J onger enmissen ID dealer Politierechter Klaproosdag '68 WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Uit Peel en Maas Venray in het weekend drukweik VRIJDAG 1 NOVEMBER 1968 No. 44 NEGEN EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS HUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY jtOTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050452 PRUS PER KW ART AA! (butten VmroT 2JS) De laatste jaren zijn overal in ons land tientallen pogingen ge daan om tot nieuwe vormen van eucharistieviering te komen, in de hoop een sterkere beleving van de eucharistie mogelijk te ma ken. Vaak zijn de jongeren hier de grote drijfveer geweest en zo kregen deze vieringen bijna vanzelfsprekend de naam „Jongeren missen", hoewel deze nergens exclusief voor jongeren alleen be doeld zijn; in somige plaatsen „trekt" de zgn. jongerenmis zelfs meer 30- tot 40-jarigen dan jeugdigen. Het verschijnsel van deze diensten is nog betrekkelijk jong, maar de expansiekracht heeft iets van een pinkstergebeuren. Op allerlei plaatsen wordt er door allerlei mensen aan gewerkt. Bekwame en minder bekwame, maar in ieder geval enthousiaste mensen. Venray-centrum kent reeds ruim een jaar een viering die men tot de ze nieuwe vormgeving van de eu charistie mag rekenen. Ook is men al in verschillende kerkdorpen met een jongerenmis gestart of zal men binnenkort starten. Dit alles is voor ons een aanleiding hier iets over dit perschijnsel „jongerenmissen" te vertellen: over de ervaringen elders over de vormgeving in Venray zelf. Wat betreft de ervaringen el ders, baseren we ons vooral op de gegevens zoals die op het congres over jongerenmissen, dat in maart van dit jaar te Heemstede gehouden is, naar voren kwamen. Een verslag van dit congres vindt men in het „Tijdschrift voor Liturgie", juli '68. WAAROM DAT NIEUWE? Vraagt men aan de organisatoren van deze missen naar hun motieven, dan wijzen zij erop hoe velen on danks alle liturgievernieuwing nog totaal ongeïnteresseerd de zon- ;e mis „uitzitten", duidelijk wachtend tot alles is afgelopen. Vooral hen die aan het voortgezet onderwijs de godsdienstlessen ver zorgen, weten hoe groot die onver schilligheid is. Maar zij weten ook hoe scherp de kritiek kan ziin van die jongeren, die iets meer geïnteres seerd zijn in datgene wat in de li turgie geboden wordt. Men weet het niet allemaal scherp te formuleren, maar deze jongeren voelen vaag aan dat liturgie een uitdrukking van ons geloof moet zijn. De uitdrukking echter die de officiële kerk voor schrijft, is hun taal niet; in die woorden kunnen zij hun leefwereld moeilijk herkennen. Het gewone da gelijkse leven, de ervaringen van el ke dag opnieuw moet in de liturgie religieus doorlicht worden en in een gelovig gebed tot uitdrukking ge bracht worden. Dit alles in woor den die men verstaat, waarin men zich werkelijk persoonlijk kan uit drukken. Dit alles bedoelen de jon geren, wanneer zij zeggen: de Mis in de gewone parochiekerk doet mij niets, maar deze jongerenmis vind ik bijzonder indringend. Dit brengt mij tot nadenken. WERKMETHODE Nu blijkt op veel plaatsen in ons land dat het wel mogelijk is jonge mensen voor de eucharistie te inte resseren. De voorbereiding van de jongerenmissen wordt door hen n.l. zeer intensief ter hand genomen. Over die voorbereiding iets meer. COMMISSIES De meeste groepen hebben een eigen tekstcommissie, waarin jonge ren samen met de celebrant de le zingen zoeken, de gebedsteksten ma ken en soms ook een orde van dienst de volgorde van alles samen stellen. In de viering komt altijd een kerngedachte naar voren, waarbij het thema meestal genomen is uit de aktualiteit: ontwikkelingshulp, Vietnam, Tsjecho-Slowakije, moord op Ds. Martin Luther King, vrede, eenzaamheid. Eerst stelt deze com missie het thema vast, dan gaat men bijpassende teksten zoeken; meestal een Schrifttekst en een stuk uit een krant of een tijdschrift. In ieder ge val de jongeren zelf zoeken mee naar goede