Lonen en prijzen
Houdt uw woonplaats schoon
BU TUMMERS
Overpeinzingen
kom even naar DE WASCOMAAT
NIET DUUR EN
ONGELOOFLIJK
HANDIG!
DE COMPACTE
TIJDELIJK VOOR
HANOMAG
TRUCK-SERVICE
VRIJDAG 4 APRIL 1969 No. 14
NEGENTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
^UoTE™rPOSnTBSIn, WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
ADVERTENTIEPRIJS lldptrim ABONNEMENTS
PRIJS PEK KWAKT AAL f (buitw Vaanjy 115)
Hoeveel er de laatste maanden ook al is geschreven over de loon-
en prijsspiraal, waarin onze economie verzeild dreigt te raken,
toch bereiken ons nog herhaaldelijk vragen hierover waaruit blijkt
dat de werkelijke betekenis en het werkelijke gevaar van de
ontwikkeling die aan de gang is, in de hitte van de strijd niet
goed uit de verf is gekomen. In de politieke strijd, die over lonen
en prijzen aan de gang is, worden de economische aspecten van
het probleem meestal maar zeer eenzijdig belicht, worden belang
rijke punten overgeslagen en kleinigheden opgeblazen; en ontstaat
een tendentieus vertekend beeld.
Niettemin blijft gelden, dat een onvolledige waarheid in feite een
onwaarheid is en dat men niet straffeloos de helft andermans
helft van het probleem maar kan overslaan. Wanneer we met
z'n allen in één bootje zitten en dat doen we dan is het niet
voldoende, dat ons deel van de boot niet lekt; als het andere ein
de zinkt gaan we mee.
MATIGING NODIG
Het is nodig, dat een ieder zich
wat matigt in zijn eisen, opdat een
ander ook kan blijven leVen. Daar
over is iedereen het eens. De moei
lijkheid is, dat velen van mening
zijn dat van henzelf te veel matiging
wordt gevraagd en dat een ander te
gulzig is.
Het gevolg is dat het politieke to
neel te vergelijken is met een troep
kinderen, die appels aan het verde
len zijn, waarbij ieder kind probeert
het ander zover te krijgen dat hij uit
netheid de kleinste neemt.
TERING EN NERING
Het belangrijkste punt is nog al
tijd dat men achteruit gaat als men
meer opmaakt dan men verdient.
Ook nationaal gezien geldt dat ten
volle. Aangezien de grote massa lo
nen voor bijna 100% pleegt te wor
den opgeconsumeerd, leidt een
loonsverhoging direct tot een grotere
vertering.
Dat kan bezwaarlijk zijn, want al
les wat geproduceerd of op een an
dere wijze verdiend wordt is niet
zonder meer verteerbaar inkomen.
Een aanzienlijk deel daarvan is no
dig om de verbruikte bedrijfsmidde
len te vervangen, om bestaande te
moderniseren, voor wegen en water
werken, zelfs voor een gewapende
macht; allemaal dingen die nodig
zijn om te waarborgen dat we als
natie volgende week of volgend jaar
ook nog in staat zullen zijn een bo
terham te verdienen.
Hier kijkt direct de politiek al om
de hoek: wie zegt dat een gewapende
macht niet nodig is, houdt meer ver
teerbaar inkomen over.
IN DE KNEL
Belangrijker is de tegenstelling die
ontstaat tussen de eigenaren van die
bedrijfsmiddelen, de ondernemers,
en degenen die graag een hoge prijs
voor hun arbeid ontvangen. De on
dernemers, die graag een beetje
winst overhouden, betogen dat de
verteringen, dus de lonen, niet te
veel moeten stijgen, omdat anders de
investerignen, nodig om de toekomst
van ons nationaal produktie-appa-
raat te verzekeren, in de knel te ko
men.
Bovendien zijn de lasten van de
kleine ondernemers soms zo zwaar,
dat zij geen hogere lonen kunnen
uitbetalen als er geen verhoogde in
komsten (dus hogere prijzen voor
hun produkten) tegenover staan.
DE PRIJS VAN DE ARBEID
De felle voorstanders van de prijs-
beheersing die het prijspeil terug
zouden willen brengen tot dat van
eind 1968, zijn opvallend stil over de
lonen in dat verband. Zouden zij
niet weten dat het loon ook een prijs
is?
Voor de ondernemer is het loon
het belangrijkste deel van zijn kost
prijs. Want ook de prijs van zijn
grondstoffen en bedrijfsmiddelen be
staat indirect grotendeels uit loon.
