Peel en Maas Recreatieschap Politierechter WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Wim Claessens T»/7 VRIJDAG 22 DECEMBER 1967 No. 51 ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 12 ct p. mm. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL Z- (buiten Venray 2.25) RECREATIE MOET LANDBOUW NIET IN DE WEG STAAN Zoals bekend hebben de zeven gemeenten, die samenwerken in het recreatieschap Peel en Maas indertijd het Ingenieursbureau Vallen cpdracht gegeven om een concept-rapport te maken over de re creatie-mogelijkheden in deze hele streek. Dit rapport is niet alleen in het bestuur van dat recreatieschap aan de orde geweest, maar ook de gemeenteraden van de verschillende gemeenten hebben het hunne er over gezegd. We hebben inderdtijd voor dit ontwerp uitvoerig Uw aandacht ge vraagd en aangetoond dat met dit rapport voornamelijk beoogd wordt aan te geven hoe en waar in deze streek zowel voor de bevolking zelf als voor de toeristen, een recreatie ve ontwikkeling op gang kan wor den gebracht. Het ingenieursbureau heeft met dit plan de verschillende gemeenten een richtlijn willen ge ven, die na discussie hierover, inge past kunnen worden in de verschil lende deelplannen van de deelne mende gemeenten. POSITIE IN VENRAY Bekijken we de „positie" van Ven- ray zelf in dat plan dan zien we dat het gebied van onze gemeente aan sluit op de zeer waardevolle land schappelijke eenheden van de Maas dorpen. In grote lijnen kan worden gesteld, dat in het recreatieschap het zeer waardevolle landschap gesitu eerd is langs de oost-, noord- en westgrens van het recreatieschapge- bied met in het centrum eveneens een dergelijk landschap in de drie hoek Veulen-Castenray-Meterik. De geprojecteerde autosnelweg vanaf Venlo ten westen van de Maas vormt een duidelijke afperking van het oos telijk recreatiegebied; de oost-west verbinding ten zuiden van Venray kan beschouwd worden als de grens tussen de bebouwingssfeer met de daaromheen gelegen recreatiegebie den (Vlakwater) enerzijds en het agrarisch gebied anderzijds, terwijl tenslotte ae Midden-Peelweg deels de as vormt van het toekomstige westelijke recreatiegebied deels ook de begrenzing- van de afzonderlijke recreatielandschappen daarbinnen. Binnen de min of meer aaneenge sloten recreatielandschappen in het aosten en het westen van het recrea tieschap-gebied zijn verschillende re creatieve voorzieningen gesitueerd. Een onderscheid daarbij is o.m. ge maakt tussen voorzieningen ten be hoeve van drukke dagrecreatie, zgn, attractiecentra, en voorzieningen ten behoeve van rustige dagrecreatie. Van de eerste categorie zijn in onze gemeente geen voorzieningen gepro jecteerd, mede om de waardevolle landschappelijke eenheden hun ka rakter te laten behouden. De voorzieningen van de tweede categorie zijn hoofdzakelijk gegroe> peerd langs of in de buurt van de grote doorgaande wegen (Midden- Peelweg, Deurneseweg, Beekweg), terwijl voor het Venrayse gebied bij Vlakwater en oostelijk van de lijn OostrumOirlo voorzieningen zijn gedacht van „meer dan plaatselijke", respectievelijk „plaatselijke beteke nis, nl. voor verblijf srecreatie en drukke dagrecreatie." Voorzieningen voor" verblijf srecre atie zijn dan nog geprojecteerd ten zuiden van de Smakt, ten noorden van de Beekweg en ten oosten van de kruising Midden PeelwegPaar- dekopweg. Elementen van dagrecre atie zijn geprojecteerd op enkele verspreide plaatsen in onze gemeen te. COMMENTAAR Venrays raad had daar nog al wat commentaar op. Ze zag b.v. ook mo gelijkheden om in Venray een motel oopgericht te krijgen als de voor naamste doorgaande wegen klaar zijn, men wil de Rouwkuilen wat beter ontsloten hebben en rond de ballonzuil een kampeercentrum, dat