Schip- hol in de Peel EIGENBOUW GAAT „LEKKER" INFLATIE BEDREIGT MIDDEN EN KLEINBEDRIJF auknecht 's Zomers loopt u zonder jas Daarom geeft de Pauw nu al op iedere de# Luxe reiniging een piekfijne korting van WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN VRIJDAG 10 MEI 1968 No. 19 NEGEN EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 PRIJS PER KWARTAAL (buiten Venray 2.25) Het is intussen al weer enkele maanden geleden dat wij naar aan leiding van een artikel in Elseviers Weekblad de aandacht vestigden op plannen en voornemens, die er in vakkringen bestaan, om naast en ter completering van de luchthaven Schiphol in de Peel een nieuw groot vliegveld aan te leggen. Dit zou dan zo werd gesteld in de tachtiger jaren gaan gebeuren als het nieuwe Schiphol al weer te klein zou gaan worden voor het steeds toenemend luchtverkeer en de steeds groter wordende vliegtuigen. Dat heeft verschillende reakties opgewekt, die van ongeloof tot ver bazing liepen. Het valt natuurlijk ook niet mee om zich in deze con treien een tweede Schiphol voor te stellen, met alles wat daarom en daaraan hangt, terwijl anderen be ducht voor het lawaai en het spek takel, dat zulk een vlieghaven met zich brengt, er maar liefst het zwij gen toe deden. Misschien is het dan toch goed eens te wijzen op het feit dat de re gering een interdepartementale com missie heeft ingesteld met de op dracht een onderzoek in te stellen naar de plaats in Nederland, waar naast Schiphol een tweede grote luchthaven zal kunnen worden ge sticht. En daarbij zal ook bekeken worden of er in Brabant ergens plaats is voor zulk een project, dat voorlopig nog wel enige studie zal vragen. Men mag dan ongelovig zijn of schrik hebben voor een „bulderen de" toekomst, de vraag mag toch ge steld worden of het niet tijd gaat worden dat men van Oost-Brabant en Noord-Limburg uit, ook eens een steentje bij gaat dragen tot deze stu die, door te wijzen op het feit dat in deze contreien een dergelijke lucht haven niet alleen de ruimte heeft, maar ook vrij centraal gelegen is tussen het Duitse Roergebied, de randstad Holland en de Belgische havens. Het klinkt misschien brutaal en aanmatigend, maar de betekenis van een dergelijke luchthaven in deze contreien zou voor de gehele streek een ongekende aktiviteitenbron wor den, letterlijk en figuurlijk. En uit dien hoofde zou een inzet van plaats en streek om deze interdepartemen tale commissie op bepaalde voorde len en mogelijkheden van deze streek te wijzen, alleen maar een daad van welbegrepen eigenbelang zijn. We vrezen alleen met grote vreze dat provinciale grenzen voor de zo veelste maal een ernstige hindernis vormen om op dit punt te komen tot de zo broodnodige samenwerking terwijl men van provinciale zijde het waarschijnlijk te druk heeft met de hergroepering van Zuid Limburg om samen met de Brabantse broe ders de uitbouw van een vliegveld de Peel bijv. ernstig te bestuderen en te propageren. Het bezoek van H.M. de Koningin, die evenals Prins Claus van dit vliegveld gebruik maakt zou al een bijzonder goed startpunt zijn om on dit gebied enige aktiviteiten te gaan ondernemen. De tachtiger jaren mogen nog ver af zijn, de interdepartementale commissie is er al en gestudeerd wordt er al. Waarom dan niet ge wezen op de mogelijkheden, die voor Oost-Brabant en Noord-Limburg van wereldwijde betekenis kunnen worden We vragen ons daarbij af of die „propagering" alleen een taak dient te zijn van gemeentebesturen. We zouden ons namelijk voor kunnen stellen dat industriëlen en anderen zich ook hiervoor zouden kunnen in zetten. Alleen zal men dan niet te lang meer moeten wachten De eigen bouw is en we zitten daarmede weer eens op een stok paardje in Venray door allerlei oorzaken in het verleden wel ver waarloosd. We hebben wel eens als verwijt gekregen, als we voor de zo veelste maal daarover schreven, dat er in Venray helemaal niet zo'n dringende behoefte aan eigen bouw was, als wij wel eens suggereerden. Wie echter ziet wat alleen al een makelaarskantoor Amak in nog geen jaar op dit terrein tot stand heeft gebracht zal daar misschien nu wel anders over gaan denken. We hebben al eens meer betoogd niet bar gelukkig te zijn met aktivi teiten van makelaarskantoren in ons dierbaar Venray, zoals die in het verleden gelopen hebben, doch dit makelaarskantoor dat zich uitslui tend bezig houdt met bemiddeling tussen aannemer, gemeente en koper is er in enkele maanden in geslaagd 8 woningen langs de Merseloseweg en de Houten Hoek aan de „man" te brengen (kosten 30.000,tot 36.000,—). In Leunen konden via hun bemid deling 18 „eigen" woningen gebouwd worden in een prijsklasse van 20 tot 31.000,In Veltum bepalen eigen-bouwers wel degelijk het beeld van deze nieuwe uitbreiding. 