Gewest Oest-Brabant-
Noord-limburg
Uitkering aan invalide
kinderen die thuis wonen
DEELNEMERS
M. DERKS CAMPS
GELDZEGELAKTIE
«BBfSS
Wij zijn
Gardisette Specialisten.
En onze keuzestandaard
staat er ook voor u.
Peel Periodiek
UITGAVE VAN DE GELDZEGELACTIE VENRAY EN OMSTREKEN - OPLAGE 10.000 - VERSCHIJNT 2 X PER MAAND - 18 APRIL 1969 nr 14
PEEL PERIODIEK. Uitgegeven door de gezamenlijke
Geldzegelwinkeliers voor Venray en omgeving. Ver
schijnt 2 X per maand in een oplage van 10.000 ex.
en wordt gratis huis aan huis bezorgd. Redactie en
administratie: Paterslaan 7, Venray, telefoon 04780-
1578, postbus 59. Bank: Algemene Bank Nederland.
Giro van de Bank 1232695 t.a.v. de Geldzegelactie.
SBSRmMK? ttdBpQjfign 1 .V'.»"
êlüïZEClE GELÖZEGEL gltDZEglC StlDZEelL 6ELDZEeEL MCdZEGËL GELDZEGEL GËLDZEGEL GELDZEGEL 5ÊLDZEGEL GELDZEGEL GELDZEGEL GELDZEGEL GELDZEGEL GELDZEGEL GELDZEGEL GELDZEGEL
i^tums^ [stüiiisx
s)
Wie geen vreemdeling is in deze contreien, weet dat
Brabant en Limburg elkaar, ook hier in deze buurt, wel
eens in de haren gezeten hebben of in ieder geval naast
elkaar heen gewerkt hebben. Dat was vroeger al toen
Brabanders en Limburgers over de Vredepeel vochten, dat
is ook in deze tijd
WEGEN
We hoeven slechts te wijzen
op de vrij dwaze situaties bij de
wegen-aanleg. De weg Brabant
se grenis - Maashees - Vierlings
beek werd indertijd opgeknapt,
zonder dat men er in Limburg
van wist. Dat had tot gevolg dat
eerst jaren daarna de Maashese-
weg op het Limburgse een goe
de beurt kreeg en zo, zij het laat,
voor de nodige aansluitig kon
zorgen. Bij de verbetering van
de weg van Venary op het Over-
loonse was het nog duidelijker.
Daar verlegde men het wegein-
de op het Brabantse zelfs zoda
nig dat de weg uit het Limburg
se er precies naast kwam te lig
gen. Een ezel stoot zich niet drie
keer aan dezelfde steen, maar
de Limburgers zagen tot hun
grote verbazing al een jaar of 6
geleden de weg Helmond-Deur-
ne verbreed en vergroot wor
den, maar op het Limburgse is
men nu pas zover dat de Deur-
neseweg, die op deze Helmond-
Deurne verbinding aansluit,
wordt verbreed en verbeterd,
zodanig dat hij dezelfde capaci
teit krijgt als het Brabantse ge
deelte. Én het is nog maar pas
kort dat men in Venray ontdek
te dat in Brabant plannen in ver
gevorderd stadium zijn om naast
de bestaande weg Helmond-
Deurne een nieuwe provinciale
weg aan te leggen, die welis
waar op het Limburgse naar
Venray doorgetrokken moest
worden, maar men had schijn
baar „vergeten" hiervan èn in
Venray èn in Limburg kennis te
geven. Dat daarmede o.m. een
herverkaveling in Merselo prak
tisch opnieuw kon beginnen,
was slechts een van de proble
men, die zich daarbij voordoen.
HERINDELING
We halen deze voorbeelden
maar aan, om duidelijk te ma
ken, dat in een eenwordend Eu
ropa de provincie-grenzen
schijnbaar nog dezelfde bai
rières vormen als vroeger. Men
gooit in Deurne een kanaal dicht
en veroorzaakt daardoor water
gebrek in de Vredepeel en
brengt een Lollebeek-verkave-
ling op het Limburgse (kosten
ongeveer 30 miljoen) in gevaar.
