'elf'benzine
Opheffen van gemeenten
Werken in
ontwikkelingslanden
De staat gróótste
prijsopdrij ver
maar... is het geluk van de
burgers daarmee gediend?
Uit Peel en Maas
VOETGANGERSAOiE 1968
links-rechts-
links gekeken
oversteken!
Venray
in het weekend
Ministerieel
bezwaar tegen
Wanssums
landhuis
drukwerk
VRIJDAG 7 FEBRUARI 1969 No. 6
NEGENTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY \A/PPKRI Ar» X/OOR X/PMRAV PM HMQTRPlfPM ADVERTENTIEPRIJS 12 cL per mm. ABONNEMENTS-
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 »VCCr\DLHU V UUn VCIVnHT CIM UIVIO InCTXCIM PRIJS PER KWARTAAL 2.(buiten Venray 2J25)
BEVOLKING HEEFT WEINIG INSPRAAK
De samenvoeging van de gemeenten Wanssum en Meerlo gaat een
feit worden. En op Venrays begroting staat ook een behoolijk be
drag voor het onderzoek naar meer of grotere mogelijkheden tot
samenvoeging van Noord-Limburgse gemeenten te bekijken en te
bestuderen. In het gehele land zijn samenvoegingen en samen
werking van gemeenten aan de orde van de dag. Zo hebben o.m.
Gedeputeerde Staten van Limburg een rigoureus voorstel tot ge
meentelijke herindeling van Zuid-Limburg gelanceerd, waarbij de
62 gemeenten in dit gebied tot veertien dagen zouden worden
teruggebracht. „De overheid doet niet aan mini- maar maximode",
schreef mr. K. A. M. Buys in het „Tijdschrift voor Overheids
administratie" ter karakterisering van dit schaalvergrotingsproces
dat niet zelden tegen de zin van de bewoners der betrokken ge
meenten tot stand kwam.
BETER BESTUURBAAR,
MAAR OOK BETER LEEFBAAR
Wat is het doel van al deze ge
meentelijke samenvoegingen? In de
memories van toelichting betreffen
de wetsontwerpen inzake gemeente
lijke herindeling lezen we regelmatig
dat de schaalvergroting zou leiden
tot het verkrijgen van beter be
stuurbare en meer levensvatbare ge
bieden. Vele gemeenten zouden de
voor deze tijd noodzakelijke be
stuurskracht missen, er zal meer be
leidscoördinatie moeten komen, van
daar dus de noodzaak van gemeente
lijke herindeling.
Niet altijd zal het terwille van die
beleidscoördinatie tot opheffen van
gemeenten behoeven te komen. Soms
komen gemeenten tot samenwerking
in een z.g. agglomeratieverband,
waardoor het mogelijk wordt om vi
tale gemeenschappelijke belangen
zoals planologische maatregelen en
recreatie goed te behartigen. Zo
werkt Venray met 6 andere gemeen
ten samen in het recreatieschap
Peel en Maas. Maar ook in deze ag
glomeraties komt de samenwerking
vaak moeizaam tot stand, niet in de
laatste plaats doordat de kleinere
gemeenten vrezen door een van de
grotere broers te worden opgeslokt.
van 8 februari 1919
Levering van rogge. - De Bur
gemeester xan Venray noodigt de
landbouwers uit spoed te maken met
de levering van rogge, aangezien om
het bestaande broodrantsoen te kun
nen handhaven, groote leveringen
noodzakelijk zijn. Blijkens mede-
deeling van den Regeeringscommis-
saris zullen die landbouwers, die
het beste geleverd hebben, ook het
eerst aanspraak hebben op de te
verwachten mais.
Steenkolen. - Van Amerikaan-
sche zyde zal een aanbod worden ge
daan tot levering van 150.000 ton
steenkool in de maand.
Horst. - Het nijpend gebrek
aan kolen laat zich ook hier gevoe
len. In de scholen moest meestal met
turf gestookt worden, doch ook deze
zal spoedig genoeg op zijn. 't Is te
hopen dat er spoedig aanvoer komt.
De kolennood. - Men schijft uit
Venlo: Het kolengebrek begint zich
hier steeds nijpender te doen gevoe
len. Het secretarie-personeel is we
gens gebrek aan brandstof reeds
eenige dagen ondergebracht in
de raadzaal, die electrische verwar
ming heeft. Ook de scholen raken
zonder verwarming. Nadat Vrijdag
morgen aan de 2e O. school nog turf
gestookt kon worden, werd 's mid
dags vrij gegeven.
