Gemeenteraad Venray vergaderde hoge belastingen hoge uitgaven ROYAL ALBERT ~%o$$ara$e. WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Cw9 VRIJDAG 22 DECEMBER 1967 No. 51 ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 12 ct p. mm. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL 2.(buiten Venroy 2.25) Wethouder Janssen en het raadslid Jaegers ontbraken op het ap pèl toen dinsdagavond Burgemeester mr. Custers de, wat hy noemde, voornaamste raadsvergadering van het jaar opende. Het werd in ieder geval de langste, want ook woensdagavond moes ten de leden nog terugkomen, zoveel was er te zeggen over de be groting 1968, die ditmaal in openbare zitting aan de orde kwam. In dit verslag beperken we ons tot de overige punten van deze raadsvergadering. Verslagen over de begrotingsbespreking vindt U elders VERBOUW GEMEENTEHUIS Bij de vaststelling van de notulen kwam VERMEULEN nog even terug op wat in de vorige vergadering ge zegd was over de verbouw van het gemeentehuis. Als men de bestaan de passage op de hoek Hofstraat- Grotestraat dichtbouwt, zo had deze spreker gesteld, dan is het misschien mogelijk de trottoir aldaar wat te verbreden zodat men ook met een kinderwagen e.d. daar nog passeren kan. Nu vroeg VERMEULEN of men al bekeken had of dat mogelijk was. De VOORZITTER vertelde dat men nog a.n het passen en meten is. STRAATVERLICHTING OOSTRUM Bij de ingekomen stukken bleek dat Ged. Staten hun goedkeuring gehecht hebben aan de uitbreiding van de straatverlichting in Oostrum. FLEURKENS bracht dank voor de vlotte „bediening". WELSTANDSCOMMISSIE Pater Briels heeft reeds eerder als voorzitter van de Welstandscommis sie bedankt en nu heeft de heer van Dongen, na 16 jaren, de Welstands commissie verlaten. Indertijd bij het vertrek van Pater Briels heeft men al een wijziging in de commissie doorgevoerd in die zin dat men vier deskundigen koos, waarvan er tel kens drie vergaderden en een dien de als plaatsvervanger. Nu wil men even goed nog vier houden, waarvan er telkens twee vergaderen, terwijl als voorzitter gaat fungeren de bur gemeester of een van de wethou ders. Daardoor heeft het gemeente bestuur een wat grotere inbreng in de commissie. Allereerst had de raad zich over deze nieuwe werkwijze uit te spre ken, waarna dan de opvolger van de heer van Dongen gekozen zou wor den. Al is deze opzet dan schijnbaar weer in commissievergaderingen voorbereid en besproken, ditmaal had de raad er schijnbaar behoefte aan om ook in het openbaar hier over eens wat meer te zeggen. En daaruit bleek dat men allerminst te spreken was over de communicatie tussen deze commissie en de mensen die er mee te maken hebben of krij gen. VERMEULEN hoopte tenminste maar dat deze commissie die com municatiestoornis op zou heffen. De VOORZITTER verzekerde dat ook dat punt de aandacht van die commissie heeft. BARTELS vond het niet juist dat de burgemeester voorzitter van de OOK VOOR GESCHENKEN ENGELS PORSELEIN commissie werd. Die heeft het toch al druk genoeg, aldus dit raadslid, die liever zag dat deze taak werd ondergebracht in de portefeuille van de wethouder van Openbare Wer ken. Dan heeft men tenminste de zekerheid dat er een bepaalde con- tinuiteit blijft bestaan. De VOORZITTER vertelde dat juist om soepel te kunnen werken men deze taak niet in een van de portefeuilles heeft ondergebracht. In de praktijk zal de genoemde wet houder wel de meeste tijd voor voorzitter „spelen", maar is die er niet dan moet een ander zijn plaats in kunnen nemen. TIMMERMANS vond de hele op zet verkeerd. Hier staan deskundi gen en ambtenaren tegenover de burger, die op zo'n manier wel erg in de hoek gedrukt