JONGEREN-MIS RANG RANG RANG Als U niet meer weet... Politierechter DE MULDER VERHUURT GOEDKOOP HEET WATER MARTENS WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Ingezonden BLAUPUHgT televisie komt van Land- en Tuinbouw VRIJDAG 14 APRIL 1967 No. 15 ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652 PRIJS PER KWARTAAL 1.75 (buiten V.nroy Z-) ADVERTENTIEPRIJS 12 et p. mm. ABONNEMENTS- Het ging allemaal zo „lekker". Een nieuwe woning toegewezen en toen kon men trouwen. Ja, men had gespaard, maar 't viel allemaal toch wel tegen, zo duur als dat spul alle maal was. Maar Jan was een harde werker en was niet te beroerd 's morgens om 5 uur al op te staan om de verre tocht naar Duitsland te maken. En zaterdags was hij ook klusjes-man, wat ook de nodige cen ten binnen bracht. Zo konden ze zich inrichten, met goede meubels, met e'en volautomatische wasmachi ne, met een televisietoestel en meer van dergelijke dingen. Moeder mocht dan wel eens bedenkelijk kij ken naar al die luxe, maar ze deden het toch maarHad die boven dien er sjoege van dat men veel op afbetaling kon kopen. Ze wist dat de familie wat nijdig keek, zoals haar nieuwe huisje ingericht was, zoals de babies er bij lagen en dat verzachtte de smart als ze van het loonzakje zaterdags een hoop zag verdwijnen om al dat schoons af te betalen Dan is Jan een keer vroeg thuis gekomen. Hij was ontslagen. De klad zat ook in Duitsland er in en het eerst gingen de mensen, die het meeste kosten. Hier kreeg hij te ho ren, dat hij nu ook maar naar Duits land moest gaan. En vrijdags kwam er stukken minder op tafel dan men gewend was. Het ging op aan afbe talingsschulden. Geld voor gewone dagelijkse dingen kwam men tekort. Dat duurde een paar weken en men moest al achterblijven bij de afbe taling. Er kwamen boze mannen aan de deur en opeens was de lol er af. Er was geld tekortEn de mooie spulletjes liepen gevaarWat te doen Wat te doen als je trouwen moet met een mesije, dat op kantoor ge zeten heeft en niet eens weet hoe je aardappelen moet koken. Och de eerste tijd dan slik je maat wat naar binnen, de liefde verzoet veel, maar aldra blijkt dat ze geen notie heeft van het beheer van geld. 's Maan dags is op, wat voor de hele week bedoeld was. Je hoort of ziet dat niet op je werk en aanmaningsbrief jes van leveranciers, die centen wil len zien, duwt ze in de kachel. Je treft van allerlei tijdschriften en prullalia aan en je sakkert wel een keer, maar je ogen gaan eerst open als je door een leverancier wordt aangesproken, die je maant om eni ge honderden guldens achterstallige betalingen. Als je dan met veel tra nen en herrie deze waarheid achter haald hebt, dan kost dat veel moeite en overleg om tot een goede rege ling te komen met de betrokken le verancier, maar dan blijkt dat op een andere plaats de zaak weer pre cies hetzelfde is. En weer herrie en weer spektakel. Je raakt al langer hoe meer in de knoei en je huwelijk gaat er op de duur aan kapot, net zo als je er zelf aan kapot gaat. Wat te doen Wat te doen, als je uit bepaalde onversdhilligheid een rekening maar open laat staan en je niets aantrekt van aanmaningen en wat dies meer zij. „Die vent kan verrekken Maar dan staat er opeens een deurwaarder en dan komt er hele boel trammelant. De kosten van een en ander komen nog allemaal boven op de rekening en die is ineens on betaalbaar geworden voor een ge woon mens. Wat te doen Wat te doen, als je door omstan digheden financieel