De jeugd en de Soos
Uitblazen is nodig
Gratis
banden»
test
MET DE AUTO OP VAKANTIE
zorg dan voor goede banden
PULS
PULS
Dit is onze bijdrage tot
jp= bevordering van de
W veiligheid op de weg i
VRIJDAG 13 JUNI 1969 No. 24
NEGENTIGSTE JAARGANG
IS
GOEDKOPER
DAN U
DENKT
PEEL EN MAAS
IS
GOEDKOPER
DANO
DENKT
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WFFKRI AH VOOR VFNRAY EN OMRTREKEN ADVERTENTIEPRIJS 12 ct p.r mm. ABONNEMENTS-
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 VVCCrvDLMU 'VJUn V LlNnH T CIV VJIVIOInCrVCIV PRUS PER KWARTAAL 2— (buiten Venroy 225)
Nu de vakanties voor de deur
staan maakt de reiskriebel zich
meester van talrijke automobilisten,
die het zo begeerde, maar dikwijls
zéér ver verwijderde vakantiedoel,
na uitputtende ritten willen berei
ken. Ieder jaar wordt speciaal deze
categorie vakantiegangers van des
kundige zijde voorzien van alle mo
gelijke waarschuwingen en raad
gevingen voordat de grote uittocht
plaats vindt. Raadgevingen die be
trekking hebben op een goede tech
nische conditie van het voertuig.
Verstandig en noodzakelijk is het
ook om de banden aan een grondi
ge controle te onderwerpen. Die
banden vormen immers het enige
kontakt tussen wagen en wegdek en
bepalen voor een groot deel het
comfort èn de veiligheid van de in
zittenden, vooral tijdens lange va-
kantieritten. Het is daarom jammer
en onbegrijpelijk, dat banden in nog
té veel gevallen al te stiefmoederlijk
w-orden behandeld.
Er kan dan ook niet genoeg ge
wezen worden op de enorme krach
ten die een autoband krijgt te ver
duren. Goody ears 's werelds grootste
bandenmaatschappij, heeft dit in en
kele cijfers willen uitdrukken en
heeft bijvoorbeeld uitgerekend dat
de gemiddelde persoiïenwagenband
bij een snelhbeid van 115 km/u. niet
minder dan 75.000 omwentelingen
maakt. Dat is 1250 per minuut of
20 keer per seconde. Gaat men uit
van een levensduur van 30.000 km,
dan heeft die band 16.000.000 om
wentelingen gemaakt. Bovendien
heeft hij daarbij alle schokken, ver
vormingen, doorbuigingen en onef
fenheden in het wegdek lijdzaam
moeten ondergaan. Al lijkt de band
van buiten de eenvoud zélf, binnen
in is het ware folterkamer
TIPS
En nu wat praktische tips. Er
wordt wel eens geadviseerd om voor
het vertrek wat lucht uit de banden
te laten ontsnappen, omdat ze on
derweg door de hitte te veel zouden
gaan uitzetten. Een bijzonder slech
te raad, want een lagere dan de
voorgeschreven spanning is moor
dend voor de banden tijdens warm
zomerweer.
Verminderde spanning veroor
zaakt grotere vervorming bij het
rollen over de weg.
Daardoor ontstaat een meer dan
normale opbouw van hitte, hetgeen
aanleiding kan zijn tot voortijdige
band'enpech en zelfs tot de zo te
recht gevreesde klapband. Elke ban
denfabrikant, bepaalt de vereiste
spanning voor elk type band. Daar
bij is echter rekening gehouden met
een ruime marge voor de vele uit
eenlopende omstandigheden waar
onder de band zijn werk moet doen.
Het optreden en constateren van
verhoogde spanning na een lange rit
is heel normaal. De band is nu een
maal ontworpen om die extra span
ning met gemak te weerstaan. Die
extra druk na een lange rit mag dan
ook onder geen beding worden weg
genomen. Anders zakt de band door,
waardoor ook de zijwanden en het
karkas gaan vervormen. Hierdoor
ontstaat meer wrijving en een band
zal onder deze omstandigheden zó
warm worden, dat de veilige tem
peratuur van de rubber en het
koordweefsel wordt overschreden,
met alle nare gevolgen van dien.