wordt. Hij had liever gezien dat men een soort ver trouwensman van de burgerij in de commissie koos, die ook eens wijzen kon op de belangen van de burgerij, zodat het niet meer voorkomt dat een bouw-aanvrage twintig-dertig keren in deze commissie moet ko men. De VOORZITTER kon deze hele zienswijze niet onderschrijven. De welstandscommissie is er inderdaad om de estetische eisen te beoorde len en om te kijken of aan de bouw voorschriften wordt voldaan. Men mag verwachten dat een opdracht gever eerst kennis neemt van die voorschriften voordat hij met plan nen komt. Dat eist dus behoorlijk vooroverleg. Is dat er, dan blijkt uit de prak tijk dat de meeste gevallen gunstig beoordeeld worden. In 1966 had de commissie liefst 630 bouwaanvragen te bekijken. 90 procent werd hiervan goedgekeurd, 10 procent afgekeurd. Tegenover het provinciaal gemid delde van 83 en 17 procent slaat Venray dus geen slecht figuur. Hij kan er in komen ,dat iemand, die bouwen wil, dat zo goedkoop moge lijk tracht te doen, maar hij moet aan bepaalde eisen nu eenmaal vol doen. Laat hij zich daarvan tijdig genoeg op de hoogte stellen, zo was zijn advies, dan zal het wel gaan. Ook voor de benoeming van een vertrouwensman voelde hij weinig, want wie is dat en waar haalt men hem vandaan? VAN VALKENGOED wees, er op dat de voorzitter in feite toch ge kozen is door de burgerij als haar vertrouwensman, waarmede dus aan TIMMERMANS eis voldaan is. Die bleek helemaal niet voldaan, want ook de door de voorzitter genoemde percentages zegden hem nog niets. Hoe dikwijls waren de plannen op nieuw bekeken moeten worden, hoe dikwijls zijn de mensen daarvoor te rug moeten komen. Hij bleef er bij dat de burger in deze commissie te weinig inspraak heeft en dat zij te ambtelijk en te deskundig is opge zet. EMONTS meende dat de schoen ergens anders wringt. Het is in het verleden te veel voorgekomen, dat een bouwaanvrage afgekeurd werd, zonder dat daar nu bij gezegd werd, waarom die aanvrage niet juist is of wat daar nu wel aan mankeert. Dat wekt wrevel. De VOORZITTER gaf zulks ge deeltelijk toe, maar wees er weer op dat vooroverleg, voordat men bouw plannen gaat maken, dus ook drin gend noodzakelijk is. DE BRUYN had alle begrip voor de moeilijke taak van deze com missie, maar vroeg zich af of bij het bekijken van de estetische eisen en de bouwvoorschriften ook wel vol doende de economische belangen van de indiener in de gaten werden ge houden. De VOORZITTER meende van wel, als dat tenminste niet betekent dat men maar raak bouwt en een en ander zo goedkoop mogelijk opzet. JENNISKENS wilde nu wel eens precies weten wat nu feitelijk die commissie in de melk heeft te brok kelen. Wie neemt nu de beslissing B. en W. of deze commissie, die z.i. was en blijft een adviescommissie. Dan verhindert B. en W. toch niets om beslissingen te nemen tegen de adviezen van deze commissie? zo vroeg hij. De VOORZITTER riep hem snel een halt toe. Inderdaad is deze commissie een adviescommissie. Maar wat heeft het voor zin, als men een commissie van deskundi gen bijeenroept om iets te beoorde len, maar zich later van dat advies niets aantrekt. Dan hoeft men geen commissie te benoemen. Deze com missie bekijkt in de praktijk namens B. en W. de bouwaanvragen. Gaat ze er niet mee akkoord, dan zal in de meeste gevallen B. en W. dat ad vies volgen. Het zijn deskundigen, wier oordeel men zo maar niet even naast zich neer kan leggen. Nu is het best mogelijk dat iemand met een bepaalde afwijzing niet akkoord gaat, maar dan kan hij wel degelijk in beroep gaan. B. en W. halen dan deskundigen van het Limburgse Welstandstoezicht er bij en op hun nader advies