ook voor kampeerwagens en tenten en kamphuisjes geschikt is. Maar het voornaamste punt, waar over niet alleen in Venray, maar ook in de andere gemeenten nogal wat woorden gevallen zijn, is de vraag Voor alle reparaties fa. MARTENS Schoolstraat 30 Tel. 2389 geweest of het landschapsbehoud en de opbouw van het landschap zoals ir. Vallen dit zich voorstelt niet gaat ten koste van de landbouw. „Boompjes en struiken planten", aldus het commentaar van een van de agrariërs in deze streek, „is alle maal mooi en wel en zal het land schap misschien ten goede komen, maar het kost mij geld, want die zelfde boompjes en struiken halen hun voedsel uit mijn grond ten kos te van andere landbouwprodukten." Zo heeft ir. Vallen een hele bloem lezing van wensen en verlangens thuis gestuurd gekregen, maar ook het commentaar van 7 gemeentera den. Hierop gaf hij dan in de jongste vergadering van het recreatieschap Peel en Maas, die donderdag j.l. op Venrays gemeentehuis gehouden werd weer zijn visie. KONSEKWENTIES Hij wees er op dat in verschillen de gebieden van het recreatieschap, waar het landschap moet worden op gebouwd of bestaand landschap moet behouden blijven inderdaad stringente beperkingen zullen moe ten gaan gelden voor bouwaktivitei- ten bij onze landbouwers. Maar dat is volgens hem niet hetzelfde als het afkappen van de ontwikkelingsmo gelijkheden voor het agrarisch be drijf. Hij gaat van de stelling uit dat het huidige landschap feitelijk mede gevormd wordt door de gebou wen, die de boeren hebben opge richt. Maar in sommige streken kan men niet hebben dat er bijv. glas cultures bijkomen en dan zgn. niet aan de grond gebonden bedrijven de zaak gaan versnipperen en het land schap gaan bederven. Ir. Vallen wees er op dat juist voor het behoud van 't bestaande landschap gedacht is aan een concentratie van glas cultures elders en van niet aan grond gebonden bedrijven. Daarnaast spelen bouwarchitectuur en land schappelijke situtering een grote rol en welstandsbepalingen moeten ook het landschapsbehoud en opbouw mede bewerkstelligen. Men is er niet met wat boomjes op een erf, die moeten niet dienen als camouflage, doch een positieve bijdrage leveren aan het landschap. Hij ging zelfs nog verder door te stellen dat in de meest specifieke en waardevolle landschappen, zoals in de peelrestanten in het westen en de zeer fraaie meanderresten langs de Maas iedere bebouwing achterwege moet blijven. Indien, zo stelde ir. Vallen, men prijs stelt op de ontwik keling van de in deze gebieden aan wezige mogelijkheden voor de re creatie dan zullen hier bij de keuze van grondgebruik stringente beper kingen moeten worden opgelegd. Zou dat schade met zich brengen voor daarbij betrokken landbouwers dan moet z.i. hiervoor een schadeloos stelling gegeven worden. Hij waar schuwde dat nog te weinig recreatie als een belangrijke economische fac tor voor dit gebied gezien wordt. Voor het overige staat bij de ont wikkeling van het landschap het agrarische bedrijf voorop. Maar de snelle technische en economische ontwikkeling zal ook de bedrijfs structuur en de bedrijfsvoering van het agrarische bedrijf niet onberoerd laten en dat eist de aandacht DEBATTEN Het was vanzelfsprekend dat juist deze konklusies alle aanleiding ga ven tot verschillende debatten. Zo stelde Baron Weichs de Wenne (Wanssum) dat dit problemen zijn, die iedere gemeenteraad voor zijn gemeente zelf dient op te lossen. Maar z.i. moest het recreatieschap richtlijnen uitgeven, hoe in een be paalde gemeente dat probleem moet worden aangepakt en welke moge lijkheden er zijn. Zijn voorstel was een bepaalde studiecommissie hier voor in het recreatieschap op te richten, waarbij ook deskundigen van de LLTB