'elf'benzine Opheffen van gemeenten Werken in ontwikkelingslanden De staat gróótste prijsopdrij ver maar... is het geluk van de burgers daarmee gediend? Uit Peel en Maas VOETGANGERSAOiE 1968 links-rechts- links gekeken oversteken! Venray in het weekend Ministerieel bezwaar tegen Wanssums landhuis drukwerk VRIJDAG 7 FEBRUARI 1969 No. 6 NEGENTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY \A/PPKRI Ar» X/OOR X/PMRAV PM HMQTRPlfPM ADVERTENTIEPRIJS 12 cL per mm. ABONNEMENTS- GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 »VCCr\DLHU V UUn VCIVnHT CIM UIVIO InCTXCIM PRIJS PER KWARTAAL 2.(buiten Venray 2J25) BEVOLKING HEEFT WEINIG INSPRAAK De samenvoeging van de gemeenten Wanssum en Meerlo gaat een feit worden. En op Venrays begroting staat ook een behoolijk be drag voor het onderzoek naar meer of grotere mogelijkheden tot samenvoeging van Noord-Limburgse gemeenten te bekijken en te bestuderen. In het gehele land zijn samenvoegingen en samen werking van gemeenten aan de orde van de dag. Zo hebben o.m. Gedeputeerde Staten van Limburg een rigoureus voorstel tot ge meentelijke herindeling van Zuid-Limburg gelanceerd, waarbij de 62 gemeenten in dit gebied tot veertien dagen zouden worden teruggebracht. „De overheid doet niet aan mini- maar maximode", schreef mr. K. A. M. Buys in het „Tijdschrift voor Overheids administratie" ter karakterisering van dit schaalvergrotingsproces dat niet zelden tegen de zin van de bewoners der betrokken ge meenten tot stand kwam. BETER BESTUURBAAR, MAAR OOK BETER LEEFBAAR Wat is het doel van al deze ge meentelijke samenvoegingen? In de memories van toelichting betreffen de wetsontwerpen inzake gemeente lijke herindeling lezen we regelmatig dat de schaalvergroting zou leiden tot het verkrijgen van beter be stuurbare en meer levensvatbare ge bieden. Vele gemeenten zouden de voor deze tijd noodzakelijke be stuurskracht missen, er zal meer be leidscoördinatie moeten komen, van daar dus de noodzaak van gemeente lijke herindeling. Niet altijd zal het terwille van die beleidscoördinatie tot opheffen van gemeenten behoeven te komen. Soms komen gemeenten tot samenwerking in een z.g. agglomeratieverband, waardoor het mogelijk wordt om vi tale gemeenschappelijke belangen zoals planologische maatregelen en recreatie goed te behartigen. Zo werkt Venray met 6 andere gemeen ten samen in het recreatieschap Peel en Maas. Maar ook in deze ag glomeraties komt de samenwerking vaak moeizaam tot stand, niet in de laatste plaats doordat de kleinere gemeenten vrezen door een van de grotere broers te worden opgeslokt. van 8 februari 1919 Levering van rogge. - De Bur gemeester xan Venray noodigt de landbouwers uit spoed te maken met de levering van rogge, aangezien om het bestaande broodrantsoen te kun nen handhaven, groote leveringen noodzakelijk zijn. Blijkens mede- deeling van den Regeeringscommis- saris zullen die landbouwers, die het beste geleverd hebben, ook het eerst aanspraak hebben op de te verwachten mais. Steenkolen. - Van Amerikaan- sche zyde zal een aanbod worden ge daan tot levering van 150.000 ton steenkool in de maand. Horst. - Het nijpend gebrek aan kolen laat zich ook hier gevoe len. In de scholen moest meestal met turf gestookt worden, doch ook deze zal spoedig genoeg op zijn. 