Opruiming O&L DE GEZINSBIJDRAGE Limburgse schilderkunst in overgang RECHTEN WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN laat zien wat de kerk ons waard is NIEUWE STRAATNAMEN IN PLAN VELTUM Reebok richtte voor f 700.- schade aan van de mens NYLON JACKS 15,- 19,75 22,50124,50 JlJboby en k/euterhuis venray -yrotesêr. jo RIRLI0THEEK RLEEF GROEIEN VRIJDAG 26 JANUARI 1968 No. 4 NEGEN EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 PtIJS PEI KWARTAAL rt. p. n 1- (buiten V«rvroy 2.25) Wie een leefbare wereld wil houdt de kerk in ere Tussen de reclames, de kranten en de andere dingen, die een mens tegenwoordig in zijn brievenbus vindt, lag of komt deze week te liggen een antwoord-envelop. De antwoord-envelop voor de ge zinsbijdrage voor Uw eigen parochiekerk. Daarin vindt U een brief van het kerkbestuur en een deelname-formulier. Het is de bedoeling dat dit deelname-formulier ingevuld en wel weer in de envelop wordt gestoken, die dan binnen enkele dagen zal worden opgehaald. Er zijn mensen, die in die brief van hun kerkbestuur zullen lezen over de nood van hun eigen paro chie, de zware lasten van het bis dom en die meteen invullen, dat de kerk die éne cent van ieder „schoon" verdiende gulden bij hen kan komen halen of dat ze die zullen overma ken. Voor hen is het geen probleem, dat zij als lid van die kerk ook ver plichtingen hebben t.a.v. die kerk, om de parochie-financiën op peil te houden, om de Bisschop de finan ciële mogelijkheden te geven, die hij terwille van de zielzorg nodig heeft. Maar er zijn ook mensen, die zelfs na al die advertenties over dit on derwerp, niet „hun hart" kunnen la ten spreken. Ze gooien die brief in de hoek en sturen de ophaler onver richter zake huiswaarts. Twee uitersten en daar tussen in een hele reeks andere mensen, die, om wat voor reden ook, zich afvra gen wat ze er mee moeten doen. Want men stelt dan wel dat slechts als bijdrage gevraagd wordt een he le cent van iedere schoon verdiende gulden in een huisgezin, maar uit eindelijk zijn het weer zoveel gul dens per jaar, die dan weggaan naar het een of ander kerkbestuur en die dan toch maar weer verloren gaan voor het huishoudelijk budget Heeft het enige zin, voor deze laatsten nog eens te herhalen wat iedere pastoor al zo dikwijls van zijn preekstoel heeft laten klinken, wat weken op een rij in advertenties in dit en andere bladen gestaan heeft, waarover al zo lang en breed ge praat is? Het zal wel ouderwets en uit de tijd zijn, maar als men zo eens in de geschiedenis_van eigen plaats rond- bladert, dan valt een ding op nl. hoe vroeger de mensen (en daar hoeven we dan beslist geen eeuwen voor te rug te gaan) soms letterlijk en fi guurlijk gevochten en gewerkt heb ben om in eigen dorp, in eigen plaats een kerk te krijgen. Men heeft daar hand- en spandiensten voor ver leend, men heeft er geweldige fi nanciële offers voor gebracht en met alle armoede zeker vergele ken met onze tijd heeft men dik wijls het kostbaarste nog niet goed genoeg geacht voor de eigen kerk. Niet alleen de geschiedenis van Venrays Grote Kerk is daarvan een bewijs, maar praktisch de geschiede nis van iedere kerk in het Venrayse land. Was dat dan godsdienstzin? Meende men daardoor heel hoog in de hemel te komen of was het om dat men toen al „ergens" begreep dat als men een bepaalde gemeen schap leefbaar wil houden de kerk letterlijk en figuurlijk er mid den in moet zijnIs dat inder daad ouderwets en uit de tijd, nu we 1968 schrijven en zo vele din gen, ook in de kerk, ook in de ziel zorg, veranderd zijn? Er