Veilig Verkeer... FISCALE BEVOORRECHTING van verzekeringsaftrek Bijna 54.000 werklozen DE MAAN en het WEER Kraamzorg goedkoper WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN fa. MARTENS Voor 'n chic TRUITJE of VEST VRIJDAG 9 DECEMBER 1966 No. 49 ZEVEN EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652 PRIJS PER KWARTAAL 1.75 (buiion V.nroy 2.-) ADVERTENTIEPRIJS 12 cl p. mm. ABONNEMENTS- Tussen de vele drukwerkjes, waarmee onze brievenbus in de de cembermaand wordt volgestopt, vinden wg er een aantal, die af komstig zgn van levensverzekeringsmaatschappijen. Zij presente ren ons in verschillende teksten een aanzienlijke besparing op de inkomstenbelasting wanneer wg bereid zijn een levensverzekering met lijfrenteclausule te sluiten. Inderdaad kunnen wg hier een weg naar belastingaftrek bewandelen. De wet staat immers toe dat er tot 5.000,per jaar aan te betalen premie van het be lastbaar inkomen mag worden afgetrokken. Moeten wg zo geluk kig zijn met deze aftrekregeling? HET VOORDEEL De regeling ziet er inderdaad aan trekkelijk uit, vooral voor mensen met hoge inkomens. Wij weten allen dat het tarief voor onze loon- en in komstenbelasting progressief is. Als wij eenmaal belastingplichtig zijn geworden dan betalen wij al spoedig van ieder bedrag aan stijgend inko men een flink percentage meer aan belasting. Dat marginale percentage stijgt bijna sneller dan het kwik op een warme zomerdag. Wie van de laat ste duizendjes aan inkomen zo'n 30, 40 tot 50% moet afdragen aan de staat, is men spoedig geneigd naar uitstel van executie te zoeken. Wel nu, de verzekering biedt uitkomst. Het volle bedrag aan premie mag afgetrokken, als men zich maar rea liseert dat van de t.z.t. verkregen lijfrente het volle pond aan in komstenbelasting moet betalen. Voor de meeste verzekerden kan dit niettemin voordeel brengen, om dat men in de jaren van uitkering, die meestal vallen na de pensioen gerechtigde leeftijd, vermoedelijk 'n veel lager inkomen zal hebben. Bo vendien behoeft de genieter van de lijfrente niet dezelfde te zijn als de gene die de premie betaalt. ONZEKERHEID Bij een verzekering is altijd spra ke van een onzeker voorval. Dat on zekere is het leven van iemand. Sluiten wij een levensverzekering dan kunnen wij derhalve de even tuele nabestaanden van de premie betaler ook nog van dienst zijn. Wij kunnen via de lijfrente-verzekering voor die nabestaanden zorgen. Zelden wordt er gewezen op de nadelen van deze verzekeringsaftrek. Die nadelen liggen in de eerste plaats op het waardeverlies van het geld door de voortdurende inflatie. Een verzekering wordt meestal voor een lange tijd afgesloten. Ons geld daalt zelfs in korte tijd al een stuk in waarde. In het ene jaar 1965 zal die daling alleen ca. 5 pet. zijn ge weest. Onnodig te zeggen dat de waarde van nu gestorte guldens op de lange duur een volkomen vraag teken is. Tegen de daling van de gelds waarde kan men zich trachten te dekken door een verzekering niet in geld maar in fracties te sluiten, die gebaseerd zijn op de waardes van een aandelenpakket. Het gaat te ver om nu op de voor- en nadelen daarvan in te gaan. Het is een de fensief wapen tegen inflatie. Niet waterdicht, maar een goed werkend midden tegen inflatie moet nog wor den gevonden! LAGERE PREMIE Belangrijk is wat men in zijn ver zekering aan waarde terug krijgt. Daarbij moeten wij ons goed voor ogen houden dat de verzekering 'n beloning vraagt voor het risico dat zij met de verzekering op zich neemt. De polis kan er toe leiden dat na korte tijd het hele bedrag moet worden uitgekeerd. Dat risico wordt door de actuariële berekenin gen haarfijn berekend. Er wordt ook rente gegeven over het spaargedeelte. Die rente is be paald geen 7 pet. zoals men bij obli gaties kan verkrijgen. Die rente is te laag naar de