Gemeenteraad Venray
vergaderde
hoge belastingen
hoge uitgaven
ROYAL
ALBERT
~%o$$ara$e.
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Cw9
VRIJDAG 22 DECEMBER 1967 No. 51
ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 12 ct p. mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL 2.(buiten Venroy 2.25)
Wethouder Janssen en het raadslid Jaegers ontbraken op het ap
pèl toen dinsdagavond Burgemeester mr. Custers de, wat hy
noemde, voornaamste raadsvergadering van het jaar opende. Het
werd in ieder geval de langste, want ook woensdagavond moes
ten de leden nog terugkomen, zoveel was er te zeggen over de be
groting 1968, die ditmaal in openbare zitting aan de orde kwam. In
dit verslag beperken we ons tot de overige punten van deze
raadsvergadering. Verslagen over de begrotingsbespreking vindt U
elders
VERBOUW GEMEENTEHUIS
Bij de vaststelling van de notulen
kwam VERMEULEN nog even terug
op wat in de vorige vergadering ge
zegd was over de verbouw van het
gemeentehuis. Als men de bestaan
de passage op de hoek Hofstraat-
Grotestraat dichtbouwt, zo had deze
spreker gesteld, dan is het misschien
mogelijk de trottoir aldaar wat te
verbreden zodat men ook met een
kinderwagen e.d. daar nog passeren
kan. Nu vroeg VERMEULEN of men
al bekeken had of dat mogelijk was.
De VOORZITTER vertelde dat
men nog a.n het passen en meten is.
STRAATVERLICHTING OOSTRUM
Bij de ingekomen stukken bleek
dat Ged. Staten hun goedkeuring
gehecht hebben aan de uitbreiding
van de straatverlichting in Oostrum.
FLEURKENS bracht dank voor
de vlotte „bediening".
WELSTANDSCOMMISSIE
Pater Briels heeft reeds eerder als
voorzitter van de Welstandscommis
sie bedankt en nu heeft de heer van
Dongen, na 16 jaren, de Welstands
commissie verlaten. Indertijd bij het
vertrek van Pater Briels heeft men
al een wijziging in de commissie
doorgevoerd in die zin dat men vier
deskundigen koos, waarvan er tel
kens drie vergaderden en een dien
de als plaatsvervanger. Nu wil men
even goed nog vier houden, waarvan
er telkens twee vergaderen, terwijl
als voorzitter gaat fungeren de bur
gemeester of een van de wethou
ders. Daardoor heeft het gemeente
bestuur een wat grotere inbreng in
de commissie.
Allereerst had de raad zich over
deze nieuwe werkwijze uit te spre
ken, waarna dan de opvolger van de
heer van Dongen gekozen zou wor
den.
Al is deze opzet dan schijnbaar
weer in commissievergaderingen
voorbereid en besproken, ditmaal
had de raad er schijnbaar behoefte
aan om ook in het openbaar hier
over eens wat meer te zeggen. En
daaruit bleek dat men allerminst te
spreken was over de communicatie
tussen deze commissie en de mensen
die er mee te maken hebben of krij
gen.
VERMEULEN hoopte tenminste
maar dat deze commissie die com
municatiestoornis op zou heffen.
De VOORZITTER verzekerde dat
ook dat punt de aandacht van die
commissie heeft.
BARTELS vond het niet juist dat
de burgemeester voorzitter van de
OOK VOOR
GESCHENKEN
ENGELS PORSELEIN
commissie werd. Die heeft het toch
al druk genoeg, aldus dit raadslid,
die liever zag dat deze taak werd
ondergebracht in de portefeuille van
de wethouder van Openbare Wer
ken. Dan heeft men tenminste de
zekerheid dat er een bepaalde con-
tinuiteit blijft bestaan.
De VOORZITTER vertelde dat
juist om soepel te kunnen werken
men deze taak niet in een van de
portefeuilles heeft ondergebracht. In
de praktijk zal de genoemde wet
houder wel de meeste tijd voor
voorzitter „spelen", maar is die er
niet dan moet een ander zijn plaats
in kunnen nemen.
TIMMERMANS vond de hele op
zet verkeerd. Hier staan deskundi
gen en ambtenaren tegenover de
burger, die op zo'n manier wel erg
in de hoek gedrukt wordt. Hij had
liever gezien dat men een soort ver
trouwensman van de burgerij in de
commissie koos, die ook eens wijzen
kon op de belangen van de burgerij,
zodat het niet meer voorkomt dat
een bouw-aanvrage twintig-dertig
keren in deze commissie moet ko
men.