zullen nu geen mensen meer te vinden zijn, die uit het Smakterveld stenen aangeven, stuk voor stuk, in een lange rij, voor de bouw van de Grote Kerk. Dat gaat vlugger per vrachtwagen en economischer met een bouwlift, maar wil dat dan zeg gen, dat wij mensen van deze tijd, nu die kerk niet meer nodig hebben; wil dat dan zeggen dat onze wereld ook leefbaar kan zijn zonder kerk, zonder zielzorg? Zou men die vraag recht op de man af stellen, dan zullen velen zelfs verontwaardigd die vraag af wijzen. Dat is voor hen geen vraag. Wat zou men zonder kerk, zonder priesters moeten doen Maar het vreemde is, dat als men dan zegt dat men dan ook de plicht heeft die kerk, die priester het fi nancieel mogelijk moet maken om te blijven „draaien", dat dan bezwaren komen Bezwaren tegen die ene cent per schoon verdiende guldenDe Bisschop mag dan komen met een indrukwekkende lijst van dingen, waarvoor hij ter aller nutte geld nodig heeft, het kerkbestuur mag dan schrijven over tekorten, over noodzakelijke dingen, die moe ten gebeuren, over nood in eigen kerk, de pastoor mag dan zijn nood klagen, zo dikwijls hij wil, men sluit de oren en ogen en men sluit ook zijn hart Want diep in zijn hart weet men dat welke bezwaren men ook aan voert tegen die ene cent, het in feite uitvluchten zijn. Niemand zal ont kennen dat in onze welvaartsstaat nog vele mensen het moeten doen met een minimum-inkomen en dat vele gezinnen het dikwijls zwaar hebben, maar die ene cent Het ligt niet aan dat minimum inkomen, het is een bepaalde men taliteitEn dat is veel erger. Erg op de eerste plaats voor de betrok ken mens, erg voor de gemeenschap, waarin hij of zij leeft, erg voor de kerk in dit geval Want men opent alleen zijn hart voor dingen, die zoals een Engels journalist deze week op de televisie nog zei, genot en materieel voordeel brengen en men meent dan het grote geluk gevonden te hebben Er ligt een envelop, waarop staat, dat wie een leefbare wereld wil, de kerk in ere moet houden. Men wordt gevraagd daar een antwoord op te geven. Uit dat antwoord zal blijken of Venray, of al die gemeenschappen die het dekenaat Venray vormen, iets van dat oude elan, waarmede men vroeger kerken wist te bouwen nog altijd in zich heeft. Uit dat ant woord zal blijken of men ook van daag aan de dag bereid is zijn bij drage te willen verlenen in het werk van die kerk, zijn steentje wil bij dragen tot een betere en meer leef bare wereld, voor zichzelf, voor an deren We kunnen alleen maar hopen dat we tegenover het voorgeslacht niet beschaamd hoeven te zijn De gemeenteraad zal in zijn ver gadering van dinsdag a.s. ook de nieuwe straten die in plan Veltum komen een naam moeten geven. Men heeft geprobeerd zoveel mogelijk oude benamingen in Veltum te be waren. In overleg o.a. met de ge meente-archivaris, dr. Camps, is ge zocht naar benamingen die uit his torisch oogpunt vQor Venray van be tekenis zijn. Voorgesteld worden 20 namen, die allen hetzij voor Veltum in het bij zonder hetzij voor Venray in het al gemeen een min of meer historische betekenis hebben. In alfabetische volgorde luiden die namen: Blauwververstraat, Dakdekker straat, Engelenstraat, Goudsmidstr., Haamakerstraat, Hendrikenstraat, Hoebertweg, Hoedenmakerstraat, Houtzagerstraat, Hubenstraat, Hu- bertusstraat, Kuiperstraat, Petten makerstraat, Rochusstraat, Sanshof- straat, Tinnegieterstraat, Touwsla gerstraat, Veltumse Kleffen, Vollen- bergstraat en Weverstraat. De namen Hubenstraat, Hendri kenstraat, Sanshofstraat, Hubertus- straat, Engelenstraat en Rochus straat zijn