Schip-
hol
in de
Peel
EIGENBOUW GAAT „LEKKER"
INFLATIE BEDREIGT MIDDEN
EN KLEINBEDRIJF
auknecht
's Zomers
loopt u zonder jas
Daarom geeft de Pauw
nu al op iedere
de# Luxe reiniging
een piekfijne korting van
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
VRIJDAG 10 MEI 1968 No. 19
NEGEN EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652
PRIJS PER KWARTAAL
(buiten Venray 2.25)
Het is intussen al weer enkele
maanden geleden dat wij naar aan
leiding van een artikel in Elseviers
Weekblad de aandacht vestigden op
plannen en voornemens, die er in
vakkringen bestaan, om naast en ter
completering van de luchthaven
Schiphol in de Peel een nieuw groot
vliegveld aan te leggen.
Dit zou dan zo werd gesteld
in de tachtiger jaren gaan gebeuren
als het nieuwe Schiphol al weer te
klein zou gaan worden voor het
steeds toenemend luchtverkeer en de
steeds groter wordende vliegtuigen.
Dat heeft verschillende reakties
opgewekt, die van ongeloof tot ver
bazing liepen. Het valt natuurlijk
ook niet mee om zich in deze con
treien een tweede Schiphol voor te
stellen, met alles wat daarom en
daaraan hangt, terwijl anderen be
ducht voor het lawaai en het spek
takel, dat zulk een vlieghaven met
zich brengt, er maar liefst het zwij
gen toe deden.
Misschien is het dan toch goed
eens te wijzen op het feit dat de re
gering een interdepartementale com
missie heeft ingesteld met de op
dracht een onderzoek in te stellen
naar de plaats in Nederland, waar
naast Schiphol een tweede grote
luchthaven zal kunnen worden ge
sticht. En daarbij zal ook bekeken
worden of er in Brabant ergens
plaats is voor zulk een project, dat
voorlopig nog wel enige studie zal
vragen.
Men mag dan ongelovig zijn of
schrik hebben voor een „bulderen
de" toekomst, de vraag mag toch ge
steld worden of het niet tijd gaat
worden dat men van Oost-Brabant
en Noord-Limburg uit, ook eens een
steentje bij gaat dragen tot deze stu
die, door te wijzen op het feit dat in
deze contreien een dergelijke lucht
haven niet alleen de ruimte heeft,
maar ook vrij centraal gelegen is
tussen het Duitse Roergebied, de
randstad Holland en de Belgische
havens.
Het klinkt misschien brutaal en
aanmatigend, maar de betekenis van
een dergelijke luchthaven in deze
contreien zou voor de gehele streek
een ongekende aktiviteitenbron wor
den, letterlijk en figuurlijk. En uit
dien hoofde zou een inzet van plaats
en streek om deze interdepartemen
tale commissie op bepaalde voorde
len en mogelijkheden van deze
streek te wijzen, alleen maar een
daad van welbegrepen eigenbelang
zijn.
We vrezen alleen met grote vreze
dat provinciale grenzen voor de zo
veelste maal een ernstige hindernis
vormen om op dit punt te komen
tot de zo broodnodige samenwerking
terwijl men van provinciale zijde
het waarschijnlijk te druk heeft met
de hergroepering van Zuid Limburg
om samen met de Brabantse broe
ders de uitbouw van een vliegveld
de Peel bijv. ernstig te bestuderen
en te propageren.
Het bezoek van H.M. de Koningin,
die evenals Prins Claus van dit
vliegveld gebruik maakt zou al een
bijzonder goed startpunt zijn om on
dit gebied enige aktiviteiten te gaan
ondernemen.