en stedebouwkundigen zouden kunnen worden aangetrok ken. Voorzitter Mr. Custers benadrukte ook van zijn kant dat het nu aan de verschillende gemeenten zelf is de voorstellen van het recreatieschap tot uitdrukking te laten komen in de verschillende bestemmingsplannen van de deelnemende gemeenten. Hoewel hij voorstander was dat ook het recreatieschap hierbij betrokken zou worden, was het voor hem een vraag of dat via een studiecommis sie moest. Dat zou extra tijd vergen en hoewel hij geen tegenstander was van het aantrekken van deskundi gen van bijv. de LLTB was zijn er varing bij het opstellen van het structuur plan voor Venray, dat men hier ook feitelijk niet goed weet, wat de toekomst gaat brengen. Hoeijmakers (Horst) vond dat deze aanvulling de onrust in de agrari sche kringen allerminst wegneemt. Concentraties van niet aan grond ge bonden bedrijven op bepaalde plaat sen zullen voordelen hebben, maar kunnen bijv. bij besmettelijke ziek ten ook grote nadelen opleveren. Een andere kwestie is die van de schade loosstelling. Hoe wordt dat allemaal geregeld? Baeten (Sevenum) vroeg zich af, of de ruilverkavelingen, die in uit voering zijn of in uitvoering komen geen belemmering vormen voor al die plannen voor landschapsbehoud en -opbouw. Ir. Vallen meende juist dat in ruilverkavelingsverband in dit opzicht veel bereikt kon worden. Mits men tenminste onder ruilver kaveling iets anders verstaat dan vroeger namelijk alleen verkaveling van grondstukken. Z.i. dringt al lan ger hoe meer naar voren dat ruil verkaveling meehelpt aan de land schappelijke reconstructie en ook Staatsbosbeheer staat hier veel meer open dan vroeger. Over al deze punten werd nog veel een uitvoerig debat gevoerd, waarbij zich o.m. nog aansloten de burgemeesters van Grubbenvorst en Sevenum en waarbij men uiteinde lijk tot de konklusie komt dat iedere gemeente op zich zal proberen de verschillende problemen wat dit plan betreft op te lossen, maar daar bij zal betrekken het recreatieschap in die zin, dat hieraan advies ge vraagd zal worden vastgelegd in het een of andere bestemmingsplan. NIEUWE VERKEERSWEG Verschillende gemeenteraden, voor al die langs de Maas, hebben zich afgevraagd of de plannen van Rijks waterstaat om naast de nieuwe pro vinciale weg VenloHorstVenray nog een nieuwe autobaan Nijmegen- Venlo niet teveel van hetg oede is, in die zin ook, dat deze mogelijk mid den door het schoonste recreatiege bied komt lopen. Er blijkt van de kant van het re creatieschap al aangedrognen te zijn bij rijkswaterstaat, dat in ieder ge val overleg zal plaats hebben voor dat het tracee van deze nieuwe weg definitief zal worden vastgesteld. Rijkswaterstaat blijkt bereid het recreatieschap in deze te „horen". Maar als men in hetzelfde rapport van ir. Vallen al leest dat de Noord- Brabanders al niet akkoord kunnen gaan met het tracee van de provin ciale weg, lan lijkt het niet onmo gelijk dat ook de Noord-Brabanders bij het vaststellen van het tracee van de nog daarnaast komende auto baan ook nog eens op de bres zul len springen. GEEN SCHATBERG IN VENRAY In zijn nadere raport gaat Ir. Val len ook in op de vraag of in Venray zelf een derde recreatiecentrum moet komen van het formaat Schat- berg en Swolgen. De Schatberg ver vult zijn taak voor die mensen die in de Peelgebieden hun ontspanning zoeken. Swolgen voor hen, die de Maaskant kiezen. Een derde zwaar tepunt nabij Venray zou een wat evenwichtiger beeld kunnen geven, aldus dit rapport, maar is momenteel niet verantwoord. Noch de geschatte behoefte, noch de verkeerstechnische situatie geven hieraan voldoende basis, waarbij nog komt dat nog geen goed beeld verkregen kan wor den van eventuele initiatieven in de aan Venray