De VOORZITTER kon deze hele
zienswijze niet onderschrijven. De
welstandscommissie is er inderdaad
om de estetische eisen te beoorde
len en om te kijken of aan de bouw
voorschriften wordt voldaan. Men
mag verwachten dat een opdracht
gever eerst kennis neemt van die
voorschriften voordat hij met plan
nen komt. Dat eist dus behoorlijk
vooroverleg.
Is dat er, dan blijkt uit de prak
tijk dat de meeste gevallen gunstig
beoordeeld worden. In 1966 had de
commissie liefst 630 bouwaanvragen
te bekijken. 90 procent werd hiervan
goedgekeurd, 10 procent afgekeurd.
Tegenover het provinciaal gemid
delde van 83 en 17 procent slaat
Venray dus geen slecht figuur. Hij
kan er in komen ,dat iemand, die
bouwen wil, dat zo goedkoop moge
lijk tracht te doen, maar hij moet
aan bepaalde eisen nu eenmaal vol
doen. Laat hij zich daarvan tijdig
genoeg op de hoogte stellen, zo was
zijn advies, dan zal het wel gaan.
Ook voor de benoeming van een
vertrouwensman voelde hij weinig,
want wie is dat en waar haalt men
hem vandaan?
VAN VALKENGOED wees, er op
dat de voorzitter in feite toch ge
kozen is door de burgerij als haar
vertrouwensman, waarmede dus aan
TIMMERMANS eis voldaan is. Die
bleek helemaal niet voldaan, want
ook de door de voorzitter genoemde
percentages zegden hem nog niets.
Hoe dikwijls waren de plannen op
nieuw bekeken moeten worden, hoe
dikwijls zijn de mensen daarvoor te
rug moeten komen. Hij bleef er bij
dat de burger in deze commissie te
weinig inspraak heeft en dat zij te
ambtelijk en te deskundig is opge
zet.
EMONTS meende dat de schoen
ergens anders wringt. Het is in het
verleden te veel voorgekomen, dat
een bouwaanvrage afgekeurd werd,
zonder dat daar nu bij gezegd werd,
waarom die aanvrage niet juist is of
wat daar nu wel aan mankeert. Dat
wekt wrevel.
De VOORZITTER gaf zulks ge
deeltelijk toe, maar wees er weer op
dat vooroverleg, voordat men bouw
plannen gaat maken, dus ook drin
gend noodzakelijk is.
DE BRUYN had alle begrip voor
de moeilijke taak van deze com
missie, maar vroeg zich af of bij het
bekijken van de estetische eisen en
de bouwvoorschriften ook wel vol
doende de economische belangen van
de indiener in de gaten werden ge
houden.
De VOORZITTER meende van
wel, als dat tenminste niet betekent
dat men maar raak bouwt en een en
ander zo goedkoop mogelijk opzet.
JENNISKENS wilde nu wel eens
precies weten wat nu feitelijk die
commissie in de melk heeft te brok
kelen. Wie neemt nu de beslissing
B. en W. of deze commissie, die z.i.
was en blijft een adviescommissie.
Dan verhindert B. en W. toch niets
om beslissingen te nemen tegen de
adviezen van deze commissie? zo
vroeg hij.
De VOORZITTER riep hem snel
een halt toe. Inderdaad is deze
commissie een adviescommissie.
Maar wat heeft het voor zin, als
men een commissie van deskundi
gen bijeenroept om iets te beoorde
len, maar zich later van dat advies
niets aantrekt. Dan hoeft men geen
commissie te benoemen. Deze com
missie bekijkt in de praktijk namens
B. en W. de bouwaanvragen. Gaat
ze er niet mee akkoord, dan zal in
de meeste gevallen B. en W. dat ad
vies volgen. Het zijn deskundigen,
wier oordeel men zo maar niet even
naast zich neer kan leggen. Nu is
het best mogelijk dat iemand met
een bepaalde afwijzing niet akkoord
gaat, maar dan kan hij wel degelijk
in beroep gaan. B. en W. halen dan
deskundigen van het Limburgse
Welstandstoezicht er bij en op hun
nader advies wordt dan dat beroep
opnieuw behandelt. De burger is dus
beslist niet „rechteloos".
