LOGICA
INGEZONDEN
Contactavonden
van gemeente
en burgerij
Uit Peel en Maas
de belasting die meer dan ooit administratief
werk verschaft aan elke zakeman.
In onze Kantoorboekhandel geeft men u graag
alle inlichtingen over vele boekhoudsystemen.
In onze drukkerij vervaardigt men met spoed
Grotestraat 28 het voorgeschreven drukwerk, zoals factuurs
telefoon 2727 met copie en genummerd.
Venrays gemeentebestuur heeft 'n
initiatief ontwikkeld, dat in meer
dan een opzicht belangrijk is. Zoals
men in ons blad van vorige week
heeft kunnen lezen is het Venrays
gemeentebestuur van plan wederom
kontaktavonden te beleggen op de
kerkdorpen en de kom.
Wederom, want reeds eerder on
der burgemeester Custers zijn er be
sprekingen geweest, die echter niet
openbaar waren en waarbij slechts
genodigden welkom waren. Nu is dat
veranderd. Deze kontakt-avonden
zijn openbaar en iedereen is wel
kom
We geloven dat het een goede zaak
is, dat dergelijke avonden er komen.
Want we zeggen niets nieuws als we
konstateren dat de gemeente, zoals
dan het gehele gemeentelijke appa
raat wordt aangeduid, ondoorzichti
ger geworden is. Natuurlijk heeft
men via vertegenwoordigers in de
gemeenteraad als burger nog wel in
spraak in veel wat in een bepaalde
gemeente gebeurt, maar er is een
doolhof van voorschriften en wetten
gekomen, die ook voor het gemeen
telijk werken beslissend zijn, zonder
dat een raad daar nog aan te pas
komt. Daarnaast is men er vooral na
de oorlog toe overgegaan, al of niet
gedwongen, steeds meer zaken door
de gemeente te laten regelen.
En verder spelen deskundigen een
heel voorname rol bij vele gemeen
telijke beslissingen. Dat alles maakt
het voor de doodgewone burger wel
eens moeilijk om door de bomen het
bos te zien en begrip op te brengen
voor bepaalde, door de gemeente ge
nomen maatregelen en besluiten.
Het is dan ook beslist geen won
der dat ook op dit terrein de intus
sen beruchte communicatie-stoornis
sen zich meer kunnen voordoen.
De tijd is voorbij dat de burger
feitelijk alleen met de gemeente in
aanraking kwam bij geboorte, in
dienst gaan, huwelijk en sterfgeval,
en dat het overige kontakt alleen
bestond in de bekende gemeentelijke
belasting-biljetten
Nu speelt de gemeente een rol bij
de werkgelegenheid, bij de huisves
ting, bij de openbare werken, bij het
onderwijs, kortom op ieder terrein
van het menselijk leven, tot op dat
dat van zijn ontspanning toe. En dan
is het gevaar groot dat er bij een
dergelijke veelheid van taken be
gripsverwarring komt, dat men el
kaar niet meer begrijpt. Dan helpt
praten. Dan helpt een gesprek waar
bij de ene kan zeggen wat hij niet
begrijpt, wat z.i. onjuist is en kan de
gemeente van haar kant de zaak be
lichten en toelichten en de redenen
en oorzaken aangeven waarom dit
zo gebeurt en iets anders helemaal
niet gebeurt.
Zeker in een gemeente als Venray
is zulk een kontakt dubbel de moeite
waard. Onze gemeente is ontzagge
lijk groot en uitgestrekt, wat al ex
tra problemen geeft, ook op het ge
bied van de communicatie. Daarbij
bestaat ze uit 10 kerkdorpen, de een
weer kleiner of groter dan de ander,
met het centrum, waarin ongeveer
hetzelfde aantal mensen wonen als
in alle kerkdorpen samen. Liggen de
problemen in de kerkdorpen soms
al op een heel verschillend vlak,
hoeveel te meer dan dikwijls niet
die tussen kom en kerkdorpen. Dat
daardoor een bepaald gevoel van
achteruitstelling en vergeten-wór
den kan ontstaan, is al heel duide
lijk. En ook dan helpt praten, ook
dan kan een gesprek weer duidelijk
heid brengen. Duidelijkheid naar
beide kanten.
