Peel en Maas
Recreatieschap
Politierechter
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Wim Claessens
T»/7
VRIJDAG 22 DECEMBER 1967 No. 51
ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 12 ct p. mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL Z- (buiten Venray 2.25)
RECREATIE MOET LANDBOUW NIET IN DE WEG STAAN
Zoals bekend hebben de zeven gemeenten, die samenwerken in het
recreatieschap Peel en Maas indertijd het Ingenieursbureau Vallen
cpdracht gegeven om een concept-rapport te maken over de re
creatie-mogelijkheden in deze hele streek. Dit rapport is niet alleen
in het bestuur van dat recreatieschap aan de orde geweest, maar
ook de gemeenteraden van de verschillende gemeenten hebben het
hunne er over gezegd.
We hebben inderdtijd voor dit
ontwerp uitvoerig Uw aandacht ge
vraagd en aangetoond dat met dit
rapport voornamelijk beoogd wordt
aan te geven hoe en waar in deze
streek zowel voor de bevolking zelf
als voor de toeristen, een recreatie
ve ontwikkeling op gang kan wor
den gebracht. Het ingenieursbureau
heeft met dit plan de verschillende
gemeenten een richtlijn willen ge
ven, die na discussie hierover, inge
past kunnen worden in de verschil
lende deelplannen van de deelne
mende gemeenten.
POSITIE IN VENRAY
Bekijken we de „positie" van Ven-
ray zelf in dat plan dan zien we dat
het gebied van onze gemeente aan
sluit op de zeer waardevolle land
schappelijke eenheden van de Maas
dorpen. In grote lijnen kan worden
gesteld, dat in het recreatieschap het
zeer waardevolle landschap gesitu
eerd is langs de oost-, noord- en
westgrens van het recreatieschapge-
bied met in het centrum eveneens
een dergelijk landschap in de drie
hoek Veulen-Castenray-Meterik. De
geprojecteerde autosnelweg vanaf
Venlo ten westen van de Maas vormt
een duidelijke afperking van het oos
telijk recreatiegebied; de oost-west
verbinding ten zuiden van Venray
kan beschouwd worden als de grens
tussen de bebouwingssfeer met de
daaromheen gelegen recreatiegebie
den (Vlakwater) enerzijds en het
agrarisch gebied anderzijds, terwijl
tenslotte ae Midden-Peelweg deels
de as vormt van het toekomstige
westelijke recreatiegebied deels ook
de begrenzing- van de afzonderlijke
recreatielandschappen daarbinnen.
Binnen de min of meer aaneenge
sloten recreatielandschappen in het
aosten en het westen van het recrea
tieschap-gebied zijn verschillende re
creatieve voorzieningen gesitueerd.
Een onderscheid daarbij is o.m. ge
maakt tussen voorzieningen ten be
hoeve van drukke dagrecreatie, zgn,
attractiecentra, en voorzieningen ten
behoeve van rustige dagrecreatie.
Van de eerste categorie zijn in onze
gemeente geen voorzieningen gepro
jecteerd, mede om de waardevolle
landschappelijke eenheden hun ka
rakter te laten behouden.
De voorzieningen van de tweede
categorie zijn hoofdzakelijk gegroe>
peerd langs of in de buurt van de
grote doorgaande wegen (Midden-
Peelweg, Deurneseweg, Beekweg),
terwijl voor het Venrayse gebied bij
Vlakwater en oostelijk van de lijn
OostrumOirlo voorzieningen zijn
gedacht van „meer dan plaatselijke",
respectievelijk „plaatselijke beteke
nis, nl. voor verblijf srecreatie en
drukke dagrecreatie."
Voorzieningen voor" verblijf srecre
atie zijn dan nog geprojecteerd ten
zuiden van de Smakt, ten noorden
van de Beekweg en ten oosten van
de kruising Midden PeelwegPaar-
dekopweg. Elementen van dagrecre
atie zijn geprojecteerd op enkele
verspreide plaatsen in onze gemeen
te.
COMMENTAAR
Venrays raad had daar nog al wat
commentaar op. Ze zag b.v. ook mo
gelijkheden om in Venray een motel
oopgericht te krijgen als de voor
naamste doorgaande wegen klaar
zijn, men wil de Rouwkuilen wat
beter ontsloten hebben en rond de
ballonzuil een kampeercentrum, dat
ook voor kampeerwagens en tenten
en kamphuisjes geschikt is.