BETER KONTAKT
MAAS hoopte alleen maar dat
deze nieuwe manier van werken de
zaak vlotter zou doen verlopen, ter
wijl BARTELS vroeg of aspirant
bouwers niet via een of andere cir
culaire precies verteld zou worden
wat zij moeten doen en waar ze zich
aan te houden hebben. Dit laatste,
aldus de VOORZITTER, is wel zeer
moeilijk, omdat de situatie voor
ieder bouwwerk verschillend is. Hij
zag liever een gesprek vooraf, dan
weet principaal en architect precies
waaraan ze hebben te voldoen.
ALBERT HEYN
MEVR. RUTEN had dat eens alle
maal aangehoord en had ook ge
hoord wat de taak van die commis
sie is. Alleen blijft dan haar vraag
hoe het estetische te verantwoorden
is, dat op de Markt Albert Heyn een
dergelijk bouwwerk mag plaatsen.
Deze architectuur, hoe mooi op zich
ook, slaat hier als de bekende tang
op het bekende varken, hoe is dat
nu te rijmen?
TIMMERMANS wees in dit ver
band op een nieuw gebouwd huis in
Ysselsteyn, waarvan men hetzelfde
kon zeggen.
De VOORZITTER stelde dat men
over estecia de meest uiteenlopende
meningen kan hebben. Over het ge
bouw van Albert Heyn heeft de wel
standscommissie en de stedebouw-
kundige zich gebogen, ook al omdat
hier inderdaad van moderne archi
tectuur gesproken kan worden, die
naast reeds bestaande panden een
uitschieter is. Maar die bestaande
panden hebben geen historische
waarde en moet men dan een nieuw
gebouw toch maar aanpassen aan
die andere, oudere gebouwen? Deze
markt met de doorbraak in de hoek
gaat veranderen en er komt veel
nieuwbouw. Kan men dan als eis
stellen dat die nieuwbouw allemaal
weer aangepast moet worden aan
het bestaande? De deskundigen wa
ren van oordeel dat hier het nieu
we zijn kans moet hebben. Voila,
dat is nu gebeurd
TIMMERMANS was niet op ande
re gedachten te brengen en tekende
aan dat hij tegen de nieuwe samen
stelling en werkwijze was van deze
commissie.
Twee stemmingen waren nodig
om een plaatsvervanger van de heer
van Dongen te vinden. Het werd ir.
Magis uit Helmond.
GRONDRUIL ESSO
Ten behoeve van de doortrekking
van de Zuidsingel is het nodig dat
aan de Leunseweg 333 m2 grond
wordt teruggekocht van ESSO Ne
derland N.V. Die krijgt daarvoor
302 m2 elders terug. Een en ander
gaat met gesloten beurzen, alleen
behoudt de gemeente op dat laatste
stuk het recht om er een persleiding
in te houden. De raad had er vrede
AFWERKING ZWEMBAD
Voor de afwerking van het zwem
bad is het volgende verlanglijstje
opgesteld:
Openluchtbad
1. aanbrengen van beplanting op de
zonneweide 30.000,
2. inrichting speelweide met banken
klimwerktuigen en afvalbakken
5.700
3. uitbreiding van de rijwiel-
rekken 1.500,
4. bescherming van de bronpomp
en verwarming daarvan 350,
5. wijziging tegelpad naar zonne
weide langs terras 800,
6. geluidsinstallatie 4.500,
Binnenbad
7. verlichting toegangsweg en
parkeertererin 26.063,
8. verplaatsing telefoon met aan
brengen serie-installatie 400,—
9. inrichting kantoor, hal en
overige ruimten, met aan
schaffing hulpmaterieel 7.500,
10. aanbrengen voorzieningen voor
noodverlichting 4.000,
11. geluidsinstallatie 1.500,
12. nog uit te voeren graaf
werk 1.000,
Totaal 40.463,—
B. en W. vroegen toestemming om
waar mogelijk voor deze bedragen
subsidies aan te vragen en de rest
uit de gemeentekas te kunnen finan
cieren.
VERMEULEN wilde wel zeggen
dat de Commissie van Openbare
Werken wel geschrokken was van
dit lijstje. Hij wees er op dat alsnog
zal bekeken worden of die planning
niet wat goedkoper in eigen beheer
kan gebeuren.
TIMMERMANS vroeg of men
soms palmen uit Mallorca ging ha
len, zo hoog leek hem dat bedrag
voor die beplanting, terwijl MEVR.