De tachtiger jaren mogen nog
ver af zijn, de interdepartementale
commissie is er al en gestudeerd
wordt er al. Waarom dan niet ge
wezen op de mogelijkheden, die voor
Oost-Brabant en Noord-Limburg
van wereldwijde betekenis kunnen
worden
We vragen ons daarbij af of die
„propagering" alleen een taak dient
te zijn van gemeentebesturen. We
zouden ons namelijk voor kunnen
stellen dat industriëlen en anderen
zich ook hiervoor zouden kunnen in
zetten. Alleen zal men dan niet te
lang meer moeten wachten
De eigen bouw is en we zitten
daarmede weer eens op een stok
paardje in Venray door allerlei
oorzaken in het verleden wel ver
waarloosd. We hebben wel eens als
verwijt gekregen, als we voor de zo
veelste maal daarover schreven, dat
er in Venray helemaal niet zo'n
dringende behoefte aan eigen bouw
was, als wij wel eens suggereerden.
Wie echter ziet wat alleen al een
makelaarskantoor Amak in nog
geen jaar op dit terrein tot stand
heeft gebracht zal daar misschien
nu wel anders over gaan denken.
We hebben al eens meer betoogd
niet bar gelukkig te zijn met aktivi
teiten van makelaarskantoren in ons
dierbaar Venray, zoals die in het
verleden gelopen hebben, doch dit
makelaarskantoor dat zich uitslui
tend bezig houdt met bemiddeling
tussen aannemer, gemeente en koper
is er in enkele maanden in geslaagd
8 woningen langs de Merseloseweg
en de Houten Hoek aan de „man" te
brengen (kosten 30.000,tot
36.000,—).
In Leunen konden via hun bemid
deling 18 „eigen" woningen gebouwd
worden in een prijsklasse van 20
tot 31.000,In Veltum bepalen
eigen-bouwers wel degelijk het beeld
van deze nieuwe uitbreiding. 10
woningen in de prijsklasse van
32 tot 33.000,zijn bijna gereed,
met 20 andere in een prijsklasse van
34 tot 36.000,is men volop be
zig, terwijl ook met 14 grotere wo
ningen in prijzen van 52 tot
55.000,begonnen is.
In Oostrum is men bezig met 18
woningen die in prijs variëren van
31 tot 36.000,en staat de aan
bouw van 8 dezelfde nog op het
programma. 78 woningen binnen en
kele maanden in aanbouw is een
prestatie op zich, maar toont nog
eens overduidelijk aan dat de be
hoefte aan eigen woningen nog al
tijd „leeft" bij de mensen en dat
men daar ook de nodige offers voor
wil brengen. Want de prijzen zijn
bepaald niet van dien aard dat men
van een cadeautje kan spreken. Als
men verder bedenkt dat 50 procent
van de kopers en bouwers minder
dan 11.000,in een jaar bruto-
inkomen hebben, dan toont dit nog
eens te meer aan, dat men voor een
eigen-woning wel wat over heeft.
Dat Amak zulks nog eens ten
overvloede bewezen heeft, onder
schrijft alleen onze stelling. Waar
bij we dan wel erkennen dat de
nieuwe bouw-maatregelen van het
Ministerie deze aktiviteit wel gro
tere impulsen heeft gegeven.
De consequentie zal echter dienen
getrokken te worden. En dat is dat
men in de verdere uitbreidingsplan
nen ook voldoende ruimte blijft re
serveren voor deze eigen-bouwers.
Ruimte, die het mogelijk maakt dat
in alle prijsklassen gebouwd kan
blijven worden, al dan niet via be
middeling van een makelaarskan
toor. Het is niet billijk alleen duur
dere gronden voor deze eigen-bou
wers te reserveren, onder het motto:
die een eigen huis wil hebben, kan
ook duurdere grond betalen. Neen,
er moet behoorlijke variatie moge
lijk zijn, zodat ook de eigen bouwer
een goedkopere woning de zijne kan
gaan noemen.
Dat is misschien dan wel wat
moeilijker en vraagt meer werk,
maar dat mag men er rustig voor
over hebben om deze soort van be
zitsvorming te stimuleren.
