Nieuwe luchthaven in de Peel? n Prei H Ier Natuurlijk voor uw naar ARIAENS-KOSMAN pantoffels vachtlaarzen schoenen luxe tassen en beurzen voetballen voetbalschoenen wam WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN GOMMANS Grotestraat 6 Venray VRIJDAG 24 NOVEMBER 1967 No. 47 ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG i PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 PRUS PER KWARTAAL et p. n 2— (buiten Vnnray 225) ELSEVIERS WEEKBLAD is in zijn nummer van 11 november o.a. ingegaan op de moeilijkheden, die er gerezen zijn en nog te verwachten rond het nieuwe Schiphol, alsmede over de andere mogelijkheden en moeilijkheden, men in ons land heeft t.a.v. vliegvelden in het algemeen. Zoals bekend wil bijv. Eindhoven het militaire vliegveld kwijt, wil men in West-Brabant Woens- drecht enerzijds uitbouwen, anderzijds laten verdwijnen en zo kan men nog wel even doorgaan. De Minister van Verkeer Z. Exc. Bakker heeft al de gedachte geponeerd om in een van de nieuwe Zuiderzeepolders, de Markerwaard of Zuidelijk Flevoland te re serveren voor de aanleg van een nieuwe luchthaven als Schiphol voor de tweede maal omstreeks 1980 te klein zal blijken te zijn. Het is deze opmerking, die Else- viers Weekblad eens nader op zijn merites bekeken heeft, waarbij het blad voorop stelt dat Minister Bak- ker's aanwijzing van deze polders slechts een bepaalde gedachte is, zoekende naar plaatsen, die maag delijk genoeg zijn om er nog eens voor honderden miljoenen aan beton over uit te kunnen smeren, zonder dat buurmans tenen bedolven wor den. Maar Elseviers Weekblad zegt dan verder: Belangwekkend is intussen dat bij de KLM met een aandeel van 60 procent in het luchtverkeer op Schiphol de meest geïnteresseerde in een heel andere richting wordt gekeken. Topfunctionarissen van de maatschappij zien de nieuwe lucht haven liggen in de Peel. Met name leeft deze visie bij de werkgroep die coördinerend is opgetreden bij de bouw en inrichting van het huidige, in april in gebruik genomen ver- keersarsenaal en die de daarbij spe lende problematiek dagelijks onder de neus kreeg gedrukt. Het gaat niet om een vastomlijnd plan de KLM heeft curieus genoeg nauwelijks in spraak bij de ontwikkeling van zijn eigen thuisbasis maar het gaat om een filosofie waarbij de voor de hand liggende ontwikkeling van zijn eigen thuisbasis maar het gaat om een filosofie waarbij de voor de hand liggende evolutie van de we reldluchtvaart centraal staat. Of die door zal werken in de door minister Bakker beloofde studie zal over een jaar blijken. De verwachting is dat de inter continentale vliegtuigen van mor gen (jubo's, supersone machines) zo wel om technische en operationele als om economische redenen niet meer zullen uitzwermen naar aller lei lokale punten (zoals Schiphol er tenslotte een is) maar zullen opere ren vanaf enkele centrale havens, die op uitgekiende plaatsen zijn gesitu eerd. Daar staan machines voor middellange en korte afstand klaar om passagiers en vracht via een dichtmazig lijnennet verder te trans porteren. Omgekeerd dragen deze „feeders" uit alle hoeken playload aan naar de luchtreuzen op de cen trale havens. Bij de scheepvaart is het allang niet anders; in de lucht vaart breekt het inzicht langzaam baan. De Peel springt bij deze gedach- tengang om zijn middelpuntige lig ging sterk in het oog. Het is een relatief leeg gebied( dat in de jaren tachtig als de randstad Holland aansluiting zal hebben gevonden bij de industrie- en bevolkingscentra van het Roergebied en België (pla nologische voorspelling) een uiterst gunstige positie inneemt. Een lucht haven daar zou niet één enkele ag glomeratie bedienen (zoals Schiphol nu doet en een luchthaven in de Markerwaard straks zal doen), maar drie tegelijk argument met gro te werfkracht voor de uitlaters van jubo's en supersoon vlieggerei, die het van grote aantallen moeten heb ben. Dat deze filosofie verre van 'n losse flodder is, wordt beklemtoond door het feit dat de stad Aken reeds een enorm terrein voor een dergelijke intercontinentale