grenzende Brabantse ge meenten. GEEN MOTEL IN VENRAY Het o.m. door de Venrayse raad gewenste motel, zou ir. Vallen het liefste zien gesitueerd nabij Grub benvorst en Venlo. Wel is hij voor stander van uitbreiding van de voor zieningen in het kampeercentrum nabij de Smakt, terwijl de ontslui ting van de Rouwkuilen voor rusti ge dagrecreatie in het plan zal wor den opgenomen. Uitbreiding van het geplande va kantieverblijf nabij de Ballonzuil met de mogelijkheid dat hier tenten en caravans kunnen komen, kan geen genade vinden bij zijn bureau. Dit „centrum" is bedoeld voor kamphuisjes met het karakter van „tweede woning" en daarbij zijn ten ten e.d. minder gewenst. De jachthaven van Wanssum zal in afwachting van de realisering van het watersportgebied in de gemeen te Bergen, waarmede nog wel jaren gemoeid zijn, een bescheiden uitbrei ding moeten krijgen. DIRECTEUR-SECRETARIS RECREATIESCHAP In deze vergadering nam het Re creatieschap ook het principe-besluit te komen tot aanstelling van een di recteur-secretaris voor het schap. Deze heer zal o.m. belast worden met de voorbereiding en begeleiding van de verschillende plannen, ook in de verschillende gemeenten. De vraag werd gesteld of hij niet ingeschakeld kon worden in het VW wezen, maar hiertegen had Mr. van Leent, de burgemeester van Grub benvorst en voorzitter van de VW Noord-Limburg ernstige bezwaren. Dit zou een overlappen zijn van twee diensten. De rekening 1966 van het schap werd goedgekeurd, alsme de de begroting voor 1968. Bij de mededeling bleek dat de ANWB een Peelroute aan het opzet ten is," waarbij nader overleg zal worden gepleegd met het schap. «*iwi Tenslotte besloot deze vergadering dat de betrokken gemeenteraden zullen worden opgeroepen op don derdag 18 januari a.s. in het Cul tureel Centrum te Venray om aldaar nader nieuws en uitleg te krijgen over de reeds behandelde ideeën- schets. Voor de derde maal in Nederland, voor de tweede maal in Beneluxver- band en voor het eerst op Curasao en Aruba wordt de komende weken onder het gezamenlijke motto: „Glaasje op? Laat je rijden!" een aktie gehouden, die „rijden laten en laten rijden" propageert onder ver keersdeelnemers met een bloedalco- holgehalte dat hoger ligt dan 0,0 pro mille. Het Verbond voor Veilig Verkeer stelt zich daarbij op het standpunt, dat een eventuele wettelijke straf baarstelling van een bloedalcoholge- halte van 0,8 promille niet betekent dat het drinken van drie of vier gla zen toelaatbaar zou zijn om deel te nemen aan het verkeer. Waar elk glaasje tot zelfoverschatting en ver mindering van concentratie en reac tievermogen in het verkeer kan lei den mag er geen misverstand zijn over de vertaling van het mottto „Glaasje op? Laat je rijden!", die alleen maar kan luiden 0,0 promille achter het stuur 0,1 ernaast. Hoezeer een niet tijdelijke maar permanente vorm van voorlichting noodzakelijk is blijkt uit recente cijfers van het CBS: het aantal on herroepelijke veroordelingen wegens het rijden onder invloed van alcohol bedroeg over het eerste half jaar van 1167 3.154 tegen 3.223 in 1966 gedurende de overeenkomstige pe riode. Over het aantal dodelijke ver keersongevallen waarbij alcoholge bruik werd geconstateerd, is bekend dat in 1965 284 slachtoffers te be treuren waren. Daarbij valt op dat in hetzelfde jaar 25 pet. van het to taal aantal alcohol ongelukken plaatsvond in de vakantiemaanden juli en augustus. In het zuiden van ons land lijkt de strijd tegen alcohol achter het stuur het meest urgent, want van de 284 gedode verkeersslachtoffers kwam 24, respectievelijk 15 pet. om het leven in de provincies Brabant en Limburg. Welk een gevaar niet alleen auto mobilisten, maar ook bromfietsers met een glaasje op