Treffer
Herman Maas
Rank Xerox
Kerkelijke Diensten
RH
tot
ziens
bij
pijls
en de sociale werkelijkheid
deed het weer best
K?rSN,MKFcNiS WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN «usmulKuw 5Z
GOMMANS
van 6 tot en met 12 oktober
Vredeskerk Venray
JI'l.l.lUIIHJ
VRIJDAG 4 OKTOBER 1968 No. 40
NEGEN EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
NA 10 JAAR....
In De Vacature van 24 sept. j.I. heeft Adriaan Maas zich bij de 10e
verjaardag van de dood van Herman Maas zich de vraag gesteld
of een herdenking van deze van oorsprong Venrayse schrijver nog
wel zin heeft.
Hij meende echter dat zulks bij
Maas wel zin heeft, al was het al
leen maar om Maas zijn ideeën, die
in zijn werk naar voren zijn geko
men, opnieuw te bezien in het licht
van nieuwe ontwikkelingen.
Herman Maas verzette zich tegen
een denken dat rond de eeuwwisse
ling algemeen was op sociaal ter
rein. Een goede christen was hij of
zij die de wetten en de geboden on
derhield, doch op het terrein van de
sociale rechtvaardigheid en de so
ciale liefde bestonden zulke wetten
en geboden nog niet en dus liet men
ook als christen sociale ellen
de en maatschappelijk onrecht be
staan.. De schrijver zegt dan verder:
EERLIJKE BEDOELING
J
Met zijn literair en journalistiek
werk heeft Herman Maas naast zijn
eigen overtuiging altijd eerlijke en
ernstige bedoelingen gehad, maar de
levenstragiek voor hem is geweest
dat dit dikwijls ontkend is. Het werk
van Maas is sociale literatuur; zijn
romans zijn zedenromans, die vaak
opgevat werden als onzedelijke ze
denromans, geschreven door een
rankuneuze hekelaar.
Maas heeft niet alleen het onrecht
dat de verdrukten werd aangedaan
gezocht om het te bestrijden, maar
hij heeft ook de oorzaken van ver
drukking en onrecht opgespoord,
aan de kaak gesteld, gehekeld.
Hij was een veelschrijver: naast
een bundel schetsen, en negen ro
mans, publiceerde hij essays, een
aantal verhalen, enige studieboeken
en een grote hoeveelheid journalis
tieke artikelen. Van zo'n hoeveelheid
publicistisch werk is vanzelfspre
kend veel in de loop der jaren te
licht bevonden, maar er is sprake
van literair-historische onrechtvaar
digheid als daarmee en daarom een
geheel levenswerk verworpen en
vergeten wordt, en men kan zelfs op
goede gronden van geschiedenisver
valsing spreken, als dit met opzet
gebeurt.
Herman Maas behoorde tot de
vooruitstrevende katholieken die
niet in de karitas een oplossing za
gen voor de sociale ellende van de
kleine man.
Het publicistische werk van Her
man Maas dient daarom zeker niet
enkel en alleen op zijn literaire
waarde onderzocht te worden; voor
zijn werk bestaan ook historische en
sociologische kriteria.
MACHTSMISBRUIK
Steeds heeft Herman Maas zich
bijv. het lot van de gewone man
aangetrokken en nam hij stelling te
gen elke vorm van potentatisme.
In de reeks hekelschriften die
Maas op zijn naam heeft staan, wor
den verschillende problemen aan de
orde gesteld: de onderdrukking en
uitbuiting van de bevolking van De
Peel; onderwijs- en opvoedingspro
blemen; de moraal van „de nieuwe
tijd", vooral in de stadsgemeen
schappen.
Zijn romans kan men in drie groe
pen verdelen, waarin deze proble
men (min of meer achtereenvolgens)
centraal staan:
Tot de eerste groep kan men
rekenen: Jan van Houtum's Schet
sen Van Over de Peel (1901); Ver-
stooteling (1907); Het Goud van De
Peel (1909), Landelijke Eenvoud
(1910); De Hoofdzonden van Het
Land (1930), Menschen van het Ge
hucht (1939).
Uit groep twee behoren de ro
man Om De School (1913, een auto
biografisch relaas over de school
strijd (6) en een studie Onze School-
opvoeding (1932).
De derde groep omvat drie ro
mans: De Hamerslagen (1934), Een
Hoekje Stad (1936), De Liefde Van
Jo Faro (1946).
