JONGEREN-MIS
RANG
RANG
RANG
Als U niet
meer weet...
Politierechter
DE MULDER
VERHUURT
GOEDKOOP
HEET
WATER
MARTENS
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Ingezonden
BLAUPUHgT
televisie
komt van
Land- en Tuinbouw
VRIJDAG 14 APRIL 1967 No. 15
ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 2727 GIRO 1050652
PRIJS PER KWARTAAL 1.75 (buiten V.nroy Z-)
ADVERTENTIEPRIJS 12 et p. mm. ABONNEMENTS-
Het ging allemaal zo „lekker".
Een nieuwe woning toegewezen en
toen kon men trouwen. Ja, men had
gespaard, maar 't viel allemaal toch
wel tegen, zo duur als dat spul alle
maal was. Maar Jan was een harde
werker en was niet te beroerd
's morgens om 5 uur al op te staan
om de verre tocht naar Duitsland te
maken. En zaterdags was hij ook
klusjes-man, wat ook de nodige cen
ten binnen bracht. Zo konden ze
zich inrichten, met goede meubels,
met e'en volautomatische wasmachi
ne, met een televisietoestel en meer
van dergelijke dingen. Moeder
mocht dan wel eens bedenkelijk kij
ken naar al die luxe, maar ze deden
het toch maarHad die boven
dien er sjoege van dat men veel op
afbetaling kon kopen. Ze wist dat
de familie wat nijdig keek, zoals
haar nieuwe huisje ingericht was,
zoals de babies er bij lagen en dat
verzachtte de smart als ze van het
loonzakje zaterdags een hoop zag
verdwijnen om al dat schoons af te
betalen
Dan is Jan een keer vroeg thuis
gekomen. Hij was ontslagen. De
klad zat ook in Duitsland er in en
het eerst gingen de mensen, die het
meeste kosten. Hier kreeg hij te ho
ren, dat hij nu ook maar naar Duits
land moest gaan. En vrijdags kwam
er stukken minder op tafel dan men
gewend was. Het ging op aan afbe
talingsschulden. Geld voor gewone
dagelijkse dingen kwam men tekort.
Dat duurde een paar weken en men
moest al achterblijven bij de afbe
taling. Er kwamen boze mannen aan
de deur en opeens was de lol er af.
Er was geld tekortEn de mooie
spulletjes liepen gevaarWat te
doen
Wat te doen als je trouwen moet
met een mesije, dat op kantoor ge
zeten heeft en niet eens weet hoe
je aardappelen moet koken. Och de
eerste tijd dan slik je maat wat naar
binnen, de liefde verzoet veel, maar
aldra blijkt dat ze geen notie heeft
van het beheer van geld. 's Maan
dags is op, wat voor de hele week
bedoeld was. Je hoort of ziet dat
niet op je werk en aanmaningsbrief
jes van leveranciers, die centen wil
len zien, duwt ze in de kachel. Je
treft van allerlei tijdschriften en
prullalia aan en je sakkert wel een
keer, maar je ogen gaan eerst open
als je door een leverancier wordt
aangesproken, die je maant om eni
ge honderden guldens achterstallige
betalingen. Als je dan met veel tra
nen en herrie deze waarheid achter
haald hebt, dan kost dat veel moeite
en overleg om tot een goede rege
ling te komen met de betrokken le
verancier, maar dan blijkt dat op
een andere plaats de zaak weer pre
cies hetzelfde is. En weer herrie en
weer spektakel. Je raakt al langer
hoe meer in de knoei en je huwelijk
gaat er op de duur aan kapot, net zo
als je er zelf aan kapot gaat.
Wat te doen
Wat te doen, als je uit bepaalde
onversdhilligheid een rekening maar
open laat staan en je niets aantrekt
van aanmaningen en wat dies meer
zij. „Die vent kan verrekken
Maar dan staat er opeens een
deurwaarder en dan komt er hele
boel trammelant. De kosten van een
en ander komen nog allemaal boven
op de rekening en die is ineens on
betaalbaar geworden voor een ge
woon mens. Wat te doen
Wat te doen, als je door omstan
digheden financieel in moeilijkheden
bent geraakt?
