rob van I haaren een zeer grote sortering geschenken bij rob van haaren Winkels open of dicht? De nieuwe omzetbelasting t wij zorgen tm A& VRIJDAG 24 NOVEMBER 1967 No. 47 ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY WI/CCVDI AH UflflD VfCKIDAV C KI OMCTDCVCKI ADVERTÏNTIEPRIJS 12 ct p. mm. ABONNEMENTS- GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 VYCCAD L.H U V LJ V.m V C IM KM T C. IN VJIVlOl KCIVCCI PRIJS PER KWARTAAL Z- (buiten V.nroy 125] deel 1 de algemene omzet De wet op de Omzetbelasting 1968, waarvan een ontwerp bij de Tweede Kamer is ingediend, behelst een ge heel nieuwe opzet van de omzet belasting. Het doel van de belasting blijft hetzelfde als dat van de oude omzetbelasting, nl. het heffen van een belasting op het gebruiken en verbruiken van goederen en diens ten door particulieren. Dit doet men dan door ondernemers, fabrikanten en handelaren in te schakelen als onbezoldigd belastingambtenaar, door hen de belasting te heffen in de verwachting dat zij die dan weer op de consument verhalen. Tot zover lopen het bestaande en het nieuwe, voorgestelde, systeem nog parallel. De rest is geheel ver schillend, zodat met recht van een nieuwe omzetbelasting mag worden gesproken. Tot goed begrip van wat gaat volgen dient duidelijk te zijn, naam eigenlijk niet goed is. Het be treft een belasting, die niet op de omzet (zoals de inkomstenbelasting op het inkomen) doch op het par ticulier verbruik hier te lande; dit geldt voor de oude zowel als de nieuwe. De omzet van de producent of handelaar dient slechts om basis en tijdstip van de heffing te bepa len. DE OUDE O.B. In het huidige systeem wordt in principe bij iedere levering in de produktiesector 5 pet. belasting ge heven. Verwisselt een goed dus, in de loop van zijn fabricage, vier keer van eigenaar voor het de con sument bereikt, dan is er iedere keer 5 pet. aan kostprijs bij gekomen. Dit noemt men het cascadestelsel. Vrijgestelde leveringen brengen niet mee dat hetprodukt vrij van omzetbelasting wordt, doch beteke nen alleen, dat er niet nog meer om zetbelasting komt bij hetgeen bij vroegere eigenaars reeds is geheven en dat in de kostprijs van de latere eigenaars is begrepen. In beginsel is dat oude systeem zeer eenvoudig. Het is slechts inge wikkeld en moeilijk toepasbaar ge worden door de vele bijzondere ta rieven en vrijstellingen, die zowel de administraties der onbezoldigde heffers als de controle door de wel- bezoldigde heffers zeer bemoeilij ken. TWEE MATEN Een tweede nadeel is. dat het aan tal leveringen, dat zich voordoet tij dens de bewerking van grondstof tot produkt, sterk kan verschillen voor gelijke produkten. Is de gehele pro- duktieketen in handen van één gro te fabriek, dan wordt het goed wei nig of niet verhandeld voor het de consument bereikt. Zijn er verschillende kleine tus senpersonen, die ieder een deel van de bewerking verrichten, dan komt er bij iedere overdracht telkens weer een percentage van de waarde op dat moment bij de prijs. De grote fabriek kan dus daardoor veel goed koper produceren. Er zijn nog veel meer van derge lijke punten, doch nog één belang rijk nadeel zouden wij willen noe men, dat optreedt bij import en ex port. Bij export wordt de omzetbe lasting teruggegeven. Niet alleen uit een oogpunt van concurrentie met het buitenland, doch in de eerste plaats in principe, omdat de heffing alleen bedoeld is voor verbruik hier te lande. Omgekeerd wordt bij in voer omzetbelasting geheven, onge veer gelijk aan hetgeen op soortge lijke in het binnenland vervaardigde goederen reeds drukt. Ongeveer, want zoals gezegd, deze druk kan bij soortgelijke goederen sterk ver schillen. Men moet dus bij invoer en uitvoer met gemiddelden werken en deze liggen in de praktijk wat aan de lage kant. Dat bemoeilijkt dan de export en bevordert de import. Zou men ze verhogen dan zou men in strijd kunnen komen met ver dragen met andere landen en/of re presailles ontlokken van die ande ren. waar als regel ook omzetbelas ting wordt geheven. DE E.E.G. In EEG-verband zijn nu richtlij nen opgesteld, en door de aangeslo ten landen aanvaard, om te komen tot een meer gelijke wijze van hef fen, die tevens voert tot een meer gelijke druk en tot de mogelijkheid de heffing bij invoer en de