miaij en Schiphol T-efêarage *mk CENTRA Hf Centra s iv 1 drukt u-Uv. abrikozen pot US' kïppe- of groente- s°en ,„159 kop en schotel druivensap ROYAfe AfcB E RT WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN SETTKKMw Nederlan Help thuisfront zorgen engelse koppen en schotels Premiegrens AOW omhoog? 3 blikje voor Bij Centra is uw gulden altijd méééér waard' VRIJDAG 6 OKTOBER 1967 No. 40 ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 Het afgelopen zomerseizoen heeft ook veel mensen uit deze conterei- en naar het nieuwe, grootse Schip hol gebracht, de nationale luchtha ven, met wereldstad-allures. Men heeft er bewonderend de vliegtui gen zien gaan en komen, wier pas sagiers letterlijk werden opgeslurpt of uitgespuwd door vreemdsoortige monsters, die desondanks toch op vreedzame wijze zorgden dat de mensen vlug en vlot van en naar de vliegtuigen werden gebracht. De kans" is groot geweest dat ze bij al dat nieuwe en vreemde, bij al dat grootse en verwarrende, voorbij zijn gegaan aan een van de nog niet klaar zijnde kantoorgebou wen, die daar in het Centraal Ver- keersareaal - zoals dat heet - ge bouwd worden. Zo ja, dan heeft hun chauvenistisch hart geen „op pepper" gekregen door het feit, dat bij dat gebouw de bekende geel- blauwe borden staan van J. P. A. Nelissen, aannemingsbedrijf N. V. Haarlem-Venray. Nu vind je die borden so-wie-so toch al bij veel belangrijke werken staan in ons dierbare vaderland, maar op Schiphol verwacht je die toch niet direct. Zo heeft men dus beslist een kans gemist om weer eens lekker te kunnen opscheppen over Venray en zo.... Maar in alle ernst.... Daar is over opgeschept, donderdag j. 1. toen daar van dat vijf verdiepingen hoge gebouw de rood-wit-blauwe vlag de lucht inging, ten teken dat het hoogste punt bereikt was. APRIL BEGONNEN En met recht kon men opschep pen, want in het voorbije april ging de eerste paal de grond in voor 't nieuwe kantoorgebouw van Martin Air Charter. Nog geen 2 maanden later stond het betonskelet voor het laagbouwgedeelte (27x50m) overeind waren de kelderwanden gestort voor het vijf verdiepingen hoge hoofdgebouw (44xl5m) en begon men aan de eerste balklaag, die nog voor de bouwvacantie gereed kwam. Nu, ruim 5 maanden na april staat niet alleen het betonnenskelet voor het hoofdgebouw 27 meter hoog in de Schipholse lucht, maar is men op de begane grond al aan de afwer king toe. „We hebben hier aardig wat zien bouwen..." vertelde een van de oude Schipholse getrouwen, maar zo hebben we het nog niet uit de grond zien spuiten!!! RAADSELS Als leek, staande bij dit gebouw, is er veel raadselachtig. Er is een speciaal Bouwbureau Stationsge bouw Schiphol, dat de verantwoor ding draagt voor alles wat op deze wereldhaven gebouwd wordt. Nu was het eerst de bedoeling dat Mar tin's Air Charter zijn kantoren zou krijgen in een van de grote gebou wen van de verkeershaven. Maar op het laatste moment ging dat niet door en moest dit bedrijf voor zijn eigen huisvesting zorgen. Toen kwam er een beleggingsmaatschappij, die een kantoorgebouw zou bouwen, maar ook dat ketste af. Intussen was het al vrij laat geworden en moest er holderdebolder zelf dan maar ge bouwd worden. Met niets dan een schetsje van een der architecten ver bonden aan genoemd bouwbureau, is men toen naar de gemeente ge stapt, die - hoe bestaat het - zonder meer de toestemming gaf. Weer is er holderdebolder een berekening gekomen voor het heien van de 225 palen in de Schipholpolder en toen is men maar gestart. Gestart met een gebouw, dat, als het klaar is 5 miljoen harde Neder landse guldentjes gekost zal hebben. Gestart in een tempo, dat zelfs in de bouwwereld waar men toch wel wat gewend is terecht verbazing heeft opgeroepen. Want men heeft als het ware de tekeningen bij de architecten van