wordt dan dat beroep opnieuw behandelt. De burger is dus beslist niet „rechteloos". BETER KONTAKT MAAS hoopte alleen maar dat deze nieuwe manier van werken de zaak vlotter zou doen verlopen, ter wijl BARTELS vroeg of aspirant bouwers niet via een of andere cir culaire precies verteld zou worden wat zij moeten doen en waar ze zich aan te houden hebben. Dit laatste, aldus de VOORZITTER, is wel zeer moeilijk, omdat de situatie voor ieder bouwwerk verschillend is. Hij zag liever een gesprek vooraf, dan weet principaal en architect precies waaraan ze hebben te voldoen. ALBERT HEYN MEVR. RUTEN had dat eens alle maal aangehoord en had ook ge hoord wat de taak van die commis sie is. Alleen blijft dan haar vraag hoe het estetische te verantwoorden is, dat op de Markt Albert Heyn een dergelijk bouwwerk mag plaatsen. Deze architectuur, hoe mooi op zich ook, slaat hier als de bekende tang op het bekende varken, hoe is dat nu te rijmen? TIMMERMANS wees in dit ver band op een nieuw gebouwd huis in Ysselsteyn, waarvan men hetzelfde kon zeggen. De VOORZITTER stelde dat men over estecia de meest uiteenlopende meningen kan hebben. Over het ge bouw van Albert Heyn heeft de wel standscommissie en de stedebouw- kundige zich gebogen, ook al omdat hier inderdaad van moderne archi tectuur gesproken kan worden, die naast reeds bestaande panden een uitschieter is. Maar die bestaande panden hebben geen historische waarde en moet men dan een nieuw gebouw toch maar aanpassen aan die andere, oudere gebouwen? Deze markt met de doorbraak in de hoek gaat veranderen en er komt veel nieuwbouw. Kan men dan als eis stellen dat die nieuwbouw allemaal weer aangepast moet worden aan het bestaande? De deskundigen wa ren van oordeel dat hier het nieu we zijn kans moet hebben. Voila, dat is nu gebeurd TIMMERMANS was niet op ande re gedachten te brengen en tekende aan dat hij tegen de nieuwe samen stelling en werkwijze was van deze commissie. Twee stemmingen waren nodig om een plaatsvervanger van de heer van Dongen te vinden. Het werd ir. Magis uit Helmond. GRONDRUIL ESSO Ten behoeve van de doortrekking van de Zuidsingel is het nodig dat aan de Leunseweg 333 m2 grond wordt teruggekocht van ESSO Ne derland N.V. Die krijgt daarvoor 302 m2 elders terug. Een en ander gaat met gesloten beurzen, alleen behoudt de gemeente op dat laatste stuk het recht om er een persleiding in te houden. De raad had er vrede AFWERKING ZWEMBAD Voor de afwerking van het zwem bad is het volgende verlanglijstje opgesteld: Openluchtbad 1. aanbrengen van beplanting op de zonneweide 30.000, 2. inrichting speelweide met banken klimwerktuigen en afvalbakken 5.700 3. uitbreiding van de rijwiel- rekken 1.500, 4. bescherming van de bronpomp en verwarming daarvan 350, 5. wijziging tegelpad naar zonne weide langs terras 800, 6. geluidsinstallatie 4.500, Binnenbad 7. verlichting toegangsweg en parkeertererin 26.063, 8. verplaatsing telefoon met aan brengen serie-installatie 400,— 9. inrichting kantoor, hal en overige ruimten, met aan schaffing hulpmaterieel 7.500, 10. aanbrengen voorzieningen voor noodverlichting 4.000, 11. geluidsinstallatie 1.500, 12. nog uit te voeren graaf werk 1.000, Totaal 40.463,— B. en W. vroegen toestemming om waar mogelijk voor deze bedragen subsidies aan te vragen en de rest uit de gemeentekas te kunnen finan cieren. VERMEULEN wilde wel zeggen dat de Commissie van Openbare Werken wel geschrokken was van dit lijstje. Hij wees er op dat alsnog zal bekeken worden of die planning niet wat goedkoper in eigen beheer kan gebeuren. TIMMERMANS vroeg of men soms palmen uit Mallorca ging ha len, zo hoog leek hem dat bedrag voor die