Draadloze telegrafie. - Men
schrijft uit Boxmeer: Door het Rijk
is van de gemeente Sambeek gehuurd
40 H.A. heidegrond a 50,per
H.A. voor den tijd van 30 jaren. Op
dit terrein zal worden begonnen met
den bouw van het draadloze ont-
vangtelegrafie-station met Ned. In-
dië. De te bouwen loodsen zijn aan
genomen door Gebr. Stiphout en
moeten vóór April a.s. gereed zijn.
Spek en Bolsjewisme. - De ge
hele onpartijdige wereld is het er
over eens, dat tgeen een bolsjewis
tische aansteking in Duitschland
geen heilzamer middel bestaat dan
de opheffing der blokkade en de ver
strekking van voedsel. Een ordente
lijke dosis Amerikaansch spek zal
tegen het bolsjewisme meer uitwer
ken dan een goed bewapende gar
de.
Fanfare Holthees-Smakt. - Con
cert- en Tooneeluitvoering op 9 Fe
bruari voor Heeren en 10 Februari
voor Dames in het Pelgrimshuis te
Smakt. Aanvang Zondag half 5 en
Maandag om half. 5. Het Bestuur.
Prima Carbid aan veel vermin
derde prijs. Opruiming van nog en
kele carbidlampen aan 4 gulden per
stuk.
Jac. Tillemans
Eindhoven speelt een hoofdrol in
het samenwerkingsorgaan Agglome
ratie Eindhoven. Enkele Eindhoven-
se wethouders hebben al het plan
gelanceerd dat de omringende ge
meenten bijzondere bevoegdheden
zouden overdragen aan de Eindho-
vense gemeenteraad. Dat zou er in
feite op neerkomen dat de kleinere
gemeenten alleen die zaken zouden
mogen regelen, waarvoor Eindhoven
geen belangstelling heeftGeen
wonder dat sommige kleine gemeen
ten helemaal niets voelen voor een
samenwerkingsverband, wanneer al
thans ook grote 9teden daar deel van
uitmaken. We hebben het ook an
dersom gezien. In het bestuur van
het industrieschap Venlo domineer
den juist de kleinere gemeenten. Ze
hebben van hun stem gebruik ge
maakt om de grotere broeder in een
hoekje te drukken.
INSPRAAK
Zeer zeker zullen door samenvoe
ging van sommige gemeenten be
tere bestuurseenheden gecreëerd
kunnen worden. Een andere vraag
is of het geluk van de burgers er
zo mee is gediend. Toch wel een
punt om steeds te overwegen,
dachten wij zo, zeker in een tijd
nu men de mond vol heeft van
„inspraak" en „democratie". Hoe
ver de praktijk hier nog van het
ideaal afstaat, is weer eens bewe
zen in onze provincie waar Gede
puteerde Staten een voorstel tot
gemeentelijke indeling hebben ge
lanceerd zonder dat er met de be-
betrokken gemeentebesturen enig
overleg vooraf is geweest.
Het opheffen van gemeenten is al
tijd een hachelijke zaak, waarbij
dikwijls historisch gegroeide senti
menten meespelen. Vaak worden de
ze sentimenten door de overheids
organen als „kinderachtig" of „irre
levant" terzijde geschoven, waarmee
weer eens wordt aangetoond hoe
verleidelijk het is alles zoveel moge
lijk buiten de burgers om te rege
len.
WENSDROOM
Het is de vraag of met het samen
voegen van allerlei gemeenten het
welzijn van de burgers wordt ge
diend. In zeer grote gemeenten is
sociale integratie van alle bevol
kingsgroepen meestal een wens
droom. Mensen die zich in het
dorp of de kleine stad gelukkig
voelden, worden nu plotseling in
gelijfd bü een grote gemeente,
waar ze zich helemaal niet thuis-
voelen.
In het plan van Gedeputeerde Sta
ten van Limburg zou o.m. een ge
meente Sittard-Geleen worden ge
vormd, bestaande uit de twee ge
noemde plaatsen plus enkele kleine
re gemeenten rondom, die ook nog
zo'n 20.000 inwoners zouden tellen.
De konsekwentie voor de bevolking
van deze dorpen is mogelijk dat het
specifiek culturele dorpsleven ver
dwijnen zal. En wat krijgt men er
voor terug? Sociale integratie bin
nen de nieuwe bestuurlijke eenheid
zal zeer moeizaam tot stand komen.
