PARTICULIERE BOUW in het geding Schouwburg nieuws Wat heb ik in mijn vingers zitten? WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Zondagsdienst huisartsen VRIJDAG 10 MAART 1967 No. 10 ACHT EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 1512 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 12 et p. mm. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL 1.75 (buiten V.nroy 2.—) Ons artikel van 14 dagen geleden, waarin we stelden dat in Ven- ray nog steeds te weinig ruimten gereserveerd is en wordt voor particuliere woningbouw, heeft verschillende reacties opgeleverd. Reacties, die enerzijds bevestigden, wat we schreven - namelijk dat men in omliggende plaatsen voor particuliere bouw beter te recht kan dan in Venray zelf en vooral in Venray-centrum - an derzijds waren er brieven, waarin ons werd voorgerekend dat huren veel goedkoper is dan zelf bouwen of kopen, en dat men daarom wel dwaas zou zijn zelf te gaan bouwen of een huis te kopen. Over deze laatsten willen we toch weer eens 'n enkel woord schrijven. Want hieruit blijkt dat velen nog steeds niet begrepen hebben, dat de woningmarkt in onze gemeente, zoals trouwens in praktisch heel ons land, na de laatste oorlog ge heel veranderd is HUURSTOP EN WONINGWETWONING Om het tekort aan woningen, dat zeker Venray als zwaar door de oorlog getroffen gemeente kende, heeft men na de oorlog o.a. pogen in te lopen door twee maatregelen. De ene was de huurstop, die ervoor zorgde dat bestaande woningen niet te duur zouden gaan worden en het andere was het instituut van de wo ningwetwoningen. Dit laatste beoog de o.m. om vrij goedkope woningen beschikbaar te krijgen voor mensen, die niet in staat waren en zijn zelf voor een woning te zorgen. Het feit nu dat men eigen woningbouw daarnaast door een vrij scherp toe wijzingsbeleid een op zich niet onlogische maatregel, in een land, waar overal tekort aan was zeer moeilijk maakte, was er oorzaak van dat praktisch iedereen, die geen eigen woning had, in een woning wet woning terecht kwam. Daar zit de knoop van alles. In een groot deel van woningwet woningen zitten mensen, die daarin qua inkomen, qua beroep of om an dere redenen feitelijk niet thuis ho ren. Dat zij voor een deel zelfs in de goedkoopste woningwetwoningen „zitten" maakt de zaak alleen maar erger. SCHEEF GETROKKEN j De verhouding tussen huurwoning en eigen woning mag dan voor de oorlog in ons Venray misschien te overdreven hoog geweest zijn vöor de eigen woningen, na de oorlog is dat dan toch wel drastisch ver anderd. Wij voor ons vinden dat in een tijd, waarin bezitsvorming met hoofdletters door alle partijen groot geschreven wordt, nog steeds een zeer vreemde zaak. Als oorzaak hebben we hierboven al aangegeven dat particuliere bouw sterk afgeremd werd door het ver gunningstelsel, terwijl daarnaast in Venray in de verschillende uitbrei dingsplannen, die reeds voltooid zijn of op stapel staan o.i. te weinig ruimte voor particuliere bouw ge reserveerd is en wordt. Dat b.v. klei ne bungalows eerst nu kansen gaan krijgen in het plan Molenklef (wan neer?) steekt toch wel erg af als men b.v. ziet wat in Horst op dit gebied, al mogelijk is geweest. Maar goed, dit is een oud zeer, waarover we reeds menigmaal ge schreven en gewreven hebben. Dat men nu echter ook het huurbeleid als een argument voor meer huur woningen gaat gebruiken, gaat ons toch wel te ver PARALLEL Koopprijzen en huurprijzen dienen in principe parellel te lopen. Huur beleid, inflatie en belasting spelen daar echter met zulke krachten tus sendoor dat van die parellel niet veel meer te bespeuren is. Is die huur dan werkelijk zo laag? Dat is geheel verschillend. Een feit is dat tengevolge van de wettelijke huurbeperking plus het instituut