Mammoetwet mn Boerenleenbank Sociale verzekering Camps Politierechter Venray in het weekend WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN VERLOVINGS RINGEN Uit Peel en Maas Wim Claessens Voor aan- en verkoop van buitenlands] 'geld VRIJDAG 26 JULI 1968 No. 30 NEGEN EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS I TEL 2727 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 12 ct p.r mm. ABONNEMFMIS PRIJS PER KWARTAAL (buitaa V.nro¥ I 2 25) PER 1 AUGUSTUS 1968 NIEUWE SCHOOLTYPES, MEER KEUZEMOGELIJKHEDEN Per 1 augustus 1968 is de wet op het voortgezet onderwijs in ons land van krachL Deze (Mammoet) wet betekent een beslissende fase in de ontwikkeling van ons onderwijsstelsel. De onderwijs systemen worden geharmonieerd, er komen meer keuzemogelijk heden voor de leerling, de overgangsmogelijkheden worden ver beterd. De nieuwe wet zal het onderwijs gaan regelen voor naar schatting 1,2 miljoen kinderen. De Mammoet-wet regelt een zeer uitgebreide materie. Het gehele voortgezet onderwijs wordt onder scheiden in voorbereidend wetenschappelijk onderwijs, hoger, mid delbaar en lager beroepsonderwijs en tenslotte andere vormen van voortgezet onderwijs. De invoering van deze wet brengt met zich mee, dat tal van nieuwe schooltypen ontstaan, zoals het m.a.v.o., het h.a.v.o. en het atheneum. WET VAN BELANG VOOR onderwijs sociale academie, h.t.s., 1,2 MILJOEN KINDEREN! kweekschool e.d.). Het onderwijs is voorwerp van aanhoudende zorg van de regering". Aldus bepaalt artikel 208 der Neder landse Grondwet. Het is evenwel de vraag of deze centraliserende staats zorg in alle opzichten bevruchtend heeft gewerkt op het peil van ons onderwijs. Van ons onderwijs kon in elk geval gezegd worden dat het ren dement zeer gering was. Van de 100 leerlingen ,die op een u.l.o.-school of een h.b.s. komen, zijn er slechts twintig, die in de normale tijd hun diploma halen, 30 doen dat met ver traging, 50 halen het nooit! En dat is niet een verschijnsel van de jongste tijd, dus niet het gevolg van tele visie, radio of beat, het is altijd zo geweest. Wat is de oorzaak van dit grote aantal mislukkingen? Deskundigen wijzen o.a. op een verkeerde school keuze, te weinig overstapmogelijk heden van de ene naar de andere school en tenslotte: er wordt te wei nig rekening gehouden met de spe ciale belangstelling van de leerlin gen. De belangrijkste betekenis van de nieuwe wet is nu, dat de kinderen meer kansen krijgen om te komen op de school waar wij werkelijk thuis ho-en. H.A.V.O. Door meer keuzemogelijkheid pro beert men de aard van het kind be ter tot zijn recht te laten komen. Op dit punt geeft de nieuwe wet stellig mogelijkheden tot vernieuwing. Er is 'n evenwichtiger indeling gecreëerd van het voortgezet onderwijs in een lager, een middelbaar en een hoger niveau. Van belang is onder meel de creatie van het h(oger) a(lgemeen) v(oortgezet) o(nderwijs). Dit school-1 type is van betekenis voor leerlin gen, die het voorbereidend weten schappelijk onderwijs net niet aan kunnen of niet nodig hebben. De h.a.v.o. overbrugt de grote afstand die er nu bestaat tussen m.u.l.o. en h.b.s. of gymnasium. De h.a.v.o.- school is evenals de h.b.s. een school met 5-jarige cursus. Zij kan dienst doen voor jongeren, die een prak tische werkkring zoeken oo behoor lijk niveau en ze kan ook de basis vormen voor het hoger beroeps- Stijlvol klassiek of fonkelend van enthousiasme. Grote keu ze en gezellig kiezen. Fraaie gravering is bij de kosten in begrepen. Prijzen vanaf f 120.