Misschien zal die wel geheel uitblij
ven.
De afstanden naar het centrum
van de gemeente zijn vaak groot,
groter soms nog dan in de Rotter
damse of Amsterdamse situatie.
Openbaar vervoer is er nauwe
lijks, welke busmaatschappij zou
er trouwens iets in zien? Het re
sultaat is dus dat een groot aan
tal burgers nauwelijks deelneemt
aan het sociaal en culturele leven
van de gemeente. De afstand tus
sen overheid en burger wordt al
leen maar groter, terwijl naar het
omgekeerde wordt gestreefd.
MENSELIJKE FACTOR
Dat wil niet zeggen dat er nooit
een gemeente zou moeten worden
opgeheven. Sommige kleine gemeen
ten kunnen de uitdaging van deze
tijd nu eenmaal niet aan. Maar bij
het samenvoegen van gemeenten zou
de overheid meer dan voorheen de
menselijke aspecten in haar overwe
gingen dienen te betrekken.
Voortbestaan van het culturele
VRIJWILLIGERS MOETEN AAN HOGE EISEN VOLDOEN
Weer is een Venrayse jongeman vertrokken naar de Ivoorkust in
het kader van de Ontwikkelingshulp. Ontwikkelingshulp is een
begrip geworden in het moderne spraakgebruik. Kerken, politici en
economen houden zich er mee bezig. De ethische en economische
aspecten worden vaak breed uitgemeten en bijvoorbeeld in ons
land is ontwikkelingshulp een onderwerp, dat ook de politieke ge
moederen dikwijls in beweging brengt. In verhouding met het bui
tenland is onze overheidsbijdrage aan de ontwikkelingslanden op
vallend groot, maar toch kunnen voedselschaarste, ziekte, armoe
de en analfetisme niet alleen worden bestreden met het zenden
van geld en goederen. Het westen zal in de eerste plaats zijn ken
nis moeten overdragen aan bewoners van de ontwikkelingslanden
en dat betekent dat wij mensen naar deze landen moeten sturen.
Door de Stichting Nederlandse Vrijwilligers, die gevestigd is aan
de Bezuidenhoutseweg 153 te Den Haag, kunnen jonge Nederlan
ders van 21 tot 35 jaar voor twee jaar worden uitgezonden om
mee te werken aan ontwikkelingsprojecten in Azië, Afrika en
Zuid-Amerika. Maar aan dit werk worden zeer hoge eisen ge
steld, zodat er een zorgvuldige selectie van de kandidaten plaats
heeft.
UITZENDING VOOR 2 JAAR
Van de vrijwilliger wordt stellig
niet verwacht dat hij deskundige is
in het ontwerpen van ontwikkelings
projecten. Hij is niet de architect,
maar de uitvoerder. Hij geeft vorm
aan de projecten, die door de des
kundigen in samenwerking met de
regering van het ontwikkelingsland
zijn opgezet. Hij moet kunnen sa
menwerken met de inheemse bevol
king, aan wie hij zijn kennis, erva
ring en vaardigheden overdraagt.
Voorwaar geen eenvoudige taak!
Wie van avonturen droomt, moet
zich vast niet voor deze taak opge
ven. Hij zal in den vreemde beslist
geen tropensalaris verdienen, hij zal
evenmin kunnen baden in luxe. In
tegendeel, dikwijls zal hij in mate
rieel opzicht het eenvoudige voor
lief moeten nemen. Hij moet zijn
verwachtingen ook niet te hoog
spannen.
Wie directe resultaten van zijn
werk wil zien, moeten miet naar een
ontwikkelingsland gaan. De kennis
overdracht is geen sinecure, mede
omdat de inheemse bevolking alle
nieuwigheden vaak heel argwanend
tegemoet treedt. Maar wordt men
materieel niet rijk, men doet natuur
lijk wel een schat aan ervaring en
mensenkennis op en dat is een der
attracties ^n dit werk.
WELKE EISEN?
Aan welke vakmensen heeft de
Stichting Vrijwilligers (een bunde
ling van overheids- en particuliere
organisaties op het gebied van vrij-
wlligershulp) behoefte? Genoemd
worden landbouwdeskundigen, vee
teeltdeskundigen, landbouwhuishoud-
kundigen, sportonderwijskrachten,
medische en sociale beroepen, tech
nici in de bouwsector en daarnaast
voor verschillende landen nog men
sen met andere opleidingen.
