landschaps
bescherming
word klant
hierom....
KoffiP fkof tiemelk.." 8
^1
/ie/omarkt
't weekend
margarine 2pakken77 perziken&ch,=ni50 nolettes
25
kinnebakspeklOQgram*39 Sn'Jworst 150 gram 79
palingworst 150gram 79 bakbloedworst250gr 45
WANDELSPORT
DUIVENSPORT
bij EDAH-ZieZo!
TrSpeir
Tof/garage
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Jangértjes
LT
Ook toen
moeilijkheden
bij snelverkeer
B waarom?
1 Knïlu*«
tuinbonengrotepoti09 fritessaus™*" Laac;on9[;
vijgengwoogram 63 pruimedanten^9o ankiets 2 paar.
95 kaas,ong50Qgram 2oo
~198
poederkoffie van 18Z
kippesoep
tomatenpuree6biikjes_^88
sinaasappelen
delicious 2kg 139
bloemkool"^,? 98
varkensfilet
worst 500gram 198
EDAH
VRIJDAG 2 FEBRUARI 1968 No. 5
NEGEN EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 10506S2
ADVERTENTIEPRIJS 12 d p. mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL X— (buitan Vnaimr 125)
Wie de verslagen gelezen heeft over het recreatieschap Peel en
Maas vindt daarin het nodige over het landschap. Het landschap
dat met name ook in de recreatie zo'n voorname rol speelt. En
men weet dat er nu een plan is om het landschap in deze streken
te behouden en waar nodig opnieuw op te bouwen. Hierover ho
ren we in de komende jaren beslist wel meer, want niet alleen zal
dit geld gaan kosten, maar reeds nu is duidelijk geworden, dat
men vooral van de kant van de agrariërs vreest dat dit behoud en
deze opbouw wel eens mede ten koste van de doelmatigheid van
hun bedrijven zal gaan
Het is nu eenmaal onvermijdelijk
dat de groei van onze dorpen, de
uitbreidingen van het wegennet, de
in onze contreien zo bekende Peel-
ontginningen en als laatste factor de
ruilverkavelingen het landschap aan
tasten.
Dat behoeft niet altijd bederven
van dat landschap mee te brengen,
al moet het ons van het hart, dat de
slagzin, die eens stond boven een ar
tikel over de ruilverkaveling: De
wereld achter Leunen verandert,
daar toch wel vrij letterlijk uitgeko
men is. Want van enige romantiek,
van enig landschapsschoon is daar
nu toch geen sprake meer, met een
rechtgetrokken beek, met snoer-
strakke wegen en allemaal keurig
ingedeelde percelen. Het is allemaal
kil zakelijk en men mag slechts ho
pen dat straks, als alles klaar is, ook
de stoffering met groen en bomen
aan deze nieuwe ingedeelde „wereld'
een ander en minder zakelijk oog
zal geven.
Maar wie bijv. de aanleg van een
Beekweg en een stuk Midden Peel-
weg ziet, die ervaart dat weliswaar
een stuk landschap is opgeofferd
moeten worden aan de aanleg van
die wegen, maar tevens nieuw land
schap ontsloten is en bijv. door de
fietspaden meer en beter bereikbaar
wordt dan vroeger ooit het geval
was. Men kan daar nu genieten van
een gevarieerd landschap van bos
sen en kultuurgrond dat de moeite
waard is en dat eenmaal, wanneer
de bossen wat meer ontsloten zijn,
wanneer daar rustplaatsen in komen
voor vele mensen o.i. recreatief van
grote betekenis zal kunnen worden.
We gaan geen klaaglied aanheffen
over wat aan flora en fauna verlo
ren gegaan is met onze peelontgin-
ningen, we verheugen ons er alleen
over dat nog een stukje Heidse Peel
als peel overblijft en zo de herinne
ring vasthoudt aan wat eens was.
Datzelfde geldt voor wat men met
een groot woord zou kunnen noe
men de vennen achter de Vredepeel,
die een klein vogelreservaat zijn ge
bleven.
