De uitbreiding van Venray
r
Stoffels
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
I
PASSER
i
VRIJDAG 10 NOVEMBER 1967 No. 45
ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652
PRIJS PER KWARTAAL
et p. n
2.
(buiten Venray f 2J25)
In de jongste raadsvergadering zijn twee punten aan de orde ge
weest, die voor onze gemeente van groot belang zijn. De raad heeft
namelijk de richtlijnen vastgelegd voor de toekomstige uitgroei van
Venray-centrum, waar het agrarisch element praktisch geheel uit
verdwijnen gaat, maar anderzijds juist voor de agrariërs buiten
dat centrum nieuwe zekerheden geschapen, dat zij daar hun be
drijf kunnen blijven uitoefenen, zonder dat hun gronden voor an
dere doeleinden besteed gaan worden
VENRAY IN HET JAAR 2000
zal als de prognoses er niet om
liegen ongeveer 40-50.000 mensen
in het centrum of de kom moeten
herbergen. Hoe dat moet gebeurren
vertelt onderstaande kaart.
Men kan praktisch stellen, dat de
kom van nu wordt gevormd, door de
Westsingel, de Beekweg-Gasstraat-
Akkerweg, de Oostsingel en de Zuid-
singel. Die hele cirkel is volgebouwd
op een stuk van de Landweert na.
Men is thans feitelijk uitgebroken
uit die cirkel, door o.m. het indus
trieterrein in zuid, de sportvelden
van het sportpark en die van het
Lyceum en het plan Veltum.
De kaart geeft nu aan, welke
grenzen worden tot 2.000. In het zui
den wordt de grens van de kom ge
vormd door de doortrekking van de
Deurneseweg naar de Wanssumse-
weg. In het oosten vormt de nieuwe
provinciale weg VenloVenray (tot
aan de Maasheseweg) de grens.
In het noorden komt een nieuwe
weg vanaf het snijpunt van de Ven
loVenray met de Maasheseweg,
naar de Beekweg (ongeveer nabij de
Endepoel) en tenslotte wordt de
westgrens een weg die loopt ver ach
ter Veltum en Vlakwater om.
In die nieuwe cirkel moet Venray-
kom zich nu gaan ontwikkelen.
DE WESTKANT
En we schreven het al, voor een
deel is men daar al mee begonnen.
Plan Veltum namelijk komt in uit
voering en men ziet meteen, dat
over de weg naar de Berg (de weg
naar de huidige vuilnisbelt) alweer
een nieuw stuk voor datzelfde plan
gereserveerd is.
Gaan we gemakshalve even
verder naar boven, dan zien we dat
voor het recreatieplan Vlakwater 'n
behoorlijke lap is gereserveerd. Nu
liggen daar al in de campingplaat
sen, de kinderspeeltuin en het zwem
bad, maar er liggen nog vele andere
mogelijkheden in deze hoek.
Boven het Vlakwater, dus aan dc
westkant van de huidige Hoopweg
zien we iets nieuws, namelijk een
behoorlijk terrein gereserveerd voor
villa-bouw, dat weer aansluit achter
het Biezenvenneke, dat ook een uit
breiding krijgt over de Merseloseweg
heen naar het zuiden.
Boven de Hoenderstraat zien we
dat aan de westkant een van de
weinige landbouwterreinen, die in
Venray-centrum gehandhaafd blij
ven en de Hiept zal dus tot 2.000
voorlopig gespaard blijven. Dat
houdt dus ook praktisch in dat de
zuidkant van de Beekweg onbe
bouwd zal moeten blijven, want zelfs
het plan Molenklef krijgt zijn entree
via de Westsingel en niet via de
Beekweg.
Duidelijk is wel en daar waren
nog al enige bezwaren tegen dat
de noordkant van de Beekweg wel
een bestemming heeft gekregen, na
melijk voor villa-bouw. We komen
dadelijk op die bezwaren nog wel
even terug, maar zetten intussen
onze speurtocht over de tekening
voort. Boven de strook voor villa-
bouw aan de Beekweg ziet men een
grote ruimte gereserveerd. Daar zal
als alle overige stukken zijn volge
bouwd, de toekomstige uitbreiding
van Venray-kom zijn beslag gaan
krijgen. Maar hierover hebben we
het dadelijk ook nog eens.