Het gaat ons niet om beschuldi
gend met de vinger naar provin
ciale of gemeentelijke instanties
te wijzen, we willen er alleen
maar mee aanduiden dat Ven
ray, dat aan noord- en westzijde
omsloten wordt door Brabant
nog al eens moeite heeft met
Brabantse plannen, die hier on
bekend zijn en wellicht dat de
Brabantse grensgemeenten de
zelfde klachten over Venray of
het Limburgse hebben.
Het is mede daarom dat wij,
nu de herindeling van Noord-
Limburgse gemeenten is aan
gekondigd, ons bij herhaling
de vraag stellen of zulk een
herindeling wel zin heeft, als
daarbij Oost-Brabant niet be
trokken wordt. Om, behalve
de wegen, maar enkele pun
ten te noemen. Hoe kan men
een vliegveld propageren, hoe
kan men een beter afwate
ringssysteem klaar krijgen,
een nieuwe brug over de
Maas eisen, hoe een kanaal
doorgetrokken krijgen, als
men niet minstens meer kon-
takt en meer overleg op ge
meentelijk en provinciaal vlak
heeft.
BESTUUR OP DE HELLING
Grotere samenwerking te ver
krijgen is geen gemakkelijke
zaak. Regering, provincies en
gemeenten - de drie belangrijk
ste bestuursvormen - vliegen el
kaar regelmatig in de haren over
de vraag wat nu eigenlijk wiens
bevoegdheid is. Moeilijkheden
doen zich steeds vaker voor. Dat
is, als men de deskundigen mag
geloven, niet zo vreemd. Het
Nederlandse stelsel is, menen
zij, bar ouderwets en voldoet al
lang niet meer aan de moderne
eisen. Vooral de gemeenten
moeten het ontgelden. Het sys
teem, dat plaatselijke gemeen
schappen binnen de omlijning
van een stadsmuur voor een deel
hun eigen wetten mogen vast
stellen, stamt nog uit de middel
eeuwen. De stadsmuren zijn ver
dwenen, maar de plaatselijke
bevoegdheden zijn hardnekkig
overeind gebleven. Vooral bij
die gemeenten doen zich moei
lijkheden voor. Al tientallen ja
ren worden, op last van het mi
nisterie van Binnenandse zaken,
gemeentegrenzen veranderd,
gemeenten opgeheven of samen
gevoegd. Het gaat nooit zonder
strijd. Toch zijn al die verschui
vingen en herindelingen niet
meer dan lapmiddelen.
De tijd is nu rijp, meent een
studiecommissie, om de be
stuursvorm in Nederland dras
tische op de helling te zetten.
Deze commissie, samengesteld
door het Instituut Contact Rand
gemeenten in samenwerking met
het ministerie van Binnenlandse
zaken en de Vereniging van Ne
derlandse Gemeenten, pleit vu
rig voor de instelling van ge
westen in Nederland. In zeer di
plomatieke taal overigens, want
men weet zo langzamerhand wel
hoe lang de tenen zijn van het
merendeel van de 930 Neder
landse gemeentebesturen. Wie
de in de wet vastgelegde ge
meentelijke autonomie ook maar
heel even bedreigt, kan, hoe
goed hij het ook bedoelt, reke
nen op stug verzet van vele
plaatselijke opperhoofden.
Achtergrond van alle proble
men is, hoe kan het anders, de
geduchte bevokingsgroei in Ne
derland en de noodzaak om al
maar meer huizen, fabrieken,
scholen, schouwburgen, wegen
en wat zij nog meer nodig heb
ben te bouwen. De grote ge
meenten in Nederland zijn vrij
wel allemaal volledig volge
bouwd. Bevolkingsgroei en
openbare voorzieningen houden
echter niet op bij onzichtbare
gemeentelijke of provinciale
grenzen. De grote gemeenten
komen dan ook vrijwel allemaal
om hulp aankloppen bij hun
huurlieden. Vaak ontaardt dat in
een wat kinderachtig gevecht,
waarbij woorden zoais zelfstan
digheid, overheersing, bemoei
zucht en inhaligheid als stoksla
gen heen en weer vliegen.
