Nieuwe luchthaven in de Peel?
n
Prei
H
Ier
Natuurlijk voor uw
naar ARIAENS-KOSMAN
pantoffels
vachtlaarzen
schoenen
luxe tassen en beurzen
voetballen voetbalschoenen
wam
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
GOMMANS
Grotestraat 6 Venray
VRIJDAG 24 NOVEMBER 1967 No. 47
ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG
i
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652
PRUS PER KWARTAAL
et p. n
2—
(buiten Vnnray 225)
ELSEVIERS WEEKBLAD is in zijn nummer van 11 november
o.a. ingegaan op de moeilijkheden, die er gerezen zijn en nog te
verwachten rond het nieuwe Schiphol, alsmede over de andere
mogelijkheden en moeilijkheden, men in ons land heeft t.a.v.
vliegvelden in het algemeen. Zoals bekend wil bijv. Eindhoven
het militaire vliegveld kwijt, wil men in West-Brabant Woens-
drecht enerzijds uitbouwen, anderzijds laten verdwijnen en zo kan
men nog wel even doorgaan. De Minister van Verkeer Z. Exc.
Bakker heeft al de gedachte geponeerd om in een van de nieuwe
Zuiderzeepolders, de Markerwaard of Zuidelijk Flevoland te re
serveren voor de aanleg van een nieuwe luchthaven als Schiphol
voor de tweede maal omstreeks 1980 te klein zal blijken te zijn.
Het is deze opmerking, die Else-
viers Weekblad eens nader op zijn
merites bekeken heeft, waarbij het
blad voorop stelt dat Minister Bak-
ker's aanwijzing van deze polders
slechts een bepaalde gedachte is,
zoekende naar plaatsen, die maag
delijk genoeg zijn om er nog eens
voor honderden miljoenen aan beton
over uit te kunnen smeren, zonder
dat buurmans tenen bedolven wor
den.
Maar Elseviers Weekblad zegt dan
verder:
Belangwekkend is intussen dat bij
de KLM met een aandeel van
60 procent in het luchtverkeer op
Schiphol de meest geïnteresseerde
in een heel andere richting wordt
gekeken. Topfunctionarissen van de
maatschappij zien de nieuwe lucht
haven liggen in de Peel. Met name
leeft deze visie bij de werkgroep die
coördinerend is opgetreden bij de
bouw en inrichting van het huidige,
in april in gebruik genomen ver-
keersarsenaal en die de daarbij spe
lende problematiek dagelijks onder
de neus kreeg gedrukt. Het gaat niet
om een vastomlijnd plan de KLM
heeft curieus genoeg nauwelijks in
spraak bij de ontwikkeling van zijn
eigen thuisbasis maar het gaat om
een filosofie waarbij de voor de
hand liggende ontwikkeling van zijn
eigen thuisbasis maar het gaat om
een filosofie waarbij de voor de
hand liggende evolutie van de we
reldluchtvaart centraal staat. Of die
door zal werken in de door minister
Bakker beloofde studie zal over een
jaar blijken.
De verwachting is dat de inter
continentale vliegtuigen van mor
gen (jubo's, supersone machines) zo
wel om technische en operationele
als om economische redenen niet
meer zullen uitzwermen naar aller
lei lokale punten (zoals Schiphol er
tenslotte een is) maar zullen opere
ren vanaf enkele centrale havens, die
op uitgekiende plaatsen zijn gesitu
eerd. Daar staan machines voor
middellange en korte afstand klaar
om passagiers en vracht via een
dichtmazig lijnennet verder te trans
porteren. Omgekeerd dragen deze
„feeders" uit alle hoeken playload
aan naar de luchtreuzen op de cen
trale havens. Bij de scheepvaart is
het allang niet anders; in de lucht
vaart breekt het inzicht langzaam
baan.
De Peel springt bij deze gedach-
tengang om zijn middelpuntige lig
ging sterk in het oog. Het is een
relatief leeg gebied( dat in de jaren
tachtig als de randstad Holland
aansluiting zal hebben gevonden bij
de industrie- en bevolkingscentra
van het Roergebied en België (pla
nologische voorspelling) een uiterst
gunstige positie inneemt. Een lucht
haven daar zou niet één enkele ag
glomeratie bedienen (zoals Schiphol
nu doet en een luchthaven in de
Markerwaard straks zal doen), maar
drie tegelijk argument met gro
te werfkracht voor de uitlaters van
jubo's en supersoon vlieggerei, die
het van grote aantallen moeten heb
ben. Dat deze filosofie verre van 'n
losse flodder is, wordt beklemtoond
door het feit dat de stad Aken
reeds een enorm terrein voor een
dergelijke intercontinentale lucht
haven heeft gereserveerd.
