Venrays experiment
INGEZONDEN
DE MULDER
VERHUURT
GOEDKOOP
HEET
WATER
Venray en zijn
diverse nationaliteiten
Camps-Optiek
VRIJDAG 9 JUNI 1967 No. 23
ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG
EPEEL EN MAAS [fc
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY p p U R I AH \/nn UCMDAV ET KI niUICTDC VCM ADVERTENTIEPRIJS 12 ct p. mm. ABONNEMENTS-
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 2727 GIRO 1050652 VVCCADLrtU VUUR VCNKAT CIM U IV1 O I RCACIV PRIJS PER KWARTAAL 1.75 (buil.n V.nroy 2.—)
Limburg herdacht het feit dat het 100 jaren geleden een Neder
landse Provincie werd. Dit is „gevierd" met een plechtige bqeen-
komst in Maastricht, waarop cok HJVL de Koningin aanwezig was
maar voor het overige kan men bepaald niet zeggen, dat dit feit
in Limburg zelf aanleiding geweest is tot bepaalde herinnerings
festijnen of bjj eenkomsten.
Afgezien echter van dit feit, komt
onwillekeurig bij deze mededeling
de gedachte naar voren, hoe het
Venray in de voorbije eeuwen dan
wel vergaan zal zijn, dat als klein
onderdeel van de huidige provincie
Limburg nogal wat heren en mees
ters gekend heeft voordat het uit
eindelijk een Nederlandse gemeente
werd.
We spraken hierover met de voor
zitter van de Geschied- en Oud
heidkundige Kring Venray, Pastoor
Driessen uit Well, die meteen bereid
was hierover wat meer te vertellen.
HEEL OUD
Het feit, dat enkele leden van de
Geschied- en Oudheidkundige kring,
aldus Pastoor Driessen, in deze con
treien een unieke verzameling bron
zen en stenen voorwerpen hebben
gevonden, alsmede urnen, toont aan
dat in de buurt van Venray reeds
voor Christus geboorte mensen ge
leefd hebben. Zowel in de Romeinse
als in de daarop volgende Franki-
sceh tijd is over Venray niets be
kend.
De naam Venray treffen we eerst
aan als de Graaf van Geldern rond
1220 bepaalde rechten, die hij op de
kerk van Venray had (pastoorsbe
noemingen, zgn. belastingrechten)
overdoet aan de Munster van Roer
mond Toen hoorde dus de plaats
Venray bij het Graafschap en het
latere Hertogdom Geldern, dat op
zijn beurt weer een deel was van
het Heilige Roomse Rijk. In feite
betekende dat, dat Venray toen
Duits was.
IN 1543
maakte Karei V daar een einde aan.
Hij verovert mede het hertogdom
Geldern en voegt daarmede Venray
in de 17 verenigde Nederlanden.
Daarmede is Venray Nederlands ge
worden. Het is dezelfde Karei de 5e
die gepoogd heeft de Vredepeel-
twisten bij te leggen. Maar dat luk
te hem niet.
Maar lang duurt het niet, want de
80-jarige oorlog begint en als daar
van het einde komt in 1648 bij de
vrede van Münster dan komen we
met Venray terecht in de zuidelijke
Spaans Nederlanden. Nederland dus
maar wel Spaans getint.
In de 80-jarige oorlog kwam in
deze contreien Maarten Schenk en
consorten, maar uit het feit dat b.v.
in Venrays kerk nog beelden te
vinden zijn van 15001600 toont
wel aan, dat Venray zelf van deze
heren weinig te lijden heeft gehad.
Aan de overkant van de Maas, in
Bergen en andere plaatsen zijn deze
heren heel wat harder te werk ge
gaan. Daar zal men geen beelden
van die tijd aantreffen. Die zijn
verwoest en vernield. Maar als lid
van de Spaanse Nederlanden werd
ook Venray automatisch weer be
trokken in de Spaanse successie
oorlogen, die tot resultaat hadden
dat Venray vanaf 1702 voorlopig
weer Pruissisch en in 1715 zulks de
finitief werden. De zoveelste maal
dus van nationaliteit veranderd.
NAPOLEON
zorgde weer voor afwisseling. Rond
1800 werd Venray Frans, want hij
lijfde het Pruissisch gedeelte van
Geldern in bij het Franse keizerrijk,
waaraan echter na zijn nederlagen
bij Leipzig en Waterloo een einde
Huurprijs per maand vanaf f. 5.65
Aansluiting heetwater-reservoir met
12 meter elektrische- en 10 meter
waterleiding gratis.
