landschaps bescherming word klant hierom.... KoffiP fkof tiemelk.." 8 ^1 /ie/omarkt 't weekend margarine 2pakken77 perziken&ch,=ni50 nolettes 25 kinnebakspeklOQgram*39 Sn'Jworst 150 gram 79 palingworst 150gram 79 bakbloedworst250gr 45 WANDELSPORT DUIVENSPORT bij EDAH-ZieZo! TrSpeir Tof/garage WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Jangértjes LT Ook toen moeilijkheden bij snelverkeer B waarom? 1 Knïlu*« tuinbonengrotepoti09 fritessaus™*" Laac;on9[; vijgengwoogram 63 pruimedanten^9o ankiets 2 paar. 95 kaas,ong50Qgram 2oo ~198 poederkoffie van 18Z kippesoep tomatenpuree6biikjes_^88 sinaasappelen delicious 2kg 139 bloemkool"^,? 98 varkensfilet worst 500gram 198 EDAH VRIJDAG 2 FEBRUARI 1968 No. 5 NEGEN EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 10506S2 ADVERTENTIEPRIJS 12 d p. mm. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL X— (buitan Vnaimr 125) Wie de verslagen gelezen heeft over het recreatieschap Peel en Maas vindt daarin het nodige over het landschap. Het landschap dat met name ook in de recreatie zo'n voorname rol speelt. En men weet dat er nu een plan is om het landschap in deze streken te behouden en waar nodig opnieuw op te bouwen. Hierover ho ren we in de komende jaren beslist wel meer, want niet alleen zal dit geld gaan kosten, maar reeds nu is duidelijk geworden, dat men vooral van de kant van de agrariërs vreest dat dit behoud en deze opbouw wel eens mede ten koste van de doelmatigheid van hun bedrijven zal gaan Het is nu eenmaal onvermijdelijk dat de groei van onze dorpen, de uitbreidingen van het wegennet, de in onze contreien zo bekende Peel- ontginningen en als laatste factor de ruilverkavelingen het landschap aan tasten. Dat behoeft niet altijd bederven van dat landschap mee te brengen, al moet het ons van het hart, dat de slagzin, die eens stond boven een ar tikel over de ruilverkaveling: De wereld achter Leunen verandert, daar toch wel vrij letterlijk uitgeko men is. Want van enige romantiek, van enig landschapsschoon is daar nu toch geen sprake meer, met een rechtgetrokken beek, met snoer- strakke wegen en allemaal keurig ingedeelde percelen. Het is allemaal kil zakelijk en men mag slechts ho pen dat straks, als alles klaar is, ook de stoffering met groen en bomen aan deze nieuwe ingedeelde „wereld' een ander en minder zakelijk oog zal geven. Maar wie bijv. de aanleg van een Beekweg en een stuk Midden Peel- weg ziet, die ervaart dat weliswaar een stuk landschap is opgeofferd moeten worden aan de aanleg van die wegen, maar tevens nieuw land schap ontsloten is en bijv. door de fietspaden meer en beter bereikbaar wordt dan vroeger ooit het geval was. Men kan daar nu genieten van een gevarieerd landschap van bos sen en kultuurgrond dat de moeite waard is en dat eenmaal, wanneer de bossen wat meer ontsloten zijn, wanneer daar rustplaatsen in komen voor vele mensen o.i. recreatief van grote betekenis zal kunnen worden. We gaan geen klaaglied aanheffen over wat aan flora en fauna verlo ren gegaan is met onze peelontgin- ningen, we verheugen ons er alleen over dat nog een stukje Heidse Peel als peel overblijft en zo de herinne ring vasthoudt aan wat eens was. Datzelfde geldt voor wat men met een groot woord zou kunnen noe men de vennen achter de Vredepeel, die een klein vogelreservaat zijn ge bleven. De ontginners zelf hebben een nieuw landschap opgebouwd dat toch ook zijn aantrekkelijkheden