Vergadering Gemeenteraad Pastoraal beraad DENKT U 00K AAN ZOVEEL DINGEN TEGELUK ALS U ACHTER HET STUUR ZIT? VOOR HETTE LAAT IS Denk ook eens aan een ander in het verkeer WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN !k, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, Ik, ik, ik, maak nooit fouten, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, Ik, ik, ik, ik, ik, ik, zal voorrang ik. ik, ik, ik, ik. VRIJDAG 3 NOVEMBER 1967 No. 44 ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652 PRUS PER KWARTAAL p. n f (buiten Vwtray 2J2J) „Het is hollen of stilstaanaldus het commentaar van de pu blieke tribune, die by de laattse raadsvergadering vol zat met jeugdige toehoorders. Die hebben dan „hun portie" wel gehad, want het duurde nogal wat. En dat hollen en stilstaan sloeg dan op de agenda, die soms bestaat uit wat hamerstukken, maar ditmaal vele belangrijke punten had, zoals de begrotingsaanbieding, een advies over het recreatieschap, de straataanlegverordenïng, bestemmings plan^wijzigingen, verbreding Heidse Peelweg, bouwen in Merselo en ga zo maar door WONINGVERBETERING Maar gewoontetrouw begon men met de ingekomen stukken, waarbij ditmaal een schriftelijke vraag was van BARTELS, die wilde weten hoe veel mensen al geprofiteerd hebben van de maatregelen, die deminister getroffen heeft voor verbetering van particuliere woningbouw. Mede om de bouwvakkers aan het werk te helpen worden hierbij belangrijke financiële faciliteiten verleend en hij was nieuwsgierig hoevelen daarvan in Venray profiteerden. De VOORZITTER vertelde dat hiervoor 13 aanvragen waren binnen gekomen, waarvan 11 voor woning verbetering en 2 voor woningsplit sing. Die zijn, na op zo kort moge lijke termijn in Venray bekeken Te zijn, doorgestuurd naar Maastricht, waar de procedure 12 maanden vergt, voordat de vergunning gege ven wordt. BARTELS merkte op dat z.i. aan edz emaatregel te weinig aandacht besteed was, maar kreeg van de VOORZITTER te horen dat ons blad (een bekend weekblad in onze ge meente, aldus de VOORZITTER), direct nadat deze maatregel door de minister genomen waren, een uit voerig artikel gewijd had aan deze materie. Bij de ingekomen stukken was verder te vinden, dat het getal wo- inngzoekenden de laatste maand weer gestegen is van 548 tot 573 en dat binnenkort begonnen kan wor den aan de Kruitweg. Dan gingen verschillende ontwerp besluiten over de bezoldiging en de rechtspositieregeling van het ge- meentepersoneel onder de hamer door, waarna het recreatieschap Peel en Maas ter sprake kwam. Daarover leest U elders meer. STRAATAANLEGBELASTING De strvataanlegbelasting de eer ste baatbelasting in Venray is een zeer moeilijke materie. We hebben enkele weken geleden hieraan uit voerig een artikel gewijd, toen de invoering hiervan al eerder op de agenda prijkte. We stellen ons voor mo hierover nader terug te komen, omdat op deze agenda al bleek dat de nodige correcties en aanvullingen nodig waren. We volstaan thans met de mededeling dat de raad, zij het na een langdurige bespreking, in zijn egheel was voor de invoering van deze belasting. De onbewoonbaarheidsverklaring van de woning Steegse Peelweg 14, eigendom van J. E. Michels, Lem- menweg 14 ging zonder meer onder de hamer door. Er is geen redden meer aan. BEGROTING 1968 De begroting 1968 werd aangebo den en voor het eerst sinds enkele jaren is die weer sluitend. We ver wijzen hiervoor naar verschillende