Een tweede opgave is dat men
zorgen moet, dat deze mogelijkheden
konstant aanwezig zijn. Ook geen
gemakkelijke opgave, daar zijn we
ons wel van bewust, maar de eigen
bouw moet voortgang kunnen blij
ven vinden. Als een bepaalde aan
nemer hier een karwei klaar heeft,
moet hij elders verder kunnen met
nieuwe projecten en niet geremd
worden in zijn aktiviteiten doordat
er op dat moment geen grond aan
wezig is.
De eigen-bouw komt goed op gang
en zorgt voor de nodige doorstro
ming, maar men zal ook moeten
blijven zorgen dat deze stroming
door kan blijven gaan. Het moet niet
zo zijn dat nu de zaak op gang ge
komen is, ze plotseling weer moet
worden afgestopt omdat er alweer
eens geen ruimte en bouwgrond be
schikbaar is. Dan geloven we dat op
dit terrein nog veel, heel veel ge
daan zal kunnen worden, waardoor
een grote bijdrage geleverd kan
worden aan de oplossing van Ven-
rays woningnood.
Er schuilt nog steeds een gevaar
lijke tendens in onze economische
ontwikkeling. Niemand zal dat wil
len verbloemen. Zeker niet na de
waarschuwingen die ons via het
jaarverslag van De Nederlandsche
Bank zijn toegezonden. Het zijn in
de eerste plaats de loonsverhogin
gen die daar debet aan zijn.
Loonsverhogingen, die niet gecom
penseerd worden door produktie-
stijgingen. Kan men elders tot pro-
duktiestijgingen komen door auto
matisering e.d., in het midden- en
kleinbedrijf waar veel arbeidskracht
in dienstverlenende funkties moet
worden aangewend is dat in vele
gevallen onmogelijk. Hierdoor staan
de winstmarges voortdurend onder
druk. Omzet verhoging door de afzet
in grotere verkoopruimten onder te
brengen, bracht hier in het verleden
soelaas. Ook hier groeien echter de
rationalisatie-bomen niet tot in de
hemel.
De concurrentie in detailhandel,
ambacht, horeca en vervoer wordt
steeds groter. De groei van de afzet
vertoonde hier onder druk van de
recessie vertraging. Het geld rolde
in 1967 niet zo vlot als in de voor
afgaande jaren. De procentuele stij
ging van de geldomzetten in de
meeste branches is achtergebleven
bij 1965 en 1966. Dit tast de onder
nemingswinst aan. Die ondernemers
zullen daar niet direct een boterham
met kaas minder om eten. Maar wel
vermindert het economisch resultaat,
waaruit de gelden moeten komen om
vernieuwingen in de bedrijven aan
te brengen. Of de reserves worden
minder of het aan te trekken bedrag
van banken of andere financiers
wordt groter. Daarmee wordt de
continuïteit, het voortbestaan, van
dit soort zaken in gevaar gebracht.
STUWING
Het zijn echter juist de dienstver-
leningsbedrijven, die in de komende
tijd moeten zorgen voor groei van
de werkgelegenheid. Nu werkt reeds
18 procent van de afhankelijke be
roepsbevolking in midden- en klein
bedrijf. Dat percentage zal verder
omhoog gaan.
De werkgelegenheid in de detail
handel alleen steeg in het midden-
en kleinbedrijf van 1950 tot 1957 van
87.000 tot 190.000 manjaren. Dat is
meer dan een verdubbeling. Deze
groei zal moeten aanhouden. De
groei van de werkgelegenheid in de
industrie zal daarentegen door auto
matisering relatief afnemen. Gewel
dige investeringen zullen de groei
moeten begeleiden en daar zit nu
juist het knelpunt wanneer de re
sultaten gaan tegenvallen.
Niet alleen de looninflatie be
dreigt echter een deel van het za
kenleven. Ook de monetaire inflatie,
die o.m. door de overheid wordt ver
oorzaakt, draagt daartoe bij. In 1964
deed het rijk voor 50 miljoen een
beroep op inflatoire financierings
middelen, in 1966 waagde men daar
650 miljoen in te steken. In 1967
moest dit bedrag al stijgen tot 900
miljoen.