Goodyear adviseert dan ook de
bandenspanning aan het begin van
een lange warme rit met 0,3 atm. op
te voeren. De wagen zal dan wel
minder soepel rijden, maar de vei-
ligheddsfactor van koeler lopende
bandien weegt daar wel tegenop. Die
extra spanning is natuurlijk ook aan
te bevelen als een heel gezin plus
vakantiebagage op reis gaat. En na
tuurlijk moeten banden met te wei
nig of geen loonpvlak worden ver
vangen. Evenals exemplaren waar
van het loopvlak beschadigingen,
gladde plekken of onregelmatige
slijtage vertoont. In het laatste ge
val zou de wagen uitgelijnd moeten
worden. Overigens weet de garage
houder en bandenspecialist precies
wat er aan de banden zou kunnen
mankeren en welke voorzorgsmaat
regelen genomen moeten worden.
Het moet tenslotte een plezierig en
veilig gevoel zijn te weten dat niets
is nagelaten om het pech-onderweg-
risico zoveel mogelijk te beperken.
Soos SR-65 is een instelling, waar vooral sommige buurtbewoners
niet bepaald van gechameerd zijn. Anderen vinden de jongeren-
soos met hun hoofdkwartier in de Hoenderstraat maar „een raar
zakie", een jeugdcafé, waarvan ze feitelijk niet begrijpen dat zo
iets wordt toegestaan. Wat moeten die jongelui daar? - Die jonge
lui zelf, de zestienjarigen en ouderen, lappen die meningen aan
hun laars. Zij hebben andere problemen
VOOR DE OUDERE JEUGD
Doch voordat we daarop nader in
gaan, is het misschien goed nog
even in de kleine historie te duiken
van deze Soos, die onder auspiciën
van de toenmalige Jeugdraad voor
een jaar of 4 werd opgericht
Was er voor de jeugd tot 14-15
jaar het patronaat en andere jeugd
bewegingen, voor wat de oudere
jeugd was er in Venray niet veel te
beleven. In navolging van andere
plaatsen (Maastricht en Sittard) be
sloot de jeugdraad toen ook in Ven7
ray een trefpunt te maken voor deze
categorie, waarin ze met tijd- en
lotgenoten praten konden en wel
licht iets konden organiseren voor
zichzelf of voor anderen. Zo is de
Soos SR-65 ontstaan, die haar intrek
nam in een groot pand in de Hoen
derstraat, dat met veel kunst- en
vliegwerk voor dat doel werd inge
richt
Het is vallen en opstaan gewor
den, waaraan o.m. debet was dat zo
wel de studerende als de werkende
jeugd lid kon zijn en ook is van de
ze soos. De studerende jeugd, die
sneller kwam tot zelfwerkzaamheid,
zich kritischer opstelde, tegen een
bestuur, waarin aanvankelijk alleen
de ouderen het voor het zeggen had
den, en ook aan de programma's, die
men bracht, hogere en kritischer
eisen stelde, dan de werkende jeugd,
die de soos meer beschouwde en be
schouwt als een gezelligheidsclub,
waar het goed toeven is, waar het
bier lekker is, maar waar men ver
der niet veel meer kapsones moet
maken, dan goed beat-platen draaien
en dan liefst zo hard mogelijk.
Dat alles is misschien te zwart
wit, maar feit is dat door die zelf
werkzaamheid in de eerste twee ja
ren de soos goed draaide. En dat wil
dan zeggen, dat ze behalve een tref
punt en praat-punt te zijn, Italiaan
se, Spaanse en Griekse avonden ver
zorgen, kleinkunstenaars liet optre
den, gespreksavonden organiseerde,
kortom genoemde jeugd een vrij ge
varieerd programma bood. Maar zo
als het met alles is, er zijn ups en
downs en het derde jaar gebeurde
er feitelijk niets meer ofwel heel
weinig. Men was schijnbaar het or
ganiseren moe, waarbij ook nog eens
de financiën een grote rol speelden.
Want behalve een zgn. inrichtings
subsidie moest men verder op eigen
benen staan en ook dat moet geleerd
wordenDat men daarbij met het
bestuur over allerlei punten tussen
de bedrijven door ook ruzie kreeg,
was ook al niet bevorderlijk voor de
goede gang van zaken.