Herman Maas heeft gekozen; hij
trachtte naar waarheid konkrete so
ciale situaties onder woorden te
brengen, met de bedoeling op de
ontwikkeling van die situaties in
vloed uit te oefenen. Hij hekelde
wantoestanden in en om De Peel, in
het onderwijs, in de stad. „Heb ik
niet het menselijk recht mee te
spreken over de maatschappij?"
vraagt Karei van Leeuwen Her
man Maas) in de roman Om De
School, waarin van diezelfde Karei
van Leeuwen gezegd wordt: „De
kunst dienen wilde hij, maar de
kunst die een reëel beeld geeft van
het leven der massa."
Maas heeft dat menselijk recht op
geëist, en daarmee trachtte hij de
kunst te dienen. Het schrijven van
hekelschriften impliceerde echter,
ook in een demokratie. een leven van
vervolging.
VERVOLGING
Het dagelijks brood werd Maas
zelfs ontnomen. Van alles en nog
wat werd uit de hoek gezocht om
Maas het leven onmogelijk te ma
ken, om de integriteit van de onder
wijzer-leraar en schrijver in twijfel
te doen trekken, om zijn geschriften
verdacht te maken. Onmiddellijk na
zijn eerste geschrift werd Maas al
beschouwd als een ketterende last
post: „Niet enkel had hij onzedelijke
romans geschreven, zonder eerbied
voor Limburgs dierbaar oord, boven
dien was hij liberaal, antiklerikaal,
voorstander van openbaar onder
wijs", zo zeiden zijn tegenstanders.
Herman Maas redigeerde het on
afhankelijke blad Limburg's Belang,
waarin doorgaans geen blad voor de
mond genomen werd, zodat een
waarschuwing van de bisschop niet
uitbleef.
Het meest gehaat maakte Maas zich
door niet alleen duidelijk te laten
merken welke mistoestanden hij op
het oog had, maar ook welke per
sonen daarin een weinig fraaie rol
speelden.
PEEL GEEN IDYLLE
De Peel is in het werk van Maas
niet een idyllisch landschap waarin
vreedzame mensen hard en tevreden
ploeteren om de kost en de eeuwige
zaligheid te verdienen.
De mythe van de landelijke een
voud heeft Maas bewust en tot de
grond toe afgebroken, en dit terecht,
want de mythe was vals. Als aan
dachtig kronikeur noteerde hij:
„Domme bekrompenheid en meedo
genloze baatzucht bij de kleine po
tentaten, gedwongen winkelnering en
andere uitbuiting, politieke corrup
tie, fraude bij de verkiezingen, die
met stromen drank gewonnen wer
den. En het slavenvolk der peelwer-
kers, verbeestelijkt van armoe, met
alle gevolgen van drankmisbruik en
sexuele uitspattingen, moord en
doodslag".
Maas tekende alles naar waarheid
op. Zijn Verklaring in de derde druk
(1944) van Het Goud van De Peel
besluit hij met de zin: „De hééle ro
man is één brok werkelijkheid."
Maas heeft volgens Kloos
„den moed gehad, het pseudo-dich-
terlijke waas, door vroegere schrij
vers om het Limburgse landschap,
weg te blazen, zonder dat een gezon
de decentie door die onthulling ge
schokt hoeft te worden."
Wat er over het Peelgebied en de
Peelbevolking te onthullen viel was
heel veel: hopeloze armoede; lange
werktijden, ook voor vrouwen en
heel jonge kinderen; erbarmelijke
huisvesting; slechte voeding; en al
tijd het spook van de werkeloosheid
zonder ondersteuning. De ellende
ging gepaard met geweldig drank
misbruik en de ellende was de oor
zaak van dat misbruik.
Staking en opstand waren onmo
gelijk. De katholieke geestelijkheid
en de plaatselijke overheid smoor
den elke poging daartoe in de kiem.
Voor de Peelmensen lag de keuze al
dus: het schamele loon voor slaven
arbeid of werkeloosheid en honger
dood. t
OPSTAND TEGEN GEZAG
Door veel geestelijken werd altijd
en eeuwig geschermd met het auto
riteitsbeginsel: opstand tegen het ge
zag was voor deze soort filosofen
opstand tegen God, want alle gezag
komt van God.