terugga ve bij uitvoer te doen vervallen, zonder dat daardoor de binnenland se concurrentieverhoudingen worden verstoord. Er zijn nog meer effecten aan, doch dit is de grote lijn. Dit alles wordt bereikt door een nieuw sys teem, dat aan het ontwerp van de nieuwe wet ten grondslag ligt, nl. de zgn. belasting over de toegevoeg de waarde, afgekort B.T.W. Frankrijk kent dit systeem reeds, zij het ontsierd en, wat erger is, in gewikkeld gemaakt, door diverse uitzonderingsbepalingen. Duitsland zal het binnenkort invoeren en al leen al uit een oogpunt van onder linge concurrentie moeten de ande ren al volgen. Het principe is al weer eenvoudig en men is thans van plan om het eenvoudig te houden door relatief weinig vrijstellingen en afwijkende heffingspercentages toe te staan. TWAALF PROCENT Bij iedere levering zal de verkoper naast en apart van de prijs 12 pet. (soms een ander percentage) aan de koper in rekening brengen en aan de staat afdragen. Tijdens de pro- duktie- en de distributiefase (dus zolang het goed of de dienst niet aan de consument is geleverd, resp. bewezen) mag hij van de af te dra gen belasting echter aftrekken wat hij bij zijn eigen inkoop heeft moe ten betalen over dezelfde periode. Koopt hij in een bepaalde maand veel in, dan zal het kunnen voor komen dat hij per saldo over die maand nog wat terugkrijgt. Alleen de consument krijgt niets terug en zo wordt per saldo ieder goed of iedere dienst belast met 12 procent van de prijs, exclusief de belasting; ongeacht hoeveel leveringen tijdens de produktie al dan niet hebben plaats gevonden. Bovendien zal een heffing bij invoer weer kunnen wor den afgetrokken als heffing bij in koop en deze kan dus vervallen. Bij export behoeft geen teruggave te worden verleend, daar aan de ex porteur reeds teruggave is verleend van hetgeen Jhij bij inkoop aan zijn voorganger had betaald. Deze mo gelijkheden vloeien voort uit het feit dat bij dit systeem bij iedere producent en handelaar de goederen die hij in voorraad heeft vrij zijn van belastingdruk, daar hij de zgn. voorbelasting, d.w.z. de van zijn voorgangers geheven en hem door die voorgangers in rekening ge brachte, belasting heeft terug ont vangen. INVESTERINGEN Daar komt nog bij, dat onder in koop in het bovenstaande ook moet worden begrepen de aanschaf van machines, gebouwen en andere be drijfsmiddelen, waarvan de kosten naar de mate van verbruik in de prijs van het produkt terecht ko men. Bij aanschaf van deze bedrijfs middelen mag men dus ook de door de leverancier in rekening gebrach te B.T.W., die apart op de nota moet worden vermeld, terugvragen. Ook dit is een verbetering van het hui dige systeem. In het ontwerp is echter de mo gelijkheid opengehouden, uit con juncturele overwegingen, te bepalen dat deze BTW over bedrijfsmidde len eerst mag worden afgetrokken van de over de verkopen verschul digde BTW, naarmate de bedrijfs middelen worden verbruikt, dus af geschreven. KREDIET AAN DE STAAT Dit laatste brengt ons op een an der punt. Wanneer de BTW eerst naar tijdsgelang van het verbruik der bedrijfsmiddelen mag worden teruggeëist betekent dat een krediet van het bedrijfsleven aan de staat. De leverancier van dat bedrijfsmid del heeft de BTW immers al afge dragen en aan de koper in rekening gebracht. Deze laatste kan hem eerst langzamerhand terugvorderen, hoe wel de betrokken produkten de con sument nog lang niet hebben bereikt en er dus nog helemaal geen reden tot heffing was daar er nog niets werd verbruikt. Konsekwent doorgeredeneerd zou er echter alleen maar reden tot hef fing zijn bij de laatste levering, nl. die van de particuliere verbruiker en logisch zou dus zijn alleen de kleinhandel, die onder het huidige regime juist is vrijgesteld, met de heffing te belasten. Dat is echter niet mogelijk, daar te veel onderne mers aan ondernemers zowel als aan particulieren leveren. Om al deze leveranties in de de tailhandel uit elkaar te houden en daarvan bewijs voor de fiscus te leveren, is echter onuitvoerbaar. Het thans voorgestelde systeem is daar om beter en ook internationaal overeengekomen. TERUGGAVE Onder het huidige systeem wordt een veel belangrijker krediet aan de staat verleend, doordat reeds vroeg in de produktieketen heffingen voorkomen, die niet