artikelen elders in dit blad. Van 6 tot en met 9 november zullen de verschillende raadscommissies deze begroting onderling bespreken, waarna in de novembervergadering de openbare behandeling zal volgen. BESTEMMINGSPLAN De wijziging van de verklaring bij en herziening van het bestemmings plan in hoofdzaak is wederom een zeer moeilijke materie. We hopen daarop in een volgend nummer na der terug te komen. We volstaan thans met de constatering dat inge diende bezwaren van Musexport Li mited uit Canada, het Hoofdbestuur der LLTB, mej. Swaters, Overloon- seweg 19, L. Noyen, Henseniusplein 9a en van de Coöp. Zuivelfabriek te gen deze herziening ongegrond wer den verklaard. NIEUW MEUBILAIR Het voorstel tot aanschaf van nieuw meubilair voor de raadzaal f 11.250,—, de hal f 1600,— en de burgemeesterskamer f 15.192,kon geen genade vinden in het oog van TIMMERMANS, die op zich geen be zwaar heeft tegen vernieuwing van de burgemeesterskamer („een som ber geval"), maar het psychologisch niet juist vindt in deze tijd nieuw meubilair aan te schaffen voor de raadzaal en de hal. Men stelt nu wel dat dit nieuwe meubilair mee zal gaan naar het nieuwe raadhuis, maar de architect daarvan zal ongetwijfeld zijn eigen zienswijze hebben op het meubilair voor dat nieuwe geval en niet een nieuw raadhuis ontwerpen rond de un aan te schaffen meubelen. De VOORZITTER begreep niet, wat er psychologisch fout aan was. Er wordt niemand tekort gedaan en iets anders behoeft niet te wachten omdat de gemeente neuwe meubels aanschaftBovendien heeft de raad zelf al lang geklaagd over de ongemakkelijke stoelen en tafels in de raadszaal en men heeft al twee, drie jaren gewacht om nieuwe aan te schaffen. De oude meubels zijn in tussen 40 jaren oud en hebben drin gend een opknapbeurt nodig. Dat kost ook geld, terwijl ze dan onge makkelijk blijven. De VOORZITTER wees er verder op dat in genoemde bedragen niet alleen de meubels verdisconteerd zijn, maar ook vloerbedekking en gordijnen, die ook dringend aan ver- anderign toe zijn. Het is beslist niet uit weelde dat men een dergelijk voorstel doet. DE BRUYN had eens becijferd dat alleen al het versjouwen van stoe len en tafels, voor wanneer er in de raadszaal iets te doen is en dat wordt met het jaar meer meer dan f 3.000,per jaar kost. De nieu we, meer hanteerbare meubels zijn heel wat vlotter te verplaatsen. Al leen daarmede al verdient men geld. Wat de burgemeesterskamer betreft, die vloer is een openbaar schandaal. Men moet van dit alles geen stunt maken, was zijn betoog, want direc tiekantoren van heel wat kleinere bedrijven zien er stukken beter uit dan hier de burgemeesterskamer. Dat kon ook de VOORZITTER on der schrijven. VERMEULEN kwam nog even te rug op een eventuele verhuizing naar een ander stadhuisOok dan zijn nieuwe meubels nog altijd bruikbaar, zij het niet voor de raads zaal, dan voor een andere kamer. MEVR. RUTTEN wilde weten wat er met de oude meubels geberude. Een stem riep: „opstokenmaar dat bleek de VOORZITTER niet van zins te zijn. Er is nog geen bestem ming voor gevonden, aldus deze spreker, die zich dan ook liet ont vallen dat ze over een X aantal ja ren wel eens als antiek konden wor den beschouwd. En dat gaf met VERMEULEN weer een hele discus sie over antiek erj. wat dies meer zij, maar dat had hier allemaal niets mee te maken. Het einde van het lied was dat de raad er mee akkoord ging, doch TIMMERMANS wenste tegenge