De Mulder verstrekt U graag alle
inlichtingen. Levering via PLEM
Albionstraat 43, Leunen, telefoon 1503
kwam. In 1815 bij het Wenercon
gres dat Europa opnieuw indeelde,
werd het Koninkrijk der Nederlan
den gevormd uit het huidige Neder
land, België en Luxemburg. Van
Limburg werd toen Maas de grens
met ten oosten daarvan een strook
grond zover als een kanon van die
dagen schieten kon. Deze nieuw ge
vormde provincie, die feitelijk be
stond uit delen en stukken van ver
schillende graafschappen en hertog
dommen als Kleef (Gennep), Opper-
Geldern (Venray, Well, Helden), Gu-
lick (Tegelen en Sittard) en de Vors
tendommen Horn en Thorn, kreeg
van koning Willem I ook toen eerst
de naam Limburg naar een oude
familiebezitting, die hij nog in Lu
xemburg had liggen. Venray was
dus weer eens Nederland. In 1830
is het weer eens hommeles en begin
nen de Belgen aan de Belgische op
stand, waarbij men tot doel had dat
het huidige Nederlands Limburg bij
België zou komen.
BELGISCH DUITS NEDERLANDS
Het tractaat van Londen in 1839
besliste echter dat het tegenwoordi
ge Limburg bij Nederland zou blij
ven. Het werd een ware koehandel,
want de Belgen vroegen op hun
beurt weer een compensatie voor
dat „verlies". Ze kregen toen een
stuk van het groothertogdom Lu
xemburg, waarop de Duitse bond
weer barre boos werd en op zijn
beurt weer om compensatie vroeg.
Dat had weer tot gevolg dat toen
maar weer heel Limburg naar de
Duitse bond ging en Venray was
weer eens Duits. Het enige voordeel,
als men dat zo noemen mag, was dat
Limburg nu officieel Hertogdom
Limburg ging heten.
In 1866 viel de Duitse Bond uit
een en dat had tot gevolg dat in
1867, nu 100 jaren geleden de koning
van Nederland het hertogdom Lim
burg voegde bij de 10 andere pro
vincies van Nederland. Nederland
dat toen dus bestond uit 10 provin
cies en een hertogdom. In dat her
togdom lag braaf en degelijk Ven
ray, waar men aan de oudere gene
ratie inderdaad nog trouwboekjes
uitgaf (tot 1906) die vertelde dat
Venray gelegen was in het hertog
dom Limburg. Dat is de reden waar
om we onae commissaris van de ko
ningin nog altijd gouverneur noemen
en waarom deze gouverneur bij het
100-jarig herdenkingsfeest in Maas
tricht de Koningin aansprak met
Hertogin van Limburg, een titel, die
ze van haar voorvaderen inderdaad
geërfd heeft.
WEL MOEILIJK
Het was niet gemakkelijk om Pas
toor Driessen, die dit allemaal zo
maar even uit zijn mouw schudt,
zonder dat hij een of ander spiek
briefje hoeft te raadplegen, bij te
houden. De conclusie van dit alles
is, dat Venray bij vele staten en rij
ken heeft gehoord. Dat houdt in dat
men meer wil weten over Venrays
geschiedenis, die beslist de moeite
waard is, aldus deze pastoor, dat
men even goed de archieven in Pa
rijs dient te raadplegen, als die in
Madrid en dat men in de Duitse ar
chieven waarschijnlijk veel meer
over Venray zal vinden dan in welk
Nederlands archief ook. Voor de ge
schiedschrijver zijn deze nationali
teitswisselingen natuurlijk bijzonder
interessant (is daar bijv. nu nog
steeds iets van terug te vinden in de
volksaard), maar van de andere kant
vraagt het een enorm speurwerk in
vele vele, thans ook nog onbekende
archieven. Dat te bevorderen is ook
enigermate het doel van de Ge
schied- en Oudheidkundige Kring
Venray, die in zijn voorzitter een
vurig geschiedkenner en propagan
dist voor de historie heeft.
NIEUWE KOERS IN OPLEIDING VOOR MISSIE
Missieseminarie Mariannhill staat er op het bord voor Venrays
jongste klooster aan de Westsingel, waar de Paters en Broeders
van Mariannhill, alsmede „hun" jongens al weer enkele jaren
wonen en werken. De vraag is of dat bord er nog lang zal staan.