Wie als vrijwilliger wil worden
uitgezonden, moet aan allerlei voor
waarden voldoen. Men moet de Ne
derlandse nationaliteit bezitten, tus
sen 21 en 35 jaar oud zijn, en bereid
zijn om een verbintenis voor twee
jaar aan te gaan. Tenslotte moet
men ongetrouwd zijn. Is men wel
getrouwd en heeft men geen kinde
ren, dan bestaat de mogelijkheid om
met eega in aanmerking te komen
voor uitzending indien er voor bei
den een funktie is in één project.
Gegadigden worden zeer streng
gekeurd. Bekeken wordt of de vrij
williger lichamelijk èn psychisch ge
schikt is voor dit werk. Vandaar dat
hij ook een psycho-technisch onder
zoek moet ondergaan.
OPLEIDING
Wanneer een gegadigde de selec
tie gepasseerd, wordt hij (zij) op de
nieuwe werkkring voorbereid. Deze
opleiding duurt ongeveer drie maan
den en vindt meestal plaats in het
Koninklijk Instituut voor de Tropen
te Amsterdam. Gedurende die tijd is
men intern. Kost en huisvesting zijn
geregeld. Tijdens de opleiding hoort
AUTOMOBIELBEDRIJF BOM
STATIONSWEG 183 TFLEEOON 2325
OOSTRUM V E N R A Y
leven in de desbetreffende woonge
meenschappen moet beslist gewaar
borgd worden. De centrale hoofd
kern van de gemeente dient gemak
kelijk bereikbaar te zijn. Alleen
woongemeenschappen met een ge
lijkgericht sociaal en cultureel ka
rakter dienen te worden samenge
voegd, wanneer dat althans om re
gionale èn lokale redenen nodig is.
In elk geval moet steeds de zeker
heid bestaan dat de gemeentelijke
herindeling niet zal leiden tot sociale
desintegratie van een deel der bevol
king.
Het opheffen van gemeenten alléén
om bestuurlijke of economische re
denen zoals nu dikwijls gebeurt, be
vordert zeker niet het leefklimaat in
een bepaalde streek. En dat is in een
overbevolkt land als het onze een
bedenkelijke zaak.
men het nodig eover ontwikkelings
werk, terwijl men een studie maakt
van het land waar men heen gaat.
Ieder gegadigde wordt in zijn vak
nog bijgeschoold, want het werk in
de ontwikkelingslanden stelt nu een
maal andere eisen. Zo moet bijvoor
beeld een landbouwkundige kennis
hebben van tropische gewassen, ter
wijl werkers in de gezondheidssec
tor meer moeten weten van voe
dingsproblemen. Een aantal lessen
wordt gevolgd door alle vrijwilligers,
ongeacht voor welk vak ze worden
uitgezonden. Dat geldt o.a. voor tro
pische gezondheidsleer, E.H.B.O. e.d.
Verder volgt men een uiterst mo
dern talenprakticum en na drie
maanden is men dan in elk geval zo
ver, dat men zich in het gastland
kan redden.
VERDIENSTEN
Tijdens de opleiding ontvangt de
vrijwilliger naast vrije kost, inwo
ning en medische verzorging 75,
zakgeld per maand, terwijl boven
dien eenmaal 50,kleedgeld wordt
verstrekt en een spaargeld van 150
per maand. Gedurende zijn verblijf
in het ontwikkelingsland ontvangt
de vrijwilliger 300,per maand
plus een toelage, die afhankelijk is
van het land, waarheen men wordt
gezonden. Maandelijks wordt boven
dien 150,op zijn spaarbankboek
je bijgeschreven, waarover hij na
zijn terugkeer naar Nederland kan
beschikken. Na een verblijf van een
jaar in een ontwikkelingsland mag
de vrijwilliger drie weken vakantie
opnemen, waarvoor hij een extra
toelage van 30,per dag ontvangt.
Sociale voorzieningen en medische
verzorging zijn geregeld.
Wat laat en feitelijk te laat zijp
tweede-kamerleden in verzet geko- 1
men tegen de op 1 februari j.l. in
gegane verhoging van posttarieven
van de P.T.T. Een verhoging die, wat
het briefport betreft, neerkomt op
25 procent, van 20 op 25 cent voor
brieven tot 20 gram. Afgezien van
het ja of nee van de noodzaak dezer
verhoging, is het moment van invoe
ring wel bijzonder slecht gekozen.
