Vergadering
Gemeenteraad
Pastoraal
beraad
DENKT U 00K AAN ZOVEEL DINGEN TEGELUK
ALS U ACHTER HET STUUR ZIT?
VOOR HETTE LAAT IS
Denk ook eens aan een ander in het verkeer
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
!k, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik,
ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik,
Ik, ik, ik, maak nooit fouten, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik,
ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik,
ik, ik, ik, ik, ik, ik, ik, Ik, ik, ik, ik, ik, ik, zal voorrang ik. ik, ik, ik, ik.
VRIJDAG 3 NOVEMBER 1967 No. 44
ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652
PRUS PER KWARTAAL
p. n
f
(buiten Vwtray 2J2J)
„Het is hollen of stilstaanaldus het commentaar van de pu
blieke tribune, die by de laattse raadsvergadering vol zat met
jeugdige toehoorders. Die hebben dan „hun portie" wel gehad, want
het duurde nogal wat. En dat hollen en stilstaan sloeg dan op de
agenda, die soms bestaat uit wat hamerstukken, maar ditmaal vele
belangrijke punten had, zoals de begrotingsaanbieding, een advies
over het recreatieschap, de straataanlegverordenïng, bestemmings
plan^wijzigingen, verbreding Heidse Peelweg, bouwen in Merselo
en ga zo maar door
WONINGVERBETERING
Maar gewoontetrouw begon men
met de ingekomen stukken, waarbij
ditmaal een schriftelijke vraag was
van BARTELS, die wilde weten hoe
veel mensen al geprofiteerd hebben
van de maatregelen, die deminister
getroffen heeft voor verbetering van
particuliere woningbouw. Mede om
de bouwvakkers aan het werk te
helpen worden hierbij belangrijke
financiële faciliteiten verleend en hij
was nieuwsgierig hoevelen daarvan
in Venray profiteerden.
De VOORZITTER vertelde dat
hiervoor 13 aanvragen waren binnen
gekomen, waarvan 11 voor woning
verbetering en 2 voor woningsplit
sing. Die zijn, na op zo kort moge
lijke termijn in Venray bekeken Te
zijn, doorgestuurd naar Maastricht,
waar de procedure 12 maanden
vergt, voordat de vergunning gege
ven wordt.
BARTELS merkte op dat z.i. aan
edz emaatregel te weinig aandacht
besteed was, maar kreeg van de
VOORZITTER te horen dat ons blad
(een bekend weekblad in onze ge
meente, aldus de VOORZITTER),
direct nadat deze maatregel door de
minister genomen waren, een uit
voerig artikel gewijd had aan deze
materie.
Bij de ingekomen stukken was
verder te vinden, dat het getal wo-
inngzoekenden de laatste maand
weer gestegen is van 548 tot 573 en
dat binnenkort begonnen kan wor
den aan de Kruitweg.
Dan gingen verschillende ontwerp
besluiten over de bezoldiging en de
rechtspositieregeling van het ge-
meentepersoneel onder de hamer
door, waarna het recreatieschap Peel
en Maas ter sprake kwam. Daarover
leest U elders meer.
STRAATAANLEGBELASTING
De strvataanlegbelasting de eer
ste baatbelasting in Venray is een
zeer moeilijke materie. We hebben
enkele weken geleden hieraan uit
voerig een artikel gewijd, toen de
invoering hiervan al eerder op de
agenda prijkte. We stellen ons voor
mo hierover nader terug te komen,
omdat op deze agenda al bleek dat
de nodige correcties en aanvullingen
nodig waren. We volstaan thans met
de mededeling dat de raad, zij het na
een langdurige bespreking, in zijn
egheel was voor de invoering van
deze belasting.
De onbewoonbaarheidsverklaring
van de woning Steegse Peelweg 14,
eigendom van J. E. Michels, Lem-
menweg 14 ging zonder meer onder
de hamer door. Er is geen redden
meer aan.
BEGROTING 1968
De begroting 1968 werd aangebo
den en voor het eerst sinds enkele
jaren is die weer sluitend. We ver
wijzen hiervoor naar verschillende
artikelen elders in dit blad. Van 6
tot en met 9 november zullen de
verschillende raadscommissies deze
begroting onderling bespreken,
waarna in de novembervergadering
de openbare behandeling zal volgen.