We leven in een tijd ,die bijzonder
snel gaat. Wie zich nog wel eens
realiseert wat in de afgelopen 25 ja
ren met een half verwoeste gemeen
te gebeurd is, die moet zich dan ook
realiseren, dat dit tempo zo door
moet blijven gaan, wellicht nog snel
ler wordt. Dat vereist bepaalde
voorzieningen, nu reeds, opdat we
bij verdere uitbouw niet gehinderd
worden, opdat er ook in de toekomst
voldoende werkgelegenheid zal zijn,
voldoende huizen, scholen, recreatie
mogelijkheden. Regeren is vooruit
zien, zeker in deze tijd. Wat de een
echter al duidelijk ziet in de toe
komst, is voor de ander soms nog
een gesloten boek. Wil hij begrijpen,
wil hij mee kunnen doen, dan zal
hem een beeld gegeven moeten wor
den van wat te gebeuren staat en
wat daarvan de konsekwenties zijn,
nu en in de toekomst. Ook daarvoor
is een gesprek nuttig en dikwijls
noodzakelijk.
We zouden nog vele argumenten
naar voren kunnen brengen over het
zinvolle van dergelijke kontakten.
Maar door het feit dat deze kontakt
avonden er komen, is wel duidelijk
dat van de kant van het gemeente
bestuur het belang wordt ingezien
van dergelijke gesprekken. We kun
nen nu slechts hopen dat ook van de
zijde der burgerij het belang wordt
ingezien van deze kontakt-mogelijk-
heid, die er overigens, dat zij nog
eens benadrukt, slechts een uit velen
is.
En we mogen hopen dat deze
avonden goed bezocht zullen wor
den, dat men van zijn hart geen
moordkuil zal maken, en dat mon
deling of schriftelijk het gemeente
bestuur zal confronteren met pro
blemen waarmede men als gemeen
schap te maken heeft, maar waar
men ook soms als enkeling nog
steeds geen oplossing voor gevonden
of gekregen heeft.
Dan weet het gemeentebestuur
nog eens te meer uit eigen ervaring
wat leeft onder Venrays burgerij en
kan zij van haar kant ook eens de
problemen duidelijk stellen, waar
mede zij te maken krijgt bij de ver
vulling van wensen, bij het oplossen
van problemen. Dat zal voor beide
partijen alleen maar verhelderend
werken
Als inwoner van Oirlo gun je de
bewoners van Heide en Ysselsteyn
graag dat ze binnenkort via de Heid-
se Peelweg gebruik kunnen gaan
maken van het openbaar vervoer.
Datzelfde gun je de inwoners van de
kom, die al een bescheiden stads
dienst ter hunner beschikking heb
ben, evenals die van Oostrum, Leu
nen en Castenray, die via de Zuid
ooster vele richtingen in kunnen.
Maar het doet je het gemis van
openbaar vervoer in je eigen kerk
dorp toch wel zwaarder voelen. Na
tuurlijk weet ik dat in het verleden
een bepaalde Zuid-Ooster dienst
over ons kerkdorp heeft gelopen en
natuurlijk weet ik dat men daarme
de heeft moeten stoppen omdat die
lijn zgn. onrendabel was. Maar dat
is al weer vele jaren geledenNu
lijkt het me toe dat heel wat meer
mensen uit dit kerkdorp in de kom
werken, naar school moeten gaan,
winkelen, de dokter of het zieken
huis moeten bezoeken. Mensen, die
nu allemaal gebruik moeten maken
van eigen vervoer, dat in veel geval
len, de fiets of de brommer is
Ik vraag me in alle bescheiden
heid af, of dit nu voort moet duren.