van de woningwetwonin gen, voor gelijkwaardige woningen heel verschillende huren worden be taald, uiteenlopend (ongeveer) van 4 tot 9 procent van de waarde van een woning, per jaar. HET KOOPHUIS Wat het wonen werkelijk kost, is een vraag die aan de orde komt bij het bewonen van een koophuis. Zeer globaal en gemiddeld kan men de volgende cijfers als richtsnoer ne men. In de eerste plaats plm. 6 pet. over de waarde van het huis. Leent men dit geld, dan betaalt men die rente. Financiert men de woning met eigen geld, dan zou men die rente kunnen genieten wanneer men het geld anders zou beleggen. HET ONDERHOUD Daar komt nog bij dat tot de af trekbare onderhoudskosten volgens de Hoge Raad bij eigen woing ook altijd nog de kosten van behang, binnenschilderwerk en een redelij kerwijze noodzakelijk tuinonderhoud mogen worden gerekend. Voor een huurder die zijn gehuurd pand laat behangen of schilderen zijn die kosten echter niet aftrek baar. KOPEN OF HUREN? Ook in de belastingsfeer zijn dus voordelen verbonden aan het bewo nen van een eigen huis. Het boven staande schetst globaal enige finan ciële zijden van het probleem. De aangehouden percentages zijn uiteraard slechts globale gemiddel den; het zal duidelijk zijn dat een ieder voor zijn eigen geval zoveel mogelijk met zijn eigen cijfers moet werken, mede omdat als regel een woning gedeeltelijk met eigen en gedeeltelijk met geleend geld wordt gefinancierd. Ook dient te worden bedacht dat men niet volstaan kan met een betalingscapaciteit van 10 procent van de prijs van de woning per jaar. De afschrijving kan men daar nog aftrekken (hier gerekend met 172%) per jaar), doch bij de overblijvende 872% moet men nog voegen wat men op de hypotheek schuld verplicht is af te lossen; veelal ook 3 tot 5 pet. per jaar. Hetis beslist niet zo dat men maar zonder meer kan stellen dat huren goedkoper is dan zelf bouwen. De genen, die bijv. in de Pr. Beatrix- straat indertijd een eigen woning bouwden, werden aanvankelijk voor dwaas uitgemaakt, want een en an der was verschrikkelijk duurOf men dat nu ook nog zegt Aan afschrijving zal daarbij ko men ongeveer 172%. De vaste lasten en de onderhouds kosten kunnen weer sterk uiteenlo pen doch stelt men ze tezamen per jaar op gemiddeld 2 a 3% van de waarde van het pand, dan komen we voor het wonen in een eigen huis tot een kostprijs per jaar van rond 10 pet. van de waarde van het pand. Op het eerste gezicht is de keuze dus niet moeilijk: huren is goedkoper tot véél goedkoper dan zelf bouwen of kopen. DE GELDONTWAARDING De laatste decennia hebben we echter een sluipende inflatie gezien, die soms nauwlijks meer sluipend kon worden genoemd. Stellen we de ze gemakshalve op gemiddeld 5 pet. per jaar, dan is duidelijk dat de eigenaar van onroerend goed een belangrijk voordeel heeft genoten. Het is namelijk niet eenvoudig geld zo te beleggen dat het niet door de ontwaarding van de gulden wordt getroffen; vooral niet als het om een niet al te groot kapitaal gaat. De belegging in een eigen woning is echter één van de manieren. Heeft men daarentegen de woning met geleend geld gefinancierd, dan ziet de schuldenaar met vreugde dat de guldens die hij terug moet geven ieder jaar 5 pet. minder waard wor den. Hij hoeft dus in feite een groot deel van de schuld (de prijs van het huis) niet te betalen. Het bedrag van de aflossingen wordt niet lager, maar ze drukken hem steeds minder door het stijgen van zijn geldinko- men. Trekt hij deze 5 pet. van zijn woon- kostprijs ad 10 pet. af, dan woont hij wellicht toch nog goedkoper dan de huurder! GAAT DIT VOORT! Hij heeft weliswaar aanvankelijk meer geld op tafel moeten leggen, nl. 10 pet. en daarboven nog de af lossing op de hypotheekschuld moe ten besparen, maar