BESTEMMINGSPLAN
De wijziging van de verklaring bij
en herziening van het bestemmings
plan in hoofdzaak is wederom een
zeer moeilijke materie. We hopen
daarop in een volgend nummer na
der terug te komen. We volstaan
thans met de constatering dat inge
diende bezwaren van Musexport Li
mited uit Canada, het Hoofdbestuur
der LLTB, mej. Swaters, Overloon-
seweg 19, L. Noyen, Henseniusplein
9a en van de Coöp. Zuivelfabriek te
gen deze herziening ongegrond wer
den verklaard.
NIEUW MEUBILAIR
Het voorstel tot aanschaf van
nieuw meubilair voor de raadzaal
f 11.250,—, de hal f 1600,— en de
burgemeesterskamer f 15.192,kon
geen genade vinden in het oog van
TIMMERMANS, die op zich geen be
zwaar heeft tegen vernieuwing van
de burgemeesterskamer („een som
ber geval"), maar het psychologisch
niet juist vindt in deze tijd nieuw
meubilair aan te schaffen voor de
raadzaal en de hal.
Men stelt nu wel dat dit nieuwe
meubilair mee zal gaan naar het
nieuwe raadhuis, maar de architect
daarvan zal ongetwijfeld zijn eigen
zienswijze hebben op het meubilair
voor dat nieuwe geval en niet een
nieuw raadhuis ontwerpen rond de
un aan te schaffen meubelen.
De VOORZITTER begreep niet,
wat er psychologisch fout aan was.
Er wordt niemand tekort gedaan en
iets anders behoeft niet te wachten
omdat de gemeente neuwe meubels
aanschaftBovendien heeft de
raad zelf al lang geklaagd over de
ongemakkelijke stoelen en tafels in
de raadszaal en men heeft al twee,
drie jaren gewacht om nieuwe aan te
schaffen. De oude meubels zijn in
tussen 40 jaren oud en hebben drin
gend een opknapbeurt nodig. Dat
kost ook geld, terwijl ze dan onge
makkelijk blijven.
De VOORZITTER wees er verder
op dat in genoemde bedragen niet
alleen de meubels verdisconteerd
zijn, maar ook vloerbedekking en
gordijnen, die ook dringend aan ver-
anderign toe zijn. Het is beslist niet
uit weelde dat men een dergelijk
voorstel doet.
DE BRUYN had eens becijferd dat
alleen al het versjouwen van stoe
len en tafels, voor wanneer er in de
raadszaal iets te doen is en dat
wordt met het jaar meer meer
dan f 3.000,per jaar kost. De nieu
we, meer hanteerbare meubels zijn
heel wat vlotter te verplaatsen. Al
leen daarmede al verdient men geld.
Wat de burgemeesterskamer betreft,
die vloer is een openbaar schandaal.
Men moet van dit alles geen stunt
maken, was zijn betoog, want direc
tiekantoren van heel wat kleinere
bedrijven zien er stukken beter uit
dan hier de burgemeesterskamer.
Dat kon ook de VOORZITTER on
der schrijven.
VERMEULEN kwam nog even te
rug op een eventuele verhuizing
naar een ander stadhuisOok dan
zijn nieuwe meubels nog altijd
bruikbaar, zij het niet voor de raads
zaal, dan voor een andere kamer.
MEVR. RUTTEN wilde weten wat
er met de oude meubels geberude.
Een stem riep: „opstokenmaar
dat bleek de VOORZITTER niet van
zins te zijn. Er is nog geen bestem
ming voor gevonden, aldus deze
spreker, die zich dan ook liet ont
vallen dat ze over een X aantal ja
ren wel eens als antiek konden wor
den beschouwd. En dat gaf met
VERMEULEN weer een hele discus
sie over antiek erj. wat dies meer zij,
maar dat had hier allemaal niets
mee te maken.
Het einde van het lied was dat de
raad er mee akkoord ging, doch
TIMMERMANS wenste tegenge
stemd te hebben voor wat de nieuwe
raadszetels betreft.
VERBREDING HEIDSE PEELWEG
De raad nam ook zonder meer het
beginselbesluit om de Heidse Peel
weg te verbreden van 3 op 5 meter.
