„Peei aas r> Treffer kom even naar DE WASCOMAATü Wat kost de bromfiets? Recreatieschap 25 jaren geleden: D-Day Uit Peel en Maas GOMMANS VRIJDAG 6 JUNI 1969 No. 23 NEGENTIGSTE JAARGANG PIJIS IS GOEDKOPER DAIM U DEIMKT PEEL EN MAAS PUIS is GOEDKOPER DAN U DENKT DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN ADVERTENTIEPRIJS 12 ct per mm. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL 2.(buiten Venray 225) ONDANKS KOSTENSTIJGINGEN RELATIEF GOEDKOOP VERVOERMIDDEL Indien de Staten-Generaal ak koord gaan met het voorstel om de benzine-accijns met ingang van 1 juli a.s. met ca. 4 centen te verho gen, zullen ook de bijna twee mil joen bromfietsers meer voor hun da gelijkse vervoer moeten gaan beta len. Al eerder dit jaar is het brom fietsen duurder geworden, o.m. door de verhoging van de benzineprijs tengevolge van de invoering van de B.T.W. (1 januari en van het tarief van de verplichte W.A.-verzekering (1 maart j.l.). Ondanks deze recente kostenstij gingen blijft de bromfiets een rela tief goedkoop vervoermiddel, zeker in verhouding tot de kosten van het openbaar vervoer en een eigen auto. Dit blijkt nog eens uit een bereke ning van de redaktie van „Brom fiets", waarbij de vraag onder ogen wordt gezien „Wat kost een brom fiets per kilometer?" Wij volgen hier de becijferingen van dit vakblad op de voet. Men gaat daarbij uit van een bromfiets in de populaire prijsklasse (450-500 gld.), welk een type een (theoretische levensduur heeft van vier jaar en een restwaarde van 100 gulden. Aan afschrijving kost een dergelijke brommer zonder meer 100,per jaar. De premie van de verplichte verzekering bedraagt met ingang van maart j.l. 29.50. Het renteverlies wordt berekend op 18,-. Op grond van een onderzoek heeft de „Bromfiets"-redaktie berekend, dat aan speciale bromfietskleding jaarlijks 35,wordt uitgegeven. Zo gezien bedragen de vaste kosten voor een stadsbrommer van ca. 500 op jaarbasis. Voor uw rijbewijs naar Autorijschool Wint Claessens Aanmelden Kennedyplein 10 tel. 2471 Poststraat 8 tel. 1429 Erkend A.N.W.B., Bovag, Vamor gediplomeerd van 7 juni 1919 Bevolking van de 12 grootste plaatsen in Limburg. - Volgens de thans officieel vastgestelde cijfers was de bevolking van de 12 groot ste plaatsen van Limburg op 31 De cember 1918 als volgt: Mannen Vrouwen Tot. Maastricht 19019 21922 40941 Heerlen 14787 12877 27666 Kerkrade 15582 12055 27607 Venlo 10897 11393 22290 Roermond 7501 8106 15607 Weert 6595 5857 12452 Maasbree 5553 5437 10990 Sittard 5725 4878 10602 Venray 4776 4885 9661 Vaals 4484 4505 8989 Tegelen 4787 4062 8869 Echt 4369 4197 8566 Op de Zondag gehouden alge- meene vergadering van den Kleinen Landbouwbond „Capra" werd beslo ten dit jaar in deze gemeente vier bokken te plaatsen. Zij, die genegen zijn één of meer dezer beestjes voor rekening der vereeniging te stallen, kunnen zich wenden tot den onder voorzitter Gerard Potten, Langstraat met opgaaf van de verlangde ver goeding. Ter vervanging van den heer M. Janssen die wegens drukke bezig heden bedankte als bestuurslid en secretaris-penningmeester werd bij acclamatie tot nieuw bestuurslid ge kozen de heer W. Willems alhier. Jaarmarkt te Venray voor Hoornvee en Varkens Maandag 30 Juni. Afschrijving W.A.