WAARSCHUWING
Deze wetenschap heeft financiële
deskundigen ertoe gebracht de staat
aan te sporen haar uitgaven tot het
uiterste te beperken. Wij zullen bij
de begroting van 1968 zien hoever
dit mogelijk is. Ook de staatshuis
houding is echter zeer arbeidsinten
sief en de opwaartse druk op de lo
nen weegt onze minister van finan
ciën dan ook zeer zwaar op de
m?ag. Wij hebben gezien met hoe
veel aarzeling de jongste voorschot
verhoging op de ambtenarensalaris
sen werd gegeven.
Er is een derde front waar het
inflatiespook knaagt aan een gezon
de ontplooiing van het zakenleven.
De investeringen moeten niet alleen
toenemen door de groeimogelijkhe
den. Zij eisen ook steeds meer geld
middelen door de prijsstijging en
door de versnelde toeneming van de
economische slijtage.
Met het laatste wordt bedoeld dat
aangeschafte bedrijfsmiddelen veel
sneller moeten worden vervangen
dan voorheen. Het tempo van de
vernieuwing is toegenomen.
IN HET VLEES
Wil men voorts ergens in het be
drijf arbeidskracht door machine of
automaat vervangen, dan worden de
eigen middelen daarvoor hoe langer
hoe meer ontoereikend. Moet de re
gering ingevolge de betalingsmoei
lijkheden overgaan tot een krediet-
beperking dan zal die juist bij het
midden- en kleinbedrijf diep in het
vlees snijden.
De kostenrekening van het be
drijfsleven wordt snel verzwaard
door hoge rentelasten en snel stij
gende sociale lasten. De B.T.W. zal
niet alleen straks het administratief
apparaat met economische veroude
ring bedreigen, maar dit ook zwaar
der belasten. Daarnaast zal het nieu
we omzetbelastingsysteem de liquidi
teit van menig bedrijf gaan bedrei-
CABARET TINTEL IN S.R.-65 MET
„OPGERUID STAAT NETJES"
„Er is mij gevraagd of „Tintel"
links, rechts, progressief, radicaal
conservatief of wat dan ook is. „Tin
tel" is niets van dat alles en heeft
van dat alles iets. Natuurlijk neem
je standpunten in. Alleen het maken
van cabaret houdt in dat je stand
punten in gaat nemen. Elk onder
werp vraagt een standpuntsbepaling.
Dat houdt uiteraard niet in dat je
daardoor een tiketje links of rechts
verdient. Dit onderwerp benader je
zó, dat onderwerp zus, verduidelijkt
Jan Derix de tekstschrijver van dit
cabaret ,dat via de Soos in Venray
komt.
De muzikale kant wordt verzorgd
door Piet Speycken. De uitvoerende
macht ligt verder bij een accoun
tant, een koster, een onderwijzer en
een rijksambtenaar, tesamen met
twee jongedames, waarvan de een
balletlessen geeft en de ander in het
horeca-bedrijf werkzaam is.
Tussen cabaret en amusement
„Tintel" werd het eerst in Horst
gelanceerd. Hoe nam men de nieu
we cabaretgroep op?
Heel vreemd eigenlijk. Een grote
groep zag „Tintel" als aanloop tot
een nieuwe toneelgezelschap. Een
andere reageerde in de trant van
alweer een stel grappemakers erbij,
aldus de schrijver.
Voelde men aan wat cabaret
eigenlijk is?
Weet ik niet. Daar zul je ook wel
moeilijk achter komen. Zeker is dat
veel mensen zich tevoren een heel
verkeerde voorstelling ervan had
den gemaakt. Opmerkelijk was ook
de lauwheid van personen, van wie
je eigenlijk enthousiasme had ver
wacht. Ze verontschuldigden zich
wel op een uitnodiging, maar ble
ven ook de volgende keren thuis.
gen.
