UITNODIGING SUPERTEX Wij vroegen voor U utedatZ9imi OPENING SUPERTEX Wat gaat Supertax doen Wat is goedkoop P Wij stellen U voor: maandag 1 juli KOOPJES HALEN BIJ SUPERTEX WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Wij nodigen u uit bij de opening van SUPERTEX op zaterdag 29 juni om 5 uur. Receptie van 5-8 uur. MARKT-VENRAY 's-middags 5 uur officiële opening, aansluitend receptie tot 8 uur in „Hotel 't Hert". VRIJDAG 28 JUNI 1968 No. 26 ADVERTENTIE NEGEN EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL Z727 GIRO 1050652 PRUS PER KWARTAAL (buitan Vtfiray 2.25) Net als bij iedereen in onze streek waren er bij ons allerlei vragen bij de opening van Supertex. Er lopen zoveel geruchten en er wordt zoveel ver teld, dat wij er reden genoeg in zagen, een praatje met de eigenaar te maken. We troffen hem druk bezig in de nieuwe zaak temidden van allerlei half-opgebouwde stellingen en textiel. Overal druk lopende men sen, timmerend en lawaai-makend dat horen en zien verging. We namen de vlucht naar de overkant, waar we bij een gezellig kopje koffie in ,,'t Hert" onze vragen konden afvuren. HOE KOMT U IN VENRAY TERECHT? Laat ik U eerlijk vertellen, dat deze vestiging in Venray een lang gekoesterde wens is. Diverse mensen in Venray weten, dat wij al jaren - meer dan vijf jaar - geprobeerd hebben in Venray een geschikt pand te vinden. Misschien waren onze eisen wat hoog: de ruimte moest groot genoeg zijn, de ligging gunstig en er moest voldoende parkeerruimte zijn. Leuk is, dat een mevrouw in Venray uit de Prin ses Marijkestraat ons telkens belde, wanneer er in Venray een pand leegstond. Ook voor dit pand heeft zij ons gebeld, maar toen waren wij reeds in onderhandeling. Nadat ook hier aanvankelijk een beletsel was, U weet het waren twee afzon derlijke panden, waren we het spoedig met de eigenaar eens, er één grote ruimte van te maken en toen was de rest gauw beslist. Door het uit breken van liefst zes muren, beschikken we nu over meer dan 200 m2 en die zijn beslist nodig voor zelfbediening. DUS HET WORDT ZELFBEDIENING Ja, ik zou haast zeggen, natuurlijk. Ik heb onder vonden, dat zelfbediening niet alleen goedkoper is door minder personeel, maar de grote factor is, dat er veel meer gekocht wordt. Dus dat mes snijdt van twee kanten: stukken grotere omzet en minder onkosten. Als U straks de zaak klaar ziet, zult U er een heel eigenaardige opstelling van goederen zien, zo als U nog nergens gezien hebt. Alles staat zo op gesteld, dat iedereen overal bij kan, dat de klan ten lekker kunnen rommelen. Met praktisch de helft van het personeel halen wij een dubbele omzet. En natuurlijk: als de klanten wat te vra gen hebben, is ons personeel er om te helpen en de weg te wijzen. Echte verkoopsters hebben wij niet, onze prijzen verkopen zichzelf. Miniprijzen een nieuw woord, maar wel zeer toepasselijke in textiel. WAT ZIET U ALS MINIPRIJS? i Het woord zegt 't: de miniprijs van een artikel is voor ons de laagste prijs in Nederland voor dat artikel. Om die te krijgen moeten we natuurlijk beginnen met zo laag mogelijk in te kopen. Daartoe werken we samen met een groep van 15 mensen, die samen 43 supermarkten in Neder land hebben, zowel in Groningen en Heerlen als in Vlissingen en Amsterdam. Met deze groep kopen wij gezamenlijk in, weten hoge kortingen te bedingen bij fabrikanten, kun nen direct importeren uit alle landen van de we reld, kunnen grote voorraadposten ineens weg kopen, kunnen speciale inkopers op pad sturen, enzovoorts. HEEFT VENRAY NIET GENOEG TEXTIEL? Het valt mij op, dat Venray veel en prachtige textielzaken heeft, daardoor trekken deze zaken veel kopers naar