-verzekering Renteverlies Kleding 100,— 29.50 18,— 35,— Totaal ƒ182,50 Dit bedrag moet zo nodig nog worden verhoogd met de kosten voor stalling. De variabele kosten voor een bromfiets zijn afhankelijk van het aantal kilometers, dat per jaar wordt gereden en de wijze van rij den (rijstijl). Een bromfiets legt per jaar gemiddeld 5000 km af, waarbij de bandenslijtage komt op ca. 20,-. Wij onderscheiden de variabele kos ten in de uitgaven voor benzine, voor reparattie c.q. onderhoud, ban den. Het gemiddeld benzineverbruik wordt gesteld op één liter per 50 km en de prijs van de brandstof (ben zine en olie op 75 ct. per liter. Voor onderhoud en reparatie moet men rekenen op een jaarlijkse uit gave van 40,Het totaal van de variabele kosten wordt zodoende: Benzine 5000/50 x 0.75 75, Onderhoud en reparatie 40, Banden 20, Totaal 135,— De vaste en variabele kosten moeten worden opgeteld en gedeeld door het aantal gereden kilometers, teneinde de kilometerprijs te vin den. De uitkomst van deze eenvou dige becijfering is dan: 182,50 135,— 317,50 5000 6,35 cent per kilometer. Houden wij rekening met een ver hoging van de benzine-accijns met 4 cent per liter ingaande 1 juli a.s., dan wordt de kilometerprijs ca. 6,5 MEDEDELINGEN VAN HET RECREATIECENTRUM HORST-AMERICA WORDT GEREALISEERD DOOR SPORTHUIS CENTRUM In Horst-America wordt door Sporthuis Centrum in een hoog tem po gewerkt aan de realisatie van het recreatiecomplex aldaar. Dit recrea tiecentrum is gelegen aan de Mid- den-Peelweg en omvat ruim 46 ha. Rond een reeds gegraven waterplas van 5,5 ha wordt een strandbad aan gelegd. In de aangrenzende oudere en jongere boscomplexen worden voortreffelijke kampeerterreinen in gericht. Aansluitend hierop wordt een vakantiedorp met 91 bungalows en centrale voorzieningen gebouwd. Gezien de voortreffelijke exploita tie van andere vakantiecentra van Sporthuis Centrum en de grote greep die dit bedrijf met zijn vele filialen op de toeristische markt heeft, mag verwacht worden dat Horst-Ameri ca een snelle ontwikkeling zal door maken. Het ontwerp van het oord is af komstig van de Koninklijke Neder- landsche Heidemaatschappij en het architectenbureau Van de Broek en Bakema te Rotterdam. Er wordt gestreefd naar opening met Pinksteren 1970. „ROSMOLEN" OP LANDGOED GEYSTEREN WORDT HERSTELD Van 28 juni t.m. 12 juli organiseert de ANWB voor de zesde maal een landgoed-werkkamp op het land goed Geysteren. De deelnemers zul len in samenwerking met de eige naar wandelroutes uitzetten en deze met gekleurde pikettes bebakenen. Daarnaast ligt het in de bedoeling dat zij de oude watermolen, bekend als de Rosmolen, een nieuw houten molenrad bezorgen. In de oorlog werd dit vernield. Het nieuwe rad zal worden vervaardigd naar een ontwerp van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg. Nog deze zomer zal Peel en Maasland aldus weer een gave en draaiende watermolen rijk zijn. A.N.W.B. PEEL EN MAASROUTE In het kader van haar toeristische routes heeft de ANWB de plannen voltooid, voor een in het voorjaar van 1970 te openen toeristische rou te. Deze zal in grote lijnen de vol gende punten aandoen: Kom-Deur- ne, Milheeze, De Rips, Overloon, Venray, Geysteren, Wanssum, Broekhuizen, Lottum, Horst, Ameri ca, Helenaveen en Liessel. Gezien de ervaring met toeristi sche routes elders, mag verwacht worden dat ook deze nieuwe route -een grote stimulans voor het toeris me en de openluchtrecreatie in dit gebied zal zijn. De route wordt ge heel bewegwijzend en in kaart ge bracht in een route-beschrijving, die ook de aandacht vestigt op andere toeristische aspekten. RECREATIEOORD KASTEELSE BOSSEN TE HORST In snel tempo groeit de Provin ciale Rondweg beoosten Horst. De zandwinning schept een grote wa terplas van 12 ha. De Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij heeft een basisplan voor een groot object van dagrecreatie, met als centraal element een strandbad ont worpen. Ter nadere uitwerking van dit project werd een Commissie Re creatie Kasteelse Bossen in het le ven groepen. Als adviseur werd aan deze Commissie o.m. de heer H. J. Verwiel, directeur van Recreatie schap Peel en Maas verbonden. In genoemde commissie hebben 3 raadsleden en twee leden van de Stichting Ondernemers-belangen Horst zitting. INVOERING UNIFORM NACHTREGISTER