miaij en
Schiphol
T-efêarage
*mk
CENTRA
Hf
Centra s iv
1 drukt u-Uv.
abrikozen
pot US'
kïppe- of
groente-
s°en ,„159
kop en
schotel
druivensap
ROYAfe AfcB E RT
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN SETTKKMw
Nederlan
Help thuisfront
zorgen
engelse koppen en schotels
Premiegrens
AOW omhoog?
3 blikje voor
Bij Centra is uw gulden altijd méééér waard'
VRIJDAG 6 OKTOBER 1967 No. 40
ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652
Het afgelopen zomerseizoen heeft
ook veel mensen uit deze conterei-
en naar het nieuwe, grootse Schip
hol gebracht, de nationale luchtha
ven, met wereldstad-allures. Men
heeft er bewonderend de vliegtui
gen zien gaan en komen, wier pas
sagiers letterlijk werden opgeslurpt
of uitgespuwd door vreemdsoortige
monsters, die desondanks toch op
vreedzame wijze zorgden dat de
mensen vlug en vlot van en naar de
vliegtuigen werden gebracht.
De kans" is groot geweest dat ze
bij al dat nieuwe en vreemde, bij
al dat grootse en verwarrende,
voorbij zijn gegaan aan een van de
nog niet klaar zijnde kantoorgebou
wen, die daar in het Centraal Ver-
keersareaal - zoals dat heet - ge
bouwd worden. Zo ja, dan heeft
hun chauvenistisch hart geen „op
pepper" gekregen door het feit, dat
bij dat gebouw de bekende geel-
blauwe borden staan van J. P. A.
Nelissen, aannemingsbedrijf N. V.
Haarlem-Venray.
Nu vind je die borden so-wie-so
toch al bij veel belangrijke werken
staan in ons dierbare vaderland,
maar op Schiphol verwacht je die
toch niet direct. Zo heeft men dus
beslist een kans gemist om weer
eens lekker te kunnen opscheppen
over Venray en zo....
Maar in alle ernst.... Daar is over
opgeschept, donderdag j. 1. toen
daar van dat vijf verdiepingen hoge
gebouw de rood-wit-blauwe vlag
de lucht inging, ten teken dat het
hoogste punt bereikt was.
APRIL BEGONNEN
En met recht kon men opschep
pen, want in het voorbije april ging
de eerste paal de grond in voor 't
nieuwe kantoorgebouw van Martin
Air Charter. Nog geen 2 maanden
later stond het betonskelet voor het
laagbouwgedeelte (27x50m) overeind
waren de kelderwanden gestort
voor het vijf verdiepingen hoge
hoofdgebouw (44xl5m) en begon
men aan de eerste balklaag, die nog
voor de bouwvacantie gereed kwam.
Nu, ruim 5 maanden na april staat
niet alleen het betonnenskelet voor
het hoofdgebouw 27 meter hoog in
de Schipholse lucht, maar is men op
de begane grond al aan de afwer
king toe.
„We hebben hier aardig wat
zien bouwen..." vertelde een van de
oude Schipholse getrouwen, maar zo
hebben we het nog niet uit de grond
zien spuiten!!!
RAADSELS
Als leek, staande bij dit gebouw,
is er veel raadselachtig. Er is een
speciaal Bouwbureau Stationsge
bouw Schiphol, dat de verantwoor
ding draagt voor alles wat op deze
wereldhaven gebouwd wordt. Nu
was het eerst de bedoeling dat Mar
tin's Air Charter zijn kantoren zou
krijgen in een van de grote gebou
wen van de verkeershaven. Maar op
het laatste moment ging dat niet
door en moest dit bedrijf voor zijn
eigen huisvesting zorgen. Toen kwam
er een beleggingsmaatschappij, die
een kantoorgebouw zou bouwen,
maar ook dat ketste af. Intussen was
het al vrij laat geworden en moest
er holderdebolder zelf dan maar ge
bouwd worden. Met niets dan een
schetsje van een der architecten ver
bonden aan genoemd bouwbureau,
is men toen naar de gemeente ge
stapt, die - hoe bestaat het - zonder
meer de toestemming gaf. Weer is
er holderdebolder een berekening
gekomen voor het heien van de 225
palen in de Schipholpolder en toen
is men maar gestart.
Gestart met een gebouw, dat, als
het klaar is 5 miljoen harde Neder
landse guldentjes gekost zal hebben.