Minstens even belangrijk is de
overweging dat voor de internatio
nale luchthaven van morgen goede
grond verbindingen onontbeerlijk
zijn. De modernste inzichten willen:
kruisingvrij openbaar vervoer van
hoge kwaliteit; bijvoorbeeld mono
rail-verbindingen met de randen
der agglomeraties, waar grote par
keerterreinen zijn en aansluitingen
op het lokale vervoer. Men realisere
zich om welke aantallen het gaat:
als de luchtvaart met zijn groei de
prognoses volgt (maar het is altijd
harder gegaan), zullen in 1979 even
veel passagiers onze nationale
luchthaven passeren als wij nu in
woners hebben (12 miljoen) en in
1984 het dubbele aantal: 24 miljoen.
De Peel, straks omcirkeld door drie
enorme industrie- en bevolkingscen
tra, leent zich bij uitstek voor een
naar alle kanten uitwaaierend
grondverkeer. Daartegenover: waar
moet je heen als je in de Marker
waard staat?
Aldus, in grove lijnen, de filoso
fie, waaruit de Peel als kandidaat
locatie voor Neerlands luchthaven
van morgen naar voren komt.
Schiphol behoudt er zijn plaats in,
èn als leverancier van „feeders" èn
als zelfstandig centrum voor het
Europese luchtverkeer. Een decen
tralisatie die het pluspunt heeft ver-
keerscongesties in de lucht, zoals die
reeds een wurgend effect hebben
boven New York en Chicago te
voorkomen.
Het is een filosofie die, betonnen
werkelijkheid geworden, enorme in
vesteringen zal hebben gevergd.
Daarom past het in de gedachten-
gang dat het nieuwe project met al
les wat er bij hoort, niet uit lenin
gen zal worden gefinancierd, die
moeten worden terugbetaald (zoals
bij het huidige Schiphol het geval
is, met alle verkeerde zuinigheid
van dien), maar minstens dezelfde
regelingt als onze zeehavens: twee
derde van de ontwikkelingskosten
fonds perdu cadeau van het Rijk. De
ontwikkeling van de luchtvaart eist,
wil men bijblijven, een nationale in
spanning geen krentenwegend
lapwerk.
Tot zover dan Elseviers Weekblad,
dat bovendien dit artikel verluchtte
met bijgaande kaart. Wie die goed
bekijkt, ervaart dat het „gedroomde
vliegveld" vrij dicht in de buurt
van onze gemeente komt liggen.
Nu kan men dit alles voor een
utopie houden, maar wie bijv. dins
dagmiddag naar een radioverslag
luisterde over een soort „landdag"
in de Zuiderzeepolders kon daar 'n
Eerste Kamerlid letterlijk horen ver
kondigen dat ook hem de plannen
van Minister Bakker om een tweede
Schiphol in deze polders aan te leg
gen beslist onvoldoende toescheen.
Ook hij bleek voorstander te zijn
een tweede nationale luchtvaartha
ven „ergens" in de Peel te projec
teren.
Dat mag dan zelfs politiek ge
speeld zijn om de Zuiderzeepolders
te behouden als landbouw- en re
creatiegebied, van de andere kant zal
o.i. ook de mening van de deskun
digen bij onze nationale Luchtvaart
maatschappij toch wel van groot be
lang zijn bij de keuze van een nieu
we grote luchthaven. En uit alles
blijkt, dat er over deze dingen reeds
hardop gedacht en gesproken wordt
en dat men dus al bewust aan het
zoeken, het passen en meten is
1980 is nog slechts 12 jaren verder.
Dat door dit artikel mensen uit
deze contreien al geschrokken zijn,
enerzijds omdat ze bevreesd zijn
hun landbouwgronden kwijt te ra
ken, anderzijds omdat men denkt
aan de figuurlijke en letterlijke her
rie van de Amsterdamse luchthaven
van de laatste tijd, is natuurlijk vrij
voorbarig. Even voorbarig als de be
wering dat de strook langs de Beek-
weg en het villapark achter het Bie-
zenvenneke al speciaal geprojecteerd
zijn voor de directeuren en leiders
van deze nieuwe vlieghaven. Ze
kunnen een voorbeeld nemen aan 't
commentaar van Venrays gemeente
bestuur op dit artikel, waarin dit
zegt met interesse kennis te hebben
het l-a-n-g-s-t-e laken van Nederland
voor de laagste prijs!
verkrijgbaar bij:
LANGSTRAAT 49 VENRAY
TELEFOON 1281
GRASLINNEN- EN FLANELLEN LAKENS, GLAD EN GEBORDUURD, OOK IN SETS
k'
jtJÊL
MEESTER VISSERS
GAAT MET PENSIOEN
Op 2 januari a.s. zal de heer A.