afgeleid van de namen van vroegere in Veltum gelegen boerderijen. De naam Hoebertweg is een oude benaming die tengevolge van de realisering van de Westsin gel is vervallen en die toch voor de wijk Veltum behouden moet blijven. De namen Blauwververstraat, Goud smidstraat, Kuiperstraat, Hoeden makerstraat, Houtzagerstraat, Dak dekkerstraat, Weverstraat, Haam- makerstraat zijn ontleend aan de vroeger in Venray voorkomende en thans uitgestorven beroepen. De naam Veltumse Kleffen is af geleid van een oude benaming van een gedeelte van Veltum. De Vollen bergstraat is genoemd naar de fa milie Vollenberg die verdienstelijk werk heeft gedaan voor het „Vel- tums Kapelletje". Deze beroepenbenaming zal t.z.t. voortgezet worden in het tweede (nog vast te stellen) gedeelte van het bestemmingsplan Veltum „Veltum West", zodat in die wijk zoveel mo gelijk gelijksoortige straatnamen voorkomen. Zaterdag opende prof. Timmers in de foyer van de schouwburg de ten toonstelling: Limburgse schilder kunst in overgang. De vice-voorzit- ter van de Stichting Cultureel Cen trum Mr. Custers kon een klein ge zelschap welkom heten, waaronder de heren burgemeesters van Deurne Boxmeer en Broekhuizenvorst, de H.E.H. Deken en andere belangstel lenden. Hij kondigde aan dat z.i. dit de meest waardevolle tentoonstelling was, die het cultureel centrum in de korte tijd van zijn bestaan nu mocht herbergen. En inderdaad zeggen na men als Bellefroid, Brouwers, Du- moulin, Eberhard, Eijck, Graafland, Jonas, Kemp, Nicolaas, Puyenboeck, Schoonbrood en Vink de kunstken ners wel wat. Welnu van deze kun stenaars zijn veelal meerdere wer ken op deze tentoonstelling te vin den. In zijn inleiding wees Prof. Tim mers op het feit, dat Limburg door de verschillende eeuwen heen wel de nodige beeldhouwers heeft opgele verd, doch praktisch geen schilders. En zo deze er al warén dan trokken Een verzekeringsagent uit O ver- loon kon op weg van Overloon naar Venray nog juist een overspringen de reegeit ontwijken, maar dat ge lukte hem niet bij de bok, die ach ter de geit aan kwam. De bok botste tegen zijn auto op. Terwijl de ree bok zichzelf naar de eeuwige jacht velden had gejaagd bleef de verze keringsman zitten met een schade van rond 700 gulden. De rijkspolitie werd van dit voor val in kennis gesteld. Deze stelde zich in verbinding met het hoofd van de vleeskeuringsdienst en van de provinciale voedselcommissaris omdat de opbrengst van de reebok misschien nog enigermate de schade zou vergoeden. Juridisch kan name lijk niemand voor het veroorzaken van deze schade aansprakelijk wor den gesteld. Het doodgereden wild ze buiten de grenzen. Deels is er na tuurlijk de oorzaak van dat de aka- demies, waaraan zij studeerden in Brussel en Antwerpen lagen (Luik trok minder mensen aan) en men later onder de eerste wereldoorlog naar Amsterdam moest, maar het is en blijft een wat eigenaardige zaak zeker als men ziet dat in de twinti ger en dertiger jaren datzelfde Lim burg ineens „in" begint te worden en dan rond de figuren Jonas, Eijck en Nicolaas een hele generatie schil ders opstaat, die het lichte, blonde en speelse vooral van het Zuid Lim burgse landschap beginnen te waar deren en hier inderdaad een vast home vinden. Hij besprak de verschillende wer ken, die in deze rijke tentoonstelling te vinden zijn, wees in dit verband op werken van de hierboven ge noemde schilders en meende dat een hernieuwde kennismaking met vele oude vrienden alleen maar tot ver rijking van de bezoeker zou bijdra gen. Veertig werken van bekende Lim burgse