Een moment waarop, door de invoe
ring van de BTW het prijsniveau in
ons land op wat wilde wijze omhoog
schiet. Het ministerie van economi
sche zaken belooft natuurlijk nauw
lettend er op toe te zien, dat prijzen
niet hoger worden dan de enkele
procenten die de BTW noodzakelijk
maakt. Het zegt zelfs niet te schro
men om voor bepaalde branches
een prijsstop af te kondigen wanneer
re prijzen een extra verhoging on
dergaan.
Men kan deze situatie niet weg
cijferen bij de beoordeling van de
prijsverhoging bij de PTT. Het
maakt een bijzonder onwaarachtige
indruk, dat het staats-monopolis-
tisch bedrijf in deze zelfde periode
wèl kan overgaan tot een verhoging
van het posttarief met een kwart
van de tot nu toe geldende prijs, ter
wijl het particuliere bedrijf bij even
tuele prijsverhoging met één tiende
ver buiten zijn boekje zou gaan en
een prijsstop riskeert.
Het moet hoe men het ook ver
dedigt op iedereen de indruk ma
ken dat hier met twee maten wordt
gemeten. Dat de regering haar eigen
ondernemingen buiten en boven de
wet stelt, alleen bij anderen wil toe
zien dat het algemeen belang niet
wordt geschaad.
Des te meer wekt deze tariefsver
hoging een scheve indruk, omdat de
P.T.T. in haar geheel (dankzij tele
foon- en girodienst) een winst maakt
van enkele tientallen miljoenen.
Slechts omdat in dit geheel de post
bestelling een verliespost oplevert,
wil men het tarief hiervoor weer
eens flink verhogen. Dat betekent
dus, dat de PTT als geheel dan vol
gend jaar op een nog hogere winst
zal kunnen bogen. Waartoe die winst
dan wel wordt gebruikt?
Niet om de postbestelling dan vol
maakter te laten verlopen. Neen,
men wil juist, ondanks de tariefsver
hoging, zo gauw mogelijk overal in
het land de tweede bestelling laten
vervallen. Dat scheelt ook nog weer
eens 15 miljoen! Met het meer ver
diende geld wil de PTT dan wel wat
sneller de zo winstgevende telefoon
dienst verbeteren, de wachtlijsten
vlugger wegwerken, want dat stij
gende aantal abonnees werkt er ook
weer toe de winst te verbeteren.
Die wachtlijsten hadden al lang
weggewerkt kunnen zijn, wanneer
de regering de PTT zou hebben toe
gestaan normaal op de kapitaal
markt leningen aan te gaan, zoals
ieder normaal bedrijf zou doen.
Maar neen, voor de PTT moeten de
investeringen uit de winst komen.
De minister verdedigde de tariefs
verhoging o.a. met het argument, dat
het voor een gezin niet zoveel uit
maakt, hoogstens twee gulden per
jaar meer, omdat gemiddeld per ge
zin niet meer dan veertig brieven
per jaar worden verzonden. Een
zwak argument, want de minister
doet dan maar alsof hjj niets weet
van prijsverhogingen in andere sec
toren en dat het al die posten bij el
kaar zijn waardoor de levenskosten
bijzonder stijgen. Over de portokos
ten van de kleine zakenman en de
andere bedrijven praat hij liever
niet!
En waarom zou de postbestelling
in geen geval onrendabel mogen
werken? Mogen we van het rijk niet
ook een beetje service verwachten?
We betalen in Nederland flinke be
lasting, maar bovendien moeten we
flink schokken voor iedere dienst die
een overheidsorgaan voor de burger
verricht. Het miniemste afschrift of
verklarinkje moet apart worden be
taald. En wij altijd maar gedacht,
dat de overheid er was voor de bur
gerij en niet zozeer voor zichzelf.
Zodra in de particuliere sector een
monopolie dreigt, wordt er alles aan
gedaan om dit te voorkomen, uit
angst voor een te hoge prijs. Gezien
de manipulaties van dit staatsbedrijf
bepaald niet ten onrechte. Daarom
des te meer te veroordelen en af te
wijzen.
VRIJSTELLING BIJ
OVERDRACHT BOERDERIJ AAN
VOORAF PACHTEND KIND
Sedert 1 januari j.l. verlenen de
inspecteurs der registratie een suc
cessie vrijstelling van registratie
recht, ingeval ouders een boerderij
overdragen, die zij eerst zelf dreven,
daarna aan kinderen verhuurden en
thans aan een kind overdragen, dat
de onderneming na overdracht
voortzet.