- p.p. GROTESTRAAT 16 - VENRAY TELEFOON 04780-1261 Het eindexamen gaat zes vakken omvatten, waaronder in ieder geval Nederlands en één moderne taal. Uit de andere vakken kan men er vier kiezen, waar men examen voor wil doen. Het verlenen van deze keuzevrijheid behoort tot de belang rijkste punten van de nieuwe wet. De leerling kan tot op zekere hoog te zijn eigen vakkenpakket samen stellen. Hij behoeft zich dan minder zorg te maken over de vakken, waar hij geen belangstelling voor heeft. BRUGJAAR Ook de invoering van het z.g. brugjaar is een winstpunt. Dit jaar kan als eerste klas van het voort gezet onderwijs worden beschouwd. Na deze klas kunnen de leerlingen naar de tweede klas van enig ander schooltype doorstromen. Daarom worden in het brugjaar op alle scho len (h.a.vo., gymnasium, lyceum, athaneum) dezelfde vakken gedo ceerd. Geen enkele leerling blijft aan het einde van het brugjaar zitten (behoudens gevallen van langdurige ziekte). Ieder gaat naar de tweede klas van dat schooltype waar het kind het meest geschikt voor is. Een ander belangrijk element, waartoe de Mammoetwet de moge lijkheid biedt, is de doorstroming. Het schoolwezen wordt zodanig op gebouwd, dat ieder schooltype aan sluiting geeft op een volgend school type. ATHENEUM Door de invoering van de Mam moetwet ontstaan nieuwe school types met nieuwe benamingen. Het m.a.v.o. kan beschouwd worden als een vernieuwde vorm van u.l.o. Het h.a.v.o. kan men echter niet in alle opzichten met de h.b.s. vergelijken. Een diploma van deze school zal na melijk geen toegang verlenen tot de universiteit of hogeschool, terwijl men met een h.b.s.-diploma wel tot verschillende studierichtingen van 't universitair onderwijs kan worden toegelaten. Jongelui, die later een universitai re opleiding willen volgen, zullen een diploma moeten halen van een van de scholen van voorbereidend wetenschappelijk onderwijs. Een nieuw schooltype is het atheneum waar ondanks de „klassieke" naam geen Latijn zal worden onderwezen. Het atheneum evenals de huidige h.b.s. een afdeling A en afdeling B. A legt het accent op economische en maatschappelijke vakken, B op wis kunde en natuurwetenschappen. Het diploma A geeft toegang tot twee studierichtingen, t.w. economische en sociale wetenschappen. Het B-diplo ma geeft toegang tot de meeste stu- dierichingen. Alleen voor theologie, filosofie of rechen is het voortenta men Latijn en-of Grieks vereist. Voor de studie van de oude talen is uiteraard een gymnasiale oplei ding, blijft bestaan. Als vanouds met een alpha- en bèta-afdeling. Een verschil met vroeger is dat de bèta's niet meer in Latijn én Grieks eind examen behoeven te doen, doch de mogelijkheid hebben om één van de ze beide talen te kiezen. GELEIDELIJK Het oude schooltyoe lyceum blijft bestaan, maar krijgt bij de nieuwe wet voor het eerst een officiële sta tus. Het lyceum is feitelijk een scho lengemeenschap. De leerlingen krij gen het eerste jaar allemaal hetzelf de onderwijs en kunnen dan uitzwer men naar de gymnasiale afdeling of de atheneum-afdeling, al naar ge lang hun capaciteiten. De cursusduur van de h.a.v.o.- scholen is vijf jaar, dat van het gym nasium als vanouds zes jaar, maar ook de cursusduur van 't atheneum is op zes jaar gesteld. Hoewel de nieuwe wet per 1 aug. 1968 van kracht is, zal haar invloed zich pas geieidelijk doen gelden. De oude schooltypen zullen, aanvangen de met de eerste klas, schooljaar voor schooljaar door de nieuwe wor den vervangen. In het komende schooljaar begint men echter reeds met de brugklas en daarmee is de basis voor een belangrijke vernieu wing van ons voortgezet onderwijs gelegd. Er zijn mensen diezelf nooit la chen en dat zijn beklagenswaardige lieden, aangezien naar ons oordeel lachen belangrijker is dan louter li chamelijke verrichtingen als eten en slapen. Er zijn er echter ook, die niet kunnen zien, dat anderen lachen en zij zijn niet alleen te beklagen, maar bovendien zijn ze gevaarlijk voor hun omgeving, gelijk bij de politie rechter bleek. De jongeman, die stuurs het zaal tje binnenstapte, legde met een plot seling gebaar zijn dagvaarding op de groene tafel en begon daarna nors voor zich uit te kijken. „Neem dat blauwe papier maar weer mee", zei de rechter. „Hang 't maar boven je bed. Dan kun je nog eens aan ons denken", adviseerde de officier. Overigens bleek uit de inhoud van het blauwe papiertje, dat de jonge man ontzettend lelijke woorden had gezegd tegen een ramenlappend vrouwspersoon. Uit de woordkeus bleek duidelijk, hoeveel uitdrukkin gen onze taal kent. om iemand te betichten van een gebrek aan hy giëne. Buitenlanders