Fa. STRIJBOSCH ^hn deere
triumph automobielen
shaataantcq- belasting
nan den muncn.n.
i
INGEZONDEN
>ee
^nde
smray
E KEUZE
bidellen
ionen
'1
enen
sjelen
P
ifcipper
Goede kritiek
Kon. Harmonie
Euterpe
een regen van bankzegels die u overal kunt
besteden:
dit doen wij maar 1 keer
bij ons een
Al gegarandeerde
gebruikte wagen koopt
Maasheseweg 24 Venray
9 jmobiel-
ini op de
er.)
iakfoon 1337
tractoren - landbouw-
Veltum 4 Venray Tel. 2037
werktuigen - machines
tabakspijpen
1 zakken
f potten
EK
PKAMER!
ie ie
GRATIS
Zoals we vorige week in ons ge-
meenteraadsverslag beloofden,
zouden we nog terugkomen met
het agendapunt: invoering van
straataanlegbelasting.
De letterlijke tekst van deze
nieuwe baatbelasting vindt U
elders in dit blad afgedrukt en
U kunt zelf nu eens proberen
wijs te worden uit de vele be
palingen die de te verwachten
aanslagen gaan regelen.
We bepalen óns hieronder met
wat de gemeenteraad er wel
over te zeggen had.
De Voorzitter wees er allereerst op,
dat het niet juist is, dat mensen, die
grond kopen van de gemeente in de
verschillende bestemmingsplannen,
meteen mee betalen in de kosten
van de wegen-aanleg, riolering e.d.
daar ter plaatse, terwijl anderen
gratis voor niets wegen, voetpaden
en riolering krijgen aangelegd. Ook
deze mensen moeten een billijk
aandeel van deze gemeentelijke las
ten gaan betalen. Zeker nu de finan
ciële positie van onze gemeente dus
danig is, dat uitgezien moet worden
naar eigen inkomsten. Trouwens wil
men extra uitkeringen van het rijk
krijgen, dan wordt persé geëist dat
via een baatbelasting door de ge
meente gemaakte kosten t.b.v. het
publiek terugkomen.
Niet overhaast.
Men moet niet vergeten dat deze
baatbelasting niet iets is van van
daag of gisteren, maar er is aan
gewerkt vanaf 1965. Als men stelt
dat men de consequenties van een
en ander niet kan overzien, dan
moet daarbij gesteld worden dat de
financiële commissie zich ook in de
ze zaak verdiept heeft, alle vraag
stukken heeft bekeken en besloten
heeft eerst een proefcahier op te
stellen, waardoor men inzicht krijgt
in de consequenties en eventuele
onbillijkheden nog weg kan werken.
Dat was al een hele geruststelling
voor de Bruyn, die namens zijn frac
tie er op wees, dat naast de steeds
maar stijgende uitgaven, terecht ge
vraagd mag worden naar hogere in
komsten. Deze inkomsten probeert
men dan o.m. via deze baatbelasting
binnen te krijgen. Niemand betaalt
graag belasting, maar als men goede
wegen, behoorlijke trottoirs en vol
doende riolering verlangt, moet men
begrijpen dat die betaald moeten
worden. Hij was nieuwsgierig naar
het proefkohier, waardoor eventuele
ongerechtigheden van deze nieuwe
en moeilijke belasting nog uit de
wereld kunnen worden geholpen.
De Voorzitter haalde een gezegde
aan van Thorbecke, de man van de
gemeentewet, die ergens geschreven
heeft dat belastingbetalen des bur
gers aangenaamste plicht is
Maar hij kon overigens het betoog
van de Bruyn alleen maar onder
schrijven. Het is harde en bittere
noodzaak, die de gemeente dwingt
met deze belasting te komen.
Vermeulen kon er mee accoord gaan,
zeker nu toegezegd is, dat eventuele
ongerechtigheden alsnog verholpen
worden.
Waarom 15 jaren?
Ponjee hoopte in dit verband dat B.
en W. het zgn. afschrijvingsartikel
(22) zo soepel mogelijk zouden toe
passen. Hij kon zich voorstellen dat
verschillende mensen toch wel zou
den schrikken. De Voorzitter beloof
de dat B. en W. inderdaad de no
dige soepelheid zouden betrachten.
Timmermans vroeg zich af, waarom
B. en W. nu teruggaan tot 15 jaren.
Er zit een zekere grond van onbil
lijkheid in, want de mensen, die in
die periode grond gekocht hebben
van particulieren, hebben practisch
hetzelfde moeten betalen als in de
bestemmingsplannen. Het zijn de
verkopers van die gronden geweest,
die geprofiteerd hebben van een
nieuwe weg of een goede riolering.