in het verkeer betekenen, kan afgeleid worden uit het feit, dat meer dan 1/4 (83) van de verkeersdeelnemers die bij een dodelijk verkeersongeluk waren be trokken en alcohol hadden gebruikt (304) bromfietsers waren. Op grond van o.a. genoemde gegevens zal de aktie „Glaasje op? Laét je rijden!" een meer continue-karakter krijgen en zowel op automobilisten als bromfietsers worden gericht. Extra aandacht wordt besteed aan het zo merseizoen en de zuidelijke provin cies tijdens de carnavalsperiode. De populariteit van het olijke Glaasje-op-manneke is thans zo groot geworden dat hij verzekerd is van een ereplaats in die gelegenhe den ,waar de drank aan de man wordt gebracht: een groot aantal slijterijen, 10.000 café's, hotels en an dere horecabedrijven. Zo prijkt het carricaturale manneke, dat dit jaar een wat mysterieuze en abstracte in druk maakt op een miljoen biervil tjes, die door slijterijen aan hun clientèle zullen worden uitgereikt; op 40.000 affiches en raambiljetten die in duizenden café's en restau rants worden opgehangen; op 100.000 stickers en posters die bestemd zijn voor taxi's, trams en bussen. Hoe groot de bereidheid is om mee te werken aan de aktie blijkt uit een wedstrijd die het Verbond heeft uit geschreven onder de Amsterdamse café's waarvan nu bekend is dat meer dan 40 etablissementen mee zullen dingen naar een prijs die be schikbaar wordt gesteld voor het be drijf dat op de origineelste wiize in haakt op het motto „Glaasje op? Laat je rijden!" De jury, die de moeilijke taak krijgt zich langs meer dan veertig etablissementen te laten rijden, be staat uit de journalisten S. Carmig- gelt, H. Mulder en H. de Wit, de heer A. W. Merk (secretaris Horeca) en enige vertegenwoordigers van het Verbond voor Veilig Verkeer. De belangstelling die de Amsterdamse caféwereld aan de dag legt voor de ze Glaasje-op-wedstrijd heeft tot ge volg dat het Verbond een soortgelij ke krachtmeting zal organiseren on der de café's in de zuidelijke provin cies tijdens de carnavalsviering. De aktie „Glaasje op? Laat je rijden!" wordt tenslotte nog ondersteund door een televisiefilmpje, dat in het AVRO-programma van 15 december zijn première beleefde, terwijl ook de NTS zentij d zal reserveren op oudejaarsavond. Voor uw rijbewijs naar Autorijschool Leunseweg 47a Te. 2471 Venray Erkend A.N.W.B., Bovag, Vamor gedipomeerd Sinds de meisjes lange broeken en jongenskoppen dragen en de jongens hun best doen hun lange manen bij de kapper te laten onduleren en steeds bonter gekleurde kledingstuk ken om hun lichaam te draperen, is het gevaarlijk geworden op het eer ste gezicht de jeugd in geslachten in te delen. Dat bemerkte ook een zaalexploi tant, die in botsing was gekomen met een rondborstige jongedame, maar toen hij tot zijn schrik moest bemerken dat zij met potige man nenhand uithaalde. Het werd een gevecht van man tegen man.... Daarbij sneuvelde echter de inhoud van één der ronde borsten. En om dat er toen scherven tevoorschijn kwamen van een bierglas, dat het eigendom was van de exploitant, kreeg de jongeman nog een paar ex tra tikken, werd hij meegenomen naar de keuken en moest de politie komen om proces-verbaal op te ma ken wegens diefstal. De dief daarentegen diende een aanklacht in, dat de caféhouder zich vergrepen had aan hem (haar), toen hij voorbij kwam als kennelijk aan trekkelijke jongedame en dat hij (zij) door betrokkene ernstig was mis handeld. De politierechter krabde zich be denkelijk achter het oor, toen de of ficier de beide dagvaardingen ge voegd had. „Wat moest dat met die bierglazen?" vroeg hij eerst maar eens aan de knaap met de blonde krullen. „Gewóón, souveniertjes." „O, omdat je ergens in huis komt, steek je maar wat in je