NIEUW BEGIN
Een tuinfeest, een nieuwe bestuur
waren vorig jaar prikkels voor een
herleving van aktiviteiten. In San
Damiano kwam om de twee weken
dansen voor de 1417 jarigen. In de
soos zelf was blijkens een nieuw uit
gegeven clubblad en advertenties
weer allerhand te doen. Beatavon-
den, kleinkunstavonden, directe ra-
dio^uitzendingen, exposities, drop
pings, jazz-avonden, bals, schaak
avonden, kienen, een veelheid van
aktiviteiten, die voor een toename
van bezoekers en leden zorgden (nu
235) maar ook van rumoer, wat zelfs
een keer voor het bestuur aanleiding
was de soos maar eens week of wat
te sluiten. Nu dat allemaal weer
draait en er weer volop leven is in
de brouwerij letterlijk en figuur
lijk heeft men een enquete on
der die jeugd gehouden waarvan de
resultaten besproken werden tijdens
een onlangs gehouden vergadering.
Men moest zich daarin maar eens
uitspreken over het soosgebouw als
zodanig, over de aktiviteiten en de
mogelijkheden van inspraak van de
leden, in het verenigingsleven en het
beleid in die vereniging
Een honderd jeugdigen hebben
zich met die agendapunten bezig ge
houden in een ruimte, waarin ter
nauwernood 50 man een plaats von
den, een en ander o.l.v. Chr. ter
Beek en voorzitter Jeu van Kem
pen
KRITIEK
Er was nog al wat kritiekOp
de eerste plaats dat de 14-17 jarigen
in feite afgestoten zijn. Werd voor
die groep dansavonden georgani
seerd in San Damiano, zonder drank
en wat dies meer zij, later bleek die
zelfde jeugd rustig elders in de of
ficiële dansgelegenheden hun kans
te krijgen ,nu wel met drank en dus
bloeide San Damiano doodMen
vond het raar dat de soos voor deze
aktiviteit allerlei strenge voorschrif
ten kreeg opgelegd, terwijl ze elders
in officiële dansgelegenheden kan
doen en laten wat ze wil
Kritiek was er ook op de huisves
ting, die men vergeleek met een
paardenstal. Garderobe, fietsenstal
ling en toiletten ontbreken geheel of
zijn dusdanig dat ze de naam niet
verdienen. Men is wel bereid zelf
mee te werken aan het tot standko-
men en verbeteren van een en an
der. Kritiek was er en niet zuinig
op de overheid, die hier passief het
hele soos-leven bekijkt. In tegenstel
ling tot andere plaatsen laat men
hier de jeugd maar aan modderen,
waardoor het soos-leven o.a. een te
commerciële business wordt
Kritiek was er ook op het feit dat
men in Venray nergens meer terecht
kan om te dansen op moderne mu
ziek. De soos heeft nu zaal Wilhel-
mina gepacht en gaat starten met
eigen dansprogramma's op moderne
muziekOf dat financieel haal
baar zal zijn is een andere kwestie,
die de toekomst leren zal
ZOEKEN
Naast kritiek ook een zoeken van
hoe men de soos aantrekkelijker kan
maken, meer open, met nog meer
aktiviteiten op allerlei terreinen.
Dansen wordt weliswaar groot ge
schreven, maar kamperen, buiten
sporten, gespreksgroepen met ande
ren, natuurtochten maken staan
hoog genoteerd op het wenslijstje,
evenals nog veel andere als drop
ping en zelfs excursies naar bier
brouwerijen.
Er was de duidelijke wil om mee
te werken aan veel van deze dingen.
Over bestuur van de soos is men te
vreden, al werd duidelijk gesteld
dat men inspraak wenst te hebben.
