Gewest Oest-Brabant- Noord-limburg Uitkering aan invalide kinderen die thuis wonen DEELNEMERS M. DERKS CAMPS GELDZEGELAKTIE «BBfSS Wij zijn Gardisette Specialisten. En onze keuzestandaard staat er ook voor u. Peel Periodiek UITGAVE VAN DE GELDZEGELACTIE VENRAY EN OMSTREKEN - OPLAGE 10.000 - VERSCHIJNT 2 X PER MAAND - 18 APRIL 1969 nr 14 PEEL PERIODIEK. Uitgegeven door de gezamenlijke Geldzegelwinkeliers voor Venray en omgeving. Ver schijnt 2 X per maand in een oplage van 10.000 ex. en wordt gratis huis aan huis bezorgd. Redactie en administratie: Paterslaan 7, Venray, telefoon 04780- 1578, postbus 59. Bank: Algemene Bank Nederland. Giro van de Bank 1232695 t.a.v. de Geldzegelactie. SBSRmMK? ttdBpQjfign 1 .V'.»" êlüïZEClE GELÖZEGEL gltDZEglC StlDZEelL 6ELDZEeEL MCdZEGËL GELDZEGEL GËLDZEGEL GELDZEGEL 5ÊLDZEGEL GELDZEGEL GELDZEGEL GELDZEGEL GELDZEGEL GELDZEGEL GELDZEGEL GELDZEGEL i^tums^ [stüiiisx s) Wie geen vreemdeling is in deze contreien, weet dat Brabant en Limburg elkaar, ook hier in deze buurt, wel eens in de haren gezeten hebben of in ieder geval naast elkaar heen gewerkt hebben. Dat was vroeger al toen Brabanders en Limburgers over de Vredepeel vochten, dat is ook in deze tijd WEGEN We hoeven slechts te wijzen op de vrij dwaze situaties bij de wegen-aanleg. De weg Brabant se grenis - Maashees - Vierlings beek werd indertijd opgeknapt, zonder dat men er in Limburg van wist. Dat had tot gevolg dat eerst jaren daarna de Maashese- weg op het Limburgse een goe de beurt kreeg en zo, zij het laat, voor de nodige aansluitig kon zorgen. Bij de verbetering van de weg van Venary op het Over- loonse was het nog duidelijker. Daar verlegde men het wegein- de op het Brabantse zelfs zoda nig dat de weg uit het Limburg se er precies naast kwam te lig gen. Een ezel stoot zich niet drie keer aan dezelfde steen, maar de Limburgers zagen tot hun grote verbazing al een jaar of 6 geleden de weg Helmond-Deur- ne verbreed en vergroot wor den, maar op het Limburgse is men nu pas zover dat de Deur- neseweg, die op deze Helmond- Deurne verbinding aansluit, wordt verbreed en verbeterd, zodanig dat hij dezelfde capaci teit krijgt als het Brabantse ge deelte. Én het is nog maar pas kort dat men in Venray ontdek te dat in Brabant plannen in ver gevorderd stadium zijn om naast de bestaande weg Helmond- Deurne een nieuwe provinciale weg aan te leggen, die welis waar op het Limburgse naar Venray doorgetrokken moest worden, maar men had schijn baar „vergeten" hiervan èn in Venray èn in Limburg kennis te geven. Dat daarmede o.m. een herverkaveling in Merselo prak tisch opnieuw kon beginnen, was slechts een van de proble men, die zich daarbij voordoen. HERINDELING We halen deze voorbeelden maar aan, om duidelijk te ma ken, dat in een eenwordend Eu ropa de provincie-grenzen schijnbaar nog dezelfde bai rières vormen als vroeger. Men gooit in Deurne een kanaal dicht en veroorzaakt daardoor water gebrek in de Vredepeel en brengt een Lollebeek-verkave- ling op het Limburgse (kosten ongeveer 30 miljoen) in gevaar. Het gaat ons niet om beschuldi gend met de vinger naar provin ciale of gemeentelijke instanties te wijzen, we willen er alleen maar mee aanduiden dat Ven ray, dat aan noord- en westzijde omsloten wordt door Brabant nog al eens moeite