lucht haven heeft gereserveerd. Minstens even belangrijk is de overweging dat voor de internatio nale luchthaven van morgen goede grond verbindingen onontbeerlijk zijn. De modernste inzichten willen: kruisingvrij openbaar vervoer van hoge kwaliteit; bijvoorbeeld mono rail-verbindingen met de randen der agglomeraties, waar grote par keerterreinen zijn en aansluitingen op het lokale vervoer. Men realisere zich om welke aantallen het gaat: als de luchtvaart met zijn groei de prognoses volgt (maar het is altijd harder gegaan), zullen in 1979 even veel passagiers onze nationale luchthaven passeren als wij nu in woners hebben (12 miljoen) en in 1984 het dubbele aantal: 24 miljoen. De Peel, straks omcirkeld door drie enorme industrie- en bevolkingscen tra, leent zich bij uitstek voor een naar alle kanten uitwaaierend grondverkeer. Daartegenover: waar moet je heen als je in de Marker waard staat? Aldus, in grove lijnen, de filoso fie, waaruit de Peel als kandidaat locatie voor Neerlands luchthaven van morgen naar voren komt. Schiphol behoudt er zijn plaats in, èn als leverancier van „feeders" èn als zelfstandig centrum voor het Europese luchtverkeer. Een decen tralisatie die het pluspunt heeft ver- keerscongesties in de lucht, zoals die reeds een wurgend effect hebben boven New York en Chicago te voorkomen. Het is een filosofie die, betonnen werkelijkheid geworden, enorme in vesteringen zal hebben gevergd. Daarom past het in de gedachten- gang dat het nieuwe project met al les wat er bij hoort, niet uit lenin gen zal worden gefinancierd, die moeten worden terugbetaald (zoals bij het huidige Schiphol het geval is, met alle verkeerde zuinigheid van dien), maar minstens dezelfde regelingt als onze zeehavens: twee derde van de ontwikkelingskosten fonds perdu cadeau van het Rijk. De ontwikkeling van de luchtvaart eist, wil men bijblijven, een nationale in spanning geen krentenwegend lapwerk. Tot zover dan Elseviers Weekblad, dat bovendien dit artikel verluchtte met bijgaande kaart. Wie die goed bekijkt, ervaart dat het „gedroomde vliegveld" vrij dicht in de buurt van onze gemeente komt liggen. Nu kan men dit alles voor een utopie houden, maar wie bijv. dins dagmiddag naar een radioverslag luisterde over een soort „landdag" in de Zuiderzeepolders kon daar 'n Eerste Kamerlid letterlijk horen ver kondigen dat ook hem de plannen van Minister Bakker om een tweede Schiphol in deze polders aan te leg gen beslist onvoldoende toescheen. Ook hij bleek voorstander te zijn een tweede nationale luchtvaartha ven „ergens" in de Peel te projec teren. Dat mag dan zelfs politiek ge speeld zijn om de Zuiderzeepolders te behouden als landbouw- en re creatiegebied, van de andere kant zal o.i. ook de mening van de deskun digen bij onze nationale Luchtvaart maatschappij toch wel van groot be lang zijn bij de keuze van een nieu we grote luchthaven. En uit alles blijkt, dat er over deze dingen reeds hardop gedacht en gesproken wordt en dat men dus al bewust aan het zoeken, het passen en meten is 1980 is nog slechts 12 jaren verder. Dat door dit artikel mensen uit deze contreien al geschrokken zijn, enerzijds omdat ze bevreesd zijn hun landbouwgronden kwijt te ra ken, anderzijds omdat men denkt aan de figuurlijke en letterlijke her rie van de Amsterdamse luchthaven van de laatste tijd, is natuurlijk vrij voorbarig. Even voorbarig als de be wering dat de strook langs de Beek- weg en het villapark achter het Bie- zenvenneke al speciaal geprojecteerd zijn voor de directeuren en leiders van deze nieuwe vlieghaven. Ze kunnen een voorbeeld nemen aan 't commentaar van Venrays gemeente bestuur op dit artikel, waarin dit zegt met interesse kennis te hebben het l-a-n-g-s-t-e laken van Nederland voor de laagste prijs! verkrijgbaar bij: LANGSTRAAT 49 VENRAY TELEFOON 1281 GRASLINNEN- EN FLANELLEN LAKENS, GLAD EN GEBORDUURD, OOK IN SETS k' jtJÊL MEESTER VISSERS GAAT MET PENSIOEN Op 2 januari a.s. zal de heer A. Vissers, hoofd van de jongensschool te Leunen, wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, af