de werktafels geritst om voort te kunnen, en het wonder baarlijke is, dat het allemaal gelukt is. Daar is in de korste keren een team-verband gekomen en geschapen OUD-IJZER-ACTIE FANFARE LEUNEN Zaterdag 7 oktober zal de fanfare St. Catharina te Leunen wederom 'n inzamelingsactie houden van oud ijzer, papier, lompen en van graan of geld. Dit in de kerkdorpen Leu nen en Veulen. Iedereen kan dus nu zijn zolder, schuur of erf een grondige najaars schoonmaakbeurt geven, waarbij de fanfare tegelijkertijd op een prach tige wijze gesteund wordt. Het bestuur van de fanfare rekent weer op eenieders medewerking en is u bij voorbaat zeer erkentelijk voor uw milde gave. waarin men elkaar feitelijk niets anders deed dan „opjutten", maar de resultaten liegen er dan ook beslist niet om. VENRAYS AANDEEL Nu ziet men op Schiphol weinig Venrayse gezichten en dat zou dus de indruk kunnen vestigen, dat het meer een aangelegenheid is en was van de Haarlemse tak van het be drijf.... Niets is echter minder waar, want „beton uit Venray" heeft er zijn sporen wel achter gelaten in de ze nieuwbouw. We doen maar een greep: 160 kolommen, 170 balken, 146 gevelplaten, 26 stootranden, dat is voorlopig allemaal uit Venray ge komen. De wagens van Nelissen Be ton hebben 'n continu-dienst onder houden tussen de Venrayse fabriek en Schiphol. Ze hebben duizenden kilometers afgelegd om op tijd alle spullen aan te voeren. Spullen, die soms zo van de wagen de bouw in gingen. Een oude bouwkeet is daar een centrale geworden van steeds weer nieuwe gegevens die op de bouw opgenomen zo weer naar Ven ray gingen. Als daar nu strak en aangepast aan de overige bebouwing van het nieuwe Schiphol de gevelplaten dit gebouw en vooral de hoogbouw markeren, dan kan men hier trots vertellen, dat dat Venrays werk is. Er zijn hiervoor namelijk wat proe ven genomen in houten mallen, maar de mensen van het Bouwbureau wilden de beton nog strakker, nog dichter. Toen is de timmerfabriek te hulp geroepen en er zijn in een recordtempo de mallen gekomen die voor dat effect zorgden... Men ziet dus het Venrayse aandeel is niet gering, en de Venrayse beton-wagen - zpals de lange sleep op Schiphol al heet - weet de weg binnendoor over de starbanen al even goed als over de prachtige 4baans weg naar Amsterdam zelf. Want tot nu toe is er dan ook bijna 700 ton beton naar toe gegaan, en men draait voorlopig nog wel even door... MAC In de bouwkeet kan men lezen dat men op 1 januari a.s. de laagbouw met de keukens en de autodiensten geheel klaar wil hebben en dat op 1 april van het komende jaar de hoogbouw, waarop nu de vlag wap pert, klaar moet zijn, zodat de kan toren van MAC dan eindelijk kun nen verhuizen van het oude en nu wat triest verlaten Schiphol. Behalve de stunt, die Nelissen op het nieuwe Schiphol uitvoert, een stunt die zoals gezegd in de bouw wereld de aandacht trekt, intrigeer de het ons, hoe nu dit Haarlemse en Venrayse aannemingsbedrijf daar op Schiphol terecht is gekomen. Hoe hebben Nelissen en Martin's Air Charter elkaar gevonden en wat is feitelijk Martin's Air Charter...? Op die eerste vraag krijg je al leen maar heel vage antwoorden. Een goede kok laat niet in zijn ke tels kijken Maar de vraag, wie nu Martin's Air Charter feitelijk wel is lokt weer een nieuwe persconferen tie uit. Daar doet men ons haarfijn uit de doeken hoe in de vijftiger jaren een betrekkelijk jonge man als sergeant-vlieger afscheid neemt van de Nederlandse luchtmacht, t.w. Martin Schroder, die dan begint met een eigen vliegtuigje reclame- vluchten boven Nederland uit te voeren. Hij kwam tot de ontdekking dat er bepaalde problemen lagen bij het luchtvervoer, problemen die de gevestigde luchtvaartmaatschappij - en niet konden oplossen omdat hun vliegtuigen en hun vliegend perso neel gebonden