Degenen die in de Peelstreek, en
niet alleen daar overigens, verbete
ringen hadden kunnen aanbrengen
in de sociale verhoudingen, droegen
hun vrome hart te rechts en dat be
tekende: kritiekloze verheerlijking
van de bestaande orde; konsolidatie
van de droevigste mistoestanden, die
zowel met „godsdienstige" theorieën
als met de leer van het kapitalistisch
liberalisme „verantwoord" werden;
onthouding van primaire levensbe
hoeften; onderdrukking en uitbui
ting en knechting van een hulpeloze
arbeidersklasse, ondemokratisme en
paternalisme; preking van onchris
telijke ideeën: de armen moesten de
zaligheid verwerven door geduld en
berusting, door erkenning dat de
standsverschillen berustten op een
eeuwige, door God gewilde wet; agi
tatie tegen het opkomend socialisme
dat fundamentele veranderingen in
de maatschappelijke verhoudingen
zou (kunnen) brengen.
Aan het christendom in het alge
meen en aan het katholicisme in het
bijzonder hadden de Peelmensen in
sociaal-maatschappelijk opzicht niets
te danken.
Herman Maas heeft dit beseft en
nog geschreven ook; de leugen van
de landelijke eenvoud en van het
landelijke geluk heeft hij verplet
terd. Anton van Duinkerken formu
leerde het zo: „Het Brabantse werk
van Vincent van Gogh stelt een el
lende ten toon, die de mens naar
verdierlijking dreigt te dringen. Ook
uit de min of meer naturalistische
novellistiek van Holidee, Samuel
van der Vijgh, Marie Gij sen. Her
man Maas en A. M. de Jong komt
ons de tragische gedaante van Bra
bant tegemoet."
ZELF GEZIEN EN ERVAREN
Heel vaak is Maas verweten dat
hij er op uit was schandaalkronieken
te publiceren die de werkelijke toe
standen vertekenden.
Natuurlijk heeft Herman Maas,
een emotioneel en sociaal bewogen
het l-a-n-g-s-t-e laken van Nederland
voor de laagste prijs!
verkrijgbaar bij:
Langstraat 61 Venray
Telefoon 1281
GRASLINNEN- EN FLANELLEN LAKENS, GLAD EN GEBORDUURD, ook in sets
TREFFER PYAMA'S OVERHEMDEN WEEKENDERS DUSTERS
man. die steeds te dicht met zijn
neus op de feiten zat om objektief te
blijven, geen romans geschreven die
gebaseerd zijn op via wetenschappe
lijk onderzoek verkregen exacte ge
gevens. Vast staat in elk geval dat
de door Maas beschreven werkelijk
heid was, zegt Ouwerling.
Men kan de schrijver Maas veel
verwijten, aldus zijn naamgenoot in
Vacant, doch een vaststaand feit is.
dat wederlegging der hoofdstrekking
van Maas' werk onmogelijk is. Een
en ander: „Mijn boeken zedeloos? Als
ik prikkellectuur of cronique scan-
daleuse had willen schrijven, dan
had ik het toch wel anders gedaan.
Aan pikante stof zou het mij niet
ontbroken hebben; pikante stof te
over, dubbel pikant door rang en
waardigheid van de personen."
„Rank Xerox", zo schrijft mr. John Davis, de president-directeur
van de Rank organisation in het pas verschenen jaarverslag over
het boekjaar juli 1967 juni 1968, „heeft in die periode een mas
sieve groei gekend". De omzet steeg van 61.8 miljoen tot 84.4
miljoen, terwijl de bruto winst steeg met 58,3% van bijna 19 mil
joen pound sterling tot bijna 30 miljoen.
Vooral het laatste kwartaal schijnt
goed geweest te zijn toen de resul
taten te voorschijn kwamen van
liefst 4 nieuwe kopieermachines (720,
2400, 660 en 3600), die in de voorbije
12 maanden op de markt zijn geïn
troduceerd.
Mr. John Davis verklaart in dat
zelfde jaarverslag dat de groei van
Rank Xerox, die nu 13.000 mensen
in dienst heeft in 19 landen, in het
verleden zijn oorsprong had in het
feit dat men een produkt had, dat
zijn tijd vooruit was en dat men dit
produkt niet verkocht, doch ver
huurde. Dit laatste maakte het aan
trekkelijker voor de gebruikers, die
minder hoefden te investeren. Doch
deze voorsprong moet behouden
blijven door een team van mensen,
die zowel op technisch als op ver-
koopgebied vooruitstrevend zijn en
hun tijd voorbij blijven. Zulk een
team meent hij in de voorbije jaren
opgebouwd te hebben. Daarnaast is
ook Rank Xerox, naast de Xerox
Corporation in Amerika, waarvan
men in de voorbije jaren de resul
taten kreeg van hun onderzoekingen
en uitvindingen, zelf ook begonnen
met onderzoekingen, in welke afde
ling nu reeds o.m. in Venray
400 mensen werken.