DE NOORDKANT
We draaien nu naar St. Anna, dat
feitelijk een ander voorfront als
men dat zo noemen mag gaat krij
gen. De verlengde Beekweg name
lijk, die deels achter de huidige
Gasstraat om loopt, maakt namelijk
St. Anna van het zuiden uit bereik
baar en het is te verwachten dat
ook dit voortaan de hoofdingang
wurdt.
Boven St. Anna vinden we weder
om landbouwgronden, die met de
Hiept de enigste zullen blijven in de
kom. Rechts van St. Anna vinden
we het Industrieterrein, dat zich ook
even voortzet over de Maasheseweg
heen en waar we natuurlijk gemak
kelijk de PLEM centrale in herken
nen, die daar thans al ligt. Iets
nieuws is de begraafplaats, die ach
ter deze centrale is gepland en waar
voor de raad in het komende jaar
een aparte commissie ad hoe gaat
benoemen.
DE OOSTKANT
Het meest opmerkelijke aan deze
toekomst-planning is de oostkant.
Op de eerste plaats valt op, dat
hier de nieuwe provinciale weg een
grote rol gaat spelen, maar verder
dat ook de Beekweg nog steeds ver
der gaat lopen, tot zelfs over het
spoor heen en met de huidige Sta
tionsweg en de doortrekking van de
Oude Oostrumseweg (op de kaart
aangeduid als nieuwe Stationsweg)
feitelijk de drie oost-west verbindin-
dingen in het oostelijk deel van de
gaan vormen.
Dan valt verder op dat plan Land
weert heel wat groter is, dan wat
thans de Landweert genoemd wordt.
Het strekt zich praktisch uit van de
Maasheseweg tot aan de nieuwe pro
vinciale weg toe. Het wordt daarme
de een van de belangrijkste uitbrei
dingsplannen van ons Venray, dat
hoewel het in verschillende fasen zal
worden uitgevoerd vooral de noord
oostkant van Venray zwaar zal gaan
veranderen. Temeer waar men het
gedeelte onder de begraafplaats als
reserve-woningbouwgebied bewaart.
Verder zien we dat Huize Serva-
tius een belangrijke uitbreiding zal
krijgen, namelijk van Oostsingel tot
wederom aan de Provinciale weg,
waarbij wel een openbare verbin
dingsweg geproproojecteerd is over
dit terrein van de oude naar de
nieuwe Stationsweg.
ZUIDKANT
Tenslotte komen we dan weer in
Zuid terecht, waar naast het huidi
ge industrieterrein (met daarop de
brandweerkazerne enz.) ook weer 'n
heel woongebied gereserveerd is.
Een woongebied echter dat eerst
dienst gaat doen als plan Veltum ge
heel is volgebouwd en de hele west
kant bij de Landweert
Tenslotte is tussen Leunseweg er.
Langstraat wederom een groenstrook
waarin we thans al een deel van liet
sportpark vinden en de nieuwe
sportvelden van het Lyceum. Zoals
bekend praat ook de gemeentebegro
ting 1968 over uitbreiding van het
huidige sportparkcomplex, zodat dit
„gaatje" gauw genoeg gevuld zal
zijn.
Dit hoofdzakenplan is al geruime
tijd gereed en goedgekeurd, maar
men heeft nu enkele puntjes op de i
gaan zetten. Op de eerste plaats
heeft men nu nog eens duidelijk ge
steld, waar in de eerstkomende 30
jaren rond Venray-kom nog land
bouw bedreven kan worden (Hiept
en achter St. Anna) en op de tweede
plaats heeft men thans precies aan
gegeven, waar villabouw is toege
staan. Riante villa's aan de Beek
weg, wat mindere achter het Biezen
venneke.
INDUSTRIETERREIN OOST
Bij het ronddraaien van de kaart,
zouden we bijna vergeten het indus
trieterrein in Oost, waar we Nelis-
sen en Mulders N.V. reeds vinden.
Men ziet dat dit noordwaarts belang
rijk wordt uitgebreid en in het Bos-
huizerveld tussen spoor en provin
ciale weg heel wat ruimte inneemt.