De Maatschappelijk Werkers van
het Centrum voor Maatschappelijk
werk zijn steeds bereid ook deze
problemen met U te bepraten!
Er zal niet altijd en meteen een
oplossing gevonden kunnen worden,
maar wel kunnen zij samen met U
zoeken naar uitkomst. Zij kunnen U
wellicht helpen door raad te geven,
door eens gewoon met U te praten,
of U te bemiddelen bij andere in
stellingen. Zij kunnen U misschien
de weg wijzen die U zelf niet meer
ziet.
De Maatschappelijk werkers zijn
te bereiken op hun kantoor Jan
Hensenstraat 6a te Venray, telefoon
1666:
Maandag van 912 uur;
Woensdag van 912 uur;
Vrijdag van 912 uur.
Deze hulp geschiedt steeds onder
geheimhouding en is geheel koste
loos.
Beloken Pasen heeft Venray kun
nen kennismaken met 'n nieuw as-
pekt van de vernieuwingen in de
Kerk. In de ontvangsthal van het
Cultureel Centrum werd met me
dewerking van een 50-tal Venlose
jongens en meisjes een Eucharis
tieviering voor jongeren gehou
den, kortweg „jongerenmis" ge
noemd. Ruim 500 Venrayse jon
geren èn ouderen namen er aan
deel. Het merendeel der deelne
mers wekte na afloop de indruk
er wel positief tegenover te staan.
Een en ander zal op de openbare
bijeenkomst (teach-in), die op 2
mei a.s. naar aanleiding van deze
jongerenmis zal worden gehouden
nog wel nader uit de doeken wor
den gedaan.
ALLEEN VERNIEUWING VOOR
JONGEREN?
Overal in het land duiken steeds
weer pogingen op om tot nieuwe
vormen van eucharistieviering èn
-beleving te komen. De jongeren
hebben er meestal een groot aandeel
in. Oudere mensen staan er soms
sceptisch, soms zelfs sterk afwijzend
tegenover. Ze hebben blije en treu
rige ervaringen opgedaan in hun le
ven. Het geloof heeft hen geholpen
in moeilijke tijden en bij tegensla
gen. Het geloof heeft hen ook ver
plichtingen opgelegd, die lang niet
altijd gemakkelijk waren, maar ze
hebben geprobeerd deze zo goed en
zo kwaad als het ging te vervullen.
Ze kunnen van deze oude vormen
van geloofsbeleving maar moeilijk
afstand do,en, ook al zijn ze zich be
wust „dat het vroeger ook niet al
les was". Veel vernieuwingen in de
Kerk ondergaan ze passief, zonder
er innerlijk achter te staan.
Anders is het bij de jonge genera
tie. Zij heeft de betekenis van het
geloof in veel mindere mate ervaren
als de oudere generatie. De jeugd
heeft de toekomst nog vóór zich
het geloof moet voor velen van hen
nog iets gaan betekenen. Ze leven
in een andere tijd met andere pro
blemen dan vijftig jaar geleden. Ze
hebben andere verwachtingen, stel
len andere eisen aan het geloof.
Paus Joannes heeft het begin ge
maakt met de aanpassing van de
Kerk aan de nieuwe tijd. Hij heeft
herhaaldelijk betoond dat het gaat
om een innerlijke vernieuwing in de
Beloken Pasen heeft Venrays
jeugd (en met hen verschil
lende ouderen) een jongeren
mis bij kunnen wonen. In de
foyer van de schouwburg. Een
eredienst, die, mag men de
aankondiging geloven, was
„aangepast" aan de verlan
gens van de jeugd. Die ver
langens bestaan dan schijn
baar in het gebruik van de
volkstaal in de hele Eucharis
tieviering; het zingen met or
kestbegeleiding van liederen
in negro-spiritual-style en in
het ontvangen van het H.
Brood in de hand.
Ik neem aan dat men die ver
langens gepeild heeft in de
jongerenkerk van Venlo en
dat wat er j.l. zondag in Ven
ray te beleven viel, hiervan
het resultaat was. Het resul
taat was een vrij grote verso
bering van de eredienst, de
vervanging van het Grego
riaans door, wat men noemt
„eigentijdse" liederen en dat
de ruimte voor samenkomst
niet het kerkgebouw doch de
foyer van een schouwburg
was.
