De jeugd en de Soos Uitblazen is nodig Gratis banden» test MET DE AUTO OP VAKANTIE zorg dan voor goede banden PULS PULS Dit is onze bijdrage tot jp= bevordering van de W veiligheid op de weg i VRIJDAG 13 JUNI 1969 No. 24 NEGENTIGSTE JAARGANG IS GOEDKOPER DAN U DENKT PEEL EN MAAS IS GOEDKOPER DANO DENKT DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WFFKRI AH VOOR VFNRAY EN OMRTREKEN ADVERTENTIEPRIJS 12 ct p.r mm. ABONNEMENTS- GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 VVCCrvDLMU 'VJUn V LlNnH T CIV VJIVIOInCrVCIV PRUS PER KWARTAAL 2— (buiten Venroy 225) Nu de vakanties voor de deur staan maakt de reiskriebel zich meester van talrijke automobilisten, die het zo begeerde, maar dikwijls zéér ver verwijderde vakantiedoel, na uitputtende ritten willen berei ken. Ieder jaar wordt speciaal deze categorie vakantiegangers van des kundige zijde voorzien van alle mo gelijke waarschuwingen en raad gevingen voordat de grote uittocht plaats vindt. Raadgevingen die be trekking hebben op een goede tech nische conditie van het voertuig. Verstandig en noodzakelijk is het ook om de banden aan een grondi ge controle te onderwerpen. Die banden vormen immers het enige kontakt tussen wagen en wegdek en bepalen voor een groot deel het comfort èn de veiligheid van de in zittenden, vooral tijdens lange va- kantieritten. Het is daarom jammer en onbegrijpelijk, dat banden in nog té veel gevallen al te stiefmoederlijk w-orden behandeld. Er kan dan ook niet genoeg ge wezen worden op de enorme krach ten die een autoband krijgt te ver duren. Goody ears 's werelds grootste bandenmaatschappij, heeft dit in en kele cijfers willen uitdrukken en heeft bijvoorbeeld uitgerekend dat de gemiddelde persoiïenwagenband bij een snelhbeid van 115 km/u. niet minder dan 75.000 omwentelingen maakt. Dat is 1250 per minuut of 20 keer per seconde. Gaat men uit van een levensduur van 30.000 km, dan heeft die band 16.000.000 om wentelingen gemaakt. Bovendien heeft hij daarbij alle schokken, ver vormingen, doorbuigingen en onef fenheden in het wegdek lijdzaam moeten ondergaan. Al lijkt de band van buiten de eenvoud zélf, binnen in is het ware folterkamer TIPS En nu wat praktische tips. Er wordt wel eens geadviseerd om voor het vertrek wat lucht uit de banden te laten ontsnappen, omdat ze on derweg door de hitte te veel zouden gaan uitzetten. Een bijzonder slech te raad, want een lagere dan de voorgeschreven spanning is moor dend voor de banden tijdens warm zomerweer. Verminderde spanning veroor zaakt grotere vervorming bij het rollen over de weg. Daardoor ontstaat een meer dan normale opbouw van hitte, hetgeen aanleiding kan zijn tot voortijdige band'enpech en zelfs tot de zo te recht gevreesde klapband. Elke ban denfabrikant, bepaalt de vereiste spanning voor elk type band. Daar bij is echter rekening gehouden met een ruime marge voor de vele uit eenlopende omstandigheden waar onder de band zijn werk moet doen. Het optreden en constateren van verhoogde spanning na een lange rit is heel normaal. De band is nu een maal ontworpen om die extra span ning met gemak te weerstaan. Die extra druk na een lange rit mag dan ook onder geen beding worden weg genomen. Anders zakt de band door, waardoor ook de zijwanden en het karkas gaan vervormen. Hierdoor ontstaat meer wrijving en een band zal onder deze omstandigheden zó warm worden, dat de veilige tem peratuur van de rubber en het koordweefsel wordt overschreden, met alle nare gevolgen van dien. Goodyear adviseert dan ook de bandenspanning aan