Gelooft u nog in
Cabnawfaófdócht
VRIJDAG 28 FEBRUARI 1969 No. 9
NEGENTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
GROTESTRAATG28VE POSTBuf N1 "ra.0™GIRO* 050652 WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
ADVERTENTIEPRIJS 12 cL per mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL Z— (builen Venray 125)
De Knöllekes uit Leunen De Spurriemökke van Oirlo De Heilige Huuskes kregen de eerste sroepsprijs «-ÜB
Staat U wel eens bij stil dat er in
ons leven van de laatste tien, vijf
tien jaar ontzaglijk veel veranderd
is? Niet alleen dat U een bromfiets
of auto hebt gekregen, dat uw woon
plaats groter en anders geworden is,
maar dat vooral onze leefwereld, ons
aanvoelen van de dingen anders is
geworden? Een film, die tien jaar
geleden shockerend was, kan nu
geen bioscooppubliek meer trekken,
qen boek, dat we toen met interesse
gelezen hebben, is nu te wijdlopend,
personen die toen omwille van hun
positie ons vertrouwen en ons ont
zag hadden, bekijken we nu met de
zelfde (of soms nog grotere) kriti
sche instelling als ieder ander mens.
NIET GELUKKIG
Ook op het terrein van onze ge
loofsbeleving is het een en ander
veranderd. Het merkwaardige doet
zich voor, dat velen van ons hier
niet helemaal gelukkig mee zijn.
Terwijl ze andere veranderingen als
normaal beschouwen je moet toch
met je tijd meegaan heeft men
toch niet helemaal vrede met de ver
anderingen die op godsdienstig ter
rein zich aan het voltrekken zijn.
Het niet meer gaan biechten is hier
misschien het meest duidelijke voor
beeld van. Van de ene kant de op
luchting „dat het niet meer hoeft",
van de andere is men er toch ook
niet helemaal gerust op. Probeert
men dit onbehagen te omschrijven,
dan komt het ongeveer hier op neer:
vroeger wist je duidelijk wat je
moest doen om een goed christen te
zijn en te blijven: als je zondags
maar naar de kerk ging, als je re
gelmatig biechtte, als je de rozen
krans bad en 's avonds de drie wees
gegroetjes, als je bij ziekte of exa
men een kaars aanstak bij Maria
dan had 'je van jouw kant alles ge
daan om op Gods zegen te kunnen
rekenen. Het was alsof we ermee
zeiden: „God kan ons nu niets meer
maken. Wij hebben gedaan wat Hij
ons gevraagd heeft en nu is het zijn
beurt om daar iets tegenover te stel
len. „Natuurlijk werd het niet zo
uitdrukkelijk gezegd, we waren ons
van deze houding ook niet bewust,
maar we hadden wel het gevoel nu
veilig te zijn tegenover God. Hij
mocht tevreden zijn over ons.
GEEN KINDEREN MEER
l
Het besef dat je een goed chris
ten bent, ómdat je een aantal ge
beden en handelingen gedaan hebt
is nu bij velen weg. Het is de vraag
of dit zo erg is. In de m(ens zelf is
blijkbaar iets veranderd, iets wat we
willen omschrijven als: hij is geko
men van een meer magisch geloven,
zoals dat een kind eigen is, tot een
meer persoonlijk geloven. Een kind
mogen we niet kwalijk nemen, dat
het nog gelooft in de magische groot-
heid van zijn vader. Het mag nog
leven in de prettige zekerheid dat
vader en moeder overal raad op we
ten en dat zij overal voor kunnen
zorgen.
Maar wij, volwassenen, zijn onder
tussen in ons geloven geen kinderen
meer. De moderne mens is kritischer
en zelfstandiger geworden. Men
weet dat het christen zijn niet be
staat in een aantal gebeden, gebaren,
riten, dat het niet bestaat in het
veilig gevoel de Wet onderhouden
te hebben. Waarin het dan wél ligt,
weet hij niet zo goed te formuleren.
Juist dit maakt hem zo ongelukkig
met de veranderingen. Toch wil en
kan hij niet meer terug naar het
oude. Maar wel wil hij duidelijker
gaan zien waar het in het christen
dom om gaat. En bij wie zouden we
dit duidelijker kunnen zien dan bij
Hem, die de oorsprong is van dit
christendom, Jezus van Nazareth?
DE ANDERE CHRISTUS
Ons gelovig denken over Christus
is ook anders geworden. Vroeger
was Hij voor ons de almachtige
Zoon van God, die alles kon, alles
wist en je was veilig en geborgen
omdat je behoorde bij die machtige
Persoon. Elke daad van Christus,
maar vooral zijn machtige wonder
daden lieten zien dat Hij zo totaal
anders was dan wij, kleine mensen,
en dat was voor ons geruststellend,
dat wekte de grootste verwachtingen
als Hij in ons kwam bij de com
munie. Hoeveel mensen had Hij niet
genezen door een eenvoudige aanra
king. „Er ging een kracht van Hem
uitWij geloofden dat die ma
gische kracht ook ons genas, min
stens geestelijk, en onze zonden
wegnam. Kortom Christus was zo
Prins Geert van de Piëlhaze
Het weer, dat de vastelaovesvier-
ders in de voorbije carnaval zo zeer
in de steek heeft gelaten, heeft zon
dag gezorgd dat we alsnog een vas-
telaovesdag beleefden, die men niet
gauw vergeten zal. Een vriendelijk
zonnetje zorgde voor een voorjaars
dag en dat was schijnbaar voor hon
derden mensen aanleiding om dan
maar eens een kijkje te gaan nemen,
in Venray, waar immers de optocht,
die met vastelaovend niet kon trek
ken, alsnog gehouden zou worden.