Tientallen malen per dag rijdt bijv.
de stationsbus naar Oostrum, moet
daar tien minuten tot een kwartier
wachten en rijdt weer terug naar de
kom. Zouden bepaalde diensten van
die bus niet doorgetrokken kunnen
worden naar Oirlo, zodat de jonge
lui droog in school kunnen komen
en de ouderen op hun werk, zodat
ook de dames kunnen gaan wanke
len, de dokter kunnen bezoeken of
mensen in het ziekenhuis
Het lijkt me nogmaals in alle
bescheidenheid dat zulks mogelijk
moet zijn, zonder dat dit kapitalen
gaat kosten. Is het nu helemaal on
mogelijk om deze zaak eens te bekij
ken en de betrokken busdiensten bv.
eens enkele maanden op proef door
te trekken naar Oirlo-kom. De trein
reiziger hoeft er m.i. niet langer door
te wachten en Oirlo krijgt een ver
binding met de kom.
K. A.
Door de fenomenale ontwikkeling
van de publiciteitsmedia worden vrij
dagelijks geconfronteerd met een
overvloed van meningen, opvattin
gen, theorieën, suggesties, waarde
oordelen, die schrijvers en sprekers
van allerlei slag aan de man trach
ten te brengen. De hedendaagse
mensheid wordt als het ware be
legerd door een bonte menigte van
filosofieën en levensbeschouwingen.
Godsdienstige, ethische, sociale, eco
nomische systemen prijzen om strijd
hun recepten tot oplossing van onze
problemen aan. De oude vertrouwde
kaders vallen de een na de andere
weg. Is het wonder, dat menig na
denkend mens in deze wereld vol
onzekerheden, z'n geestelijke identi
teit dreigt te verliezen. Van nature
zoekt de menselijke geest naar waar
heid, zekerheid, geborgenheid. Maar
hoe die te vinden? Dat is de funda
mentele vraag in deze verwarde tijd.
Is het mogelijk onder de geestelij
ke waar die zo overvloedig geboden
wordt het ware en goede van het
valse te onderscheiden? Het is niet
alles goud wat er blinkt en wat het
felste blinkt, blijkt later dikwijls
geestelijk klatergoud te zijn. „Onder
zoekt alles zegt een oud adagium
en behoudt het goede". Maar
daarvoor is een kritisch denkende
geest nodig die afstand van de din
gen weet te nemen en zich niet door
de eerste de beste slagzin of leuze
laatmeeslepen. Wie echter de dage
lijkse gesprekken in trein, op straat,
in vergaderingen en gezelschappen,
en op de zogenaamde gespreksavon-
den nauwkeurig beluistert, komt dra
tot de ontdekking, dat niet veel men
sen, ook die wat meer studie achter
zich hebben, tot zelfstandig denken
in staat zijn.
Het manco is hierin gelegen, dat
in ons hedendaags modem onderwijs
wel veel wetenschappelijke bagage
wordt meegegeven, maar weinig aan
de vorming van de geest gedaan
wordt. Er wordt veel wetenschap bij
gebracht maar weinig wijsheid. In
de vroegere Humaniora werd grote
zorg besteed aan een elementaire
wijsgerige vorming, die meer gericht
was op verstandelijke ontwikkeling
dan op die van het geheugen. Men
beschouwde dit terecht als de fun
damentele eis voor iedere weten
schapsbeoefening. Als eerste trap
van de wijsbegeerte stond op het
leerprogramma vooraan het onder
richt in de Logica. Het ging daarbij
niet alleen om in het leren vermij
den en ontdekken van denktechni-
sche fouten in eigen betoog of in dat
van anderen bij discussie en debat.
Het voornaamste was, het konstruk-
tief en ordelijk opbouwen van de ge
dachtegang om positief tot waar
heid en zekerheid te komen. Logica
leert niet alleen zindelijk denken,
maar vooral kritisch en zelfstandig
denken.