RUTTEN dan wel eens precies wil
de weten wat B. en W. zich nu voor
stellen met die post te doen.
De VOORZITTER vertelde, dat
men bekijken zal of een en ander
per inschrijving, dus door tuinaan-
legbedrijven kan vastgesteld worden
terwijl daarnaast ook bekeken zal
worden, wat het in eigen beheer
gaat kosten, en tenslote zal bekeken
worden of een en ander niet in GSW
verband „versierd" kan worden.
Na deze uiteenzetting ging de
raad akkoord met dit verlanglijstje.
VUILNISBELTEN
Hoewel Ged. Staten reeds toe
stemming verleend hebben om een
vuilnisstortplaats op te richten in
het Venrays Broek en in Ysselsteyn,
moet toch opnieuw bij dat College
toestemming hiervoor gevraagd wor
den ingevolge de Hinderwet. Of de
raad zulks maar even wilde doen
VERMEULEN verzuchtte: waarom
gemakkelijk, als het moeilijk kan.
In ieder geval is de vuilnisbelt in
het Venrays Broek er al en wat er
ger is daarmede gaat een stukje na
tuur verloren, dat uniek is, aldus de
ze spreker.
Er is indertijd in de Commissie
van Openbare Werken gezegd dat
hier beplanting zal komen, maar
daarvan had hij in de stukken niets
teruggezien. Toch wilde hij die be
lofte vastgelegd hebben.
Ook TIMMERMANS betreurde
het dat hier een stuk Venrayse flo
ra en fauna verloren gaat en onher
stelbaar wordt vernield
De VOORZITTER wees er op dat
de vuilnisbelt in Venrays Broek niet
zo maar uit de lucht is komen val
len. Daar is in de plancommissie
uitvoerig en lang over gesproken en
hoewel men ook niet van harte voor
het Venrays Broek heeft gestemd,
was er geen alternatief. Het vuilnis
moet ergens heen en er is geen an
dere plaats als het Broek. Natuur
lijk wordt ook deze nieuwe vuil
nisbelt beplant, maar alleen moet
eerst eens bekeken worden hoe en
waarmede. Daarover hoort men la
ter beslist meer. Datzelfde geldt
voor de belt in YsselsteynToen
ging de raad zonder meer akkoord
met deze twee nieuwe stortplaatsen.
AANKOOP PAND GOUMANS
De raad ging akkoord met de aan
koop van het pand Hoenderstraat 9
van A. Goumans ter verwezenlij
king van het centrumplan. Een en
ander gaat 28.885,kosten en de
raad gaf meteen toestemming aan
deze verkoper 383 m2 bouwgrond te
verkopen in West voor 30,per
m2.
DE BRUYN vroeg de mening van
B. en W. of hiervoor gauw krediet
beschikbaar zal komen.
Des VOORZITTER was optimis
tisch, want na aftrek van de grond-
verkoop behoeft de gemeente slechts
17.000,uit te geven. En voor zulk
een bedrag, komt wel krediet. Na
tuurlijk wordt wel voor het volle
pond subsidie aangevraagd.
DOORTREKKING GASSTRAAT
Men hoopt in 1968 te kunnen ko
men tot verwezenlijking van de
doortrekking van de Beekweg over
en naast de bestaande Gasstraat.
Hoewel met de betrokkenen al druk
onderhandeld wordt is het toch no
dig dat een onteigeningsprocedure
wordt begonnen om later niet het
risico te lopen dat het werk stag
neert omdat de een of ander dan zijn
grond of opstallen niet wil afstaan.
Ook deze doortrekking zal uiteinde
lijk ooit een tweebaansweg moeten
worden, ondanks he£ feit dat nu
eerst een eenbaansweg gemaakt
wordt. Daarom zal nu reeds gepoogd
worden de gronden voor die twee-
baans weg in handen te krijgen, zo
dat men later weer niet moet gaan
onderhandelen.