teksten, die hen aanspre ken. Soms is er naast deze tekst commissie nog een aparte leescom missie, die ervoor zorgt dat de teks ten goed „gebracht" worden en de lezers (lezeressen) getroosten zich de moeite daarvoor bij elkaar te komen en te repeteren. Dan is er verder overal een muziekgroep, bestaande uit een koor en een orkestje. Deze is od alle mogelijke manieren op zoek naar aansprekende muziek en stu deert deze in wekelijkse repetities in. Meestal bestaat deze muziek uit negro-spirituals en dixyland. met daarop eigen gemaakte teksten. Soms heeft men zelfs met veel ijver zelf muziek gecomponeerd. Afgezien van de resultaten moet men zeggen dat hier iets gewel digs gebeurt. De liturgie begint te leven. Er komt een geheel eigen inbreng „van onderaf'. Deze po gingen van de jongeren om tot 'n aansprekende en levende liturgie te komen, verdient alle waar dering. Men kan stellen dat de liturgie een te heilig iets is om door Jan en Alleman in elkaar „gezet" te wor den, maar dat zoveel jonge mensen elke week opnieuw weer bij elkaar komen en hun eigen inbreng willen geven aan een goede eucharistievie ring, moet toch o.i. ook de waar dering van de ouderen kunnen op brengen. Wat dan alleen nog nodig is, ,is de steun van vakbekwame mensen, musici, dichters, literatoren en vakliturgisten, die met deze ex perimenten durven werken. Insiders weten dat de organisatoren van jon gerenmissen open staan voor goede suggesties, van welke kant die ook komen. DE OPBOUW VAN DE VIERING Aanvankelijk houdt men zich aan de opbouw van de traditionele mis viering, maar na verloop van tijd laat men steeds meer minder be langrijke gebeden achterwege. Zo is bijv. het traditionele begin van de Mis (openingslied, schuldbelijdenis, gebed om vergeving. Heer ontferm U, Eer aan God in de hoge en dan eindelijk het openingsgebed) voor deze jonge mensen en voor ons? te ondoorzichtig en te rommelig. Men zoekt overal duidelijk naar een inzichtelijke struktuur, die men pro beert te vinden door heel wat tra ditionele gebeden te schrappen. Het geheel laat dan een duidelijke ver sobering zien (kelkomstwoord, -lied, - lezing - lied - lezing - gebed voor het eerste deel van de viering); een versobering die sommigen als een verrijking, anderen als een verar ming zullen ervaren. Ook het tweede deel van de vie ring laat deze versobering zien. Ter wijl de traditionele Mis in een acht tal offerande-gebeden brood en wijn bestemt tot offergave, wordt in de jongerenmissen soms met een enkel gebaar en anders met één enkel ge bed brood en wijn in de viering op genomen. Een versobering, die dient om het belangrijkste te onderlijnen: de gedachtenis van de Heer in het grote dankgebed en het communi ceren met elkaar en met de Heer. Deze versobering gaat zelfs ver der: ze strekt zich niet alleen uit over de vormgeving van de eucha ristie de gebeden maar raakt zelfs de betekenis van het eucharis tisch samenzijn zelf. Met dit laatste wordt dit bedoeld: de eucharistie heeft vele betekenissen: zij is dank zegging, zij is offer, zij is pedachte- nis van Christus, zij is maaltijd enz. Volgens de Nieuwe Katechismus zal de een al deze betekenissen beleven, anderen zullen één bepaalde gedaan te beleven. Dit hangt af van per soonlijke voorkeur, van opvoeding, van de vorm van de viering, zelfs van de eeuw waarin men leeft. Binnen deze veelheid van beteke nissen springt in de jongerenmissen bijna alleen het gemeenschapskarak ter naar voren, maar dit dan ook zeer indringend. Dit gemeenschaps karakter komt o.a. duidelijk uit in de wijze waarop men uitgenodigd wordt te communiceren: het Brood breken en met elkaar delen wordt duidelijk ervaren als teken van het leven met elkaar willen delen en met elkaar solidair willen zijn. Ook het feit dat men na afloop gezamenlijk koffie drinkt, wijst er op dat deze groeiende liturgie dui delijk streeft naar een werkelijk sa men-zijn. Wij menen te mogen stellen dat zo de eucharistie op zijn best is: ge- meenschaps-opbouwend. JONGERENMISSEN IN VENRAY In verschillende parochiekerken heeft men in het afgelopen jaar met behulp van koor en orkest van Ma- riannhill of van het Lyceum de Em- maus-mis uitgevoerd. Een enkele keer heeft men ook een andere mis met ene modern ritme „gebracht' altijd onder grote belangstelling en waardering van de kerkbezoekers. Echte jongerenmissen in de strikte zin van het woord waren dit niet, aangezien men zich beperkte tot een aanpassing van de muzikale vorm geving; de eigenlijke eucharistievie ring bleef gelijk aan de gewone mis sen. Wij willen hier uitdrukkelijk stel len dat dit soort vieringen onze sym pathie hebben. Toch kunnen wij met de kritici meedenken, die erop wij zen dat een modernisering van de muzikale vormgeving juist heel sterk om een andere vormgeving van de eucharistische dienst roept. Een jongerenmis in de meer strik te zin van het woord vinden we bijv. de gemeenschapsviering, die reeds andehalf jaar wekelijks als een tafel-eucharistieviering gehouden wordt. Deze groep heeft een merk waardige ontwikkeling meegemaakt. Eind mei 1967 is zij gestart, nadat de Jongerenkerk Venlo in de foyer van het cultureel centrum hun jongeren mis gepresenteerd had. Men is toen begonnen met werkvergaderingen, met het doel om ook voor Venray 'n viering voor te bereiden. Aan deze werkvergaderingen op zondag ochtend werd een eenvoudige eucha ristische tafelviering verbonden met als doel op deze manier die groep tot eenheid te laten komen. Al heel vlug deed men de ervaring op dat deze vormgeving van de eucharis tie indringender was dan welke groots opgezette jongerenmis ook. Vanzelf ontstond het verlangen deze kleine tafelvierignen te behou den. Van de andere kant was men bij elkaar gekomen om iets te orga niseren voor alle jongeren van Ven ray-centrum. Het idee werd gelan ceerd om elk weekend meerdere van deze vieringen te houden, maar dit bleek niet haalbaar door gebrek aan priesters. Daarom is men nu weer tot de oude opdracht terug gegaan: een enkele maal een grote viering (maar waar?), terwijl men de an dere zondagen dan nog altijd de kleine tafelvieringen kan houden. Voor men echter tot grote vieringen overgaat, moet o.a. ook het instru mentarium uitgebreid worden. Kan didaten hiervoor zijn welkom DE TAFELVIERINGEN Wat is het meest boeiende bij de ze tafelvieringen? Wat trok elke zondag een 70 80 jonge mensen (en enkele ouderen) naar San Da- miano en nu naar de hal van de nieuwe levensschool? Is het het sa menzijn, het gemeenschapskarakter dat in deze tafelviering zo sterk tot uitdrukking komt? De tafels staan opgesteld in een gesloten carré, men vormt samen één kring en de cele brant is in die kring opgenomen. Men breekt er het H. Brood voor el kaar, allen drinken uit dezelfde Be ker: hierin beleeft men zo sterk mo gelijk dat men niet alleen in ge meenschap wil treden met de Heer, maar ook men het leven met elkaar wil delen, dat men verantwoordelijk voor elkaar en voor de wereld wil zijn. Of is het boeiende wat deze men sen trekt, de sterke versobering van de dienst, zoals die trouwens in alle jongerenmissen tot uitdruking komt; een versobering waardoor datgene wat gezegd wordt zeer indringend overkomt? Of is het de eigen deelname er aan? Veel jonge mensen zijn bij de voorbereiding en de uitvoering van deze eucharistieviering nauw be trokken, hetzij in tekstcommissie, in leescommissie, technsche commissie of koor. Is het door deze eigen in breng dat zij zich bij deze eucharis tieviering zo sterk betrokken voelen? Datgene wat zoveel mensen hierin moeite zal wel een samenspel van al deze faktoren zijn, waarbij waar schijnlijk ook nog hoort het gezellig samenzijn met een kop koffie en eventueel een discussie. Wij willen hier nog één opmerking plaatsen: we menen dat een mini mum-leeftijd voor de deelnemers aan deze tafelvieringen dient aange houden te worden, vanwege bepaal de eisen die men toch aan de deel nemers moet stellen. We denken dan aan 16 jaar. En