't Is te hopen dat er spoedig aanvoer komt. De kolennood. - Men schijft uit Venlo: Het kolengebrek begint zich hier steeds nijpender te doen gevoe len. Het secretarie-personeel is we gens gebrek aan brandstof reeds eenige dagen ondergebracht in de raadzaal, die electrische verwar ming heeft. Ook de scholen raken zonder verwarming. Nadat Vrijdag morgen aan de 2e O. school nog turf gestookt kon worden, werd 's mid dags vrij gegeven. Draadloze telegrafie. - Men schrijft uit Boxmeer: Door het Rijk is van de gemeente Sambeek gehuurd 40 H.A. heidegrond a 50,per H.A. voor den tijd van 30 jaren. Op dit terrein zal worden begonnen met den bouw van het draadloze ont- vangtelegrafie-station met Ned. In- dië. De te bouwen loodsen zijn aan genomen door Gebr. Stiphout en moeten vóór April a.s. gereed zijn. Spek en Bolsjewisme. - De ge hele onpartijdige wereld is het er over eens, dat tgeen een bolsjewis tische aansteking in Duitschland geen heilzamer middel bestaat dan de opheffing der blokkade en de ver strekking van voedsel. Een ordente lijke dosis Amerikaansch spek zal tegen het bolsjewisme meer uitwer ken dan een goed bewapende gar de. Fanfare Holthees-Smakt. - Con cert- en Tooneeluitvoering op 9 Fe bruari voor Heeren en 10 Februari voor Dames in het Pelgrimshuis te Smakt. Aanvang Zondag half 5 en Maandag om half. 5. Het Bestuur. Prima Carbid aan veel vermin derde prijs. Opruiming van nog en kele carbidlampen aan 4 gulden per stuk. Jac. Tillemans Eindhoven speelt een hoofdrol in het samenwerkingsorgaan Agglome ratie Eindhoven. Enkele Eindhoven- se wethouders hebben al het plan gelanceerd dat de omringende ge meenten bijzondere bevoegdheden zouden overdragen aan de Eindho- vense gemeenteraad. Dat zou er in feite op neerkomen dat de kleinere gemeenten alleen die zaken zouden mogen regelen, waarvoor Eindhoven geen belangstelling heeftGeen wonder dat sommige kleine gemeen ten helemaal niets voelen voor een samenwerkingsverband, wanneer al thans ook grote 9teden daar deel van uitmaken. We hebben het ook an dersom gezien. In het bestuur van het industrieschap Venlo domineer den juist de kleinere gemeenten. Ze hebben van hun stem gebruik ge maakt om de grotere broeder in een hoekje te drukken. INSPRAAK Zeer zeker zullen door samenvoe ging van sommige gemeenten be tere bestuurseenheden gecreëerd kunnen worden. Een andere vraag is of het geluk van de burgers er zo mee is gediend. Toch wel een punt om steeds te overwegen, dachten wij zo, zeker in een tijd nu men de mond vol heeft van „inspraak" en „democratie". Hoe ver de praktijk hier nog van het ideaal afstaat, is weer eens bewe zen in onze provincie waar Gede puteerde Staten een voorstel tot gemeentelijke indeling hebben ge lanceerd zonder dat er met de be- betrokken gemeentebesturen enig overleg vooraf is geweest. Het opheffen van gemeenten is al tijd een hachelijke zaak, waarbij dikwijls historisch gegroeide senti menten meespelen. Vaak worden de ze sentimenten door de overheids organen als „kinderachtig" of „irre levant" terzijde geschoven, waarmee weer eens wordt aangetoond hoe verleidelijk het is alles zoveel moge lijk buiten de burgers om te rege len. WENSDROOM Het is de vraag of met het samen voegen van allerlei gemeenten het welzijn van de burgers wordt ge diend. In zeer grote gemeenten is sociale integratie van alle bevol kingsgroepen meestal een wens droom. Mensen die zich in het dorp of de kleine stad gelukkig voelden, worden nu plotseling in gelijfd bü een grote gemeente, waar ze zich helemaal niet thuis- voelen. In het plan van Gedeputeerde Sta ten van Limburg zou o.m. een ge meente Sittard-Geleen worden ge vormd, bestaande uit de twee ge noemde plaatsen plus enkele kleine re gemeenten rondom, die ook nog zo'n 20.000 inwoners zouden tellen. De konsekwentie voor de bevolking van deze dorpen is mogelijk dat het specifiek culturele dorpsleven ver dwijnen zal. En wat krijgt men er voor terug? Sociale integratie bin nen de nieuwe bestuurlijke eenheid zal zeer moeizaam tot stand komen. Misschien zal die