10 woningen in de prijsklasse van 32 tot 33.000,zijn bijna gereed, met 20 andere in een prijsklasse van 34 tot 36.000,is men volop be zig, terwijl ook met 14 grotere wo ningen in prijzen van 52 tot 55.000,begonnen is. In Oostrum is men bezig met 18 woningen die in prijs variëren van 31 tot 36.000,en staat de aan bouw van 8 dezelfde nog op het programma. 78 woningen binnen en kele maanden in aanbouw is een prestatie op zich, maar toont nog eens overduidelijk aan dat de be hoefte aan eigen woningen nog al tijd „leeft" bij de mensen en dat men daar ook de nodige offers voor wil brengen. Want de prijzen zijn bepaald niet van dien aard dat men van een cadeautje kan spreken. Als men verder bedenkt dat 50 procent van de kopers en bouwers minder dan 11.000,in een jaar bruto- inkomen hebben, dan toont dit nog eens te meer aan, dat men voor een eigen-woning wel wat over heeft. Dat Amak zulks nog eens ten overvloede bewezen heeft, onder schrijft alleen onze stelling. Waar bij we dan wel erkennen dat de nieuwe bouw-maatregelen van het Ministerie deze aktiviteit wel gro tere impulsen heeft gegeven. De consequentie zal echter dienen getrokken te worden. En dat is dat men in de verdere uitbreidingsplan nen ook voldoende ruimte blijft re serveren voor deze eigen-bouwers. Ruimte, die het mogelijk maakt dat in alle prijsklassen gebouwd kan blijven worden, al dan niet via be middeling van een makelaarskan toor. Het is niet billijk alleen duur dere gronden voor deze eigen-bou wers te reserveren, onder het motto: die een eigen huis wil hebben, kan ook duurdere grond betalen. Neen, er moet behoorlijke variatie moge lijk zijn, zodat ook de eigen bouwer een goedkopere woning de zijne kan gaan noemen. Dat is misschien dan wel wat moeilijker en vraagt meer werk, maar dat mag men er rustig voor over hebben om deze soort van be zitsvorming te stimuleren. Een tweede opgave is dat men zorgen moet, dat deze mogelijkheden konstant aanwezig zijn. Ook geen gemakkelijke opgave, daar zijn we ons wel van bewust, maar de eigen bouw moet voortgang kunnen blij ven vinden. Als een bepaalde aan nemer hier een karwei klaar heeft, moet hij elders verder kunnen met nieuwe projecten en niet geremd worden in zijn aktiviteiten doordat er op dat moment geen grond aan wezig is. De eigen-bouw komt goed op gang en zorgt voor de nodige doorstro ming, maar men zal ook moeten blijven zorgen dat deze stroming door kan blijven gaan. Het moet niet zo zijn dat nu de zaak op gang ge komen is, ze plotseling weer moet worden afgestopt omdat er alweer eens geen ruimte en bouwgrond be schikbaar is. Dan geloven we dat op dit terrein nog veel, heel veel ge daan zal kunnen worden, waardoor een grote bijdrage geleverd kan worden aan de oplossing van Ven- rays woningnood. Er schuilt nog steeds een gevaar lijke tendens in onze economische ontwikkeling. Niemand zal dat wil len verbloemen. Zeker niet na de waarschuwingen die ons via het jaarverslag van De Nederlandsche Bank zijn toegezonden. Het zijn in de eerste plaats de loonsverhogin gen die daar debet aan zijn. Loonsverhogingen, die niet gecom penseerd worden door produktie- stijgingen. Kan men elders tot pro- duktiestijgingen komen door auto matisering e.d., in het midden- en kleinbedrijf waar veel arbeidskracht in dienstverlenende funkties moet worden aangewend is dat in vele gevallen onmogelijk. Hierdoor staan de winstmarges voortdurend onder druk. Omzet verhoging door de afzet in grotere verkoopruimten onder te brengen, bracht hier in het verleden soelaas. Ook