Mag ik vragen waar we fei
telijk naar toe gaan? Wanneer
komt er een Eucharistievie
ring aangepast aan de verlan
gens vn de gehuwden, van de
bejaarden, van de intelec-
tuelen, van het gewone volk,
van hen, voor wie niet op
voorhand dat alles wat de tra
ditie van eeuwen opgeleverd
heeft waardeloos is.
Waarom kan men zich niet
houden aan bisschoppelijke
richtlijnen, of hebben die geen
waarde meer en waarom
wacht men niet af wat het
Pastoraal Concilie over dit al
les te zeggen heeft. Waarom
experimenteert men tot het
eindresultaat is, wat afgelopen
week in Maastricht te zien
was, dat men in de schouw
burg (ook alweer 'n schouw
burg) de Eucharistie vierde
met de consecratie van scha
len stokbrood en glazen wijn,
met het optreden van toneel
schoolleerlingen, met als le
zing een stuk van Jan Wol
kers en ballet, met na afloop
een feestelijk ontbijt.
Is het zo onbegrijpelijk dat de
gewone man het allemaal niet
meer begrijpen kan.
harten van de mensen. In feite heeft
hij daarmee ook alle gelovigen, jon
ge en oudere, die niet meer met de
oude vormen van geloofsbeleving te
vreden waren, gelijk gegeven. Van
zelfsprekend heeft de jongere gene
ratie deze mogelijkheid het felst
aangegrepen, omdat zij nog het
langst met dit geloof moeten leven.
Zij is het die dan ook de meeste ini
tiatieven heeft ontplooid.
GEEF HEN DE RUIMTE EN
HET VERTROUWEN
De jeugd van tegenwoordig groeit
op in hele andere omstandigheden
dan de ouderen onder ons in hun
jeugd hebben meegemaakt. Er is
veel beterd. Er zijn meer studiemo
gelijkheden en iedereen heeft de
kans om een vak te leren. Op de
sportvelden kunnen ze zich lichame
lijk ontwikkelen. In de vakanties
kunnen ze iets van de wereld gaan
zien. Dit kunnen ze dank z\j de
ouderen, die zich vroeger niet bü de
bestaande situatie hebben neerge
legd, maar ervoor gewerkt hebben
dat er verbeteringen kwamen.
Als de jongeren van nu er ook
voor willen werken dat er nog bete
re levensomstandigheden komen, is
dit alleen maar toe te juichen. En
als er een aantal jongeren zijn, die
er niet meer voor voelen om 's zon
dags „even een mis je te pikken"
maar er persoonlijk meer bij betrok
ken willen raken, waarom geven we
hen dan de ruimte niet?
DE VENLOSE JONGERENKERK
Iedere zondagmorgen stromen in
Venlo een 1000 tot 1500 jonge men
sen naar de vroegere Minderbroe-
derskerk, sinds enkele jaren omge
doopt tot „jongerenkerk". Waarom
gaan ze er naar toe? Sensatielust?
'n Modeverschijnsel? Een prettiger
manier om je zondagsplicht te ver
vullen. In januari van dit jaar werd
er een onderzoek gehouden naar de
motieven van deze jongens en meis
jes. Van de 250 jongeren kwamen er
nog maar 4 omdat ze van hun
ouders „moesten". Een kleine 40
kwamen om bijkomstige reden, we
gens de moderne muziek, de zang of
wegens vrienden of vriendinnen.
De grote meerderheid van 200
jongeren raakte op de een of an
dere manier de kern van de zaak:
ze waren door deze eucharistie
vieringen geboeid, het greep hen
aan, ze voelden er zich thuis, ze
hadden het gevoel er bü betrokken
te zün, ze ervoeren het als een
echte „gemeenschap". Dit zal bü
de eerste jongerenmissen in Ven
lo zeker nog niet het geval ge
weest zijn. Maar nu na enkele ja
ren blüken ze niet meer uitslui
tend te komen wgens de aangepas
te muziek, maar innerlük bü de
hele eucharistieviering betrokken
te zün geraakt.