Dat gaat de gemeente f 126.780,
kosten, ondanks het feit dat de
plaatselijke sommissie van de Ruil
verkaveling bereid is om de helft
van de verbredingskosten te betalen.
TIMMERMANS vond het een wijs
besluit omdat deze weg het verkeer
op de Deurneseweg danig kan ont
lasten.
UITBREIDING MERSELO
In Merselo kan de gemeente 4 ka
vels grond kopen, voor de bouw van
4 particuliere woningen. Verder is
gunning verleend voor de bouw van
10 woningwetwoningen.
Door de aanleg van een tweetal
wegen kan men daar een complex
krijgen, dat behalve de genoemde
woningen ook nog plaats biedt voor
5 bungalows en 4 of 5 particuliere
woningen. Een en ander wordt dan
wellicht wat provisorisch omdat an
ders de hele zaak bij de aanleg van
riolering toch weer vernield wordt,
maar er kan zo een aardige woon
wijk komen.
MEVR. RUTTEN vroeg zich ver
baasd af of er in Merselo dan zoveel
woningzoekenden zijn en kreeg te
hroen dat Merselo wel degelijk be
langstelling krijgt o.m. door mensen
van het proefbedrijf Hendrix in de
Vredepeel en Nieuw Dalland.
De raad besloot daarop f 20.000,
voor de aanleg van deze wegen be
schikbaar te stellen.
Dat was het einde van een lange,
lange vergaderign, waarna het aan
wezige publiek de nieuwe raadsze
tels ging bewonderen, die als model
stonden opgesteld.
Op de tweede zondag van oktober
is in de kerken van ons dekenaat
gesproken over de vorming van de
Pastorale Raad Limburg, het nieu
we adviescollege van de Roermond-
se Bisschop.
Daarbij is o.m. gesproken over de
samenstelling, die zal bestaan uit 50
priesters en 50 leken. De priesters
hebben kandidaten kunnen stellen
en hiervoor zijn in Venray aanwezig:
Rector Pelt uit de Vredepeel, Deken
Akkerman uit Horst en Aalmoeze
nier Dings uit Venray.
Van de 50 leken-leden worden er
40 gekozen uit de kandidaten, die uit
ieder dekenaat naar voren zijn ge
bracht. De overige 10 worden te zij
ner tijd aangewezen als blijk dat be
paalde groepen anders geen verte
genwoordiging in deze raad zouden
hebben.
Er is toen gevraagd voor kandi
daten voor het Venrayse dekenaat,
die ieder 25 handtekeningen van pa
rochianen moesten kunnen laten
zien. Welnu, de opgave-termijn is
gesloten en het dekenaat Venray
blijkt 22 kandidaten te hebben opge
leverd, t.w.:
L.P.M. van Bolhuis, Julianasingel 7a
J.F. van den Bosch, Bevrijdingsw. 6
A. den Brok, Kolkweg 14
H. Claassens, Puttenweg 20
W. Claessens, Peelweg 25
P. J. TH. Deters, Heidse Peelweg 22
F. v. Dierendonck, Jan Poelsweg 13
G. Dobbelaer. Kolkweg 16
H Gooren, Molenhoekseweg 4
A. van Grinsven, Julianasingel 19
P. Heldens-Litjens, Schoor 1
L. Hermus, Helfrichstraat 2
P. Hertsig, Joh. v. Wyttenhorstweg 3
G. Huijs-van Enckevort, Vredeweg 1
Th. Jacobs, Eisenho werst raat 13
C. Keur, Ursulastraat 60
E. de Kroon-Koks, Leunseweg 24
J. Michels, Meerselsepeel 10
Th. Min, Merseloseweg 57
H. v. Pelt, K. Doormanstraat 15
P. Pouwels, Moostdijk 2
A. Swemers-Thissen, Mgr. Hanssen-
straat 13.
Deze kandidaten zijn allemaal uit
genodigd te komen naar een bijeen
komst in het Cultureel Centrum vrij
dag 10 november a.s. waar ze zul
len worden toegesproken door de H.
E.H. Loonen en aalmoezenier Dings
en vervolgens uit hun midden de
Venrayse kandidaat zullen kiezen
voor het Pastoraal Beraad. Het de
kenaat Venray kan namelijk een
persoon afvaardigen naar dit beraad.