heeft, al is het heel anders dan vroeger We hebben met enkele voorbeel den hierboven maar aangetoond dat er nog steeds een soort „beweging" in het landschap zich voltrekt en zal blijven voltrekken. Op zich is dat niet erg, als deze „beweging" geen verarming wordt. Juist met name hiervoor mag ge vreesd worden. Daar dachten we aan toen we de brochure in handen kregen die de Venrayse vereniging voor Vreemde lingenverkeer een vijftien jaren ge leden het licht heeft doen zien, on der de mooie titel Sleutel van Ven- rays Natuurschoon. Daarin heeft de toenmalige hoofdonderwijzer van de landbouwschool, de heer Wijnhoven, enkele wandel- en fietsroutes uitge zet in het Venrayse land en daarbij niet alleen gewezen op het fraaie landschap, dat men bij die verschil lende routes kon vinden, maar ook op de flora en fauna. Wie nu na 15 jaren de moeite doet met deze brochure in de hand diezelfde rou tes en tochten te maken, ervaart dat er een enorme hoop verdwenen is en dat er aan moois en leefbaars dik wijls bijzonder weinig voor terug gekomen is. We hebben het zelfs be staan van een van de weinige mooie plekjes de vuilnisbelt te maken. Verkeer, woon- en werkgelegenheid stellen onverbiddelijk hun eisen, dat geldt voor de kom, zo goed als voor de kerkdorpen, maar dit hoeft toch niet altijd in te houden dat daardoor het landschap zodanig veranderd wordt dat het verarmt. En toch moet men zulks telkens opnieuw constateren Waar ligt dat aanBegint het niet met de man, die ergens stiekum een wagentje vuilnis neerstort om dat hij teb eroerd is naar de vuilnis belt te rijden. En zet het niet door tot bij de planologen toe, die welis waar als hun opgave hebben 'n leef bare wereld te plannen met goede woongelegenheden en verbindingen, maar die ijskoud een autosnelweg plannen midden door het natuur schoon van de Geysterse bossen. Die schijnen met leefbaarheid van plaats en streek niets te doen te hebben. Als men dan protesteert als recrea tieschap nog wel, krijgt men een la coniek briefje, dat men ter zijner tijd gehoord zal wordenMinder kon moeilijk. Er is nu een recreatieschap, dat zich als opgave stelt voor de steeds toenemende bevolking in eigen streek en daarbuiten de nodige re creatieterreinen ter beschikking te stellen o.m. door het in stand hou den en scheppen van gelegenheden tot natuurgenot. Dat houdt o.i. in dat men zich in de betrokken gemeenten zal moeten bezinnen op wat er nog is aan landschapschoon en dat men dit zo mogelijk zal bewaren, niet als frevente natuurbeschermers, maar doodgewoon om een leefbare streek te houden. Alleen al om dit feit heeft het re creatieschap bestaansrecht. En we kunnen slechts hopen dat zij de weg en de middelen mag vinden om niet alleen het bestaande landschap te behouden, maar daarnaast ook op te bouwen, daar waar het verloren ging. De inventarisatie, die het schap heeft op laten maken van het aan wezige natuurschoon, van het aan wezige landschap zal anders over 20- 30 jaren nog eens ten overvloede aantonen, dat we snel, zeer snel aan het verarmen zijn JAARVERGADERING LjL J f J I J JJ m VOLGEND JAAR 10-JARIG BESTAAN Zaterdagavond hielden de ouders van het thans 100 leden tellende koor „De Zangertjes van St. Frans' een jaarvergadering in San Damia- no. Uit de jaarverslagen bleek dat een druk bezet 1967 achter de rug is, waarbij natuurlijk de Rome-reis wel het hoogtepunt genoemd werd. Maar ook het Kerstconcert in Horst, de