Veilig Verkeer...
FISCALE BEVOORRECHTING
van verzekeringsaftrek
Bijna 54.000
werklozen
DE MAAN
en het WEER
Kraamzorg
goedkoper
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
fa. MARTENS
Voor 'n chic TRUITJE of VEST
VRIJDAG 9 DECEMBER 1966 No. 49
ZEVEN EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652
PRIJS PER KWARTAAL 1.75 (buiion V.nroy 2.-)
ADVERTENTIEPRIJS 12 cl p. mm. ABONNEMENTS-
Tussen de vele drukwerkjes, waarmee onze brievenbus in de de
cembermaand wordt volgestopt, vinden wg er een aantal, die af
komstig zgn van levensverzekeringsmaatschappijen. Zij presente
ren ons in verschillende teksten een aanzienlijke besparing op de
inkomstenbelasting wanneer wg bereid zijn een levensverzekering
met lijfrenteclausule te sluiten. Inderdaad kunnen wg hier een
weg naar belastingaftrek bewandelen. De wet staat immers toe
dat er tot 5.000,per jaar aan te betalen premie van het be
lastbaar inkomen mag worden afgetrokken. Moeten wg zo geluk
kig zijn met deze aftrekregeling?
HET VOORDEEL
De regeling ziet er inderdaad aan
trekkelijk uit, vooral voor mensen
met hoge inkomens. Wij weten allen
dat het tarief voor onze loon- en in
komstenbelasting progressief is. Als
wij eenmaal belastingplichtig zijn
geworden dan betalen wij al spoedig
van ieder bedrag aan stijgend inko
men een flink percentage meer aan
belasting.
Dat marginale percentage stijgt
bijna sneller dan het kwik op een
warme zomerdag. Wie van de laat
ste duizendjes aan inkomen zo'n 30,
40 tot 50% moet afdragen aan de
staat, is men spoedig geneigd naar
uitstel van executie te zoeken. Wel
nu, de verzekering biedt uitkomst.
Het volle bedrag aan premie mag
afgetrokken, als men zich maar rea
liseert dat van de t.z.t. verkregen
lijfrente het volle pond aan in
komstenbelasting moet betalen.
Voor de meeste verzekerden kan
dit niettemin voordeel brengen, om
dat men in de jaren van uitkering,
die meestal vallen na de pensioen
gerechtigde leeftijd, vermoedelijk 'n
veel lager inkomen zal hebben. Bo
vendien behoeft de genieter van de
lijfrente niet dezelfde te zijn als de
gene die de premie betaalt.
ONZEKERHEID
Bij een verzekering is altijd spra
ke van een onzeker voorval. Dat on
zekere is het leven van iemand.
Sluiten wij een levensverzekering
dan kunnen wij derhalve de even
tuele nabestaanden van de premie
betaler ook nog van dienst zijn. Wij
kunnen via de lijfrente-verzekering
voor die nabestaanden zorgen.
Zelden wordt er gewezen op de
nadelen van deze verzekeringsaftrek.
Die nadelen liggen in de eerste
plaats op het waardeverlies van het
geld door de voortdurende inflatie.
Een verzekering wordt meestal voor
een lange tijd afgesloten. Ons geld
daalt zelfs in korte tijd al een stuk
in waarde. In het ene jaar 1965 zal
die daling alleen ca. 5 pet. zijn ge
weest. Onnodig te zeggen dat de
waarde van nu gestorte guldens op
de lange duur een volkomen vraag
teken is.
Tegen de daling van de gelds
waarde kan men zich trachten te
dekken door een verzekering niet in
geld maar in fracties te sluiten, die
gebaseerd zijn op de waardes van
een aandelenpakket. Het gaat te ver
om nu op de voor- en nadelen
daarvan in te gaan. Het is een de
fensief wapen tegen inflatie. Niet
waterdicht, maar een goed werkend
midden tegen inflatie moet nog wor
den gevonden!
LAGERE PREMIE
Belangrijk is wat men in zijn ver
zekering aan waarde terug krijgt.