verrekenbaar zijn. Overgang naar het nieuwe sys teem moet dus meebrengen, dat over de voorraden die op het moment van Het probleem van de winkelslui ting is niet nieuw, wel bijzonder ak- tueel. Niet alleen de ondernemers zijn partij in deze kwestie, maar ook de werknemers en tenslotte de con sument. De centrale werknemersorganisa ties wensen voor hun werknemers een vrije zaterdagmiddag en eisen daarom dat de winkels gesloten moeten worden. Hun standpunt is onhoudbaar, want de werktijden van het personeel staan principieel bui ten de openstellingsuren van de on derneming. Het komt ons voor dat met name in het winkelbedrijf, waar de onder nemer meer dan elders zelf inbren ger is van grond, kapitaal, arbeid en organisatie in het produktiepro- ces, zelf de vrijheid dient te behou- overgang aanwezig zijn teruggave moet worden verleend. Dat zal in beperkte mate en ver traagd geschieden. Dit zal dan te vens de aanpassing van de prijzen aan de nieuwe toestand geleidelijker maken. Voor een teruggave ineens van het te vroeg genotene onder het te genwoordige systeem ontbreken de geldmiddelen. Het is nog niet geheel duidelijk hoe het gat moet worden gestopt, dat ontstaat doordat de be lasting in het nieuwe stelsel niet meer zoveel te vroeg wordt geïnd. VRIJSTELLING Afgezien van de vraag of zoals zal blijken de kleinhandel daar naar moet verlangen, zou deze vrij stelling in het thans voorgestelde systeem niet passen. Het zou in de eerste plaats een financieel nadeel zijn, daar de kleinhandel dan de vóórbelasting niet zou kunnen af trekken en dus een voorraad, be zwaard met BTW zou moeten be lasten. Bovendien zou, om een gelijke be lastingopbrengst te verkrijgen, het percentage op de inkoopprijs van de detailhandel hoger moeten zijn dan dat op de verkoopprijs. En dat zou weer tot gevolg hebben, dat de be lastingdruk op de meest gangbare artikelen met een relatief lage bru towinst en dus een verhoudingsge wijs hoge inkoopprijs zwaarder zou worden en de druk op de meer luxe artikelen, met een hogere winstmar ge, juist lager. Met andere woorden: van een gelijkmatige druk zou niet veel meer terecht komen. Een onvermijdbaar nadeel dus van het nieuwe systeem en geen klein nadeel! is dat een honderddui zend nieuwe ondernemers thans in de belastingheffing moeten worden betrokken, die thans nog zijn vrij gesteld. Zij zullen hun administra ties moeten perfectioneren zowel wat de inkopen als wat de verkopen betreft en bovendien een rekening courant van de BTW moeten bijhou den. Voor de kleinere ondernemers is er een tegemoetkoming in het fi nanciële vlak voorzien welke zij een volgende keer nader zullen bespre ken. den om te beslissen over de uren waarin hij zijn zaak wil openen. Bij alle emotie blijft dit n.l. een econo misch probleem. TUSSENSCHAKEL Een winkelier behoort tot de tus senhandel. Het is zijn functie in het marktverkeer er voor te zorgen dat er goderen op een bepaalde plaats komen langs een zo doelmatig mo gelijke weg en ook op het tijdstip dat er behoefte aan is. Dit tijdsele- ment is in discussie. Het ligt voor de hand dat de consument behoefte heeft aan verschillende goederen op verschillende tijden. De behoefte aan textiel openbaart zich op een ander moment dan de behoefte aan rookwaar, alcoholische drank of die aan een wasmachine. Wij kunnen weten dat de koopspits voor levensmiddelen anders ligt dan die voor horloges en juwelen. Alle goede kooplieden trachten dus hun zaak open te stellen op het moment dat er grote kans is dat de consu ment zich komt aandienen. Voor de slager ligt dat moment over het algemeen niet laat op de zaterdagmiddag. De juwelier kent geen koopspits op maandagochtend. Het publiek voelt dan ook nog wei nig voor textielaankoop. Daarom kunnen de slagers zaterdagsmiddags vroeger sluiten, maar de textiel- mensen in Mitex verenigd begrijpen er niets van dat men niet eenvoudig de maandag neemt om te sluiten. Zij verkopen dan het minst. KOPERSTREK Behalve verschillende branche behoeften kennen wij voor dit vraagstuk de plaatselijke problemen. Wanneer er, zoals in Venray. markt is op maandag dan zou het onzin zijn om op die dag de winkels te sluiten. Er komen dan mensen naar het marktcentrum en die zou men langs dichte winkels laten parade ren? De goede