LOGICA INGEZONDEN Contactavonden van gemeente en burgerij Uit Peel en Maas de belasting die meer dan ooit administratief werk verschaft aan elke zakeman. In onze Kantoorboekhandel geeft men u graag alle inlichtingen over vele boekhoudsystemen. In onze drukkerij vervaardigt men met spoed Grotestraat 28 het voorgeschreven drukwerk, zoals factuurs telefoon 2727 met copie en genummerd. Venrays gemeentebestuur heeft 'n initiatief ontwikkeld, dat in meer dan een opzicht belangrijk is. Zoals men in ons blad van vorige week heeft kunnen lezen is het Venrays gemeentebestuur van plan wederom kontaktavonden te beleggen op de kerkdorpen en de kom. Wederom, want reeds eerder on der burgemeester Custers zijn er be sprekingen geweest, die echter niet openbaar waren en waarbij slechts genodigden welkom waren. Nu is dat veranderd. Deze kontakt-avonden zijn openbaar en iedereen is wel kom We geloven dat het een goede zaak is, dat dergelijke avonden er komen. Want we zeggen niets nieuws als we konstateren dat de gemeente, zoals dan het gehele gemeentelijke appa raat wordt aangeduid, ondoorzichti ger geworden is. Natuurlijk heeft men via vertegenwoordigers in de gemeenteraad als burger nog wel in spraak in veel wat in een bepaalde gemeente gebeurt, maar er is een doolhof van voorschriften en wetten gekomen, die ook voor het gemeen telijk werken beslissend zijn, zonder dat een raad daar nog aan te pas komt. Daarnaast is men er vooral na de oorlog toe overgegaan, al of niet gedwongen, steeds meer zaken door de gemeente te laten regelen. En verder spelen deskundigen een heel voorname rol bij vele gemeen telijke beslissingen. Dat alles maakt het voor de doodgewone burger wel eens moeilijk om door de bomen het bos te zien en begrip op te brengen voor bepaalde, door de gemeente ge nomen maatregelen en besluiten. Het is dan ook beslist geen won der dat ook op dit terrein de intus sen beruchte communicatie-stoornis sen zich meer kunnen voordoen. De tijd is voorbij dat de burger feitelijk alleen met de gemeente in aanraking kwam bij geboorte, in dienst gaan, huwelijk en sterfgeval, en dat het overige kontakt alleen bestond in de bekende gemeentelijke belasting-biljetten Nu speelt de gemeente een rol bij de werkgelegenheid, bij de huisves ting, bij de openbare werken, bij het onderwijs, kortom op ieder terrein van het menselijk leven, tot op dat dat van zijn ontspanning toe. En dan is het gevaar groot dat er bij een dergelijke veelheid van taken be gripsverwarring komt, dat men el kaar niet meer begrijpt. Dan helpt praten. Dan helpt een gesprek waar bij de ene kan zeggen wat hij niet begrijpt, wat z.i. onjuist is en kan de gemeente van haar kant de zaak be lichten en toelichten en de redenen en oorzaken aangeven waarom dit zo gebeurt en iets anders helemaal niet gebeurt. Zeker in een gemeente als Venray is zulk een kontakt dubbel de moeite waard. Onze gemeente is ontzagge lijk groot en uitgestrekt, wat al ex tra problemen geeft, ook op het ge bied van de communicatie. Daarbij bestaat ze uit 10 kerkdorpen, de een weer kleiner of groter dan de ander, met het centrum, waarin ongeveer hetzelfde aantal mensen wonen als in alle kerkdorpen samen. Liggen de problemen in de kerkdorpen soms al op een heel verschillend vlak, hoeveel te meer dan dikwijls niet die tussen kom en kerkdorpen. Dat daardoor een bepaald gevoel van achteruitstelling en vergeten-wór den kan ontstaan, is al heel duide lijk. En ook dan helpt praten, ook dan kan een gesprek weer duidelijk heid brengen. Duidelijkheid naar beide kanten. We leven in een tijd ,die bijzonder snel gaat. Wie zich nog wel eens realiseert wat in de afgelopen 25 ja ren met een half verwoeste gemeen te gebeurd is, die moet zich dan ook realiseren, dat dit tempo zo door moet blijven gaan, wellicht nog snel ler wordt. Dat vereist bepaalde voorzieningen, nu reeds, opdat we bij verdere uitbouw niet gehinderd worden, opdat er ook in de toekomst voldoende werkgelegenheid zal zijn, voldoende huizen, scholen, recreatie mogelijkheden. Regeren is vooruit zien, zeker in deze tijd. Wat de een echter al duidelijk ziet in de toe komst, is voor de ander soms nog een gesloten boek. Wil hij begrijpen, wil hij mee kunnen doen, dan zal hem een beeld gegeven moeten wor den van wat te gebeuren staat en wat daarvan de konsekwenties zijn, nu en in de toekomst. Ook daarvoor is een gesprek nuttig en dikwijls