Maar het voornaamste punt, waar
over niet alleen in Venray, maar ook
in de andere gemeenten nogal wat
woorden gevallen zijn, is de vraag
Voor alle reparaties
fa. MARTENS
Schoolstraat 30 Tel. 2389
geweest of het landschapsbehoud en
de opbouw van het landschap zoals
ir. Vallen dit zich voorstelt niet
gaat ten koste van de landbouw.
„Boompjes en struiken planten",
aldus het commentaar van een van
de agrariërs in deze streek, „is alle
maal mooi en wel en zal het land
schap misschien ten goede komen,
maar het kost mij geld, want die
zelfde boompjes en struiken halen
hun voedsel uit mijn grond ten kos
te van andere landbouwprodukten."
Zo heeft ir. Vallen een hele bloem
lezing van wensen en verlangens
thuis gestuurd gekregen, maar ook
het commentaar van 7 gemeentera
den. Hierop gaf hij dan in de jongste
vergadering van het recreatieschap
Peel en Maas, die donderdag j.l. op
Venrays gemeentehuis gehouden
werd weer zijn visie.
KONSEKWENTIES
Hij wees er op dat in verschillen
de gebieden van het recreatieschap,
waar het landschap moet worden op
gebouwd of bestaand landschap
moet behouden blijven inderdaad
stringente beperkingen zullen moe
ten gaan gelden voor bouwaktivitei-
ten bij onze landbouwers. Maar dat
is volgens hem niet hetzelfde als het
afkappen van de ontwikkelingsmo
gelijkheden voor het agrarisch be
drijf. Hij gaat van de stelling uit
dat het huidige landschap feitelijk
mede gevormd wordt door de gebou
wen, die de boeren hebben opge
richt. Maar in sommige streken kan
men niet hebben dat er bijv. glas
cultures bijkomen en dan zgn. niet
aan de grond gebonden bedrijven de
zaak gaan versnipperen en het land
schap gaan bederven. Ir. Vallen
wees er op dat juist voor het behoud
van 't bestaande landschap gedacht
is aan een concentratie van glas
cultures elders en van niet aan
grond gebonden bedrijven. Daarnaast
spelen bouwarchitectuur en land
schappelijke situtering een grote rol
en welstandsbepalingen moeten ook
het landschapsbehoud en opbouw
mede bewerkstelligen.
Men is er niet met wat boomjes
op een erf, die moeten niet dienen
als camouflage, doch een positieve
bijdrage leveren aan het landschap.
Hij ging zelfs nog verder door te
stellen dat in de meest specifieke en
waardevolle landschappen, zoals in
de peelrestanten in het westen en de
zeer fraaie meanderresten langs de
Maas iedere bebouwing achterwege
moet blijven. Indien, zo stelde ir.
Vallen, men prijs stelt op de ontwik
keling van de in deze gebieden aan
wezige mogelijkheden voor de re
creatie dan zullen hier bij de keuze
van grondgebruik stringente beper
kingen moeten worden opgelegd. Zou
dat schade met zich brengen voor
daarbij betrokken landbouwers dan
moet z.i. hiervoor een schadeloos
stelling gegeven worden. Hij waar
schuwde dat nog te weinig recreatie
als een belangrijke economische fac
tor voor dit gebied gezien wordt.
Voor het overige staat bij de ont
wikkeling van het landschap het
agrarische bedrijf voorop. Maar de
snelle technische en economische
ontwikkeling zal ook de bedrijfs
structuur en de bedrijfsvoering van
het agrarische bedrijf niet onberoerd
laten en dat eist de aandacht
DEBATTEN
Het was vanzelfsprekend dat juist
deze konklusies alle aanleiding ga
ven tot verschillende debatten. Zo
stelde Baron Weichs de Wenne
(Wanssum) dat dit problemen zijn,
die iedere gemeenteraad voor zijn
gemeente zelf dient op te lossen.
Maar z.i. moest het recreatieschap
richtlijnen uitgeven, hoe in een be
paalde gemeente dat probleem moet
worden aangepakt en welke moge
lijkheden er zijn. Zijn voorstel was
een bepaalde studiecommissie hier
voor in het recreatieschap op te
richten, waarbij ook deskundigen
van de LLTB en stedebouwkundigen
zouden kunnen worden aangetrok
ken.
Voorzitter Mr. Custers benadrukte
ook van zijn kant dat het nu aan de
verschillende gemeenten zelf is de
voorstellen van het recreatieschap
tot uitdrukking te laten komen in de
verschillende bestemmingsplannen
van de deelnemende gemeenten.