Wat voor een autofabriek de prijs
van het staal is, bestaat voor de
hoogovens voor een belangrijk deel
uit loon en ijzererts. Maar wat voor
de hoogovens de prijs van dat erts is,
is voor de leverancier daarvan weer
voor een deel loon. Voor een ander
deel vracht, wat voor de transpor
teur weer gedeeltelijk loon is. Enzo
voort, totdat bijna alles loon is.
Het is dus ook te gulzig en niet
heltmaal eerlijk, om alleen over
prijsbevriezing te praten, zonder
daarin de lonen te betrekken.
DE GELDWAARDE
Men zou kunnen denken dat het
niet zo uitmaken als lonen en
prijzen gelijkelijk zouden stijgen.
Dat is echter niet juist, want het
is niet mogelijk alle schulden en
vorderingen, pensioenen en lijf
renten telkens met hetzelfde per
centage te verhogen. Het is niet te
berekenen en gewoonweg onuit
voerbaar.
Toch zit. er in de jaarlijkse stijging
van lonen en prijzen een element dat
op deze wijze de geldontwaarding
veroorzaakt. Het is het wederzijds
trekken van de belangengroepen, dat
dit verschijnsel veroorzaakt, dat tot
gevolg heeft dat wie schulden heeft
in deze slechtere guldens, en dus
maar gedeeltelijk, terugbetaalt. En
dat wie spaargeld heeft, jdaarvoor
altijd minder kan kopen dan wat hij
zich destijds heeft ontzegd, om te
kunnen sparen.
Ook in het buitenland is dat zo,
soms minder sterk, soms nog ster
ker. Wanneer nu bij ons de prijzen
en de lonen het sterkst zouden stij
gen zou dat meebrengen dat wij aan
het buitenland niet meer zouden
kunnen verkopen, want de wissel
koersen kunnen niet zomaar worden
verlaagd. Onze gulden zou te duur
worden voor een buitenlander, ge
zien wat hij er voor zou kunnen ko-
Voor uw rijbewijs naar
Autorijschool
Wim Claessens
Aanmelden
Kennedyplein 10 tel. 2471
Poststraat 8 tel. 1429
Erkend A.N.W.B., Bovag,
Vamor gediplomeerd
pen. Wij zouden aan klanten en in-
komen verliezen.
ONS MESTVARKEN
Ook het omgekeerde is gevaarlijk,
want dan koopt het buitenland niet
alleen onze produkten goedkoop,
maar ook onze landerijen, huizen,
fabrieken, aandelen en andere bezit
tingen.
Wanneer we onze welvaartsstaat
nu vergelijken met een mestvarken,
dan zal het duidelijk zijn, dat het
beest alleen goed groeit indien we
het goed verzorgen. Als het losloopt,
waar het zelf wil, wordt het niet al
leen niet vet, maar het zou zeer wel
kunnen verongelukken. Het moet
goed bestuurd worden, door ons al
len tezamen, als het zal lopen waar
wij willen.
Het lijkt er echter in de praktijk
vaak op, dat wij allen naar ver
schillende kanten trekken, zodat on
ze krachten elkaar opheffen en ons
varken toch loopt waar het zelf wil.
POLITIEK
Gezien het bovenstaande zou er
wat voor te zeggen zijn (en velen
zeggen dat ook) om ons varken met
strenge loon- en prijsvoorschriften
te besturen. Doch dat heeft ook weer
bezwaren. De monopolievorming die
door de publiekrechterlijke bedrijfs
organisatie is ontstaan, keert zich nu
juist tegen degenen die er destijds
het hardst om hebben geroepen en
nu zien dat de verticale prijsbindin
gen hun deel van de nationale koek
kleiner maken; ten gunste van vele
ondernemers die destijds niet wil
den.
Nog meer geregel zou nog meer
verstarren. Het is daarom dat velen
voor die strakke prijsvoorschriften
terugschrikken. Maximumprijzen
zijn al vaker gebleken tevens als
minimumprijzen te werken. En wij
voelen immers toch niet zo voor
overheidsbemoeiing
En er is nog een groot bezwaar.
In de landen waar alles perfect ge
regeld is, blijkt in de praktijk dat er
zoveel eenheid van denken en han
delen moet worden voorgeschreven,
dat niet meer toegestaan kan wor
den dat andersdenkenden hardop
zeggen wat zij denken. Zij zouden
de massa in de war kunnen brengen
en hoe ingewikkelder het uurwerkje
is, hoe meer schade doet al een klein
zandkorreltje.
Het zou bovendien niet stroken
met de aard van ons volk als we
niet zelf de regering mochten uit
kiezen, die we voor ongeschikt wil
len uitschelden. Maar we raken in de
politiek, en dus stoppen we voordat
we fijn ruzie krijgen, omdat we mo
gen zeggen wat we denken.
