Lonen en prijzen Houdt uw woonplaats schoon BU TUMMERS Overpeinzingen kom even naar DE WASCOMAAT NIET DUUR EN ONGELOOFLIJK HANDIG! DE COMPACTE TIJDELIJK VOOR HANOMAG TRUCK-SERVICE VRIJDAG 4 APRIL 1969 No. 14 NEGENTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS ^UoTE™rPOSnTBSIn, WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN ADVERTENTIEPRIJS lldptrim ABONNEMENTS PRIJS PEK KWAKT AAL f (buitw Vaanjy 115) Hoeveel er de laatste maanden ook al is geschreven over de loon- en prijsspiraal, waarin onze economie verzeild dreigt te raken, toch bereiken ons nog herhaaldelijk vragen hierover waaruit blijkt dat de werkelijke betekenis en het werkelijke gevaar van de ontwikkeling die aan de gang is, in de hitte van de strijd niet goed uit de verf is gekomen. In de politieke strijd, die over lonen en prijzen aan de gang is, worden de economische aspecten van het probleem meestal maar zeer eenzijdig belicht, worden belang rijke punten overgeslagen en kleinigheden opgeblazen; en ontstaat een tendentieus vertekend beeld. Niettemin blijft gelden, dat een onvolledige waarheid in feite een onwaarheid is en dat men niet straffeloos de helft andermans helft van het probleem maar kan overslaan. Wanneer we met z'n allen in één bootje zitten en dat doen we dan is het niet voldoende, dat ons deel van de boot niet lekt; als het andere ein de zinkt gaan we mee. MATIGING NODIG Het is nodig, dat een ieder zich wat matigt in zijn eisen, opdat een ander ook kan blijven leVen. Daar over is iedereen het eens. De moei lijkheid is, dat velen van mening zijn dat van henzelf te veel matiging wordt gevraagd en dat een ander te gulzig is. Het gevolg is dat het politieke to neel te vergelijken is met een troep kinderen, die appels aan het verde len zijn, waarbij ieder kind probeert het ander zover te krijgen dat hij uit netheid de kleinste neemt. TERING EN NERING Het belangrijkste punt is nog al tijd dat men achteruit gaat als men meer opmaakt dan men verdient. Ook nationaal gezien geldt dat ten volle. Aangezien de grote massa lo nen voor bijna 100% pleegt te wor den opgeconsumeerd, leidt een loonsverhoging direct tot een grotere vertering. Dat kan bezwaarlijk zijn, want al les wat geproduceerd of op een an dere wijze verdiend wordt is niet zonder meer verteerbaar inkomen. Een aanzienlijk deel daarvan is no dig om de verbruikte bedrijfsmidde len te vervangen, om bestaande te moderniseren, voor wegen en water werken, zelfs voor een gewapende macht; allemaal dingen die nodig zijn om te waarborgen dat we als natie volgende week of volgend jaar ook nog in staat zullen zijn een bo terham te verdienen. Hier kijkt direct de politiek al om de hoek: wie zegt dat een gewapende macht niet nodig is, houdt meer ver teerbaar inkomen over. IN DE KNEL Belangrijker is de tegenstelling die ontstaat tussen de eigenaren van die bedrijfsmiddelen, de ondernemers, en degenen die graag een hoge prijs voor hun arbeid ontvangen. De on dernemers, die graag een beetje winst overhouden, betogen dat de verteringen, dus de lonen, niet te veel moeten stijgen, omdat anders de investerignen, nodig om de toekomst van ons nationaal produktie-appa- raat te verzekeren, in de knel te ko men. Bovendien zijn de lasten van de kleine ondernemers soms zo zwaar, dat zij geen hogere lonen kunnen uitbetalen als er geen verhoogde in komsten (dus hogere prijzen voor hun produkten) tegenover staan. DE PRIJS VAN DE ARBEID De felle voorstanders van de prijs- beheersing die het prijspeil terug zouden willen brengen tot dat van eind 1968, zijn opvallend stil over de lonen in dat verband. Zouden zij niet weten dat het loon ook een prijs is? Voor de ondernemer is het loon het belangrijkste deel van zijn kost prijs. Want ook de prijs van zijn grondstoffen en bedrijfsmiddelen be staat indirect grotendeels uit loon. Wat voor een autofabriek de prijs