BEKENDMAKING
Burgemeester en wethouders van
Venray, gezien het schrijven van de
Hoofdingenieur-Directeur van de
Provinciale Waterstaat d.d. 29 sep
tember 1967, waarin hij verzoekt in
verband met de bouw van het via
duct over het spoorwegemplacement
en over de tertiaire weg nr. 12 (Oos
trumOirloCastenray) de in het
onderstaand besluit te noemen ver
keersborden tijdelijk te plaatsen;
overwegende, dat. gelet op de aard
en intensiteit van het verkeer ter
plaatse, het vaststellen van de ge
vraagde maatregelen noodzakelijk
zijn;
dat het onderwerpelijke wegge
deelte onder beheer is van de ge
meente en gelegen is buiten de be
bouwde kom in de zin van de We
genverkeerswet;
gelet op het Reglement verkeers
regels en verkeerstekens;
besluiten
I. a. door plaatsing van borden 1
en 2 van bijlage II van het Regle
ment verwkeersregels en verkeers
tekens een maximumsnelheid van 50
km per uur vast te stellen voor het
verkeer in beide richtingen op het
gedeelte van de tertiaire weg no. 12
(Oostrum - Oirlo - Castenray) van
100 m ten zuiden van de kruising
van deze weg met de nieuwe omlei
ding van de weg VenrayWell tot
100 m ten noorden van deze krui
sing;
b. door plaatsing van borden 40 en
41 van bijlage II van meevermeld
Reglement, aan bestuurders van mo
torvoertuigen op meer dan twee wie
len te verbieden elkaar onderling in
te halen op het hiervoor onder a
omschreven weggedeelte;
c.te bepalen dat de hieronder on
der a en b bedoelde maatregelen
zullen gelden vanaf heden tot 1 okt.
1968 of zoveel korter of langer als
de duur der werkzaamheden zal vor
deren.
II. a. de tertiaire weg no. 12 (Oos-
trum-Oirlo-Castenray), ter plaatse
van de in uitvoering zijnde werken
door plaatsing van borden 17 en 24
van bijlage II van het Reglement
verkeersregels en verkeerstekens op
werkdagen van 17 tot 18 uur in bei
de richtingen te sluiten voor motor
voertuigen op meer dan twee wielen
en bespannen wagens gedurende de
periode van 9 oktober 1967 tot 27
oktober 1967 of zoveel korter of
langer als de duur der werkzaamhe
den zal vorderen;
b. te bepalen dat het verkeer ge
durende de afsluiting zal worden
omgeleid door de kom van Oostrum
en over de onbewaakte overweg bij
km 57 in de spoorlijn Nijmegen—
Venlo.
III. de aandacht erop te vestigen,
dat van dit besluit voor ieder be
langhebbende beroep open staat bin
nen 30 dagen, nadat dit besluit ter
openbare kennis is gebracht en dat
het adres van beroep aan H.M. de
Koningin gericht, doch bij de Com
missaris der Koningin in de provin
cie Limburg ingediend moet worden.
Afschrift van dit besluit ter vol
doening aan het bepaalde in artikel
133, lid 2, van het Reglement ver
keersregels en verkeerstekens te
zenden:
1. aan het College van Gedeputeer
de Staten der Provincie Limburg;
2. aan de Heer Hoofdingenieur-Di
recteur van de Rijkswaterstaat in
de Directie Limburg te Maastricht;
3. aan de Koninklijke Nederlandsche
Toeristenbond A.N.W.B., Wassenaar-
seweg 220 te 's Gravenhage;
4. aan de Koninklijke Nederlandsche
Automobielclub, Sophialaan 4 te 's-
Gravenhage;
5. aan de Koninklijke Nederlandse
Motorrijders Vereniging, Bezuiden-
houtseweg 185 te 's Gravenhage.
Venray, 17 oktober 1967.
Burgemeester en Wethouders vnd.
Mr. M.M.L.G.M. Custers, burgem.
H.P.L. Vorst, secretaris.
PUBLIKATIE AANGEBODEN DOOR DIT BLAD IN SAMENWERKING MET DE STICHTING IDEËLE REKLAME