wel geheel uitblij ven. De afstanden naar het centrum van de gemeente zijn vaak groot, groter soms nog dan in de Rotter damse of Amsterdamse situatie. Openbaar vervoer is er nauwe lijks, welke busmaatschappij zou er trouwens iets in zien? Het re sultaat is dus dat een groot aan tal burgers nauwelijks deelneemt aan het sociaal en culturele leven van de gemeente. De afstand tus sen overheid en burger wordt al leen maar groter, terwijl naar het omgekeerde wordt gestreefd. MENSELIJKE FACTOR Dat wil niet zeggen dat er nooit een gemeente zou moeten worden opgeheven. Sommige kleine gemeen ten kunnen de uitdaging van deze tijd nu eenmaal niet aan. Maar bij het samenvoegen van gemeenten zou de overheid meer dan voorheen de menselijke aspecten in haar overwe gingen dienen te betrekken. Voortbestaan van het culturele VRIJWILLIGERS MOETEN AAN HOGE EISEN VOLDOEN Weer is een Venrayse jongeman vertrokken naar de Ivoorkust in het kader van de Ontwikkelingshulp. Ontwikkelingshulp is een begrip geworden in het moderne spraakgebruik. Kerken, politici en economen houden zich er mee bezig. De ethische en economische aspecten worden vaak breed uitgemeten en bijvoorbeeld in ons land is ontwikkelingshulp een onderwerp, dat ook de politieke ge moederen dikwijls in beweging brengt. In verhouding met het bui tenland is onze overheidsbijdrage aan de ontwikkelingslanden op vallend groot, maar toch kunnen voedselschaarste, ziekte, armoe de en analfetisme niet alleen worden bestreden met het zenden van geld en goederen. Het westen zal in de eerste plaats zijn ken nis moeten overdragen aan bewoners van de ontwikkelingslanden en dat betekent dat wij mensen naar deze landen moeten sturen. Door de Stichting Nederlandse Vrijwilligers, die gevestigd is aan de Bezuidenhoutseweg 153 te Den Haag, kunnen jonge Nederlan ders van 21 tot 35 jaar voor twee jaar worden uitgezonden om mee te werken aan ontwikkelingsprojecten in Azië, Afrika en Zuid-Amerika. Maar aan dit werk worden zeer hoge eisen ge steld, zodat er een zorgvuldige selectie van de kandidaten plaats heeft. UITZENDING VOOR 2 JAAR Van de vrijwilliger wordt stellig niet verwacht dat hij deskundige is in het ontwerpen van ontwikkelings projecten. Hij is niet de architect, maar de uitvoerder. Hij geeft vorm aan de projecten, die door de des kundigen in samenwerking met de regering van het ontwikkelingsland zijn opgezet. Hij moet kunnen sa menwerken met de inheemse bevol king, aan wie hij zijn kennis, erva ring en vaardigheden overdraagt. Voorwaar geen eenvoudige taak! Wie van avonturen droomt, moet zich vast niet voor deze taak opge ven. Hij zal in den vreemde beslist geen tropensalaris verdienen, hij zal evenmin kunnen baden in luxe. In tegendeel, dikwijls zal hij in mate rieel opzicht het eenvoudige voor lief moeten nemen. Hij moet zijn verwachtingen ook niet te hoog spannen. Wie directe resultaten van zijn werk wil zien, moeten miet naar een ontwikkelingsland gaan. De kennis overdracht is geen sinecure, mede omdat de inheemse bevolking alle nieuwigheden vaak heel argwanend tegemoet treedt. Maar wordt men materieel niet rijk, men doet natuur lijk wel een schat aan ervaring en mensenkennis op en dat is een der attracties ^n dit werk. WELKE EISEN? Aan welke vakmensen heeft de Stichting Vrijwilligers (een bunde ling van overheids- en particuliere organisaties op het gebied van vrij- wlligershulp) behoefte? Genoemd worden landbouwdeskundigen, vee teeltdeskundigen, landbouwhuishoud- kundigen, sportonderwijskrachten, medische en sociale beroepen, tech nici in de bouwsector en daarnaast voor verschillende landen nog men sen met andere opleidingen. Wie als vrijwilliger