van het staal is, bestaat voor de hoogovens voor een belangrijk deel uit loon en ijzererts. Maar wat voor de hoogovens de prijs van dat erts is, is voor de leverancier daarvan weer voor een deel loon. Voor een ander deel vracht, wat voor de transpor teur weer gedeeltelijk loon is. Enzo voort, totdat bijna alles loon is. Het is dus ook te gulzig en niet heltmaal eerlijk, om alleen over prijsbevriezing te praten, zonder daarin de lonen te betrekken. DE GELDWAARDE Men zou kunnen denken dat het niet zo uitmaken als lonen en prijzen gelijkelijk zouden stijgen. Dat is echter niet juist, want het is niet mogelijk alle schulden en vorderingen, pensioenen en lijf renten telkens met hetzelfde per centage te verhogen. Het is niet te berekenen en gewoonweg onuit voerbaar. Toch zit. er in de jaarlijkse stijging van lonen en prijzen een element dat op deze wijze de geldontwaarding veroorzaakt. Het is het wederzijds trekken van de belangengroepen, dat dit verschijnsel veroorzaakt, dat tot gevolg heeft dat wie schulden heeft in deze slechtere guldens, en dus maar gedeeltelijk, terugbetaalt. En dat wie spaargeld heeft, jdaarvoor altijd minder kan kopen dan wat hij zich destijds heeft ontzegd, om te kunnen sparen. Ook in het buitenland is dat zo, soms minder sterk, soms nog ster ker. Wanneer nu bij ons de prijzen en de lonen het sterkst zouden stij gen zou dat meebrengen dat wij aan het buitenland niet meer zouden kunnen verkopen, want de wissel koersen kunnen niet zomaar worden verlaagd. Onze gulden zou te duur worden voor een buitenlander, ge zien wat hij er voor zou kunnen ko- Voor uw rijbewijs naar Autorijschool Wim Claessens Aanmelden Kennedyplein 10 tel. 2471 Poststraat 8 tel. 1429 Erkend A.N.W.B., Bovag, Vamor gediplomeerd pen. Wij zouden aan klanten en in- komen verliezen. ONS MESTVARKEN Ook het omgekeerde is gevaarlijk, want dan koopt het buitenland niet alleen onze produkten goedkoop, maar ook onze landerijen, huizen, fabrieken, aandelen en andere bezit tingen. Wanneer we onze welvaartsstaat nu vergelijken met een mestvarken, dan zal het duidelijk zijn, dat het beest alleen goed groeit indien we het goed verzorgen. Als het losloopt, waar het zelf wil, wordt het niet al leen niet vet, maar het zou zeer wel kunnen verongelukken. Het moet goed bestuurd worden, door ons al len tezamen, als het zal lopen waar wij willen. Het lijkt er echter in de praktijk vaak op, dat wij allen naar ver schillende kanten trekken, zodat on ze krachten elkaar opheffen en ons varken toch loopt waar het zelf wil. POLITIEK Gezien het bovenstaande zou er wat voor te zeggen zijn (en velen zeggen dat ook) om ons varken met strenge loon- en prijsvoorschriften te besturen. Doch dat heeft ook weer bezwaren. De monopolievorming die door de publiekrechterlijke bedrijfs organisatie is ontstaan, keert zich nu juist tegen degenen die er destijds het hardst om hebben geroepen en nu zien dat de verticale prijsbindin gen hun deel van de nationale koek kleiner maken; ten gunste van vele ondernemers die destijds niet wil den. Nog meer geregel zou nog meer verstarren. Het is daarom dat velen voor die strakke prijsvoorschriften terugschrikken. Maximumprijzen zijn al vaker gebleken tevens als minimumprijzen te werken. En wij voelen immers toch niet zo voor overheidsbemoeiing En er is nog een groot bezwaar. In de landen waar alles perfect ge regeld is, blijkt in de praktijk dat er zoveel eenheid van denken en han delen moet worden voorgeschreven, dat niet meer toegestaan kan wor den dat andersdenkenden hardop zeggen wat zij denken. Zij zouden de massa in de war kunnen brengen en hoe ingewikkelder het uurwerkje is, hoe meer schade doet al een klein zandkorreltje. Het zou bovendien niet stroken met de aard van ons volk als we niet zelf de regering mochten uit kiezen, die we voor ongeschikt wil len uitschelden. Maar we raken