in moeilijkheden bent geraakt? De Maatschappelijk Werkers van het Centrum voor Maatschappelijk werk zijn steeds bereid ook deze problemen met U te bepraten! Er zal niet altijd en meteen een oplossing gevonden kunnen worden, maar wel kunnen zij samen met U zoeken naar uitkomst. Zij kunnen U wellicht helpen door raad te geven, door eens gewoon met U te praten, of U te bemiddelen bij andere in stellingen. Zij kunnen U misschien de weg wijzen die U zelf niet meer ziet. De Maatschappelijk werkers zijn te bereiken op hun kantoor Jan Hensenstraat 6a te Venray, telefoon 1666: Maandag van 912 uur; Woensdag van 912 uur; Vrijdag van 912 uur. Deze hulp geschiedt steeds onder geheimhouding en is geheel koste loos. Beloken Pasen heeft Venray kun nen kennismaken met 'n nieuw as- pekt van de vernieuwingen in de Kerk. In de ontvangsthal van het Cultureel Centrum werd met me dewerking van een 50-tal Venlose jongens en meisjes een Eucharis tieviering voor jongeren gehou den, kortweg „jongerenmis" ge noemd. Ruim 500 Venrayse jon geren èn ouderen namen er aan deel. Het merendeel der deelne mers wekte na afloop de indruk er wel positief tegenover te staan. Een en ander zal op de openbare bijeenkomst (teach-in), die op 2 mei a.s. naar aanleiding van deze jongerenmis zal worden gehouden nog wel nader uit de doeken wor den gedaan. ALLEEN VERNIEUWING VOOR JONGEREN? Overal in het land duiken steeds weer pogingen op om tot nieuwe vormen van eucharistieviering èn -beleving te komen. De jongeren hebben er meestal een groot aandeel in. Oudere mensen staan er soms sceptisch, soms zelfs sterk afwijzend tegenover. Ze hebben blije en treu rige ervaringen opgedaan in hun le ven. Het geloof heeft hen geholpen in moeilijke tijden en bij tegensla gen. Het geloof heeft hen ook ver plichtingen opgelegd, die lang niet altijd gemakkelijk waren, maar ze hebben geprobeerd deze zo goed en zo kwaad als het ging te vervullen. Ze kunnen van deze oude vormen van geloofsbeleving maar moeilijk afstand do,en, ook al zijn ze zich be wust „dat het vroeger ook niet al les was". Veel vernieuwingen in de Kerk ondergaan ze passief, zonder er innerlijk achter te staan. Anders is het bij de jonge genera tie. Zij heeft de betekenis van het geloof in veel mindere mate ervaren als de oudere generatie. De jeugd heeft de toekomst nog vóór zich het geloof moet voor velen van hen nog iets gaan betekenen. Ze leven in een andere tijd met andere pro blemen dan vijftig jaar geleden. Ze hebben andere verwachtingen, stel len andere eisen aan het geloof. Paus Joannes heeft het begin ge maakt met de aanpassing van de Kerk aan de nieuwe tijd. Hij heeft herhaaldelijk betoond dat het gaat om een innerlijke vernieuwing in de Beloken Pasen heeft Venrays jeugd (en met hen verschil lende ouderen) een jongeren mis bij kunnen wonen. In de foyer van de schouwburg. Een eredienst, die, mag men de aankondiging geloven, was „aangepast" aan de verlan gens van de jeugd. Die ver langens bestaan dan schijn baar in het gebruik van de volkstaal in de hele Eucharis tieviering; het zingen met or kestbegeleiding van liederen in negro-spiritual-style en in het ontvangen van het H. Brood in de hand. Ik neem aan dat men die ver langens gepeild heeft in de jongerenkerk van Venlo en dat wat er j.l. zondag in Ven ray te beleven viel, hiervan het resultaat was. Het resul taat was een vrij grote verso bering van de eredienst, de vervanging van het Grego riaans door, wat