Op initiatief van het Recreatie schap Peel en Maas, zullen de aan gesloten gemeenten binnenkort een uniform nachtregister invoeren. Aan de hand hiervan kan het Schap in een later stadium belangrijke sta tistische gegevens verzamelen. De formulieren zullen bovendien de gasten uitnodigen eventuele bemer kingen of wensen op recreatief en toeristisch gebied kenbaar te maken. Ongetwijfeld zal deze vorm van gas- ten-enquête concrete suggesties op leveren. GEMEENTELIJKE KAPVERORDENINGEN Op initiatief van het Recreatie schap Peel en Maas zullen de aan gesloten gemeenten, zover zulks nog niet eerder is geschied, een unifor me verordening op het vellen van houtopstanden invoeren. Deze ver ordening betekent een aanvulling op de Boswet 1961, die o.a. kleine hout opstanden onbeschermd laat. In het kader van landschapsbe scherming, is het van het grootste belang dat het gebied Peel en Maas zijn groene tooi zoveel mogelijk sti muleert. LANDSCHAPSOPBOUW Niet alleen door bescherming van bestaande houtopstanden, doch voor al door het scheppen van nieuwe houtsingels, erfbeplantingen, boska- vels en wegbeplantingen kan de landschappelijke aantrekkelijkheid levensvoorwaarde voor de open luchtrecreatie worden bevorderd. Het Recreatieschap Peel en Maas heetf in dit verband kontakten ge legd met en wensen en ideeën voor gelegd aan verschillende daarvoor in aanmerking komende instanties. Met name de verschillende dienstvakken van SBB en de Ruilverkavelings Commissie zijn in dit verband de belangrijkste instituten. het l-a-n-g-s-t-e laken van Nederland voor de laagste prijs! verkrijgbaar bij: Langstraat 61 Venray Telefoon 1281 I GEASLINNEN- EN FLANELLEN LAKENS, GLAD EN GEBORDUURD, ook in sets TREFFER PYAMA'S OVERHEMDEN WEEKENDERS DUSTERS GROOTSTE MILITAIRE LANDINGSOPERATIE VAN DE TWEEDE WERELDOORLOG Op vrijdagavond, 2 juni 1944, kie zen twee kleine, Britse onderzee boten zee. Zij verlaten in alle stilte de haven van Portsmouth. De duik boten, de X-20 en de X-23, hebben elk slechts 5 man aan boord: de commandant, een officier, een ma chinist en twee navigators. Zij zet ten koers naar de Franse kust. De gehele nacht en de daarop volgende zaterdag varen zij door. En ook de nacht daarop houden zij koers naar het Europese continent. Zondagmor gen, 4 juni, hebben ze him opgege ven posities bereikt; vlak onder de kust, binnen het bereik van de ka nonnen van de „Atlantikwall". Zij laten zich op de bodem van de zee zakken en wachten. Zij wachten de gehele zondag en ook nog de maan dag. Maandagavond, te 23.15 uur, laat Luitenant George Honour de X-23, beschermd door het nachtelijk duister, aan de oppervlakte komen. Hij schakelt zijn radio-ontvanger in en stemt af op de juiste golflengte. En dan ontvangt hij de boodschap, waarop hij al 24 uren heeft gewacht. Snel laat Commandant Honour zijn onderzeeër weer zinken. De volgen de morgen komt de X-23 weer lang zaam naar boven. De bemanning maakt een telescoopmast gereed, waarop een signaallamp wordt be vestigd. Een knipperlicht seint in de richting van de zee. Eenzelfde akti- viteit wordt op de X-20 bedreven. De flikkerlichten markeren de bei de uiteinden van een Franse kust strook tussen Cherbourg en Le Ha vre. Het is dinsdag, 6 juni 1944, 's morgens kwart voor vijf; operatie Gambit is afgesloten als inleidende fase voor de machtige, geallieerde, militaire aktie, die de codenaam „Overlord" draagt, doch in de volks mond bekend zou worden als „de in- vasi e", een gebeuren waarop door miljoenen in Europa is gewacht en waarvoor door even zovelen is ge beden. SLIMMERIKKEN EN GRAPPENMAKERS Reeds in mei 1940 toen de uit Duinkerken ontsnapte Engelse sol daten nog maar net voet op Engel- es bodem hadden gezet gaf de Britse oorlogsleider Winston Chur chill opdracht „tot het