in de politiek, en dus stoppen we voordat we fijn ruzie krijgen, omdat we mo gen zeggen wat we denken. De lente, die in maart al moest beginnen schijnt nu inderdaad door te breken. En het beter wordende weer nodigt de mensen uit naar buiten te gaan, het jonge groen te bewonderen en in Gods vrije natuur nieuwe kracht op te doen Men doet daarbij dan menige min der prettige ontdekking opMen ziet in de jachthaven van Wanssum tussen de fraaie boten de dode vis sen liggen, een half vergane matras en de vuiligheid en viezigheid, die de beek daar ruimschoots aanspoelt. Men ziet in Oostrum het afgesneden stuk beek, midden in, wat men noemt, de kom, vol afval en smeer lapperij. Men ruikt in Oirlo de min der frisse geurten van een beek, die even verder op het vee tot drink plaats moet dienen. En men vindt in Castenray een zeldzaam fraai stuk natuurgebied verworden tot een openbare vuilnisbelt. Zo kunnen we doorgaan. In Mer- selo verrijken oude ingevallen schu ren en boerderijen het landschap. Op de Smakt is de beek de openbare vuilnisbelt. Wie door onze bossen dwaalt stuit op de meest onwaarschijnlijke plaat sen op „drekshopten", zo maar neer gekwakt. In kom en kerkdorpen waaien U de leege friteszakken een welkom om de oren en de noord westkant van de gemeente wordt verpest door de afvoer en de stank van Venrays vloeivelden. Op het Henseniusplein was eerste PHILIPS WASDROGER Philips compact wasdroger voor 2 kg wasgoed. Kan staan èn hangen bij elk stopcontact. Afm. 59%x57x54 cm. RADIO - T.V. - WASAUTO MATEN - CENTRIFUGES EN ALLE ANDERE ELECTRISCHE HUISHOUDELIJKE APPARA TEN ROERMOND: LAURENTIUS- PLEIN 9 TEL. 5351 - HELDEN- PANNINGEN: MARKT39 TEL. 1300-VENRAY: LANGSTR.1 TELEFOON 3030 Paasdag een grote hoop vuiligheid bijeen gewaaid, die tot dinsdagmor gen moest blijven liggen. In de stra ten rond patatfrites-kramen is dit elke week zo! Zeer bevorderlijk voor vreemdelingenverkeer Neen, wie zijn ogen de kost geeft, die moet eerlijk erkennen dat het in kom en kerkdorpen op menige plaats een doodgewone „troep" is. En wat erger is, men begint dat zelfs heel gewoon te vinden. Onder het argu ment dat men geen vuilnisbakken heeft, dat de vuilniswagen het grof vuil te weinig op komt halen, dat men geen stortplaats heeft, of dat die te ver weg ligt, kletst men zijn afval links en rechts maar neer, waar men hem net kwüt kan, zon der dat de politie het ziet VERFRAAIING De gemeente heeft vooral sinds de oorlog het nodige gedaan aan ver fraaiing van de gemeente. Volgtens het oordeel van sommigen nog veel te weinig, maar men moet toch eer lijk erkennen dat b ij en tussen veel ni euwbouw, bij en in veel niuewe wijken groenstroken en plantsoen tjes zijn aangelegd, bomen zijn ge plant en heesters. Dat heeft enorm veel geld gekost ook daarop mag wel eens gewezen worden en het resultaat zou moeten zijn dat onze hele gemeente een heel wat aantrek kelijker beeld biedt, waardoor de leefbaarheid, zoals dat heet, dat enorm verbeterd zou zijn. Wie dit fraais echter eens wat na der bekijkt, wordt het zonder veel moeite duidelijk, dat verschillende gazons groenstruiken en plantsoen tjes gebruikt worden als voetbal- en speelvelden. Onder het motto van: dan met de gemeente maar zorgen dateer speelterreinen komen, vinden ouders en opvoeders het schijnbaar heel gewoon dat de jeugd zich dan maar uitkuurt in wat men dan open baar groen noemt. Dat daarbij het gras lijdt, struiken en bloemen ver nield worden, afrastering overhoop geschopt worden en van bomen tak ken worden gekraakt, schijnt weinig mensen te deren. Wie in west bijv. eens langs de pas aangelegde gazons kijkt naar de daar geplaatste bomen, ziet dat al menig boompje „genekt" is. De lie ve last draagt dan gemeentewerken en vinden we terug in de post on derhoud van openbaar groen op de begroting, die*mede ook door deze dingen met het jaar hoger wordt. Dat