GOIMMANS
Eén op de 16 Venrayse
arbeiders is werkloos
KOM
OVER
DE BRUG
10% Se'Pauw
Over
de streep
gesproken
't Is bijna lente
Daarom geeft de Pauw
deze maand
uw gordijnen en tapijten
een goede beurt met
een korting van
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
een derde jonger dan 24 jaar
Camps-Optiek
%op$ara$e
"%ope,ara£e
veremgings
drukwerk
VRIJDAG 15 MAART 1968 No. 11
NEGEN EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050*52
ADVERTENTIE PRIJS II ct
PtUS Pa KWARTAAL
lp.nK ABONNEMENTS-
t- (btfJtHB V«Mf RJW
VENRAYS ARBEIDSMARKT
IN FEBRUARI
Telde het rayon Venray van het
Gewestelijk Arbeidsbureau Venray
in januari nog 537 werkloze mannen,
einde februari was dat gelukkig te
rug gezakt tot 469. In percentages
uitgedrukt was in januari 7,02 pet.
van alle mannelijke arbeidskrachten
in dat rayon werkloos, terwijl einde
februari dat gezakt was tot 6,13 pet.
Bij het Limburgse februari-per-
centage van 7,07 pet. slaat dit rayon
dusc geen slecht figuur. Voegt men
de cijfers van het rayon Gennep nog
bij die van het rayon Venray en krij
gen we dan de totaalcijfers van het
Venrayse arbeidsbureau, dan liggen
die nog gunstiger, want over de hele
streek genomen is de werkloosheid
teruggelopen in de maand februari
van 6,59 naar 5,89 pet.
VENRAYS CIJFERS
Weer terug naar de rayon-cijfers
van Venray. De terugeloop van het
werklozencijfer met liefst 68 man
nen, komt voornamelijk door het feit
dat 62 hiervan weer zijn kunnen be
ginnen in de bouwnijverheid. Voor
nieuwbouw als lyceum, bejaarden
huis- en centrum, alsmede Venrays
wolkenkrabber werden bouwvak
kers gevraagd en dat heeft tot ge
volg dat vrij vroeg in het jaar al de
bijna traditionele bouwvakkers
werkloosheid gelukkig aan het te
ruglopen is. Ook de pendel naar
Duitsland trekt weer iets aan en ook
hier hebben sommige bouwvakkers
weer werk gevonden.
Het aantal ingeschreven automon
teur en verwarmingsmensen is daar
entegen iets opgelopen. Ook de
vraag is iets afgenomen, wat gezien
het groot aantal geplaatsten op de
verschillende bouwobjecten geen
wonder is.
Wel verontrustend is en blijft dat
van de 469 mannelijke werklozen er
vele jongeren zijn. Het arbeidsbu
reau gaf onderstaande cijfers:
1418 jaar
1920 jaar
2122 jaar
23—24 jaar
Totaal jeugdigen 173
Dat betekent dat meer dan 1/3
deel van Venrays mannelijke werk
lozen jonger is dan 24 jaren en dat
is toch wel een heel bedenkelijk
verschijnsel.
Al is het zo dat dank zij de Le
vensschool veel van deze jongeren
nog een dag vormingswerk krijgen,
het is natuurlijk „ergens" een lap
middel en men mag zich afvragen
of velen van hen niet beter andere
mogelijkheden zouden kunnen aan
grijpen, die thans geboden worden.
CENTRUM VOOR VAKOPLEIDING
In Venlo is bv. het centrum voor
vakopleiding. Een leerinstituut, waar
personen van 18 jaar en ouder door
„Een heel
nieuw gezicht"
Vreemd, dat U niet eerder op het
idee kwam: een nieuwe brill
Ineens merkt U hoe anders U
kunt zijn. Een markanter per
soonlijkheid. U voelt zich spor
tiever vrijer. Ja, en ook aan Uw
omgeving is het te merken. Meer
belangstelling? Meer respect?...
Gewoon door een nieuwe bril.
GROTESTRAAT 14a VENRAY
scholing, herscholing en bijscholing
tot het peil van het vakmanschap in
de metaal- of bouwsector worden
gebracht. Heeft men een LTS diplo
ma, dan kan men ook vroeger te
recht. Op dit centrum worden op
geleid
ongeschoolden, die werkloos zijn
of met werkloosheid worden be
dreigd;
ongeschoolden, die hun positie
wensen te verbeteren;
geschoolden, die door persoonlij
ke oorzaken of omstandigheden
hun oude beroep veelal om medi
sche of sociale redenen niet meer
kunnen of mogen uitoefenen.