De begroting 1968 geeft al aan dat
met de N.S. overleg gepleegd wordt
over een spooraansluiting naar dit
terrein.
BEZWAREN
Het Hoofdbestuur van de LLTB
had bezwaren tegen het feit dat de
terreinbehoeften voor niet agrarische
doeleinden tot het jaar 2000 h.i. zo
groot geprojecteerd waren. Een be
zwaar dat het College niet deelde,
omdat volgens haar mening in 1985
reeds naar de reserveterreinen moet
worden „gegrepen". De rest is dan
al vol gebouwd of is men aan het vol
bouwen. Van haar kant is geen en
kel bezwaar dat tot die datum de
daarin gelegen agrarische bedrijven
zich normaal ontwikkelen.
Mej. Swaters, Overloonseweg 19
en L. Nooyen, Henseniusplein 9a
hadden bezwaar tegen het feit dat
nu de Beekweg alleen aan de Noord
zijde bebouwd mag worden en dan
nog wel met grotere villa's. Mej.
Swaters had er graag een bungalow
gezet, terwijl Nooyen aan de zuid
kant een woning met bedrijfsruimte
had willen bouwen.
B. en W. bleven echter onverbid
delijk en handhaafden hun stand
punt.
TIMMERMANS had liever gezien
"dat men deze mensen eens op het
gemeentehuis geroepen had om met
hen eens te praten en de mogelijk
heid te onderzoeken of ze niet el
ders geholpen hadden kunnen wor
den. Men maakt het nu allemaal zo
ingewikkeld en moeilijk. Dat stand
punt deelde de VOORZITTER niet,
die het een onmogelijke opgave
vond voor het gemeentebestuur over
dergelijke kwesties ook nog overleg
te gaan plegen met de verschillende
grondeigenaren en over hun plan
nen. Men wil helpen waar mogelijk,
maar dit moet geen wet van Meden
en Perzen worden.
In één avond
breit UM
een leuke
trui met de
breimachine
Brdca met een breimachine yftao'aToMorning Ia Mo «vond f
breit U een «chattif vestje, een leuke trui of een compleet T
babypakje. Met de Zwitserse Passap breimachine is 't hele gezin T
gekleed in minder tijd dan U vroeger voor Ma tnil nodig bad. I
U spaart tijd te geld. J
In meer <ta 5» texka V
de favoriete breimachi
ne. Prijs vanaf f 375.%
Goedgekeurd door oa
Ned. Ver. r. Hidsvxo»
wen. Een Passap bcot>
zelf.
Gratis Instnictte
Als U een Passap bret>
geeft een demonatr»
tot U bet breien op d»
Passap beheerst.
Julianasingel
Telefoon 1871
4»
LANDBOUWERS ER UIT
In dit centrumplan, dat is wel
duidelijk, is bijna geen ruimte meer
voor de landbouwers. Als een soort
compensatie is het nu meteen onmo
gelijk gemaakt dat in landbouwge
bieden, en dat zijn, buiten de kernen
van de kerkdorpen, praktisch alle
verdere gronden in Venray particu
liere huizen of villa's of bungalows
gebouwd mogen worden. Er zijn
duidelijke voorschriften dienaan
gaande gegeven, waarbij de agrari
sche bestemming van wat er in die
gebieden gebouwd mag worden, wel
heel duidelijk gesteld wordt.
Nu heeft men al deze landbouw
gronden feitelijk in drie groepen
verdeeld. De gronden langs de Oos-
trumse beek, de Molenbeek en die
van 't Roosendaal tot aan de Beek
zijn onder categorie 1 ingedeeld, de
gronden rondom de verschillende
kernen als Brukske, Zandhoek enz.
in categorie 3 en de overige in cate
gorie 2. Voor alle drie van deze soor
ten waren reeds vroeger bepaalde
bebouwingsvoorschriften gemaakt,
die nu zijn aangepast aan de nieuwe
wensen.
Zo moet bijv. in de zgn. beekdal
gronden (categorie 1) de erfgrootte,
waarop gebouwd mag worden, min
stens 1 ha zijn en de bouwperceels
breedte minstens 200 m bedragen.
Daar mogen ook geen kassen op
gebouwd worden.