waren aan de ver schillende lijndiensten. Die proble men wilde hij oplossen. En dat be gon met rondvluchten boven Am sterdam in 1958 en het transporte ren van bloemen van de Aalsmeerse veiling naar de Parijse markt, dat allemaal in gehuurde vliegtuigen. In 1960 is hij reeds zover dat hij voor de charterdoeleinden een eigen DC 3 aan kan schaffen. Een DC 3 waarmede bloemen vervoerd wer den, scheepsbemanningen over de gehele wereld uitgewisseld werden en speciale luchtvrachten vervoerd werden. De zaak floreerde zo, dat in 1961 - het zg crisisjaar voor de luchtvaart - Martin's Air Charter zijn eerste winst ging maken en dat in 1962 weer nieuwe vliegtuigen bij gekocht moesten worden. In 1963 komen de 4 grote stoombootmij-en als deelgenoot in de n.v., die. daar door grotere mogelijkheden krijgt en o.m. een Convair en een D C 7 kan aanschaffen. Juist op tijd, want de vacantie-vliegreizen blijken een enorm succes te gaan worden - en ook daar pikt Martin's Air Charter zijn graantjes van mee. En nog niet zo zuinig ook... In 1964 gaat ook de KLM deelne men in Martin's n.v. en nu zijn de grote broeders verenigd rond de oud-sergeant-vlieger, die zich in die jaren beslist niet schaamt om als 't druk is zelf de koffers van zijn pas sagiers naar het vliegtuig te bren gen. Men vliegt in Luxemburg lijn diensten, voor de Ierse luchtvaartmy valt men in; men verzorgt voor de Lufthansa binnenlandse lijndiensten en men gaat speciale emigranten- vluchten maken naar Canada. Oud jes heen, emigranten terug. En de vloot breidt zich maar uit met nieu we machines, terwijl men het zelfs bestaat de Convair om te bouwen tot turbine-machine, iets wat in de vliegerswereld wel aandacht trekt. Zo sjouwt men naar Palma, naar de vakantieplaatsjes in het zuiden, met volle machines. Totaal al 200.000 mensen in het afgelopen jaar. Maar men sjouwt ook met eendagskuikens naar datzelfde Spanje. Men brengt UNO-soldaten van Kreta naar huis en men brengt pelgrims naar Lour- des. Het eenmansbedrijfje van 1957 is in 10 jaar tijds uitgegroeid tot een bedrijf dat alleen al 12 vliegtuigen zijn eigendom mag noemen; dat 70 vliegers in dienst heeft met 70 stew ardessen en 17 boordwerktuigkun digen. Men heeft indertijd op het oude Schiphol een verlaten restau rantje als kantoor gekregen. Nu puilt dat aan alle kanten uit, even als de keuken die een kwart-mil joen maaltijden per jaar klaar moet maken en ondergebracht is in een hoek van 'n hangar. En dit bedrijf kreeg op het laatste ogenblik te ho ren dat in de nieuwe gebouwen van Schiphol geen plaats voor hen zou zijn, dat ze zelf maar voor iets te zorgen hadden.... Hoe Martin's Air Charter en Ne lissen elkaar gevonden hebben, dat wordt niet uit de doeken gedaan. Het is echter wel eigenaardig dat twéé zulke dynamische bedrijven elkaar thans helpen deze zoveelste moei lijkheid voor Martin's te klaren... 't Ligt in de lijn van beide bedrijven. Zo is de bouw van het nieuwe kantoor, de nieuwe keukens en de autoberging feitelijk een afspiege ling van de geweldige groei en de snelle vooruitgang van MAC. Dat J. P.A. Nelissen, Haarlem-Venray, daar gestalte aan geeft, is dat wel een wonder? We hebben het hier aan de Stationsweg de jaren door toch ook beleefd...! ONTEIGENING? vraagt kosteloos inlichtingen bij F. HOLLEMAN Onteigenings-adviezen. Breda, Ignatiusstr. 