schilders wachten ook op Uw bezoek. mag niet worden meegenomen, zo staat duidelijk in de wet, maar moet worden gedeponeerd en wordt dan via de provinciale voedselcommissa ris verkocht. De vleeskeuringsdienst keurde het vlees voor menselijke consumptie af, omdat innerlijke bloedingen het vlees ondeugdelijk hadden gemaakt. De verzekeringsagent trachtte bij de gemeente Venray de schade te claimen, maar dat liep op niets uit, want de gemeente voelde er niets voor om als eigenaar van het wild te worden aangemerkt, al kwam het grofwild uit de bossen die eigendom zijn van de gemeente Venray. Dit is een van de weinige gevallen van doodrijden van grofwild in de Peel die bekend geworden zijn. De meeste reeën worden doodgereden en meegenomen, dan wel aangereden en sterven in de bossen en worden eerst ontdekt nadat de dieren reeds in staat van ontbinding verkeren. Gemiddeld worden per jaar 25 stuks grofwild doodgereden, ofschoon toch overal waarschuwende borden zijn aangebracht. In 1948 stelden de Verenigde Na ties de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens vast. Men acht het nuttig om het jaar 1968 nu in het teken van deze verklaring te zetten, er dus extra de aandacht op te vestigen. Dat kan natuurlijk nooit kwaad. Maar het klinkt allemaal mooier dan het er in werkelijkheid uitziet. Tot de „rechten van de mens" beho ren: het recht op vrije menings uiting, op vrije belijdenis van reli gie, op vrijwaring tegen willekeuri ge gevangenschap, recht op arbeid. En als we al die factoren nagaan, dan blijken die rechten maar bij een heel klein deel van de leden der Verenigde Naties werkelijk te wor den nageleefd. Voor de meeste landen ter wereld betekenen ze niets anders dan theo rie. De regeringen vinden het prach tig om die theorie op te hangen, doch in de staatsrechtelijke praktijk van de meeste landen komt er niet veel van terecht. En zelfs in landen als Nederland, Engeland, Scandina vië en Noord-Amerika, waar de rechten van de Mens in ieder geval een grondwettelijke basis hebben, zelfs daar wordt er in bepaalde om standigheden en door sommige groe pen maar liever niet aan gedacht en er wat slordig mee omgesprongen. Een voorbeeld: toen vorige week de Engelse regering haar ingrijpend en veelomstreden bezuinigingspro gramma door het Lagerhuis wenst te zien aangenomen, legde de leiding van de labourfractie haar leden op om unaniem vóór het wetsontwerp te stemmen. Maar vijfentwintig la- bourleden konden dat niet over hun hart verkrijgen en onthielden zich van stemming. Zij zijn nu voorlopig geschorst en er worden nog strenge re maatregelen tegen hen overwo gen. Het „recht van vrije menings uiting" werd hen in dit geval kennelijk ontzegd. En dat is dan het zo c.hisch ingesteld Engeland en Labour. Ook in de Russische grondwet schijnt het recht op vrije menings uiting verankerd te zijn. Maar we weten allemaal wat dit daar bete kent en het pas gehouden proces te gen de jonge schrijvers toont nog eens extra aan, hoe daar de vrije meningsuiting bestraft wordt. Herhaaldelijk wordt er door groe pen, hier en elders, geschermd met die rechten van de mens zodra men meent zelf niet alles te mogen zeg gen wat men wil of wanneer men elders in de „vrije" wereld een be knotting van dat recht ontwaart. En nu is het opmerkelijk, dat zij die soms het hardst schermen met die „Rechten van de Mens" het vaak maar moeilijk kunnen verkroppen als men hun politieke gedachten- gang niet eveneens aanhangt en een andere opinie wil uiten. Het liefst zouden deze felle „demokraten" u dan de mond willen snoeren