GEWESTEN
De studiecommissie meent,
dat de instelling van gewesten -
men denkt aan zo'n dertig tot
veertig van deze nieuwe be
stuurslichamen - deze moeilijk
heden kan voorkomen. De klas
sieke leer van de gemeentelijke
autonomie moet daarbij maar
even worden vergeten, merkt de
commissie argeloos op. De ge
westen moeten zich vooral bezig
houden met de zaken, die niet
meer door de gemeenten alleen
kunnen worden opgelost: econo
mische ontwikkeling, volkshuis
vesting, openbaar vervoer, ver
keer en recreatie. Het geweste-
Dit is Gardisette's handige keuzestandaard. Die laat u de gordij
nen zien, zoals ze straks voor uw ramen hangen.
Wij tonen u graag het exclusieve adviesboek Decorama.
Bóórdevol adviezen voor het decoreren van alle typen ramen met
glasgordijnen. Natuurlijk is onze Gardisette voorraad altijd op peil.
Compleet met de nieuwste dessins. Bij ons kuntu er zeker
van zijn dat u geen goedkope imitatie koopt, maar altijd de èdite
Gardisette. Dat garanderen wij u met het veilige Certificaat van
Echtheid.
Prijsidee: Gardisette kost per m2 v.a.f 5^50. Hiervoor krijgt
u dan een onberispelijk glasgordijn met de volledige zekerheid
dat u het allerbeste hebt gekocht.
met de ingeweven loodveter.
complete woninginrichting Mgr. Hanssenstraat 17-19 OOSTRUM
ijk bestuur kan de gemeenten
aanwijzingen op deze gebieden
qeven, maar moet. als de ge
meenten stout blijven en niet
luisteren, ook gewestelijke ver
ordeningen kunnen maken. Het
bestuur van een gewest zou op
dezelfde manier tot stand moe
ten komen als dat van de ge
meenten: de bevolking kiest de
qewestraad door middel van al-
qemene verkiezinqen, de Kroon
benoemt een voorzitter.
Nederland heeft al een instel
ling, die wat weg heeft van zo'n
nieuw gewest, de Rijnmondraad
in het gebied van de Nieuwe
Waterweg. Dit „district" heeft
echter nauwelijks een eigen zeg
genschap, de samenwerkende
gemeenten zijn en blijven zelf
standig en maken daarvan, als
het hun uitkomt, uitbundig ge
bruik. Het is 's lands bestuurders
inmiddels wel duidelijk gewor
den, dat deze districtsvorm ook
geen ideale manier is om de be-
stuursproblemen op te lossen. De
nieuwe gewesten moeten heel
wat meer bevoegdheden krijgen
dan de huidige Rijnmondraad.
Het rapport van de studiecom
missie, dat is gebaseerd op een
uitgebreid onderzoek door de
Vrije Universiteit in Amsterdam
is gestuurd naar de politieke
partijen, naar vrijwel alle ge
meenten, naar provincies en
naar het ministerie van Binnen
landse zaken. De komende
maanden kan men heel wat dis
cussies verwachten. De bestuur
ders, die bang zijn voor hun zelf
standigheid en vastberaden de
mouwen opstropen om de eigen
positie tot het bittere einde te
verdedigen, hebben één troost.
De commissie stelt nadrukkelijk
voor om uitgebreid toezicht te
houder» op het tot standkomen
van de gewesten en de manier
waarop zij gaan werken. Niet
alleen moet de regering daartoe
een speciaal bureau oprichten,
ook de provincies (die eveneens
VANAF 18e JAAR MOGELIJKHEID VOOR AANVRAAG
Het staat wel vast dat in een groot aantal gezinnen een
gehandicapt kind aanwezig is, Het is eveneens zeker dat
zulk een kind voor zijn ouders ook in financieel opzicht
vaak een bron van ernstige zorg is. Is het kind klein, dan
loopt het allemaal nog wel los, maar zodra het kind
ouder wordt beginnen de moeilijkheden. Het kind is dan
een jonge man of vrouw geworden. Hij krijgt meer ver
langens en het vervullen van die verlangens kost geld.