EENZIJDIGE KRITIEK IS
ONRECHTVAARDIG
Wanneer mensen alleen naar hun
uiterlijk beoordeeld en veroordeeld
zouden worden, dan zouden al hun
goede bedoelignen vaak onbegrepen
blijven. De kritiek die bij de ver
nieuwingen steeds weer opduikt
maakt echter meestal de fout alleen
op het uiterlijk te letten.
Wie in de Eucharistieviering die
onlangs in Maastricht door 200
priesters en religieuzen werd ge
vierd, uitsluitend de uiterlijke din
gen ziet, nl. dat er in plaats van hos
ties stokbrood werd gebruikt en dat
er een tekst van de schrijver Jan
Wolkers werd voorgelezen, doet deze
200 mensen onrecht aan. Want het
was voor deze mensen vrijwel una
niem een „geweldige ervaring". Een
religieus die hieraan had deelgeno
men vertelde mij deze week: „Nog
nooit in mijn vele jaren kloosterle
ven heeft een eucharistieviering mij
zo aangegrepen!" Deze man had toch
al een paar duizend keer de H. Mis
bijgewoond! Ook de schrijver van
de op deze pagina geplaatste „in
gezonden brief" vergeet te vermel
den hoe deze mensen de eucharistie
hebben beleefd en wekt bij de lezers
de indruk, dat hü de innerlüke ver
nieuwing helemaal niet belangrük
vindt. Voor- en tegenstanders van
de jongerenmis in Venray zullen er
bij alle diskussies die hierover nog
zullen volgen, in de eerste plaats
vn uit moeten gaan of ze er oprecht
naar streven zich innerlük te ver
nieuwen. Pas dan kan er serieus ge
praat worden over de manier waar
op we dit willen gaan doen.
JONGERENMIS VENRAY
De bovengenoemde briefschrijver
vraagt vertwijfeld: Waarom kan
men zich niet houden aan de bis
schoppelijke richtlijnenenz.?
Hij suggereert hiermee dat men
hier de afgelopen zondag de bis
schoppelijke richtlünen overtreden
zou hebben. Dat is onjuist.
De nieuwe kerkelijke instructies
inzake de kerkmuziek, door Rome
op 5 maart j.l. gepubliceerd, laat
zelfs voor beat-missen ruimte. Mgr.
Bluyssen heeft verleden week tij
dens de studiedagen van de St. Gre-
goriusvereniging verklaard: „Ik las
in enkele perspublicaties dat de in-
struktie de beat-music zou veroor
delen. In de tekst zelf kan ik daar
van geen spoor ontdekken, tenzij
men in die zin enkele uitdrukkingen
eenzijdig uitlegt. Het is alleen maar
de vraag in hoeverre de algemeen
geformuleerde uitgangspunten in 'n
concreet geval van toepassing zijn.
En daar blijft de instruktie blijkbaar
angstvallig buiten, 't Geeft ons het
recht en de plicht om de zogenaam
de beat-missen op hun waarde te
toetsen." (De Tijd, 30 maart). Juist
dit was de opzet van de gehouden
jongerenmis in het cultureel cen
trum. Jong en oud kon hier met de
ze vorm van Eucharistieviering ken
nismaken. Gelijktijdig is aangekon
digd dat op 2 mei a.s. een openbare
bijeenkomst zal worden gehouden,
om de meningen van voor- en tegen
standers te peilen (ook de brief
schrijver is hierbij uitgenodigd!).
WAS DE PAROCHIEKERK
NIET GOED GENOEG?
Waarom werd de Venrayse jonge
renmis in het Cultureel Centrum ge
houden en niet in een van de Ven
rayse parochiekerken? Juist om te
vermijden dat het uitsluitend door
de deelnemers gezien zou worden als
„wat nieuwe muziek met een drum
bandje".