uitvoerignen in verschillende plaat sen in binnen- en buitenland waren zonder meer allemaal grote evene menten. Het ledental is gestegen tot 100 jongens, waarbij reeds 24 mannen stemmen. De nieuwe leden zijn on dergebracht in het z.g. A-koor dat druk doende is het gehele repertoire te bestuderen, om zo spoedig moge lijk „een te worden" met het B-koor. Maar dat zal nog wel een klein jaar tje duren. Dit grote koor schept moeilijkheden bij de repetities in de Franciscusschool, die daarvoor nog steeds bereidwillig ter beschikking wordt gesteld door de heer Hermans, hoofd der school. Als men bedenkt dat er in 1967 224 maal gerepeteerd werd, dan is het duidelijk dat er naar een andere huisvesting wordt uitgezien. Men hoopt hierin te slagen dank zij de medewerking van het gemeentebe stuur, waarmee reeds besprekingen hebben plaats gevonden. Voor dit jaar staan weer enkele aktiviteiten op het programma, zoals deelname aan een concours te Neer- pelt, Namen en Cuyk, een uitnodi ging is er voor Bad Grund (D.) in de eerste week in juli. Bovendien was er de mogelijkheid tot concerteren in Lorello (It.), maar daarvoor sloot de inschrijving te vroeg om alles in kannen en kruiken te hebben. Wel staat men nu alvast ingeschreven voor een dergelijke internationale bijeenkomst in 1969. Ook wil men in mei een Neder lands zangersconcours organiseren in Utrecht, waarbij uiteraard de Zangertjes van St. Frans als gast heer zullen fungeren van 17 andere jeugdkoren. In 1969 bestaat het koor 10 jaar. Het zou een prachtige aanleiding zijn om in dat jaar deel te nemen DAG EN NACHT TRUCK-SERVICE AANRIJDINGEN IN VENRAY Op de kruising Stationsweg Mgr. Hansenstraat te Oostrum wer den de voorrangsregels niet in acht genomen waardoor de personenauto bestuurd door G. v. B. tegen de sta tionsbus botste. Het bleef bij mate riële schade. In de Pastoor Ruttenstraat was het gladde wegdek oorzaak dat, toen de bestuurder van de bestelauto be stuurd door H. C. V. uit Venray af remde voor een paar wielrijders, zijn wagen niet meer te houden was en tegen de personenauto bestuurd door K. uit Venray botste. Hier bleef het ook bij materiële schade. Op het Lovinckplein te Yssel- steyn geraakte de personenauto be stuurd door V. uit Echt tengevolge van het natte wegdek in een slip en kwam tegen de ijzeren afrastering tot stilstand. Ook hier bleef het bij materiële schade. BROMFIETSER TEGEN AUTO Op de kruising Beekweg-Ripse- weg-Midden Peelweg te Vredepeel lette de 61-jarige bestuurder van een bromfiets G. B. uit Venray niet goed op bij het oversteken van de Midden Peelweg. De bestuurder van de personenauto B. uit Venlo kon de overstekende bromfietser niet meer ontwijken en zijn wagen schepte de bromfiets. De bestuurder van de brommer moest met een onderbeen- fractuur naar het ziekenhuis wor den vervoerd. MOTORRIJDER SLIPTE Op de Beekweg kwam waarschijn lijk door een los handvat de motor bestuurd door de Hongaarse gast arbeider L. T., die in Ysselsteyn ge huisvest is, in een slip. De motor rijder kwam te vallen. Met diverse verwondingen moest hij naar het ziekenhuis worden vervoerd. DRONKEN ACHTER HET STUUR Glaasje op, laat je rijden, gold niet bij de bestuurder A. van een perso nenauto uit Swolgen. Toen hij te veel aan Bacchus geofferd had reed hij met zijn wagen over de Meerlo- seweg en botste tegen een woonhuis. De wagen werd finaal in tweeën ge deeld en het mag een wonder heten dat de