tenslote een wens voor het be stuur: wij hopen dat hun poging om vanuit de eucharistieviering een ak- tiegroep op te richten voor sociaal- cartateve werkzaamheden volledig zal slagen. Want liturgie om de li turgie is niets. De eucharistie moet ons brengen tot grotere inzet voor de opbouw van een betere wereld. Aan deze norm wllen we het expe riment toetsen. Pater Huub Latten Kapelaan Fr. Snijders Kapelaan J. Verdonschot fa. MARTENS Voor aHa raparatiai I 30 Tal. 2389 Een onnozel klein verfspatje bracht een ijzervlechter voor het hekje. Niet omdat hij met verf ge morst zou hebben op het pas gestor te beton van een gloednieuw bouw werk, maar omdat hij zes pond pa ling gestolen had uit andermans fuiken. ,Dat verfspatje was rood, hè", vertelde de kroongetuige, „maar de palen waar m'n fuiken aan hangen waren wit. Ik moest dus op zoek naar iets roods op de Maas. Nou, toen heb ik net zo lang gezocht en gezocht tot ik een rode roeiboot vond. Daar heb ik eens ingekeken en daar lag zo'n zes pond paling in. Toen heb ik de politie gewaarschuwd en spoorde de eigenaar van 't boot je op." „Wat wilde u met die paling?" vroeg de politierechter aan de ver dachte. AUTOMOBIELBEDRIJF BOM STATIONSWEG 183 TELEFOON 2325 OOSTRUM VENRAY van 31 oktober 1918 Openbare vergadering van den Gemeenteraad te Venray. Vrijdag 25 October 1918. 11. Ingekomen schrijven van Ged. Staten inzake jaarwedde ge meente-ontvanger. De Voorzitter las gemeld schrijven voor en deelde daarna mede dat B. en W. zich ge heel konden vereenigen met de con siderans van Heeren Ged,. Staten en stelden zij daarom voor, het salaris van d(en gemeentenontvanger met 300,te verhoogen en te brengen van 1000,op 1300, 12. Voorstel tot belegging van een kapitaal groot 62.000,resp. 75.000,in verband met terug betaling van op hypotheek belegde gelden en nog uit verkoop van gron den te beleggen gelden. Centrale keuken. - Het Steun comité brengt ter algemeene kennis dat het maximumproduktievermogen der keuken reeds in de eerste week bereikt is. De centrale keuWen kan dus niet meer porties verstrekken dan ze deze week heeft afgeleverd. Dientengevolge kon op sommige da gen aan het loket aan alle aanvragen om bons of kaarten niet worden vol daan. En dit had tot gevolg, dat ge zinnen, die op de allereerste plaats van de centrale keuken moeten kun nen profiteren, moesten worden af gewezen. Daarbij komt, dat in de eerstvol gende dagen, de sub-comité's te Oir- lo, Oostrum, Leunen en Merselo hunne werkzaamheden zullen begin nen, zoodat de keuken ook aan deze aanvragen zal moeten kunnen vol doen. Het Comité doet daarom een drin gend beroep op de welwillende me dewerking van de meer gegoeden om het in vervolg de on- en min vermogende zooveel mogelijk te la ten voorgaan, opdat de centrale keu ken het nuttigst kan werken voor diegenen, die in deze tijdsomstandig heden het meeste behoefte aan hulp en steun hebben. Het comité vertrouwt, dat aan dit verzoek bereidwillig gevolg zal wor den gegeven. Mocht dit onverhoopt niet het ge val zijn, dan zullen wij tot onzen spijt genoodzaakt zijn, de uitreiking van bons of kaarten, aan de hand der belastingbiljetten, volgens wei standsgrenzen te dolen plaatshebben. Wat de kindermaaltijden betreft zal het comité voorloopig zoo lang mogelijk aan alle aanvragen zonder onderscheid trachten te voldoen. O. van de Loo, Voorzitter P. J. Janssen, Secr. De toestand. - De geallieerden zijn te Parijs bijeengekomen om de voorwaarden vast te stellen, waarop Duitschland wapenstilstand kan krij gen. De Engelsche pers schreef dezer dagen, dat die voorwaarden hard zouden zijn. En inderdaad, indien de voorwaardjen, die thans op de Parij- sche conferentie worden overwogen, definitief worden aangenomen, dan is het niet weinig wat de geallieer den eischen. Op de eerste plaats ont ruiming van het Rijksland en bezet ting van Metz en Straatsburg door Fransche troepen, verder bezetting van alle bruggehoofden langs den Rijn en van de fabrieken van