De aanmelding vindt plaats op
het gewestelijk arbeidsbureau. Aan
de toelating gaat een geschiktheids-
onderzoek en zonodig een medisch
onderzoek vooraf.
Volgens een hoofdelijk onderwijs
systeem, waarbij toelating dagelijks
mogelijk is, worden de cursisten in
de bouwsector opgeleid tot: metse
laar, timerman, all-round timmer
man, betontimmeren en tegelzetter.
In de metaalsector tot: onder-
houdsbankwerker, machinebankwer
ker, precisie-bankwerker, construc
tiebankwerker, autogeen lasser en
electrisch lasser.
Op andere opleidingscentra zijn
nog andere opleidingsmogelijkheden.
De opleidingsduur van de oplei
dingen varieert van plm. 4 tot 18
maanden. De gemiddelde duur ligt
rond 8 maanden. De opleiding wordt
kosteloos gegeven en men krijgt nor
maal loon.
Sedert 1 juli j.l. zijn ook alle so
ciale weten van toepassing op de
cursisten. De scholingsweek telt 45
werkuren, verdeeld over de maan
dag tot en met vrijdag.
Iets anders is ook de
STUDIEKOSTENREGELING
WERKZOEKENDEN
Het doel van deze regeling is de
inpassing in het arbeidsproces op een
passend niveau te bevorderen van
werkzoekenden die:
a. door persoonlijke oorzaken of
omstandigheden in duidelijke ma
te moeilijk plaatsbaar zijn;
b. in hun beroepskennis door struc
turele oorzaken dermate zijn ach
tergebleven, dat hun handhaving
in het arbeidsproces wordt be
dreigd.
De studiekosten die hiervoor ge
maakt moeten worden kunnen door
het arbeidsbureau betaald worden,
onder bepaalde voorwaarden. Men
informere
TRAININGSTOESLAGREGELING
Het Rijk geeft een trainingstoeslag
aan werkgevers, die bereid zijn aan
door het arbeidsbureau aangewezen
personen een opleiding in hun be
drijf te geven, welke voldoet aan
daartoe gestelde eisen.
In beginsel komen alle bedrijven
voor toepassing van de trainings-
toeslagregeling in aanmerking.
De betrokken werknemers dienen
bij een arbeidsbureau als werkzoe
kende te zijn ingeschreven. Zij die
nen 15 jaar of ouder te zijn.
Ook hierover geeft het arbeids
bureau gaarne alle inlichtingen. In
dit laatste verband is het misschien
goed te vertellen dat 't aannemings
bedrijf Bruns en Bonke in Veltum
start met een zgn. leerling bouw
plaats, waarop jeugdige werkloze
bouwvakkers geplaatst worden, als
eerste in Limburg.
Ze krijgen hier training en onder
richt en hebben van hieruit de mo
gelijkheid in hetg ewone bedrijfsle
ven binnen te kunnen stappen.
Zoals gezegd, het zou voor vele
jeugdige werklozen misschien goed
zijn eens wat meer aandacht te be
steden aan de mogelijkheden, door
te studeren of in training te blijven.
Het arbeidsbureau zal graag daarbij
helpen.
DAG EN NACHT
TRUCK-SERVICE
Kom over de brug is een aktie
waarbij tien Nederlandse kerken en
het Leger des Heils samenwerken
om 21 miljoen gulden bijeen te
brengen voor steun aan het werk
van de kerken overzee.
Deze nationale interkerkelijke ak
tie voor overzee vraagt van haar
mensen voor dat doel 1 procent van
het jaarinkomen. En ook het Protes-
tanse deel van Venrays bevolking
zal gevraagd worden hieraan mee te
doen. Mee te helpen, opdat de ker
ken in de „arme landen" hun taak
naar behoren kunnen vervullen en
hun bijdragen kunnen leveren aan
de opbouw van hun land. „Wij in
het westen, wij zijn op schokkende
wijze bevoorrecht', merkte dr. Visser
't Hoofd onlangs op. En hij voegde
er aan toe: „Maar wij doen alsof we
dat niet héél goed weten!"
