GOIMMANS Eén op de 16 Venrayse arbeiders is werkloos KOM OVER DE BRUG 10% Se'Pauw Over de streep gesproken 't Is bijna lente Daarom geeft de Pauw deze maand uw gordijnen en tapijten een goede beurt met een korting van WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN een derde jonger dan 24 jaar Camps-Optiek %op$ara$e "%ope,ara£e veremgings drukwerk VRIJDAG 15 MAART 1968 No. 11 NEGEN EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050*52 ADVERTENTIE PRIJS II ct PtUS Pa KWARTAAL lp.nK ABONNEMENTS- t- (btfJtHB V«Mf RJW VENRAYS ARBEIDSMARKT IN FEBRUARI Telde het rayon Venray van het Gewestelijk Arbeidsbureau Venray in januari nog 537 werkloze mannen, einde februari was dat gelukkig te rug gezakt tot 469. In percentages uitgedrukt was in januari 7,02 pet. van alle mannelijke arbeidskrachten in dat rayon werkloos, terwijl einde februari dat gezakt was tot 6,13 pet. Bij het Limburgse februari-per- centage van 7,07 pet. slaat dit rayon dusc geen slecht figuur. Voegt men de cijfers van het rayon Gennep nog bij die van het rayon Venray en krij gen we dan de totaalcijfers van het Venrayse arbeidsbureau, dan liggen die nog gunstiger, want over de hele streek genomen is de werkloosheid teruggelopen in de maand februari van 6,59 naar 5,89 pet. VENRAYS CIJFERS Weer terug naar de rayon-cijfers van Venray. De terugeloop van het werklozencijfer met liefst 68 man nen, komt voornamelijk door het feit dat 62 hiervan weer zijn kunnen be ginnen in de bouwnijverheid. Voor nieuwbouw als lyceum, bejaarden huis- en centrum, alsmede Venrays wolkenkrabber werden bouwvak kers gevraagd en dat heeft tot ge volg dat vrij vroeg in het jaar al de bijna traditionele bouwvakkers werkloosheid gelukkig aan het te ruglopen is. Ook de pendel naar Duitsland trekt weer iets aan en ook hier hebben sommige bouwvakkers weer werk gevonden. Het aantal ingeschreven automon teur en verwarmingsmensen is daar entegen iets opgelopen. Ook de vraag is iets afgenomen, wat gezien het groot aantal geplaatsten op de verschillende bouwobjecten geen wonder is. Wel verontrustend is en blijft dat van de 469 mannelijke werklozen er vele jongeren zijn. Het arbeidsbu reau gaf onderstaande cijfers: 1418 jaar 1920 jaar 2122 jaar 23—24 jaar Totaal jeugdigen 173 Dat betekent dat meer dan 1/3 deel van Venrays mannelijke werk lozen jonger is dan 24 jaren en dat is toch wel een heel bedenkelijk verschijnsel. Al is het zo dat dank zij de Le vensschool veel van deze jongeren nog een dag vormingswerk krijgen, het is natuurlijk „ergens" een lap middel en men mag zich afvragen of velen van hen niet beter andere mogelijkheden zouden kunnen aan grijpen, die thans geboden worden. CENTRUM VOOR VAKOPLEIDING In Venlo is bv. het centrum voor vakopleiding. Een leerinstituut, waar personen van 18 jaar en ouder door „Een heel nieuw gezicht" Vreemd, dat U niet eerder op het idee kwam: een nieuwe brill Ineens merkt U hoe anders U kunt zijn. Een markanter per soonlijkheid. U voelt zich spor tiever vrijer. Ja, en ook aan Uw omgeving is het te merken. Meer belangstelling? Meer respect?... Gewoon door een nieuwe bril. GROTESTRAAT 14a VENRAY scholing, herscholing en bijscholing tot het peil van het vakmanschap in de metaal- of bouwsector worden gebracht. Heeft men een LTS diplo ma, dan kan men ook vroeger te recht. Op dit centrum worden op geleid ongeschoolden, die werkloos zijn of met werkloosheid worden be dreigd; ongeschoolden, die hun positie wensen te verbeteren; geschoolden, die