De lente, die in maart al moest beginnen schijnt nu inderdaad
door te breken. En het beter wordende weer nodigt de mensen
uit naar buiten te gaan, het jonge groen te bewonderen en in
Gods vrije natuur nieuwe kracht op te doen
Men doet daarbij dan menige min
der prettige ontdekking opMen
ziet in de jachthaven van Wanssum
tussen de fraaie boten de dode vis
sen liggen, een half vergane matras
en de vuiligheid en viezigheid, die
de beek daar ruimschoots aanspoelt.
Men ziet in Oostrum het afgesneden
stuk beek, midden in, wat men
noemt, de kom, vol afval en smeer
lapperij. Men ruikt in Oirlo de min
der frisse geurten van een beek, die
even verder op het vee tot drink
plaats moet dienen. En men vindt in
Castenray een zeldzaam fraai stuk
natuurgebied verworden tot een
openbare vuilnisbelt.
Zo kunnen we doorgaan. In Mer-
selo verrijken oude ingevallen schu
ren en boerderijen het landschap.
Op de Smakt is de beek de openbare
vuilnisbelt.
Wie door onze bossen dwaalt stuit
op de meest onwaarschijnlijke plaat
sen op „drekshopten", zo maar neer
gekwakt. In kom en kerkdorpen
waaien U de leege friteszakken een
welkom om de oren en de noord
westkant van de gemeente wordt
verpest door de afvoer en de stank
van Venrays vloeivelden.
Op het Henseniusplein was eerste
PHILIPS WASDROGER
Philips compact wasdroger voor 2 kg wasgoed. Kan staan èn hangen bij elk
stopcontact. Afm. 59%x57x54 cm.
RADIO - T.V. - WASAUTO
MATEN - CENTRIFUGES EN
ALLE ANDERE ELECTRISCHE
HUISHOUDELIJKE APPARA
TEN
ROERMOND: LAURENTIUS-
PLEIN 9 TEL. 5351 - HELDEN-
PANNINGEN: MARKT39 TEL.
1300-VENRAY: LANGSTR.1
TELEFOON 3030
Paasdag een grote hoop vuiligheid
bijeen gewaaid, die tot dinsdagmor
gen moest blijven liggen. In de stra
ten rond patatfrites-kramen is dit
elke week zo! Zeer bevorderlijk voor
vreemdelingenverkeer
Neen, wie zijn ogen de kost geeft,
die moet eerlijk erkennen dat het in
kom en kerkdorpen op menige plaats
een doodgewone „troep" is. En wat
erger is, men begint dat zelfs heel
gewoon te vinden. Onder het argu
ment dat men geen vuilnisbakken
heeft, dat de vuilniswagen het grof
vuil te weinig op komt halen, dat
men geen stortplaats heeft, of dat
die te ver weg ligt, kletst men zijn
afval links en rechts maar neer,
waar men hem net kwüt kan, zon
der dat de politie het ziet
VERFRAAIING
De gemeente heeft vooral sinds de
oorlog het nodige gedaan aan ver
fraaiing van de gemeente. Volgtens
het oordeel van sommigen nog veel
te weinig, maar men moet toch eer
lijk erkennen dat b ij en tussen veel
ni euwbouw, bij en in veel niuewe
wijken groenstroken en plantsoen
tjes zijn aangelegd, bomen zijn ge
plant en heesters. Dat heeft enorm
veel geld gekost ook daarop mag
wel eens gewezen worden en het
resultaat zou moeten zijn dat onze
hele gemeente een heel wat aantrek
kelijker beeld biedt, waardoor de
leefbaarheid, zoals dat heet, dat
enorm verbeterd zou zijn.
Wie dit fraais echter eens wat na
der bekijkt, wordt het zonder veel
moeite duidelijk, dat verschillende
gazons groenstruiken en plantsoen
tjes gebruikt worden als voetbal- en
speelvelden. Onder het motto van:
dan met de gemeente maar zorgen
dateer speelterreinen komen, vinden
ouders en opvoeders het schijnbaar
heel gewoon dat de jeugd zich dan
maar uitkuurt in wat men dan open
baar groen noemt. Dat daarbij het
gras lijdt, struiken en bloemen ver
nield worden, afrastering overhoop
geschopt worden en van bomen tak
ken worden gekraakt, schijnt weinig
mensen te deren.
Wie in west bijv. eens langs de
pas aangelegde gazons kijkt naar de
daar geplaatste bomen, ziet dat al
menig boompje „genekt" is. De lie
ve last draagt dan gemeentewerken
en vinden we terug in de post on
derhoud van openbaar groen op de
begroting, die*mede ook door deze
dingen met het jaar hoger wordt.