DRIE ERNSTIG GEWONDEN
BIJ VERKEERSONGEVAL
Ondanks het feit dat de schrik-
hekken aan de Deurneseweg verlicht
zijn, zag de 33-jarige bestuurder van
de personenauto W. B. uit Doorn-
werth ze nog te laat. Op het laatste
moment gooide hij nog het stuur om
maar belandde toen tegen een boom.
Zowel de bestuurder als de twee in
zittende dames, de 22-jarige A. W.
uit Nijmegen en de 23-jarige A. K.
uit Arnhem moesten met diverse
verwondingen van ernstige aard
naar het ziekenhuis worden overge
bracht. De wagen werd totaal ver
nield.
BESTUURDER WILDE MEISJE
MEELOKKEN
Herhaalde malen komen bij de
rijkspolitie meldingen binnen dat
een man in een personenauto kin
deren met minder eerbare bedoelin
gen wil meelokken. Zo ook zaterdag
middag toen een 10-jarig meisje
werd lastig gevallen. Dit kon zich
echter losrukken en weghollen.
's Avonds werd het voor de twee
de maal geprobeerd, maar eveneens
zonder succes. De rijkspolitie ver
zoekt eenieder de kinderen hiertegen
te waarschuwen en mocht men iets
verdachts zien dan niet te schromen
onmiddellijk de rijkspolitie hiervan
in kennis te stellen.
13-JARIGE KNAAP
STAL BROMFIETS
De door L. uit Ysselsteyn bij de
Zuid-Ooster-hal gestalde bromfiets
werd gestolen. Reeds een half uur
later werd de gestolen bromfiets te
koop aangeboden. De aspirant-koper
vertrouwde het lage aanbod niet en
waarschuwde de rijkspolitie. Deze
kon vaststellen dat de diefstal was
gepleegd door een 13-jarige. In hoe
verre deze jongen nog meer diefstal
len zal hebben gepleegd wordt na
der onderzocht.
VIER MINDERJARIGE DUITSERS
OVER DE GRENS GEZET
De Venrayse rijkspolitie trof bij
een van haar patrouilles 4 jongens
aan, welke zich verdacht gedroegen.
Een ingesteld onderzoek bracht aan
het licht dat dit Duitsers uit Wenne-
kedonk waren, in de leeftijd varië
rend van 15 tot 17 jaar. Zij ver
klaarden thuis ruzie te hebben ge
kregen en waren weggelopen met de
bedoeling naar Amsterdam te gaan.
Hun gezamenlijk vermogen was
vier dubbeltjes. Door de rijkspolitie
zijn zij aan de grensovergang Wellse
Hut aan de politie van Kevelaer
overgegeven.
DIEFSTAL VAN HANDTAS
Mej. A. uit Venray miste, toen zij
op bezoek was in het ziekenhuis,
haar handtas, o.m. inhoudende een
portemonnaie met 20,De tas is
teruggevonden in ongeschonden
staat, alleen het geld was verdwe
nen. Gelukkig voor de dame dat zij
haar maandloon juist thuis had weg
gelegd anders was de buit groter ge
weest.
Gedeputeerde Staten van Limburg
zijn voornemens goedkeuring te
hechten aan een besluit van B. en
W. van Wanssum, waarbij vergun
ning wordt verleend aan C. Burg
man, directeur van de N.V. Inalfa
te Venray, voor de bouw van een
landhuis aan de Meerlosebaan onder
Wanssum. De minister van Volks
huisvesting en Ruimtelijke Ordening
heeft tegen dit voornemen van het
provinciaal bestuur echter bezwaar
gemaakt. Het betreffende perceel
komt voor op de lijst van natuurge
bieden voor Noord- en Midden-
Limburg. Bovendien is het geldende
bestemmingsplan van de gemeente
Wanssum bestemd tot bosgebied.
Hierop mogen geen gebouwen
worden opgericht tenzij dit ten be
hoeve van het onderhoud van het
bosbestand geschiedt. De minister
zegt voorts, dat deze bebouwing
landschappelijk gezien een aantas
ting van dit gebied zou betekenen
en bovendien in strijd zou zijn met
het planologische beginsel dat in het
buitengebied burgerbouw ten behoe
ve van personen die niet aan deze
streek gebonden zijn, zoveel moge
lijk dient te worden tegengegaan.
van den munckhol n.v.