heeft met Brabantse plannen, die hier on bekend zijn en wellicht dat de Brabantse grensgemeenten de zelfde klachten over Venray of het Limburgse hebben. Het is mede daarom dat wij, nu de herindeling van Noord- Limburgse gemeenten is aan gekondigd, ons bij herhaling de vraag stellen of zulk een herindeling wel zin heeft, als daarbij Oost-Brabant niet be trokken wordt. Om, behalve de wegen, maar enkele pun ten te noemen. Hoe kan men een vliegveld propageren, hoe kan men een beter afwate ringssysteem klaar krijgen, een nieuwe brug over de Maas eisen, hoe een kanaal doorgetrokken krijgen, als men niet minstens meer kon- takt en meer overleg op ge meentelijk en provinciaal vlak heeft. BESTUUR OP DE HELLING Grotere samenwerking te ver krijgen is geen gemakkelijke zaak. Regering, provincies en gemeenten - de drie belangrijk ste bestuursvormen - vliegen el kaar regelmatig in de haren over de vraag wat nu eigenlijk wiens bevoegdheid is. Moeilijkheden doen zich steeds vaker voor. Dat is, als men de deskundigen mag geloven, niet zo vreemd. Het Nederlandse stelsel is, menen zij, bar ouderwets en voldoet al lang niet meer aan de moderne eisen. Vooral de gemeenten moeten het ontgelden. Het sys teem, dat plaatselijke gemeen schappen binnen de omlijning van een stadsmuur voor een deel hun eigen wetten mogen vast stellen, stamt nog uit de middel eeuwen. De stadsmuren zijn ver dwenen, maar de plaatselijke bevoegdheden zijn hardnekkig overeind gebleven. Vooral bij die gemeenten doen zich moei lijkheden voor. Al tientallen ja ren worden, op last van het mi nisterie van Binnenandse zaken, gemeentegrenzen veranderd, gemeenten opgeheven of samen gevoegd. Het gaat nooit zonder strijd. Toch zijn al die verschui vingen en herindelingen niet meer dan lapmiddelen. De tijd is nu rijp, meent een studiecommissie, om de be stuursvorm in Nederland dras tische op de helling te zetten. Deze commissie, samengesteld door het Instituut Contact Rand gemeenten in samenwerking met het ministerie van Binnenlandse zaken en de Vereniging van Ne derlandse Gemeenten, pleit vu rig voor de instelling van ge westen in Nederland. In zeer di plomatieke taal overigens, want men weet zo langzamerhand wel hoe lang de tenen zijn van het merendeel van de 930 Neder landse gemeentebesturen. Wie de in de wet vastgelegde ge meentelijke autonomie ook maar heel even bedreigt, kan, hoe goed hij het ook bedoelt, reke nen op stug verzet van vele plaatselijke opperhoofden. Achtergrond van alle proble men is, hoe kan het anders, de geduchte bevokingsgroei in Ne derland en de noodzaak om al maar meer huizen, fabrieken, scholen, schouwburgen, wegen en wat zij nog meer nodig heb ben te bouwen. De grote ge meenten in Nederland zijn vrij wel allemaal volledig volge bouwd. Bevolkingsgroei en openbare voorzieningen houden echter niet op bij onzichtbare gemeentelijke of provinciale grenzen. De grote gemeenten komen dan ook vrijwel allemaal om hulp aankloppen bij hun huurlieden. Vaak ontaardt dat in een wat kinderachtig gevecht, waarbij woorden zoais zelfstan digheid, overheersing, bemoei zucht en inhaligheid als stoksla gen heen en weer vliegen. GEWESTEN De studiecommissie meent, dat de instelling van gewesten - men denkt aan zo'n dertig tot veertig van deze nieuwe be stuurslichamen - deze moeilijk heden kan voorkomen. De klas sieke leer van de gemeentelijke autonomie moet daarbij maar even worden vergeten, merkt de commissie argeloos op. De ge westen moeten zich vooral bezig houden met de zaken, die niet meer door de gemeenten alleen kunnen worden opgelost: econo mische ontwikkeling, volkshuis vesting, openbaar vervoer, ver keer en recreatie. Het geweste- Dit is Gardisette's handige keuzestandaard. Die laat u de gordij nen zien, zoals ze straks voor uw ramen hangen. Wij tonen u graag het exclusieve adviesboek Decorama. Bóórdevol adviezen voor het decoreren van alle typen ramen met glasgordijnen. Natuurlijk is onze Gardisette voorraad altijd op peil. Compleet met de nieuwste dessins. Bij ons kuntu er zeker van zijn dat u geen goedkope imitatie koopt, maar altijd de èdite Gardisette. Dat garanderen wij u met het veilige Certificaat van Echtheid. Prijsidee: Gardisette kost per m2 v.a.f 5^50. Hiervoor krijgt u dan een onberispelijk glasgordijn met de volledige zekerheid dat u het allerbeste hebt gekocht. met de ingeweven loodveter. complete woninginrichting Mgr. Hanssenstraat 17-19 OOSTRUM ijk bestuur kan de gemeenten aanwijzingen op deze gebieden qeven, maar moet. als de ge meenten stout blijven en niet luisteren, ook gewestelijke ver ordeningen kunnen maken. Het bestuur van een gewest zou op dezelfde manier tot stand moe ten komen als dat van de ge meenten: de bevolking kiest de qewestraad door middel van al- qemene verkiezinqen, de Kroon benoemt een voorzitter. Nederland heeft al een instel ling, die wat weg heeft van zo'n nieuw gewest, de Rijnmondraad in het gebied van de Nieuwe Waterweg. Dit „district" heeft echter nauwelijks een eigen zeg genschap, de samenwerkende gemeenten zijn en blijven zelf standig en maken daarvan, als het hun uitkomt, uitbundig ge bruik. Het is 's lands bestuurders inmiddels wel duidelijk gewor den, dat deze districtsvorm ook geen ideale manier is om de be- stuursproblemen op te lossen. De nieuwe gewesten moeten heel wat meer bevoegdheden krijgen dan de huidige Rijnmondraad. Het rapport van de studiecom missie, dat is gebaseerd op een uitgebreid onderzoek door de Vrije Universiteit in Amsterdam is gestuurd naar de politieke partijen, naar vrijwel alle ge meenten, naar provincies en naar het ministerie van Binnen landse zaken. De komende maanden kan men heel wat dis cussies verwachten. De bestuur ders, die bang zijn voor hun zelf standigheid en vastberaden de mouwen opstropen om de eigen positie tot het bittere einde te verdedigen, hebben één troost. De commissie stelt nadrukkelijk voor om uitgebreid toezicht te houder» op het tot standkomen van de gewesten en de manier waarop zij gaan werken. Niet alleen moet de regering daartoe een speciaal bureau oprichten, ook de provincies (die eveneens VANAF 18e JAAR MOGELIJKHEID VOOR AANVRAAG Het staat wel vast dat in een groot aantal gezinnen een gehandicapt kind aanwezig is, Het is eveneens zeker dat zulk een kind voor zijn ouders ook in financieel opzicht vaak een bron van ernstige zorg is. Is het kind klein, dan loopt het allemaal nog wel los, maar zodra het kind ouder wordt beginnen de moeilijkheden. Het kind is dan een jonge man of vrouw geworden. Hij krijgt meer ver langens en het vervullen van die