wil worden uitgezonden, moet aan allerlei voor waarden voldoen. Men moet de Ne derlandse nationaliteit bezitten, tus sen 21 en 35 jaar oud zijn, en bereid zijn om een verbintenis voor twee jaar aan te gaan. Tenslotte moet men ongetrouwd zijn. Is men wel getrouwd en heeft men geen kinde ren, dan bestaat de mogelijkheid om met eega in aanmerking te komen voor uitzending indien er voor bei den een funktie is in één project. Gegadigden worden zeer streng gekeurd. Bekeken wordt of de vrij williger lichamelijk èn psychisch ge schikt is voor dit werk. Vandaar dat hij ook een psycho-technisch onder zoek moet ondergaan. OPLEIDING Wanneer een gegadigde de selec tie gepasseerd, wordt hij (zij) op de nieuwe werkkring voorbereid. Deze opleiding duurt ongeveer drie maan den en vindt meestal plaats in het Koninklijk Instituut voor de Tropen te Amsterdam. Gedurende die tijd is men intern. Kost en huisvesting zijn geregeld. Tijdens de opleiding hoort AUTOMOBIELBEDRIJF BOM STATIONSWEG 183 TFLEEOON 2325 OOSTRUM V E N R A Y leven in de desbetreffende woonge meenschappen moet beslist gewaar borgd worden. De centrale hoofd kern van de gemeente dient gemak kelijk bereikbaar te zijn. Alleen woongemeenschappen met een ge lijkgericht sociaal en cultureel ka rakter dienen te worden samenge voegd, wanneer dat althans om re gionale èn lokale redenen nodig is. In elk geval moet steeds de zeker heid bestaan dat de gemeentelijke herindeling niet zal leiden tot sociale desintegratie van een deel der bevol king. Het opheffen van gemeenten alléén om bestuurlijke of economische re denen zoals nu dikwijls gebeurt, be vordert zeker niet het leefklimaat in een bepaalde streek. En dat is in een overbevolkt land als het onze een bedenkelijke zaak. men het nodig eover ontwikkelings werk, terwijl men een studie maakt van het land waar men heen gaat. Ieder gegadigde wordt in zijn vak nog bijgeschoold, want het werk in de ontwikkelingslanden stelt nu een maal andere eisen. Zo moet bijvoor beeld een landbouwkundige kennis hebben van tropische gewassen, ter wijl werkers in de gezondheidssec tor meer moeten weten van voe dingsproblemen. Een aantal lessen wordt gevolgd door alle vrijwilligers, ongeacht voor welk vak ze worden uitgezonden. Dat geldt o.a. voor tro pische gezondheidsleer, E.H.B.O. e.d. Verder volgt men een uiterst mo dern talenprakticum en na drie maanden is men dan in elk geval zo ver, dat men zich in het gastland kan redden. VERDIENSTEN Tijdens de opleiding ontvangt de vrijwilliger naast vrije kost, inwo ning en medische verzorging 75, zakgeld per maand, terwijl boven dien eenmaal 50,kleedgeld wordt verstrekt en een spaargeld van 150 per maand. Gedurende zijn verblijf in het ontwikkelingsland ontvangt de vrijwilliger 300,per maand plus een toelage, die afhankelijk is van het land, waarheen men wordt gezonden. Maandelijks wordt boven dien 150,op zijn spaarbankboek je bijgeschreven, waarover hij na zijn terugkeer naar Nederland kan beschikken. Na een verblijf van een jaar in een ontwikkelingsland mag de vrijwilliger drie weken vakantie opnemen, waarvoor hij een extra toelage van 30,per dag ontvangt. Sociale voorzieningen en medische verzorging zijn geregeld. Wat laat en feitelijk te laat zijp tweede-kamerleden in verzet geko- 1 men tegen de op 1 februari j.l. in gegane verhoging van posttarieven van de P.T.T. Een verhoging die, wat het briefport betreft, neerkomt op 25 procent, van 20 op 25 cent voor brieven tot 20 gram. Afgezien van het ja of nee van de noodzaak dezer verhoging, is het moment van invoe ring wel bijzonder slecht gekozen. Een moment waarop, door de invoe ring van de BTW het prijsniveau in ons