Vissers, hoofd van de jongensschool
te Leunen, wegens het bereiken van
de pensioengerechtigde leeftijd, af
scheid nemen. Hij heeft dan 38 jaar
lang zijn beste krachten gewijd aan
zijn school, trouw en zonder onder
breking. Zijn huidige leerlingen zijn
voor een groot gedeelte zonen van
zijn oud-leerlingen. Geen wonder,
dat deze jongens als was zijn in de
handen van hun meester, die hun
vaders al „gekneed" heeft Honder
den jongens hebben reden tot dank
baarheid voor het goede onderwijs,
dat zij bij hem ontvingen.
Meester Vissers was ook aktief in
de gemeenschap Leunen. Als tech
nisch adviseur van de Boerenbond,
de Jonge Boeren en de Boerinnen-
bond heeft hij al die jaren belang
rijk tot de groei en bloei van deze
verenigingen bijgedragen. Door zijn
energie en werklust en zijn prettige
omgang heeft hij ieders achting ver
worven en zich talloze persoonlijke
vrienden gemaakt.
Begrijpelijk dat de gemeenschap
Leunen het afscheid van „hun mees
ter Vissers" niet ongemerkt voorbij
zal laten gaan.
Er is een comité gevormd en afge
vaardigden van verschillende ver
enigingen, dat de feestelijkheden
rond het komende afscheid zal voor
bereiden. Ongetwijfeld zal een pas
send geschenk bij die gelegenheid
niet ontbreken. Om iedereen, spe
ciaal buiten Leunen in de gelegen
heid te stellen aan de verwezenlij
king van dit cadeau bij te dragen is
bij de Boerenleenbank te Leunen 'n
rekening geopend. Oud-leerlingen,
vrienden, collega's, kennissen e.d.
die wensen bij te dragen hierin,
kunnen hun bijdrage overmaken
naar de Boerenleenbank (giro
1040142 onder vermelding „Comité
oud-leerlingen Meester Vissers".
Omtrent de juiste datum waarop
de feestelijkheden zullen plaats heb
ben hopen wij U binnenkort nader
te informeren.
'N GO ED E
INRUILWAGEN?
genomen van het bewuste artikel.
Voorlopig is men alleen maar te
vreden dat ook luchtvaartdeskundi
gen de centrale ligging van deze hele
streek t.o.v. Duitsland en België on
derstreept hebben en wat het overi
ge betreft zal men rustig afwachten,
wat de toekomst brengen zal
Voor moeders die thee- en koffie-
uurtjes in 't zonnetje weten te zet
ten: een exclusief roomstel! Dien
blaadje, suikerpotje en melkkanne
tje bij Van Gelder zowel van
pleet als van zilver, in zes grootten
en zeventien stijlen, van barok tot
eigentijds. Pleet drie-delig, vanaf
f 23,50; zilver drie-delig vanaf f 200.-
Voor roomstelletjes welkom bij Van
Gelder!
juweliers - diamantairs - venlo
lid diamantbeurs amsterdam
GROENE KRUIS
Gymnastiek voor a.s. moeder elke
donderdag van 2.30 - 3.30 uur in San
Damiano.
Opgave en inlichtingen tussen 1 -
2 uur op het Groene Kruis, telefoon
1269.
OPBRENGST KOLLEKTE
ASTHMA-FONDS
Bij de dezer dagen gehouden huis-
aan-huis buskollekte, werd het mooie
bedrag opgehaald van 1085,68, ruim
500,meer als vorig jaar.
Langs deze weg zeggen wij alle
milde gevers hiervoor hartelijk dank.
Comité Asthma Fonds afd. Venray
VOLKSTRAUERTAG
h IN YSSELSTEYN
Op het Duits soldatenkerkhof te
Ysselsteyn vond zondagmorgen op
stijlvolle wijze de officiële doden
herdenking plaats in tegenwoordig
heid van 2000 nabestaanden van in
Nederland gesneuvelde Duitsers.
Voor de eerste keer was bij die
officiële herdenking een afvaardi
ging van de AFCENT uit Brunssum
aanwezig. Generaal Kluge legde na
mens generaal von Kielsmansegg 'n
krans.
De Duitse ambasadeur in Neder
land, dr. Knoke sprak over de zin
van dit herdenken, waarin hij ook
uitdrukkelijk insloot al degenen, die
waar ook ter wereld in de laatste
oorlog gevallen zijn. Hij bracht dank
aan het Nederlandse volk voor de
wijze waarop dit de Duitse gesneu
velden een waardige rustplaats heeft
geschonken.
Namens de Duitse regering legde
de Duitse ambassadeur een krans,
welke gevolgd werd door kransen
van de commandant van de Duitse
eenheid uit Budel en Lieshout en
door de Volksbund Duitse Kriegs-
graberfürsorge. Ook de afvaardiging
van de Kriegsbeschadigten uit Erke-
lens maakte de plechtigheid mee,
welke omlijst werd door zang van
het koor van het Missiehuis uit
Steyl. 's Middags kwam de Feuer-
wehr uit een der Duitse plaatsen,
die met trommel- en fluitmuziek op
hun wijze de doden eerden.
DEELNEMER
S&iS