men noemt „eigentijdse" liederen en dat de ruimte voor samenkomst niet het kerkgebouw doch de foyer van een schouwburg was. Mag ik vragen waar we fei telijk naar toe gaan? Wanneer komt er een Eucharistievie ring aangepast aan de verlan gens vn de gehuwden, van de bejaarden, van de intelec- tuelen, van het gewone volk, van hen, voor wie niet op voorhand dat alles wat de tra ditie van eeuwen opgeleverd heeft waardeloos is. Waarom kan men zich niet houden aan bisschoppelijke richtlijnen, of hebben die geen waarde meer en waarom wacht men niet af wat het Pastoraal Concilie over dit al les te zeggen heeft. Waarom experimenteert men tot het eindresultaat is, wat afgelopen week in Maastricht te zien was, dat men in de schouw burg (ook alweer 'n schouw burg) de Eucharistie vierde met de consecratie van scha len stokbrood en glazen wijn, met het optreden van toneel schoolleerlingen, met als le zing een stuk van Jan Wol kers en ballet, met na afloop een feestelijk ontbijt. Is het zo onbegrijpelijk dat de gewone man het allemaal niet meer begrijpen kan. harten van de mensen. In feite heeft hij daarmee ook alle gelovigen, jon ge en oudere, die niet meer met de oude vormen van geloofsbeleving te vreden waren, gelijk gegeven. Van zelfsprekend heeft de jongere gene ratie deze mogelijkheid het felst aangegrepen, omdat zij nog het langst met dit geloof moeten leven. Zij is het die dan ook de meeste ini tiatieven heeft ontplooid. GEEF HEN DE RUIMTE EN HET VERTROUWEN De jeugd van tegenwoordig groeit op in hele andere omstandigheden dan de ouderen onder ons in hun jeugd hebben meegemaakt. Er is veel beterd. Er zijn meer studiemo gelijkheden en iedereen heeft de kans om een vak te leren. Op de sportvelden kunnen ze zich lichame lijk ontwikkelen. In de vakanties kunnen ze iets van de wereld gaan zien. Dit kunnen ze dank z\j de ouderen, die zich vroeger niet bü de bestaande situatie hebben neerge legd, maar ervoor gewerkt hebben dat er verbeteringen kwamen. Als de jongeren van nu er ook voor willen werken dat er nog bete re levensomstandigheden komen, is dit alleen maar toe te juichen. En als er een aantal jongeren zijn, die er niet meer voor voelen om 's zon dags „even een mis je te pikken" maar er persoonlijk meer bij betrok ken willen raken, waarom geven we hen dan de ruimte niet? DE VENLOSE JONGERENKERK Iedere zondagmorgen stromen in Venlo een 1000 tot 1500 jonge men sen naar de vroegere Minderbroe- derskerk, sinds enkele jaren omge doopt tot „jongerenkerk". Waarom gaan ze er naar toe? Sensatielust? 'n Modeverschijnsel? Een prettiger manier om je zondagsplicht te ver vullen. In januari van dit jaar werd er een onderzoek gehouden naar de motieven van deze jongens en meis jes. Van de 250 jongeren kwamen er nog maar 4 omdat ze van hun ouders „moesten". Een kleine 40 kwamen om bijkomstige reden, we gens de moderne muziek, de zang of wegens vrienden of vriendinnen. De grote meerderheid van 200 jongeren raakte op de een of an dere manier de kern van de zaak: ze waren door deze eucharistie vieringen geboeid, het greep hen aan, ze voelden er zich thuis, ze hadden het gevoel er bü betrokken te zün, ze ervoeren het als een echte „gemeenschap". Dit zal bü de eerste jongerenmissen in Ven lo zeker nog niet het geval ge weest zijn. Maar nu na enkele ja ren blüken ze niet meer uitslui tend te komen wgens de aangepas te muziek, maar innerlük bü de hele eucharistieviering betrokken te zün geraakt. EENZIJDIGE