„Peei
aas
r>
Treffer
kom even naar DE WASCOMAATü
Wat kost de bromfiets?
Recreatieschap
25 jaren geleden: D-Day
Uit Peel en Maas
GOMMANS
VRIJDAG 6 JUNI 1969 No. 23
NEGENTIGSTE JAARGANG
PIJIS
IS
GOEDKOPER
DAIM U
DEIMKT
PEEL EN MAAS
PUIS
is
GOEDKOPER
DAN U
DENKT
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
ADVERTENTIEPRIJS 12 ct per mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL 2.(buiten Venray 225)
ONDANKS KOSTENSTIJGINGEN
RELATIEF GOEDKOOP
VERVOERMIDDEL
Indien de Staten-Generaal ak
koord gaan met het voorstel om de
benzine-accijns met ingang van 1
juli a.s. met ca. 4 centen te verho
gen, zullen ook de bijna twee mil
joen bromfietsers meer voor hun da
gelijkse vervoer moeten gaan beta
len. Al eerder dit jaar is het brom
fietsen duurder geworden, o.m. door
de verhoging van de benzineprijs
tengevolge van de invoering van de
B.T.W. (1 januari en van het tarief
van de verplichte W.A.-verzekering
(1 maart j.l.).
Ondanks deze recente kostenstij
gingen blijft de bromfiets een rela
tief goedkoop vervoermiddel, zeker
in verhouding tot de kosten van het
openbaar vervoer en een eigen auto.
Dit blijkt nog eens uit een bereke
ning van de redaktie van „Brom
fiets", waarbij de vraag onder ogen
wordt gezien „Wat kost een brom
fiets per kilometer?" Wij volgen hier
de becijferingen van dit vakblad op
de voet.
Men gaat daarbij uit van een
bromfiets in de populaire prijsklasse
(450-500 gld.), welk een type een
(theoretische levensduur heeft van
vier jaar en een restwaarde van 100
gulden. Aan afschrijving kost een
dergelijke brommer zonder meer
100,per jaar. De premie van de
verplichte verzekering bedraagt met
ingang van maart j.l. 29.50. Het
renteverlies wordt berekend op
18,-.
Op grond van een onderzoek heeft
de „Bromfiets"-redaktie berekend,
dat aan speciale bromfietskleding
jaarlijks 35,wordt uitgegeven.
Zo gezien bedragen de vaste kosten
voor een stadsbrommer van ca. 500
op jaarbasis.
Voor uw rijbewijs naar
Autorijschool
Wint Claessens
Aanmelden
Kennedyplein 10 tel. 2471
Poststraat 8 tel. 1429
Erkend A.N.W.B., Bovag,
Vamor gediplomeerd
van 7 juni 1919
Bevolking van de 12 grootste
plaatsen in Limburg. - Volgens de
thans officieel vastgestelde cijfers
was de bevolking van de 12 groot
ste plaatsen van Limburg op 31 De
cember 1918 als volgt:
Mannen Vrouwen Tot.
Maastricht 19019 21922 40941
Heerlen 14787 12877 27666
Kerkrade 15582 12055 27607
Venlo 10897 11393 22290
Roermond 7501 8106 15607
Weert 6595 5857 12452
Maasbree 5553 5437 10990
Sittard 5725 4878 10602
Venray 4776 4885 9661
Vaals 4484 4505 8989
Tegelen 4787 4062 8869
Echt 4369 4197 8566
Op de Zondag gehouden alge-
meene vergadering van den Kleinen
Landbouwbond „Capra" werd beslo
ten dit jaar in deze gemeente vier
bokken te plaatsen. Zij, die genegen
zijn één of meer dezer beestjes voor
rekening der vereeniging te stallen,
kunnen zich wenden tot den onder
voorzitter Gerard Potten, Langstraat
met opgaaf van de verlangde ver
goeding.
Ter vervanging van den heer M.