Zo kon het gebeuren dat het rond
twee uur al een drukte van belang
was en dat de parkeerplaatsen in de
kom al vol waren en men zijn wa
gen nog uitsluitend in de zij-straten
kwijt kon. Ook die raakten vol, zo
dat toen om 3 uur de kinderoptocht
ging trekken, de mensen al rijen dik
de straten omzoomden.
De organisatoren hadden in deze
optochten een zwaar hoofd. Wat zou
er over zijn en hoe zou een kleine
week na vastelaovend die bepaalde
stemming wel zijn, zonder welke een
vastelaovend-optocht gqen vastel-
aovend-optocht is.
Hun vrees scheen bewaarheid te
worden bij de kinderoptocht, die
kennelijk te lijden had aan enthou
siasme, schik en plezier dat er spe
cifieke kenmerken van zijn. Of het
kwam doordat er weinig muziek
v.as, of wat de reden dan ook ge
weest moge zijn, in ieder geval was
èn kwaliteit èn kwantiteit ver bene
den het gewone peil en dat deed met
angst en beven afwachten wat dan
wel de grote optocht zou wordjen.
PRACHTIGE WAGENS
Intussen beleefde men op de
hoofdwegen verkeersopstoppingen
en liepen de straten, waarlangs de
optocht trekken zou inderdaad ge
heel vol mensen. De café's zaten
voor het merendeel geheel vol al
was van vastelaovendstemming wei
nig te merken.
Maar dan begon voor een record
aantal mensen qen bonte stoet te
trekken, die schijnbaar helemaal
niets geleden had van het barre
weer daarvoor. De muzikanten blie
zen dat het een aardigheid was en
voor het verbaasde publiek trok
groot, omdat Hij zo'n bovenmense
lijke kracht bezat, omdat Hij Gods
Zoon was.
De moderne mens wordt door iets
anders gegrepen, als hij zich laat in
spireren door het leven van Chris
tus. Dat wordt duidelijk als je jon
geren in de bijbel naar teksten laat
zoeken voor liturgievieringen. Dan
zie je dat voor hen die Christus niet
belangrijk is, omdat Hij een wonder
heeft gedaan. Het gaat hen om om
iets anders. Ze zoeken naar iets,
waarin Christus voor hen een inspi
rerend voorbeeld is en onbewust ko
men ze dichter bij de kern van het
evangelie dan hen die verbluft raak
ten door Christus' wonderen. De
moderne mens ziet in Christus voor
al „de mens-voor-anderen". Het is
een bestaan voor anderen. Hij kiest
partij voor de armen, de blinden, de
zondaars, de overspelige vrouw, de
hongerigen en de treurenden, voor
allen die weten dat zij behoeftig zijn
voor de minsten. Terwijl de leerlin
gen verwachten dat Hij zijn heer
lijkheid zal demonstreren carrière
zal maken, neemt Hij het op voor de
onderliggende partij. Hij probeert
niet zijn leven en Zichzelf te redden,
maar wil juist zijn leven geven ten
bate van anderen. De weg die Hij
doelbewust gaat staat loodrecht op
de aspiraties van de leerlingen en
van ons. „De Mensenzoon is niet ge
komen om gediend te worden, maar
om te dienen
„Toen de farizeeën dat zagen, zei
den ze tot zijn leerlingen: Waarom
eet Uw Meester met tollaenars en
zondaars? Hij hoorde dit en zei: Niet
de gezonden hebben een dokter no
dig, maar de zieken. Gaat heen en
leert wat het zeggen wil: Ik wil lie
ver barmhartigheid dan offers. Ik
ben niet gekomen om rechtvaardigen
toen al de machtige prinsenwagen
van Ysselsteyn, waaraan evenals
aan alle officiële wagens bijzonder
veel zorg besteed was.
Fabeltjeskranten, de kruidendok
ter, de B.T.W., monumentenzorg,
Onassis en Jacky, het afgekeurde
centrumplan, de agrarisch kapper,
plan Vel turn, de ruimtevaart, de
heilige huuskes, dat werd allemaal
op een bijzonder leuke en soms bij
zonder goed afgewerkte vorm over
de hekel gehaald, waar tussen door
alle Venrayse prinsen en Raden zich
presenteerden. Een bont schouwspel
dat niemand meer had durven ver
wachten, maar daardoor des te op
vallender werd.