De organisatoren hebben op de
allereerste plaats geprobeerd de
kern van een gezamenlüke eucha
ristieviering tot zün recht te laten
komen: dat er een echte gemeen
schap, een verbondenheid kon ont
staan tussen de deelnemers en de
gedachte van een gezamenlijke
maaltijd zo goed mogelijk over
kwam. Het letterlijk rond het altaar
staan en zitten schiep de beste voor
waarde voor het vormen van zo'n
gemeenschap. Bovendien, wanneer
de H. Mis een soort filmvoorstelling
zou zijn, waar je op je eentje naar
gaat kijken en dan weer naar huis
gaat, dan heb je er geen behoefte
aan om na afloop met de andere
toeschouwers nog na te praten over
wat je samen beleefd hebt. Wanneer
je geprobeerd hebt de eucharistie
viering als gemééschap te beleven en
samen gegeten hebt (eucharistische
maaltijd!), dan loopt niet iedereen
zo maar weg. Het Cultureel Centrum
bood deze mogelijkheid om na af
loop met elkaar van gedachten te
wisselen. Om praktische redenen is
dit in de parochiekerken niet moge
lijk.
GEDULD
Een Jongerenkerk of jongerenmis
is niet een kwestie van een gebouw
of van organisatie. Een Jongeren
kerk is een GEMEENSCHAP, die
langzaam zal moeten groeien. Pas
dan, als er échte verbondenheid met
elkaar gaat ontstaan, zal deze ge
meenschap een goede eucharistie
kunnen vieren. Dit geldt ook voor
de parochiekerken. We mogen hopen
dat dit initiatief van enkele Ven
ray ers ruimte zal krijgen om uit te
groeien en dat het jong en oud zal
kunnen inspireren.
Johan v. d. Heijden
is alleen
als er
op staat
Fruitdrops
en diverse andere
smaken
ONKRUIDBESTRIJDING
OP ZAND- EN GRINDPADEN
Wilt U dit seizoen voor het voort
durende schoffelen en handwieden
op paden verlost zijn?
Inderdaad in deze tijd waar de
mens het zoekt in de recreatie kan
niet aangenomen worden dat er nog
stervelingen zijn die voor hun ple
zier met gekromde rug of op hun
knieën aan het onkruid-wieden zijn.
Dat is nu trouwens niet meer no
dig, dankzij de nieuwe moderne en
veilige chemische vindingen is men
nu voorgoed van een zwaar en tijd
rovend werk verlost.
Het is zelfs zo gemakkelijk ge
worden, dat paden door slechts één
behandeling met het strooiimiddel
Gesatop korrels het gehele jaar vrij
zijn van onkruid.
De toepassing is wel heel eenvou
dig, omdat dit middel tegenwoordig
verkrijgbaar is in een strooikoker
en de korrels over de paden kunnen
worden uitgestrooid.
Er komt zelfs geen gieter of rug
spuit meer aan te pas. De korrels
moeten zo gelijkmatig mogelijk over
de te behandelen paden worden uit
gestrooid, bij tegelpaden de korrels
zorgvuldig tussen de voegen vegen.
Belangrijk is, dat de toepassing
dient te geschieden op een vochtige
grond of in een periode van lichte
regen. Voor grotere oppervlakten is
er ook Gesatop (Simazin) in spuit-
poedervorm. Dit kan verdund met
water met een gieter of rugspuit
worden toegepast.
GESLAAGD
In het Psychiatrisch Centrum St.
Servatius werden op 4 en 5 april de
examens afgenomen in de vakken
van algemene ontwikkeling, door de
heer M. v. d. Heuvel, onderwijzer te
Venray.
Geslaagd zijn de volgende leer
ling-verplegenden
Goemans Th. Overloon; Hooij-
maaijers C. Oosterhout; Mooren Fr.
Tegelen; Peters M. Venray; van der
Sanden A. Nijmegen; Smits Th.
Schayk; Thielen L. Venray.
Met één kandidaat wordt het exa
men voortgezet. Twee kandidaten
moesten Worden afgewezen.
MISSIEZUSTER WERD
AANGEREDEN
Vrijdagmorgen kwam de perso
nenauto bestuurd door J. U. uit
Venlo op de Gasstraat in een slip,
juist op het moment dat de eerw.
zuster H. M. G. van de Missiezus
ters van het Kostbaar Bloed uit
Tienray met haar Solex kwam aan
rijden. De personenauto botste tegen
de bromfiets op en de zuster kwam
te vallen. Zij liep daarbij lichte ver
wondingen op. De bromfiets werd
zwaar, de personenauto licht be
schadigd.