het een gemeenschapszaak is, dit openbaar groen in stand te hou den en de daarvoor uitgetrokken gelden tot hun recht te laten komen, is iets dat velen nog steeds niet door hebben. Evenmin als ze er begrip voor op kunnen brengen dat men zowel in eigen belang handelt als in het algemeen belang, als men zijn vuiligheid niet her en der maar AUTOMOBIELBEDRIJF BOM STATIONSWEG 183 TELEFOON 2325 OOSTRUM VENRAY neerkwakt, maar alleen op de daar voor bestemde plaats hetzij in een vuilnisbak, hetzij op de stortplaats. VIESPEUKEN Deze onverschilligheid ten aanzien van de leefbaarheid van onze ge meente is des te opmerkelijker als men het geschreeuw hoort wanneer in een of ander bestemmingsplan niet het openbare groen meteen wordt „aangelegd" of wanneer de vuilnisdienst de tarieven verhoogt van 18,tot 25, Dat laatste betekent notabene dat voor zegge en schrijven een kwartje per week de vuilniswagen voorrijdt om ongeveer een kilo of zes, zeven vuil mee te nemen Dat bedrag schijnt sommigen nog te veel af te zijn en men riskeert het liever een procesverbaal op te lopen als men gesnapt wordt met hier of daar zelf puin of vuiligheid neer te gooien Naast de friteszakken, zullen met de lente de ijspapiertjes weer lustig door onze straten dwarrelen, on danks het feit dat in de hoofdstraten praktisch om de twee lantaarnpalen een vuilnisbak hangt en de ijsco man een papiermand bij zich heeft. Waarom het daarin gooien, de straat is er toch goed voor Het verontwaardigd gezicht van de jongeman, die toen hij een f rites- zak leeg gegeten had, op straat gooi de, door een agent gevraagd werd of hij dat thuis ook deed, zegt in dit opzicht wel heel veel. Men vindt zo'n vergelijking ongepast, zelfs brutaal en helemaal niet ter zake doende. Men heeft het besef niet dat het leefbaar en het schoon houden van een kern, een dorp, een plaats geen zaak is die alleen maar de gemeente aangaat, maar dat ieder van ons daar zijn steentje aan bij te dragen heeft. Niet in de vorm van vuilig heid achteraf of gewoon op straat neergesmeten, maar door een posi tieve inzet. Dat wil zeggen door niet alleen zijn eigen stoep of straatje rein te houden maar mee te werken een hele gemeente aantrekkelijker en leefbaarder te makenMet dat voornemen konden we rustig alle maal de lente tegemoet gaan. Een lente, die nu op verschillende plaat sen geen kans krijgt door de rom mel BOSSEN Wie er twijfelt of Venrays bosbe- zit inderdaad een recreatieve funktie zal krijgen, had in het afgelopen Paas-weekend een kijkje moeten gaan nemen in de bossen langs de Beekweg en de Midden Peelweg. Hij zou dan ervaren hebben dat honder den mensen aangename verpozing zochten juist in die bossen, daar picknickten en wandelden en volop profiteerden van het feit dat deze bossen thans voor het publiek zijn opengesteld. Het is misschien dan ook goed op enkele fouten en feilen te wijzen, die 'n verblijf in de bossen minder aan genaam maken. Dat is op de eerste plaats het feit dat men sommige brandgangen gebruikt als auto-snel weg. Terwille van de rust en ook van de veiligheid schijnt het gebo den te zijn bij toegangswegen slag- bomen of iets dergelijks aan te bren gen, die verhinderen dat men een soort auto-cross gaat maken, daar, waar anderen wandelen en de stilte zoeken. Op de wteede plaats heeft menig natuurliefhebber in het afgelopen weekend zijn hart vastgehouden, bij de konstatering hoevelen er nog rookten in de nu kurkdroge bossen. Een weggegooid sigarettenpeukje had fatale gevolgen kunnen hebben. En ondanks waarschuwingen door radio en televisie in dat weekend. Is uw hulp niet gekomen Heeft moeder het druk of is ze ziek Schrikt u van hoge stroomrekeningen Hebt u moeite met het wasdrogen Is het thuis ongezellig vanwege de was? Geopend van 's morgens 7 uur iol 's avonds 9 uur, op zaterdag geopend tot 5 uur n.m.

Peel en Maas | 1969 | | pagina 5