hij krijgt bij verkoop van de woning de 5 pet. jaarlijkse geldontwaarding boven zijn aflosingen terug in de vorm van de prijsstijging van het onroerend goed. Voor de vraag: huren of kopen moet men dus eerst de vraag zien te beantwoorden of de geldontwaar ding ook in de toekomst door zal gaan. Op dit punt verschillen de ge leerden (en de ministers!) van me ning en wij zullen ons dan ook niet aan een oordeel wagen. Voorts dient men te bedenken dat de kosten van aankoop en van hypotheekakte e.d. door de geldont waarding niet op korte termijn kun nen worden goed gemaakt. Het voordeel slaat dus pas na een aan- Groot nieuws voor de jeugd is, dat Ramses Shaffy en Elisabeth List in Venray op willen treden in hun succesvolle Tour de Chant. De po pulariteit is echter zo groot, dat de prijzen voor een optreden zeer hoog geworden zijn. Daarmee in verband staan natuurlijk de entreeprijzen, die 5,6,en 7,gulden moeten worden, wil men bij een uitverkoch te zaal quite spelen. Het laatste woord is nu dus aan het publiek. Indien men inderdaad deze prijzen wil betalen en indien men voor 17 maart beslist en als dan blijkt dat de voorstelling uitverkocht kan zijn, komt Ramses Shaffy op 1 april in Venray. Dan zal ér een nieuw ele ment aan het succesprogramma zijn toegevoegd. Ook nu blijkt weer, dat we in Venray ALLES kunnen krijgen in dien men maar bereid is in grote getalen de entreeprijzen te betalen die daar nu eenmaal voor staan. Voor een dubbeltje kun je nergens op de eerste rij zitten en goede pro gramma's kosten veel geld. De con sequentie kunt U dus zelf trekken. Ook voor de toneelliefhebbers goed nieuws. Indien U de kritieken in de grote dagbladen hebt gevolgd, zult U beslist gelezen hebben, dat de Brechvoorstelling MAN IS MAN een enorme voorstelling van wereld klasse is geworden, dank zij de Brecht regisseur uit Duitsland. Daarmee is dan de toneelserie 19661967 over de gehele linie een uitgesproken succes geworden en dat doet ons veronderstellen dat ook die nieuwe serie 19671968 beslist op abonnement uitverkocht zal wor den. Nog een succes waarop de aan dacht gevestigd wordt is de musical „Heerlijk duurt het langst". Er zijn zeker 350 aanvragen voor plaatsen die niet aangenomen worden omdat verkoop eerst op 28 maart begint voor abonnementhouders. Dit wordt een onmogelijke situatie met ver moedelijk kwade gezichten. De enige oplossing zal zijn, dat de plaatsen verloot worden en zo zal het ook wel gebeuren. Op dinsdag 21 maart maakt het Groot Limburgs Toneel haar entree in Venray met de klucht Boeing Boeing. Dat wordt een avond scha terlachen en wij veronderstellen, dat de mensen die van Millowitch heb ben genoten, hier nog een schepje er bovenop krijgen. Boeing Boeing is een succes toneelstuk, dat in Neder land reeds eerder door de Haagse Comedie gebracht werd. In Antwerpen is het een van de werken geweest, dat het langst op het programma bleef staan, omdat het succes niet te stuiten was. Er zijn ongeveer 80 plaatsen beschik baar. Ook de toneelvoorstelling van Centrum op 30 maart wordt een luchtige voorstelling die naast goed toneel voor aangename ontspan ning zorgt. Deze voorstelling geeft dan aan de toneelserie een frivole toets die de moeite waard is. Er zijn ongeveer 40 plaatsen beschikbaar voor vrije ver koop. Het lijkt ons raadzaam om U van een plaatsje te verzekeren. UITSLAG RIKWEDSTRIJD De tweede uitslag van de 3 week- se rikwedstrijd voor het tuinameu- blement ten bate van het jeugd werk in Hotel Kemps op 6 maart. Ie prijs gewonnen door Hr. v. d. Laar, Blerick met 546 punten; de middenprijs was voor mevr. Vastert met 379 punten; 2e prijs Hr. Rutten, Venlo met 501 pnt.; 3e prijs Hr. G. Martens, Oostrum met 469 pnt.; en meest betaald Hr. G. Martens, Oos trum met 