meten de zin delijkheid der Nederlanders steeds af naar de staat van geschrobtheid van onze stoepen; meer dan onze trottoirs zijn al die woorden even- zovele bewijzen voor de goed Neder landse afschuw van alles, wat vuil is. En de jongeman had een half do zijn van die uitdrukkingen in alli tererende volgorde benut. De jongedame dan reinigde ramen aan de binnenzijde van een kantoor. Voor dat kantoor langs liep de straat. En over die straat passeerde de verdachte per bromfiets. Hij staarde nors recht voor zich uit, zo dat bij het nemen van een bocht zijn blik de zemende juffrouw trof. Dit moment moet u even vasthou den. Want tegelijk gebeurde aan de overkant van de straat iets anders, zodat er een zekere driehoek van belevingen ontstond. Aan de over kant passeerden namelijk enkele jongelieden. De jongelieden lachten tegen de ramenlappende dame. En toen gebeurde het vreselijke. De ra menlappende dame lachte terug! Onderwijl reed de bromfiets door, maar de stuurse blik was net door het raam gevallen, toen de zemende juffrouw haar lippen begon op te trekken en ook de verdere spieren bundels in werking stelde, die tot taak hebben het menselijk gelaat de uitdrukking te geven die men „lachen" noemt. De bromfiets reed nog enkele me ters door (schrikseconde noemt men dat). Daarna werd het ploffend ge luid van de explosiemotor vervan gen door het „sjiep-sjiep-sjiep" van de gelichte klep. De bromfietser wendde de steven, zoals men dat wel noemt, stopte voor het kantoor, schreed naar binnen, dreunde het beledigende lijstje af, ging weer naar buiten en sjiep-sjiepte weg. „Heb je misschien vroeger verke ring gehad met dat meisje?" vroeg de rechter. ,Heb je al eens geprobeerd om er mee uit te gaan?" vroeg de officier. ,Ben je er misschien verliefd op geweest?" vroeg de rechter. Maar een reden kon de verdachte niet opgeven. Hij kon er alleen maar niet tegen, dat ze gelachen had. Waarbij het feit, dat ze tegen ande ren lachte, misschien als verzwaren de omstandigheid gold. Hoewel hij dat ook bestreed. De rechter haalde de schouders van zijn toga op. „Je bent een aan gebrand kereltje", zei hij toen hij de verdachte een tientje boete gaf. van 27 juli 1918 Ingezonden. Geen kermis. - Onwelkomer besluit geloof ik niet, dat ooit door Venray's Gemeenteraad is genomen, dan bovenstaande twee woorden ons zeggen. Geen kermis,, dat wil zeggen, geen enkele dag ont spanning voor ons volk, dat een gansch jaar dag in dag uit heeft ge werkt en geploeterd, zonder rust en zonder ophouden. Het volk, dat hun kert naar een paar dagen van ont spanning en genot, dat zijn kermis lief heeft en die hun thans is ont nomen. Die kermis, waar heerschte. steeds gezelligheid en vroolijken lach. waar geklonken en gedronken werd, en zelfs de ouden van dagen bleven niet achter, want in die ge zellige kermisdrukte, voelden zij zich jong, ze moesten erbij zijn, ze deden mee aan dat echt Venrays kermis feest. Doch zoo, ik zeg. de kermis is ons ontnomen, de kermis die hier steeds zoo vlot gevierd werd. Onze Jan Poels zou spreken van echt joviale Venraysche geest, die hier elk feest steeds bezielt, welnu die geest be zielde ook steeds onze kermis. En thans niets te doen. Weg die kermis. Onze eigen vertegenwoordigers in den Raad hebben 't zoo gewild. In 1919 zullen zij allen aftreden en weer komen tot ons om onze stemmen. Kiezers vergeet ook dan o.m. de ker mis van 1918 niet. Een volkstem. Maandag vervoegden zich eeni- ge dansmuziekhouders bij den Bur gemeester alhier, om vergunning tot dansmuziek met de a.s. kermis. Het besluit van geen vermakelijkheden en dansmuziek blijft gehandhaafd. Te koop gevraagd: Braambes sen-bladeren a 15 ct. per kilo, per 100 kilo 16,Alleen des voormid dags ij zaterdags den geheelen dag, ook aardappelschillen kunnen dan geleverd worden. Brouwerij „De Gouden Leeuw". Aanbesteding uitbreiding gas fabriek. Door Burgemeester en Wethouders van Venray zal worden aanbesteed, eene verbouwing tot uit breiding der gemeentelijke Gasfa briek. Teekening met omschrijving te bekomen a.s. Maandag op het kan toor