De jury had dan ook geen gemak
kelijke taak en het duurde vrij lang
voordat men overeenstemming be
reikt had hoe de prijzen verdeeld
moesten worden. Hieronder volgen
de uitslagen:
Kleine groepen:
1. Mijnheer d'n Lil (v. d. Wijngaard)
2. Venray's 25.000ste (K. Beerkens)
3. Teun de Straatmuzikant (Jacobs)
4. Afkeuren Centrumplan (v. Goch)
5. Schoonmoeder v. Pellenaars
(veteranen MHCV)
Grote groepen:
1. Raodse Heilige Huuskes
(Grotestraat en Markt)
2. Wej helpe de Gement verhuuze
(Dames Gymclub)
3. Plan Veltum (Julianasingel)
4. V.V.V. (N.N.)
5. Groep Prins Geert 1 (Muvero)
Wagens:
1. Hedde gillie het zoë al gezien?
(Rank Xerox)
2. Sneeuwwitje (Merselo)
3. Ruimtevaart (Inalfa)
4. Pipo (v. d. Vorle, Neer)
5. Kapersschip
(Patronaat St. Petrus-Banden)
Mooiste Prinsenwagen v.d. kerkd.:
Ysselsteyn.
Met een bal werd toen od de mees
te plaatsen deze extra vastelaoves-
dag besloten en een definitieve punt
gezet achter Vastelaovend 1969
te roepen, maar zondaars."
Hij heeft de armen, de zieken, de
zondaars genezen door ze vanuit de
ze instelling van totale dienstbaar
heid tegemoet te treden, door ze als
volwaardig mens te accepteren. Dit
„bestaan voor anderen" is de weg
die Hij ons wijst en het is ook uit
eindelijk de weg naar God en de
diénst aan God.
Deze gestalte van Christus doemt
in onze dagen op in figuren als Ab-
bé Pierre, Pater Pire, Ds. Martin
Luter King, Camilo Torres, Che
Guevara. Juist vanwege hun inzet
voor de armen en verdrukten. Wil
len we dit doorzetten naar onze ei
gen leefwereld, vlak om ons heen,
dan gaat dit betekenen een inzet
voor die mensen, waar men omheen
loopt, met wie men liever niet ge
zien wordt, de moeilijke mlens. Dat
kan een bejaarde zijn die toch al
leen maar kan zeuren, of de man
met een tik, de vrouw met een
slechte naam, de ex-gevangene, de
homofiel, de ex-priester. En in bre
der verband stoot men hier onher
roepelijk op onze verantwoordelijk
heid voor de mensen in de ontwik
kelingslanden. Het solidair zijn met
deze mensen ten einde toe, is leven
in de mentaliteit, de geest van
Christus.
Zo zien we, dat het wezen van het
christendom voor de goede verstaan
der helemaal geen aanleiding geeft
voor het aannemen van een magi
sche geloofswereld. Christendom
blijkt een keiharde realiteit te zijn:
De andere mens volledig in zijn
waarde laten, je nooit groot maken
ten koste van de anderen maar de
anderen groot laten zijn zelfs als dit
moet ten koste van jezelf: het is
geen gemakkelijke zaak en het is een
toaak waar je nooit mee klaar bent;
nooit meer zullen we het veilige ge
voel hebben dat we alles gedaan
hebben wat God van ons vraagt.
Om dit alles is het een goede zaak
dat de priesters van de dekenaten in
Noordelijk Limburg samen hebben
afgesproken om in de vastentijd en
kele keren te preken over dat fun
damentele dat Christus bezielde en
daarover met de mensen een ge
sprek te hebben.
Werkgroep Volwassenen Katechese
Gennep, Horst, Venray
NIEUWS UIT VENRAY
EN OMGEVING
WEEKEND-DIENST
HUISARTSEN
Van vrijdagnacht 2 uur tot zaterdag
nacht 2 uur
DR. VERCAUTEREN
Grotestraat 11 Telefoon 1335
Van zaterdagnacht 2 uur tot zondag
nacht 2 uur
DR. VAN THIEL
Patersstraat 30 Tel. 1887
ZONDAGSDIENST PAROCHIE
GEESTELIJKEN VENRAY-KOM
PATER SERAPHINUS ELSCHOT
Leunseweg Tel. 2929
ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS
(zaterdag en zondag)
ZR. TACKEN
Tel. 04709-1414 of 04780-1269
GROENE KRUIS
ZUIGKLLNGKNBURKAU
kerkdorpen van 2 tot 3 uur
Maandag: Oostrum, Leunen, Heide,
Veulen; Dinsdag: Oirlo, Castenray,
Merselo. Smakt
Woensdag bureau kom voor de let
ters S t.m. Z.
ZONDAGSDIENST
VERLOSKUNDIGEN
Vroedvrouw Kruflsen-Meesters
Julianasingel 41-43 - Venray
Tel. 1061 (04780) b.g.g. 04709-1639
Vroedvrouw Stevens-Helnen
Merseloseweg 23 Venray
telefoon 1152 (04780)
De Pielreuze van Ysselsteyn