Janssen die wegens drukke bezig
heden bedankte als bestuurslid en
secretaris-penningmeester werd bij
acclamatie tot nieuw bestuurslid ge
kozen de heer W. Willems alhier.
Jaarmarkt te Venray voor
Hoornvee en Varkens Maandag 30
Juni.
Afschrijving
W.A.-verzekering
Renteverlies
Kleding
100,—
29.50
18,—
35,—
Totaal ƒ182,50
Dit bedrag moet zo nodig nog
worden verhoogd met de kosten
voor stalling.
De variabele kosten voor een
bromfiets zijn afhankelijk van het
aantal kilometers, dat per jaar
wordt gereden en de wijze van rij
den (rijstijl). Een bromfiets legt per
jaar gemiddeld 5000 km af, waarbij
de bandenslijtage komt op ca. 20,-.
Wij onderscheiden de variabele kos
ten in de uitgaven voor benzine,
voor reparattie c.q. onderhoud, ban
den. Het gemiddeld benzineverbruik
wordt gesteld op één liter per 50 km
en de prijs van de brandstof (ben
zine en olie op 75 ct. per liter.
Voor onderhoud en reparatie moet
men rekenen op een jaarlijkse uit
gave van 40,Het totaal van de
variabele kosten wordt zodoende:
Benzine 5000/50 x 0.75 75,
Onderhoud en reparatie 40,
Banden 20,
Totaal 135,—
De vaste en variabele kosten
moeten worden opgeteld en gedeeld
door het aantal gereden kilometers,
teneinde de kilometerprijs te vin
den. De uitkomst van deze eenvou
dige becijfering is dan:
182,50 135,— 317,50 5000
6,35 cent per kilometer.
Houden wij rekening met een ver
hoging van de benzine-accijns met
4 cent per liter ingaande 1 juli a.s.,
dan wordt de kilometerprijs ca. 6,5
MEDEDELINGEN VAN HET
RECREATIECENTRUM
HORST-AMERICA WORDT
GEREALISEERD DOOR
SPORTHUIS CENTRUM
In Horst-America wordt door
Sporthuis Centrum in een hoog tem
po gewerkt aan de realisatie van het
recreatiecomplex aldaar. Dit recrea
tiecentrum is gelegen aan de Mid-
den-Peelweg en omvat ruim 46 ha.
Rond een reeds gegraven waterplas
van 5,5 ha wordt een strandbad aan
gelegd. In de aangrenzende oudere
en jongere boscomplexen worden
voortreffelijke kampeerterreinen in
gericht. Aansluitend hierop wordt
een vakantiedorp met 91 bungalows
en centrale voorzieningen gebouwd.
Gezien de voortreffelijke exploita
tie van andere vakantiecentra van
Sporthuis Centrum en de grote greep
die dit bedrijf met zijn vele filialen
op de toeristische markt heeft, mag
verwacht worden dat Horst-Ameri
ca een snelle ontwikkeling zal door
maken.
Het ontwerp van het oord is af
komstig van de Koninklijke Neder-
landsche Heidemaatschappij en het
architectenbureau Van de Broek en
Bakema te Rotterdam.
Er wordt gestreefd naar opening
met Pinksteren 1970.
„ROSMOLEN" OP LANDGOED
GEYSTEREN WORDT
HERSTELD
Van 28 juni t.m. 12 juli organiseert
de ANWB voor de zesde maal een
landgoed-werkkamp op het land
goed Geysteren. De deelnemers zul
len in samenwerking met de eige
naar wandelroutes uitzetten en deze
met gekleurde pikettes bebakenen.
Daarnaast ligt het in de bedoeling
dat zij de oude watermolen, bekend
als de Rosmolen, een nieuw houten
molenrad bezorgen. In de oorlog
werd dit vernield. Het nieuwe rad
zal worden vervaardigd naar een
ontwerp van de Rijksdienst voor de
Monumentenzorg. Nog deze zomer
zal Peel en Maasland aldus weer een
gave en draaiende watermolen rijk
zijn.