GEEN VOORRANG
Niet verlenen van voorrang op de
gevaarlijke kruising Eindstraat-
SchoolstraatHoenderstraat door de
bestuurder van de personenauto A.
H. W. uit Nederweert was oorzaak
dat deze tegen de bestelauto, be
stuurd door v. M. uit Merselo
botste. De materiële schade was
aanzienlük, maar persoonlijk letsel
van betekenis was er niet
Het begin van deze zaak was een
tikkeltje moeilijk. Er ontstond eni
ge verwarring op de publieke tribu
ne, toen de naam van televisiedokter
Ben Casey werd genoemd. Later
bleek dat bedoeld werd: Ben, 't
keessie. Want die hele geding draai
de om Ben, een keeshond; volgens
de tenlastelegging van de officier
een zes maanden oude pup van het
mannelijk geslacht, naar behoren
aangegeven voor de gemeentelijke
hondenbelasting en geregistreerd
staande als waakhond ten dienste
van het bedrijf van A.J.B. en aldaar
volgens de geldende voorschriften
buitenshuis gelegerd en aan zijn
hondehok verbonden met e>en deug
delijke, niet afneembare ketting.
,Maar dat is 't hem juist, meneer
de rechter", riep de verdachte. „Een
jong hondje van 6 maanden kén
geen ketting verdragen. Die kun je
niet kort houden. Hij piept en jankt
de hele dag en 's nachts kan geen
mens er van slapen. Dat is geen
wéékhond, dit is een wèkhond!"
/Volgens de gemeentelijke politie
verordening is dit een waakhond",
zei de officier nadrukkelijk.
„Ja, omdat meneer het goedkoop
ste tarief wil aanhouden voor de
hondenbelasting. Daarom heeft ie
dat arme schaap aan dat oude hok
vastgeketend en moest ie met alle
nachtvorsten buiten slapen. Als de
hondenbelasting maar één tarief
kende, zou die kees gewoon binnen
zijn geweest en had geen mens er
last van gehad."
„En dan zou u die ketting niet
hebben doorgezaagd?"
„Dan was er geen ketting ge
weest, meneer de rechter."
Geeft u toe, die ketting te heb
ben losgemaakt?"
Ik ben lid van de dierenbescher
ming en
„O, maar u handelde voor de
mensenbescherming
„Dat dier werd langzaamaan gek,
meneer de rechter."
„En dat meende u te kunnen ver
helpen door het bij nacht en ontij
uit zijn hok te halen en de straat
op te sturen?"
„Meneer, een pup van 6 maanden
kan niet aan een ketting liggen."
Maar volgens uw handelwijze
kan deze pup dan wel tot zwerfhond
worden gemaakt en misschien vele
dagen en nachten zónder eten of
drinken ronddolen
Er werd een dierenarts gehoord
als deskundige. Deze getuige dé
charge over moederliefde, die na
het wegnemen van de moeder moet
worden overgedragen op een ander
levend subject, en over angstpsy
chose, die ontstaat bij het ontbreken
van voldoende subjecten voor hon-
detrouw en kudde-instinct En hij
kwam ook nog op de neurotische
verschijnselen bij deze Ben, de ze
nuwkees en bij verdachte, de zenuw
pees.
Toen hamerde de politierechter de
woordenstroom af, want een dieren
arts is geen mensenarts en er was
niet om een psychiatrisch rapport
gevraagd. Al zou dat misschien ver
helderend hebben gewerkt.
De officier eiste honderd gulden
boete of tien dagen wegens diefstal,
maar de politierechter zag in de
daad van verdachte geen oogmerken
om zich wederrechtelijk iets toe te
te eigenen. Integendeel. Hij hield het
op een onrechtmatige daad, maar
deze was niet ten laste gelegd, zo
dat vrijspraak moest volgen. „Maar
handen af van 't keessie!" waar
schuwde hij.
Huurprijs per maand vanaf f 6.55.
Aansluiting heetwater-reservoir met
12 meter elektrische- en 10 meter
waterleiding gratis.
De Mulder verstrekt U graag alle
inlichtingen. Levering via PLEM
Albionstraat 43, Leunen, telefoon 1503