Hoewel hij voorstander was dat ook
het recreatieschap hierbij betrokken
zou worden, was het voor hem een
vraag of dat via een studiecommis
sie moest. Dat zou extra tijd vergen
en hoewel hij geen tegenstander was
van het aantrekken van deskundi
gen van bijv. de LLTB was zijn er
varing bij het opstellen van het
structuur plan voor Venray, dat men
hier ook feitelijk niet goed weet, wat
de toekomst gaat brengen.
Hoeijmakers (Horst) vond dat deze
aanvulling de onrust in de agrari
sche kringen allerminst wegneemt.
Concentraties van niet aan grond ge
bonden bedrijven op bepaalde plaat
sen zullen voordelen hebben, maar
kunnen bijv. bij besmettelijke ziek
ten ook grote nadelen opleveren. Een
andere kwestie is die van de schade
loosstelling. Hoe wordt dat allemaal
geregeld?
Baeten (Sevenum) vroeg zich af,
of de ruilverkavelingen, die in uit
voering zijn of in uitvoering komen
geen belemmering vormen voor al
die plannen voor landschapsbehoud
en -opbouw. Ir. Vallen meende juist
dat in ruilverkavelingsverband in
dit opzicht veel bereikt kon worden.
Mits men tenminste onder ruilver
kaveling iets anders verstaat dan
vroeger namelijk alleen verkaveling
van grondstukken. Z.i. dringt al lan
ger hoe meer naar voren dat ruil
verkaveling meehelpt aan de land
schappelijke reconstructie en ook
Staatsbosbeheer staat hier veel meer
open dan vroeger.
Over al deze punten werd nog
veel een uitvoerig debat gevoerd,
waarbij zich o.m. nog aansloten de
burgemeesters van Grubbenvorst en
Sevenum en waarbij men uiteinde
lijk tot de konklusie komt dat iedere
gemeente op zich zal proberen de
verschillende problemen wat dit
plan betreft op te lossen, maar daar
bij zal betrekken het recreatieschap
in die zin, dat hieraan advies ge
vraagd zal worden vastgelegd in het
een of andere bestemmingsplan.
NIEUWE VERKEERSWEG
Verschillende gemeenteraden, voor
al die langs de Maas, hebben zich
afgevraagd of de plannen van Rijks
waterstaat om naast de nieuwe pro
vinciale weg VenloHorstVenray
nog een nieuwe autobaan Nijmegen-
Venlo niet teveel van hetg oede is, in
die zin ook, dat deze mogelijk mid
den door het schoonste recreatiege
bied komt lopen.
Er blijkt van de kant van het re
creatieschap al aangedrognen te zijn
bij rijkswaterstaat, dat in ieder ge
val overleg zal plaats hebben voor
dat het tracee van deze nieuwe weg
definitief zal worden vastgesteld.
Rijkswaterstaat blijkt bereid het
recreatieschap in deze te „horen".
Maar als men in hetzelfde rapport
van ir. Vallen al leest dat de Noord-
Brabanders al niet akkoord kunnen
gaan met het tracee van de provin
ciale weg, lan lijkt het niet onmo
gelijk dat ook de Noord-Brabanders
bij het vaststellen van het tracee
van de nog daarnaast komende auto
baan ook nog eens op de bres zul
len springen.
GEEN SCHATBERG IN VENRAY
In zijn nadere raport gaat Ir. Val
len ook in op de vraag of in Venray
zelf een derde recreatiecentrum
moet komen van het formaat Schat-
berg en Swolgen. De Schatberg ver
vult zijn taak voor die mensen die
in de Peelgebieden hun ontspanning
zoeken. Swolgen voor hen, die de
Maaskant kiezen. Een derde zwaar
tepunt nabij Venray zou een wat
evenwichtiger beeld kunnen geven,
aldus dit rapport, maar is momenteel
niet verantwoord. Noch de geschatte
behoefte, noch de verkeerstechnische
situatie geven hieraan voldoende
basis, waarbij nog komt dat nog
geen goed beeld verkregen kan wor
den van eventuele initiatieven in de
aan Venray grenzende Brabantse ge
meenten.