A.N.W.B. PEEL EN MAASROUTE
In het kader van haar toeristische
routes heeft de ANWB de plannen
voltooid, voor een in het voorjaar
van 1970 te openen toeristische rou
te. Deze zal in grote lijnen de vol
gende punten aandoen: Kom-Deur-
ne, Milheeze, De Rips, Overloon,
Venray, Geysteren, Wanssum,
Broekhuizen, Lottum, Horst, Ameri
ca, Helenaveen en Liessel.
Gezien de ervaring met toeristi
sche routes elders, mag verwacht
worden dat ook deze nieuwe route
-een grote stimulans voor het toeris
me en de openluchtrecreatie in dit
gebied zal zijn. De route wordt ge
heel bewegwijzend en in kaart ge
bracht in een route-beschrijving, die
ook de aandacht vestigt op andere
toeristische aspekten.
RECREATIEOORD KASTEELSE
BOSSEN TE HORST
In snel tempo groeit de Provin
ciale Rondweg beoosten Horst. De
zandwinning schept een grote wa
terplas van 12 ha. De Koninklijke
Nederlandsche Heidemaatschappij
heeft een basisplan voor een groot
object van dagrecreatie, met als
centraal element een strandbad ont
worpen. Ter nadere uitwerking van
dit project werd een Commissie Re
creatie Kasteelse Bossen in het le
ven groepen. Als adviseur werd aan
deze Commissie o.m. de heer H. J.
Verwiel, directeur van Recreatie
schap Peel en Maas verbonden.
In genoemde commissie hebben 3
raadsleden en twee leden van de
Stichting Ondernemers-belangen
Horst zitting.
INVOERING UNIFORM
NACHTREGISTER
Op initiatief van het Recreatie
schap Peel en Maas, zullen de aan
gesloten gemeenten binnenkort een
uniform nachtregister invoeren. Aan
de hand hiervan kan het Schap in
een later stadium belangrijke sta
tistische gegevens verzamelen. De
formulieren zullen bovendien de
gasten uitnodigen eventuele bemer
kingen of wensen op recreatief en
toeristisch gebied kenbaar te maken.
Ongetwijfeld zal deze vorm van gas-
ten-enquête concrete suggesties op
leveren.
GEMEENTELIJKE
KAPVERORDENINGEN
Op initiatief van het Recreatie
schap Peel en Maas zullen de aan
gesloten gemeenten, zover zulks nog
niet eerder is geschied, een unifor
me verordening op het vellen van
houtopstanden invoeren. Deze ver
ordening betekent een aanvulling op
de Boswet 1961, die o.a. kleine hout
opstanden onbeschermd laat.
In het kader van landschapsbe
scherming, is het van het grootste
belang dat het gebied Peel en Maas
zijn groene tooi zoveel mogelijk sti
muleert.
LANDSCHAPSOPBOUW
Niet alleen door bescherming van
bestaande houtopstanden, doch voor
al door het scheppen van nieuwe
houtsingels, erfbeplantingen, boska-
vels en wegbeplantingen kan de
landschappelijke aantrekkelijkheid
levensvoorwaarde voor de open
luchtrecreatie worden bevorderd.
Het Recreatieschap Peel en Maas
heetf in dit verband kontakten ge
legd met en wensen en ideeën voor
gelegd aan verschillende daarvoor in
aanmerking komende instanties. Met
name de verschillende dienstvakken
van SBB en de Ruilverkavelings
Commissie zijn in dit verband de
belangrijkste instituten.
het l-a-n-g-s-t-e laken van Nederland
voor de laagste prijs!