KRITIEK IS ONRECHTVAARDIG Wanneer mensen alleen naar hun uiterlijk beoordeeld en veroordeeld zouden worden, dan zouden al hun goede bedoelignen vaak onbegrepen blijven. De kritiek die bij de ver nieuwingen steeds weer opduikt maakt echter meestal de fout alleen op het uiterlijk te letten. Wie in de Eucharistieviering die onlangs in Maastricht door 200 priesters en religieuzen werd ge vierd, uitsluitend de uiterlijke din gen ziet, nl. dat er in plaats van hos ties stokbrood werd gebruikt en dat er een tekst van de schrijver Jan Wolkers werd voorgelezen, doet deze 200 mensen onrecht aan. Want het was voor deze mensen vrijwel una niem een „geweldige ervaring". Een religieus die hieraan had deelgeno men vertelde mij deze week: „Nog nooit in mijn vele jaren kloosterle ven heeft een eucharistieviering mij zo aangegrepen!" Deze man had toch al een paar duizend keer de H. Mis bijgewoond! Ook de schrijver van de op deze pagina geplaatste „in gezonden brief" vergeet te vermel den hoe deze mensen de eucharistie hebben beleefd en wekt bij de lezers de indruk, dat hü de innerlüke ver nieuwing helemaal niet belangrük vindt. Voor- en tegenstanders van de jongerenmis in Venray zullen er bij alle diskussies die hierover nog zullen volgen, in de eerste plaats vn uit moeten gaan of ze er oprecht naar streven zich innerlük te ver nieuwen. Pas dan kan er serieus ge praat worden over de manier waar op we dit willen gaan doen. JONGERENMIS VENRAY De bovengenoemde briefschrijver vraagt vertwijfeld: Waarom kan men zich niet houden aan de bis schoppelijke richtlijnenenz.? Hij suggereert hiermee dat men hier de afgelopen zondag de bis schoppelijke richtlünen overtreden zou hebben. Dat is onjuist. De nieuwe kerkelijke instructies inzake de kerkmuziek, door Rome op 5 maart j.l. gepubliceerd, laat zelfs voor beat-missen ruimte. Mgr. Bluyssen heeft verleden week tij dens de studiedagen van de St. Gre- goriusvereniging verklaard: „Ik las in enkele perspublicaties dat de in- struktie de beat-music zou veroor delen. In de tekst zelf kan ik daar van geen spoor ontdekken, tenzij men in die zin enkele uitdrukkingen eenzijdig uitlegt. Het is alleen maar de vraag in hoeverre de algemeen geformuleerde uitgangspunten in 'n concreet geval van toepassing zijn. En daar blijft de instruktie blijkbaar angstvallig buiten, 't Geeft ons het recht en de plicht om de zogenaam de beat-missen op hun waarde te toetsen." (De Tijd, 30 maart). Juist dit was de opzet van de gehouden jongerenmis in het cultureel cen trum. Jong en oud kon hier met de ze vorm van Eucharistieviering ken nismaken. Gelijktijdig is aangekon digd dat op 2 mei a.s. een openbare bijeenkomst zal worden gehouden, om de meningen van voor- en tegen standers te peilen (ook de brief schrijver is hierbij uitgenodigd!). WAS DE PAROCHIEKERK NIET GOED GENOEG? Waarom werd de Venrayse jonge renmis in het Cultureel Centrum ge houden en niet in een van de Ven rayse parochiekerken? Juist om te vermijden dat het uitsluitend door de deelnemers gezien zou worden als „wat nieuwe muziek met een drum bandje". De organisatoren hebben op de allereerste plaats geprobeerd de kern van een gezamenlüke eucha ristieviering tot zün recht te laten komen: dat er een echte gemeen schap, een verbondenheid kon ont staan tussen de deelnemers en de gedachte van een gezamenlijke maaltijd zo goed mogelijk over kwam. Het letterlijk rond het altaar staan en zitten schiep de beste voor waarde