GEEN MOTEL IN VENRAY
Het o.m. door de Venrayse raad
gewenste motel, zou ir. Vallen het
liefste zien gesitueerd nabij Grub
benvorst en Venlo. Wel is hij voor
stander van uitbreiding van de voor
zieningen in het kampeercentrum
nabij de Smakt, terwijl de ontslui
ting van de Rouwkuilen voor rusti
ge dagrecreatie in het plan zal wor
den opgenomen.
Uitbreiding van het geplande va
kantieverblijf nabij de Ballonzuil
met de mogelijkheid dat hier tenten
en caravans kunnen komen, kan
geen genade vinden bij zijn bureau.
Dit „centrum" is bedoeld voor
kamphuisjes met het karakter van
„tweede woning" en daarbij zijn ten
ten e.d. minder gewenst.
De jachthaven van Wanssum zal
in afwachting van de realisering van
het watersportgebied in de gemeen
te Bergen, waarmede nog wel jaren
gemoeid zijn, een bescheiden uitbrei
ding moeten krijgen.
DIRECTEUR-SECRETARIS
RECREATIESCHAP
In deze vergadering nam het Re
creatieschap ook het principe-besluit
te komen tot aanstelling van een di
recteur-secretaris voor het schap.
Deze heer zal o.m. belast worden
met de voorbereiding en begeleiding
van de verschillende plannen, ook in
de verschillende gemeenten.
De vraag werd gesteld of hij niet
ingeschakeld kon worden in het VW
wezen, maar hiertegen had Mr. van
Leent, de burgemeester van Grub
benvorst en voorzitter van de VW
Noord-Limburg ernstige bezwaren.
Dit zou een overlappen zijn van
twee diensten. De rekening 1966 van
het schap werd goedgekeurd, alsme
de de begroting voor 1968.
Bij de mededeling bleek dat de
ANWB een Peelroute aan het opzet
ten is," waarbij nader overleg zal
worden gepleegd met het schap.
«*iwi
Tenslotte besloot deze vergadering
dat de betrokken gemeenteraden
zullen worden opgeroepen op don
derdag 18 januari a.s. in het Cul
tureel Centrum te Venray om aldaar
nader nieuws en uitleg te krijgen
over de reeds behandelde ideeën-
schets.
Voor de derde maal in Nederland,
voor de tweede maal in Beneluxver-
band en voor het eerst op Curasao
en Aruba wordt de komende weken
onder het gezamenlijke motto:
„Glaasje op? Laat je rijden!" een
aktie gehouden, die „rijden laten en
laten rijden" propageert onder ver
keersdeelnemers met een bloedalco-
holgehalte dat hoger ligt dan 0,0 pro
mille.
Het Verbond voor Veilig Verkeer
stelt zich daarbij op het standpunt,
dat een eventuele wettelijke straf
baarstelling van een bloedalcoholge-
halte van 0,8 promille niet betekent
dat het drinken van drie of vier gla
zen toelaatbaar zou zijn om deel te
nemen aan het verkeer. Waar elk
glaasje tot zelfoverschatting en ver
mindering van concentratie en reac
tievermogen in het verkeer kan lei
den mag er geen misverstand zijn
over de vertaling van het mottto
„Glaasje op? Laat je rijden!", die
alleen maar kan luiden 0,0 promille
achter het stuur 0,1 ernaast.
Hoezeer een niet tijdelijke maar
permanente vorm van voorlichting
noodzakelijk is blijkt uit recente
cijfers van het CBS: het aantal on
herroepelijke veroordelingen wegens
het rijden onder invloed van alcohol
bedroeg over het eerste half jaar
van 1167 3.154 tegen 3.223 in 1966
gedurende de overeenkomstige pe
riode.
Over het aantal dodelijke ver
keersongevallen waarbij alcoholge
bruik werd geconstateerd, is bekend
dat in 1965 284 slachtoffers te be
treuren waren. Daarbij valt op dat
in hetzelfde jaar 25 pet. van het to
taal aantal alcohol ongelukken
plaatsvond in de vakantiemaanden
juli en augustus.
In het zuiden van ons land lijkt
de strijd tegen alcohol achter het
stuur het meest urgent, want van de
284 gedode verkeersslachtoffers
kwam 24, respectievelijk 15 pet. om
het leven in de provincies Brabant
en Limburg.