De ontginners zelf hebben een
nieuw landschap opgebouwd dat
toch ook zijn aantrekkelijkheden
heeft, al is het heel anders dan
vroeger
We hebben met enkele voorbeel
den hierboven maar aangetoond dat
er nog steeds een soort „beweging"
in het landschap zich voltrekt en zal
blijven voltrekken. Op zich is dat
niet erg, als deze „beweging" geen
verarming wordt.
Juist met name hiervoor mag ge
vreesd worden.
Daar dachten we aan toen we de
brochure in handen kregen die de
Venrayse vereniging voor Vreemde
lingenverkeer een vijftien jaren ge
leden het licht heeft doen zien, on
der de mooie titel Sleutel van Ven-
rays Natuurschoon. Daarin heeft de
toenmalige hoofdonderwijzer van de
landbouwschool, de heer Wijnhoven,
enkele wandel- en fietsroutes uitge
zet in het Venrayse land en daarbij
niet alleen gewezen op het fraaie
landschap, dat men bij die verschil
lende routes kon vinden, maar ook
op de flora en fauna. Wie nu na
15 jaren de moeite doet met deze
brochure in de hand diezelfde rou
tes en tochten te maken, ervaart dat
er een enorme hoop verdwenen is en
dat er aan moois en leefbaars dik
wijls bijzonder weinig voor terug
gekomen is. We hebben het zelfs be
staan van een van de weinige mooie
plekjes de vuilnisbelt te maken.
Verkeer, woon- en werkgelegenheid
stellen onverbiddelijk hun eisen, dat
geldt voor de kom, zo goed als voor
de kerkdorpen, maar dit hoeft toch
niet altijd in te houden dat daardoor
het landschap zodanig veranderd
wordt dat het verarmt.
En toch moet men zulks telkens
opnieuw constateren
Waar ligt dat aanBegint het
niet met de man, die ergens stiekum
een wagentje vuilnis neerstort om
dat hij teb eroerd is naar de vuilnis
belt te rijden. En zet het niet door
tot bij de planologen toe, die welis
waar als hun opgave hebben 'n leef
bare wereld te plannen met goede
woongelegenheden en verbindingen,
maar die ijskoud een autosnelweg
plannen midden door het natuur
schoon van de Geysterse bossen. Die
schijnen met leefbaarheid van plaats
en streek niets te doen te hebben.
Als men dan protesteert als recrea
tieschap nog wel, krijgt men een la
coniek briefje, dat men ter zijner
tijd gehoord zal wordenMinder
kon moeilijk.
Er is nu een recreatieschap, dat
zich als opgave stelt voor de steeds
toenemende bevolking in eigen
streek en daarbuiten de nodige re
creatieterreinen ter beschikking te
stellen o.m. door het in stand hou
den en scheppen van gelegenheden
tot natuurgenot. Dat houdt o.i. in dat
men zich in de betrokken gemeenten
zal moeten bezinnen op wat er nog
is aan landschapschoon en dat men
dit zo mogelijk zal bewaren, niet als
frevente natuurbeschermers, maar
doodgewoon om een leefbare streek
te houden.
Alleen al om dit feit heeft het re
creatieschap bestaansrecht. En we
kunnen slechts hopen dat zij de weg
en de middelen mag vinden om niet
alleen het bestaande landschap te
behouden, maar daarnaast ook op te
bouwen, daar waar het verloren
ging. De inventarisatie, die het schap
heeft op laten maken van het aan
wezige natuurschoon, van het aan
wezige landschap zal anders over 20-
30 jaren nog eens ten overvloede
aantonen, dat we snel, zeer snel aan
het verarmen zijn
JAARVERGADERING
LjL J f J I J JJ m
VOLGEND JAAR 10-JARIG
BESTAAN
Zaterdagavond hielden de ouders
van het thans 100 leden tellende
koor „De Zangertjes van St. Frans'
een jaarvergadering in San Damia-
no.
Uit de jaarverslagen bleek dat een
druk bezet 1967 achter de rug is,
waarbij natuurlijk de Rome-reis wel
het hoogtepunt genoemd werd. Maar
ook het Kerstconcert in Horst, de
uitvoerignen in verschillende plaat
sen in binnen- en buitenland waren
zonder meer allemaal grote evene
menten.