het begin van een lange warme rit met 0,3 atm. op te voeren. De wagen zal dan wel minder soepel rijden, maar de vei- ligheddsfactor van koeler lopende bandien weegt daar wel tegenop. Die extra spanning is natuurlijk ook aan te bevelen als een heel gezin plus vakantiebagage op reis gaat. En na tuurlijk moeten banden met te wei nig of geen loonpvlak worden ver vangen. Evenals exemplaren waar van het loopvlak beschadigingen, gladde plekken of onregelmatige slijtage vertoont. In het laatste ge val zou de wagen uitgelijnd moeten worden. Overigens weet de garage houder en bandenspecialist precies wat er aan de banden zou kunnen mankeren en welke voorzorgsmaat regelen genomen moeten worden. Het moet tenslotte een plezierig en veilig gevoel zijn te weten dat niets is nagelaten om het pech-onderweg- risico zoveel mogelijk te beperken. Soos SR-65 is een instelling, waar vooral sommige buurtbewoners niet bepaald van gechameerd zijn. Anderen vinden de jongeren- soos met hun hoofdkwartier in de Hoenderstraat maar „een raar zakie", een jeugdcafé, waarvan ze feitelijk niet begrijpen dat zo iets wordt toegestaan. Wat moeten die jongelui daar? - Die jonge lui zelf, de zestienjarigen en ouderen, lappen die meningen aan hun laars. Zij hebben andere problemen VOOR DE OUDERE JEUGD Doch voordat we daarop nader in gaan, is het misschien goed nog even in de kleine historie te duiken van deze Soos, die onder auspiciën van de toenmalige Jeugdraad voor een jaar of 4 werd opgericht Was er voor de jeugd tot 14-15 jaar het patronaat en andere jeugd bewegingen, voor wat de oudere jeugd was er in Venray niet veel te beleven. In navolging van andere plaatsen (Maastricht en Sittard) be sloot de jeugdraad toen ook in Ven7 ray een trefpunt te maken voor deze categorie, waarin ze met tijd- en lotgenoten praten konden en wel licht iets konden organiseren voor zichzelf of voor anderen. Zo is de Soos SR-65 ontstaan, die haar intrek nam in een groot pand in de Hoen derstraat, dat met veel kunst- en vliegwerk voor dat doel werd inge richt Het is vallen en opstaan gewor den, waaraan o.m. debet was dat zo wel de studerende als de werkende jeugd lid kon zijn en ook is van de ze soos. De studerende jeugd, die sneller kwam tot zelfwerkzaamheid, zich kritischer opstelde, tegen een bestuur, waarin aanvankelijk alleen de ouderen het voor het zeggen had den, en ook aan de programma's, die men bracht, hogere en kritischer eisen stelde, dan de werkende jeugd, die de soos meer beschouwde en be schouwt als een gezelligheidsclub, waar het goed toeven is, waar het bier lekker is, maar waar men ver der niet veel meer kapsones moet maken, dan goed beat-platen draaien en dan liefst zo hard mogelijk. Dat alles is misschien te zwart wit, maar feit is dat door die zelf werkzaamheid in de eerste twee ja ren de soos goed draaide. En dat wil dan zeggen, dat ze behalve een tref punt en praat-punt te zijn, Italiaan se, Spaanse en Griekse avonden ver zorgen, kleinkunstenaars liet optre den, gespreksavonden organiseerde, kortom genoemde jeugd een vrij ge varieerd programma bood. Maar zo als het met alles is, er zijn ups en downs en het derde jaar gebeurde er feitelijk niets meer ofwel heel weinig. Men was schijnbaar het or ganiseren moe, waarbij ook nog eens de financiën een grote rol speelden. Want behalve een zgn. inrichtings subsidie moest men verder op eigen benen staan en ook dat moet geleerd wordenDat men daarbij met het bestuur over allerlei punten tussen de bedrijven door ook ruzie kreeg, was ook al niet bevorderlijk