land op wat wilde wijze omhoog schiet. Het ministerie van economi sche zaken belooft natuurlijk nauw lettend er op toe te zien, dat prijzen niet hoger worden dan de enkele procenten die de BTW noodzakelijk maakt. Het zegt zelfs niet te schro men om voor bepaalde branches een prijsstop af te kondigen wanneer re prijzen een extra verhoging on dergaan. Men kan deze situatie niet weg cijferen bij de beoordeling van de prijsverhoging bij de PTT. Het maakt een bijzonder onwaarachtige indruk, dat het staats-monopolis- tisch bedrijf in deze zelfde periode wèl kan overgaan tot een verhoging van het posttarief met een kwart van de tot nu toe geldende prijs, ter wijl het particuliere bedrijf bij even tuele prijsverhoging met één tiende ver buiten zijn boekje zou gaan en een prijsstop riskeert. Het moet hoe men het ook ver dedigt op iedereen de indruk ma ken dat hier met twee maten wordt gemeten. Dat de regering haar eigen ondernemingen buiten en boven de wet stelt, alleen bij anderen wil toe zien dat het algemeen belang niet wordt geschaad. Des te meer wekt deze tariefsver hoging een scheve indruk, omdat de P.T.T. in haar geheel (dankzij tele foon- en girodienst) een winst maakt van enkele tientallen miljoenen. Slechts omdat in dit geheel de post bestelling een verliespost oplevert, wil men het tarief hiervoor weer eens flink verhogen. Dat betekent dus, dat de PTT als geheel dan vol gend jaar op een nog hogere winst zal kunnen bogen. Waartoe die winst dan wel wordt gebruikt? Niet om de postbestelling dan vol maakter te laten verlopen. Neen, men wil juist, ondanks de tariefsver hoging, zo gauw mogelijk overal in het land de tweede bestelling laten vervallen. Dat scheelt ook nog weer eens 15 miljoen! Met het meer ver diende geld wil de PTT dan wel wat sneller de zo winstgevende telefoon dienst verbeteren, de wachtlijsten vlugger wegwerken, want dat stij gende aantal abonnees werkt er ook weer toe de winst te verbeteren. Die wachtlijsten hadden al lang weggewerkt kunnen zijn, wanneer de regering de PTT zou hebben toe gestaan normaal op de kapitaal markt leningen aan te gaan, zoals ieder normaal bedrijf zou doen. Maar neen, voor de PTT moeten de investeringen uit de winst komen. De minister verdedigde de tariefs verhoging o.a. met het argument, dat het voor een gezin niet zoveel uit maakt, hoogstens twee gulden per jaar meer, omdat gemiddeld per ge zin niet meer dan veertig brieven per jaar worden verzonden. Een zwak argument, want de minister doet dan maar alsof hjj niets weet van prijsverhogingen in andere sec toren en dat het al die posten bij el kaar zijn waardoor de levenskosten bijzonder stijgen. Over de portokos ten van de kleine zakenman en de andere bedrijven praat hij liever niet! En waarom zou de postbestelling in geen geval onrendabel mogen werken? Mogen we van het rijk niet ook een beetje service verwachten? We betalen in Nederland flinke be lasting, maar bovendien moeten we flink schokken voor iedere dienst die een overheidsorgaan voor de burger verricht. Het miniemste afschrift of verklarinkje moet apart worden be taald. En wij altijd maar gedacht, dat de overheid er was voor de bur gerij en niet zozeer voor zichzelf. Zodra in de particuliere sector een monopolie dreigt, wordt er alles aan gedaan om dit te voorkomen, uit angst voor een te hoge prijs. Gezien de manipulaties van dit staatsbedrijf bepaald niet ten onrechte. Daarom des te meer te veroordelen en af te wijzen. VRIJSTELLING BIJ OVERDRACHT BOERDERIJ AAN VOORAF PACHTEND KIND Sedert 1 januari j.l. verlenen de inspecteurs der registratie een suc cessie vrijstelling van registratie recht, ingeval ouders een boerderij