Daarbij moeten wij ons goed voor
ogen houden dat de verzekering 'n
beloning vraagt voor het risico dat
zij met de verzekering op zich
neemt. De polis kan er toe leiden
dat na korte tijd het hele bedrag
moet worden uitgekeerd. Dat risico
wordt door de actuariële berekenin
gen haarfijn berekend.
Er wordt ook rente gegeven over
het spaargedeelte. Die rente is be
paald geen 7 pet. zoals men bij obli
gaties kan verkrijgen. Die rente is
te laag naar de mening van velen en
het risico wordt duur betaald. Dat
zeggen althans de assurantiebezor
gers er van in hun organisatie, de
Ned. Ver. voor Assurantiebezorgers.
Hun voorzitter heeft verklaard
dat de levensverzekeraars de pre
mies voor individuele verzekeringen
moeten verlagen. Hij verklaarde dit
uit eigen belang want hij ontdekte
dat de levensverzekeraars flinke
kortingen geven voor z.g. collectieve
verzekeringen, waarbij de tussen
personen worden gepasseerd. Deze
voorzitter concludeerde dat er dus
grote winsten worden gemaakt en
wij volgen hem gaarne in zijn ge-
dachtengang.
ER WORDT VEEL
AFGETROKKEN
Wij willen hier nog enige gedach
ten aan toe voegen. Het zal verze
keraars aangenaam zijn als wij een
verzekering sluiten voor vele jaren.
Wij moeten dan goed en zeker we
ten dat wij al die jaren de premie
kunnen opbrengen.
Slagen wij daar niet in dan moet
de verzekering voortijdig worden
beëindigd. Als dat na korte tijd is
wordt er zoveel voor administratie
kosten en reeds betaalde provisie af
getrokken dat er van de premie
slechts weinig overblijft. Het risico
van de verzekering, d.w.z. de daar
aan verbonden kosten, worden dan
geheel op de verzekerde verhaald.
Een voorbeeld van een pensioen
verzekering, waarvoor in twee jaar
tijd 9500,premie werd betaald,
leerde ons dat door de (volkomen
wegens omstandigheden) vroegtijdi
ge beëindiging van deze verzekering
er slechts een kontante waarde over
bleef van ca. 2.000,Bepaald
geen slechte zaak voor de verzeke
ringsmaatschappij en vermoedelijk
ook niet voor de tussenpersoon.
BEVOORRECHT
Naar onze mening zijn de levens
verzekeraars met het hun door de
wet geschonken voordeel van de af
trekregeling zo in een bevoorrechte
positie geplaatst, dat er toch eens
meer openheid zou moeten komen in
de daarmee te behalen winsten. Er
moet toch ook hier een grens zijn
aan de te berekenen prijzen en aan
de betaling bij afkoop. Dragen hier
de maatschappijen nog risico en hoe
groot is dat dan wel?
Daarnaast is eigenlijk de hoofd
vraag waarom de levensverzeke
raars eigenlijk dat monopolie heb
ben voor de aftrekmogelijkheid tot
5.000,per jaar. Een goed deel
van de nationale besparignen wordt
zo via de kassen van deze maat
schappijen geleid en het is de vraag
of dit nationaal-economisch gezien
wel juist is. Veel besparignen maken
is voor een land een goede zaak
maar het is bepaald niet onverschil
lig hoe dit geschiedt.
Voor de aftrekregeling voor lijf
rentepremies sprak de Holl. Beleg
gingen Beheer Mij. onlangs over fis
cale discriminatie. De voorzitter van
de Ned. Ver. van Assurantiebezor
gers was van mening dat de levens
verzekeraars bezig zijn de nationa
lisatie van hun bedrijven in de hand
te werken. Beide conclusies spreken
ons aan al zijn ze betreurenswaar
dig.
Voor alle reparaties
Schoolstraat 30 Tal. 2899
„DE BOOG" PANTALONS
STAAN EN ZITTEN
UITSTEKEND
FILMNIEUWS
Er is maandag j.l. een ware slag
geleverd om een copie van de film
THE SOUND OF MUSIC. Van de
acht copieën die in Nederland in
roulatie zijn, prolongeerden er ze
ven. De film heeft tot op heden in
slechts 25 steden vertoningen gehad,
zodat er voor die ene copie een zeer
groot aantal gegadigden waren.