Honderdveertig maal kwam bij de
ze aktie van overzee de vraag: „help
ons!" En in honderd veertig konkre-
te projekten, tezamen tot een waar
de van een en twintig miljoen gul
den, zal het Nederlandse antwoord
worden samengevat.
Projekten in Afrika, Azië, Zuid-
Amerika, in Indonesië, in Suriname.
Projekten op medische terrein, op 't
gebied van het onderwijs, van het
vormingswerk, landbouwvoorlichting
kraamklinieken zijn er bij en be
jaardentehuizen, jeugdcentra en mo
biele klinieken.
Hoe dit geld bij elkaar moet ko
men? Maandagavond 18 maart krijgt
ieder die tot de samenwerkende
kerken behoort bezoek. Er wordt dan
een folder plus een offerzakje over
handigd. De vrijdag daarop wordt
het weer opgehaald hopenlijk ge
vuld met de gevraagde 1 pet. van
het jaarinkomen (het mag overigens
ook in meerdere termijnen betaald
worden!). Nog diezelfde avond ziet
ieder via een extra-televisie-uitzen
ding de uitslag van de aktie en de
besteding van de gelden. Overigens:
wie niet bezocht wordt, kan toch
meedoen. Giro 7600 Amsterdam ont
vangt graag elke gift.
Natuurlijk blijft protestants Ven
ray niet achter bij deze aktie. Het
aktie-comité onder voorzitterschap
van G. Groenendijk is druk bezig de
nodige medewerkers (8 in getal) te
instrueren.
En ook in Venray zal deze aktie
slagen, als men werkelijk over de
brug wil komen.
EVEN NAAR EEN TWEEDE
HANDS AUTO KIJKEN IN
DUITSLAND
Twee Venrayers, K. T. en J. C.,
wilden, voordat tot aankoop van een
tweedehands wagen zou worden over
gegaan, eerst naar de aanbiedingen
in Duitsland gaan kijken en men had
het oog laten vallen op Neuss.
In Venray werd een auto gehuurd
en omdat een der beiden geen gel
dig paspoort bij zich had, werd dat
maar even geleend van een kennis.
Net voor Neuss vond een ver
keerscontrole plaats en na inzage te
hebben gehad van rijbewijs, vroeg
de Duitse politie het kentekenbewijs.
Op de vraag of men eigenaar van de
wagen was werd medegedeeld dat
het een huurwagen was. In Duits
land is het gebruikelijk dat bij een
huurauto een huurovereenkomst is.
In Nederland is dat niet het geval.
De politieambtenaar vertrouwde het
niet vroeg inzage van de paspoorten
waarbij hij tot de ontdekking kwam
dat een der beiden een paspoort had
wat hem niet toebehoorde. Beiden
werden verzocht mee te gaan naar
het politiebureau in Neuss. Men
dacht namelijk met een autodiefstal
en paspoortvervalsing te doen te
hebben. De Kripo werd in kennis
gesteld, welke op haar beurt Inter
pol verwittigde.
In Venray heerste bij de families,
hoe later het werd, grotere ongerust
heid. De politie in Venray alarmeer
de alle mogelijke politieinstanties en
de telex werd in werking gesteld.
Intussen ging de Duitse politie niet
in op verzoeken om telefonisch kon-
takt op te nemen met Venray, maar
beiden gingen de cel in op water en
brood. Het werd zaterdagmorgen
voordat via Interpol en de Venrayse
Rijkspolitie de juiste en ware toe
dracht bekend werd en en Duitse
politie overtuigd kon worden dat het
wel degelijk een huurwagen was en
dat de zaak in orde was. Alleen dat
een der beiden in het bezit was van
een paspoort wat hem niet toebe
hoorde. Deze overtreding werd ter
afdoening aan de Nederlandse jus
titie overgelaten. Met veel excuses
werden de beide Venrayers in vrij
heid gesteld.
VEILIG VERKEER
De verwarrende strepensituatie die
er tot voor kort heerste is er in niet
geringe mate oorzaak van geweest,
dat de weggebruiker zich over die
strepen totaal geen zorgen maakte,
ze zelfs volmaakt veronachtzaamde.