door persoonlij ke oorzaken of omstandigheden hun oude beroep veelal om medi sche of sociale redenen niet meer kunnen of mogen uitoefenen. De aanmelding vindt plaats op het gewestelijk arbeidsbureau. Aan de toelating gaat een geschiktheids- onderzoek en zonodig een medisch onderzoek vooraf. Volgens een hoofdelijk onderwijs systeem, waarbij toelating dagelijks mogelijk is, worden de cursisten in de bouwsector opgeleid tot: metse laar, timerman, all-round timmer man, betontimmeren en tegelzetter. In de metaalsector tot: onder- houdsbankwerker, machinebankwer ker, precisie-bankwerker, construc tiebankwerker, autogeen lasser en electrisch lasser. Op andere opleidingscentra zijn nog andere opleidingsmogelijkheden. De opleidingsduur van de oplei dingen varieert van plm. 4 tot 18 maanden. De gemiddelde duur ligt rond 8 maanden. De opleiding wordt kosteloos gegeven en men krijgt nor maal loon. Sedert 1 juli j.l. zijn ook alle so ciale weten van toepassing op de cursisten. De scholingsweek telt 45 werkuren, verdeeld over de maan dag tot en met vrijdag. Iets anders is ook de STUDIEKOSTENREGELING WERKZOEKENDEN Het doel van deze regeling is de inpassing in het arbeidsproces op een passend niveau te bevorderen van werkzoekenden die: a. door persoonlijke oorzaken of omstandigheden in duidelijke ma te moeilijk plaatsbaar zijn; b. in hun beroepskennis door struc turele oorzaken dermate zijn ach tergebleven, dat hun handhaving in het arbeidsproces wordt be dreigd. De studiekosten die hiervoor ge maakt moeten worden kunnen door het arbeidsbureau betaald worden, onder bepaalde voorwaarden. Men informere TRAININGSTOESLAGREGELING Het Rijk geeft een trainingstoeslag aan werkgevers, die bereid zijn aan door het arbeidsbureau aangewezen personen een opleiding in hun be drijf te geven, welke voldoet aan daartoe gestelde eisen. In beginsel komen alle bedrijven voor toepassing van de trainings- toeslagregeling in aanmerking. De betrokken werknemers dienen bij een arbeidsbureau als werkzoe kende te zijn ingeschreven. Zij die nen 15 jaar of ouder te zijn. Ook hierover geeft het arbeids bureau gaarne alle inlichtingen. In dit laatste verband is het misschien goed te vertellen dat 't aannemings bedrijf Bruns en Bonke in Veltum start met een zgn. leerling bouw plaats, waarop jeugdige werkloze bouwvakkers geplaatst worden, als eerste in Limburg. Ze krijgen hier training en onder richt en hebben van hieruit de mo gelijkheid in hetg ewone bedrijfsle ven binnen te kunnen stappen. Zoals gezegd, het zou voor vele jeugdige werklozen misschien goed zijn eens wat meer aandacht te be steden aan de mogelijkheden, door te studeren of in training te blijven. Het arbeidsbureau zal graag daarbij helpen. DAG EN NACHT TRUCK-SERVICE Kom over de brug is een aktie waarbij tien Nederlandse kerken en het Leger des Heils samenwerken om 21 miljoen gulden bijeen te brengen voor steun aan het werk van de kerken overzee. Deze nationale interkerkelijke ak tie voor overzee vraagt van haar mensen voor dat doel 1 procent van het jaarinkomen. En ook het Protes- tanse deel van Venrays bevolking zal gevraagd worden hieraan mee te doen. Mee te helpen, opdat de ker ken in de „arme landen" hun taak naar behoren kunnen vervullen en hun bijdragen kunnen leveren aan de opbouw van hun land. „Wij in het westen, wij zijn op schokkende wijze bevoorrecht', merkte dr. Visser 't Hoofd onlangs op. En hij voegde er aan toe: „Maar wij doen alsof we dat niet héél goed