totaali onbekend was, is op zich het grootste getuigenis van roevolle heiligheid, die reeds van Oda moet zijn uitgegaan vanaf haar dood. De dichterlijke schrijver kannunik Godfried verhaalt ons niets over de aanwezigheid van de H. Oda noch te Weert, noch te Venray. Dit doet echter aan de heiligheid van de H. Oda niets af, evenmin als het efit of de H. Willibrordus te Geysteren al dan niet gedoopt zou hebben afbreuk doet aan de heilig heid van deze apostel in de Neder landen. Er zijn echter plaatselijke tradi ties zowel te Weert als te Venray dat de heilige bij haar reis van Luik naar St. Oedenrode beide plaatsen bezocht heeft. Zij moet vanzelfspre kend ook gekomen zijn door andere tussenligende plaatsen, maar hier over is geen enkele nodh schrifte lijke, noch mondelinge overlevering bekend. Zie hier wat men te Venray ver telt over de H. Oda. (Gegevens, ver meld in 'n laat Middeleeuws hand schrift, dat zich bevindt in de boe kerij van het klooster Jeruzalem). ST. OEIKE IN VENRAY De H. Oda woonde op het terrein waar nu het klooster ligt, maar toen zij overlast kreeg van brutale lie den, trok zij verder het Peelgebied in. Bij de windmolen op de weg naar Merselo knielde zij neer en bad God dat hij Venray zou sparen voor oor log, ziekten en andere rampen. Dit deed zij op de plaats waar thans op de Hiept het kapelletje van de H. Oda staat. Reeds lang vóór 1550 stond daar ter plaatse „een heilige stoxken ter memoriën". Een stoxken is een monumentje ter ere van een heilige, dus geen kapelletje. In de 15e en 16e eeuwse registers van het aartsdekenaat Kempenland, met de oude dekenaten Cuyk, Woen- sel en Hilvarenbeek, (Venray be hoorde destijds tot het dekenaat Cuyk) vinden we in het jaar 1497 in de lijst van altaren van de pa rochiekerk te Venray, genoemd het altaar van de H. Lamibertus, Katha- rina en Oda. Het beeld van de H. Oda in de parochiekerk van Venray, afkomstig van dit altaar, dateert uit de laat ste helft van de 15e eeuw. Wij zien uit dit alles dat de ver ering van de H. Oda te Venray niet van vandaag of gisteren is. Het is een eerbiedwaardige tradi tie haar hier ter plaatse te vereren, evenals de H. Willibrodus te Geys teren. De H. Oda heeft nooit voorspellin gen gedaan als zou Venray nooit door rampen getroffen worden, wel heeft zij gebeden voor haar lief ge worden Venray, dat het gespaard en zichzelf getrouw zou blijven. Venray moet niet alleen zorgen dat zijn St. Pieterskerk geschraagd door de - Apostelzuilen sterk staat gegrondvest op Venrays bodem, maar ook dat de krans van heiligen rondom deze kerk, zoals O.L. Vrouw te Oostrum, St. Joseph te Smakt, St. Wilbert te Geysteren, St. Oda en zoveel andere, kleur blijft geven aan onze godsdienstige beleving. De inwoners van Venray hebben niet alleen de ernstige plicht de kunstschatten, die voorouders ons nalieten te hoeden voor verval, maar ook te koesteren als een kost baar overgeleverd familiebezit. Bernard Kruysen. We hebben in ons goede vaderland wel eens het idee dat er wel over ons gehandeld wordt, doch zonder ons. Dat wringt dan vele mensen, die menen dat hun geen recht wordt gedaan. „Inbreng", is een veel ge hoord woord in onze dagen. We moesten hieraan denken, toen we vorige week in de gelegenheid waren een ziting mee te maken, die speciaal werd gehouden voor de verlegging en verplaatsing van hoogspanningskabels en -masten aan de Maasheseweg. Zoals bekend moeten daar in ver band met de uitbreiding van Rank Xerox enkele masten verplaatst worden en komen de hoogspan ningskabels over andere terreinen lopen. Wie dacht dat zulks zo maar kan, mag uit het volgende lering trekken. Vijftien grondbezitters in de con treien waarover het nieuwe tracée der kabels loopt, vonden op deze zitting een commissie voor zich in gesteld door de Minister van Eco nomische Zaken, inzake de ruimte lijke ordening van elektriciteitswer