Gestart in een tempo, dat zelfs in de
bouwwereld waar men toch wel
wat gewend is terecht verbazing
heeft opgeroepen. Want men heeft
als het ware de tekeningen bij de
architecten van de werktafels geritst
om voort te kunnen, en het wonder
baarlijke is, dat het allemaal gelukt
is. Daar is in de korste keren een
team-verband gekomen en geschapen
OUD-IJZER-ACTIE
FANFARE LEUNEN
Zaterdag 7 oktober zal de fanfare
St. Catharina te Leunen wederom
'n inzamelingsactie houden van oud
ijzer, papier, lompen en van graan
of geld. Dit in de kerkdorpen Leu
nen en Veulen.
Iedereen kan dus nu zijn zolder,
schuur of erf een grondige najaars
schoonmaakbeurt geven, waarbij de
fanfare tegelijkertijd op een prach
tige wijze gesteund wordt.
Het bestuur van de fanfare rekent
weer op eenieders medewerking en
is u bij voorbaat zeer erkentelijk
voor uw milde gave.
waarin men elkaar feitelijk niets
anders deed dan „opjutten", maar de
resultaten liegen er dan ook beslist
niet om.
VENRAYS AANDEEL
Nu ziet men op Schiphol weinig
Venrayse gezichten en dat zou dus
de indruk kunnen vestigen, dat het
meer een aangelegenheid is en was
van de Haarlemse tak van het be
drijf.... Niets is echter minder waar,
want „beton uit Venray" heeft er
zijn sporen wel achter gelaten in de
ze nieuwbouw. We doen maar een
greep: 160 kolommen, 170 balken,
146 gevelplaten, 26 stootranden, dat
is voorlopig allemaal uit Venray ge
komen. De wagens van Nelissen Be
ton hebben 'n continu-dienst onder
houden tussen de Venrayse fabriek
en Schiphol. Ze hebben duizenden
kilometers afgelegd om op tijd alle
spullen aan te voeren. Spullen, die
soms zo van de wagen de bouw in
gingen. Een oude bouwkeet is daar
een centrale geworden van steeds
weer nieuwe gegevens die op de
bouw opgenomen zo weer naar Ven
ray gingen.
Als daar nu strak en aangepast
aan de overige bebouwing van het
nieuwe Schiphol de gevelplaten dit
gebouw en vooral de hoogbouw
markeren, dan kan men hier trots
vertellen, dat dat Venrays werk is.
Er zijn hiervoor namelijk wat proe
ven genomen in houten mallen, maar
de mensen van het Bouwbureau
wilden de beton nog strakker, nog
dichter. Toen is de timmerfabriek
te hulp geroepen en er zijn in een
recordtempo de mallen gekomen die
voor dat effect zorgden... Men ziet
dus het Venrayse aandeel is niet
gering, en de Venrayse beton-wagen
- zpals de lange sleep op Schiphol
al heet - weet de weg binnendoor
over de starbanen al even goed als
over de prachtige 4baans weg naar
Amsterdam zelf. Want tot nu toe is
er dan ook bijna 700 ton beton naar
toe gegaan, en men draait voorlopig
nog wel even door...
MAC
In de bouwkeet kan men lezen dat
men op 1 januari a.s. de laagbouw
met de keukens en de autodiensten
geheel klaar wil hebben en dat op
1 april van het komende jaar de
hoogbouw, waarop nu de vlag wap
pert, klaar moet zijn, zodat de kan
toren van MAC dan eindelijk kun
nen verhuizen van het oude en nu
wat triest verlaten Schiphol.
Behalve de stunt, die Nelissen op
het nieuwe Schiphol uitvoert, een
stunt die zoals gezegd in de bouw
wereld de aandacht trekt, intrigeer
de het ons, hoe nu dit Haarlemse
en Venrayse aannemingsbedrijf daar
op Schiphol terecht is gekomen. Hoe
hebben Nelissen en Martin's Air
Charter elkaar gevonden en wat is
feitelijk Martin's Air Charter...?
Op die eerste vraag krijg je al
leen maar heel vage antwoorden.
Een goede kok laat niet in zijn ke
tels kijken Maar de vraag, wie nu
Martin's Air Charter feitelijk wel is
lokt weer een nieuwe persconferen
tie uit. Daar doet men ons haarfijn
uit de doeken hoe in de vijftiger
jaren een betrekkelijk jonge man
als sergeant-vlieger afscheid neemt
van de Nederlandse luchtmacht, t.w.
Martin Schroder, die dan begint
met een eigen vliegtuigje reclame-
vluchten boven Nederland uit te
voeren. Hij kwam tot de ontdekking
dat er bepaalde problemen lagen bij
het luchtvervoer, problemen die de
gevestigde luchtvaartmaatschappij -
en niet konden oplossen omdat hun
vliegtuigen en hun vliegend perso
neel gebonden waren aan de ver
schillende lijndiensten. Die proble
men wilde hij oplossen. En dat be
gon met rondvluchten boven Am
sterdam in 1958 en het transporte
ren van bloemen van de Aalsmeerse
veiling naar de Parijse markt, dat
allemaal in gehuurde vliegtuigen.