weten!" Honderdveertig maal kwam bij de ze aktie van overzee de vraag: „help ons!" En in honderd veertig konkre- te projekten, tezamen tot een waar de van een en twintig miljoen gul den, zal het Nederlandse antwoord worden samengevat. Projekten in Afrika, Azië, Zuid- Amerika, in Indonesië, in Suriname. Projekten op medische terrein, op 't gebied van het onderwijs, van het vormingswerk, landbouwvoorlichting kraamklinieken zijn er bij en be jaardentehuizen, jeugdcentra en mo biele klinieken. Hoe dit geld bij elkaar moet ko men? Maandagavond 18 maart krijgt ieder die tot de samenwerkende kerken behoort bezoek. Er wordt dan een folder plus een offerzakje over handigd. De vrijdag daarop wordt het weer opgehaald hopenlijk ge vuld met de gevraagde 1 pet. van het jaarinkomen (het mag overigens ook in meerdere termijnen betaald worden!). Nog diezelfde avond ziet ieder via een extra-televisie-uitzen ding de uitslag van de aktie en de besteding van de gelden. Overigens: wie niet bezocht wordt, kan toch meedoen. Giro 7600 Amsterdam ont vangt graag elke gift. Natuurlijk blijft protestants Ven ray niet achter bij deze aktie. Het aktie-comité onder voorzitterschap van G. Groenendijk is druk bezig de nodige medewerkers (8 in getal) te instrueren. En ook in Venray zal deze aktie slagen, als men werkelijk over de brug wil komen. EVEN NAAR EEN TWEEDE HANDS AUTO KIJKEN IN DUITSLAND Twee Venrayers, K. T. en J. C., wilden, voordat tot aankoop van een tweedehands wagen zou worden over gegaan, eerst naar de aanbiedingen in Duitsland gaan kijken en men had het oog laten vallen op Neuss. In Venray werd een auto gehuurd en omdat een der beiden geen gel dig paspoort bij zich had, werd dat maar even geleend van een kennis. Net voor Neuss vond een ver keerscontrole plaats en na inzage te hebben gehad van rijbewijs, vroeg de Duitse politie het kentekenbewijs. Op de vraag of men eigenaar van de wagen was werd medegedeeld dat het een huurwagen was. In Duits land is het gebruikelijk dat bij een huurauto een huurovereenkomst is. In Nederland is dat niet het geval. De politieambtenaar vertrouwde het niet vroeg inzage van de paspoorten waarbij hij tot de ontdekking kwam dat een der beiden een paspoort had wat hem niet toebehoorde. Beiden werden verzocht mee te gaan naar het politiebureau in Neuss. Men dacht namelijk met een autodiefstal en paspoortvervalsing te doen te hebben. De Kripo werd in kennis gesteld, welke op haar beurt Inter pol verwittigde. In Venray heerste bij de families, hoe later het werd, grotere ongerust heid. De politie in Venray alarmeer de alle mogelijke politieinstanties en de telex werd in werking gesteld. Intussen ging de Duitse politie niet in op verzoeken om telefonisch kon- takt op te nemen met Venray, maar beiden gingen de cel in op water en brood. Het werd zaterdagmorgen voordat via Interpol en de Venrayse Rijkspolitie de juiste en ware toe dracht bekend werd en en Duitse politie overtuigd kon worden dat het wel degelijk een huurwagen was en dat de zaak in orde was. Alleen dat een der beiden in het bezit was van een paspoort wat hem niet toebe hoorde. Deze overtreding werd ter afdoening aan de Nederlandse jus titie overgelaten. Met veel excuses werden de beide Venrayers in vrij heid gesteld. VEILIG VERKEER De verwarrende strepensituatie die er tot voor kort heerste is er in niet geringe mate oorzaak van geweest, dat de weggebruiker zich over die strepen totaal geen zorgen maakte, ze zelfs volmaakt veronachtzaamde. Met