Welk een gevaar niet alleen auto
mobilisten, maar ook bromfietsers
met een glaasje op in het verkeer
betekenen, kan afgeleid worden uit
het feit, dat meer dan 1/4 (83) van
de verkeersdeelnemers die bij een
dodelijk verkeersongeluk waren be
trokken en alcohol hadden gebruikt
(304) bromfietsers waren. Op grond
van o.a. genoemde gegevens zal de
aktie „Glaasje op? Laét je rijden!"
een meer continue-karakter krijgen
en zowel op automobilisten als
bromfietsers worden gericht. Extra
aandacht wordt besteed aan het zo
merseizoen en de zuidelijke provin
cies tijdens de carnavalsperiode.
De populariteit van het olijke
Glaasje-op-manneke is thans zo
groot geworden dat hij verzekerd is
van een ereplaats in die gelegenhe
den ,waar de drank aan de man
wordt gebracht: een groot aantal
slijterijen, 10.000 café's, hotels en an
dere horecabedrijven. Zo prijkt het
carricaturale manneke, dat dit jaar
een wat mysterieuze en abstracte in
druk maakt op een miljoen biervil
tjes, die door slijterijen aan hun
clientèle zullen worden uitgereikt;
op 40.000 affiches en raambiljetten
die in duizenden café's en restau
rants worden opgehangen; op 100.000
stickers en posters die bestemd zijn
voor taxi's, trams en bussen.
Hoe groot de bereidheid is om mee
te werken aan de aktie blijkt uit een
wedstrijd die het Verbond heeft uit
geschreven onder de Amsterdamse
café's waarvan nu bekend is dat
meer dan 40 etablissementen mee
zullen dingen naar een prijs die be
schikbaar wordt gesteld voor het be
drijf dat op de origineelste wiize in
haakt op het motto „Glaasje op?
Laat je rijden!"
De jury, die de moeilijke taak
krijgt zich langs meer dan veertig
etablissementen te laten rijden, be
staat uit de journalisten S. Carmig-
gelt, H. Mulder en H. de Wit, de heer
A. W. Merk (secretaris Horeca) en
enige vertegenwoordigers van het
Verbond voor Veilig Verkeer. De
belangstelling die de Amsterdamse
caféwereld aan de dag legt voor de
ze Glaasje-op-wedstrijd heeft tot ge
volg dat het Verbond een soortgelij
ke krachtmeting zal organiseren on
der de café's in de zuidelijke provin
cies tijdens de carnavalsviering. De
aktie „Glaasje op? Laat je rijden!"
wordt tenslotte nog ondersteund
door een televisiefilmpje, dat in het
AVRO-programma van 15 december
zijn première beleefde, terwijl ook
de NTS zentij d zal reserveren op
oudejaarsavond.
Voor uw rijbewijs naar
Autorijschool
Leunseweg 47a Te. 2471
Venray
Erkend A.N.W.B., Bovag,
Vamor gedipomeerd
Sinds de meisjes lange broeken en
jongenskoppen dragen en de jongens
hun best doen hun lange manen bij
de kapper te laten onduleren en
steeds bonter gekleurde kledingstuk
ken om hun lichaam te draperen, is
het gevaarlijk geworden op het eer
ste gezicht de jeugd in geslachten in
te delen.
Dat bemerkte ook een zaalexploi
tant, die in botsing was gekomen
met een rondborstige jongedame,
maar toen hij tot zijn schrik moest
bemerken dat zij met potige man
nenhand uithaalde. Het werd een
gevecht van man tegen man....
Daarbij sneuvelde echter de inhoud
van één der ronde borsten. En om
dat er toen scherven tevoorschijn
kwamen van een bierglas, dat het
eigendom was van de exploitant,
kreeg de jongeman nog een paar ex
tra tikken, werd hij meegenomen
naar de keuken en moest de politie
komen om proces-verbaal op te ma
ken wegens diefstal.
De dief daarentegen diende een
aanklacht in, dat de caféhouder zich
vergrepen had aan hem (haar), toen
hij voorbij kwam als kennelijk aan
trekkelijke jongedame en dat hij (zij)
door betrokkene ernstig was mis
handeld.
De politierechter krabde zich be
denkelijk achter het oor, toen de of
ficier de beide dagvaardingen ge
voegd had. „Wat moest dat met die
bierglazen?" vroeg hij eerst maar
eens aan de knaap met de blonde
krullen.
„Gewóón, souveniertjes."
„O, omdat je ergens in huis komt,
steek je maar wat in je zak. Is dat
zo gewoon?"