Daarbij kreeg het de opgave te zor
gen o.a. voor betere bands en mu
ziek, voor fuiven, voor uitbreiding
van de soos, voor een betere geluids
installatie, voor nieuwe toiletten en
voor de verwijdering van wat men
dan noemt „de kuiven"Hebben
we het goed begrepen dan is dit een
bepaald soort jongelui wier enige
bezigheid schijnt haar haardos steeds
maar te kammen, tot verdere aktivi
teiten komen ze niet
Terwijl men van de ene kant de
soos meer open wil hebben, blijkt
uit het feit dat om meer gespreks-
mogelijkheden gevraagd wordt, dat
meer ruimten voor deze gespreks
groepen geëist wordt, dat men des
ondanks de beslotenheid van het be
staande wil handhaven
Er zijn wel eens grote woorden ge
bruikt die avond en misschien zou
de buitenstaander wel eens ge
schrokken zijn van de „opruien
de" taal, maar gedisciplineerd was
deze vergadering. En zo te zien
vol leven, vol kritiek, maar ook
goede wil om de soos verder uit
te bouwen. Wellicht tot schrik
van degenen, die haar nog altijd
slechts zien als een soort jeugd
café. De leden blijken er anders
over te denken.
GESLAAGD
Op het te Helmond gehouden
examen slaagden voor het Mulo
diploma: Wilma Arts, Wilma Fleur-
kens, Emmy Giesberts, Jo Gommers,
Ans Keizers, Truus v. d. Leeuw, Ma?
ria Lemmen, Maria Philipsen, Truus
van Veghel, allen uit Ysselsteyn; Ria
Heessen, Heide; Rikie Loonen, Leu
nen; Karina Arts, Antoinette Bol
len, Hannie Gommans, Janine Hoek
stra, Mei tie Hout, Mia Josten, Jean-
neke Straatman, Ank Thijssen en
Annemie Verbeek, allen uit Venray.
Zij genoten hun opleiding aan de
R.K. Mavo-school in Deume.
Er is een tijd geweest dat vakan
tie houden en reizen maken alleen
iets was voor een bevoorrechte klas
se, voor de goed gesitueerde men
sen. De tijd waarin het al heel bij
zonder was wanneer de dokter of de
burgemeester een reisje langs de
Rijn maakte. Wanneer iemand zo
maar voor vakantie naar Zwitser
land of Italië ging, dan moest hij,
voor die tijd, wel over veel vrije da
gen en veel geld beschikken om zo
iets te kunnen doen. Alle andere
mensen werkten óf gestaag door óf
maakten eens een dagtripje of gin
gen op z'n hoogst een dag naar de
kermis.
Maar toen raasden er dan ook nog
geen miljoenen auto's over de Ne
derlandse wegen, bestonden er geen
vliegtuigen, droegen de modernste
fabrieken de naam van „stoomfa
briek", reden we in een paarden
tram en later in een stoomtram of
gingen te voet of op een fiets naar
het werk en naar huis.
De zich ontwikkelende techniek
heeft het levensritme een enorme
versnelling gegeven. Het noodzaakte
tot een steeds verder gaande bekor
ting van de arbeidstijd, zowel om het
tempo te kunnen volhouden als om
voldoende werkgelegenheid te be
houden.
De vrije zaterdag werd een nood
zaak, want het versnelde levensrit
me is niet vol te houden, zo zegt
men, zonder meer tijd te besteden
aan ontspanning. Daarom krijgt of
neemt nu ook iedereen vakantie, ook
in steeds ruimere mate. Voor de
werknemers volgens wettelijke voor
schriften.
De mensen, die nog menen dat va
kanti ehouden eigenlijk een luxe is,
zijn langzamerhand van die gedach
te wel terug gekomen. Er zijn er
nog,, vooral met eigen zaken, die er
zich nauwelijk de tijd voor willen
gunnen. Die naast hun werk ook nog
allerlei andere funkties in het maat
schappelijk leven vervullen en dan
menen, dat ze daarom eigenlijk niet
weg kunnen. Doch talloos zijn de
voorbeelden van hen, die op middel
bare leeftijd reeds last van hun
hart of hun maag krijgen, doordat
zij in een te grote gespannenheid le
ven en zich niet voldoende tijd gun
nen voor rust en ontspanning. Uit
blazen van het dagelijkse werk met
zijn vele zorgen, de altijd gespannen
hersenen, de lichamelijke inspan
ning, is even nodig als op tijd eten
en drinken.