hier groeien echter de rationalisatie-bomen niet tot in de hemel. De concurrentie in detailhandel, ambacht, horeca en vervoer wordt steeds groter. De groei van de afzet vertoonde hier onder druk van de recessie vertraging. Het geld rolde in 1967 niet zo vlot als in de voor afgaande jaren. De procentuele stij ging van de geldomzetten in de meeste branches is achtergebleven bij 1965 en 1966. Dit tast de onder nemingswinst aan. Die ondernemers zullen daar niet direct een boterham met kaas minder om eten. Maar wel vermindert het economisch resultaat, waaruit de gelden moeten komen om vernieuwingen in de bedrijven aan te brengen. Of de reserves worden minder of het aan te trekken bedrag van banken of andere financiers wordt groter. Daarmee wordt de continuïteit, het voortbestaan, van dit soort zaken in gevaar gebracht. STUWING Het zijn echter juist de dienstver- leningsbedrijven, die in de komende tijd moeten zorgen voor groei van de werkgelegenheid. Nu werkt reeds 18 procent van de afhankelijke be roepsbevolking in midden- en klein bedrijf. Dat percentage zal verder omhoog gaan. De werkgelegenheid in de detail handel alleen steeg in het midden- en kleinbedrijf van 1950 tot 1957 van 87.000 tot 190.000 manjaren. Dat is meer dan een verdubbeling. Deze groei zal moeten aanhouden. De groei van de werkgelegenheid in de industrie zal daarentegen door auto matisering relatief afnemen. Gewel dige investeringen zullen de groei moeten begeleiden en daar zit nu juist het knelpunt wanneer de re sultaten gaan tegenvallen. Niet alleen de looninflatie be dreigt echter een deel van het za kenleven. Ook de monetaire inflatie, die o.m. door de overheid wordt ver oorzaakt, draagt daartoe bij. In 1964 deed het rijk voor 50 miljoen een beroep op inflatoire financierings middelen, in 1966 waagde men daar 650 miljoen in te steken. In 1967 moest dit bedrag al stijgen tot 900 miljoen. WAARSCHUWING Deze wetenschap heeft financiële deskundigen ertoe gebracht de staat aan te sporen haar uitgaven tot het uiterste te beperken. Wij zullen bij de begroting van 1968 zien hoever dit mogelijk is. Ook de staatshuis houding is echter zeer arbeidsinten sief en de opwaartse druk op de lo nen weegt onze minister van finan ciën dan ook zeer zwaar op de m?ag. Wij hebben gezien met hoe veel aarzeling de jongste voorschot verhoging op de ambtenarensalaris sen werd gegeven. Er is een derde front waar het inflatiespook knaagt aan een gezon de ontplooiing van het zakenleven. De investeringen moeten niet alleen toenemen door de groeimogelijkhe den. Zij eisen ook steeds meer geld middelen door de prijsstijging en door de versnelde toeneming van de economische slijtage. Met het laatste wordt bedoeld dat aangeschafte bedrijfsmiddelen veel sneller moeten worden vervangen dan voorheen. Het tempo van de vernieuwing is toegenomen. IN HET VLEES Wil men voorts ergens in het be drijf arbeidskracht door machine of automaat vervangen, dan worden de eigen middelen daarvoor hoe langer hoe meer ontoereikend. Moet de re gering ingevolge de betalingsmoei lijkheden overgaan tot een krediet- beperking dan zal die juist bij het midden- en kleinbedrijf diep in het vlees snijden. De kostenrekening van het be drijfsleven wordt snel verzwaard door hoge rentelasten en snel stij gende sociale lasten. De B.T.W. zal niet alleen straks het administratief apparaat met economische veroude ring bedreigen, maar dit ook zwaar der belasten. Daarnaast zal het nieu we omzetbelastingsysteem de liquidi teit van menig bedrijf gaan bedrei- CABARET TINTEL IN S.R.