beplanting, terwijl MEVR. RUTTEN dan wel eens precies wil de weten wat B. en W. zich nu voor stellen met die post te doen. De VOORZITTER vertelde, dat men bekijken zal of een en ander per inschrijving, dus door tuinaan- legbedrijven kan vastgesteld worden terwijl daarnaast ook bekeken zal worden, wat het in eigen beheer gaat kosten, en tenslote zal bekeken worden of een en ander niet in GSW verband „versierd" kan worden. Na deze uiteenzetting ging de raad akkoord met dit verlanglijstje. VUILNISBELTEN Hoewel Ged. Staten reeds toe stemming verleend hebben om een vuilnisstortplaats op te richten in het Venrays Broek en in Ysselsteyn, moet toch opnieuw bij dat College toestemming hiervoor gevraagd wor den ingevolge de Hinderwet. Of de raad zulks maar even wilde doen VERMEULEN verzuchtte: waarom gemakkelijk, als het moeilijk kan. In ieder geval is de vuilnisbelt in het Venrays Broek er al en wat er ger is daarmede gaat een stukje na tuur verloren, dat uniek is, aldus de ze spreker. Er is indertijd in de Commissie van Openbare Werken gezegd dat hier beplanting zal komen, maar daarvan had hij in de stukken niets teruggezien. Toch wilde hij die be lofte vastgelegd hebben. Ook TIMMERMANS betreurde het dat hier een stuk Venrayse flo ra en fauna verloren gaat en onher stelbaar wordt vernield De VOORZITTER wees er op dat de vuilnisbelt in Venrays Broek niet zo maar uit de lucht is komen val len. Daar is in de plancommissie uitvoerig en lang over gesproken en hoewel men ook niet van harte voor het Venrays Broek heeft gestemd, was er geen alternatief. Het vuilnis moet ergens heen en er is geen an dere plaats als het Broek. Natuur lijk wordt ook deze nieuwe vuil nisbelt beplant, maar alleen moet eerst eens bekeken worden hoe en waarmede. Daarover hoort men la ter beslist meer. Datzelfde geldt voor de belt in YsselsteynToen ging de raad zonder meer akkoord met deze twee nieuwe stortplaatsen. AANKOOP PAND GOUMANS De raad ging akkoord met de aan koop van het pand Hoenderstraat 9 van A. Goumans ter verwezenlij king van het centrumplan. Een en ander gaat 28.885,kosten en de raad gaf meteen toestemming aan deze verkoper 383 m2 bouwgrond te verkopen in West voor 30,per m2. DE BRUYN vroeg de mening van B. en W. of hiervoor gauw krediet beschikbaar zal komen. Des VOORZITTER was optimis tisch, want na aftrek van de grond- verkoop behoeft de gemeente slechts 17.000,uit te geven. En voor zulk een bedrag, komt wel krediet. Na tuurlijk wordt wel voor het volle pond subsidie aangevraagd. DOORTREKKING GASSTRAAT Men hoopt in 1968 te kunnen ko men tot verwezenlijking van de doortrekking van de Beekweg over en naast de bestaande Gasstraat. Hoewel met de betrokkenen al druk onderhandeld wordt is het toch no dig dat een onteigeningsprocedure wordt begonnen om later niet het risico te lopen dat het werk stag neert omdat de een of ander dan zijn grond of opstallen niet wil afstaan. Ook deze doortrekking zal uiteinde lijk ooit een tweebaansweg moeten worden, ondanks he£ feit dat nu eerst een eenbaansweg gemaakt wordt. Daarom zal nu reeds gepoogd worden de gronden voor die twee- baans weg in handen te krijgen, zo dat men later weer niet moet gaan onderhandelen. PONJEE kon daar vrede mee heb ben, maar vroeg of men voor die „bredere" aankoop ook 95 procent subsidie krijgt van het Rijk. „Neen" aldus de VOORZITTER, „deze 95 procent zijn alleen toegezegd voor ALGEMENE FINANCIËLE BESCHOUWINGEN De manier waarop de gemeenteraad de begroting 1968 behandeld heeft, schynt toch weer meerdere leden niet te bevallen. Sinds enkele jaren is het gebruik, dat de raad in twee helften ge splitst in besloten bijeenkomsten de