verlangens kost geld. Vroeger trachtten de ouders voor zo'n kind een kapitaal tje te sparen, maar het spreekt vanzelf dat dit alleen in de beter-gesitueerde gezinnen lukte. Minder kapitaalkrachtige ouders konden hun gehandicapte kind, dat toch al zoveel moest missen, niet datgene geven, waar het als men toch recht op had. In deze leemte is nu gelukkig voorzien door de rijksgroepsregeling voor minder-validen waarin ook bepalingen zijn opgenomen die betrekking hebben op in valide thuis-inwonende kinderen. een deel van hun taak aan de gewesten moeten afstaan) moe ten opdrachten krijgen een al ziend oogje in het zeil te hou den. Die nieuwe taken bieden de huidige bestuurders bovendien ook een redelijk uitzicht op pro motiekansen. We vragen ons af of met na me Noord-Limburg en Oost Bra bant niet meer gebaat zouden zijn met een gewestelijk appa raat, dan met een herindeling, die o.i. slechts weinig moeilijk heden zal oplossen! GEEN VERHAAL OP OUDERS Het is altijd weer frappant om te konstateren hoe weinig de doorsnee-burger op de hoogte is met de rechten, die met name de algemene bijstandswet hen kan verschaffen. Er zijn ouders, die een invalide kind van ouder dan achttien jaar in huis hebben en die nog nooit op de gedachte zijn gekomen dat dit kind wellicht recht op een uitkering zou kunnen heb ben. Een uitkering die bovendien nog volkomen onafhankelijk is van het inkomen van de ouders. Toch bestaat dat recht op uitke ring er sedert de groepsregeling voor minder-validen kracht van wet heeft gekregen. In deze rijksgroepsregeling zijn ook be palingen opgenomen, die be trekking hebben op invalide thuis-inwonende invaiide kinde ren van 18 t.m. 20 jaar in aan merking komen voor een uitke ring van 40.- per week. Kin deren boven de 21 kunnen 60,- per week ontvangen. Deze be dragen worden verhoogd met de (vervolg Z.O.Z.) M. Schim van der Loeff, Kempweg 6 P. J. H. Mooren, Grotestraat 10 G. M. Bakens, Grotestraat 8b Schoenhandel Janssen-Clevers, Henseniusstraat 8 Foto Studio Kruysen, Grotestraat 3 Het Witte Huis, Langstraat 13 Fa. J. Thomassen, Grotestraat 27 Bambino, Grotestraat 30 A. W. Rooyakkers, Patersstraat 10 H. Hendrix, Patersstraat 9 V. Goumans, Stationsweg 5 Peter Hendrix Bazar, Grotestraat 13 Gommans, Langstraat 61 Gebr. van Mil, Maasheseweg 2 H. Laurensse-Vaske, Langstraat 10 Automobielbedrijf J. Derksen, Patersstraat 29a Firma J. Thomassen, Wilhelminastraat 6 J. van Rhee, Paterstraat 24a De Nieuwe Schilder, Paterslaan 7 J. Hermans Brillen, Grotestraat 8 Creemers, IJs, bier en limonades Past. van der Gaetstraat 75 Clephas, Oude Oostrumseweg 26 Nelissen, Overloonseweg J. Michiels, Patersstraat 22 MERSELO: Janssen, Grootdorp 35 Lankveld, Grootdorp 31 Bonants, Schoenmagazijn OOSTRUM: Derks-Camps, Mgr. Hanssenstraat 17-19 B. Valckx, Mgr. Hanssenstraat 1 J. J. Verheyen-Kessels, Mgr. Hanssenstraat CASTENRAY: Heidens, Horsterweg 58 OIRLO: Linskens, Hoofdstraat 20 A. Nelissen-Verheyen, Hoofdstraat 26 G. Gommans, Hoofdstraat 37 YSSELSTEYN: Baltissen, Lovinckplein 4 Wed. Custers, Lovinckplein 10 Bos-Janssen, Lovinckplein 1 F. van Dierendonck, Jan Poelsweg 13 Gebr. Keysers, Lovinckplein 3 WANSSUM: Poels, levensmiddelen Jenniskens, Huishoudelijke artikelen, sanitair J. Peters, Meerloseweg 2

Peel en Maas | 1969 | | pagina 13