mening van velen en het risico wordt duur betaald. Dat zeggen althans de assurantiebezor gers er van in hun organisatie, de Ned. Ver. voor Assurantiebezorgers. Hun voorzitter heeft verklaard dat de levensverzekeraars de pre mies voor individuele verzekeringen moeten verlagen. Hij verklaarde dit uit eigen belang want hij ontdekte dat de levensverzekeraars flinke kortingen geven voor z.g. collectieve verzekeringen, waarbij de tussen personen worden gepasseerd. Deze voorzitter concludeerde dat er dus grote winsten worden gemaakt en wij volgen hem gaarne in zijn ge- dachtengang. ER WORDT VEEL AFGETROKKEN Wij willen hier nog enige gedach ten aan toe voegen. Het zal verze keraars aangenaam zijn als wij een verzekering sluiten voor vele jaren. Wij moeten dan goed en zeker we ten dat wij al die jaren de premie kunnen opbrengen. Slagen wij daar niet in dan moet de verzekering voortijdig worden beëindigd. Als dat na korte tijd is wordt er zoveel voor administratie kosten en reeds betaalde provisie af getrokken dat er van de premie slechts weinig overblijft. Het risico van de verzekering, d.w.z. de daar aan verbonden kosten, worden dan geheel op de verzekerde verhaald. Een voorbeeld van een pensioen verzekering, waarvoor in twee jaar tijd 9500,premie werd betaald, leerde ons dat door de (volkomen wegens omstandigheden) vroegtijdi ge beëindiging van deze verzekering er slechts een kontante waarde over bleef van ca. 2.000,Bepaald geen slechte zaak voor de verzeke ringsmaatschappij en vermoedelijk ook niet voor de tussenpersoon. BEVOORRECHT Naar onze mening zijn de levens verzekeraars met het hun door de wet geschonken voordeel van de af trekregeling zo in een bevoorrechte positie geplaatst, dat er toch eens meer openheid zou moeten komen in de daarmee te behalen winsten. Er moet toch ook hier een grens zijn aan de te berekenen prijzen en aan de betaling bij afkoop. Dragen hier de maatschappijen nog risico en hoe groot is dat dan wel? Daarnaast is eigenlijk de hoofd vraag waarom de levensverzeke raars eigenlijk dat monopolie heb ben voor de aftrekmogelijkheid tot 5.000,per jaar. Een goed deel van de nationale besparignen wordt zo via de kassen van deze maat schappijen geleid en het is de vraag of dit nationaal-economisch gezien wel juist is. Veel besparignen maken is voor een land een goede zaak maar het is bepaald niet onverschil lig hoe dit geschiedt. Voor de aftrekregeling voor lijf rentepremies sprak de Holl. Beleg gingen Beheer Mij. onlangs over fis cale discriminatie. De voorzitter van de Ned. Ver. van Assurantiebezor gers was van mening dat de levens verzekeraars bezig zijn de nationa lisatie van hun bedrijven in de hand te werken. Beide conclusies spreken ons aan al zijn ze betreurenswaar dig. Voor alle reparaties Schoolstraat 30 Tal. 2899 „DE BOOG" PANTALONS STAAN EN ZITTEN UITSTEKEND FILMNIEUWS Er is maandag j.l. een ware slag geleverd om een copie van de film THE SOUND OF MUSIC. Van de acht copieën die in Nederland in roulatie zijn, prolongeerden er ze ven. De film heeft tot op heden in slechts 25 steden vertoningen gehad, zodat er voor die ene copie een zeer groot aantal gegadigden waren. Venray heeft de copie binnengepikt en vanaf maandag kan men dus in Venray de prachtige film THE SOUND OF MUSIC gaan zien. Laat deze unieke gelegenheid niet voorbij gaan, want dit is nu werke lijk een film die wij iedereen van ganser harte durven aanbevelen. Deze film heeft een hart, is opge nomen in prachtige kleuren in grootbeeld, waardoor de natuur opnamen een bijna onvoorstelbare grandeur krijgen, de muziek is ver rukkelijk. Robert Wise, de man van West Side Story, is verantwoordelijk voor deze sublieme film, die U ge garandeerd de mooiste avond van 1966 zal bezorgen. VAN OUD OP NIEUW Op 1 januari a.s. treedt het nieu we Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens in werking. Waarom nieuwe verkeersborden? De toename van het wegverkeer en de wens om in Europa tot uniforme verkeersregels en verkeerstekens te komen, maakten het noodzakelijk dat onze nationale verkeerswetge- ving ook op dit punt werd aange past. Geldt voor de vervanging van de meeste verkeersborden een over gangstermijn van vijf jaren, voor de borden die betrekking hebben op stop- en wachtverboden is een over gangstermijn van twee jaren ge steld. U kunt dus na 1 januari zo wel oude als nieuwe borden tegen komen. Vooral de komende twee jaar, waarin ook de oude en nieu we parkeer- en stopverboden nog naast elkaar voorkomen wordt het dus een wat moeilijke zaak. PARKEREN Het nu ook reeds bestaande bord parkeerverbod (49) geldt nog voor beide kanten van de weg. Maar met ingang van 1 januari alleen voor die kant van de weg waar het staat. Dus: staat het bord rechts, dan is 't verboden rechts te parkeren. Staat het links dan is het verboden links te parkeren. Als er aan beide kan ten niet geparkeerd mag worden staat bord 49 zowel links als rechts. De oude borden die een parkeerver bod voor de linkerzijde van de weg dan wel een parkeerverbod voor de rechterzijde van de weg aangeven (modellen 56 en 57 van het oude wegenverkeersreglement) zult u hier en daar echter ook nog wel tegen komen. Bij een parkeerverbod voor de rechterzijde van de weg mag u uw auto wel links neerzetten, maar dan zult u moeten keren. Nieuwe verschijningen langs on ze wegen en 'straten zijn de borden 50a en 50b. Bord 50a is rond en heeft een rode rand en is dus een verbodsbord. Voorts een rode diago naal. De kern bestaat uit een witte helft met een Romeinse I en een blauwe helft met een Romeinse II. Bij dit bord gaat het niet om de blauwe en witte kleur, maar om de cijfers. Een oneven cijfer betekent op een oneven dag verboden links te parkeren; een even cijfer verbo den op een even dag rechts te par keren. Dus: de 12e wel links, maar niet rechts, de 13e wel rechts maar niet links. Ook het omgekeerde kan voorkomen (bord 50b). Dus: 15e niet rechts, maar wel links, de 16e wel rechts, maar niet links, enz. Een nieuwe maatregel, die de ver keersveiligheid ten goede komt, is het verbod om op voorrangswegen buiten de bebouwde kom auto's op de rijbaan te parkeren. STOPVERBODEN Het bij iedereen bekende „Stop verbodbord" blijft ook na 1 januari a.s. nog voor beide kanten van de weg gelden. Met ingang van 1 jan. a.s. zal dit bord echter langzamer hand vervangen worden door een nieuwe „stopverborbord" (51). Dit bord heeft een rode rand en twee gekruiste rode diagonalen. De kern is blauw. Het geldt alleen voor die kant van de weg waar het staat. Tref u zo'n bord (51) aan de linker kant van de weg aan, dan is het verboden links te stoppen. Staat het rechts, dan is het rechts verboden. Geldt voor beide kanten (links en rechts) een stopverbod, dan moet aan beide kanten van de weg het bord stopverbod (51) staan. Het nieuwe RW bevat nog veel meer geboden en verboden. In de WAT IS ER WAAR VAN DE VOLKSGEZEGDEN? Oefent de maan enigerlei invloed uit op het weer? Men zou het wel zeggen, als men nagaat hoe ontel baar vele gezegden er niet alleen in onze taal maar ook in andere voor komen, waarin de maan een rol speelt en daarin haar stand of schijngestalte in verband wordt ge bracht met een op handen zijnde weersverandering. Ze komen voor in het Frans, in het Engels en in het Duits (en wel licht ook nog wel in andere talen) en ook het Nederlands laat zich niet onbetuigd in het aantal weer- rijmpjes waarin de maan wordt ge noemd. „Nieuwe maan met helder licht geeft van droogte het bericht" is er bijvoorbeeld één van. U kunt zelf de reeks aanvullen. Er zijn veel van die rijmpjes. V/H COOPMANS LANGSTRAAT Dikwijls hoort men deze gezegden