scheid nemen. Hij heeft dan 38 jaar lang zijn beste krachten gewijd aan zijn school, trouw en zonder onder breking. Zijn huidige leerlingen zijn voor een groot gedeelte zonen van zijn oud-leerlingen. Geen wonder, dat deze jongens als was zijn in de handen van hun meester, die hun vaders al „gekneed" heeft Honder den jongens hebben reden tot dank baarheid voor het goede onderwijs, dat zij bij hem ontvingen. Meester Vissers was ook aktief in de gemeenschap Leunen. Als tech nisch adviseur van de Boerenbond, de Jonge Boeren en de Boerinnen- bond heeft hij al die jaren belang rijk tot de groei en bloei van deze verenigingen bijgedragen. Door zijn energie en werklust en zijn prettige omgang heeft hij ieders achting ver worven en zich talloze persoonlijke vrienden gemaakt. Begrijpelijk dat de gemeenschap Leunen het afscheid van „hun mees ter Vissers" niet ongemerkt voorbij zal laten gaan. Er is een comité gevormd en afge vaardigden van verschillende ver enigingen, dat de feestelijkheden rond het komende afscheid zal voor bereiden. Ongetwijfeld zal een pas send geschenk bij die gelegenheid niet ontbreken. Om iedereen, spe ciaal buiten Leunen in de gelegen heid te stellen aan de verwezenlij king van dit cadeau bij te dragen is bij de Boerenleenbank te Leunen 'n rekening geopend. Oud-leerlingen, vrienden, collega's, kennissen e.d. die wensen bij te dragen hierin, kunnen hun bijdrage overmaken naar de Boerenleenbank (giro 1040142 onder vermelding „Comité oud-leerlingen Meester Vissers". Omtrent de juiste datum waarop de feestelijkheden zullen plaats heb ben hopen wij U binnenkort nader te informeren. 'N GO ED E INRUILWAGEN? genomen van het bewuste artikel. Voorlopig is men alleen maar te vreden dat ook luchtvaartdeskundi gen de centrale ligging van deze hele streek t.o.v. Duitsland en België on derstreept hebben en wat het overi ge betreft zal men rustig afwachten, wat de toekomst brengen zal Voor moeders die thee- en koffie- uurtjes in 't zonnetje weten te zet ten: een exclusief roomstel! Dien blaadje, suikerpotje en melkkanne tje bij Van Gelder zowel van pleet als van zilver, in zes grootten en zeventien stijlen, van barok tot eigentijds. Pleet drie-delig, vanaf f 23,50; zilver drie-delig vanaf f 200.- Voor roomstelletjes welkom bij Van Gelder! juweliers - diamantairs - venlo lid diamantbeurs amsterdam GROENE KRUIS Gymnastiek voor a.s. moeder elke donderdag van 2.30 - 3.30 uur in San Damiano. Opgave en inlichtingen tussen 1 - 2 uur op het Groene Kruis, telefoon 1269. OPBRENGST KOLLEKTE ASTHMA-FONDS Bij de dezer dagen gehouden huis- aan-huis buskollekte, werd het mooie bedrag opgehaald van 1085,68, ruim 500,meer als vorig jaar. Langs deze weg zeggen wij alle milde gevers hiervoor hartelijk dank. Comité Asthma Fonds afd. Venray VOLKSTRAUERTAG h IN YSSELSTEYN Op het Duits soldatenkerkhof te Ysselsteyn vond zondagmorgen op stijlvolle wijze de officiële doden herdenking plaats in tegenwoordig heid van 2000 nabestaanden van in Nederland gesneuvelde Duitsers. Voor de eerste keer was bij die officiële herdenking een afvaardi ging van de AFCENT uit Brunssum aanwezig. Generaal Kluge legde na mens generaal von Kielsmansegg 'n krans. De Duitse ambasadeur in Neder land, dr. Knoke sprak over de zin van dit herdenken, waarin hij ook uitdrukkelijk insloot al degenen, die waar ook ter wereld in de laatste oorlog gevallen zijn. Hij bracht dank aan het Nederlandse volk voor de wijze waarop dit de Duitse gesneu velden een waardige rustplaats heeft geschonken. Namens de Duitse regering legde de Duitse ambassadeur een krans, welke gevolgd werd door kransen van de commandant van de Duitse eenheid uit Budel en Lieshout en door de Volksbund Duitse Kriegs- graberfürsorge. Ook de afvaardiging van de Kriegsbeschadigten uit Erke- lens maakte de plechtigheid mee, welke omlijst werd door zang van het koor van het Missiehuis uit Steyl. 's Middags kwam de Feuer- wehr uit een der Duitse plaatsen, die met trommel- en fluitmuziek op hun wijze de doden eerden. DEELNEMER S&iS

Peel en Maas | 1967 | | pagina 1