De slungel meende, dat het in ca
fé's en „andere tenten" heel gewoon
was als je een asbak of een bierglas
meenam. Niet in particuliere wonin
gen. Maar weer wel in een kasteel
of een museum. Als je de kans
kreeg. En dat tweede glas was voor
een vriend die zelf die avond niet
mee kon. „D'r had geen haan naar
gekraaid, als die goorling z'n poten
had kunnen thuishouden."
De „goorling" verklaarde onder
ede, dat hem de vreemde welving
van de buste was opgevallen en dat
hij derhalve een onderzoek had wil
len instellen.
„O, bennu soms kuikensexer?" in
terrumpeerde verdachte nummer
één.
N GO E D E
INRUILWAGEN?
„Mond dicht", beval de rechter,
volgens de getuigenverklaringen had
u andere bedoelingen. Is het uw ge
woonte meisjes in uw zaak lastig te
vallen?"
„Hemeltje nee", antwoordde de
exploitant, die nog pijnlijk over zijn
kaken wreef waarin het aantal tan
den zichtbaar en hoorbaar was terug
gelopen. „Dan zouden m'n klanten
niet terugkomen."
„Er zijn enkele getuigen hier, die
wel anders verklaren!"
„Dan heb ik ze zeker ook moeten
fouilleren op bierglazen of asbak
ken."
„Erkent u deze jongeman zo ge
slagen te hebben, dat er een gias
onder zijn kleding door brak, dat u
hem toen slaande en schoppende
naar de keuken hebt gejaagd en
hem daar met geweld in een stoel
hebt gestompt?"
„Ik heb hem verzocht het andere
glas naar de keuken te brengen
Op de publieke tribune ging een
gejoel op van een aantal jongelie
den, die op dat moment allemaal
naar de getuigenbank wilden op
dringen. Een buffetjuffrouw kwam
verklaren, dat er elke week tiental
len glazen verdwenen en dat de
baas er af en toe eentje ontdekte.
Maar hij sloeg nooit.
„Hoe hield hij deze knaap dan in
bedwang in de keuken?"
De deurwaarder moest er bij ko
men, om haar te laten demonstreren
hoe voorzichtig haar meneer de ge
stalte in de stoel op zijn plaats had
gehouden.
„Een storm in een glas water"
vond de officier en hij eiste 50,
boete van de knaap wegens diefstal
en 25,van de hotelier voor diens
hardhandigheid. De raadsman van
de exploitant voerde aan, dat de op
zettelijkheid aan de klap of klappen
ontbrak en verzocht om ontslag van
rechtsvervolging. En mocht de poli
tierechter daar anders over oordelen,
dan was er sprake geweest van
noodweer-exces, omdat de jongeman
zich niet had laten fouilleren, maar
begon te slaan. Daarop had de eige
naar een klap terug gegeven.
„Een doodklap", riep de knaap, „ik
heb er zes weken mee in het zieken
huis opgeknapt." „Mot je maar geen
glazen bustehouder meer dragen",
vond de ander.
Het werd 100,boete voor de
caféhouder en 50,voor de gla-
zendief.
PATRONAAT EN
JEUGDDRUMBAND
Door omstandigheden is het pa
tronaat het afgelopen weekend ge
sloten geweest. Dit weekend is er
weer gewoon groepsbijeenkomst op
de normale tijden.
Zondagmorgen houden wij de
normale huis-aan-huis-kollektc. Wij
hopen dat ieder zijn medewerking
verleent, zodat alles vlot verloopt.
Op 2e kerstdag houden wij onze
traditionele kerstviering bij de zus
ters van St. Jozef om 9 uur. Zorg
op tijd te komen en laten we er ge
zamenlijk een mooie Kerst van ma
ken.
ZILVEREN JUBILARIS BIJ P.T.T.
Op zaterdag 30 december zal chauf-
feurf-besteller I Jac. Philipsen, de
dag herdenken, dat hij 25 jaar in
dienst is bij de Posterijen te Venray.
Ongetwijfeld zal het deze sympa
thieke, voor velen niet onbekende
besteller, deze dag niet aan de nodi
ge belangstelling ontbreken.
Naast de officiële hulde welke van
PTT-zijde zal plaatsvinden, zal "er
te zijne huize, Pr. Beatrixstraat 14,
receptie worden gehouden tussen 2
3 uur n.m.
ONTEIGENING?
vraagt kosteloos
inlichtingen bij
F. HOLLEMAN
Onteigenings-adviezen.
Breda, Ignatiusstr. 42a
telefoon 01600-41754