Niet de kopers, want van hen heeft
men het volle pond gevraagd.
Een ander feit, wat voor hem de
zaak zo moeilijk maakt, is dat er
tot op heden niemand is, die kan
zeggen voor welke wegen en straten
deze belasting nu wel gaat gelden.
Was die lijst niet eerder opgesteld
kunnen worden, zodat de raad ook
eens een inzicht gekregen had, over
hoeveel en over welke straten en
wegen het feitelijk gaat.
De Voorzitter stelde dat z.i. een te
rugwerkende kracht tot 15 jaren
niet onbillijk was. In 15 jaren is
per slot van rekening alles ook een
stuk in waarde gestegen. Men kon
in 1969 beginnen met deze belas
ting, maar dan zouden z.i. terecht
velen van de dan getroffenen kun
nen wijzen op mensen, die enkele
jaren geleden gebouwd of grond ge
kocht hebben. Die waren dan heel
wat beter af. Na lang overdenken
is men tot deze regeling gekomen,
waarin een mogelijke onbillijkheid
z.i. juist is opgeheven doordat de
tarieven voor die oudere gevallen
nog een stuk lager liggen, dan voor
de toekomstige. Er is dus beslist wel
rekening mee gehouden. Verder had
de Voorzitter graag een lijst overge
legd van de wegen en straten, die
door deze belasting getroffen wor
den, maar die is jammer genoeg nog
niet klaar. Tot nu toe staan 46 we
gen en straten op de lijst, maar die
is nog niet compleet. Zo gauw hij
gereed is, zal hij aan de raad wor
den voorgelegd.
De Bruyn wees er in dit verband op,
dat hij niet zo zeker was dat kopers
van particulieren dezelfde bedragen
hadden betaald voor de grond als
in de bestemmingsplannen. Waar
om hebben die mensen dan niet in
een bestemmingsplan grond gekocht.
Timmermans merkte op dat in de
verschillende bestemmingsplannen
helemaal geen gronden beschikbaar
waren voor particuliere bouwers,
die moesten dus wel buiten de plan
nen kopen. Ze zijn het die de staat
in het verleden een dienst bewezen
hebben door een eigen huis te bou
wen en geen woningwetwoning te
betrekken. Als beloning daarvoor
krijgen ze nu dit douceurtje.
Jenniskens kon zich nog niet goed
realiseren hoe deze belasting uit zou
pakken. Speciaal was hij nieuwsgie
rig wat wel de landbouwers zouden
moeten gaan betalen, die so-wie-so
al het nodige op te brengen hebben
voor de ruilverkaveling. De voorzit
ter mocht dan beweren dat de agra
rische eigenaren wel zeer bijzonder
zijn behandeld, Jenniskens had lie
ver de harde cijfers op tafel gezien,
voordat hij een beslissing nam. Ver
meulen wees hem er op, dat hij als
gemeenteraadslid niet alleen de be
langen van de landbouwers had te
verdedigen, maar de belangen van
alle inwoners
Dat wist ook Jenniskens, die er nog
maals op wees dat hij nu maar op
gezag van de voorzitter moest ge
loven dat inderdaad een billijke
verdeling der kosten ook voor de
landbouwers in deze baatbelasting
opgesloten lag. Hij had dat échter
liever eerst op papier gezien. De
voorzitter wees hem er op dat het
proefcohier voor hem ook veel dui
delijk zou maken.
Mevr. Rutten speet het ook dat niet
meteen een lijst overgelegd was van
straten en wegen waarover het nu
feitelijk wel gaat. Want wat is nu
verbetering b.v. De Voorzitter zei,
dat de nieuwe Gasstraat en de
Deurnseweg hier duidelijke voor
beelden van waren. Mevr. Rutten
En de herbestrating van de Hof
straat, is dat een verbetering of
normaal onderhoud De voorzit
ter: normaal onderhoud. Maar b.v.
de Hoenderstraat tussen Langeweg
en Westsingel die heeft tottroirs ge
kregen, is verbreed, krijgt een nieuw
wegdek, dat is verandering en ver
betering En met deze opmerkin
gen verzandde het gehele debat over
de straataanlegbelasting, die zonder'
meer door de raad werd goedge
keurd.
In een tot expositiehal omgebouw
de hal van Eijsden exposeert met 5
andere jonge kunstenaars ook de
Venrayse beeldhouwer Gussen Wie,
die Jules Kockelkoren in zijn be
schrijving in de Nieuwe Limburger
van woensdag j.l. de verrassing van
deze tentoonstelling noemt.