Venray. En nu iets geks: Als U volgende maand nieuwe sokken nodig hebt en U wilt rode sokken met een blauw streepje en een grijsboordje, ga dan niet naar Supertex - of wacht 's, misschien hebben we ze toch - nee ik bedoel dit. In een normale textielwinkel zult U misschien 25 soorten sokken vinden en bij Super tex maar 5. Die 5 soorten zijn dan stuk voor stuk goedkoop, maar Uw blauw streepje enz. zal er dan net niet bij zijn. Kort gezegd: wij hebben lang niet alles, maar wat we hebben is goed koper dan waar ook. WAT GAAT U VERKOPEN? Alles op het gebied van textiel, wat goedkoop is. Ik zei U net al, dat wij geen compleet assorti ment brengen. Van een artikel, dat wij de ene week niet in voorraad hebben, kunnen er de vol gende week misschien 500 stuks zijn. U zult bij ons nooit merken, dat een klant, die niets koopt minder prettig behandeld wordt dan een „grote klant". Wij vinden het normaal als een klant een keer niet slaagt. Een volgende keer vindt hij zo'n fantastische aanbieding, dat hij er 6 stuks tege lijk koopt. En de klant zal een beetje moe ten wennen. In Gennep hebben wij een naam opgebouwd, die van heinde en verre de mensen naar Gennep trekt. Venray is veel groter, dus waarom zou het hier niet lukken. IS HET OP HET OGENBLIK GEEN SLECHTE TIJD VOOR DE TEXTIELHANDEL? De slechtste tijd is voor ons de hoogconjunctuur, dan wil de een nog duurder kopen als de ander. Juist nu de mensen een beetje beter uitkijken „Wat gaat Supertex nu doen in het nieuwe pand?" is de vraag die velen uit Venray en omstreken rich gesteld hebben. Wat zegt de heer Van de Lest, directeur van N.V. Supertex er zelf van? „We gaan hier op de goedkoopste manier textiel bij de klant brengen. Dat is altijd ons doel geweest en dat zal óók in Venray ons doel blijven." „Dit valt natuurlijk voor het grootste deel te verwezen lijken door de verkoopmethodes. Het zelfbedienings systeem drukt de personeelskosten. Het verschil komt ten goede aan de klant. Nu wil dat natuurlijk ook weer niet zeggen, dat er bijna geen personeel meer zal zijn in onze winkel. Dat zou niet goed zijn, want zelfs bij zelfbedie ning is het voor de klant prettig wanneer ze iets kan vragen. Het is een de textiel-sector de kunst het midden te vinden tussen te veel of te weinig personeel. Ik meen dat wij dat midden in de loop der jaren toch wel gevon den hebben." Een tweede maatregel die het doel „zo goedkoop moge lijk textiel" kan verwezenlijken, is de massale inkoop: „Daardoor kun je kortingen bedingen bij je leveranciers, die je normaal nooit zou krijgen. Die kortingen drukken de prijs, want die kortingen komen bij Supertex ten goede aan de klant." „Daarnaast", zo gaat de heer Van de Lest verder: „Hou den wij alles in eigen hond. We blijven baas in eigen huis. Wij zijn niet afhankelijk van derden. Dat doen we in ons eigen bedrijf. Ook dat beïnvloedt de prijzen in gunstige zin. Daarbij komt nog dot SUPERTEX aangesloten is bij de M.D.-groep (Mossa-distribuatie-groep): „Daar zijn we erg gelukkig mee. Het gaat hier om een groep von 15 onder nemers die samen 43 zaken hebben, verspreid over heel Nederland. Het is niet zo gemakkelijk om tot een derge lijke groep toegelaten te worden. Het is ons echter gelukt en ook dit lidmaatschap beïnvloedt de prijzen in niet ge ringe mate". Goedkoop betekende vroeger een goede aan koop. In de loop van de tijd heeft het woord echter een andere betekenis gekregen, doordat het meestal samen ging met rommel) Voor Supertex betekent goedkoop het beste voor de laagste prijs, de miniprijs. U zult dan ook heel veel merkartikelen vinden bij Supertex (soms is het merk verwijderd), maar als U dan de prijs