MEVR. RUTTEN die allemaal die
voorschriften eens bekeken had,
vroeg zich af waar feitelijk nog wel
M JEU We PROVIHC-
WEG VEHRAY-yeriLO
"iSTATiori
nieuwe
r>Rovinc.
W£&
V£N«Ay-
VEM-o
de persoonlijke vrijheid blijft. Ze
kereg echter prompt te horen, dat
als iedereen deed in het verkeer wat
hij of zij graag wilde, het in de kort
ste keren een grote chaos zou gaan
worden. Zo is het ook met bouw
plannen. Als men enerzijds land
bouwgronden nodig heeft voor wo
ningbouw, moet men anderzijds zor
gen dat de overblijvende gronden
ook en uitsluitend voor de land
bouw gereserveerd blijven. Daar zijn
nu eenmaal voorschriften voor no
dig, ook om te zorgen dat men niet
onder een of ander smoesje toch nog
ergens particuliere huizen gaat bou
wen.
JENNISKENS was het echter lang
niet eens met de bebouwingsvoor
schriften, die hij zeker voor de eer
ste categorie te zwaar achtte. Waar
vindt men nog erven van 1 ha en
zeker een perceelsbreedte van 200 m.
Zo kan men nooit een bedrijf split
sen en bijv. een verdelingsbedrijf
maken. Ook de LLTB was het daar
niet mee eens
De VOORZITTER wilde niet die
per ingaan op de vele, vele voor
schriften, die er zijn. Hij wilde al
leen konstateren, dat ze voor wat de
landbouwers betreft, gelukkiger lig
gen en gunstiger dan in de vooraf
gaande tijd. Men heeft met een en
ander op te stellen wel degelijk re
kening gehouden met wat de laatste
jaren aan bebouwingswensen door
de landbouwers naar voren is ge
bracht. Aan al die wensen is voldaan
kunnen worden.
Het hoofdbestuur van de LLTB
was zeer tevreden over. wat Venray
doet voor bescherming van zijn land
bouwgronden en heeft openlijk ge
zegd dat Venray een voorbeeld is
voor heel Limburg. De kwestie waar
het om gaat is, dat in de beekdalen
bedrijfssplitsing en de stichting van
veredelingsbedrijven niet gewenst
zijn. Die kunnen op andere land
bouwgronden van andere categorieën
neergezet wprden.
JENNISKENS betoogde op zijn
beurt dat niemand op het ogenblik
kan zeggen waar het met de land
bouw naar toe gaat, waarop dan de
VOORZITTER weer antwoordde dat
men dan moeilijk kan eisen dat een
gemeentebestuur die ontwikkeling
wel voorzietAl werd het niet
openlijk gezegd, men kon gemakke
lijk merken dat het gemeentebestuur
beslist niet wenst dat in beekdalen
naast de best staande boerderijen
nog andere gebouwen gezet worden,
die dan later een keer plotseling wo
ning zijn geworden. Dat wil men in
ieder geval voorkomen.
EMONTS wees er op dat de ont
wikkeling in de landbouw inderdaad
een groot vraagteken is ondanks ver
edeling, ondanks structuurverbete
ring. Wat de gevolgen van de EEG
zijn en van andere internationale
verbintenissen zal men nog allemaal
af moeten wachten. Dan is het nog
altijd tijd genoeg om bepaalde be
bouwingsvoorschriften aan te passen
aan de nieuwere tijd. Voor wat van
daag betreft kon hij rustig meegaan
met de plannen van B. en W. al zul
len de architecten en de bouwers
eerst zich terdege op de hoogte moe
ten komen stellen, wat er allemaal
gevraagd en geëist wordt.
BEZWAREN
Tegen deze ,landbouwisering" van
de gronden buiten het centrum, had
men ook buiten de raad bezwaren.
Musexport Limited uit Toronto in
Canada heeft indertijd eens gronden
gekocht tussen Merselo en Dalland
voor het stichten van een villawijk.
Dat wordt nu onmogelijk en deze
firma sputterde dan ook hevig,
schreef zelfs, dat ze er een schade
post op had van f 280.00,B. en W.
bleven keihard en zegden dat als die
firma villa's wil bouwejj ze terecht
kan ten noorden van de Beekweg of
achter het Biezenvenneke.
De Zuivelfabriek had er bezwaren