van Gemeentewerken. Burgemeester en Wethouders van Venray, O. van de Loo, burgemeester van Haaren, secretaris. Voor uw rijbewijs naar Autorijschool Leunseweg 47a Tel. 2471 Venray Erkend A.N.W.B., Bovag, Vamor gediplomeerd INBRAAK IN CALTEX STATION In de nacht van zaterdag op zon dag werd ingebroken in het Caltex- station aan de kruising van de Deur- neseweg en Midden Peelweg. De da ders wisten zich meester te maken van een stalen geldkist, welke ge forceerd werd en een bedrag van 1500,werd buit gemaakt. Bruik bare sporen lieten de daders niet achter. INBRAAK IN FRITUREKRAAM In de friturekraam van C. aan de Julianasingel werd ingebroken. Om trent het vermiste kon ons nog niets worden meegedeeld. Vast staat dat geen geld is meegenomen, daar dit niet aanwezig was. POGING TOT INBRAAK Twee latten waren al verwijderd bij het raam van de bakkerij v. M. aan de Grotestraat toen de eigenaar van zaterdag op zondag wakker werd en poolshoogte ging nemen. Daardoor kozen twee personen het hazenpad, waarvan het signalement bekend is. GESTOLEN BROMFIETS GESLOOPT IN BOSSEN TERUGGEVONDEN Een op 19 iuli nog vrii nieuwe bromfiets, gestolen bij het Luxor Theater, werd in de bossen gesloopt teruggevonden. Het vermoeden is dat ofwel dit een geval van balda digheid is. danwel dat de dader be paalde gesloopte onderdelen nodig had. de bank raar iederéén EN PERSOONLIJKE VERANTWOORDELIJKHEID Reeds tijdens de tweede wereld oorlog gaven de zich wijzigende so ciale inzichten en economische om standigheden de toenmalige „Lon- dense" regering alle aanleiding tot het in het leven roepen van de z.g. commissie Van Rhijn. welke com missie, zo goed en zo kwaad als het onder de toenmalige omstandigheden mogelijk was. onze regering van ad vies moest dienen over de vraag wat er na de oorlog aan onze sociale ver zekeringswetgeving diende te wor den veranderd. Het rapport dezer commissie. „So ciale Zekerheid" genaamd, is uit gangspunt geweest voor het werk der na de bevrijding ingestelde z.g. tweede commissie Van Rhijn, be staande uit vertegenwoordigers van de Stichting van de Arbeid en het ministerie van Sociale Zaken. Het rapport van die commissie over de reorganisate onzer sociale verzeke ring is in maart 1948 verschenen. Dit rapport bepleit uitbreiding en unificatie van onze sociale verzeke ring. met name voor wat betreft de kring der verzekerden, de omvang der voorzieningen, de uitvoering der verzekering en het opbrengen der middelen. En dit rapport is voor waar geen dood ding geworden! Langzaam maar zeker werd begon nen met de verwezenlijking van het geen daarin wordt geadviseerd DE BASIS De werkloosheidswet kwam tot stand. Daarin is voor wat de uitvoe ring bereft, het preludium te vinden voor bijna de gehele sociale verze kering. De uitvoering van de werk- loosheidwet geschiedt n.l. door 25 vakbedrijfsverenigingen (met ver plicht lidmaatschap) en 1 algemene bedrijfsvereniging als rechtsorgaan welke alle een paritair bestuur heb ben. De Organisatiewet Sociale Verze kering kwam tot stand, waardoor de weg werd geëffend voor een even eens bedrijfstaksgewijze uitvoering door bedrijfsverenigingen (met ver plicht lidmaatschap) van andere so ciale verzekeringswetten (b.v. de Ziektewet). Voorts mag niet onvermeld blijven de zg. Coördinaat wet Sociale Verze kering, waarin het begrip „loon" e.d. voor de sociale verzekering en de loonbelasting identiek is gemaakt. Op 1 januari 1957 trad de Alge mene Ouderdomswet in werking, die alle rijksingezetenen (en daarmee ge lijk gestel den) van 65 jaar en ouder een z.g. bodempensioen deelachtig deed worden. TE VER? De invoering van deze wet bete kende een wijziging van het systeem onzer sociale verzekering. Had men voorheen slechts aan de arbeiders verzekering gedacht, thans deed de volksverzekering (geldend voor al len) zijn intrede. Ook de daarna vol gende wetten (Algemene Weduwen- en Wezenwet, de Algemene Kinder bijslagwet enz.) behelzen een volks verzekering. Met het reeds bestaan de pakket sociale verzekeringswetten heeft onze sociale verzekering een zeer hoge vlucht