winkelier laat zich bij zijn sluitingsproblematiek leiden door de gekonstateerde wens van het publiek. Er is een tweede overweging die voor consument en winkelier een rol speelt. Dat is het kostenargu- ment. De zaken worden in doorsnee steeds groter en steeds luxueuzer van opzet. De aanpassing aan de tijdsomstandigheden eist een steeds veelvuldiger wijziigng van winkel pui en -interieur. De periode waarover het bedrijf dient te worden afgeschreven wordt steeds korter en het bedrag dat moet worden afgeschreven wordt steeds hoger. KOSTENSTIJGING Gaat men de sluitingstijd van de winkel verlengen dan moet het be drag van de afschrijving over min der uren geschieden en dit werkt kostenverhogend. Dat is nadelig voor de winkeliers, maar ook voor de consumenten, die een steeds ho gere prijs moeten betalen. En wij vinden de distributiekosten soms al hoog. De ondernemer heeft vrijheid no dig om een beslissing te nemen over het al dan niet open zijn van zijn zaak. Het resultaat van die beslis sing verschilt naar plaats en bran che. Wil de klant koning blijven, dan is er geen andere oplossing van het winkelsluitingsprobleem dan de vrijheid te laten aan de ondernemer waarbij men uit sociale overwegin gen de overheid kan laten werken tegen uitwassen maar ook niet meer dan dat. Door bovenstaande factoren wordt ook de vakantieproblematiek voor ondernemers bepaald. Uitgangspunt dient ook hier te zijn de gedachte dat de ondernemer met het oog op het artikel dat hij verkoopt en de tijd die daarvoor het geschiktste is, het beste kan bepalen wanneer en of hij zijn zaak kan sluiten om va kantie te houden. DOELMATIGHEID Pas wanneer de ondernemer weet wanneer zijn zaak open is, komen wij aan het probleem toe van de werknemers. Daar is per branche en per onderneming een goede rege ling van de arbeidstijd voor te vin den. Doelmatigheidshalve zou men per branche naar een kollektieve arbeidsovereenkomst kunnen stre ven maar de werktijd van het per soneel staat los van le openingstijd van het winkelbedrijf. Er moet vrij heid blijven om te rouleren en om op de uren dat het vaste personeel vrij heeft, andere werkkrachten aan te trekken, desnoods parttime. Nederland staat bekend als het land van de perfectie. Van die per fectie dreigen wij wel eens de dupe te worden. Wij willen graag iets re gelen, het liefst op papier en voor anderen. Het moet ons duidelijk worden dat het economisch leven zich niet in een contract laat opslui ten, ook voor zover het gaat om het aspect van de winkelsluiting. SCHADE Wij hebben voorbeelden gezien in onze buurlanden, met name West- Duitsland. Daar zijn de winkels drie van de vier zaterdagen 's middags gesloten. Vele consumenten en za kenmensen zijn het daar niet mee eens. Wie als toerist in West- Duitsland en Oostenrijk de lamge legde zaterdagmiddag voor het win kelbedrijf heeft beleefd, die heeft geconstateerd dat vele stadscentra op die middagen ontvolkt zijn en dat er schade optreedt voor vervoer en horecabedrijven. In Nederland zullen wij ervan uit moeten gaan dat de winkels worden gebouwd om open te zijn en dat de ondernemers die winkels bezitten om er geld in te verdienen. Voor zo ver ze zelf niet willen verkopen, kunnen ze die winkels sluiten. Voor de rest went de consument dat hij kopen kan en het personeel is voor die koopuren zowel overdag als 's avonds best te vinden. Laat het midden- en kleinbedrijf, dat hier de kans heeft om zijn dienstverlenende functie voor het publiek te demonsreren, zich niet laten verleiden door verordeninglie- vende vakbondsmensen om zich in een keurslijf van sluitingsregelen te laten persen, die economisch schadelijk moeten worden genoemd en sociaal geen winstpunt brengen. POEFS KAMEELZADELS SPIEGELS CONSOLES SMEEDIJZEREN: KANDELAARS LEKTUURBAKKEN WIJNREKJES enz. Orig. LIMOGES PORSELEIN Mooie franse porseleinen DEURKNOPPEN VERWARMINGSBAKJES HANDWERKMANDJES Leuke sortering in TIN en KOPER Grote keuze in PERZEN IN ONZE BEDDEN-SPECIAALZAAK heerlijk warme HATEMA WOLLEN DEKENS ook in Akril en Nylon ELECTRISCHE DEKENS met autom. verwarming DORMTBELLA deken vanaf 22.90 AUTO PLAIDS TUFTON sl aapkamer kleedjes MODERNE SPREIEN in velours chiffon, chinelle en terlenka EN DIVERSE ANDERE NUTTIGE ARTIKELEN

Peel en Maas | 1967 | | pagina 5