42a, telefoon 01600-41754 KINDERPOSTZEGELS Dinsdag 3 oktober jl.. begon het voorspel van de 41e kinderpostzegel aktie. Na afloop van de ochtend schooltijd trokken in werkelijk alle steden en dorpen de schoolkinderen (méér dan een half miljoen) er op uit „voor het kind". Ze gingen van huis tot huis en noteerden bestellingen voor zakjes kinderzegels en mapjes prentbrief kaarten - het was voor de 21e keer dat de schooljeugd onder het motto „dóór het kind - vóór het kind" aan de aktie meedeed. Het resultaat kan nog niemand voorspellen - alles hangt af van de manier waarop de kinderen werden ontvangen. Daarom: mochten er nu nog kinderen bellen, dan kinderze gels bestellen VOOR ALLE MERKEN TRUCK-REPARATIE STALLING? Wij vragen u zeer beleefd: Zeg ja zeg ja voor zondag 8 oktober.... met deze woorden richt zich het Thuis frontorgaan tot zijn kontact-adres sen en de pastoors van Nederland. Want op zondag 8 oktober mag het Thuisfront 'n kollekte aan de kerk deuren organiseren voor haar werk. En dat werk, de geestelijke verzor ging van onze Katholieke militairen is thans misschien meer dringend dan ooit. Wie zich realiseert dat in de Ne derlandse krijgsmacht elk jaar zo'n 40.000 katholieke jongemannen voor 18 maanden, in een beslissende fase van hun leven, in één massaal jon geren-milieu samenkomen, die be grijpt dat in de krijgsmacht alle on zekerheden, alle spanningen en richtingen van heel ons volk bijeen gebracht zijn. Daarom wordt hier zoveel beslist voor de kerk en de maatschappij van morgen. Zeker, het Rijk subsidieert het werk van Thuisfront, maar wil in de bij drage van de „huisgenoten des ge- loofs" toch wel graag een graadme ter zien van waardering en solidari teit. Steunt mede daarom zondag 8 oktober de kollekte van Thuisfront. Geef Thuisfront de mogelijkheid en de middelen, en Thuisfront zal met uw hulp alles doen voor de geeste lijke verzorging van onze jonge mi litairen hier in Nederland, in Duits land en in de West, ter zee, te land en in de lucht yOone Ky/iina VROUWENBEWEGING N.K.V. OOSTRUM JAARPROGRAMMA 1967-1968 11 oktober: Opening, h. mis, daarna moederavond. Eind oktober: dropping. 7 november De heer Luc Geurts komt deze avond een spreekbeurt houden met als onderwerp: Ge nieten van het leven. Deze avond is voor de leden met hun echt genoten. 21 november: Kontactavond te Over- loon. 19 december: Kerstavond in het pa rochiehuis. januari: Jaarvergadering, m. be stuursverkiezing en loterij. 3 februari: Carnavalsavond in het parochiehuis met het N.K.V. 25 maart: Bid en boetedag. Bede vaart naar Smakt. april: Ekskursie. 8 mei Lichtprocessie en kontakt- avond in parochiehuis. juni: Demonstratie van het ge reedmaken van gerechten. juni: Kindervakantiewerk. augustus: Vakantie. Eind oktober of begin november be gint er een bloemschikcursus van 6 lessen. Degenen die aan de cursus willen deelnemen kunnen zich op geven bij een van de bestuursleden. Mochten er nog veranderingen in het programma komen, worden ze tijdig bekend gemaakt. De premie-grens voor de AOW zal per 1 januari a.s. waarschijnlijk ver hoogd worden tot 15.350. De pre mie gaat omhoog van 10,2 tot 10,6°/o Deze verwachting is uitgesproken door de heer C. de Wit, voorzitter van de Unie van beambten en hoger personeel. Hij heeft kritiek geuit op het overlegorgaan van de drie vak centrales, dat in zijn commentaat op de troonrede heeft gezwegen over de dreigende verslechtering van de positie van de middengroepen. Bij de verwachte verhogingen zal over inkomens van 15.350 en meer 194 meer aan premie moeten wor den betaald. Bij een inkomen van 14.050 (de huidge premiegrens) be draagt de verhoging 56. Frisco kwaliteit huishoud 1 Let op Centra's TV-uItzendfng op donderdag 5 okttbof Vla Nei I 00 Ut oloflVt VIA 1QM uur. WITGOEDPAKKET In luxe geschenkverpakking 1-PERSOONS laken 150 x 250 cm. aloop KEURPOSTPRUS 1 KAART f. 3,50 bijbetaling Winkelwaarde 19,75 Bestelnummer 107 2-PERSOONS laken 180 x 250 cm. 2 slopen KEURPOSTPRUS 1 KAART f. 7,50 bijbetaling Winkelwaarde f. 26,95 Bestelnummer 108 2 blikken 178 Bij elk pak Centra koffie ilOD prachtige porcelelnen a-ju op Sap Uuze tilt: frambozen, kersen, aardbeien, fruitsalade, f abrikozen en perziken Dr Siemer (rood of wit] fles KG

Peel en Maas | 1967 | | pagina 9