begroting bespreekt. Hier van wordt verslag gemaakt en op basis van dit verslag, dat tevens het antwoord inhoudt van B. en W. op de intussen gerezen vra gen, komt dan de begroting in openbare behandeling. Dat was dan afgelopen dinsdag en woensdag. Zowel DE BRUYN als BAR TELS en TIMMERMANS lieten duidelijk merken dat zij voor het komende jaar een andere procedure wensen. Minder formeel en meer openbaar, zoals TIMMERMANS zei. Hoe dat zal bekeken worden als B. en W. met de fractievoorzitters zal vergaderen in het zgn. senioren-convent. Maar dit jaar werd dus nog op de oude basis gewerkt, namelijk n.a.v. het verslag van de afdelingsverga deringen ONZEKERE TOEKOMST DE BRUYN beet de spits af bij deze begrotingsbehandeling. Hij kon- stateerde dat hij allé vreugde om het sluitend zijn van de begroting toch wel heel weinig overblijft voor onvoorziene uitgaven. Dat geeft al zorgen. Van de andere kant spreekt de regering over het afschaffen van de vermakelijkheidsbelasting en het invoeren van een belasting op on roerend goed. Houdt dat in, dat de gemeenten op de een of andere ma nier meer zelfstandigheid krijgen op het gebied van de financiën? Dat zijn allemaal vraagtekens, die om oplossing vragen, want z.i. heeft de gemeente de grenzen bereikt van haar eigen belastingsmogelijkheden. Men kan de beurs van Venrays bur gerij niet zwaarder belasten. Dat houdt in dat men de uitgaven zeer kritisch moet bekijken en men zich bijv. af moet vragen of men bepaal de subsidies niet moet laten vallen. Wat de in te voeren belasting op onroerend goed betreft, zou hij voor stander zijn, als alle gemeenten bij de Minister zouden aandringen dat niet alleen de bezitters, doch ook de gebruikers, huurders en pachters hierin hun aandeel zouden moeten leveren. De VOORZITTER bevestigde dat inderdaad de uitgaven in het ko mende jaar stevig in de gaten ge houden moeten worden. Ook z.i. heeft de gemeente haar top bereikt wat betreft eigen belastingheffing. Daarom dus ook geen nieuwe voor stellen in die zin. Van de andere kant geeft deze top aanleiding om de overheid er op te wijzen, dat Venray zelf al het jnogelijke gedaan heeft. Wat er voor de vermakelijkheidsbe lasting in de plaats komt en of de belasting op onroerend goed zal worden ingevoerd, moeten we af wachten. Maar 't is wel goed, daar mede toch ergens rekening te hou den. Inderdaad vond ook hij de sug gestie om naast de bezitters ook de gebruikers aan te slaan redelijk en in die zin zal advies gegeven wor den. TE STATISCH? BARTELS vond dat de financiële armslag voor het gemeentebestuur te klein is om een goed dynamisch beleid te kunnen voeren. We hebben inderdaad, aldus deze spreker 9 ton meer gekregen, maar weten nog niet of er nog iets komt uit de speciale pot voor kleine stedelijke gemeen ten, weten niet wat de wet uitkering wegen zal opleveren en hoe de sub sidieregeling uit gaan vallen voor 't centrumplan. Zo wordt men tot een z.i. te statisch beleid gedwongen Daarbij is de belastingdruk in Venray zeer hoog, wat z.i. al geleid heeft dat mensen in Deurne en Wanssum gaan wonen. Dat alles in een gemeente, die als DAG EN NACHT TRUCK-SERVICE de een-baans doortrekking. Men zal echter proberen ook de tweede baan op die manier gefinancierd te krij gen." VERMEULEN drong aan dat on danks deze onteigening als stok ach ter de deur toch eerlijk en open hartig met de mensen onderhandeld zal worden. „Dat gebeurt altijd", aldus de VOORZITTER, die nogmaals* be klemtoonde dat een en ander slechts gebeurt omdat de tijd dringt. De raad keurde het begin van de onteigeningsprocedure goed en greep toen naar de begrotingsstukken, maar daarover leest U elders