7.03. Maandag 13 maart valt de eind uitslag. Er zijn verschillende dames en heren met maar een paar punten verschil; er zal dus nog behoorlijk gerikt moeten worden, terwijl een ander met een hogere puntentelling ook nog kans maakt. tal jaren door. DE INKOMSTENBELASTING Een punt dat van belang kan zijn is gelegen in de belasting: de huur waarde welke men als inkomste aan móet geven is betrekkelijk laag en de kosten, lasten en afschrijving van het huis zijn aftrekbaar. Of dit voordeel, dat de huiseigenaar ge niet, van belang is hangt af van het percentage inkomstenbelasting dat hij aan de top van zijn inkomen be taalt. Er hangt een geëmailleerd kruisje boven een wiegje. En het ding valt op door zijn kleurenpracht, het lijkt een oud, kostbaar kleinood. Als je na de baby be wonderd te hebben, ook je be- en verwondering uitspreekt over dit kleine, wat vreemde kruis, dan hoor je dat dit in Venray is gemaakt door een broeder uit het Minderbroedersklooster. En als goed kranteman sta je dan enkele dagen daarna oog-in-oog met Broeder Gervaas Berendse In zijn eenvoudige cel toont hij je een groter kruis, waar het licht speelt in vreemde tinten emaille. Een madonna, die uit honderden stukjes kleur is samengesteld, een hanger, die uitziet als een middel eeuwse versiering. En overal wordt "het tchaarse zonlicht gevangen in weer andere nieuwe kleuren van stukjes gesmolten glas, naar het lijkt.... „Je komt op een stom ogenblik", zegt de wat gebogen broeder, die ze uit de wasserij gehaald hebben, waar hij zijn dagelijks werk doet. ,De meesten van mijn dingen zijn op het ogenblik naar Utrecht, waar een kenner van de oude emailleerkunst ze met alle geweld is bekijken wou om een oordeel hierover te kunnen geven." Dan blijkt dat hij met zijn kun digheden zelf geen goede raad weet. TEKENEN Och hoe gaat dat in een klooster. Je hebt er je dagelijkse plichten, die je zo goed mogelijk probeert te ver vullen. En de weinig vrije tijd die er is, die probeer je dan zo goed' mogelijk te besteden. Onze broeder Gervaas had nog al wat liefhebberij in pasteltekenen en zijn schaarse vrije tijd, die besteedde hij aan het tekenen van landschappen, van bloemen. Die kreeg dan die, dan deze. De man had er aardigheid in en kon anderen er een plezier mee doenHij was er best tevreden mee. En toen jaren geleden een me debroeder bij hem kwam voor een kleine wierookspot en 'n kadelaar, och toen dacht hij bij zichzelf, laat ik dat ook maar eens proberen. Ik ben, voor ik in het klooster ging, bankwerker geweest en het moet gek gaan als ik dat niet klaar krijg. En wat hij klaar kreeg met vrij primitieve middelen, dat stond zes jaren geleden op de Nationale Hob by-tentoonstelling in Valkenburg, waar zijn inzending prompt een gou den medaille veroverde. Daar is die broeder toen wel een beetje van ge schrokken, want er stonden ook eigen gebouwde jachten en zo en hij had kennelijk niet verwacht dat zijn wierooksvat en zijn kandelaar ho ger gewaardeerd werden Daar is toen een hele reactie op gekomen in die zin, dat verschillen de heren hem kwamen vertellen dat hij naar de kunstnijverheidsschool moest komen en zo meer, maar daar had.onze broeder geen tijd voor. Zijn gewone werk wachtte. En een van die heren vroeg hem waarom hij niet ging emailleren. EMAILLEREN Maar aangezien broeder Gervaas geen flauwe notie had van wat nu feitelijk wel emailleren was, nam hij ook die boodschap voor kennisne ming aan en ging door met tekenen. Tot Pater Gardiaan hem een keer vroeg, hoe het stond met zijn email le-werk, moest hij bekennen er geen notie van te hebben en de zaak ver der blauw-blauw gelaten te hebben. De Maastrichtse gardiaan, waar hij indertijd in het klooster was, liet het daar niet bij, maar zorgde dat hij een