stemd te hebben voor wat de nieuwe raadszetels betreft. VERBREDING HEIDSE PEELWEG De raad nam ook zonder meer het beginselbesluit om de Heidse Peel weg te verbreden van 3 op 5 meter. Dat gaat de gemeente f 126.780, kosten, ondanks het feit dat de plaatselijke sommissie van de Ruil verkaveling bereid is om de helft van de verbredingskosten te betalen. TIMMERMANS vond het een wijs besluit omdat deze weg het verkeer op de Deurneseweg danig kan ont lasten. UITBREIDING MERSELO In Merselo kan de gemeente 4 ka vels grond kopen, voor de bouw van 4 particuliere woningen. Verder is gunning verleend voor de bouw van 10 woningwetwoningen. Door de aanleg van een tweetal wegen kan men daar een complex krijgen, dat behalve de genoemde woningen ook nog plaats biedt voor 5 bungalows en 4 of 5 particuliere woningen. Een en ander wordt dan wellicht wat provisorisch omdat an ders de hele zaak bij de aanleg van riolering toch weer vernield wordt, maar er kan zo een aardige woon wijk komen. MEVR. RUTTEN vroeg zich ver baasd af of er in Merselo dan zoveel woningzoekenden zijn en kreeg te hroen dat Merselo wel degelijk be langstelling krijgt o.m. door mensen van het proefbedrijf Hendrix in de Vredepeel en Nieuw Dalland. De raad besloot daarop f 20.000, voor de aanleg van deze wegen be schikbaar te stellen. Dat was het einde van een lange, lange vergaderign, waarna het aan wezige publiek de nieuwe raadsze tels ging bewonderen, die als model stonden opgesteld. Op de tweede zondag van oktober is in de kerken van ons dekenaat gesproken over de vorming van de Pastorale Raad Limburg, het nieu we adviescollege van de Roermond- se Bisschop. Daarbij is o.m. gesproken over de samenstelling, die zal bestaan uit 50 priesters en 50 leken. De priesters hebben kandidaten kunnen stellen en hiervoor zijn in Venray aanwezig: Rector Pelt uit de Vredepeel, Deken Akkerman uit Horst en Aalmoeze nier Dings uit Venray. Van de 50 leken-leden worden er 40 gekozen uit de kandidaten, die uit ieder dekenaat naar voren zijn ge bracht. De overige 10 worden te zij ner tijd aangewezen als blijk dat be paalde groepen anders geen verte genwoordiging in deze raad zouden hebben. Er is toen gevraagd voor kandi daten voor het Venrayse dekenaat, die ieder 25 handtekeningen van pa rochianen moesten kunnen laten zien. Welnu, de opgave-termijn is gesloten en het dekenaat Venray blijkt 22 kandidaten te hebben opge leverd, t.w.: L.P.M. van Bolhuis, Julianasingel 7a J.F. van den Bosch, Bevrijdingsw. 6 A. den Brok, Kolkweg 14 H. Claassens, Puttenweg 20 W. Claessens, Peelweg 25 P. J. TH. Deters, Heidse Peelweg 22 F. v. Dierendonck, Jan Poelsweg 13 G. Dobbelaer. Kolkweg 16 H Gooren, Molenhoekseweg 4 A. van Grinsven, Julianasingel 19 P. Heldens-Litjens, Schoor 1 L. Hermus, Helfrichstraat 2 P. Hertsig, Joh. v. Wyttenhorstweg 3 G. Huijs-van Enckevort, Vredeweg 1 Th. Jacobs, Eisenho werst raat 13 C. Keur, Ursulastraat 60 E. de Kroon-Koks, Leunseweg 24 J. Michels, Meerselsepeel 10 Th. Min, Merseloseweg 57 H. v. Pelt, K. Doormanstraat 15 P. Pouwels, Moostdijk 2 A. Swemers-Thissen, Mgr. Hanssen- straat 13. Deze kandidaten zijn allemaal uit genodigd te komen naar een bijeen komst in het Cultureel Centrum vrij dag 10 november a.s. waar ze zul len worden toegesproken door de H. E.H. Loonen en aalmoezenier Dings en vervolgens uit hun midden de Venrayse kandidaat zullen kiezen voor het Pastoraal Beraad. Het de kenaat Venray kan