bestuurder niets dan wat builen en schrammen overhield. Ook het woonhuis werd beschadigd. Het ongeluk gebeurde in de nacht van vrijdag op zaterdag omstreeks half vier. Terzake het onder invloed rij den werd procesverbaal opgemaakt. aan het 13e internationale zangcon cours van de Pueri Cantores dat dan in Mexico wordt, gehouden. Als lid van deze organisatie is dit een haal bare zaak, gezien de financiële me dewerking die Rome daaraan geeft. Maar voorlopig is dat nog toekomst muziek en houdt men zich liever aan de dag van vandaag. Als eerste punt op het programma staat nu muzikale medewerking aan „Circus Mök" op 10 februari a.s. waarvoor reeds druk gerepteerd wordt, want men wil er weer prima voor de dag komen. GEZAMENLIJKE WANDELSPORTVERENIGINGEN Op zondag 4 februari a.s. gaat on ze winterserie wandelen van start. De eerste tocht die oorspronkelijk op 14 januari j.l. gehouden zou zijn, is door de slechte weersomstandig heden niet door gegaan. Deze winterserie bevat 4 tochten, zowel in groepsverband als indivi dueel. Iedereen is van harte wel kom. De start is om 1 uur vanaf café Thielen, Kennedyplein. Daar wordt gelopen de 10 en 15 km. Het inschrijfgeld bedraagt 1.50 per persoon. Om in aanmerking te komen voor een herinneringsmedail le moet men 3 van de 4 tochten vol bracht hebben. De data voor de andere tochten zijn 3 maart en 17 maart. Voor de laatste tocht wordt nog een nadere datum bepaald. Dus wandelliefhebbers tot zondag om 1 uur bij café Thielen, Kennedy plein, alwaar ook het inschrijf- bureau gevestigd is. P.D.V. D EVREDESDUIF A.s. zaterdag 3 februari om 8 uur ledenvergadering. VOOR 100 JAREN Ja waarde lezer, moeilijkheden bij snelverkeer waren er in 1868 ook, al waren ze van geheel andere aard als voor ons vandaag en zelfs voor ons niet meer te verstaan. Onze treinen, D-treinen, TEE en andere treinen daveren met voor die tijd onvoorstelbare snelheden over allerlei bruggen en watergangen en wij denken er niet meer aan dat het ooit anders geweest is. Toch werd bij Kon. Besluit van 29 september 1868 vastgesteld het reglement voor de scheepvaart, let wel, ter beveili ging van de beweegbare bruggen in de Staatsspoorweg van Heerenveen naar Leeuwarden. Ook de spoorbrug bij Geldermal- sen over de rivier de Linge was een der beweegbare bruggen, die ten dienste van de scheepvaart zoveel mogelijk geopend werd gehouden, maar toch ten minste 15 minuten voor de komst van elke trein be hoorlijk werd gesloten. Dat kwartier telkens speelde voor 100 jaar nog niet de rol, welke daar mee thans verbonden zou zijn. Deze beweegbare bruggen verdien den zeer zeker wel beveiligd te wor den, want bij het onklaar worden zou het verkeer over de Staatspoor- weg van Heerenveen naar Leeuwar den al heel gauw onmogelijk gewor den zijn. En toch ook kon men de scheepvaart niet geheel aan banden leggen of onmogelijk maken. Artikel 1 van dit reglement ver bood aan ieder, behalve de brug wachter de bruggen te openen of te sluiten, of eenig deel daarvan te ver zetten. Dit was dus wel een betrek king met een zeer zware verant woordelijkheid, al wordt dan ook in een der latere artikelen verklaard dat daaronder mede worden ver staan, zij, die de brugwachter ver vangen of hem behulpzaam zijn. Bij elk der bruggen is een sein paal geplaatst van 6.80 el boven de spoorstaven voorzien van een rood geschilderde bal voor overdag; een rood en groen licht op 3.90 el boven de spoorstaven