„Neen", zegt Pater Willems, de
overste van dit klooster, „dat bete
kent beslist niet dat wij het voor
beeld van de Paters Franciscanen
gaan volgen en Venray gaan verla
ten (al duiken die geruchten telkens
opnieuw weer op) maar wel dat we
een iets ander koers gaan varen
We zitten in zijn werkkamer als
we op grond van geruchten eens een
babbeltje maken over de toekomst
van dit gebouw en nog meer over
de toekomst van zijn bewoners.
MISSIE VOOROP
Pater Willems vertelde aldus:
„Wij Marianhillers zijn missiona
rissen en dat betekent dat bij ons al
het werk gericht is op de Missie.
Ook het werk van de paters en
broeders in het Venrays Mariann
hill, waar ze immers tot op heden
toekomstige priesters en broeders
vormden voor het werk in de mis
sie
De vraag is echter of dat door
moet gaan in de vorm, die we tot
heden kennen, namelijk zorgen dat
jongelui hun gymnasium afmaken,
dan naar het noviciaat gaan en dus
feitelijk al intreden in een orde of
congregatie, dan theologie, dan filo
sofie doen, waarna de piresterwij-
ding volgt, waarop weer een missie
opleiding en aanwijzing van de mis
sie. In feite komt dat er op neer dat
een jongeman op zijn 18e of 19e jaar
beslissingen moet nemen, waarvan
hij misschien de draagwijdte dan
nog niet overzien kan.
Datzelfde geldt ook voor een broe
der-missionaris, die hier een vak
leert, in een noviciaat komt en daar
mede ook weer in een orde en dan
naar de missie kan worden uitge
zonden.
BROEDERS-OPLEIDING
NAAR VENRAY
Nu in Arcen de broeders-oplei
ding van de Mariannhillers komt te
vervallen en naar Venray wordt
overgebracht, bovendien de SVD'ers
uit Deurne gevraagd hebben om ook
de broederopleiding naar Venray
over te mogen brengen, hebben wij
en met ons anderen, wederom de
vraag gesteld: moeten we op de
oude voet voortgaan of moeten we
een andere weg kiezen. Moeten we
er geen instituut van maken voor
jongelui, die iets voelen voor de mis
sie of voor ontwikkelingshulp, zon
der dat nu daar direct aan verbon
den wordt dat ze dan ook priester
of broeder moeten zijn.
ACCENT KOMT ANDERS LIGGEN
Zou het niet denkbaar zijn b.v.
dat een jongeman hier het gymna
sium volgt, profiteert van de levens
gemeenschap van dit internaat, (dat
zich ook als doel zal stellen betere
en grondige informaties te geven
over alle missiegebieden) en na het
beëindigen van zijn gymnasiale stu
die aan de universiteit theologie
gaat studeren. Hij stelt dus een
eventuele beslissing over intrede in
een congregatie of orde uit, tot hij
wat ouder is en kan eventueel zelfs
zijn studie in het missiegebied van
zijn keuze voortzetten. Hij leert dan
meteen de talen en kan daar pries
ter gewijd worden en intreden in die
orde, die hem het beste bevalt.
Of hij blijft leek, maar zet zich
even goed een bepaald aantal jaren
in voor het ontwikkelingswerk.
Kan datzelfde ook niet voor an
dere jongelui, die hier een vak ko
men leren, en als ze 20 jaren zjjn
en al dat vak hier hebben uitge
oefend eerst eens een jaar of drie
naar een bepaald missiegebied gaan,
alvorens ze beslissen broeder te
wordenZouden ze dat niet
wensen, kunnen ze even goed dank
baar werk doen in de missiegebieden
als leek.
OOK GEBREK AAN LEKEN
Er is een bureau Missiepersoneels-
voorziening opgericht in samenwer
king met verschillende andere mis
sionerende orden. Dat bureau heeft
een enquête gehouden wat verschil
lende missiebisschoppen aan mensen
nodig hebben. Daaruit is wel geble
ken dat naast priesters en broeders
ook de leken welkom zijn, of dat nu
economen zijn of metselaars, onder
wijzers of timmerlieden. Deze men
sen kunnen machtig veel werk doen,
wat anders door priesters of broe
ders gedaan wordt. Maar tot heden
hebben ze weinig kansen gekregen
en zijn er feitelijk geen opleidings
instituten voor.