Venray heeft de copie binnengepikt
en vanaf maandag kan men dus in
Venray de prachtige film THE
SOUND OF MUSIC gaan zien.
Laat deze unieke gelegenheid niet
voorbij gaan, want dit is nu werke
lijk een film die wij iedereen van
ganser harte durven aanbevelen.
Deze film heeft een hart, is opge
nomen in prachtige kleuren in
grootbeeld, waardoor de natuur
opnamen een bijna onvoorstelbare
grandeur krijgen, de muziek is ver
rukkelijk. Robert Wise, de man van
West Side Story, is verantwoordelijk
voor deze sublieme film, die U ge
garandeerd de mooiste avond van
1966 zal bezorgen.
VAN OUD OP NIEUW
Op 1 januari a.s. treedt het nieu
we Reglement Verkeersregels en
Verkeerstekens in werking.
Waarom nieuwe verkeersborden?
De toename van het wegverkeer en
de wens om in Europa tot uniforme
verkeersregels en verkeerstekens te
komen, maakten het noodzakelijk
dat onze nationale verkeerswetge-
ving ook op dit punt werd aange
past.
Geldt voor de vervanging van de
meeste verkeersborden een over
gangstermijn van vijf jaren, voor de
borden die betrekking hebben op
stop- en wachtverboden is een over
gangstermijn van twee jaren ge
steld. U kunt dus na 1 januari zo
wel oude als nieuwe borden tegen
komen. Vooral de komende twee
jaar, waarin ook de oude en nieu
we parkeer- en stopverboden nog
naast elkaar voorkomen wordt het
dus een wat moeilijke zaak.
PARKEREN
Het nu ook reeds bestaande bord
parkeerverbod (49) geldt nog voor
beide kanten van de weg. Maar met
ingang van 1 januari alleen voor die
kant van de weg waar het staat.
Dus: staat het bord rechts, dan is 't
verboden rechts te parkeren. Staat
het links dan is het verboden links
te parkeren. Als er aan beide kan
ten niet geparkeerd mag worden
staat bord 49 zowel links als rechts.
De oude borden die een parkeerver
bod voor de linkerzijde van de weg
dan wel een parkeerverbod voor de
rechterzijde van de weg aangeven
(modellen 56 en 57 van het oude
wegenverkeersreglement) zult u hier
en daar echter ook nog wel tegen
komen. Bij een parkeerverbod voor
de rechterzijde van de weg mag u
uw auto wel links neerzetten, maar
dan zult u moeten keren.
Nieuwe verschijningen langs on
ze wegen en 'straten zijn de borden
50a en 50b. Bord 50a is rond en
heeft een rode rand en is dus een
verbodsbord. Voorts een rode diago
naal. De kern bestaat uit een witte
helft met een Romeinse I en een
blauwe helft met een Romeinse II.
Bij dit bord gaat het niet om de
blauwe en witte kleur, maar om de
cijfers. Een oneven cijfer betekent
op een oneven dag verboden links
te parkeren; een even cijfer verbo
den op een even dag rechts te par
keren. Dus: de 12e wel links, maar
niet rechts, de 13e wel rechts maar
niet links. Ook het omgekeerde kan
voorkomen (bord 50b). Dus: 15e niet
rechts, maar wel links, de 16e wel
rechts, maar niet links, enz.
Een nieuwe maatregel, die de ver
keersveiligheid ten goede komt, is
het verbod om op voorrangswegen
buiten de bebouwde kom auto's op
de rijbaan te parkeren.
STOPVERBODEN
Het bij iedereen bekende „Stop
verbodbord" blijft ook na 1 januari
a.s. nog voor beide kanten van de
weg gelden. Met ingang van 1 jan.
a.s. zal dit bord echter langzamer
hand vervangen worden door een
nieuwe „stopverborbord" (51). Dit
bord heeft een rode rand en twee
gekruiste rode diagonalen. De kern
is blauw. Het geldt alleen voor die
kant van de weg waar het staat.