voor de goede gang van zaken. NIEUW BEGIN Een tuinfeest, een nieuwe bestuur waren vorig jaar prikkels voor een herleving van aktiviteiten. In San Damiano kwam om de twee weken dansen voor de 1417 jarigen. In de soos zelf was blijkens een nieuw uit gegeven clubblad en advertenties weer allerhand te doen. Beatavon- den, kleinkunstavonden, directe ra- dio^uitzendingen, exposities, drop pings, jazz-avonden, bals, schaak avonden, kienen, een veelheid van aktiviteiten, die voor een toename van bezoekers en leden zorgden (nu 235) maar ook van rumoer, wat zelfs een keer voor het bestuur aanleiding was de soos maar eens week of wat te sluiten. Nu dat allemaal weer draait en er weer volop leven is in de brouwerij letterlijk en figuur lijk heeft men een enquete on der die jeugd gehouden waarvan de resultaten besproken werden tijdens een onlangs gehouden vergadering. Men moest zich daarin maar eens uitspreken over het soosgebouw als zodanig, over de aktiviteiten en de mogelijkheden van inspraak van de leden, in het verenigingsleven en het beleid in die vereniging Een honderd jeugdigen hebben zich met die agendapunten bezig ge houden in een ruimte, waarin ter nauwernood 50 man een plaats von den, een en ander o.l.v. Chr. ter Beek en voorzitter Jeu van Kem pen KRITIEK Er was nog al wat kritiekOp de eerste plaats dat de 14-17 jarigen in feite afgestoten zijn. Werd voor die groep dansavonden georgani seerd in San Damiano, zonder drank en wat dies meer zij, later bleek die zelfde jeugd rustig elders in de of ficiële dansgelegenheden hun kans te krijgen ,nu wel met drank en dus bloeide San Damiano doodMen vond het raar dat de soos voor deze aktiviteit allerlei strenge voorschrif ten kreeg opgelegd, terwijl ze elders in officiële dansgelegenheden kan doen en laten wat ze wil Kritiek was er ook op de huisves ting, die men vergeleek met een paardenstal. Garderobe, fietsenstal ling en toiletten ontbreken geheel of zijn dusdanig dat ze de naam niet verdienen. Men is wel bereid zelf mee te werken aan het tot standko- men en verbeteren van een en an der. Kritiek was er en niet zuinig op de overheid, die hier passief het hele soos-leven bekijkt. In tegenstel ling tot andere plaatsen laat men hier de jeugd maar aan modderen, waardoor het soos-leven o.a. een te commerciële business wordt Kritiek was er ook op het feit dat men in Venray nergens meer terecht kan om te dansen op moderne mu ziek. De soos heeft nu zaal Wilhel- mina gepacht en gaat starten met eigen dansprogramma's op moderne muziekOf dat financieel haal baar zal zijn is een andere kwestie, die de toekomst leren zal ZOEKEN Naast kritiek ook een zoeken van hoe men de soos aantrekkelijker kan maken, meer open, met nog meer aktiviteiten op allerlei terreinen. Dansen wordt weliswaar groot ge schreven, maar kamperen, buiten sporten, gespreksgroepen met ande ren, natuurtochten maken staan hoog genoteerd op het wenslijstje, evenals nog veel andere als drop ping en zelfs excursies naar bier brouwerijen. Er was de duidelijke wil om mee te werken aan veel van deze dingen. Over bestuur van de soos is men te vreden, al werd duidelijk gesteld dat men inspraak wenst te hebben. Daarbij kreeg het de opgave te zor gen o.a. voor betere bands en mu ziek, voor fuiven, voor uitbreiding van de soos, voor een betere geluids installatie, voor nieuwe toiletten en voor de verwijdering van wat men dan noemt „de kuiven"Hebben we het goed begrepen dan is dit een bepaald soort jongelui wier enige bezigheid schijnt haar haardos steeds maar te