verkrijgbaar bij:
Langstraat 61 Venray
Telefoon 1281
I
GEASLINNEN- EN FLANELLEN LAKENS, GLAD EN GEBORDUURD, ook in sets
TREFFER PYAMA'S OVERHEMDEN WEEKENDERS DUSTERS
GROOTSTE MILITAIRE
LANDINGSOPERATIE VAN DE
TWEEDE WERELDOORLOG
Op vrijdagavond, 2 juni 1944, kie
zen twee kleine, Britse onderzee
boten zee. Zij verlaten in alle stilte
de haven van Portsmouth. De duik
boten, de X-20 en de X-23, hebben
elk slechts 5 man aan boord: de
commandant, een officier, een ma
chinist en twee navigators. Zij zet
ten koers naar de Franse kust. De
gehele nacht en de daarop volgende
zaterdag varen zij door. En ook de
nacht daarop houden zij koers naar
het Europese continent. Zondagmor
gen, 4 juni, hebben ze him opgege
ven posities bereikt; vlak onder de
kust, binnen het bereik van de ka
nonnen van de „Atlantikwall". Zij
laten zich op de bodem van de zee
zakken en wachten. Zij wachten de
gehele zondag en ook nog de maan
dag. Maandagavond, te 23.15 uur,
laat Luitenant George Honour de
X-23, beschermd door het nachtelijk
duister, aan de oppervlakte komen.
Hij schakelt zijn radio-ontvanger in
en stemt af op de juiste golflengte.
En dan ontvangt hij de boodschap,
waarop hij al 24 uren heeft gewacht.
Snel laat Commandant Honour zijn
onderzeeër weer zinken. De volgen
de morgen komt de X-23 weer lang
zaam naar boven. De bemanning
maakt een telescoopmast gereed,
waarop een signaallamp wordt be
vestigd. Een knipperlicht seint in de
richting van de zee. Eenzelfde akti-
viteit wordt op de X-20 bedreven.
De flikkerlichten markeren de bei
de uiteinden van een Franse kust
strook tussen Cherbourg en Le Ha
vre. Het is dinsdag, 6 juni 1944,
's morgens kwart voor vijf; operatie
Gambit is afgesloten als inleidende
fase voor de machtige, geallieerde,
militaire aktie, die de codenaam
„Overlord" draagt, doch in de volks
mond bekend zou worden als „de in-
vasi e", een gebeuren waarop door
miljoenen in Europa is gewacht en
waarvoor door even zovelen is ge
beden.
SLIMMERIKKEN EN
GRAPPENMAKERS
Reeds in mei 1940 toen de uit
Duinkerken ontsnapte Engelse sol
daten nog maar net voet op Engel-
es bodem hadden gezet gaf de
Britse oorlogsleider Winston Chur
chill opdracht „tot het bestuderen
van de problemen van een offensief
in Europa". Op dat moment werd er
dus al gewerkt aan de bevrijding
van het vasteland van het Duitse
Nazi-juk. Deze bevrijding zou dat
is duidelijk moeten worden inge
leid door het uitvoeren van een lan
ding ergens op de Europese kust.
Toen Rusland en Amerika aan de
zijde van Engeland aan de oorlog
deelnamen, werd door het eerstge
noemde land sterk aangedrongen op
een „tweede front" en door Ameri
ka deelgenomen aan de planning
voor het realiseren van een derge
lijke aanval op Europa. Tal van
moeilijkheden moesten eerst worden
overwonnen, want de Duitsers had
den de kust van Noorwegen tot
Spanje tot één, vrijwel onneembare
vestinggordel gemaakt. De Commis
sie, die tal van uitvindingen deed
teneinde het mogelijk te maken de
„Atlantikwall" te doorbreken, werd
schertsend de „Wheezers and Dod
gers" de „slimmerds en grapjas
sen" genoemd. Vele nieuwe strijd
middelen, waarvan de kunstmatige
havens, de „Muiberries", wel de
voornaamste waren, staan op hun
naam.