name het negeren van de middenstreep leidde veelvuldig tot zeer ernstige ongevallen. Hoewel sinds 1 juli van het vorig jaar voor lichting is gegeven over de wettelij ke consequenties van het overschrij den van de doorgetrokken streep kan een korte samenvatting van be lang zijn, temeer daar thans aange nomen wordt dat de weggebruiker zich voldoende vertrouwd heeft kun nen maken met de strepensituatie en er vanaf heden door de politie stren ger dan voorheen zal worden opge treden tegen overtreders. Sinds 1 juli 1967 geldt het verbod om een doorgetrokken streep te overschrijden. Dit geldt zowel bin nen- als buiten de bebouwde kom. De weggebruiker mag een dergelijke streep onder geen voorwaarde over schrijden: zelfs, zo heeft de officier van justitie mr. S. J. van der Hoe ven bepaald, als er in het betrokken vak een wegopbreking is dan is de weggebruiker nog strafbaar als hij de streep overschrijdt. Niet alleen betekent de doorgetroken streep een verbod tot overschrijden, maar ook indien deze over een kruising is doorgetrokken een verbod tot links- afslaan. Ook is, indien voor een uitrit de streep is doorgetrokken, het links- afslaan voor de uit een uitrit ko mende bestuurder niet meer moge lijk. Tenslotte heeft de doorgetrok ken streep nog consequenties ten aanzien van het parkeren, dat ter hoogte van een doorgetrokken streep verboden is, indien de vrije ruimte tussen het geparkeerde voertuig en de streep minder bedraagt dan 3 m. Indien de rijkstrookverdeling ge schiedt door twee naast elkaar lig gende strepen, dan mogen deze slechts worden overschreden indien de streep onmiddellijk links van de bestuurder een onderbroken streep Waar van politiezijde ook nauw lettend op zal worden toegezien is het juiste gebruik van de opstelvak ken voor een stoplicht of wegkrui- sing. Indien in deze vakken pijlen zijn aangebracht mogen bestuurders op de kruising of splitsing geen an dere richting volgen dan die welke door de pijlen is aangeduid, ook al bemerkt men dat verkeerd is voor gesorteerd. Verwisselen van opstelvak is dus niet toegestaan. In een dergelijk ge val is „een blokje om" de enige juis te oplossing. Is er door middel van strepen op het wegdek een aparte rijstrook voor de bus aangebracht, dan mag die rijstrook alleen door zgn. lijndienst bussen (eventueel politie-, brand weer- en ziekenwagen) worden ge bruikt. Tenslotte dient men bedacht te zijn op de belijing waarmee kunstmatige fietspaden (herkenbaar aan een wit geschilderd fietsje op het wegdek) zijn aangegeven. Fietsers en brom fietsers zijn verplicht dit afgeschei den gedeelte te volgen. De overige weggebruikers mogen deze baan be- VOOR MEUBELEN EEN ZAAK VAN VERTROUWEN LANGSTRAAT 61 TEL. 1281 slist niet gebruiken indien de af scheiding bestaat uit een doorge trokken streep. Is de streep onder broken dan mag wel van het „fiets pad" gebruik worden gemaakt, mits men daar geen fietsers en bromfiet sers hindert. NIEUWS UIT VENRAY EN OMGEVING ZONDAGSDIENST HUISARTSEN van zaterdagmiddag 12 uur tot zondagnacht 2 uur DR. VAN THIEL Pa tersstraat 30 Tel. 1887 Uitsluitend voor spoedgevallen ZONDAGSDIENST PAROCHIE GEESTELIJKEN VENRAY-KOM PASTOOR W. GEERITS Vlakwaterweg 1 Tel. 1274 De zondagsdienst duurt van zon dagmorgen tot maandagmorgen 8 u. ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS ZR. MOMMEN Telefoon 1595 GROENE KRUIS ZUIGELINGENBUREAU Zuigelingenbureau kom van 2—3 uur maandag voor letters A t.m. I Dinsdag voor letters J t.m. R Woensdag voor letter S t.m. Z in bijgebouw. ZIEKENAUTO Bel. 04780 - 1592 (b.g.g. 2116) ZONDAGSDIENST VERLOSKUNDIGEN Vroedvrouw KruUsen-Meesters Julianasingel 41-43 - Venray Tel. 1061 (04780 b.g.g. 1152 GESLAAGD Te Nijmegen slaagde aan de Kath. Universiteit de heer P. A. M. Jans sen, Oostsingel 2, voor M.O. wiskun de A. TEVEEL AAN BACCHUS GEOFFERD Op de Ripseweg geraakte de auto, bestuurd door G. v. A. uit Veghel in een slip en belandde in de sloot. Dat, terwijl er verder geen verkeer op de weg was. De bestuurder bleek te veel aan Bacchus geofferd te heb ben. De wagen werd vrij ernstig be schadigd maar persoonlijk letsel van betekenis bekwam de bestuurder niet. Terzake het besturen van een voertuig onder het genot van de no dige glaasjes werd procesverbaal op gemaakt. 'N GO E D E INRUILW AGEN? BOTSING OP VOORRANGSKRUISING Het niet verlenen van voorrang op de voorrangskruising Hoender- straatLangeweg werd de bestuur der J. S. uit Venray noodlottig, toen deze de wagen bestuurd door L. uit Venray niet de vereiste voorrang verleende. Gelukkig bleef het bij materiële schade. TWEE GEWONDEN BIJ VERKEERSONGEVAL Zondagmiddag omstreeks kwart voor vier vond op de gevaarlijke kruising GasstraatOverloonseweg een botsing plaats tussen twee per sonenauto's, waarbij twee gewonden te betreuren waren. De 41-jarige mej. A. J. maatschap pelijk werkster bij de Pompe Kli niek te Nijmegen, wilde de voor rangskruising overrijden, doch lette onvoldoende op het verkeer. De be stuurder van de Duitse wagen H. L. uit Walsum D. kon de wagen van de dame niet meer ontwijken. Bij de botsing werd de dame uit haar auto geslingerd en bleef zwaar gewond in de berm liggen. Zij moest met diver se verwondingen naar hef ziekenhuis worden overgebracht Ook een der inzittenden van de Duitse wagen moest met een knie blessure naar het ziekenhuis worden vervoerd. De auto van de dame werd totaal vernield, de Duitse wagen vrij ernstig beschadigd. Door een misverstand duurde het vrij lang voordat de ambulancewa gen arriveerde, maar het ambulance vervoer treft in deze geen schuld. GEYSTERSE SCHOOLKINDEREN NAAR DUITSLAND De Geysterse schoolkinderen van de 5e en 6e klas, 22 in totaal, gaan half mei 10 dagen naar het Duitse Herungen waar ze te gast zulen zijn van de Evangelische Volksschule uit Krefeld. Dit schijnt traditie te gaan worden, want vorig jaar zijn ze al naar Krefeld geweest en j.l. novem ber waren kinderen uit Krefeld te gast in Geysteren. YSSELSTEYN VERGADERT Na de algemene ledenvergadering, volgende week donderdag, van de Ysselsteynse Boerenleenbank, kun nen aan een forum van tien leiding gevende personen uit het dorpsleven vragen worden voorgelegd over ge meentelijke aangelegenheden, ruil verkaveling, middenstandsproblemen woningbouw financieringen, bedrijfs- veranderingen enz. Op deze verga dering worden niet alleen de leden van de boerenleenbank verwacht doch alle inwoners van Ysselsteyn. van dan munckhol nv direktbellen! V# W Blarlck. Hubsrtutplsln 7. HL (04700) 20200. Haartachadda. Bokstrsst 35. Hl. (04440) 2120. Haarlartiaida, Bokstraat 35. Hl. (04440) Haldan-Pannlngan, Raadhuisstraat 2. i Raadhuisplein. Hoanabroak, Hoofdstraat Blarlck, Hubartusplaln 7. HL (04700) 20200. hoek Hoofdstraat 27». I. (04448) 1200. Hora*. Gebr. van Doomalaan 64. Tagalan, Grotast raat 40. Valkanburg, Lln- danlaan 29. fa/. (044O6) 2020. Vanlo, Hoog straat 0. Hl. (04700) 13528/Parada 11. fa/. 12907. Vanray, Bindstraat 10. HIJ/94700) 1903.

Peel en Maas | 1968 | | pagina 1