In mei j.l. heeft dit bureau een
soort team naar Nieuw Guinea ge
zonden van leken, bepaalde noden
van een missiebisschop aldaar zullen
trachten op te lossen. Missiewerk
wordt nog meer dan in het verleden
ontwikkelingswerk en daarbij kan
WILDERNIS
Geachte redaktie,
Wie de flats tussen Merseloseweg
en Kempweg midden in het onkruid
en de rommel ziet liggen, die vraagt
zich toch wel af, of dat nu een van
de nieuwe wijken is. Wat paaltjes
met draad, wat onkruid of een lege
vlakte, ziedaar de omgeving van de
nieuwe flats en bejaardenwoningen.
Kan daar nu beslist niets aan ge
daan worden. Per slot van rekening
betalen we er toch ook huur voor.
Antw. Redaktie:
Of in de huur voor de flats in
West inderdaad een bepaald aandeel
zit voor het nog altijd aan te leggen
groen is iets wat we wagen te be
twijfelen. Maar dat is ook geen punt
van discussie. Er schijnen nog altijd
mensen te zijn, die niet weten, dat
voor de groen-versiering, ook van
deze flats, al lang een plan is opge
zet. Een plan dat echter door het
ontbreken van geld niet uitgevoerd
kan worden. Zowel gemeente als de
daarboven gestelde instanties zijn
van mening dat het beschikbare geld
op dit moment beter voor andere en
noodzakelijkere dingen uitgegeven
moet worden, al wordt zeker be
treurd dat juist deze omstandigheid
Een zorgeloos,
zonnig gezicht!
Elke donkere bril is nog geen
goede zonnebril I Vergelijkt U
maar. En ontdek, hoe een echte
zonnebril U een zorgeloze kijk op
de zomer geeft. Een veilige bril.
Veilig in de auto. Aangenaam in
alle omstandigheden. En ook
Uw omgeving ziet U anders.
Modieuzer aantrekkelijker...
Zie ook onze Polaroid kollektie.
GROTESTRAAT 14a-VENRAY
men leken beslist niet missen.
NIEUWE VORM
Dat is voor ons dus aanleiding ge
weest om dit spècifieke missiesemi
narie een veel bredere basis te ge
ven. We willen namelijk er een in
stituut van maken, waar jongelui,
die iets voelen voor missie- of ont
wikkelingswerk in het algemeen,
een plaats kunnen vinden. Al naar
hun kwaliteiten en voorkeuren kun
nen ze in Venray gymnasiaal onder
wijs volgen, de HBS, de LTS, even
tueel later UTS en HTS en daar
naast profiteren van de vorming, die
uitgaat van een levensgemeenschap
op een modern internaat. Een inter
naat, dat zoals boven al gezegd is,
ook ten doel heeft grondige infor
matie te gaan geven over de missie-
en ontwikkelingsgebieden. Missie en
ontwikkelingshulp komen dus voor
op te staan, terwijl de priester- en
broederopleiding feitelijk naar een
ander plan geschoven worden.
EXPERIMENT
In het komende schooljaar willen
we hiermede gaan beginnen. Naast
de jongelui, die het klooster reeds
bewonen, komen ook de jongelui uit
Arcen, die daar de broederopleiding
maakten, naar Venray, terwijl ook
van de SVD uit Deurne jongelui
naar Venray zullen komen om aan
dit experiment deel te nemen. Wel
licht hebben ook jongelui uit Ven
ray zin om hieraan deel te nemen
en een stuk van hun leven in te zet
ten voor het ontwikkelingswerk.
Ook zij kunnen op Mariannhill te
recht.
Wat het worden zal, leert de toe
komst. Maar op Mariannhill hoopt
men hiermede bij te kunnen dragen
tot het lenigen van de grote nood,
die op zo velerlei terrein nog heerst
in de wereld. En wil men ook de
leek de kans geven voor een inzet,
waarvan niet alleen anderen, maar
ook hijzelf rijker kan worden.
de afwerking van dit uitbreidings
plan doet stagneren.
Van de andere kant willen we toch
ook een suggestie naar voren bren
gen, die wellicht deze zaken ook eens
anders stelt. De suggestie namelijk
dat de bewoners van flats op de
een of andere manier eens de han
den uit eigen mouw zouden steken
en zelf zouden zorgen voor de „ver
siering" in overleg met gemeente
werken. Dat zou de gemeenschaps
zin van de bewoners van bepaalde
flat-gebouwen alleen maar kunnen
versterken, men kreeg een uitste
kende vrijetijdsbesteding, men zou
ervaren, dat vele handen licht werk
maken en men zou een gemeen
schapsdaad stellen, die niet alleen
voor eigen wijk, doch voor heel Ven
ray als voorbeeld kon dienen.