meer. ontwikkelingskern zelf nog volop in ontwikkeling is. Hij hoopte dat Pro vincie en Regering een open oog zou blijven hebben voor de betekenis van Venray en zouden zorgen voor meer armslag. De VOORZITTER was het niet helemaal met spreker eens. Er is in het verleden, ondanks vele moeilijk heden, veel bereikt. Dat kon alleen door een dynamisch beleid. Een be leid dat men moet trachten door te zetten, daarbij rekening houdend niet alleen met eigen financiën, doch ook met die van provincie en rijk. Als ontwikkelingskern mag Venray beslist niet klagen. Andere gelijk soortige gemeenten, die niet als zo danig zijn aangewezen, hebben lang die mogelijkheden niet gehad, die Venray gekregen heeft en aange pakt heeft. We moeten ook pogen die ontwikkeling in de toekomst door te zetten, waarbij we moeten trachten de verantwoordelijke in stanties duidelijk te maken dat we als ontwikkelingskem zodanig uit ons oude pakje zijn gegroeid, dat we onmogelijk zelf een hele nieuwe uit zet kunnen betalen. We moeten dan kunnen aantonen, dat we zelf ons deel daaraan bijdragen via gemeen telijke belastingen en door zo zuinig mogelijk om te springen met de uit gaven. Dat deze belastingen dusda nig zijn, dat daardoor mensen naar andere gemeenten trekken, beliefde hij niet te geloven. Natuurlijk had ook B. en W. liever dat men wist of er nog iets komt uit het potje voor stedelijke kernen en wat we precies krijgen volgens de wet uitkering wegen, maar ondanks dat kan men zeker voor 1968 niet een statisch be leid verwachten. Hoe het verder met 's lands financiën zal gaan en wat de toekomst verder brengt, zullen we allemaal moeten afwachten. Zon der dat te weten kan reeds nu al ge zegd worden dat we beslist niet staan voor 7 vette jaren, maar dat hoeft toch ook weer niet te beteke nen dat we nu al te pessimistisch de toekomst ingaan. AUTOBUSDIENST De autobusdienst VenrayStation kost de gemeente nog altijd 27.300 per jaar. TIMMERMANS vroeg zich af of daarvan niet een deel terug te halen is uit een verhoging van de tarieven. Dé VOORZITTER vertelde, dat de Rijksverkeersinspectie van oordeel is, dat de tarieven niet te laag zijn en vreesde dat men door tariefsver hoging het paard achter de wagen gaat spannen. Z.i. is het beter zich af te vragen of er niet iets af kan van de lasten. Daarom heeft men 'n gespecificeerde kostenopgaaf aange vraagd bij Garage van Ham en een ander bedrijf en die wil men eens ter advisering voorleggen aan de Rijksverkeersinspectie. Wellicht dat daarin wat „muziek" zit, maar dat hoort men dan wel in januari a.s. PERSONELE BELASTING BARTELS vond de personele be lasting een onredelijke belasting, omdat ze een heffing is op de wijze waarop men een bepaald gedeelte van zijn inkomen besteedt, namelijk door het aankopen van meubels. Maar bij die aankoop betaalt men o.m. al omzetbelasting, zodat men voor hetzelfde object meerdere be lasting moet betalen. De VOORZITTER wees er op dat deze belasting niet een gemeentelij ke belasting is, al heeft die daaruit haar inkomsten. Ze is vastgesteld door de Staten-Generaal en de op merkingen horen dus daar thuis. Voor de gemeente is alleen van belang dat deze belasting zowel in opcenten als in hoofdsom, de enige belasting is, die ook van bewoners van huurwoningen een bijdrage vor dert, die rechtstreeks ten goede komt aan de gemeentekas. Daar be woners van huurwonignen ook be lang hebben bij vele voorzieningen, die de gemeente treft, kan men dus moeilijk op dat punt van onredelijk praten. Dat vond TIMMERMANS ook, die echter er wel op wees, dat de gemeenteklassificatie in deze be lasting voor Venray onvoldoende is.

Peel en Maas | 1967 | | pagina 17