bestuderen van de problemen van een offensief in Europa". Op dat moment werd er dus al gewerkt aan de bevrijding van het vasteland van het Duitse Nazi-juk. Deze bevrijding zou dat is duidelijk moeten worden inge leid door het uitvoeren van een lan ding ergens op de Europese kust. Toen Rusland en Amerika aan de zijde van Engeland aan de oorlog deelnamen, werd door het eerstge noemde land sterk aangedrongen op een „tweede front" en door Ameri ka deelgenomen aan de planning voor het realiseren van een derge lijke aanval op Europa. Tal van moeilijkheden moesten eerst worden overwonnen, want de Duitsers had den de kust van Noorwegen tot Spanje tot één, vrijwel onneembare vestinggordel gemaakt. De Commis sie, die tal van uitvindingen deed teneinde het mogelijk te maken de „Atlantikwall" te doorbreken, werd schertsend de „Wheezers and Dod gers" de „slimmerds en grapjas sen" genoemd. Vele nieuwe strijd middelen, waarvan de kunstmatige havens, de „Muiberries", wel de voornaamste waren, staan op hun naam. GAAN OF NIET GAAN Er is lang gepraat over de datum van de invasie. Na veel wikken en wegen en na herhaald uitstel werd tenslotte 5, eventueel 6 juni tot „D- day" gekozen. Op die data waren n.l. het getij en de maanstand gun stig- Een belangrijke factor, waar mee ook rekening zou moeten wor den gehouden, was het weer. Wan neer het weer te slecht zou zijn, zou de hele operatie 14 dagen moeten worden uitgesteld. Op maandag 5 juni was het weer inderdaad te slecht. Voor dinsdag 6 juni werd door de meteorologen een, zij het een kortstondige, weersverbetering verwacht. De leider van de operatie, generaal Eisenhower, stond voor de moeilijkste beslissing in zijn leven: Gaan of niet gaan. Hij vroeg aan zijn Britse collega Montgomery: „Zie jij een reden om dinsdag niet te gaan?" Monty's antwoord was kort en krachtig: „Ik zou zeggen: gaan!" REEKS VAN OPERATIES De invasie kreeg de codenaam „Overlord", hetgeen „Opperheer" betekent, maar nóg meer codena men waren aan deze gigantische militaire operatie verbonden. Na men, veelal bedacht door de „Whee zers en Dodgers". Zo zorgde „opera tie Radar" er voor, dat de Duitsers .Jot het laatste moment onkundig bleven van de werkelijke landings plaats. 34 schepen, versperringsbal lons met zich mee slepend, voeren door het Nauw van Calais. Zowel de schepen als de ballons werden door de Duitsers aangezien voor een in- vasievloot. Terzelfder tijd werden op verschillende plaatsen langs de Franse kust popen aan parachutes afgeworpen. Inmiddels was „operatie Neptune" begonnen, onder leiding van Admi raal Ramsay. Duizenden landings vaartuigen vertrokken van de Engel se zuid-oostkust naar een verzamel plaats ten zuiden van het eiland Wight, populair Piccadilly Circus genoemd. 300 Mijnenvegers ruimden binnen een strook van 30 tot 50 km breedte de zee schoon. De invasie- vloot werd begeleid door niet min der dan 8 slagschepen en kanonneer boten, 22 kruisers en 93 torpedoja gers en nog vele andere, kleinere oorlogsschepen. De landingsvaartui gen vervoerden 30.000 man en 3500 voertuigen over het water. LUCHTLANDINGEN Intussen werd er in Frankrijk al gevochten. Niet alleen door de Fran se verzetsbeweging, de maquis, die het de bezetters zeer moeilijk maak ten, doch ook door parachutisten, en per zweefvliegtuigen gelande gealli eerde soldaten. Het eerste Franse dorp, dat doqr Britse parachutisten werd bevrijd, was Ranville en dat gebeurde op de 6e juni te 2.30 uur in de nacht. Het doel van de lucht landingen was strategische punten te bezetten en geschutsstellingen te liquideren. Hiervoor moesten de parachutis ten en zweefvliegtuigen vaak boven op de doelen neerkomen. Het slechte weer met harde wind deed deze opzet in vele gevallen mislukken. Zo had luitenant-kolonel T. H. B. Ottway