voor de avond en de nacht. De brug is geopend bij dag als de bal is opgehaald, bij nacht wordt dit aangegeven door groen licht. Gesloten is de brug als de bal omlaag is gehaald overdag en bij nacht als er rood licht brandt. Nu is het varen van een schip of houtvlot door de geopende brug een zaak die met voorzichtigheid dient te geschieden; daarom zullen de schippers bij het naderen der brug gen de nodige maatregelen moeten nemen, zoals het strijken der zeilen voor zover nodig of in de gy bren gen, de handen der ankers binnen boord brengen, de jaaglijn los gooien, de stoom afsluiten (met hal ve kracht doorvaren) en in het al gemeen vaart verminderen zodat als de brugwachter dit nodig acht, het schip op 50 ellen van de brug kan worden stil gehouden. Bij harde wind of sterke stroom moet op last van de brugwachter door het achteruit brengen van een lijn of tros, of door het terugwerken met stoom de vaart worden vermin derd en de goede richting verzekerd. De schipper moet tijdig roepen om de brugwachter te waarschuwen dat het schip de brug nadert. Het doorvaren mag alleen geschie den met geringe snelheid. Trekdie ren mogen alleen stapvoets, stoom boten met halve kracht het schip voortbewegen; zeilende schepen al leen met staande fok, als ketting daartoe geschikt is of anders alleen met staand groot zeil, doch als dan' nagenoeg geheel in de gy. In beide gevallen moeten de schoten zoveel mogelijk aangehaald worden, dat bij doorvaren geen touwen of zeilen met de brug in aanraking komen. Bij gesloten brug stoppen de sche pen ter hoogte van de daarvoor ge stelde palen of handwijzers; volgen de schepen sluiten zich daarbij aan met behoorlijke afstand van elkaar. Bij het wederopenen van de brug hebben stoomboten (vanwege de haast die deze natuurlijk hadden) voorrang evenals trekschuiten (een ander vervoermiddel) en barges voorrang, welke op marktdagen ook aan wettig erkende beurtschepen werd verleend. De bruggen werden ten dienste van de scheepvaart zoveel mogelijk geopend gehouden, doch tenminste 15 minuten vóór de komst der trei nen werden ze behoorlijk gesloten. Mocht ooit een vastgeraakt schip het sluiten der brug onmogelijk ma ken dan is de directie van de spoor wegdienst gemachtigd onder toezicht van het hoofd der gemeente waarin de brug gelegen is, ten koste van de gezagvoerder of eigenaar van het schip de oorzaak van de verhinde ring te doen opruimen, zonder ver dere vorm van proces, is dit wel een vérstrekkende bevoegdheid. Als U vaktermen mocht hebben ontmoet, die niet geheel verstaan baar zijn, bedenk dan dat 't 100 jaar geleden is dat dit onder de vakmen sen gangbare taal was. L. E. 8! iiuieke l»ACSTE-prijs-c*r4ntie jgj I rr;r— terecht kunt: SSTfS^LERSCWLZDOBBÏLHTÏRUa rïïïSU me- overlag van «"«.n .O. Dl,.Ml.Ëdl. N.V.. Kanaaldijk 62. Ha mond a a a HOI a?5ffiaynmroci>oxDU2u^— E0AH_?pTamen__L.literblik-GOUDA -lijn NIEUW per pak iUIIIKJUIICllgrotepot IL/C7 II llCdddllOtuperpot yO llddd 3UU9 dm ..-l fijn tO.niin........per blik.. 98 choc.drankj 2 75 BOTFRWJIPJ^ in olie-T)f in pikante saus met groente ouicnixuirut 55 GOUDA- >*'5°. Serine wikkels hiiplUpfl; Ivan JflOvoor J bij elke flakon goudkeur /T EOAH ZieZo 4botdenblik TERKÊNNISMAKING 75 van 85 voor. .ITALIAANSE GELDIG van 31 janJlm 6febr. GELDIG van7 *lm13 febr. vol sap 15 voor... 149 1e klas golden (creb) 500gr. 398 soepvlees «q met been 250 gram 11

Peel en Maas | 1968 | | pagina 9