Krupp te Essen. De Engelschen zullen Hel goland bezetten, het ontzaglijk ver sterkte eilandje in de Noordzee. Ten slotte eischen de geallieerden de uit levering van de geheele Duitsche oorlogsvloot. Wat zal Duitschland op deze harde voorwaarden antwoor den? Zal het er zich bij neerleggen of in een laatste wanhopige worste ling zich dood vechten? „Opeten", zei de bouwvakker, „wat moest ik er anders mee?" „Het lijkt mij waarschijnlijker, dat hij geregeld fuiken lichtte om de in houd te verkopen en er zo wat bij te verdienen", dacht de officier. Maar dat denkbeeld wees de eige naar van de rode roeiboot veront waardigd van de hand. „Wat doet u dan voor de kost?" wilde de rechter weten, „want zo veel ijzer vlecht u eigenlijk niet." ,,Kan kloppen. Ik loop in de ziek tewet", was het antwoord. „O, dus u eet van twee walletjes. Overdag eet u van de ziektewet en 's nachts uit andermans fuiken!" „Da's net één keer gebeurd." „Nee, u bent pas één keer gesnapt Andere nachten bent u óók met uw boot op de Maas geweest hebben twee getuigen verklaard." „Toen ben ik wezen vissen!" „Jaja, dat bedoel ik ook De verdachte zuchtte alleen maar. „Of heeft de dokter u soms paling voorgeschreven? „Nee, helemaal niet." „Dan hebt u de ziektewet ook nog opgelicht hè? Wat scheelde er eigen lijk aan?" „Ik liep naar 't ziekenhuis." „Vreemde ziekte", interrumpeerde de officier. „Wat doen ze daar tegen?" Ze hebben lelijke knobbels bij me weggehaald, ik weet niet wat het precies is, want dat zeggen ze niet, maar ik hoefde van de dokter nog niet te werken." „Als u 's nachts geregeld kunt gaan roeien, bent u ook goed genoeg om overdag wat te doen", dacht de officier. „Maar dan was hij overdag na tuurlijk te moe", zei de politierech ter. De officier ging daar maar niet verder op in. Hij sprak verientigen- de woorden aan het adres van werk schuwe elementen, die rrienen een gemakkelijk leventje te kunnen lij den op ander mans kosten en die aan de sociale verzorging niet genoeg hebben, maar dan ook nog zich te goed willen doen aan de vis, die iemand anders voor zijn broodwin ning heeft moeten vangen. Verder uitte hij waarderende woorden tot de kroongetuige, die niet bij de ge lichte fuiken bleef neerzitten, maar als elen echte Sherlock Holmes aan het speuren was geslagen en de da der aan de politie kon aanwijzen. Tegen de bouwvakker eiste hij 150 of vijftien dagen hechtenis. De palingsnoeper kreeg het laatste woord, maar sputterde zo hevig te gen de onrechtvaardige behandeling en de verdachtmakingen en de onre delijke hoogte van de boete, dat de politierechter er een eind aan moest maken. „Eén week dan. En ga daar dan maar in de ziektewet zitten ook." BRAND IN BOVENVERDIEPING Venrays vrijwillige brandweer werd gealarmeerd voor een uitslaan de brand in de boïjlen verdieping van de woning van de fam. Leyendekker aan de Ursulastraat. Deze woning, gelegen in een blok woningen van de woningbouwvereniigng, nam gro te omvang aan. Het was aan de kun dige inzet van Venrays vrijwillige brandweerlieden te danken dat de aangrenzende woningen geen noe menswaardige schade opliepen. De bovenverdieping brandde geheel uit en de inboedel ging geheel verloren. De benedenverdieping kreeg behoor lijke waterschade. De oorzaak is nog onbekend, terwijl de schade, welke circa 20.000 gulden bedraagt, door de verzekering wordt gedekt. TWEEDE SLACHTOFFER VERKEERSONGEVAL OVERLEDEN In het ziekenhuis alhier overleed in de nacht van zaterdag op zondag de 20-jarige Hendrikus Snijders aan de verwondingen die hij opliep bij een op 13 oktober op de Overloonse- weg plaats gevonden hebbend ver keersongeval. De wagen waarin het slachtoffer zat, werd door te hoge snelheid tegen een langs de weg staande boom gebotst, waarbij de 26- jarige bestuurder L. Burhenne toen op slag werd gedood. Beide slacht offers waren afkomstig van het woonwagenkamp in Deume. BLIKSCHADE De op de Grote Markt geparkeer de auto van P. M. W. werd door de vrachtauto bestuurd door