Tref u zo'n bord (51) aan de linker
kant van de weg aan, dan is het
verboden links te stoppen. Staat het
rechts, dan is het rechts verboden.
Geldt voor beide kanten (links en
rechts) een stopverbod, dan moet
aan beide kanten van de weg het
bord stopverbod (51) staan.
Het nieuwe RW bevat nog veel
meer geboden en verboden. In de
WAT IS ER WAAR VAN DE
VOLKSGEZEGDEN?
Oefent de maan enigerlei invloed
uit op het weer? Men zou het wel
zeggen, als men nagaat hoe ontel
baar vele gezegden er niet alleen in
onze taal maar ook in andere voor
komen, waarin de maan een rol
speelt en daarin haar stand of
schijngestalte in verband wordt ge
bracht met een op handen zijnde
weersverandering.
Ze komen voor in het Frans, in
het Engels en in het Duits (en wel
licht ook nog wel in andere talen)
en ook het Nederlands laat zich niet
onbetuigd in het aantal weer-
rijmpjes waarin de maan wordt ge
noemd. „Nieuwe maan met helder
licht geeft van droogte het bericht"
is er bijvoorbeeld één van. U kunt
zelf de reeks aanvullen. Er zijn veel
van die rijmpjes.
V/H COOPMANS
LANGSTRAAT
Dikwijls hoort men deze gezegden
vaak bezigen door mensen die door
de aard van hun werk veel kontakt
hebben met de natuur. Boeren bij
voorbeeld, of zeevaarders. Het plat
teland en de kuststreek hebben dik
wijls meer belangstelling voor (of
belang bij) het weer dan de grotere
samenlevingen als steden en derge
lijke. Bovendien wonen daar men
sen, die op grond van hun jarenlan
ge „omgang" met de natuur, enigs
zins bevoegd schijnen tot het doen
van voorspellingen als die van dit
soort.
WAT DOET DE MAAN?
Maar wat is er nu waar van al
deze gezegden? Niets.
De maan oefent generlei invloed
uit op het weer op aarde. Men zal
zeggen: eb en vloed dan? Die zijn
toch te wijten aan de invloed van
de maan? Natuurlijk zijn zij dat.
Het is een bekend feit, dat de maan
soms dichter bij de aarde staat, dan
weer verder af. Haar vloedwekken-
de kracht neemt daarbij afwisselend
toe en af.
Bij de stormvloed van 1 februari
stond de maan gelukkig juist in
haar „apogeüm", d.w.z. zo ver moge
lijk van de aarde af. Was de storm
die die dag onze kusten teisterde,
veertien dagen later gekomen, dan
waren de gevolgen nog ernstiger ge
weest, want op 14 februari stond de
maan veel dichter bij de aarde en
haar vloedwekkende kracht was
toen bijna 20 procent groter.
Maar met het weer, dat wil zeg
gen dus met de omstandigheden die
in onze dampkring heersen want
die bepalen het weer heeft dat
niets te maken. Eb en vloed zijn
eenvoudig gevolgen van de aantrek
kingskracht van de maand op de
watermassa's van onze planeet. De
meteorologie, die in ons land meer
dan honderd jaar lang op weten-
schappelijk-verantwoorde wijze
wordt beoefend, beschikt over meer
dan voldoende aanwijzingen, om de
onjuistheid van deze maan-rijmpjes
te kunnen aantonen.
WAAR VANDAAN?
Het zijn overleveringen van ge
slacht op geslacht, vaak al stam
mende uit een tijd, die oorzaak en
gevolg niet uit elkaar kon houden,
Of die niet voldoende oog had voor
verhoudingen. De maan en een wolk
staan beide „aan de hemel". Maar
de maan staat 384.000 km van de
aarde af en een wolk bevindt zich
in onze dampkring, dat wil zeggen
binnen honderd kilometer afstand
van het oppervlak van de aarde.
Want veel dikker is de dampkring,
die luchtschil om onze aarde, niet.