namelijk een persoon afvaardigen naar dit beraad. BEKENDMAKING Burgemeester en wethouders van Venray, gezien het schrijven van de Hoofdingenieur-Directeur van de Provinciale Waterstaat d.d. 29 sep tember 1967, waarin hij verzoekt in verband met de bouw van het via duct over het spoorwegemplacement en over de tertiaire weg nr. 12 (Oos trumOirloCastenray) de in het onderstaand besluit te noemen ver keersborden tijdelijk te plaatsen; overwegende, dat. gelet op de aard en intensiteit van het verkeer ter plaatse, het vaststellen van de ge vraagde maatregelen noodzakelijk zijn; dat het onderwerpelijke wegge deelte onder beheer is van de ge meente en gelegen is buiten de be bouwde kom in de zin van de We genverkeerswet; gelet op het Reglement verkeers regels en verkeerstekens; besluiten I. a. door plaatsing van borden 1 en 2 van bijlage II van het Regle ment verwkeersregels en verkeers tekens een maximumsnelheid van 50 km per uur vast te stellen voor het verkeer in beide richtingen op het gedeelte van de tertiaire weg no. 12 (Oostrum - Oirlo - Castenray) van 100 m ten zuiden van de kruising van deze weg met de nieuwe omlei ding van de weg VenrayWell tot 100 m ten noorden van deze krui sing; b. door plaatsing van borden 40 en 41 van bijlage II van meevermeld Reglement, aan bestuurders van mo torvoertuigen op meer dan twee wie len te verbieden elkaar onderling in te halen op het hiervoor onder a omschreven weggedeelte; c.te bepalen dat de hieronder on der a en b bedoelde maatregelen zullen gelden vanaf heden tot 1 okt. 1968 of zoveel korter of langer als de duur der werkzaamheden zal vor deren. II. a. de tertiaire weg no. 12 (Oos- trum-Oirlo-Castenray), ter plaatse van de in uitvoering zijnde werken door plaatsing van borden 17 en 24 van bijlage II van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens op werkdagen van 17 tot 18 uur in bei de richtingen te sluiten voor motor voertuigen op meer dan twee wielen en bespannen wagens gedurende de periode van 9 oktober 1967 tot 27 oktober 1967 of zoveel korter of langer als de duur der werkzaamhe den zal vorderen; b. te bepalen dat het verkeer ge durende de afsluiting zal worden omgeleid door de kom van Oostrum en over de onbewaakte overweg bij km 57 in de spoorlijn Nijmegen— Venlo. III. de aandacht erop te vestigen, dat van dit besluit voor ieder be langhebbende beroep open staat bin nen 30 dagen, nadat dit besluit ter openbare kennis is gebracht en dat het adres van beroep aan H.M. de Koningin gericht, doch bij de Com missaris der Koningin in de provin cie Limburg ingediend moet worden. Afschrift van dit besluit ter vol doening aan het bepaalde in artikel 133, lid 2, van het Reglement ver keersregels en verkeerstekens te zenden: 1. aan het College van Gedeputeer de Staten der Provincie Limburg; 2. aan de Heer Hoofdingenieur-Di recteur van de Rijkswaterstaat in de Directie Limburg te Maastricht; 3. aan de Koninklijke Nederlandsche Toeristenbond A.N.W.B., Wassenaar- seweg 220 te 's Gravenhage; 4. aan de Koninklijke Nederlandsche Automobielclub, Sophialaan 4 te 's- Gravenhage; 5. aan de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging, Bezuiden- houtseweg 185 te 's Gravenhage. Venray, 17 oktober 1967. Burgemeester en Wethouders vnd. Mr. M.M.L.G.M. Custers, burgem. H.P.L. Vorst, secretaris. PUBLIKATIE AANGEBODEN DOOR DIT BLAD IN SAMENWERKING MET DE STICHTING IDEËLE REKLAME

Peel en Maas | 1967 | | pagina 9