kammen, tot verdere aktivi teiten komen ze niet Terwijl men van de ene kant de soos meer open wil hebben, blijkt uit het feit dat om meer gespreks- mogelijkheden gevraagd wordt, dat meer ruimten voor deze gespreks groepen geëist wordt, dat men des ondanks de beslotenheid van het be staande wil handhaven Er zijn wel eens grote woorden ge bruikt die avond en misschien zou de buitenstaander wel eens ge schrokken zijn van de „opruien de" taal, maar gedisciplineerd was deze vergadering. En zo te zien vol leven, vol kritiek, maar ook goede wil om de soos verder uit te bouwen. Wellicht tot schrik van degenen, die haar nog altijd slechts zien als een soort jeugd café. De leden blijken er anders over te denken. GESLAAGD Op het te Helmond gehouden examen slaagden voor het Mulo diploma: Wilma Arts, Wilma Fleur- kens, Emmy Giesberts, Jo Gommers, Ans Keizers, Truus v. d. Leeuw, Ma? ria Lemmen, Maria Philipsen, Truus van Veghel, allen uit Ysselsteyn; Ria Heessen, Heide; Rikie Loonen, Leu nen; Karina Arts, Antoinette Bol len, Hannie Gommans, Janine Hoek stra, Mei tie Hout, Mia Josten, Jean- neke Straatman, Ank Thijssen en Annemie Verbeek, allen uit Venray. Zij genoten hun opleiding aan de R.K. Mavo-school in Deume. Er is een tijd geweest dat vakan tie houden en reizen maken alleen iets was voor een bevoorrechte klas se, voor de goed gesitueerde men sen. De tijd waarin het al heel bij zonder was wanneer de dokter of de burgemeester een reisje langs de Rijn maakte. Wanneer iemand zo maar voor vakantie naar Zwitser land of Italië ging, dan moest hij, voor die tijd, wel over veel vrije da gen en veel geld beschikken om zo iets te kunnen doen. Alle andere mensen werkten óf gestaag door óf maakten eens een dagtripje of gin gen op z'n hoogst een dag naar de kermis. Maar toen raasden er dan ook nog geen miljoenen auto's over de Ne derlandse wegen, bestonden er geen vliegtuigen, droegen de modernste fabrieken de naam van „stoomfa briek", reden we in een paarden tram en later in een stoomtram of gingen te voet of op een fiets naar het werk en naar huis. De zich ontwikkelende techniek heeft het levensritme een enorme versnelling gegeven. Het noodzaakte tot een steeds verder gaande bekor ting van de arbeidstijd, zowel om het tempo te kunnen volhouden als om voldoende werkgelegenheid te be houden. De vrije zaterdag werd een nood zaak, want het versnelde levensrit me is niet vol te houden, zo zegt men, zonder meer tijd te besteden aan ontspanning. Daarom krijgt of neemt nu ook iedereen vakantie, ook in steeds ruimere mate. Voor de werknemers volgens wettelijke voor schriften. De mensen, die nog menen dat va kanti ehouden eigenlijk een luxe is, zijn langzamerhand van die gedach te wel terug gekomen. Er zijn er nog,, vooral met eigen zaken, die er zich nauwelijk de tijd voor willen gunnen. Die naast hun werk ook nog allerlei andere funkties in het maat schappelijk leven vervullen en dan menen, dat ze daarom eigenlijk niet weg kunnen. Doch talloos zijn de voorbeelden van hen, die op middel bare leeftijd reeds last van hun hart of hun maag krijgen, doordat zij in een te grote gespannenheid le ven en zich niet voldoende tijd gun nen voor rust en ontspanning. Uit blazen van het dagelijkse werk met zijn vele zorgen, de altijd gespannen hersenen, de lichamelijke inspan ning, is even nodig als op tijd eten en drinken. De volgende vraag is dan: hoe be steden we onze vakantie? En dat ge beurt natuurlijk ook naar de aard van de mens. De een is nieuwsgieri ger en bezit meer dadendrang dan de