Dat het een gemeenschapszaak is,
dit openbaar groen in stand te hou
den en de daarvoor uitgetrokken
gelden tot hun recht te laten komen,
is iets dat velen nog steeds niet door
hebben. Evenmin als ze er begrip
voor op kunnen brengen dat men
zowel in eigen belang handelt als in
het algemeen belang, als men zijn
vuiligheid niet her en der maar
AUTOMOBIELBEDRIJF BOM
STATIONSWEG 183 TELEFOON 2325
OOSTRUM VENRAY
neerkwakt, maar alleen op de daar
voor bestemde plaats hetzij in een
vuilnisbak, hetzij op de stortplaats.
VIESPEUKEN
Deze onverschilligheid ten aanzien
van de leefbaarheid van onze ge
meente is des te opmerkelijker als
men het geschreeuw hoort wanneer
in een of ander bestemmingsplan
niet het openbare groen meteen
wordt „aangelegd" of wanneer de
vuilnisdienst de tarieven verhoogt
van 18,tot 25,
Dat laatste betekent notabene dat
voor zegge en schrijven een kwartje
per week de vuilniswagen voorrijdt
om ongeveer een kilo of zes, zeven
vuil mee te nemen
Dat bedrag schijnt sommigen nog
te veel af te zijn en men riskeert het
liever een procesverbaal op te lopen
als men gesnapt wordt met hier of
daar zelf puin of vuiligheid neer te
gooien
Naast de friteszakken, zullen met
de lente de ijspapiertjes weer lustig
door onze straten dwarrelen, on
danks het feit dat in de hoofdstraten
praktisch om de twee lantaarnpalen
een vuilnisbak hangt en de ijsco
man een papiermand bij zich heeft.
Waarom het daarin gooien, de straat
is er toch goed voor
Het verontwaardigd gezicht van
de jongeman, die toen hij een f rites-
zak leeg gegeten had, op straat gooi
de, door een agent gevraagd werd
of hij dat thuis ook deed, zegt in dit
opzicht wel heel veel. Men vindt zo'n
vergelijking ongepast, zelfs brutaal
en helemaal niet ter zake doende.
Men heeft het besef niet dat het
leefbaar en het schoon houden van
een kern, een dorp, een plaats geen
zaak is die alleen maar de gemeente
aangaat, maar dat ieder van ons
daar zijn steentje aan bij te dragen
heeft. Niet in de vorm van vuilig
heid achteraf of gewoon op straat
neergesmeten, maar door een posi
tieve inzet. Dat wil zeggen door niet
alleen zijn eigen stoep of straatje
rein te houden maar mee te werken
een hele gemeente aantrekkelijker
en leefbaarder te makenMet dat
voornemen konden we rustig alle
maal de lente tegemoet gaan. Een
lente, die nu op verschillende plaat
sen geen kans krijgt door de rom
mel
BOSSEN
Wie er twijfelt of Venrays bosbe-
zit inderdaad een recreatieve funktie
zal krijgen, had in het afgelopen
Paas-weekend een kijkje moeten
gaan nemen in de bossen langs de
Beekweg en de Midden Peelweg. Hij
zou dan ervaren hebben dat honder
den mensen aangename verpozing
zochten juist in die bossen, daar
picknickten en wandelden en volop
profiteerden van het feit dat deze
bossen thans voor het publiek zijn
opengesteld.
Het is misschien dan ook goed op
enkele fouten en feilen te wijzen, die
'n verblijf in de bossen minder aan
genaam maken. Dat is op de eerste
plaats het feit dat men sommige
brandgangen gebruikt als auto-snel
weg. Terwille van de rust en ook
van de veiligheid schijnt het gebo
den te zijn bij toegangswegen slag-
bomen of iets dergelijks aan te bren
gen, die verhinderen dat men een
soort auto-cross gaat maken, daar,
waar anderen wandelen en de stilte
zoeken.
Op de wteede plaats heeft menig
natuurliefhebber in het afgelopen
weekend zijn hart vastgehouden, bij
de konstatering hoevelen er nog
rookten in de nu kurkdroge bossen.
Een weggegooid sigarettenpeukje
had fatale gevolgen kunnen hebben.
En ondanks waarschuwingen door
radio en televisie in dat weekend.
Is uw hulp niet gekomen
Heeft moeder het druk of is ze ziek
Schrikt u van hoge stroomrekeningen
Hebt u moeite met het wasdrogen
Is het thuis ongezellig vanwege de was?
Geopend van 's morgens 7 uur iol 's avonds 9 uur, op zaterdag geopend tot 5 uur n.m.