boekje uit de een of andere hob by-reeks onder zijn neus kreeg en wat emaille-grit en gaf hem de op dracht het maar eens te proberen. Nu was dat gauwer gezegd dan gedaan, want met een boekje en wat grit ben je nog geen emailleerder. Dat ondervond ook Broeder Ger vaas, echter wel gegrepen werd door het grillige van deze kunst, die daar kleine korrels doet uitsmelten tot de meest vreemde kleuren. Maar om te smelten heb je vuur nodig en het gaspitje, waarmede hij werken moest, gaf te weinig energie om te komen tot hoge temperaturen, die nodig zijn. Dus fabriceerde hij met wat oude gasleidingen een groter vuur met meer energie. Hij moest dat allemaal maar zelf uitprakke- denken. Raad en daad bij andere emailleurs kon hij niet halen, noch krijgen, want die doen allemaal zwaar geheimzinnig en hebben alle maal bepaalde werkwijzen, die ze voor zich houden. Wat er van zij, onder de handen van deze broeder groeide, na vele, vele mislukkingen, iets nieuws, iets moois, iets kleur vol, gevangen in dat vreemde spul, dat we emaille noemen, gestold glas als het ware in de meest vreemde en bizarre kleuren uit wat kleine stofkorrels, dat men grit noemt. NIET GEMAKKELIJK Na veel, veel tijd en na tientallen keren opnieuw beginnen, maakt hij dan een Crucifix, dat in de K.R.O.- gids stond afgebeeld. En dat lukt. Hij schrijft naar de KRO, van wie dat afgebeelde crucifix nu feitelijk wel is, maar die weten het ook niet en verwijzen hem naar een museum. En dan gaat hij naar het Bonnefan- tenmuseum in Maastricht en neemt zijn emaille-werk mee. Hij wil daar gaan achterhalen wie de oorspron kelijke maker is.... Wie het is ge weest, weet hij heden ten dage nog niet, maar wel ziet hij nog de ver wonderingen van de vakmensen, die hem vragen hoe hij zulk werk kan maken Daar komt een Prof. Tummers bij en andere hoge heren, die enthou siast zijn over wat hij gemaakt heeft. En het meest verwonderd is Broeder Gervaas zelf, die niet weet wat hij in zijn vingers heeft zitten. Men spoort hem aan door te gaan en de verleiding is groot om een grote oven aan te schaffen en meer fabriekmatig te gaan beginnen. Maar Broeder Gervaas maakt het zich niet gemakkelijk. Integendeel, wie met hem praat, voelt „ergens" dat deze man gegrepen is, door wat men in de Middeleeuwen klaar speelde, namelijk om hele schilde rijen in emaille uit te beelden. Een kunst die tegenwoordig niet meer bestaat, maar die hij toch ergens te rug schijnt te zoeken, als hij achter zijn gasbrander zijn weinig vrije tijd besteedt aan dit werk .Neen, ik moet geen oven, ik moet geen grote stukken koper.... Klei ne stukken, waarop stuk voor stuk, die kleur wordt ingebrand, die ik zoek. Kleur, die het soms nodig maakt dat een klein stukje koper 10 tot 15 keer opnieuw verhit wordt boven de hevig sissende gasbrander." En de leek ziet niets als een wit gloeiende massa, die eerst als be koeld is kleur begint te krijgen. Tel kens opnieuw, stukje voor stukje, is het weer een avontuur of het de kleur is, die de man boven de gas brander zoekt en wil heben. Zo niet dan wordt het emaille weer afgesla gen, wordt weer opnieuw begonnen. Zo groeit langzaam een kruis, een medaillon, een beeld, op tientallen stukjes geëmailleerd koper, dat fon kelt in het licht. Een kleurig mo- zaikwerk, dat hoe men het draait en keert, telkens andere tinten laat zien. KUNST „Dit is toch feitelijk echte kunst", vraagt men zich af, vraagt ook Broe der Gervaas zich af. Hij heeft min der plezierige dingen ondervonden. Emaille-werk, dat hij afgegeven had tegen betaling van het materiaal, vindt hij later terug in kunsthandels en tegen prijzen, waarvan onze broeder zwaar geschrokken is. En als hij argeloos deze kunstverkopers vraagt naar zijn werk, dan zeggen ze, zonder hem te