voor het vormen van zo'n gemeenschap. Bovendien, wanneer de H. Mis een soort filmvoorstelling zou zijn, waar je op je eentje naar gaat kijken en dan weer naar huis gaat, dan heb je er geen behoefte aan om na afloop met de andere toeschouwers nog na te praten over wat je samen beleefd hebt. Wanneer je geprobeerd hebt de eucharistie viering als gemééschap te beleven en samen gegeten hebt (eucharistische maaltijd!), dan loopt niet iedereen zo maar weg. Het Cultureel Centrum bood deze mogelijkheid om na af loop met elkaar van gedachten te wisselen. Om praktische redenen is dit in de parochiekerken niet moge lijk. GEDULD Een Jongerenkerk of jongerenmis is niet een kwestie van een gebouw of van organisatie. Een Jongeren kerk is een GEMEENSCHAP, die langzaam zal moeten groeien. Pas dan, als er échte verbondenheid met elkaar gaat ontstaan, zal deze ge meenschap een goede eucharistie kunnen vieren. Dit geldt ook voor de parochiekerken. We mogen hopen dat dit initiatief van enkele Ven ray ers ruimte zal krijgen om uit te groeien en dat het jong en oud zal kunnen inspireren. Johan v. d. Heijden is alleen als er op staat Fruitdrops en diverse andere smaken ONKRUIDBESTRIJDING OP ZAND- EN GRINDPADEN Wilt U dit seizoen voor het voort durende schoffelen en handwieden op paden verlost zijn? Inderdaad in deze tijd waar de mens het zoekt in de recreatie kan niet aangenomen worden dat er nog stervelingen zijn die voor hun ple zier met gekromde rug of op hun knieën aan het onkruid-wieden zijn. Dat is nu trouwens niet meer no dig, dankzij de nieuwe moderne en veilige chemische vindingen is men nu voorgoed van een zwaar en tijd rovend werk verlost. Het is zelfs zo gemakkelijk ge worden, dat paden door slechts één behandeling met het strooiimiddel Gesatop korrels het gehele jaar vrij zijn van onkruid. De toepassing is wel heel eenvou dig, omdat dit middel tegenwoordig verkrijgbaar is in een strooikoker en de korrels over de paden kunnen worden uitgestrooid. Er komt zelfs geen gieter of rug spuit meer aan te pas. De korrels moeten zo gelijkmatig mogelijk over de te behandelen paden worden uit gestrooid, bij tegelpaden de korrels zorgvuldig tussen de voegen vegen. Belangrijk is, dat de toepassing dient te geschieden op een vochtige grond of in een periode van lichte regen. Voor grotere oppervlakten is er ook Gesatop (Simazin) in spuit- poedervorm. Dit kan verdund met water met een gieter of rugspuit worden toegepast. GESLAAGD In het Psychiatrisch Centrum St. Servatius werden op 4 en 5 april de examens afgenomen in de vakken van algemene ontwikkeling, door de heer M. v. d. Heuvel, onderwijzer te Venray. Geslaagd zijn de volgende leer ling-verplegenden Goemans Th. Overloon; Hooij- maaijers C. Oosterhout; Mooren Fr. Tegelen; Peters M. Venray; van der Sanden A. Nijmegen; Smits Th. Schayk; Thielen L. Venray. Met één kandidaat wordt het exa men voortgezet. Twee kandidaten moesten Worden afgewezen. MISSIEZUSTER WERD AANGEREDEN Vrijdagmorgen kwam de perso nenauto bestuurd door J. U. uit Venlo op de Gasstraat in een slip, juist op het moment dat de eerw. zuster H. M. G. van de Missiezus ters van het Kostbaar Bloed uit Tienray met haar Solex kwam aan rijden. De personenauto botste tegen de bromfiets op en de zuster kwam te vallen. Zij liep daarbij lichte ver wondingen op. De bromfiets werd zwaar, de personenauto licht be schadigd. GEEN VOORRANG Niet verlenen van voorrang op de gevaarlijke kruising