ander. Velen voelen zich in hun vakantie het gelukkigst als ze maar ergens lui kunnen zijn, als ze ergens rustig kunnen zitten vissen, wat le zen, wat wandeen. En putten daaruit de nodige revalidatie om straks weer uitgerust en gezond aan de slag te kunnen gaan. Anderen echter en dat worden er steeds meer hebben niet zozeer de rust van het luieren nodig, maar verkwikken zich het best door het opdoen van andere dan de dagelijkse indrukken. Ze willen 'n ander soort natuurschoon dan het Nederandse aanschouwen, ze willen andere stre ken en mensen zien, met andere ge woontes in aanraking komen, kunst schatten gaan bekijken. Van die nieuwe indrukken frissen zij dan evengoed op als een ander die alleen maar ergens rustig wil zitten of lig gen. Het steeds gemakkelijker wor dend vervoer met treinen, auto's en vliegtuigen, gepaard aan een hoger voor de vakantie beschikbaar be drag, heeft het internationale toeris me een enorme stoot gegeven. Maar nog altijd is er een grote groep, die het vakantiegeld (moeten) besteden aan huishoudelijke dingen. Die hun vakantietijd dringend nodig hebben om hier en daar klussen op te knappen of bij te verdienen. Hoe wel het heus niet erg is dat bijv. de jeugd door vakantiewerk iets bij verdient om zodoende de rest van de vakantie inderdaad ook echt er uit te kunnen, is het logisch dat va kantiegeld en vakantietijd niet ge geven worden voor dat doel. Men moet er eens uit, is het dan niet voor veertien dagen, zelfs niet voor een week, dan toch voor een dag of wat. Het is onjuist thuis te blijven hokken, klussen op te knap pen en alleen maar te denken aan het geld wat men besteden en ver dienen kan door die vakantie zonder echter vakantie te houden. Dat komt er van dat geestelijke opknappertje niets terecht en nog minder van uitblazen. O ja, er zijn duizend-en-een reden te vinden om dat gedragen te verdedigen, maar men doet zichzelf, zijn vrouw en zijn kinderen onrecht om juist deze da gen niet te besteden waartoe ze ge geven worden, namelijk door eens lekker uit te blazen, anders te doen, dan anders. Dat kan met een dag tochtje zijn, dat kan door eens mee te gaan naar het zwembad of de kinderspeeltuin, dat kan door de doodgewone sleur van iedere dag gewoon te doorbreken. Eerst dan heeft vakantie zin en doel. En daar aan moeten juist degenen eens den ken, die nu al heilige voornemens gemaakt hebben om hun vakantie geld hieraan te besteden, dan wel daar te gaan werken. Laat er ruim te en plaats overblijven voor wat dagen, die uitblazen letterlijk en fi guurlijk mogelijk maken Tijdens onze banden-service dagen op vrijdag 13 iuni van 8 tot 18 uur en op zaterdag 14 Juni van 8 tot 12 uur: Geheel gratis en zonder enige verdere verplichting Uwerzijds inspecteren wij de banden van Uw personenauto/ vrachtwagen, autobus en/of trekker Wij controleren of Uw banden aan de wettelijke eisen voldoen en geven U daarbij gaarne kosteloos ons vakmansadvies. Uiteraard wordt door ons fèvens gelet op mechanische afwij kingen, die vroegtijdige en onregelmatigeslijtage van Uw ban den veroorzaken. Dit kan U onnodige hondenkosten besparen l Eveneens adviseren wij U gaarne inzake de spanning van Uw banden.Dit is hoogst belangrijk voorde levensduur ervan,want U bereikt aldus het grootst mogelijke kilometerrendement. Ook met Uw trekker en landbouwwagen bent U welkom U ontvangt een volledig schriftelijk inspectierapport van de Vredesteïn-bandentechnici, die op deze dagen aanwezig zul len zijn. NUMMER ÉÉN IN SERVICE EN KWALITEIT

Peel en Maas | 1969 | | pagina 11