-65 MET „OPGERUID STAAT NETJES" „Er is mij gevraagd of „Tintel" links, rechts, progressief, radicaal conservatief of wat dan ook is. „Tin tel" is niets van dat alles en heeft van dat alles iets. Natuurlijk neem je standpunten in. Alleen het maken van cabaret houdt in dat je stand punten in gaat nemen. Elk onder werp vraagt een standpuntsbepaling. Dat houdt uiteraard niet in dat je daardoor een tiketje links of rechts verdient. Dit onderwerp benader je zó, dat onderwerp zus, verduidelijkt Jan Derix de tekstschrijver van dit cabaret ,dat via de Soos in Venray komt. De muzikale kant wordt verzorgd door Piet Speycken. De uitvoerende macht ligt verder bij een accoun tant, een koster, een onderwijzer en een rijksambtenaar, tesamen met twee jongedames, waarvan de een balletlessen geeft en de ander in het horeca-bedrijf werkzaam is. Tussen cabaret en amusement „Tintel" werd het eerst in Horst gelanceerd. Hoe nam men de nieu we cabaretgroep op? Heel vreemd eigenlijk. Een grote groep zag „Tintel" als aanloop tot een nieuwe toneelgezelschap. Een andere reageerde in de trant van alweer een stel grappemakers erbij, aldus de schrijver. Voelde men aan wat cabaret eigenlijk is? Weet ik niet. Daar zul je ook wel moeilijk achter komen. Zeker is dat veel mensen zich tevoren een heel verkeerde voorstelling ervan had den gemaakt. Opmerkelijk was ook de lauwheid van personen, van wie je eigenlijk enthousiasme had ver wacht. Ze verontschuldigden zich wel op een uitnodiging, maar ble ven ook de volgende keren thuis. gen. De regering dringt aan op het vermeerderen van besparingen. Kleinere bedrijven en zakenmensen zullen door hun marktpositie deze besparingen veelal in liquide mid delen moeten aaphouden, althans voor een aanzienlijk deel. Is het een wonder dat juist in deze hoek door de inflatoire beweging zoveel scha de wordt toegebracht? Ook fiscaal zit men daar uit het gezichtspunt van de inflatie in de verkeerde hoek. VOORBEELD Een klein voorbeeld geeft daarvan een illustratie. De regering heeft een wetsontwerp klaar liggen, waarbij vanaf 1 juli a.s. elke man of vrouw van 25 jaar of ouder tenminste 135 per volle werkweek van 45 uur als minimum-loon moet verdienen. Toch bedraagt de beloning voor een volledig meewerkend echtgenote in het bedrijf van haar man slechts 2250 bij wetsfictie. Zo'n vrouw verdient dus volgens de fiscus nog geen 50,per week en niemand spreekt daar over een 45-urige werkweek! Als het de regering ernst is met de wens tot een gezonde ontplooi ing van midden- en kleinbedrijf te midden van een wereld vol inflatie dan dienen er spoedig ruimere fis cale concessies te komen op het stuk van investering en aftrekmogelijk heden. Komen ze niet, dan zal de ineenschrompeling van het aantal bedrijven in nog sneller tempo voort gaan. Je zei straks dat jullie niet links en niet rechts waren. Maar door de keuze van de onderwerpen druk je er toch een stempel op. Of vind je van niet? Dat kan natuurlijk, maar dat is bij „Tintel" zeker niet het geval. Daer wordt do keuze bepaald door de speelbaarheid van iets en niet door een linkse of rechtse instelling. „Tintel" is enorm beperkt in zijn mogelijkheden moet je denken. Trouwens wanneer je b.v. bepaalde toestanden in de kerk hekelt, bete kent dit niet dat je anti-klerikaal ben. Het enige wat je moet zijn is kritisch. Iedereen doet dingen ver keerd. Dat moet je aanstippen. Wat ben je in de toekomst van plan? Een repetitie van „Tintel" is net een timmermanswerkplaats. Hier wordt geschaafd, daar wordt iets bij geplakt. We werken samen naar echt cabaret toe. Volgend jaar gaan we zeker weer een stap verder. Een van de eerste eisen is, dat we van het toneelmatige afkomen. Dat lijkt gemakkelijk maar is het beslist niet Ook willen we in het volgend pro gramma de liedjes vrijer maken. Niet zo strak van metrum en ritme. Ben je tevreden tot nog toe? Je mag niet tevreden zijn. Caba ret eist een kritische instelling. A.s. zaterdag 11 mei treedt „Tin tel" op in S.R.-65 aan de Hoender straat te Venray. Om 20.30 uur be ginnen ze met de" binnenlandse po litiek. Via o.a. de hot-line, de show business en de vele demonstraties met het kerkboekenbal het einde van een avond die voor twee gulden en vijftig cent ook voor niet-leden toegankelijk is. v. K. 1.- direkt bellen! Btorlck. Hubartuaplaln 7. t*L (04700) 20206. Haartarhaida, Bokstraat 35. tal. (04446) 2128 Ha»daft-Pannln«an. Raadhuisstraat 2. hoak Raadhuisplein. Hoanabroak, Hoofdstraat 27a. tal. (04448) 1269. Horst. Qabr. van Doornat aan 84. Tagalan, Grotastraat 40. Valkanborg, Un- danlaan 29. tal. (04406) 2020. Vanlo, Hoog straat 6. tal. (04700) 13528/Parada 11. tal. 12307. Vanray. Bindstraat 16. tal404790) 1303

Peel en Maas | 1968 | | pagina 9