B. uit Schiedam geraakt. Het bleef bij lich te materiële schade. Eveneens materiële schade kon worden genoteerd op de Veulense- weg waar de personenauto bestuurd door J. W. S. uit Maasbree werd ge raakt door een vrachtauto van een Venrayse bouwmaterialenhandeL In de week van 4 tot en met 10 november met als hoogtepunt: za terdag 9 november „KLAPROOS DAG" wordt weer de traditionele Klaprooskollekte gehouden. De opbrengst hiervan komt ten goede aan het werk van het Neder lands Oorlogsgraven Comité. Dit comité werd kort na de Twee de Wereldoorlog opgericht. De ini tiatiefnemers waren getroffen door het feit, dat in de oorlogsjaren meer dan 30.000 leden van de geallieerde bevrijdingslegers in ons land sneu velden en hier werden begraven. Om dank te brengen voor dit offer van zoveel jonge levens, nam het comité kontakt op met de nabestaan den in het buitenland. Bij die vaders en moeders, vrouwen en kinderen van de gesneuvelden, bleek de vuri ge wiens te leven om naar Nederland te kunnen reizen en hier het graf van zoon, man, vader of broer te zien. Om dezè reizen mogelijk te maken, houdt het Nederlandse Oorlogsgra ven Comité elk jaar in november de Klaprooskollekte. Dank zij deze kollekte werden se dert de bevrijding reeds ongeveer 41.500 oorlogsnabestaanden in ons lang ontvangen voor een bezoek aan één van de meer dan 540 kerkhoven, waarop in januari 1940 tot 1945 ge allieerde gevallenen werden begra ven. Meestal komen zij in grote groe pen, zoals onlangs met 130 personsen uit de Verenigde Staten van Ame rika en met 150 nabestaanden in één groep uit Canada, waarvoor extra vliegtuigen werden gecharterd. Soms ook reizen zij individueel of met en kele lotgenoten naar Nederland. Éénmaal in ons land aangekomen, wordt alles voor hen geregeld en zijn zij, dank zij de opbrengst van de Klaprooskollekte, ten volle „gas ten van het Nederlandse volk". Dit werk van het Nederlands Oor logsgraven Comité, dat ienig ter we reld is, ondervindt in de voormalige geallieerde landen grote waardering. Dit komt o.a. tot uiting door het feit dat „The British Legion" de gro te Britse organisatie van oud-strij ders en nabestaanden der gevallenen ook dit jaar weer aan 33 koliek- tanten van de Klaprooskollekte 1968 een gratis reis naar en vakantie in Engeland aanbiedt. De gelukkigen drie uit elke provincie worden door het lot aangewezen. Als loten dienen de legitimatiebewijzen voor de Klaprooskollekte. van dan munckhof nv JACHTHOORNKORPS „ST. PETRUS-BANDEN" A.s. zaterdag 2 november wordt weer de jaarlijkse voetbalwedstrijd gespeeld tussen de drumband van „Euterpe" en het jachthoomkorps „St. Petrus-Banden". De wedstrijd wordt gespeeld op de terreinen van het sportpark aan de Leunseweg en begint om half acht. Na de wed strijd is er verder een gezellig sa menzijn in het clublokaal van het patronaat. Dit om het geheel een beetje een feestelijk tintje te geven vanwege het geheel veranderde in terieur van het patronaat wat zelf door de leden is ontworpen en ge maakt. Ieder is van harte welkom bij de voetbalwedstrijd die zoals wij ho pen een spannend verloop zal krij gen want Euterpe is belust op re vanche voor de nederlaag die zij het vorig jaar leden. Laat het een spor tief gebeuren zijn en de gelukkigste winnen. BR. STOEF VERLAAT VENRAY In een bijeenkomst van de leiding gevende personeelsleden van het psychiatrisch centrum „St Serva- tius" te Venray hebben de direktie- leden dr. A. L. Kroft, geneesheer- direkteur ten Br. J. A. N. Willems, ekonomisch direkteur, medegedeeld, dat Br. H. J. Stoef, verpleegkundig direkteur, besloten heeft uit de kon- gregatie van de Broeders te treden en over enige tijd „St Servatius" te verlaten. Beide direktieleden spraken hun grote erkentelijkheid en dank uit voor al hetgeen Br. Stoef gedurende vele jaren voor „St Servatius" en voor de verpleging in „St Servatius" heeft gedaan. AUTOMOBIELBEDRIJF BOM STATIONSWEG 183 TELEFOON 2325 OOSTRUM VENRAY

Peel en Maas | 1968 | | pagina 11