vergelijkt, ligt Supertex altijd lager. met hun zuurverdiende centjes, dus meer prijs bewust worden, zitten wij in de beste hoek. Ik ken persoonlijk iemand, die normaal overhem den droeg van 20 tot 25 gulden. Toen wij laatst een merkoverhemd brachten van 15.90 voor 10 gulden kocht hij er ineens vier tegelijk. Daar moeten wij normaal vier kopers voor hebben, vier keer bedienen, vier keer afrekenen, vier keer inpakken. Kijk, voor sommige mensen is alleen duur spul goed, maar krijg je dan een beetje bestedings beperking, dan willen ze het ook wel eens wat voordeliger proberen. Vergeet bovendien de radio en t.v.-rubrieken niet en de Consumenten bond, dat zijn beste vrienden van ons. NOG EVEN HET WOORD ZELFBEDIENING Zelfbediening heeft de toekomst en wint ook steeds meer terrein. En nu moet U het ons niet kwalijk nemen, maar ook dit praatje is zelfbedie ning. Om op veel van Uw vragen een duidelijk antwoord te kunnen geven, vonden wij dit de beste manier. Mocht het teveel op een intervieuw lijken, lees het dan zo, of U zelf de vragen stelt. Dat is dan een zelfbedienings-intervieuw. 1950 In het na-oorlogse Gennep is meer dan de helft van alle panden zwaar beschadigd of verwoest. De De gebroeders Henk en Jan van der Lest hebben niet bij de pakken neergezeten. November 1950 verrijst in Gennep een modern winkelpand met een verkoopruimte van 100 m'. In die tijd zijn zij al hun tijd vooruit, want de toon banken zijn verdwenen. Hoewel nog geen zelfbediening genoemd, was deze zaak toch een der eerste zelfbedieningswinkels van Nederland. 1960 De ruimte is veel te klein en wordt uitge breid met 70 m'. leder hoekje en gaatje wordt benut. De textiel-kollektie breidt zich steeds meer uit en vaak is het zo druk, dat de klanten de kassa niet kunnen bereiken. Van bediening kan op drukke tijden geen sprake zijn, omdat er geen ruimte is om de klanten te helpen. Al spoedig wordt dan uitgezien naar meer ruimte. 1967 Oktober 1967 wordt een groots pand ge opend, verkoopruimte 500 m', magazijn 500 ms en een reserve-verkoopruimte van 500 m2. Een hyper-modern bedrijf, voor zo ver ons bekend het grootste textiel-zelfbe- dieningsbedrijf van Nederland. Hier wordt totaal overgeschakeld op zelfbediening. Ondanks dat de verkoopruimte verdrievou digd is, blijft het aantal personeelsleden hetzelfde. 1968 De moderne verkoopmethode blijkt zo'n succes dat uitgezien wordt naar nog meer kopers. Venray met zijn snelle vooruitgang blijkt de aangewezen plaats. Bij gebrek aan ruimte worden twee panden gehuurd en tot één pand verbouwd. Supertex - Venray gaat de markt in Venray veroveren. Op 1 juli zwaaien de deuren open voor het kooplustige publiek. Geboren uit een echte textielfomilie, zowel van voder- ols van moederszijde, kwam Hans v. d. Haar op 18-jorige leeftijd in dienst bij SUPERTEX, waar hij begon als jong ste bediende. Hij kent Venray en omgeving omdot hij steeds gewoond heeft in Blitterswijck. Hij promoveerde snel tot afdelingschef, no oonvankelijk nog enige er varing te hebben opgedaan als vertegenwoordiger en in koper. In korte tijd haalde hij de nodige diploma's, zoals de textielcursus, middenstandsdiploma en textielbrevet Hij kent de principes van Supertex en is volledig mee gegroeid met het bedrijf. Hij is de man, die bekend stoot ols behulpzaam en betrouwbaar. Voor U zal hij de man zijn die de zaak in Venroy zal beheren en leiden. Na 7 jaar gewerkt te hebben bij Supertex Gennep is dit voor hem een welverdiende promotie. Het is misschien aardig te vermelden dat hij deze promo tie kreeg op zijn 25ste verjaardag. Wij kunnen hem vanaf deze plaats heel veel succes toe wensen.

Peel en Maas | 1968 | | pagina 5