noodzakelijk. We zouden nog vele argumenten naar voren kunnen brengen over het zinvolle van dergelijke kontakten. Maar door het feit dat deze kontakt avonden er komen, is wel duidelijk dat van de kant van het gemeente bestuur het belang wordt ingezien van dergelijke gesprekken. We kun nen nu slechts hopen dat ook van de zijde der burgerij het belang wordt ingezien van deze kontakt-mogelijk- heid, die er overigens, dat zij nog eens benadrukt, slechts een uit velen is. En we mogen hopen dat deze avonden goed bezocht zullen wor den, dat men van zijn hart geen moordkuil zal maken, en dat mon deling of schriftelijk het gemeente bestuur zal confronteren met pro blemen waarmede men als gemeen schap te maken heeft, maar waar men ook soms als enkeling nog steeds geen oplossing voor gevonden of gekregen heeft. Dan weet het gemeentebestuur nog eens te meer uit eigen ervaring wat leeft onder Venrays burgerij en kan zij van haar kant ook eens de problemen duidelijk stellen, waar mede zij te maken krijgt bij de ver vulling van wensen, bij het oplossen van problemen. Dat zal voor beide partijen alleen maar verhelderend werken Als inwoner van Oirlo gun je de bewoners van Heide en Ysselsteyn graag dat ze binnenkort via de Heid- se Peelweg gebruik kunnen gaan maken van het openbaar vervoer. Datzelfde gun je de inwoners van de kom, die al een bescheiden stads dienst ter hunner beschikking heb ben, evenals die van Oostrum, Leu nen en Castenray, die via de Zuid ooster vele richtingen in kunnen. Maar het doet je het gemis van openbaar vervoer in je eigen kerk dorp toch wel zwaarder voelen. Na tuurlijk weet ik dat in het verleden een bepaalde Zuid-Ooster dienst over ons kerkdorp heeft gelopen en natuurlijk weet ik dat men daarme de heeft moeten stoppen omdat die lijn zgn. onrendabel was. Maar dat is al weer vele jaren geledenNu lijkt het me toe dat heel wat meer mensen uit dit kerkdorp in de kom werken, naar school moeten gaan, winkelen, de dokter of het zieken huis moeten bezoeken. Mensen, die nu allemaal gebruik moeten maken van eigen vervoer, dat in veel geval len, de fiets of de brommer is Ik vraag me in alle bescheiden heid af, of dit nu voort moet duren. Tientallen malen per dag rijdt bijv. de stationsbus naar Oostrum, moet daar tien minuten tot een kwartier wachten en rijdt weer terug naar de kom. Zouden bepaalde diensten van die bus niet doorgetrokken kunnen worden naar Oirlo, zodat de jonge lui droog in school kunnen komen en de ouderen op hun werk, zodat ook de dames kunnen gaan wanke len, de dokter kunnen bezoeken of mensen in het ziekenhuis Het lijkt me nogmaals in alle bescheidenheid dat zulks mogelijk moet zijn, zonder dat dit kapitalen gaat kosten. Is het nu helemaal on mogelijk om deze zaak eens te bekij ken en de betrokken busdiensten bv. eens enkele maanden op proef door te trekken naar Oirlo-kom. De trein reiziger hoeft er m.i. niet langer door te wachten en Oirlo krijgt een ver binding met de kom. K. A. Door de fenomenale ontwikkeling van de publiciteitsmedia worden vrij dagelijks geconfronteerd met een overvloed van meningen, opvattin gen, theorieën, suggesties, waarde oordelen, die schrijvers en sprekers van allerlei slag aan de man trach ten te brengen. De hedendaagse mensheid wordt als het ware be legerd door een bonte menigte van filosofieën en levensbeschouwingen. Godsdienstige, ethische, sociale, eco nomische systemen prijzen om strijd hun recepten tot oplossing van onze problemen aan. De oude vertrouwde kaders vallen de een na de andere weg. Is het wonder, dat menig na denkend mens in deze wereld vol onzekerheden, z'n geestelijke identi teit dreigt te verliezen. Van nature zoekt de menselijke geest naar waar heid, zekerheid, geborgenheid. Maar hoe die te vinden? Dat is de funda mentele vraag in deze verwarde tijd. Is het mogelijk onder de geestelij ke waar die zo overvloedig geboden wordt het ware en goede van het valse te onderscheiden? Het is niet alles goud wat er blinkt en wat het felste blinkt, blijkt later dikwijls geestelijk klatergoud te zijn. „Onder zoekt alles zegt een oud adagium en behoudt het goede". Maar daarvoor is een kritisch denkende geest nodig die afstand van de din gen weet te nemen en zich niet door de eerste de beste slagzin of leuze laatmeeslepen. Wie echter de dage lijkse gesprekken in trein, op straat, in vergaderingen en gezelschappen, en op de zogenaamde