En als ge nu al die rijmpjes op
de keper beschouwt, dan blijkt er
vaak sprake te zijn van een verwar
ring van oorzaak en gevolg. Dat
blijkt bijvoorbeeld duidelijk bij een
rijmpje als „In april heldere mane
schijn, zal de bloesem schadelijk
zijn." Als in april de hemel helder
is, dan is er grote kans, dat vorst
daarvan de oorzaak is. Twee gevol
gen van vorst zijn: a. dat men dus
de maan helder ziet; b. dat het ge
was er schade door lijdt.
De fout, die deze amateur-meteo
rologen maken is nu, dat zij de (hel
dere) maan als schuldige aanwijzen,
terwijl die er in feite evenmin iets
aan kan doen als onze poes.
„Verkeerscode", een uitgave van het
Verbond voor Veilig Verkeer en de
Kon. Ned. Toeristenbond ANWB, in
samenwerking met het Ministerie
van Verkeer en Waterstaat, heeft
men de nieuwe wetgeving op popu
laire en voor iedereen begrijpelijke
wijze uiteengezet. Het boekje met
een omvang van 88 pagina's en
voorzien van vele illustraties, is
verkrijgbaar bij alle ANWB-kanto-
ren en afdelingen van het Verbond
voor Veilig Verkeer. Ook kunt u het
bestellen door overschrijving van
2.50 op giro 240759 van het Ver
bond voor Veilig Verkeer, Hilversum
(onder vermelding van „Verkeers
code") of giro 279199 t.n.v. ANWB,
Den Haag, afdeling Bestellingen.
ONDANKS PRIJSSTIJGINGEN
Door recente publicaties in een
vrij groot aantal dagbladen is bij
vele leden van kruisverenigingen de
nogal verontrustende indruk ont
staan, dat de tarieven voor kraam-
zorg-aan-huis „bijna verdubbeld"
zouden zijn ten opzichte van verle
den jaar. De publicaties werden ver
oorzaakt door een verkeerde inter
pretatie van een artikel, dat in het
november-nummer van het maand
blad „Katholieke Gezondheidszorg"
stond afgedrukt.
Weliswaar zijn de kosten van de
kraamzorg bijna verdubbeld zij
bedragen in 17966 als landelijk ge
middelde 36,84 (na aftrek van
rijks-, provinciale- en gemeente
subsidies) tegen 19,16 in 1965. Doch
dit betekent bepaald niet, dat deze
werkelijke kosten ook betaald moe
ten worden door de betrokken ge
zinnen, integendeel. Doordat kraam
zorg met ingang van 1 januari van
dit jaar werd opgenomen in het ver
zorgingspakket van de ziekenfond
sen, ontvangen de verplicht verze
kerden een bijdrage van 27,per
dag op de kraamzorgkosten en de
zogenaamde aanvullend verzekerden
ontvangen hierboven nog een extra
bijdrage. Hierdoor komt het lande
lijk gemiddelde, door de gezinnen
te betalen tarief voor kraamzorg, op
9,84 per dag, hetgeen 3,82 per
dag minder is dan verleden jaar,
toen het gemiddelde tarief (na af
trek van de wettelijk geregelde
kraamgelduitkering ad 55,
13.66 bedroeg. Dit is dus wel heel
iets anders dan „bijna verdubbeld.'
Hetzelfde geldt tot op zekere hoog
te voor de particulier verzekerden.
De kostprijs per dag (na aftrek van
rijks-, gemeente- en provinciale
subsidies) bedraagt voor 1966 36,84
tegen 19,16 in 1965. Daar gaat ech
ter nog een uitkering af van 8.36
uit het zogenaamde overgangssubsi
die. En bovendien geven de meeste
particuliere ziektekostenverzeke
raars zeker sinds 1 oktober j.l.
een uitkering van 200,per
kraamzorgperiode, hetgeen dus neer
komt op 20,per dag. Voor de
betrokkenen blijft dan opnieuw:
als landelijk gemiddelde; plaatselijk
kan dit tarief hoger of lager uitval
len te betalen 8.48 per dag, het
geen 10.68 lager is dan verleden
jaar.