MOGELIJKHEDEN
Zijn er nog meer mogelijkheden
op wat men noemt de „kopieer-
markt"? Op deze vraag geeft de pre
sident-directeur thans reeds in zijn
jaarverslag ook antwoord. Ieder
jaar groeit de behoefte aan kopieer
machines met 12%. Een groei die
nog groter kan worden door de men
sen te wijzen op de vele mogelijk
heden, die er op dit gebied liggen.
Dat is o.m. een taak van de Rank
Xerox verkoopkantoren, die zich in
tussen in praktisch alle landen van
Europa reeds een behoorlijke positie
opgebouwd hebben en deze moeten
uitbouwen. Dat ze daarbij de steun
krijgen naast andere machines van
een kopieermachine die per seconde
een kopie aflevert en die dus ook
als stencil- of dupliceermachine te
gebruiken is opent nieuwe mogelijk
heden. Voeg daarbij dat aan deze
3600 machine nog een automatische
sorteermachine te koppelen is, waar
van de produktie nu ter hand geno
men wordt, dan is het duidelijk dat
men hier nieuwe markten voor zich
heeft. Mr. John Davis is er van over
tuigd dat ondanks de grote vooruit
gang, die men in de afgelopen jaren
heeft geboekt, de Xerografie nog
steeds in zijn kinderschoenen staat.
UITBOUW
De geweldige uitgroei van Rank
Xerox stelt zijn problemen, aldus
het jaarverslag, aan de vervaardi
ging, de inkoop van het daarbij be
nodigde materiaal en de aflevering.
Dat alles heeft men in een aparte
afdeling ondergebracht om zo alle
problemen die zich daarbij voordoen,
het hoofd te kunnen bieden. En pro
blemen zijn er als men alleen maar
bedenkt dat de produktie in het
voorbije jaar met 50 pet. gestegen is.
Uitbreiding van fabrieken was dus
noodzakelijk, splitsing van andere
gedwongen.
Het jaarverslag memoreert de uit
breidingen in Engeland zelf, maar
ook de bouw en in gebruikname van
het nieuwe onderdeel van de Rank
Xerox vestiging in Venray, waar be
halve gebruiksartikelen voor de ko
pieermachines, nu ook kopieerma
chines gemoderniseerd en verbeterd
worden voor de gebruikers in de
E.E.G. Verder memoreert mr. Da-
vis de uitbouw of nieuwbouw van
verkoopkantoren als dat in Amster
dam en heeft ze wat dat betreft nog
grote plannen in andere landen van
Europa.
CIJFERS
Rank Xerox blijkt in 1967 een om
zet gehaald te hebben van ruim 84
miljoen pound sterling.
De omzetcijfers van deze onder
nemingen geven het volgende beeld
in 1000 pound.
1967
1.130
1967
1.130
1962
2.599
1963
6.464
1964
14.971
1965
26.933
1966
44.353
1967
61.812
1968
84.361
Het betekent o.m. dat het aandeel
van Rank Xerox in de totaal-omzet
van de hele Rank Organisatie steeg
van 1.6% tot 41.2%.
De bruto winst van het afgelopen
jaar steeg tot 33 miljoen en ook
hier laten de cijfers weer een merk
waardige, zo niet enorme stijging
zien (wederom in 1000):
1961
33
1962
29
1963
1097
1964
3376
1965
8.248
1966
16.608
1967
21.887
1968
33.395
In 8 jaren heeft Rank Xerox dus
kans gezien zijn brutowinst te ver-
duizendvoudigen. Haar aandeel in de
bruto-winst van de hele Rank Or
ganisatie is daarmede gestegen van
tot 79,9%.
VENRAY
Het mag dan misschien het Ven
rayse chauvenistische hart 'n tikkel-
PAROCHIEKERK VENRAY
Priester van de week:
Kap. J. H. Driessen
Dr. Poelsstraat 2 Tel. 2385
Zondag: 18e zondag na Pinksteren.