Het ledental is gestegen tot 100
jongens, waarbij reeds 24 mannen
stemmen. De nieuwe leden zijn on
dergebracht in het z.g. A-koor dat
druk doende is het gehele repertoire
te bestuderen, om zo spoedig moge
lijk „een te worden" met het B-koor.
Maar dat zal nog wel een klein jaar
tje duren. Dit grote koor schept
moeilijkheden bij de repetities in de
Franciscusschool, die daarvoor nog
steeds bereidwillig ter beschikking
wordt gesteld door de heer Hermans,
hoofd der school.
Als men bedenkt dat er in 1967
224 maal gerepeteerd werd, dan is
het duidelijk dat er naar een andere
huisvesting wordt uitgezien. Men
hoopt hierin te slagen dank zij de
medewerking van het gemeentebe
stuur, waarmee reeds besprekingen
hebben plaats gevonden.
Voor dit jaar staan weer enkele
aktiviteiten op het programma, zoals
deelname aan een concours te Neer-
pelt, Namen en Cuyk, een uitnodi
ging is er voor Bad Grund (D.) in de
eerste week in juli. Bovendien was
er de mogelijkheid tot concerteren
in Lorello (It.), maar daarvoor sloot
de inschrijving te vroeg om alles in
kannen en kruiken te hebben. Wel
staat men nu alvast ingeschreven
voor een dergelijke internationale
bijeenkomst in 1969.
Ook wil men in mei een Neder
lands zangersconcours organiseren
in Utrecht, waarbij uiteraard de
Zangertjes van St. Frans als gast
heer zullen fungeren van 17 andere
jeugdkoren.
In 1969 bestaat het koor 10 jaar.
Het zou een prachtige aanleiding
zijn om in dat jaar deel te nemen
DAG EN NACHT
TRUCK-SERVICE
AANRIJDINGEN IN VENRAY
Op de kruising Stationsweg
Mgr. Hansenstraat te Oostrum wer
den de voorrangsregels niet in acht
genomen waardoor de personenauto
bestuurd door G. v. B. tegen de sta
tionsbus botste. Het bleef bij mate
riële schade.
In de Pastoor Ruttenstraat was
het gladde wegdek oorzaak dat, toen
de bestuurder van de bestelauto be
stuurd door H. C. V. uit Venray af
remde voor een paar wielrijders,
zijn wagen niet meer te houden was
en tegen de personenauto bestuurd
door K. uit Venray botste. Hier bleef
het ook bij materiële schade.
Op het Lovinckplein te Yssel-
steyn geraakte de personenauto be
stuurd door V. uit Echt tengevolge
van het natte wegdek in een slip en
kwam tegen de ijzeren afrastering
tot stilstand. Ook hier bleef het bij
materiële schade.
BROMFIETSER TEGEN AUTO
Op de kruising Beekweg-Ripse-
weg-Midden Peelweg te Vredepeel
lette de 61-jarige bestuurder van
een bromfiets G. B. uit Venray niet
goed op bij het oversteken van de
Midden Peelweg. De bestuurder van
de personenauto B. uit Venlo kon de
overstekende bromfietser niet meer
ontwijken en zijn wagen schepte de
bromfiets. De bestuurder van de
brommer moest met een onderbeen-
fractuur naar het ziekenhuis wor
den vervoerd.
MOTORRIJDER SLIPTE
Op de Beekweg kwam waarschijn
lijk door een los handvat de motor
bestuurd door de Hongaarse gast
arbeider L. T., die in Ysselsteyn ge
huisvest is, in een slip. De motor
rijder kwam te vallen. Met diverse
verwondingen moest hij naar het
ziekenhuis worden vervoerd.
DRONKEN ACHTER HET STUUR
Glaasje op, laat je rijden, gold niet
bij de bestuurder A. van een perso
nenauto uit Swolgen. Toen hij te
veel aan Bacchus geofferd had reed
hij met zijn wagen over de Meerlo-
seweg en botste tegen een woonhuis.