De drie landelijke kruisverenigin
gen doen wat zij kunnen om de ser
vice, welke zij hun leden bieden, zo
goed, maar ook zo goedkoop moge
lijk te verlenen. De Nederlander is
hierdoor een tikje verwend, want
de kontributies van de meeste
plaatselijke kruisverenigingen zijn
voor de huidige tijd veel te laag.
gen bij de Vasco-ondernemingen in
Heerlen en Aken gestegen tot boven
de aanvaardbare twee procent van
de totale beroepsbevolking.
Een tekort aan 1333 arbeidskrach
ten in Zuid-Limburg in november
van het vorige jaar is omgeslagen
in een getal van 1972 werkloze man
nen. Van hen is 94 procent 20 jaar
en ouder.
In vergelijking met september
steeg het aantal werklozen in Zuid-
Limburg van 954 tot 2327. Het aan
tal aanvrgaen voor arbeidskrachten
liep er in de afgelopen twee maan
den terug van 707 tot 355.
Ook in de stijging van de lande
lijke werkloosheidscijfers heeft het
aantal \yprkloze bouwvakkers het
grootste aandeel: dit steeg van 6.795
tot 15.902. Van de extra 13 miljoen
die staatssecretaris De Meijer heeft
toegezegd krijgt elke provincie twee
miljoen voor de uitvoering van nieu
we projecten vooral voor de bouw
van openbare gebouwen. „Het moe
ten min of meer normale werken
zijn", aldus de heer De Meijer, „die
nog moeten worden uitgezocht door
de provincies".
VOOR LAGERE PRIJZEN
EN HOGERE KWALITEIT
'N BOOG PRODUCT
WAT
„DE BOOG" BRENGT
IS MODE
AANVULLEND WERK VOOR
13 MILJOEN
Staatssecretaris J. de Meijer heeft
toegezegd 13 miljoen gulden extra
ter beschikking te zullen stellen
voor aanvullend werk. Daardoor, zo
hoopt hij, zullen 3 a 4.000 arbeiders
weer aan de slag kunnen gaan. De
werkloosheid is volgens de staatsse
cretaris in november met rond
17.000 mannen toegenomen tot
53.864. Dit betekent, dat van de
mannelijke beroepsbevolking mo
menteel 1,8 procent werkloos is te
gen een maand eerder 1,2 procent
In de oostelijke mijnstreek van
Zuid-Limburg is het werkloosheids
cijfer vooral door de massa-ontsla-
NIEUWS UIT VENRAY
EN OMGEVING
Zondagsdienst huisartsen
Van zaterdagmiddag 12 uur tot
zondagnacht 2 uur
DR. L. COENEN
Henseniusstraat Telefoon 1878
Uitsluitend voor spoedgevallenI
ZONDAGDIENST PAROCHIE
GEESTELIJKEN VENRAY-KOM
PATER PRIMA LD WILLARD
Leunseweg 1 - Tel. 1973
bij geen gehoor 2337
De zondagdienst duurt van zon
dagmorgen tot maandagmorgen 8 u.
ZIEKENAUTO
Bel 04780-1592 b.g.g. 2116
ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS
ZR. A. JANSSEN
Pr. Bernhardstraat 66 Tel. 1504
GROENE KRUIS
Uitleen van Groene Kruis-artikelen
uitsluitend tussen 2.00 en 2.30 uur.
ZUIGELINGENBUREAU
kerkdorpen van 23 uur
Maandag: Oostrum, Leunen, Heide.
Veulen. Dinsdag: Oirlo, Castenray.
Merselo, Smakt.
ZONDAGSDIENST
VERLOSKUNDIGEN
Vroedvrouw Stevens-Heinen
Meraeloseweg 23 - Venray
Tel. 1152 (04780) b.g-g. 1061
ST. ANNA BOUWT
Aan de Psychiatrische Inrichting
St. Anna is men een dezer dagen be
gonnen met de bouwwerkzaamheden
voor een nieuwe medisch centrum.
Bouwmij Janssen N.V. te Venray
ontving hiertoe opdracht tot een be
drag van 1.186.400,Men hoopt
binnen twee jaar het geheel te kun
nen realiseren.
RIJKSPOSTSPAARBANK
In de maand november werd in
Venray en ressort kantoren inge
legd 114.972,— en uitbetaald
101.689,Er was dus nog een
overschot van 13.283,