Met name het negeren van de
middenstreep leidde veelvuldig tot
zeer ernstige ongevallen. Hoewel
sinds 1 juli van het vorig jaar voor
lichting is gegeven over de wettelij
ke consequenties van het overschrij
den van de doorgetrokken streep
kan een korte samenvatting van be
lang zijn, temeer daar thans aange
nomen wordt dat de weggebruiker
zich voldoende vertrouwd heeft kun
nen maken met de strepensituatie en
er vanaf heden door de politie stren
ger dan voorheen zal worden opge
treden tegen overtreders.
Sinds 1 juli 1967 geldt het verbod
om een doorgetrokken streep te
overschrijden. Dit geldt zowel bin
nen- als buiten de bebouwde kom.
De weggebruiker mag een dergelijke
streep onder geen voorwaarde over
schrijden: zelfs, zo heeft de officier
van justitie mr. S. J. van der Hoe
ven bepaald, als er in het betrokken
vak een wegopbreking is dan is de
weggebruiker nog strafbaar als hij
de streep overschrijdt. Niet alleen
betekent de doorgetroken streep een
verbod tot overschrijden, maar ook
indien deze over een kruising is
doorgetrokken een verbod tot links-
afslaan.
Ook is, indien voor een uitrit de
streep is doorgetrokken, het links-
afslaan voor de uit een uitrit ko
mende bestuurder niet meer moge
lijk. Tenslotte heeft de doorgetrok
ken streep nog consequenties ten
aanzien van het parkeren, dat ter
hoogte van een doorgetrokken streep
verboden is, indien de vrije ruimte
tussen het geparkeerde voertuig en
de streep minder bedraagt dan 3 m.
Indien de rijkstrookverdeling ge
schiedt door twee naast elkaar lig
gende strepen, dan mogen deze
slechts worden overschreden indien
de streep onmiddellijk links van de
bestuurder een onderbroken streep
Waar van politiezijde ook nauw
lettend op zal worden toegezien is
het juiste gebruik van de opstelvak
ken voor een stoplicht of wegkrui-
sing. Indien in deze vakken pijlen
zijn aangebracht mogen bestuurders
op de kruising of splitsing geen an
dere richting volgen dan die welke
door de pijlen is aangeduid, ook al
bemerkt men dat verkeerd is voor
gesorteerd.
Verwisselen van opstelvak is dus
niet toegestaan. In een dergelijk ge
val is „een blokje om" de enige juis
te oplossing.
Is er door middel van strepen op
het wegdek een aparte rijstrook voor
de bus aangebracht, dan mag die
rijstrook alleen door zgn. lijndienst
bussen (eventueel politie-, brand
weer- en ziekenwagen) worden ge
bruikt.
Tenslotte dient men bedacht te zijn
op de belijing waarmee kunstmatige
fietspaden (herkenbaar aan een wit
geschilderd fietsje op het wegdek)
zijn aangegeven. Fietsers en brom
fietsers zijn verplicht dit afgeschei
den gedeelte te volgen. De overige
weggebruikers mogen deze baan be-
VOOR MEUBELEN
EEN ZAAK VAN VERTROUWEN
LANGSTRAAT 61
TEL. 1281
slist niet gebruiken indien de af
scheiding bestaat uit een doorge
trokken streep. Is de streep onder
broken dan mag wel van het „fiets
pad" gebruik worden gemaakt, mits
men daar geen fietsers en bromfiet
sers hindert.
NIEUWS UIT VENRAY
EN OMGEVING
ZONDAGSDIENST HUISARTSEN
van zaterdagmiddag 12 uur
tot zondagnacht 2 uur
DR. VAN THIEL
Pa tersstraat 30 Tel. 1887
Uitsluitend voor spoedgevallen
ZONDAGSDIENST PAROCHIE
GEESTELIJKEN VENRAY-KOM
PASTOOR W. GEERITS
Vlakwaterweg 1 Tel. 1274
De zondagsdienst duurt van zon
dagmorgen tot maandagmorgen 8 u.
ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS
ZR. MOMMEN
Telefoon 1595
GROENE KRUIS
ZUIGELINGENBUREAU
Zuigelingenbureau kom van 2—3 uur
maandag voor letters A t.m. I
Dinsdag voor letters J t.m. R
Woensdag voor letter S t.m. Z in
bijgebouw.
ZIEKENAUTO
Bel. 04780 - 1592 (b.g.g. 2116)
ZONDAGSDIENST
VERLOSKUNDIGEN
Vroedvrouw KruUsen-Meesters
Julianasingel 41-43 - Venray
Tel. 1061 (04780 b.g.g. 1152
GESLAAGD
Te Nijmegen slaagde aan de Kath.