en om dat de grondwet dit niet toelaat, pro beren zij het te bereiken door hun tegenstrevers zo zwart mogelijk af te schilderen, door hen in het open baar belachelijk te maken of het te doen voorkomen alsof die anderen conservatief of reactionair zijn en dat dit de ergste zonden tegen de mensheid zijn waaraan iemand zich kan overgegeven. Zo vat men hier de „rechten van de mens" op. De regelen van de Verenigde Na ties en zeker die van de Universele verklaring van de Rechten van de Mens blijven maar theorie. Het eigen belang van land, volk en groep komt altijd in de eerste plaats. En wie dat niet doet wordt door een ander over lopen en telt al gauw helemaal niet meer mee. Men wil met de propaganda voor de Recht envan de Mens het gewe ten wakker schudden en wakker houden. Het is prachtig dat men dat poogt. Doch het lijkt een hopeloze taak als we zien naar Afrika, naar Azië, naar die streken waaruit de westerse civilisatie zich terugtrok, talloze nieuwe landen die men wel lid liet worden van de V.N. maar waar de Rechten van de Mens geen voet aan de grond krijgen, waar dic tatuur en willekeur heersen. We leven feitelijk in een bijzonder schijnheilige wereld, waarin men prachtige theorieën belijdt, maar waarin men de praktijk toch steeds naar eigen goedvinden blijft rege len. In het groot zowel als in het klein! DRS. ADRIAANSENS ERNSTIG GEWOND Drs. Adriaansens, directeur van de Nederlandsche Credietbank al hier werd te Son aangereden. Met diverse verwondingen o.a. beschadi ging aan de ruggegraat werd hij op genomen in het ziekenhuis te Eind- hoven. Tot 8 februari Het jaarverslag van de R.K. Open bare Leeszaal en Bibliotheek weet ook over het voorbije jaar een hele reeks gunstige cijfers te laten zien. Zo werden door de volwassenen liefst 40.476 romans gevraagd, 1745 boeken in vreemde talen en 9051 studieboeken. In totaal dus meer dan 51.000 boeken. Een respectabel aan tal dat echter wordt overtroffen door de jeugdafdeling, die liefst 53.518 verhalen kwam lenen, 7874 studieboeken en zo tot een totaal aantal kwam van meer dan 61.000. Een en ander betekent dat in 1967 liefst 112.663 boeken werden uitge leend. De bibliotheek had 1398 volwas sen leden en 1967 jeugdleden. Dat betekent dus dat ieder lid gemiddeld 33 boeken in dat jaar is komen lenen en ook dat is een respectabel cijfer. De bibliotheek zelf heeft 17.139 boe ken in eigendom en bovendien nog 9000 van anderen in haar bezit. In 1967 werden 2729 nieuwe boeken aangeschaft. AKTIVITEITEN De bibliotheek heeft in het voor bije jaar o.m. een fotowedstrijd uit geschreven met als onderwerp „Mens en Boek". Er zijn rondleidingen door de bi bliotheek georganiseerd voor de verschillende scholen en de traditio nele, tekenwedstrijd bij gelegenheid van de boekenweek leverde 1892 te keningen op. Voor de Turkse, Griek se en Spaanse gastarbeiders zijn speciale boeken aangeschaft, zodat ook zij bij de bibliotheek terecht kunnen. Het aantal uitleenposten, die be halve op alle kerkdorpen o.a. ook op de mulo gevestigd zijn, werd uit gebreid met 'n 12e in de verpleeg stersflat van het ziekenhuis alhier. Aan de studiezaal brachten 3059 mensen een bezoek. NIEUWS UIT VENRAY EN OMGEVING ZONDAGSDIENST HUISARTSEN van zaterdagmiddag 12 uur tot zondagnacht 2 uur DR. W. J. A. BLOEMEN Stationsweg 5 Tel. 1465 Uitsluitend voor spoedgevallen! ZONDAGDIENST PAROCHIE GEESTELIJKEN VENRAY-KOM KAPELAAN J. DRIESSEN Dr. Poelsstraat 2 Tel. 2385 De zondagsdienst duurt van zon dagmorgen tot maandagmorgen 8 u. ZONDAGDIENST GROENE KRUIS G. HENDRIX Tel. 1269 of 