De volgende vraag is dan: hoe be
steden we onze vakantie? En dat ge
beurt natuurlijk ook naar de aard
van de mens. De een is nieuwsgieri
ger en bezit meer dadendrang dan
de ander. Velen voelen zich in hun
vakantie het gelukkigst als ze maar
ergens lui kunnen zijn, als ze ergens
rustig kunnen zitten vissen, wat le
zen, wat wandeen. En putten daaruit
de nodige revalidatie om straks weer
uitgerust en gezond aan de slag te
kunnen gaan.
Anderen echter en dat worden
er steeds meer hebben niet zozeer
de rust van het luieren nodig, maar
verkwikken zich het best door het
opdoen van andere dan de dagelijkse
indrukken. Ze willen 'n ander soort
natuurschoon dan het Nederandse
aanschouwen, ze willen andere stre
ken en mensen zien, met andere ge
woontes in aanraking komen, kunst
schatten gaan bekijken. Van die
nieuwe indrukken frissen zij dan
evengoed op als een ander die alleen
maar ergens rustig wil zitten of lig
gen.
Het steeds gemakkelijker wor
dend vervoer met treinen, auto's en
vliegtuigen, gepaard aan een hoger
voor de vakantie beschikbaar be
drag, heeft het internationale toeris
me een enorme stoot gegeven.
Maar nog altijd is er een grote
groep, die het vakantiegeld (moeten)
besteden aan huishoudelijke dingen.
Die hun vakantietijd dringend nodig
hebben om hier en daar klussen op
te knappen of bij te verdienen. Hoe
wel het heus niet erg is dat bijv. de
jeugd door vakantiewerk iets bij
verdient om zodoende de rest van
de vakantie inderdaad ook echt er
uit te kunnen, is het logisch dat va
kantiegeld en vakantietijd niet ge
geven worden voor dat doel.
Men moet er eens uit, is het dan
niet voor veertien dagen, zelfs niet
voor een week, dan toch voor een
dag of wat. Het is onjuist thuis te
blijven hokken, klussen op te knap
pen en alleen maar te denken aan
het geld wat men besteden en ver
dienen kan door die vakantie zonder
echter vakantie te houden.
Dat komt er van dat geestelijke
opknappertje niets terecht en nog
minder van uitblazen. O ja, er zijn
duizend-en-een reden te vinden om
dat gedragen te verdedigen, maar
men doet zichzelf, zijn vrouw en zijn
kinderen onrecht om juist deze da
gen niet te besteden waartoe ze ge
geven worden, namelijk door eens
lekker uit te blazen, anders te doen,
dan anders. Dat kan met een dag
tochtje zijn, dat kan door eens mee
te gaan naar het zwembad of de
kinderspeeltuin, dat kan door de
doodgewone sleur van iedere dag
gewoon te doorbreken. Eerst dan
heeft vakantie zin en doel. En daar
aan moeten juist degenen eens den
ken, die nu al heilige voornemens
gemaakt hebben om hun vakantie
geld hieraan te besteden, dan wel
daar te gaan werken. Laat er ruim
te en plaats overblijven voor wat
dagen, die uitblazen letterlijk en fi
guurlijk mogelijk maken
Tijdens onze banden-service dagen op
vrijdag 13 iuni van 8 tot 18 uur en op
zaterdag 14 Juni van 8 tot 12 uur:
Geheel gratis en zonder enige verdere verplichting Uwerzijds
inspecteren wij de banden van Uw personenauto/ vrachtwagen,
autobus en/of trekker
Wij controleren of Uw banden aan de wettelijke eisen voldoen
en geven U daarbij gaarne kosteloos ons vakmansadvies.
Uiteraard wordt door ons fèvens gelet op mechanische afwij
kingen, die vroegtijdige en onregelmatigeslijtage van Uw ban
den veroorzaken. Dit kan U onnodige hondenkosten besparen l
Eveneens adviseren wij U gaarne inzake de spanning van Uw
banden.Dit is hoogst belangrijk voorde levensduur ervan,want
U bereikt aldus het grootst mogelijke kilometerrendement.
Ook met Uw trekker en landbouwwagen bent U welkom
U ontvangt een volledig schriftelijk inspectierapport van de
Vredesteïn-bandentechnici, die op deze dagen aanwezig zul
len zijn.
NUMMER ÉÉN IN SERVICE EN KWALITEIT