De regering dringt aan op het
vermeerderen van besparingen.
Kleinere bedrijven en zakenmensen
zullen door hun marktpositie deze
besparingen veelal in liquide mid
delen moeten aaphouden, althans
voor een aanzienlijk deel. Is het een
wonder dat juist in deze hoek door
de inflatoire beweging zoveel scha
de wordt toegebracht? Ook fiscaal
zit men daar uit het gezichtspunt
van de inflatie in de verkeerde hoek.
VOORBEELD
Een klein voorbeeld geeft daarvan
een illustratie. De regering heeft een
wetsontwerp klaar liggen, waarbij
vanaf 1 juli a.s. elke man of vrouw
van 25 jaar of ouder tenminste 135
per volle werkweek van 45 uur als
minimum-loon moet verdienen.
Toch bedraagt de beloning voor
een volledig meewerkend echtgenote
in het bedrijf van haar man slechts
2250 bij wetsfictie. Zo'n vrouw
verdient dus volgens de fiscus nog
geen 50,per week en niemand
spreekt daar over een 45-urige
werkweek!
Als het de regering ernst is met
de wens tot een gezonde ontplooi
ing van midden- en kleinbedrijf te
midden van een wereld vol inflatie
dan dienen er spoedig ruimere fis
cale concessies te komen op het stuk
van investering en aftrekmogelijk
heden. Komen ze niet, dan zal de
ineenschrompeling van het aantal
bedrijven in nog sneller tempo voort
gaan.
Je zei straks dat jullie niet links
en niet rechts waren. Maar door de
keuze van de onderwerpen druk je
er toch een stempel op. Of vind je
van niet?
Dat kan natuurlijk, maar dat is
bij „Tintel" zeker niet het geval.
Daer wordt do keuze bepaald door
de speelbaarheid van iets en niet
door een linkse of rechtse instelling.
„Tintel" is enorm beperkt in zijn
mogelijkheden moet je denken.
Trouwens wanneer je b.v. bepaalde
toestanden in de kerk hekelt, bete
kent dit niet dat je anti-klerikaal
ben. Het enige wat je moet zijn is
kritisch. Iedereen doet dingen ver
keerd. Dat moet je aanstippen.
Wat ben je in de toekomst van
plan?
Een repetitie van „Tintel" is net
een timmermanswerkplaats. Hier
wordt geschaafd, daar wordt iets bij
geplakt. We werken samen naar
echt cabaret toe. Volgend jaar gaan
we zeker weer een stap verder. Een
van de eerste eisen is, dat we van
het toneelmatige afkomen. Dat lijkt
gemakkelijk maar is het beslist niet
Ook willen we in het volgend pro
gramma de liedjes vrijer maken.
Niet zo strak van metrum en ritme.
Ben je tevreden tot nog toe?
Je mag niet tevreden zijn. Caba
ret eist een kritische instelling.
A.s. zaterdag 11 mei treedt „Tin
tel" op in S.R.-65 aan de Hoender
straat te Venray. Om 20.30 uur be
ginnen ze met de" binnenlandse po
litiek. Via o.a. de hot-line, de show
business en de vele demonstraties
met het kerkboekenbal het einde
van een avond die voor twee gulden
en vijftig cent ook voor niet-leden
toegankelijk is. v. K.
1.-
direkt bellen!
Btorlck. Hubartuaplaln 7. t*L (04700) 20206.
Haartarhaida, Bokstraat 35. tal. (04446) 2128
Ha»daft-Pannln«an. Raadhuisstraat 2. hoak
Raadhuisplein. Hoanabroak, Hoofdstraat 27a.
tal. (04448) 1269. Horst. Qabr. van Doornat aan
84. Tagalan, Grotastraat 40. Valkanborg, Un-
danlaan 29. tal. (04406) 2020. Vanlo, Hoog
straat 6. tal. (04700) 13528/Parada 11. tal.
12307. Vanray. Bindstraat 16. tal404790) 1303