04763-267 GROENE KRUIS ZUIGELINGENBUREAU Deze week geen zuigelingenbureau. ZIEKENAUTO Bel 04780-1592 b.g.g. 2116 ZONDAGDIENST VERLOSKUNDIGEN Vroedvrouw Stevens-Heinen Merseloseweg 23 - Venray Tel. 1152 (04780) b.g.g. 1061 ONGELUK TE VELTUM Bij de kruising naar de weg van Heide vond te Veltum een verkeers ongeluk plaats, waarbij de voor- rangsregels niet in acht werden ge nomen. STOPTEKEN RIJKSPOLITIE GENEGEERD Een duidelijk door de wachtmees ter der Rijkspolitie op de Vlakwater- weg gegeven stopteken werd vrij dagavond door de bestuurder van een volkswagen genegeerd. Hij reed met volle snelheid door. De door de politiewagen ingevette achtervolging had weinig resultaat want zelfs na dat nog twee stoptekens waren ge geven werden ook deze genegeerd. In de bossen van Stevensbeek reed de volkswagen zich klem en de be stuurder liet de wagen in de steek. Het gelukte de rijkspolitie echter zijn identiteit te achterhalen. Het bleek te zijn de 18-jarige B. uit Deurne welke niet in het bezit bleek te zijn van een rijbewijs alsmede niet verzekerd was. Wegens het ne geren van stoptekens, het niet in het bezit zijn van een rijbewijs en het ontbreken van een verzekering zal de betrokkene zich straks moeten verantwoorden. ONGELUK OP OOSTSINGEL Tijdens de receptie van dr. L. Sala waren aan de Oostsingel aan beide kanten van de weg wagens gepar keerd waardoor de doorgang voor het verkeer erg nauw was. De auto van de schooltandverzorging pro beerde toch een weg te banen door de nauwe doorgang, maar raakte daarbij de geparkeerde wagen van dr. H. C. uit Weert. Het bleef bij materiële schade. ERNSTIG VERKEERSONGEVAL TE OVERLOON Door onverklaarbare oorzaak bot ste de wagen bestuurd door mevr. M. S.-W. S. op de Vierlingsbeekse- weg te Overloon tegen een langs de weg staande boom. Met diverse zeer ernstige verwondingen werd zij overgebracht naar het ziekenhuis te Venray. De auto werd totaal ver nield. WEER KOPERDRAAD GESTOLEN VAN BOVENGRONDSE LEIDING Nadat het enkele maanden rustig is geweest wat betreft de koperdief stallen worden er nu wederom der gelijke diefstallen gemeld uit het Oost Brabantse land. In de zgn. Hultenhoek tussen Vor- tum en Groeningen werd over een lengte van 800 meter de koperdraad van het bovengronds electriciteits- net gestolen. De Rijkspolitie neemt deze diefstallen zeer hoog op, te meer daar dit niet van gevaar ont bloot is. Reeds eerder werden der gelijke diefstallen te Westerbeek, Overloon, Bakel en Venray gemeld. Nog steeds heeft men niet de daders weten te achterhalen. Ook nu werd weer van een gestolen ladder ge bruik gemaakt en werden de draden bij de palen afgesneden. De diefstal werd de volgende morgen ontdekt toen bewoners van dit buurtschap geen electriciteit hadden. Nogmaals verzoekt de Rijkspolitie vooral de bewoners van de afgele gen gebieden als zij iets verdachts merken, ook overdag, de rijkspolitie te bellen en mededeling te doen van hun bevindingen. BEKENDMAKING De burgemeester van Venray brengt ter kennis van de vergun- nings- en verlofhouders in deze ge meente, dat wanneer zij gedurende het jaar 1968 mechanische muziek in hun vergunnings- of verloflokaliteit wensen te maken, zij zo spoedig mo gelijk een verzoek om vergunning daartoe bij hem moeten indienen. Uit het verzoekschrift moet blij ken of dagelijks muziek gemaakt zal worden of alleen op zon- en feest dagen en of zulks geldt voor de ge hele lokaliteit, dan wel voor een ge deelte ervan. Venray, 23 januari 1968 De Burgemeester voornoemd, Mr. M. M. L. G. M. CUSTERS

Peel en Maas | 1968 | | pagina 1