De wagen werd finaal in tweeën ge
deeld en het mag een wonder heten
dat de bestuurder niets dan wat
builen en schrammen overhield. Ook
het woonhuis werd beschadigd. Het
ongeluk gebeurde in de nacht van
vrijdag op zaterdag omstreeks half
vier. Terzake het onder invloed rij
den werd procesverbaal opgemaakt.
aan het 13e internationale zangcon
cours van de Pueri Cantores dat dan
in Mexico wordt, gehouden. Als lid
van deze organisatie is dit een haal
bare zaak, gezien de financiële me
dewerking die Rome daaraan geeft.
Maar voorlopig is dat nog toekomst
muziek en houdt men zich liever
aan de dag van vandaag. Als eerste
punt op het programma staat nu
muzikale medewerking aan „Circus
Mök" op 10 februari a.s. waarvoor
reeds druk gerepteerd wordt, want
men wil er weer prima voor de dag
komen.
GEZAMENLIJKE
WANDELSPORTVERENIGINGEN
Op zondag 4 februari a.s. gaat on
ze winterserie wandelen van start.
De eerste tocht die oorspronkelijk
op 14 januari j.l. gehouden zou zijn,
is door de slechte weersomstandig
heden niet door gegaan.
Deze winterserie bevat 4 tochten,
zowel in groepsverband als indivi
dueel. Iedereen is van harte wel
kom. De start is om 1 uur vanaf
café Thielen, Kennedyplein. Daar
wordt gelopen de 10 en 15 km.
Het inschrijfgeld bedraagt 1.50
per persoon. Om in aanmerking te
komen voor een herinneringsmedail
le moet men 3 van de 4 tochten vol
bracht hebben.
De data voor de andere tochten
zijn 3 maart en 17 maart. Voor de
laatste tocht wordt nog een nadere
datum bepaald.
Dus wandelliefhebbers tot zondag
om 1 uur bij café Thielen, Kennedy
plein, alwaar ook het inschrijf-
bureau gevestigd is.
P.D.V. D EVREDESDUIF
A.s. zaterdag 3 februari om 8 uur
ledenvergadering.
VOOR 100 JAREN
Ja waarde lezer, moeilijkheden bij
snelverkeer waren er in 1868 ook, al
waren ze van geheel andere aard als
voor ons vandaag en zelfs voor ons
niet meer te verstaan.
Onze treinen, D-treinen, TEE en
andere treinen daveren met voor die
tijd onvoorstelbare snelheden over
allerlei bruggen en watergangen en
wij denken er niet meer aan dat het
ooit anders geweest is. Toch werd
bij Kon. Besluit van 29 september
1868 vastgesteld het reglement voor
de scheepvaart, let wel, ter beveili
ging van de beweegbare bruggen in
de Staatsspoorweg van Heerenveen
naar Leeuwarden.
Ook de spoorbrug bij Geldermal-
sen over de rivier de Linge was een
der beweegbare bruggen, die ten
dienste van de scheepvaart zoveel
mogelijk geopend werd gehouden,
maar toch ten minste 15 minuten
voor de komst van elke trein be
hoorlijk werd gesloten.
Dat kwartier telkens speelde voor
100 jaar nog niet de rol, welke daar
mee thans verbonden zou zijn.
Deze beweegbare bruggen verdien
den zeer zeker wel beveiligd te wor
den, want bij het onklaar worden
zou het verkeer over de Staatspoor-
weg van Heerenveen naar Leeuwar
den al heel gauw onmogelijk gewor
den zijn. En toch ook kon men de
scheepvaart niet geheel aan banden
leggen of onmogelijk maken.
Artikel 1 van dit reglement ver
bood aan ieder, behalve de brug
wachter de bruggen te openen of te
sluiten, of eenig deel daarvan te ver
zetten. Dit was dus wel een betrek
king met een zeer zware verant
woordelijkheid, al wordt dan ook in
een der latere artikelen verklaard
dat daaronder mede worden ver
staan, zij, die de brugwachter ver
vangen of hem behulpzaam zijn.
Bij elk der bruggen is een sein
paal geplaatst van 6.80 el boven de
spoorstaven voorzien van een rood
geschilderde bal voor overdag; een
rood en groen licht op 3.90 el boven
de spoorstaven voor de avond en de
nacht. De brug is geopend bij dag
als de bal is opgehaald, bij nacht
wordt dit aangegeven door groen
licht. Gesloten is de brug als de bal
omlaag is gehaald overdag en bij
nacht als er rood licht brandt.