genomen. Volgens sommigen zijn wij druk bezig de grenzen van onze sociale verzekering te overschrijden. Vol gens hen wordt het doel van onze regelingen hoe langer hoe minder: uitbanning van sociale misstanden, maar volledige regeling, die lang zaam maar zeker iets krijgt van „ze kerheid van de wieg tot het graf", een volgens deze zegslieden gevaar lijke illusie. Deze grensoverschrijding achten deze personen uiterst gevaarlijk en wel om de volgende redenen: de verantwoordelijkheid van de indivi duen voor hun daden wordt onder mijnd, het particulier initiatief wordt uitgedoofd. En zal dit niet be tekenen de ontwikkeling van het in dividu tot massamens, zonder eigen overtuiging en eigen ideeën? En im pliceert dit niet het einde der gezon de democratie? VERANTWOORDELIJKHEID I-aten wij deze vragen eens nader onder de loupe nemen. In veel geschriften over de relatie sociale zekerheid-persoonlijke ver antwoordelijkheid kan men lezen, dat ieder mens de plicht heeft om door eigen aktivitcit te zorgen voor het onderhoud van zichzelf en van degenen voor wie hij te zorgen heeft. Dit is zo de gebruikelijke manier om het probleem va nde persoonlij ke verantwoordelijkheid in één slag te poneren. Doch allen, die plegen te gooche len met het woord ..persoonliike ver antwoordelijkheid'' gaan zonder blik ken of blozen aan de werkelijke be tekenis van het woord ..verantwoor delijkheid". waarvan het kernwoord ..antwoord" is. Verantwoordelijkheid is gebonden aan een antwooid en een antwoord moet worden vooraf gegaan door een vraag. Ziehier in enkele woorden de kern van de kwestie. Wij worden geboren en in de we reld geplaatsten dan, op een ogenblik, worden wij plotseling door emand of iets voor een vraag ge steld. waarop wij móoeten antwoor den. Dan wordt on ons onze verant woordelijkheid geboren; van dan af zijn wij voor ons leven en voor onze daden verantwoordelijk en is ons le ven eigenlijk niets anders meer dan een „luisteren" naar wat van ons „gevraagd" wordt en „antwoord" ge ven, d.w.z. betalen met onze verant woordelijkheid. VLEES Dit zou met vele voorbeelden te illustreren zijn. Bepalen wij ons ech ter tot het volgende. Een extreem onmaatschappelijk gezin is de „vlees geworden" onverantwoordelijkheid ten opzichte van de samenleving, omdat het de samenleving als vraag niet verstaat of niet bij machte is er een antwoord op te ge ven. In tegenstelling hiermede staat de mens, die wél luisterend door het leven gaat en hoort wat hem ge vraagd wordt. Wanneer wij goed luisteren, horen wij de vraag naar het lot van onze evenmens, met wie wij samenleven. Natuurlijk kunt u deze vraag ontwijken, doch dat is laf! Neen, treedt u deze vraag toch vooral tegemoet en beantwoordt u haar met de bevestiging dat dit lot u aangaat en betaalt u dan met uw veran t woordel i j khcid. Ondermijnt de groeiende sociale zekerheid nu onze verantwoordelijk heid voor evenmens en maatschappij of is bij in staat de mens deze ver antwoordelijkheid beter te doen ge voelen? GEZOCHTE DUITSER GEVONDEN De Venrayse politie hield bij een routine-controle in de bossen langs de Middenpeelweg. de 43-jarige H. J. C. uit München-Gladbach aan, wel ke door de Duitse politie gezocht werd voor het ondergaan van een gevangenisstraf van 9 maanden. Na zijn vonnis in Duitsland was de betrokkene aan het zwerven ge gaan, o.a. in Zwitserland en België. Hij had zich schuldig gemaakt aan vervalsing van geschriften. De Duitser is ingesloten en voor geleid aan de officier van justite te Roermond. Omtrent utlevering naar Duitsland zal nader worden beslist. Ook werd Interpol ingeschakeld. Zaterdag 27 juli: 9.30 vrijwilligers voor koffie verkopen bij de heer Peeters. Zondag 28 juli: 10.30 Hoogmis in de Paterskerk, zoveel mogelijk vrij willigere. Van 3 t.m. 9 augustus zijn in Ven ray het meisjeskoor „Hartjes op Maat" op vakantie. Zijn er nog oudere die hun luchtbed aan deze meisjes ter beschikking willen stel len? Er zijn er n.l. te weinig. U kunt dit dan opgeven aan het secretariaat Esdoomstraat 16, tel. 04780-2233.

Peel en Maas | 1968 | | pagina 5