gespreksavon- den nauwkeurig beluistert, komt dra tot de ontdekking, dat niet veel men sen, ook die wat meer studie achter zich hebben, tot zelfstandig denken in staat zijn. Het manco is hierin gelegen, dat in ons hedendaags modem onderwijs wel veel wetenschappelijke bagage wordt meegegeven, maar weinig aan de vorming van de geest gedaan wordt. Er wordt veel wetenschap bij gebracht maar weinig wijsheid. In de vroegere Humaniora werd grote zorg besteed aan een elementaire wijsgerige vorming, die meer gericht was op verstandelijke ontwikkeling dan op die van het geheugen. Men beschouwde dit terecht als de fun damentele eis voor iedere weten schapsbeoefening. Als eerste trap van de wijsbegeerte stond op het leerprogramma vooraan het onder richt in de Logica. Het ging daarbij niet alleen om in het leren vermij den en ontdekken van denktechni- sche fouten in eigen betoog of in dat van anderen bij discussie en debat. Het voornaamste was, het konstruk- tief en ordelijk opbouwen van de ge dachtegang om positief tot waar heid en zekerheid te komen. Logica leert niet alleen zindelijk denken, maar vooral kritisch en zelfstandig denken. Een kleine groep geïnteresseerden is van plan in Venlo een elementaire cursus in logica te organiseren, zo mogelijk als eerste aanzet voor een latere bredere cursus in de eigenlij ke Wijsbegeerte. Voor deelname aan deze cursus is geen diploma van middelbaar onderwijs nodig. Ieder mens heeft van nature de gave van het verstand; het is alleen nodig, die gave goed te leren gebruiken. Voor allen die als leraren, onderwijzers, schrijvers, leiders in verenigingen of gespreksgroepen een funktie in het culturele leven vervullen ligt hier een mooie kans. Kontaktadres voor Venray en om streken: W. Michiels, Tedderstraat 6, Venray, tel. 3223. van 11 januari 1919 Verkorte geldigheidsduur der boterkaarten. Naar de „Tel." ver neemt zal de bereids door minister van Ysselstein in de Memorie van Antwoord op het Voorloopig Verslag der Staatsbegrooting, hoofdstuk Landbouw, in uitzicht gestelde ver korting van den geldigheidsduur der boterkaarten tot 7 dagen einde de zer maand in werking treden. - Thee. - In het tijdvak van 8 tot 28 Februari zal tegen inwisseling van bon 51 der thee- en koffiekaart een ons thee worden verstrekt aan hen, die deze kaart hebben laten waarmerken voor ontvangst van bon 52. - Spek. - Zoodra de kwaliteit van de in Engeland door onze regeering gekochte 120.000 ton spek is goedge keurd, worden deze hier te lande in distributie gebracht. Bovendien hebben de geassocieer den toegestaan, dat er 25.000 ton spek van Noord-Amerika naar hier verkocht worden, waarbij is be paald, dat de invoer geheel vrij zal zijn, d.w.z. zonder eendge bindende bepaling. Het groote bezwaar blijft echter de scheepsruimte. De nieuwe staatsleening. Op de leening van 350 millioen, (5 pet. koers 99 pet.) is voor een bedrag van 385 millioen ingeschreven. Distributieregeling. - Koffiebon no. 44: half ons koffie, geldig tot en met 15 Januari. Koffiebon no. 45: half ons koffie, geldig tot en met 31 Januari. Boterbon no. 13: half pond boter, geldig van 14 tot en met 22 Jan. Suikerbon no. 24: half pond suiker. Aardappelbon no. 18: 4 kilo aardappels. Bon no. 88: half pond uien bij N. Bekkers. Bon no. 98: 1 ons vermicelli, voor zoover de voor raad strekt. Vleeschbon no. .17: lVz ons spek a 1.52 per pond, heden bij M. Wijnhoven. Scheerzeep, voor zover voorra dig. Verkrijgbaar 1 stang (1 pond) a 2,-, halve stang (half pond) 1,-. Vleeschbons. Rundvleesch wordt in het vervolg zonder bons verkocht, daar de distributie daarvan is inge trokken; men gelieve echter de bons te bewaren. Rijst voor zieken kost voortaan 14 cent per pond en is uitsluitend verkrijgbaar bij G. Berkens, Paters- straat. Havermout voor zieken is uit sluitend verkrijgbaar bij J. Han- raets. Door het Kringbestuur van den R.K. Kieskring Horst, zijn na de ge houden stemmingen in de afdeelin- gen onderstaande personen op de groslijst geplaatst: Broeder J. P. M., Mook; Everts P. H. Sevenum; Haf mans E. M. E., Bergen; Janssen J. H., Venray; Loo van de O. L. P., Venray; Peeters L. P. H., Roer mond; Peters A. E., Gennep; Poels J. A., Venray; Rutten P. J., Wans- sum; Rutten Th., Horst; Sengers H. J. J„ Mook; Thomeer F. H. L. M., Horst; Titulaer J. H., Venlo; Wolters W. Chr. M. J., Gennep. B.T.UI uan den fflunchhof n.u

Peel en Maas | 1969 | | pagina 6