In 1960 is hij reeds zover dat hij
voor de charterdoeleinden een eigen
DC 3 aan kan schaffen. Een DC 3
waarmede bloemen vervoerd wer
den, scheepsbemanningen over de
gehele wereld uitgewisseld werden
en speciale luchtvrachten vervoerd
werden. De zaak floreerde zo, dat
in 1961 - het zg crisisjaar voor de
luchtvaart - Martin's Air Charter
zijn eerste winst ging maken en dat
in 1962 weer nieuwe vliegtuigen bij
gekocht moesten worden. In 1963
komen de 4 grote stoombootmij-en
als deelgenoot in de n.v., die. daar
door grotere mogelijkheden krijgt
en o.m. een Convair en een D C 7
kan aanschaffen. Juist op tijd, want
de vacantie-vliegreizen blijken een
enorm succes te gaan worden - en
ook daar pikt Martin's Air Charter
zijn graantjes van mee. En nog niet
zo zuinig ook...
In 1964 gaat ook de KLM deelne
men in Martin's n.v. en nu zijn de
grote broeders verenigd rond de
oud-sergeant-vlieger, die zich in die
jaren beslist niet schaamt om als 't
druk is zelf de koffers van zijn pas
sagiers naar het vliegtuig te bren
gen. Men vliegt in Luxemburg lijn
diensten, voor de Ierse luchtvaartmy
valt men in; men verzorgt voor de
Lufthansa binnenlandse lijndiensten
en men gaat speciale emigranten-
vluchten maken naar Canada. Oud
jes heen, emigranten terug. En de
vloot breidt zich maar uit met nieu
we machines, terwijl men het zelfs
bestaat de Convair om te bouwen
tot turbine-machine, iets wat in de
vliegerswereld wel aandacht trekt.
Zo sjouwt men naar Palma, naar
de vakantieplaatsjes in het zuiden,
met volle machines. Totaal al 200.000
mensen in het afgelopen jaar. Maar
men sjouwt ook met eendagskuikens
naar datzelfde Spanje. Men brengt
UNO-soldaten van Kreta naar huis
en men brengt pelgrims naar Lour-
des.
Het eenmansbedrijfje van 1957 is
in 10 jaar tijds uitgegroeid tot een
bedrijf dat alleen al 12 vliegtuigen
zijn eigendom mag noemen; dat 70
vliegers in dienst heeft met 70 stew
ardessen en 17 boordwerktuigkun
digen. Men heeft indertijd op het
oude Schiphol een verlaten restau
rantje als kantoor gekregen. Nu
puilt dat aan alle kanten uit, even
als de keuken die een kwart-mil
joen maaltijden per jaar klaar moet
maken en ondergebracht is in een
hoek van 'n hangar. En dit bedrijf
kreeg op het laatste ogenblik te ho
ren dat in de nieuwe gebouwen van
Schiphol geen plaats voor hen zou
zijn, dat ze zelf maar voor iets te
zorgen hadden....
Hoe Martin's Air Charter en Ne
lissen elkaar gevonden hebben, dat
wordt niet uit de doeken gedaan. Het
is echter wel eigenaardig dat twéé
zulke dynamische bedrijven elkaar
thans helpen deze zoveelste moei
lijkheid voor Martin's te klaren... 't
Ligt in de lijn van beide bedrijven.
Zo is de bouw van het nieuwe
kantoor, de nieuwe keukens en de
autoberging feitelijk een afspiege
ling van de geweldige groei en de
snelle vooruitgang van MAC. Dat J.
P.A. Nelissen, Haarlem-Venray, daar
gestalte aan geeft, is dat wel een
wonder? We hebben het hier aan de
Stationsweg de jaren door toch ook
beleefd...!
ONTEIGENING?
vraagt kosteloos
inlichtingen bij
F. HOLLEMAN
Onteigenings-adviezen.
Breda, Ignatiusstr. 42a,
telefoon 01600-41754
KINDERPOSTZEGELS
Dinsdag 3 oktober jl.. begon het
voorspel van de 41e kinderpostzegel
aktie. Na afloop van de ochtend
schooltijd trokken in werkelijk alle
steden en dorpen de schoolkinderen
(méér dan een half miljoen) er op
uit „voor het kind".
Ze gingen van huis tot huis en
noteerden bestellingen voor zakjes
kinderzegels en mapjes prentbrief
kaarten - het was voor de 21e keer
dat de schooljeugd onder het motto
„dóór het kind - vóór het kind" aan
de aktie meedeed.