kennen, vele def tige woorden over middeleeuws kunstenaarschap, over eenmalige dingen, die je niet meer vindt in de ze tijd en die tengevolge ook duur geld moeten kosten. Hij komt naar Venray en komt er in de wasserij het werk doen van iedere dag. Maar 's avonds zit hij boven zijn brander en tovert uit wat harde korreltjes zijn kruizen, zijn medaillonsKunst? „Och het kan me allemaal niet zo veel schelenbromt hij. „Ik probeer dingen te maken, die mooi zijn. Ik probeer er iets van mezelf in te leggen. Mijn kruizen zijn geen teken van droefenis, van pijn en leed, maar ik probeer er iets in te leggen van de glorie van Pasen, van de wederopstanding en de bekro ning. Ieder huisje heeft zijn kruisje, maar in mijn kruizen laat ik de hoop op de goede voleinding doorscheme ren in het licht en de kleur van het emailleDat is de heilsboodschap die ik in mijn werk tot uitdrukking laat komen. Zo probeer ik in ieder ding iets persoonlijks te leggen Of ik nu oude technieken herontdek of dat mijn emaillewerk zo veel beter is dan dat van anderen - dat interesseert me maar matig, want 'telkens opnieuw moet je vechten met het materiaal, telkens opnieuw weer herbeginnen, tot het dat is wat je hebben wilt. Een proces, dat bij ieder stuk werk weer van vor- ren af aan begint en feitelijk nooit eindigt Er liggen wat brieven van pas toors, waarvoor hij altaar-kruizen heeft gemaakt, van een pater op Ja va die een processiekruis van hem heeftZe blijken allemaal best tevreden, zoals ook een dokter in Australië, die al jaren niets meer deed aan zijn geloof, maar van z'n vrienden en bekenden een emaille- kruis cadeau kreeg, van broeder Gervaas. De man wil het voor geen goud meer kwijt. Er ligt een brief van een zieke, die door het kruisje van Gervaas nieuwe moed geput heeft om zijn kruis te dragen Zo werkt daar een Minderbroe der in zijn vrije tijden draagt met zijn hobby - die allang geen hobby meer is - iets uit van zijn roeping: dienstbaar te zijn voor an deren NIEUWS UIT VENRAY EN OMGEVING Van zaterdagmiddag 12 uur tot zondagnacht 2 uur Dr. VAN DEN HOMBERGH Oostsingel 6 Telefoon 1393 Uitsluitend voor spoedgevallen 1 ZON DAGDIEN 8T PAROCHIE GEESTELIJKEN VENRAY-KOM PASTOOR POTHOF Leunseweg 1 - Tel. 1973 bij geen gehoor 2337 De zondagdienst duurt van zon dagmorgen tot maandagmorgen 8 u. ZIEKENAUTO Bel 04780-1592 b.g.g. 2110 ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS ZR. COX Telefoon 1269 of 04701-382 GROENE KRUIS ZUIGELINGENBUREAU kerkdorpen van 23 uur Maandag: Oostrum, Leunen, Heide. Veulen. Dinsdag: Oirlo, Castenray, Merselo, Smakt. ZONDAG8ÜIENST VERLOSKUNDIGEN Vroedvrouw Stevens-Heinen Merseloseweg 23 - Venray Tel. 1152 (04780) bM 1061 VENRAYSE DAME ERNSTIG GEWOND Twee personen, welke over de Westsingel fietsten werden door een overstekende personenauto aangere den, bestuurd door B. uit Nijmegen. De 63-jarige mevr. van Ooi moest met een ernstige beenblessure naar het ziekenhuis worden overgebracht. De Westsingel is een voorrangs- weg en de besturder van de per sonenauto nam de voorgeschreven voorrangsregels niet in acht. VERPLAATSING BRIEVENBUS De standaard-brievenbus op de markt voor de gevel van Albert Heyn is verdwenen. Daarvoor in de plaats werd een hangbus opgehan gen aan het pand van Albert Heyn in de Marktstraat-Markt. MOND- EN KLAUWZEER TE GROENINGEN Op het bedrijf van landbouwer A. te Groeningen is de zo gevreesde besmettelijke mond- en klauwzeer- ziekte uitgebroken onder de var kensstapel. De varkens werden op de voorgeschreven wijze afgevoerd. De veearsenij kundige dienst is nu met een ringenting bezig over een straal van 5 km, waar ook een ver- voersverbod van kracht is gewor den. Dit is het derde geval binnen een week in Oost-Brabat

Peel en Maas | 1967 | | pagina 5