8 uur Theodora van Haren-Zegers;
9.30 Hoogmis voor de parochie; 11 u.
Wim Vermeulen; 18 u. Jan Janssen
en Carolina de Bruyn.
Maandag: 7.30 Mevr. Janssen-Hen-
driks van de Weem; 8.15 Wilhelm
Aarts vwg. twee vrienden; 9 uur
Frederika Gooren-Bouten; 19 uur
overl. fam. Hanssen-Verhofstad.
Dinsdag: 7.30 Arnold Molenmaker;
8.15 gest. jgt Ant. J. Janssen en Jo-
sephina Car. Esser; 9 uur ouders
Coenen-Houtackers; 19 uur overl.
ouders en fam. Geurts-Verstegen.
Woensdag: 7.30 gest. jgt. Jacq. van
Opbergen en Bartolina Josephina
Verheugen; 8.15 Peter Johan van
Maris; 9 uur Elisabeth Theuws-Rey-
niers; 19 uur Anna Gossens.
Donderdag: 7.30 Piet van Maris;
8.15 gest. jgt. Frans Verkley en echt
genote Maria Droste; 9 uur Hendrik
van de Heuvel.
Vrijdag: 7.30 Pascal Schmeitz; 8.15
Anna Cath. Backus-Jeuken; 9 uur
Petronella van Rijswijck-Stiphout;
19 uur Leonora Pouwels-Verbeek.
Zaterdag: 7.30 gest. jgt. Nicolaas
Bekkers, echtgenote, dochter en
kleinkinderen; 8.15 fam. van Kemps-
Baltussen, Anna, Harry en Truus
Tijssen; 9 uur Herman Gerrits vwg.
de buren; 19 uur Frans van de Heu
vel.
Mededeling:
De kerkdeurkollekte voor de blin
den zal plaats hebben zaterdag 5
okt. na de avondmis en zondag 6 okt.
na iedere H. Mis.
AkolietenlUst
Zondag 6 okt.: 8 uur W. Janssen,
T. Janssen; 9.30 M. Janssen. J. Lau-
rensse, L. Bexkens; 11 uur M. Cup
pen, J. Thielen; 18 u. G. Cox, J. van
Ham.
Zaterdag 12 okt.: 19 uur W. Jans
sen en T. Janssen.
Misdi e naarst U st
Maandag, dinsdag, woensdag: 7.30
Pieter Janssen en Geert Kengen 8.15
Lambert Janssen en Martin Spee;
19 uur Wim Kremer en Adje Ver
beek.
Donderdag, vrijdag, zaterdag: 7.30
Hub. Thuyls, Jos Laurensse; 8.15
André Gooren, Bart van Bolhuis;
19 uur Bert Verbruggen, Paul Zwit-
serlood (alleen vrijdag).
Zondag: 18e zondag na Pinksteren.
Zaterdag: 19.00 avondmis voor
overl. Harry Schrooten en Jan Lau
rensse (Dameskoor Venrode).
Zondag: 7.30 leesmis voor overl.
ouders Huijbers-Janssen; 9.00 lees
mis voor overl. Gerrit Relouw; 10 u.
jgt. voor overl. Leonarda Ewalts-
Janssen; 11.30 leesmis voor overl.
ouders Weerts; 18.30 avondmis voor
overl. ouders Pirlo-de Mulder.
tje pijn doen, dat in het overigens
fraaie jaarverslag maar enkele re
gels gewijd zijn aan de Venrayse
vestiging van Rank Xerox, van de
andere kant getuigt hetzelfde jaar
verslag van zoveel optimisme, dat
men er vrede mee kan hebben. Van
deze zo rijk dragende boom zullen
ook de vruchten in Venray vallen,
daarvoor hoeft men geen profeet te
zijn. En in de steeds groter worden
de omzetten, in het steeds groeien
de sortiment van mogelijkheden dat
Rank Xerox zijn klanten ook in
de E.E.G. gaat bieden, kan en zal
Venray zijn steentje bii te dragen
hebben. Dat kan men dan wel tus
sen de regels door lezen en dat is ons
wel duidelijk geworden bij het jong
ste bezoek aan de machtige Engelse
fabrieken, waarvan eens ook Venray
een deel van de produktie zal moe
ten overnemen. En waarin het nieu
we industrialisatiebeleid ook uitbrei
dingen van fabrieken kunnen profi
teren van regeringssteun is dat mis
schien een argument te meer om die
plannen te stimuleren.