zak. Is dat zo gewoon?" De slungel meende, dat het in ca fé's en „andere tenten" heel gewoon was als je een asbak of een bierglas meenam. Niet in particuliere wonin gen. Maar weer wel in een kasteel of een museum. Als je de kans kreeg. En dat tweede glas was voor een vriend die zelf die avond niet mee kon. „D'r had geen haan naar gekraaid, als die goorling z'n poten had kunnen thuishouden." De „goorling" verklaarde onder ede, dat hem de vreemde welving van de buste was opgevallen en dat hij derhalve een onderzoek had wil len instellen. „O, bennu soms kuikensexer?" in terrumpeerde verdachte nummer één. N GO E D E INRUILWAGEN? „Mond dicht", beval de rechter, volgens de getuigenverklaringen had u andere bedoelingen. Is het uw ge woonte meisjes in uw zaak lastig te vallen?" „Hemeltje nee", antwoordde de exploitant, die nog pijnlijk over zijn kaken wreef waarin het aantal tan den zichtbaar en hoorbaar was terug gelopen. „Dan zouden m'n klanten niet terugkomen." „Er zijn enkele getuigen hier, die wel anders verklaren!" „Dan heb ik ze zeker ook moeten fouilleren op bierglazen of asbak ken." „Erkent u deze jongeman zo ge slagen te hebben, dat er een gias onder zijn kleding door brak, dat u hem toen slaande en schoppende naar de keuken hebt gejaagd en hem daar met geweld in een stoel hebt gestompt?" „Ik heb hem verzocht het andere glas naar de keuken te brengen Op de publieke tribune ging een gejoel op van een aantal jongelie den, die op dat moment allemaal naar de getuigenbank wilden op dringen. Een buffetjuffrouw kwam verklaren, dat er elke week tiental len glazen verdwenen en dat de baas er af en toe eentje ontdekte. Maar hij sloeg nooit. „Hoe hield hij deze knaap dan in bedwang in de keuken?" De deurwaarder moest er bij ko men, om haar te laten demonstreren hoe voorzichtig haar meneer de ge stalte in de stoel op zijn plaats had gehouden. „Een storm in een glas water" vond de officier en hij eiste 50, boete van de knaap wegens diefstal en 25,van de hotelier voor diens hardhandigheid. De raadsman van de exploitant voerde aan, dat de op zettelijkheid aan de klap of klappen ontbrak en verzocht om ontslag van rechtsvervolging. En mocht de poli tierechter daar anders over oordelen, dan was er sprake geweest van noodweer-exces, omdat de jongeman zich niet had laten fouilleren, maar begon te slaan. Daarop had de eige naar een klap terug gegeven. „Een doodklap", riep de knaap, „ik heb er zes weken mee in het zieken huis opgeknapt." „Mot je maar geen glazen bustehouder meer dragen", vond de ander. Het werd 100,boete voor de caféhouder en 50,voor de gla- zendief. PATRONAAT EN JEUGDDRUMBAND Door omstandigheden is het pa tronaat het afgelopen weekend ge sloten geweest. Dit weekend is er weer gewoon groepsbijeenkomst op de normale tijden. Zondagmorgen houden wij de normale huis-aan-huis-kollektc. Wij hopen dat ieder zijn medewerking verleent, zodat alles vlot verloopt. Op 2e kerstdag houden wij onze traditionele kerstviering bij de zus ters van St. Jozef om 9 uur. Zorg op tijd te komen en laten we er ge zamenlijk een mooie Kerst van ma ken. ZILVEREN JUBILARIS BIJ P.T.T. Op zaterdag 30 december zal chauf- feurf-besteller I Jac. Philipsen, de dag herdenken, dat hij 25 jaar in dienst is bij de Posterijen te Venray. Ongetwijfeld zal het deze sympa thieke, voor velen niet onbekende besteller, deze dag niet aan de nodi ge belangstelling ontbreken. Naast de officiële hulde welke van PTT-zijde zal plaatsvinden, zal "er te zijne huize, Pr. Beatrixstraat 14, receptie worden gehouden tussen 2 3 uur n.m. ONTEIGENING? vraagt kosteloos inlichtingen bij F. HOLLEMAN Onteigenings-adviezen. Breda, Ignatiusstr. 42a telefoon 01600-41754

Peel en Maas | 1967 | | pagina 9