Zijn machtige houten beelden
groep „De Magistraten" is voor deze
journalist het hoogtepunt van deze
expositie. Dit is geen estetisch plas
tisch spel meer. Dit is een indruk
wekkend natuurfenomeen. Gussen
Wie is een autodidact. Maar de wij
ze waarop hij deze bomen uithakt
tot „tekens" is bijna geniaal.
Deze vreemde houten „tekens" zijn
geraffineerd van ruimtelijkheid, van
plastische bewerking en van ritme.
Maar tegelijkertijd gaat er een ma
gie van uit, die doet denken aan de
kunst van een primitief natuurvolk.
De houten plastieken intrigreren
door hun aan niets herinnerende
vormen. Tegelijkertijd zijn zij toch
vertrouwd, omdat men er de gesti
leerde grilligheid der natuurvormen
in herkent. Hier herleeft het alles
overwoekerend karakter van het
ruige Peelland van Gussen Wie. In
hun verweerdheid hebben deze beel
den, zij het in een geheel andere
geest, raakpunten met beelden van
Henry Moore; meer nog met die van
de Franse beeldhouwer Etien Mar
tin, van wie in het Stedelijk Mu
seum te Amsterdam die intrigerende
boomstronk ligt.
De Kon. Harmonie Euterpe is uit
genodigd om op zondag 19 november
a.s. een concert te komen verzorgen
in Horst-America. Op dit concert zal
zij o.m. de nummers brengen van het
muziekconcours te Blerick, waarop
ze de eerste prijs met lof der jury in
de afdeling Uitmuntendheid behaal
de. Tevens zal de harmonie de keu
zenummers en het verplichte num
mer brengen voor de a.s. landskam
pioenschappen in Leiden.
Intussen is bekend geworden dat
Venray in Leiden op moet treden op
zondag 3 december a.s. om 2 uur n.m.
Het Venrays publiek zal van te
voren kunnen horen hoe en wat de
Harmonie op deze landskampioen
schappen gaat brengen want men is
bezig met de voorbereiding van een
concert, waaraan ook de Harmonie
van Linne zal deelnemen, die op de
landskampioenschappen in de Supe
rieure afdeling moet blazen.
Beide korpsen zullen op een avond
in de schouwburg optreden, men is
alleen nog aan het onderhandelen
over de juiste datum.
Natuurlijk zouden de blazers van
de harmonie graag zien dat er zoveel
mogelijk supporters op die eerste
zondag van december mee naar Lei
den trekken. De harmonie wil dat
wel organiseren, dat ze gelijktijdig
met de mensen van de harmonie
daarheen reizen kunnen, maar dan
moeten eventuele liefhebbers zich
wel opgeven voor 13 november bij de
sekretaris de heer E. Asselberghs,
Kempweg, liefst telefonisch na kan
torenuren op nr. 2099.
Men verwacht dat velen, die kans
zullen aangrijpen.,
BOUWSCHANDAAL.
De situatie, die U vorige week be
schreef in Uw blad over de zgn.
zwarte vrije tijdsbouw, is natuurlijk
voor de heren aannemers minder
prettig. Ze zullen echter mans ge
noeg zijn, om aan deze mistoestand
een einde te maken. Maar misschien
is het toch ook goed dat men eens
kennis neemt van minder prettige
dingen, die van werknemers-zijde
soms worden ondervonden.
In 1951 stapte ik de bouwvakkers
wereld in met het diploma LTS tim
meren in mijn zak. Als een van de
beste leerlingen van de LTS werd
ik naar een klein aannemingsbedrijf
gezonden (want zelf te beslissen had
je toen niets) en kon daar voor
7,50 per week als 16-jarige mijn
eerste wankele schreden doen de
bouwwereld in. Met avondcursussen
e.d. wist ik het zover te brengen,
dat ik in 1958 al met een ploeg van
68 mensen naar Maastricht en an
dere plaatsen gestuurd werd om
daar zelfstandig karweien op te
knappen. In 1964 stond ik nog altijd
braaf op de loonlijst als timmerman
128,netto per week), terwijl
ik al geruime tijd het werk van uit
voerder deed. Intussen had ik wel
eens met lede ogen kameraden naar
Duitsland zien trekken, die met heel
andere lonen thuis kwamen en wa
ren me ook uit Venray zelf heel an
dere aanbiedingen gedaan. Toen be
sloot ik dan ook na 13 jaren
mijn baas te verlaten en op andere
gunstiger aanbiedingen in te gaan.