Maandag: 8.00 leesmis voor alle
parochianen; 19.00 avondmis voor
overl. Johannes Lenzen.
Dinsdag: 8.00 leesmis tot zekere
intentie (O.); 19.00 avondmis voor
overl. Wilhelmina Pauwels-Peeters.
Woensdag: 8.00 leesmis voor overl.
Wim Oudenhoven (Bouwvakarbei
dersbond): 19.00 avondmis voor
overl. Joseph Jacobs en Johannes
Jacobs.
Donderdag: 8.00 leesmis tot zekere
intentie (O.); 19.00 avondmis voor
overl. Wilhelmina van Dijck-Reij-
nen.
Vrijdag: 8.00 leesmis tot zekere in
tentie (O.); 19.00 avondmis voor
overl. Wim Oudenhoven (buurt).
Zaterdag: 8.00 leesmis tot zekere
intentie (O.); 10.00 plechtige huwe
lijksmis en eucharistieviering voor
het bruidspaar Maas-van Hilten;
19.00 avondmis voor overl. Peter
Oomens. Biechtgelegenheid van 5-7.
Mededeling:
Maandag viert de kerk het feest
van O.L. Vrouw van de Rozenkrans
en vrijdag het feest van het Moeder
schap van Maria. Kunt u beide da
gen een eucharistieviering komen
bijwonen!
MisdienaarslUst 5-12 oktober
Zaterdag: 10 uur boekjes: M. v. d.
Bekerom. M. Dicker, H. Linders. J.
van Meyel, P. Peeters. H. Kusters.
Zondag: 7.30 W. Franssen. H. Rij
broek; 9.00 G. Willemsen, G. Swin-
kels; 10.00 M. Eibers, R. Jans, T. v.
Toor; 11.30 J. Schattorie. W. Her
mans; 18.30 N. dc Rijk, L. Arts; 19.00
boekjes dezelfden als zaterdag.
De week: 8.00 H. Kusters. H. Lin
ders; 19.00 M. v. d. Bekerom. M.
Dicker.
Zaterdag 12 okt.: 10.00 S. Claessen.
L. van Els, M. Dicker.
HERVORMDE GEMEENTE
Zondag wordt de dienst voor de
Protestanten in de Kapel van Ma-
riannhill aan de Wcstsingel geleid
door Ds. Mager uit Roermond, aan
vang half tien.
Wegens restauratiewerkzaamheden
wordt in de Hervormde Kerk aan de
Maasweg in Blitterswijck voorlopig
geen dienst gehouden.
Zondag: 18e zondag na Pinksteren.
8 uur H. Mis voor Johan Camps;
9 uur Hoogmis voor de parochie;
10 uur Hoogmis voor de pelgrims
van Leunen.
Maandag: 7.30 Martien Reijnders
en Petr. Kleuskens-Verheijen.
Dinsdag: 7.30 int fam. M. Vermeu
len.
Woensdag: 8.45 Meta Hulsman.
Donderdag: 7.30 Hendrik J. Spreeu-
wenberg en Eleonora Kuypers; 20 u.
avondmis voor de leden van de LVB.
Vrijdag: 7.30 Theo Camps.
Zaterdag: 7.30 zekere intentie (L.).
19.00 gest. lsm. levende en overl.
fam. Zegers-Camps.
Pater Classens uit Oirk> dank U
allen voor de opbrengst van de kol-
lekte voor zijn missie: 480,95.
PAROCHIEKERK OIRLO
Zondag: 18e zondag na Pinksteren.
Rozenkranszondag. 7.00 leesmis; 8.30
gez. H. Mis Jan Mathieu Jenniskens.
Bcmardina Thielen en Jan Thielen;
10 uur hoogmis.
Maandag: 7.30 leesmis voor overl.
fam. Ewals-v. d. Loo.
Dinsdag: 7.30 Mis voor priester
roepingen; 19.00 avondmis tot int. v.
d. L.V.B.
Woensdag: geen H. Mis.
Donderdag: 7.30 H. Mis voor de
vrede.
Vrijdag: Feest van het Moeder
schap van de H. Maagd Maria. 8.00
gest. jaard. fam. v. d. Ven-Hagens.
Zaterdag: 7.30 gest. leesmis; 19.00
avondmis.
Deze week worden de zakjes van
de gezinsbijdrage opgehaald.