van de Royal Ul ster Rifles met zijn 31e parachutis tenbrigade tot taak de gevaarlijke, Duitse batterij op de Franse kust bij Nerville te vernietigen. De zware betonnen bunker bevatte 150 mm kanonnen en 10 machinegeweerpos- ten en was omgeven door prikkel draadversperringen en mijnenvel den. Een half uur vóór het aanbre ken van de dag moesten de kanon nen zijn vernietigd en het garnizoen van 180 man zijn uitgeschakeld. Een verkenningsgroep zou het landings terrein markeren en een weg banen door de versperringen en mijnen velden. Vijf zweefvliegtuigen zouden letterlijk boven op de bunker lan den. Wegens de slechte weerstoestand kwam van het plan niets terecht. Het luchtbombardement op de bun ker mislukte door het lage wolken dek. De hoofdmacht landde ver spreid over 100 km2. Ottway zelf kwam in de tuin van een Duitse commandopost terecht en werd, nog boven de grond zwevend, al onder vuur genomen. Zijn adjudant gooide uit woede een steen door de ruiten van het Duitse kwartier. Denkend, dat het een handgranaat was, zoch ten de bewoners dekking en daar door konden de onfortuinlijke para chutisten wegvluchten. Van de 5 zweefvliegtuigen kwa men er slechts 2 op het doel terecht. De vliegtuigen met voorraden, zoals kanonnen, voertuigen, veldambulan- ces, mijndetectors, gingen onderweg verloren doordat de kabels knapten en onder die moeilijke omstandig heden gingen uiteindelijk 150 Brit ten tot de aanval over, nadat de verkenningsgroep inderdaad een weg had gebaand. Binnen 15 minuten was de bunker veroverd. In die korte tijd werden parachutisten gedood of gewond. Persoonlijke inzet en opoffering heeft en dat gold de totale strijd macht ten volle goedgemaakt wat het weer zou doen mislukken. VASTE VOET AAN WAL „Onder het bevel van generaal Eisenhower zijn Geallieerde vloot- strijdkrachten met steun van sterke luchtstrijdkrachten hedenmorgen be gonnen Geallieerde legers aan land te zetten op de noordkust van Frankrijk", zo luidde de nuchtere boodschap, die de B.B.C. aan de we reld bekend maakte. De landingen hadden plaats over een breed front, verdeeld over 5 sectoren. De twee Amerikaanse sectoren droegen de codenamen Utah en Omaha, de Brit se en Canadese sectoren heetten Ju no, Sword en Gold. Het resultaat van het vloot- en luchtbombardement was bepalend voor de snelheid, waarmee de lan ding kon worden uitgevoerd. In de Britse sector Gold verliep de gehele operatie tamelijk vlot. „Kreeften" de vlegeltanks tegen mijnen en „krokodillen" met een vlammen werper uitgeruste tanks baanden op vlotte wijze een weg naar en door de duinen. De Amerikanen in de sector Omaha kwamen echter al direct onder geconcentreerd, vijan delijk vuur te liggen. Velen werden gedood, voor ze een voet op Franse bodem hadden kunnen zetten. Op eengepakt op de smalle kuststrook, op het kale strand blootgesteld aan vuur en water, gingen de soldaten letterlijk door de hel. Onder water zwoegden kikvors mannen om de oderwaterobstakels te verwijderen. Zoals elders brach ten ook hier de amfibietanks uit komst. Zij gaven de infanterie dek king en waren met hun kanonnen opgewassen tegen het Duitse ge schut. Tenslotte werden de verdedigers uit de kuststrook verdreven en ook de Duitse tegenaanvallen hadden geen succes. De invasie was gelukt. Eisenhower en Montgomery brach ten hun hoofdkwartieren over naar Frankrijk. Met de bevrijding van Europa was een begin gemaakt. Maanden van strijd en leed zouden nog volgen, maar de overwinning was in zicht. Is uw hulp niet gekomen? Geopend van 'smorgens 7 uur tot 'savonds 9 uur, op zaterdag geopend tot 5 uur n.m- Heeft moeder het druk of is ze ziek Schrikt u van hoge stroomrekeningen Hebt u moeite met het wasdrogen Is het thuis ongezellig vanwege de was?

Peel en Maas | 1969 | | pagina 13