ken, verder een aantal hooggeplaat ste persoonlijkheden van de Prov. Electriciteitsmy en last but not least de burgemeester van Venray met een hoofdambtenaar. In totaal 17 heren. Dit gezelschap van 17 hield dan het bij de wet vereiste „openbaar gehoor" waarop belanghebbenden eventuele bezwaren naar voren kun nen brengen. De vijftien belangheb benden kon daartoe van tevoren ten gemeentehuize de desbetreffende kaart gaan bekijken, maar aangezien daar bv. de nieuw op te zetten mas ten niet op ingetekend waren, had dat weinig zin. De heren van de PLEM hadden die kaart met de plaats der masten nu plotseling wel bij zich. De voorzitter van de com missie met de lange naam mocht dan wel stellen dat over de plaatsing van die masten nog wel te praten viel, in die zin, dat ze hier of daar wel wat meters op konden schuiven, de heren van de PLEM zeiden kei hard: wat staat, dat staat en wat ge tekend is, blijft getekend. Punt uit. En ze vertelden ook precies hoe de schaderegeling tot stand zou ko men. Dat was allemaal al keurig geregeld met het Landbouwschap. Wat de 15 betrokkenen er dan nog mee te maken hadden, kwam dan ook niet uit de verf. Wel werd dui delijk gemaakt dat als de PLEM zijn zin niet kreeg, de minister via de Belemmeringswet de betrokkene wel zou weten te vinden. Aanvankelijk was er nog enige twijfel of behalve de 17 ook het in middels geslonken aantal betrokke nen nog koffie zouden kriigen, maar voordat die hun koffie op hadden, was het „openbaar gehoor" ten ein de. Men werd verzocht te gaan Was het wonder dat buiten een agrariër hard op stond te tellen wat dat „openbaar gehoor" wel aan sa laris, declaratie- en reiskosten ge kost zal hebben? Was het wonder dat hardop gevraagd werd naar de zin van dit alles, als alles reeds lang vaststaat en er praktisch niets te veranderen valtWas het won der dat verschillenden het gevoel hadden een tikkeltje voor de gek gehouden te zijn, wat hun inbreng en wat hun rechtzekerheid betreft? Maar aan de letter der wet is vol daan, zij het dan met een stand van 15 tegen 17 KOMT ER LEVEN IN DE FILATELISTISCHE „BROUWERIJ"? Als we gaan praten met een post zegelverzamelaar bemerken we al spoedig dat hij als filatelist zo alleen staat in Venray. Jaren praat men over een filate listenvereniging, doch tot op heden hebben de verzamelaars elkaar nog niet gevonden. De P.T.T. ter plaatse verleent aan de verzamelaars alle medewerking, hetgeen blijkt door de openstelling van een filatelistenloket, aanvanke lijk op de eerste woensdag van de maand. Momenteel is dit loket geopend op de eerste en derde woensdag van de maand van 17.00 tot 18.00 uur. Door middel van twee tableaus wor den op genoemde middagen alle ze gels tentoongesteld, welke op het postkantoor verkrijgbaar zijn, zodat elke verzamelaar zich van -te voren kan oriënteren. Welke geroutineerde verzamelaar of verzamelaarster wil de kat de bel aanbinden, om zodoende tot oprich ting van een filatelistenvereniging te komen? De P.T.T. wil gaarne als voorlopig kontaktorgaan optreden. TUMMERS SINT-SUGGESTIES! RADIO - T.V. - WASAUTOMATEN CENTRIFUGES - STOFZUIGERS EN ALLE ANDERE ELECTRISCHE HUIS HOUDELIJKE APPARATEN. Philips inschuifbare haar- droogkap met regelbare droog temperatuurg^ statief 19.75, tijdelijk voor Philips wandkoffie- molen met echt g maalwerk 0 ROERMOND: LAURENTIUSPLEIN 9, TEL. 5154- HELDEN-PANNINGEN: MARKT 59, TELEF. 1300 - VENRAY LANGSTRAAT I, TELEFOON 3030. Philips haarkrulset zonder wassen en drogen compleet met 12 wikkels en 6 klemmen 39.95. Tijdelijke Tummers premie-10.- nu Philips koffie apparaat. Een halve liter heerlijke auto matisch warm blijvende koffie. Normale prijs 49.95. Tijdelijke Tummerspremie_ 10.- nu voor Philips messenslij per in een wip m w vlijmscherp Z&fv Philipsmixer3snel- heden met I00I aa QK mogelijkheden OUr"m

Peel en Maas | 1969 | | pagina 5