Nu is het varen van een schip of
houtvlot door de geopende brug een
zaak die met voorzichtigheid dient
te geschieden; daarom zullen de
schippers bij het naderen der brug
gen de nodige maatregelen moeten
nemen, zoals het strijken der zeilen
voor zover nodig of in de gy bren
gen, de handen der ankers binnen
boord brengen, de jaaglijn los
gooien, de stoom afsluiten (met hal
ve kracht doorvaren) en in het al
gemeen vaart verminderen zodat als
de brugwachter dit nodig acht, het
schip op 50 ellen van de brug kan
worden stil gehouden.
Bij harde wind of sterke stroom
moet op last van de brugwachter
door het achteruit brengen van een
lijn of tros, of door het terugwerken
met stoom de vaart worden vermin
derd en de goede richting verzekerd.
De schipper moet tijdig roepen om
de brugwachter te waarschuwen dat
het schip de brug nadert.
Het doorvaren mag alleen geschie
den met geringe snelheid. Trekdie
ren mogen alleen stapvoets, stoom
boten met halve kracht het schip
voortbewegen; zeilende schepen al
leen met staande fok, als ketting
daartoe geschikt is of anders alleen
met staand groot zeil, doch als dan'
nagenoeg geheel in de gy. In beide
gevallen moeten de schoten zoveel
mogelijk aangehaald worden, dat bij
doorvaren geen touwen of zeilen met
de brug in aanraking komen.
Bij gesloten brug stoppen de sche
pen ter hoogte van de daarvoor ge
stelde palen of handwijzers; volgen
de schepen sluiten zich daarbij aan
met behoorlijke afstand van elkaar.
Bij het wederopenen van de brug
hebben stoomboten (vanwege de
haast die deze natuurlijk hadden)
voorrang evenals trekschuiten (een
ander vervoermiddel) en barges
voorrang, welke op marktdagen ook
aan wettig erkende beurtschepen
werd verleend.
De bruggen werden ten dienste
van de scheepvaart zoveel mogelijk
geopend gehouden, doch tenminste
15 minuten vóór de komst der trei
nen werden ze behoorlijk gesloten.
Mocht ooit een vastgeraakt schip
het sluiten der brug onmogelijk ma
ken dan is de directie van de spoor
wegdienst gemachtigd onder toezicht
van het hoofd der gemeente waarin
de brug gelegen is, ten koste van de
gezagvoerder of eigenaar van het
schip de oorzaak van de verhinde
ring te doen opruimen, zonder ver
dere vorm van proces, is dit wel een
vérstrekkende bevoegdheid.
Als U vaktermen mocht hebben
ontmoet, die niet geheel verstaan
baar zijn, bedenk dan dat 't 100 jaar
geleden is dat dit onder de vakmen
sen gangbare taal was. L. E.
8! iiuieke l»ACSTE-prijs-c*r4ntie jgj
I rr;r—
terecht kunt:
SSTfS^LERSCWLZDOBBÏLHTÏRUa
rïïïSU me- overlag van «"«.n .O.
Dl,.Ml.Ëdl. N.V.. Kanaaldijk 62. Ha mond
a
a
a
HOI a?5ffiaynmroci>oxDU2u^—
E0AH_?pTamen__L.literblik-GOUDA
-lijn
NIEUW
per pak
iUIIIKJUIICllgrotepot IL/C7 II llCdddllOtuperpot yO llddd 3UU9 dm ..-l
fijn
tO.niin........per blik.. 98 choc.drankj 2 75
BOTFRWJIPJ^
in olie-T)f in pikante saus met groente ouicnixuirut
55
GOUDA-
>*'5°. Serine
wikkels
hiiplUpfl;
Ivan JflOvoor
J bij elke flakon goudkeur
/T EOAH ZieZo 4botdenblik
TERKÊNNISMAKING 75
van 85 voor.
.ITALIAANSE
GELDIG van 31 janJlm 6febr. GELDIG van7 *lm13 febr.
vol sap 15 voor... 149
1e klas golden
(creb) 500gr. 398
soepvlees «q
met been 250 gram 11