PONJEE kon daar vrede mee heb
ben, maar vroeg of men voor die
„bredere" aankoop ook 95 procent
subsidie krijgt van het Rijk. „Neen"
aldus de VOORZITTER, „deze 95
procent zijn alleen toegezegd voor
ALGEMENE FINANCIËLE
BESCHOUWINGEN
De manier waarop de gemeenteraad de begroting 1968 behandeld
heeft, schynt toch weer meerdere leden niet te bevallen. Sinds
enkele jaren is het gebruik, dat de raad in twee helften ge
splitst in besloten bijeenkomsten de begroting bespreekt. Hier
van wordt verslag gemaakt en op basis van dit verslag, dat tevens
het antwoord inhoudt van B. en W. op de intussen gerezen vra
gen, komt dan de begroting in openbare behandeling. Dat was
dan afgelopen dinsdag en woensdag. Zowel DE BRUYN als BAR
TELS en TIMMERMANS lieten duidelijk merken dat zij voor het
komende jaar een andere procedure wensen. Minder formeel en
meer openbaar, zoals TIMMERMANS zei. Hoe dat zal bekeken
worden als B. en W. met de fractievoorzitters zal vergaderen in
het zgn. senioren-convent. Maar dit jaar werd dus nog op de oude
basis gewerkt, namelijk n.a.v. het verslag van de afdelingsverga
deringen
ONZEKERE TOEKOMST
DE BRUYN beet de spits af bij
deze begrotingsbehandeling. Hij kon-
stateerde dat hij allé vreugde om
het sluitend zijn van de begroting
toch wel heel weinig overblijft voor
onvoorziene uitgaven. Dat geeft al
zorgen. Van de andere kant spreekt
de regering over het afschaffen van
de vermakelijkheidsbelasting en het
invoeren van een belasting op on
roerend goed. Houdt dat in, dat de
gemeenten op de een of andere ma
nier meer zelfstandigheid krijgen op
het gebied van de financiën? Dat
zijn allemaal vraagtekens, die om
oplossing vragen, want z.i. heeft de
gemeente de grenzen bereikt van
haar eigen belastingsmogelijkheden.
Men kan de beurs van Venrays bur
gerij niet zwaarder belasten. Dat
houdt in dat men de uitgaven zeer
kritisch moet bekijken en men zich
bijv. af moet vragen of men bepaal
de subsidies niet moet laten vallen.
Wat de in te voeren belasting op
onroerend goed betreft, zou hij voor
stander zijn, als alle gemeenten bij
de Minister zouden aandringen dat
niet alleen de bezitters, doch ook de
gebruikers, huurders en pachters
hierin hun aandeel zouden moeten
leveren.
De VOORZITTER bevestigde dat
inderdaad de uitgaven in het ko
mende jaar stevig in de gaten ge
houden moeten worden. Ook z.i.
heeft de gemeente haar top bereikt
wat betreft eigen belastingheffing.
Daarom dus ook geen nieuwe voor
stellen in die zin. Van de andere
kant geeft deze top aanleiding om de
overheid er op te wijzen, dat Venray
zelf al het jnogelijke gedaan heeft.
Wat er voor de vermakelijkheidsbe
lasting in de plaats komt en of de
belasting op onroerend goed zal
worden ingevoerd, moeten we af
wachten. Maar 't is wel goed, daar
mede toch ergens rekening te hou
den. Inderdaad vond ook hij de sug
gestie om naast de bezitters ook de
gebruikers aan te slaan redelijk en
in die zin zal advies gegeven wor
den.
TE STATISCH?
BARTELS vond dat de financiële
armslag voor het gemeentebestuur
te klein is om een goed dynamisch
beleid te kunnen voeren. We hebben
inderdaad, aldus deze spreker 9 ton
meer gekregen, maar weten nog niet
of er nog iets komt uit de speciale
pot voor kleine stedelijke gemeen
ten, weten niet wat de wet uitkering
wegen zal opleveren en hoe de sub
sidieregeling uit gaan vallen voor 't
centrumplan. Zo wordt men tot een
z.i. te statisch beleid gedwongen
Daarbij is de belastingdruk in
Venray zeer hoog, wat z.i. al geleid
heeft dat mensen in Deurne en
Wanssum gaan wonen.
Dat alles in een gemeente, die als
DAG EN NACHT
TRUCK-SERVICE
de een-baans doortrekking. Men zal
echter proberen ook de tweede baan
op die manier gefinancierd te krij
gen."
VERMEULEN drong aan dat on
danks deze onteigening als stok ach
ter de deur toch eerlijk en open
hartig met de mensen onderhandeld
zal worden.
„Dat gebeurt altijd", aldus de
VOORZITTER, die nogmaals* be
klemtoonde dat een en ander slechts
gebeurt omdat de tijd dringt.