Eindstraat- SchoolstraatHoenderstraat door de bestuurder van de personenauto A. H. W. uit Nederweert was oorzaak dat deze tegen de bestelauto, be stuurd door v. M. uit Merselo botste. De materiële schade was aanzienlük, maar persoonlijk letsel van betekenis was er niet Het begin van deze zaak was een tikkeltje moeilijk. Er ontstond eni ge verwarring op de publieke tribu ne, toen de naam van televisiedokter Ben Casey werd genoemd. Later bleek dat bedoeld werd: Ben, 't keessie. Want die hele geding draai de om Ben, een keeshond; volgens de tenlastelegging van de officier een zes maanden oude pup van het mannelijk geslacht, naar behoren aangegeven voor de gemeentelijke hondenbelasting en geregistreerd staande als waakhond ten dienste van het bedrijf van A.J.B. en aldaar volgens de geldende voorschriften buitenshuis gelegerd en aan zijn hondehok verbonden met e>en deug delijke, niet afneembare ketting. ,Maar dat is 't hem juist, meneer de rechter", riep de verdachte. „Een jong hondje van 6 maanden kén geen ketting verdragen. Die kun je niet kort houden. Hij piept en jankt de hele dag en 's nachts kan geen mens er van slapen. Dat is geen wéékhond, dit is een wèkhond!" /Volgens de gemeentelijke politie verordening is dit een waakhond", zei de officier nadrukkelijk. „Ja, omdat meneer het goedkoop ste tarief wil aanhouden voor de hondenbelasting. Daarom heeft ie dat arme schaap aan dat oude hok vastgeketend en moest ie met alle nachtvorsten buiten slapen. Als de hondenbelasting maar één tarief kende, zou die kees gewoon binnen zijn geweest en had geen mens er last van gehad." „En dan zou u die ketting niet hebben doorgezaagd?" „Dan was er geen ketting ge weest, meneer de rechter." Geeft u toe, die ketting te heb ben losgemaakt?" Ik ben lid van de dierenbescher ming en „O, maar u handelde voor de mensenbescherming „Dat dier werd langzaamaan gek, meneer de rechter." „En dat meende u te kunnen ver helpen door het bij nacht en ontij uit zijn hok te halen en de straat op te sturen?" „Meneer, een pup van 6 maanden kan niet aan een ketting liggen." Maar volgens uw handelwijze kan deze pup dan wel tot zwerfhond worden gemaakt en misschien vele dagen en nachten zónder eten of drinken ronddolen Er werd een dierenarts gehoord als deskundige. Deze getuige dé charge over moederliefde, die na het wegnemen van de moeder moet worden overgedragen op een ander levend subject, en over angstpsy chose, die ontstaat bij het ontbreken van voldoende subjecten voor hon- detrouw en kudde-instinct En hij kwam ook nog op de neurotische verschijnselen bij deze Ben, de ze nuwkees en bij verdachte, de zenuw pees. Toen hamerde de politierechter de woordenstroom af, want een dieren arts is geen mensenarts en er was niet om een psychiatrisch rapport gevraagd. Al zou dat misschien ver helderend hebben gewerkt. De officier eiste honderd gulden boete of tien dagen wegens diefstal, maar de politierechter zag in de daad van verdachte geen oogmerken om zich wederrechtelijk iets toe te te eigenen. Integendeel. Hij hield het op een onrechtmatige daad, maar deze was niet ten laste gelegd, zo dat vrijspraak moest volgen. „Maar handen af van 't keessie!" waar schuwde hij. Huurprijs per maand vanaf f 6.55. Aansluiting heetwater-reservoir met 12 meter elektrische- en 10 meter waterleiding gratis. De Mulder verstrekt U graag alle inlichtingen. Levering via PLEM Albionstraat 43, Leunen, telefoon 1503

Peel en Maas | 1967 | | pagina 9