overdragen, die zij eerst zelf dreven, daarna aan kinderen verhuurden en thans aan een kind overdragen, dat de onderneming na overdracht voortzet. DRIE ERNSTIG GEWONDEN BIJ VERKEERSONGEVAL Ondanks het feit dat de schrik- hekken aan de Deurneseweg verlicht zijn, zag de 33-jarige bestuurder van de personenauto W. B. uit Doorn- werth ze nog te laat. Op het laatste moment gooide hij nog het stuur om maar belandde toen tegen een boom. Zowel de bestuurder als de twee in zittende dames, de 22-jarige A. W. uit Nijmegen en de 23-jarige A. K. uit Arnhem moesten met diverse verwondingen van ernstige aard naar het ziekenhuis worden overge bracht. De wagen werd totaal ver nield. BESTUURDER WILDE MEISJE MEELOKKEN Herhaalde malen komen bij de rijkspolitie meldingen binnen dat een man in een personenauto kin deren met minder eerbare bedoelin gen wil meelokken. Zo ook zaterdag middag toen een 10-jarig meisje werd lastig gevallen. Dit kon zich echter losrukken en weghollen. 's Avonds werd het voor de twee de maal geprobeerd, maar eveneens zonder succes. De rijkspolitie ver zoekt eenieder de kinderen hiertegen te waarschuwen en mocht men iets verdachts zien dan niet te schromen onmiddellijk de rijkspolitie hiervan in kennis te stellen. 13-JARIGE KNAAP STAL BROMFIETS De door L. uit Ysselsteyn bij de Zuid-Ooster-hal gestalde bromfiets werd gestolen. Reeds een half uur later werd de gestolen bromfiets te koop aangeboden. De aspirant-koper vertrouwde het lage aanbod niet en waarschuwde de rijkspolitie. Deze kon vaststellen dat de diefstal was gepleegd door een 13-jarige. In hoe verre deze jongen nog meer diefstal len zal hebben gepleegd wordt na der onderzocht. VIER MINDERJARIGE DUITSERS OVER DE GRENS GEZET De Venrayse rijkspolitie trof bij een van haar patrouilles 4 jongens aan, welke zich verdacht gedroegen. Een ingesteld onderzoek bracht aan het licht dat dit Duitsers uit Wenne- kedonk waren, in de leeftijd varië rend van 15 tot 17 jaar. Zij ver klaarden thuis ruzie te hebben ge kregen en waren weggelopen met de bedoeling naar Amsterdam te gaan. Hun gezamenlijk vermogen was vier dubbeltjes. Door de rijkspolitie zijn zij aan de grensovergang Wellse Hut aan de politie van Kevelaer overgegeven. DIEFSTAL VAN HANDTAS Mej. A. uit Venray miste, toen zij op bezoek was in het ziekenhuis, haar handtas, o.m. inhoudende een portemonnaie met 20,De tas is teruggevonden in ongeschonden staat, alleen het geld was verdwe nen. Gelukkig voor de dame dat zij haar maandloon juist thuis had weg gelegd anders was de buit groter ge weest. Gedeputeerde Staten van Limburg zijn voornemens goedkeuring te hechten aan een besluit van B. en W. van Wanssum, waarbij vergun ning wordt verleend aan C. Burg man, directeur van de N.V. Inalfa te Venray, voor de bouw van een landhuis aan de Meerlosebaan onder Wanssum. De minister van Volks huisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft tegen dit voornemen van het provinciaal bestuur echter bezwaar gemaakt. Het betreffende perceel komt voor op de lijst van natuurge bieden voor Noord- en Midden- Limburg. Bovendien is het geldende bestemmingsplan van de gemeente Wanssum bestemd tot bosgebied. Hierop mogen geen gebouwen worden opgericht tenzij dit ten be hoeve van het onderhoud van het bosbestand geschiedt. De minister zegt voorts, dat deze bebouwing landschappelijk gezien een aantas ting van dit gebied zou betekenen en bovendien in strijd zou zijn met het planologische beginsel dat in het buitengebied burgerbouw ten behoe ve van personen die niet aan deze streek gebonden zijn, zoveel moge lijk dient te worden tegengegaan. van den munckhol n.v.

Peel en Maas | 1969 | | pagina 5