GAAN OF NIET GAAN
Er is lang gepraat over de datum
van de invasie. Na veel wikken en
wegen en na herhaald uitstel werd
tenslotte 5, eventueel 6 juni tot „D-
day" gekozen. Op die data waren
n.l. het getij en de maanstand gun
stig- Een belangrijke factor, waar
mee ook rekening zou moeten wor
den gehouden, was het weer. Wan
neer het weer te slecht zou zijn, zou
de hele operatie 14 dagen moeten
worden uitgesteld. Op maandag 5
juni was het weer inderdaad te
slecht. Voor dinsdag 6 juni werd
door de meteorologen een, zij het
een kortstondige, weersverbetering
verwacht. De leider van de operatie,
generaal Eisenhower, stond voor de
moeilijkste beslissing in zijn leven:
Gaan of niet gaan. Hij vroeg aan
zijn Britse collega Montgomery: „Zie
jij een reden om dinsdag niet te
gaan?" Monty's antwoord was kort
en krachtig: „Ik zou zeggen: gaan!"
REEKS VAN OPERATIES
De invasie kreeg de codenaam
„Overlord", hetgeen „Opperheer"
betekent, maar nóg meer codena
men waren aan deze gigantische
militaire operatie verbonden. Na
men, veelal bedacht door de „Whee
zers en Dodgers". Zo zorgde „opera
tie Radar" er voor, dat de Duitsers
.Jot het laatste moment onkundig
bleven van de werkelijke landings
plaats. 34 schepen, versperringsbal
lons met zich mee slepend, voeren
door het Nauw van Calais. Zowel de
schepen als de ballons werden door
de Duitsers aangezien voor een in-
vasievloot. Terzelfder tijd werden
op verschillende plaatsen langs de
Franse kust popen aan parachutes
afgeworpen.
Inmiddels was „operatie Neptune"
begonnen, onder leiding van Admi
raal Ramsay. Duizenden landings
vaartuigen vertrokken van de Engel
se zuid-oostkust naar een verzamel
plaats ten zuiden van het eiland
Wight, populair Piccadilly Circus
genoemd. 300 Mijnenvegers ruimden
binnen een strook van 30 tot 50 km
breedte de zee schoon. De invasie-
vloot werd begeleid door niet min
der dan 8 slagschepen en kanonneer
boten, 22 kruisers en 93 torpedoja
gers en nog vele andere, kleinere
oorlogsschepen. De landingsvaartui
gen vervoerden 30.000 man en 3500
voertuigen over het water.
LUCHTLANDINGEN
Intussen werd er in Frankrijk al
gevochten. Niet alleen door de Fran
se verzetsbeweging, de maquis, die
het de bezetters zeer moeilijk maak
ten, doch ook door parachutisten, en
per zweefvliegtuigen gelande gealli
eerde soldaten. Het eerste Franse
dorp, dat doqr Britse parachutisten
werd bevrijd, was Ranville en dat
gebeurde op de 6e juni te 2.30 uur
in de nacht. Het doel van de lucht
landingen was strategische punten
te bezetten en geschutsstellingen te
liquideren.
Hiervoor moesten de parachutis
ten en zweefvliegtuigen vaak boven
op de doelen neerkomen.
Het slechte weer met harde wind
deed deze opzet in vele gevallen
mislukken. Zo had luitenant-kolonel
T. H. B. Ottway van de Royal Ul
ster Rifles met zijn 31e parachutis
tenbrigade tot taak de gevaarlijke,
Duitse batterij op de Franse kust bij
Nerville te vernietigen. De zware
betonnen bunker bevatte 150 mm
kanonnen en 10 machinegeweerpos-
ten en was omgeven door prikkel
draadversperringen en mijnenvel
den. Een half uur vóór het aanbre
ken van de dag moesten de kanon
nen zijn vernietigd en het garnizoen
van 180 man zijn uitgeschakeld. Een
verkenningsgroep zou het landings
terrein markeren en een weg banen
door de versperringen en mijnen
velden. Vijf zweefvliegtuigen zouden
letterlijk boven op de bunker lan
den.