We geven deze suggestie graag
door, ook al omdat men er tegen
woordig heel gauw bij is om alles
maar op de gemeente te schuiven,
die toch al aan handen en voeten
gebonden is. De zelfwerkzaamheid,
zoals dat heet, kan er alleen door
gediend wordenDe vraag is of
men even vlug met de schop is, als
met de pen
BEKENDAMAKING
In Venray en omstreken schijnt
er hier en daar de misvatting te be
staan dat in verband met de ophef
fing van 't patersklooster de Fran
ciscaanse missiezorger hier ook 't
bijltje neer zou leggen. Niets is min
der waar, al is de kwestie rond werk
en bergruimte dan nog niet rond.
Onze missieaktiviteiten gaan in 't
algemeen gewoon door. In het bij
zonder degenen die van ons een
missiebusje hebben, zou ik willen
vragen nog wat geduld te hebben.
Vooral mede door de wankele ge
zondheid van ondergetekende is ons
werk hieromtrent de laatste jaren
hier en daar wat in de verdrukking
gekomen.
Voor uw grote missieliefde waar
door U zo ontzaggelijk veel hebt
bijgedragen in de hulp aan onze
400 Nederlandse franciscaanse mis
sionarissen (waaronder heel wat
Venrayers) zijn wij U allen zeer
dankbaar.
Wij hopen, dat U ons in de toe
komst zult blijven helpen, al zal dan
in de komende jaren 't missiethuis-
frontwerk wel enigszins gewijzigd
worden in verband met de plannen
van de pas benoemde nationale
missieraad. Wij berichten U daar nog
nader over.
Pater LEBUINUS DEBETS
Missiepater Venray
IS CULTUUR STUNTWERK?
Overal zijn er zingende mensen;
heel simpel probeert men z'n stem
in het bad, op de fiets of op de
bouwplaats. Ook vindt men ze in
de zangkoren verenigd. Alleen al in
Nederland bestaan er meer dan 3000
koren.
Mensen, die in koorverband met
een vernieuwing aan zichzelf bezig
zijn door middel van een doodge
wone werkelijke repetitie. Mensen
die middels hun zang contacten leg
gen naar buiten, vriendschapsban
den aanknopen, vasthoudend aan
één der veel draden van de grote bol
die Cultuur heet.
Venray bezit ook enkele koren,
parochiële kerkkoren en koren die
op zichzelf staan. Bijzondere aan
dacht hebben de Zangertjes van St.
Frans in verband met hun uitver
kiezing om naar Rome te gaan. Een
uitverkiezing op uitnodiging, let
wel! En nog wel als enigst koor uit
Nederland. Een uitverkiezing nog
maals, die hen gelijk stelt met heel
bekende jongenskoren ter wereld
zoals de Wiener Sangerknaben, de
Regensbürger Domspatchen, Les Pe
tit Chanteurs de la Croix au Bois en
vele anderen.
Wat zou Venray niet trots moeten
zijn op deze jongens en hun bekwa
me dirigent de heer BuysVenray en
ook onze gehele streek krijgt door
deze grootse manifestatie in Rome,
waar onze jongens Venray hoog zul
len houden, een frisse en krachtige
impuls ter intensivering van de mu
ziekbeoefening.
Het behoeft voor ingewijden waar
achtig geen betoog, dat dit wel eens
nodig is. Moge dit gebied na de oor
log al economisch en sociaal een
beter gezicht hebben gekregen, feit
is, dat het rijke land van de muziek
voor een groot deel van onze bevol
king een „terra incognito" is geble
ven.
Wij kunnen ons als grotere broers
van „De Zangertjes" niet aan de in
druk onttrekken dat Venray deze
uitverkiezing niet geheel op zijn
waarde kan schatten. Getuige het
gemeenteraadsverslag in de plaatse
lijke en regionale couranten naar
aanleiding van het verzoek om een
subsidie uit de gemeentekas ten be
hoeve van de reis naar Rome.
Al de liefde voor de zang en mu
ziek, alle inspanning om tot pres
taties te komen, ja alle vrijetijdsbe
steding in het kader van cultuur
beleving werd in de Raad gedood
verfd met het woord „stuntwerk".
Gelukkig zijn er in Venray nog wel
andere opvattingen en mensen, die
de koorzang in 't algemeen een warm
hart toedragen!