Zo gezegd, zo gedaan, maar nu had
de baas in een keer er oog voor dat
ik in feite al jaren uitvoerders werk
deed en hij beloofde me gouden
bergen. Ik werd lid van de vaste
staf en mijn loonbriefje vermeldde
145,per week netto. Ik bleef,'
werd uitvoerder op een behoorlijk
bankgebouw, dat ver binnen de ge
stelde tijd gereed kwam, maar toen
was het feest afgelopen. Er was
geen werk meer, maar ik kon wel
werken in een timmerploeg. Dat
deed ik weer niet en zo was dan
in 1965, na 14 jaren dienst een einde
gekomen aan onze arbeidsovereen
komst. Ik ging naar een ander be
drijf, naar ander werk, dat jammer
genoeg tegenviel. Er kwamen ver
schillende verzoeken van mijn oude
baas om a.u.b. terug te komen,
waaraan ik in 1966 dan voldaan heb.
We waren dus weer bij elkaar.
In mei van dit jaar echter begon het
werk terug te lopen en moesten er
jammer genoeg ontslagen val
len. In juni was het dan zover
De vaste kern in dit bedrijf scheen
te bestaan uit een stel jongens on
der de 20 jaren, de ouderen gingen
de keien op. En ook nu, nu het werk
weer begint aan te trekken, nu is
er geen plaatsIk ben schijnbaar
te duurEn met mij anderen
Ik vraag me in gemoede af daar
bij ook gesteund door andere erva
ringen of het zo'n wonder is dat
bouwvakkers naar Duitsland trek
ken, of het zo'n wonder is, dat er
zwart gewerkt wordt, al is het dan
misschien verkeerd. Maar degene,
die zijn baas trouw is gebleven, heeft
dan nu ervaren, dat hij er alleen
maar armer van wordt.
M. C.
ongelooflijk
voor Uw Sinterklaasinkopen
voor Uw winterkleding
voor de verlovingsfuif
Gratis Bankzegels, 2 zegels voor elke gulden: dat wor
den duizenden zegels, die U kunt verdienen, ais U:
op vrijdagavond 10 nov. tussen 7-10 uur
of zaterdag 11 nov. tussen 11-6 uur,
of zondag 12 november, tussen 11-6 uur
Kijk, keur en koop op een van deze drie dagen, want
daarna is deze aktie onherroepelijk afgelopen.
Onze sortering gebruikte wagens in winterconditie,
met A-l garantie, is werkelijk groots.
Uw wagen wordt door ons voor een aantrekkelijke
prijs ingeruild.
Driekwart van de prijs kan worden gefinancierd op 6
tot 30 maanden; met 1.000,- in Uw zak koopt U een
wagen met een waarde van 4.000,-.
KIJK- en KOOPADRES:
Golaxie, zwart 1962
Zodiac, zwart 1965
Corsair, rood 1964
Corsair, rood 1964
Taunus 20M, wit 1965
Taunus 17M, d. groen 1963
Taunus 17M, wit 1965
Taunus 17M, rood 1965
Taunus 17M, wit 1965
Taunus 15M, d. groen 1967
Taunus 12M, wit 1964
Taunus 12M, grijs 1964
Taunus 12M, wit 1966
Taunus 12M coupé, rood 1964
Taunus 12M coupé, wit 1965
Taunus 12M combi, wit 1965
Cortina, wit 1963
Cortina, beige 1963
Cortina, wit 1962
Cortina, grijs 1964
Cortina 1300, beige 1967
Cortina, blauw 1967
Cortina, blauw 1965
Anglia, grijs 1963
Transit Pickup, blauw 1964
Transit, geel 1961
Thames 800 Diesel 1965
DKW, donkergrijs 1965
Opel, zilvergrijs 1964
DKW Junior, grijs 1961
Fiat 500, wit 1963
Fiat 600, rood 1965
BMW de Luxe, rood 1965
Renault R8, grijs 1965
Daffodil, blauw 1963
Daffodil, groen-zwart 1963
Daffodil, beige 1964
Daffodil, blauw 1965
Daffodil, rood-zwart 1966
Daffodil, grijs 1967
DKW F 102 1964
DA F 44 Demonstrator, rood 1967
N.V. AUTOMOBIELGARAGE VAN HAREN
TEL. 04780 - 2251
TOPGARAGE CV
tot en met
18 november
dubbele bankzegels
voor leuke cadeaux
voor prettige cadeaux
voor nuttige cadeaux
voor goede cadeaux
kom vrijblijvend kijken
kiezen en
keuren
in onze boek- en
kantoorboekhandel
Grotestraat 28
telefoon 2727