Vroeger trachtten de ouders voor zo'n kind een kapitaal
tje te sparen, maar het spreekt vanzelf dat dit alleen in de
beter-gesitueerde gezinnen lukte. Minder kapitaalkrachtige
ouders konden hun gehandicapte kind, dat toch al zoveel
moest missen, niet datgene geven, waar het als men toch
recht op had. In deze leemte is nu gelukkig voorzien door
de rijksgroepsregeling voor minder-validen waarin ook
bepalingen zijn opgenomen die betrekking hebben op in
valide thuis-inwonende kinderen.
een deel van hun taak aan de
gewesten moeten afstaan) moe
ten opdrachten krijgen een al
ziend oogje in het zeil te hou
den. Die nieuwe taken bieden de
huidige bestuurders bovendien
ook een redelijk uitzicht op pro
motiekansen.
We vragen ons af of met na
me Noord-Limburg en Oost Bra
bant niet meer gebaat zouden
zijn met een gewestelijk appa
raat, dan met een herindeling,
die o.i. slechts weinig moeilijk
heden zal oplossen!
GEEN VERHAAL OP OUDERS
Het is altijd weer frappant om
te konstateren hoe weinig de
doorsnee-burger op de hoogte
is met de rechten, die met name
de algemene bijstandswet hen
kan verschaffen.
Er zijn ouders, die een invalide
kind van ouder dan achttien jaar
in huis hebben en die nog nooit
op de gedachte zijn gekomen
dat dit kind wellicht recht op
een uitkering zou kunnen heb
ben. Een uitkering die bovendien
nog volkomen onafhankelijk is
van het inkomen van de ouders.
Toch bestaat dat recht op uitke
ring er sedert de groepsregeling
voor minder-validen kracht van
wet heeft gekregen. In deze
rijksgroepsregeling zijn ook be
palingen opgenomen, die be
trekking hebben op invalide
thuis-inwonende invaiide kinde
ren van 18 t.m. 20 jaar in aan
merking komen voor een uitke
ring van 40.- per week. Kin
deren boven de 21 kunnen 60,-
per week ontvangen. Deze be
dragen worden verhoogd met de
(vervolg Z.O.Z.)
M. Schim van der Loeff, Kempweg 6
P. J. H. Mooren, Grotestraat 10
G. M. Bakens, Grotestraat 8b
Schoenhandel Janssen-Clevers, Henseniusstraat 8
Foto Studio Kruysen, Grotestraat 3
Het Witte Huis, Langstraat 13
Fa. J. Thomassen, Grotestraat 27
Bambino, Grotestraat 30
A. W. Rooyakkers, Patersstraat 10
H. Hendrix, Patersstraat 9
V. Goumans, Stationsweg 5
Peter Hendrix Bazar, Grotestraat 13
Gommans, Langstraat 61
Gebr. van Mil, Maasheseweg 2
H. Laurensse-Vaske, Langstraat 10
Automobielbedrijf J. Derksen, Patersstraat 29a
Firma J. Thomassen, Wilhelminastraat 6
J. van Rhee, Paterstraat 24a
De Nieuwe Schilder, Paterslaan 7
J. Hermans Brillen, Grotestraat 8
Creemers, IJs, bier en limonades
Past. van der Gaetstraat 75
Clephas, Oude Oostrumseweg 26
Nelissen, Overloonseweg
J. Michiels, Patersstraat 22
MERSELO:
Janssen, Grootdorp 35
Lankveld, Grootdorp 31
Bonants, Schoenmagazijn
OOSTRUM:
Derks-Camps, Mgr. Hanssenstraat 17-19
B. Valckx, Mgr. Hanssenstraat 1
J. J. Verheyen-Kessels, Mgr. Hanssenstraat
CASTENRAY:
Heidens, Horsterweg 58
OIRLO:
Linskens, Hoofdstraat 20
A. Nelissen-Verheyen, Hoofdstraat 26
G. Gommans, Hoofdstraat 37
YSSELSTEYN:
Baltissen, Lovinckplein 4
Wed. Custers, Lovinckplein 10
Bos-Janssen, Lovinckplein 1
F. van Dierendonck, Jan Poelsweg 13
Gebr. Keysers, Lovinckplein 3
WANSSUM:
Poels, levensmiddelen
Jenniskens, Huishoudelijke artikelen, sanitair
J. Peters, Meerloseweg 2