Wegens de slechte weerstoestand
kwam van het plan niets terecht.
Het luchtbombardement op de bun
ker mislukte door het lage wolken
dek. De hoofdmacht landde ver
spreid over 100 km2. Ottway zelf
kwam in de tuin van een Duitse
commandopost terecht en werd, nog
boven de grond zwevend, al onder
vuur genomen. Zijn adjudant gooide
uit woede een steen door de ruiten
van het Duitse kwartier. Denkend,
dat het een handgranaat was, zoch
ten de bewoners dekking en daar
door konden de onfortuinlijke para
chutisten wegvluchten.
Van de 5 zweefvliegtuigen kwa
men er slechts 2 op het doel terecht.
De vliegtuigen met voorraden, zoals
kanonnen, voertuigen, veldambulan-
ces, mijndetectors, gingen onderweg
verloren doordat de kabels knapten
en onder die moeilijke omstandig
heden gingen uiteindelijk 150 Brit
ten tot de aanval over, nadat de
verkenningsgroep inderdaad een
weg had gebaand.
Binnen 15 minuten was de bunker
veroverd. In die korte tijd werden
parachutisten gedood of gewond.
Persoonlijke inzet en opoffering
heeft en dat gold de totale strijd
macht ten volle goedgemaakt wat
het weer zou doen mislukken.
VASTE VOET AAN WAL
„Onder het bevel van generaal
Eisenhower zijn Geallieerde vloot-
strijdkrachten met steun van sterke
luchtstrijdkrachten hedenmorgen be
gonnen Geallieerde legers aan land
te zetten op de noordkust van
Frankrijk", zo luidde de nuchtere
boodschap, die de B.B.C. aan de we
reld bekend maakte. De landingen
hadden plaats over een breed front,
verdeeld over 5 sectoren. De twee
Amerikaanse sectoren droegen de
codenamen Utah en Omaha, de Brit
se en Canadese sectoren heetten Ju
no, Sword en Gold.
Het resultaat van het vloot- en
luchtbombardement was bepalend
voor de snelheid, waarmee de lan
ding kon worden uitgevoerd. In de
Britse sector Gold verliep de gehele
operatie tamelijk vlot. „Kreeften"
de vlegeltanks tegen mijnen en
„krokodillen" met een vlammen
werper uitgeruste tanks baanden
op vlotte wijze een weg naar en
door de duinen. De Amerikanen in
de sector Omaha kwamen echter al
direct onder geconcentreerd, vijan
delijk vuur te liggen. Velen werden
gedood, voor ze een voet op Franse
bodem hadden kunnen zetten. Op
eengepakt op de smalle kuststrook,
op het kale strand blootgesteld aan
vuur en water, gingen de soldaten
letterlijk door de hel.
Onder water zwoegden kikvors
mannen om de oderwaterobstakels
te verwijderen. Zoals elders brach
ten ook hier de amfibietanks uit
komst. Zij gaven de infanterie dek
king en waren met hun kanonnen
opgewassen tegen het Duitse ge
schut.
Tenslotte werden de verdedigers
uit de kuststrook verdreven en ook
de Duitse tegenaanvallen hadden
geen succes. De invasie was gelukt.
Eisenhower en Montgomery brach
ten hun hoofdkwartieren over naar
Frankrijk. Met de bevrijding van
Europa was een begin gemaakt.
Maanden van strijd en leed zouden
nog volgen, maar de overwinning
was in zicht.
Is uw hulp niet gekomen? Geopend van 'smorgens 7 uur tot 'savonds 9 uur, op zaterdag geopend tot 5 uur n.m-
Heeft moeder het druk of is ze ziek
Schrikt u van hoge stroomrekeningen
Hebt u moeite met het wasdrogen
Is het thuis ongezellig vanwege de was?