Gelukkig zijn de culturele vereni
gingen in Venray niet afhankelijk
van mensen zoals een raadslid, die
bovengenoemd woord noemde en
daarmee meende zijn zetel in de raad
te moeten gebruiken om zijn per
soonlijke mening en idee te mogen
spuien, maar in werkelijkheid zijn
stoel op scherp heeft gesteld.
Ondanks alle „stuntwerk" gaan de
zangertjes dóór en komen in Ven
ray terug met een prachtig resul-
taalt. Ook ondanks alle stuntwerk
bestaat er in Venray een Mannen
koor bijna 60 jaar en kan nog bo
gen op goede resultaten, al is 't dan
niet in Venray-zelf. Een goed pro
feet is in zijn eigen land nooit ge-
eerd. Maar we zingen en blijven dit
doen en het maakt ons blije mensen.
Wij gunnen de Zangertjes de pret
en vergezellen hen in onze gedach
ten. En we zouden de Venrayse be
volking op willen roepen de akties
te steunen en op 18 juni a.s. naar de
schouwburg te komen, waar de slot-
avond van de aktie, welke is gevoerd
om de jongens in staat te stellen
naar Rome te gaan, wordt gehouden.
Ook wij, „stuntelige mensen", zijn
er bij, ondanks de krakende stoel in
de gemeenteraad.
Bestuur Venrays Mannenkoor
NIEUWS UIT VENRAY
EN OMGEVING
Zondagsdienst Kuisartsen
van zaterdagmiddag 12 uur
tot zondagnacht 2 uur
DR. VAN THIEL
Patersstraat 30 Telefoon 1887
Uitsluitend voor spoedgevallen I
ZIEKENAUTO
Bel 04780-1593 b.g.g. 2110
ZONDAGDIENST PAROCHIE
GEESTELIJKEN VENRAY-KOM
PATER SERAPHINUS ELSCHOT
Leunseweg 1 - Tel. 1973
bij geen gehoor 2337
De zondagdienst duurt van zon
dagmorgen tot maandagmorgen 8 u.
ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS
ZR. J. JANSSEN
Albionstraat 15. Leunen - Tel. 1361
GROENE KRUIS
ZUIGELINGENBUREAU
kerkdorpen van 2—3 uur
Maandag: Oostrum, Leunen, Helde.
Veulen. Dinsdag: Oirlo, Castenray,
Merselo, Smakt.
ZONDAGSDIENST
VERLOSKUNDIGEN
Vroedvrouw Stevens-Heinen
Merseloseweg 23 - Venray
Tel. 1152 (04780) b.g^. 1061
GESLAAGD
Op het te Sittard gehouden exa
men slaagde de heer J. Verstappen
uit Oirlo voor 't diploma Mulo B.
Aan het R.K. Lyceum voor Jon
gens te Venray slaagden op 3 juni
j.l. de volgende kandidaten:
Afdeling Gymnasium A:
A. Aerts, Venray; P. van den Berg
Overloon; Th. de Bruijn, Oeffeit; A.
Claessens, Oirlo; Fr. Coopmans,
Venray; H. Creemers, Merselo; J.
Custers, Venray; P. Custers, Venray;
N. Draaisma, Bolsward; M. v. Gend,
Venray; P. Hendriks, Wanroy; G.
Hoogeboom, AarlanderveenC. Hou-
dijk, Soest; G. Houwen, Venray; P.
Litjens, Horst; P. van der Mast,
Vierlingsbeek; H. van Mil, Over
loon; H. van Schijndel, Nijmegen.
Afdeling HBS A:
J. Bastiaans, Venray; A. Bouw-
mans, Wanroy; M. Comelissen, Leu
nen; J. Ebberink, P. Halmans, J.
Heesbeen, H. Jacobs, allen Venray;
H. Janssen, Horst; J. van Kempen,
Zeist; F. Kuypers, Blitterswijck; F.
op de Laak, Horst; A. van Lierop,
Venray; P. Peeters, Venray; J. Pe
ters, Wychen; Ca Ruijters, Venlo; P.
Schwachöfer, Venray; P. Speijcken,
Horst; A. Cremers, Overloon; F.
Hermans, Blitterswijck; C. van Hest,
Venlo; G. Heitbrink, Lemelerveld; J.
Kroeze, Hengelo; M. Lerou, Venray;
P. aMnders, Horst; G. Peters, Ven
horst S. Pijpers, Broekhuizen; G.
Rutten, Venray; J. Scholten, Venray;
Th. Schrooten, Venray; J. Spee,
Venray; B. Vollenberg, St. Anthonis;
G. de Vries, Venray.