Universiteit de heer P. A. M. Jans
sen, Oostsingel 2, voor M.O. wiskun
de A.
TEVEEL AAN BACCHUS
GEOFFERD
Op de Ripseweg geraakte de auto,
bestuurd door G. v. A. uit Veghel in
een slip en belandde in de sloot. Dat,
terwijl er verder geen verkeer op
de weg was. De bestuurder bleek te
veel aan Bacchus geofferd te heb
ben. De wagen werd vrij ernstig be
schadigd maar persoonlijk letsel van
betekenis bekwam de bestuurder
niet. Terzake het besturen van een
voertuig onder het genot van de no
dige glaasjes werd procesverbaal op
gemaakt.
'N GO E D E
INRUILW AGEN?
BOTSING OP
VOORRANGSKRUISING
Het niet verlenen van voorrang
op de voorrangskruising Hoender-
straatLangeweg werd de bestuur
der J. S. uit Venray noodlottig, toen
deze de wagen bestuurd door L. uit
Venray niet de vereiste voorrang
verleende. Gelukkig bleef het bij
materiële schade.
TWEE GEWONDEN BIJ
VERKEERSONGEVAL
Zondagmiddag omstreeks kwart
voor vier vond op de gevaarlijke
kruising GasstraatOverloonseweg
een botsing plaats tussen twee per
sonenauto's, waarbij twee gewonden
te betreuren waren.
De 41-jarige mej. A. J. maatschap
pelijk werkster bij de Pompe Kli
niek te Nijmegen, wilde de voor
rangskruising overrijden, doch lette
onvoldoende op het verkeer. De be
stuurder van de Duitse wagen H. L.
uit Walsum D. kon de wagen van
de dame niet meer ontwijken. Bij de
botsing werd de dame uit haar auto
geslingerd en bleef zwaar gewond in
de berm liggen. Zij moest met diver
se verwondingen naar hef ziekenhuis
worden overgebracht
Ook een der inzittenden van de
Duitse wagen moest met een knie
blessure naar het ziekenhuis worden
vervoerd. De auto van de dame werd
totaal vernield, de Duitse wagen vrij
ernstig beschadigd.
Door een misverstand duurde het
vrij lang voordat de ambulancewa
gen arriveerde, maar het ambulance
vervoer treft in deze geen schuld.
GEYSTERSE SCHOOLKINDEREN
NAAR DUITSLAND
De Geysterse schoolkinderen van
de 5e en 6e klas, 22 in totaal, gaan
half mei 10 dagen naar het Duitse
Herungen waar ze te gast zulen zijn
van de Evangelische Volksschule uit
Krefeld. Dit schijnt traditie te gaan
worden, want vorig jaar zijn ze al
naar Krefeld geweest en j.l. novem
ber waren kinderen uit Krefeld te
gast in Geysteren.
YSSELSTEYN VERGADERT
Na de algemene ledenvergadering,
volgende week donderdag, van de
Ysselsteynse Boerenleenbank, kun
nen aan een forum van tien leiding
gevende personen uit het dorpsleven
vragen worden voorgelegd over ge
meentelijke aangelegenheden, ruil
verkaveling, middenstandsproblemen
woningbouw financieringen, bedrijfs-
veranderingen enz. Op deze verga
dering worden niet alleen de leden
van de boerenleenbank verwacht
doch alle inwoners van Ysselsteyn.
van dan munckhol nv
direktbellen!
V# W Blarlck. Hubsrtutplsln 7. HL (04700) 20200.
Haartachadda. Bokstrsst 35. Hl. (04440) 2120.
Haarlartiaida, Bokstraat 35. Hl. (04440)
Haldan-Pannlngan, Raadhuisstraat 2. i
Raadhuisplein. Hoanabroak, Hoofdstraat
Blarlck, Hubartusplaln 7. HL (04700) 20200.
hoek
Hoofdstraat 27».
I. (04448) 1200. Hora*. Gebr. van Doomalaan
64. Tagalan, Grotast raat 40. Valkanburg, Lln-
danlaan 29. fa/. (044O6) 2020. Vanlo, Hoog
straat 0. Hl. (04700) 13528/Parada 11. fa/.
12907. Vanray, Bindstraat 10. HIJ/94700) 1903.