De raad keurde het begin van de
onteigeningsprocedure goed en greep
toen naar de begrotingsstukken,
maar daarover leest U elders meer.
ontwikkelingskern zelf nog volop in
ontwikkeling is. Hij hoopte dat Pro
vincie en Regering een open oog zou
blijven hebben voor de betekenis
van Venray en zouden zorgen voor
meer armslag.
De VOORZITTER was het niet
helemaal met spreker eens. Er is in
het verleden, ondanks vele moeilijk
heden, veel bereikt. Dat kon alleen
door een dynamisch beleid. Een be
leid dat men moet trachten door te
zetten, daarbij rekening houdend
niet alleen met eigen financiën, doch
ook met die van provincie en rijk.
Als ontwikkelingskern mag Venray
beslist niet klagen. Andere gelijk
soortige gemeenten, die niet als zo
danig zijn aangewezen, hebben lang
die mogelijkheden niet gehad, die
Venray gekregen heeft en aange
pakt heeft. We moeten ook pogen
die ontwikkeling in de toekomst
door te zetten, waarbij we moeten
trachten de verantwoordelijke in
stanties duidelijk te maken dat we
als ontwikkelingskem zodanig uit
ons oude pakje zijn gegroeid, dat we
onmogelijk zelf een hele nieuwe uit
zet kunnen betalen. We moeten dan
kunnen aantonen, dat we zelf ons
deel daaraan bijdragen via gemeen
telijke belastingen en door zo zuinig
mogelijk om te springen met de uit
gaven. Dat deze belastingen dusda
nig zijn, dat daardoor mensen naar
andere gemeenten trekken, beliefde
hij niet te geloven. Natuurlijk had
ook B. en W. liever dat men wist of
er nog iets komt uit het potje voor
stedelijke kernen en wat we precies
krijgen volgens de wet uitkering
wegen, maar ondanks dat kan men
zeker voor 1968 niet een statisch be
leid verwachten. Hoe het verder met
's lands financiën zal gaan en wat
de toekomst verder brengt, zullen
we allemaal moeten afwachten. Zon
der dat te weten kan reeds nu al ge
zegd worden dat we beslist niet
staan voor 7 vette jaren, maar dat
hoeft toch ook weer niet te beteke
nen dat we nu al te pessimistisch de
toekomst ingaan.
AUTOBUSDIENST
De autobusdienst VenrayStation
kost de gemeente nog altijd 27.300
per jaar. TIMMERMANS vroeg zich
af of daarvan niet een deel terug
te halen is uit een verhoging van de
tarieven.
Dé VOORZITTER vertelde, dat de
Rijksverkeersinspectie van oordeel
is, dat de tarieven niet te laag zijn
en vreesde dat men door tariefsver
hoging het paard achter de wagen
gaat spannen. Z.i. is het beter zich
af te vragen of er niet iets af kan
van de lasten. Daarom heeft men 'n
gespecificeerde kostenopgaaf aange
vraagd bij Garage van Ham en een
ander bedrijf en die wil men eens
ter advisering voorleggen aan de
Rijksverkeersinspectie. Wellicht dat
daarin wat „muziek" zit, maar dat
hoort men dan wel in januari a.s.
PERSONELE BELASTING
BARTELS vond de personele be
lasting een onredelijke belasting,
omdat ze een heffing is op de wijze
waarop men een bepaald gedeelte
van zijn inkomen besteedt, namelijk
door het aankopen van meubels.
Maar bij die aankoop betaalt men
o.m. al omzetbelasting, zodat men
voor hetzelfde object meerdere be
lasting moet betalen.
De VOORZITTER wees er op dat
deze belasting niet een gemeentelij
ke belasting is, al heeft die daaruit
haar inkomsten. Ze is vastgesteld
door de Staten-Generaal en de op
merkingen horen dus daar thuis.
Voor de gemeente is alleen van
belang dat deze belasting zowel in
opcenten als in hoofdsom, de enige
belasting is, die ook van bewoners
van huurwoningen een bijdrage vor
dert, die rechtstreeks ten goede
komt aan de gemeentekas. Daar be
woners van huurwonignen ook be
lang hebben bij vele voorzieningen,
die de gemeente treft, kan men dus
moeilijk op dat punt van onredelijk
praten. Dat vond TIMMERMANS
ook, die echter er wel op wees, dat
de gemeenteklassificatie in deze be
lasting voor Venray onvoldoende is.