Een kleine groep geïnteresseerden
is van plan in Venlo een elementaire
cursus in logica te organiseren, zo
mogelijk als eerste aanzet voor een
latere bredere cursus in de eigenlij
ke Wijsbegeerte. Voor deelname aan
deze cursus is geen diploma van
middelbaar onderwijs nodig. Ieder
mens heeft van nature de gave van
het verstand; het is alleen nodig, die
gave goed te leren gebruiken. Voor
allen die als leraren, onderwijzers,
schrijvers, leiders in verenigingen of
gespreksgroepen een funktie in het
culturele leven vervullen ligt hier
een mooie kans.
Kontaktadres voor Venray en om
streken: W. Michiels, Tedderstraat 6,
Venray, tel. 3223.
van 11 januari 1919
Verkorte geldigheidsduur der
boterkaarten. Naar de „Tel." ver
neemt zal de bereids door minister
van Ysselstein in de Memorie van
Antwoord op het Voorloopig Verslag
der Staatsbegrooting, hoofdstuk
Landbouw, in uitzicht gestelde ver
korting van den geldigheidsduur der
boterkaarten tot 7 dagen einde de
zer maand in werking treden.
- Thee. - In het tijdvak van 8 tot
28 Februari zal tegen inwisseling
van bon 51 der thee- en koffiekaart
een ons thee worden verstrekt aan
hen, die deze kaart hebben laten
waarmerken voor ontvangst van bon
52.
- Spek. - Zoodra de kwaliteit van
de in Engeland door onze regeering
gekochte 120.000 ton spek is goedge
keurd, worden deze hier te lande in
distributie gebracht.
Bovendien hebben de geassocieer
den toegestaan, dat er 25.000 ton
spek van Noord-Amerika naar hier
verkocht worden, waarbij is be
paald, dat de invoer geheel vrij zal
zijn, d.w.z. zonder eendge bindende
bepaling. Het groote bezwaar blijft
echter de scheepsruimte.
De nieuwe staatsleening. Op
de leening van 350 millioen, (5 pet.
koers 99 pet.) is voor een bedrag van
385 millioen ingeschreven.
Distributieregeling. - Koffiebon
no. 44: half ons koffie, geldig tot en
met 15 Januari. Koffiebon no. 45:
half ons koffie, geldig tot en met 31
Januari. Boterbon no. 13: half pond
boter, geldig van 14 tot en met 22
Jan. Suikerbon no. 24: half pond
suiker. Aardappelbon no. 18: 4 kilo
aardappels. Bon no. 88: half pond
uien bij N. Bekkers. Bon no. 98: 1
ons vermicelli, voor zoover de voor
raad strekt. Vleeschbon no. .17: lVz
ons spek a 1.52 per pond, heden
bij M. Wijnhoven.
Scheerzeep, voor zover voorra
dig. Verkrijgbaar 1 stang (1 pond) a
2,-, halve stang (half pond) 1,-.
Vleeschbons. Rundvleesch wordt
in het vervolg zonder bons verkocht,
daar de distributie daarvan is inge
trokken; men gelieve echter de bons
te bewaren.
Rijst voor zieken kost voortaan
14 cent per pond en is uitsluitend
verkrijgbaar bij G. Berkens, Paters-
straat.
Havermout voor zieken is uit
sluitend verkrijgbaar bij J. Han-
raets.
Door het Kringbestuur van den
R.K. Kieskring Horst, zijn na de ge
houden stemmingen in de afdeelin-
gen onderstaande personen op de
groslijst geplaatst:
Broeder J. P. M., Mook; Everts P. H.
Sevenum; Haf mans E. M. E., Bergen;
Janssen J. H., Venray; Loo van de O.
L. P., Venray; Peeters L. P. H., Roer
mond; Peters A. E., Gennep; Poels
J. A., Venray; Rutten P. J., Wans-
sum; Rutten Th., Horst; Sengers H.
J. J„ Mook; Thomeer F. H. L. M.,
Horst; Titulaer J. H., Venlo; Wolters
W. Chr. M. J., Gennep.
B.T.UI
uan den fflunchhof n.u