Het resultaat kan nog niemand
voorspellen - alles hangt af van de
manier waarop de kinderen werden
ontvangen. Daarom: mochten er nu
nog kinderen bellen, dan kinderze
gels bestellen
VOOR ALLE MERKEN
TRUCK-REPARATIE
STALLING?
Wij vragen u zeer beleefd: Zeg ja
zeg ja voor zondag 8 oktober.... met
deze woorden richt zich het Thuis
frontorgaan tot zijn kontact-adres
sen en de pastoors van Nederland.
Want op zondag 8 oktober mag het
Thuisfront 'n kollekte aan de kerk
deuren organiseren voor haar werk.
En dat werk, de geestelijke verzor
ging van onze Katholieke militairen
is thans misschien meer dringend
dan ooit.
Wie zich realiseert dat in de Ne
derlandse krijgsmacht elk jaar zo'n
40.000 katholieke jongemannen voor
18 maanden, in een beslissende fase
van hun leven, in één massaal jon
geren-milieu samenkomen, die be
grijpt dat in de krijgsmacht alle on
zekerheden, alle spanningen en
richtingen van heel ons volk bijeen
gebracht zijn. Daarom wordt hier
zoveel beslist voor de kerk en de
maatschappij van morgen.
Zeker, het Rijk subsidieert het werk
van Thuisfront, maar wil in de bij
drage van de „huisgenoten des ge-
loofs" toch wel graag een graadme
ter zien van waardering en solidari
teit. Steunt mede daarom zondag 8
oktober de kollekte van Thuisfront.
Geef Thuisfront de mogelijkheid en
de middelen, en Thuisfront zal met
uw hulp alles doen voor de geeste
lijke verzorging van onze jonge mi
litairen hier in Nederland, in Duits
land en in de West, ter zee, te land
en in de lucht
yOone Ky/iina
VROUWENBEWEGING
N.K.V. OOSTRUM
JAARPROGRAMMA 1967-1968
11 oktober: Opening, h. mis, daarna
moederavond.
Eind oktober: dropping.
7 november De heer Luc Geurts
komt deze avond een spreekbeurt
houden met als onderwerp: Ge
nieten van het leven. Deze avond
is voor de leden met hun echt
genoten.
21 november: Kontactavond te Over-
loon.
19 december: Kerstavond in het pa
rochiehuis.
januari: Jaarvergadering, m. be
stuursverkiezing en loterij.
3 februari: Carnavalsavond in het
parochiehuis met het N.K.V.
25 maart: Bid en boetedag. Bede
vaart naar Smakt.
april: Ekskursie.
8 mei Lichtprocessie en kontakt-
avond in parochiehuis.
juni: Demonstratie van het ge
reedmaken van gerechten.
juni: Kindervakantiewerk.
augustus: Vakantie.
Eind oktober of begin november be
gint er een bloemschikcursus van 6
lessen. Degenen die aan de cursus
willen deelnemen kunnen zich op
geven bij een van de bestuursleden.
Mochten er nog veranderingen in
het programma komen, worden ze
tijdig bekend gemaakt.
De premie-grens voor de AOW zal
per 1 januari a.s. waarschijnlijk ver
hoogd worden tot 15.350. De pre
mie gaat omhoog van 10,2 tot 10,6°/o
Deze verwachting is uitgesproken
door de heer C. de Wit, voorzitter
van de Unie van beambten en hoger
personeel. Hij heeft kritiek geuit op
het overlegorgaan van de drie vak
centrales, dat in zijn commentaat op
de troonrede heeft gezwegen over
de dreigende verslechtering van de
positie van de middengroepen.
Bij de verwachte verhogingen zal
over inkomens van 15.350 en meer
194 meer aan premie moeten wor
den betaald. Bij een inkomen van
14.050 (de huidge premiegrens) be
draagt de verhoging 56.
Frisco
kwaliteit huishoud 1
Let op Centra's TV-uItzendfng op donderdag 5 okttbof Vla Nei I 00 Ut oloflVt VIA 1QM uur.
WITGOEDPAKKET
In luxe geschenkverpakking
1-PERSOONS
laken 150 x 250 cm. aloop
KEURPOSTPRUS 1 KAART
f. 3,50 bijbetaling
Winkelwaarde 19,75
Bestelnummer 107
2-PERSOONS
laken 180 x 250 cm. 2 slopen
KEURPOSTPRUS 1 KAART
f. 7,50 bijbetaling
Winkelwaarde f. 26,95
Bestelnummer 108
2 blikken 178
Bij elk pak Centra koffie
ilOD
prachtige porcelelnen
a-ju
op Sap
Uuze tilt:
frambozen, kersen,
aardbeien, fruitsalade,
f abrikozen en perziken
Dr Siemer
(rood of wit]
fles KG