vaak bezigen door mensen die door de aard van hun werk veel kontakt hebben met de natuur. Boeren bij voorbeeld, of zeevaarders. Het plat teland en de kuststreek hebben dik wijls meer belangstelling voor (of belang bij) het weer dan de grotere samenlevingen als steden en derge lijke. Bovendien wonen daar men sen, die op grond van hun jarenlan ge „omgang" met de natuur, enigs zins bevoegd schijnen tot het doen van voorspellingen als die van dit soort. WAT DOET DE MAAN? Maar wat is er nu waar van al deze gezegden? Niets. De maan oefent generlei invloed uit op het weer op aarde. Men zal zeggen: eb en vloed dan? Die zijn toch te wijten aan de invloed van de maan? Natuurlijk zijn zij dat. Het is een bekend feit, dat de maan soms dichter bij de aarde staat, dan weer verder af. Haar vloedwekken- de kracht neemt daarbij afwisselend toe en af. Bij de stormvloed van 1 februari stond de maan gelukkig juist in haar „apogeüm", d.w.z. zo ver moge lijk van de aarde af. Was de storm die die dag onze kusten teisterde, veertien dagen later gekomen, dan waren de gevolgen nog ernstiger ge weest, want op 14 februari stond de maan veel dichter bij de aarde en haar vloedwekkende kracht was toen bijna 20 procent groter. Maar met het weer, dat wil zeg gen dus met de omstandigheden die in onze dampkring heersen want die bepalen het weer heeft dat niets te maken. Eb en vloed zijn eenvoudig gevolgen van de aantrek kingskracht van de maand op de watermassa's van onze planeet. De meteorologie, die in ons land meer dan honderd jaar lang op weten- schappelijk-verantwoorde wijze wordt beoefend, beschikt over meer dan voldoende aanwijzingen, om de onjuistheid van deze maan-rijmpjes te kunnen aantonen. WAAR VANDAAN? Het zijn overleveringen van ge slacht op geslacht, vaak al stam mende uit een tijd, die oorzaak en gevolg niet uit elkaar kon houden, Of die niet voldoende oog had voor verhoudingen. De maan en een wolk staan beide „aan de hemel". Maar de maan staat 384.000 km van de aarde af en een wolk bevindt zich in onze dampkring, dat wil zeggen binnen honderd kilometer afstand van het oppervlak van de aarde. Want veel dikker is de dampkring, die luchtschil om onze aarde, niet. En als ge nu al die rijmpjes op de keper beschouwt, dan blijkt er vaak sprake te zijn van een verwar ring van oorzaak en gevolg. Dat blijkt bijvoorbeeld duidelijk bij een rijmpje als „In april heldere mane schijn, zal de bloesem schadelijk zijn." Als in april de hemel helder is, dan is er grote kans, dat vorst daarvan de oorzaak is. Twee gevol gen van vorst zijn: a. dat men dus de maan helder ziet; b. dat het ge was er schade door lijdt. De fout, die deze amateur-meteo rologen maken is nu, dat zij de (hel dere) maan als schuldige aanwijzen, terwijl die er in feite evenmin iets aan kan doen als onze poes. „Verkeerscode", een uitgave van het Verbond voor Veilig Verkeer en de Kon. Ned. Toeristenbond ANWB, in samenwerking met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, heeft men de nieuwe wetgeving op popu laire en voor iedereen begrijpelijke wijze uiteengezet. Het boekje met een omvang van 88 pagina's en voorzien van vele illustraties, is verkrijgbaar bij alle ANWB-kanto- ren en afdelingen van het Verbond voor Veilig Verkeer. Ook kunt u het bestellen door overschrijving van 2.50 op giro 240759 van het Ver bond voor Veilig Verkeer, Hilversum (onder vermelding van „Verkeers code") of giro 279199 t.n.v. ANWB, Den Haag, afdeling Bestellingen. ONDANKS PRIJSSTIJGINGEN Door recente publicaties in een vrij groot aantal dagbladen is bij vele leden van kruisverenigingen de nogal verontrustende indruk ont staan, dat de tarieven voor kraam- zorg-aan-huis „bijna verdubbeld" zouden zijn ten opzichte van verle den jaar. De publicaties werden ver oorzaakt door een verkeerde inter pretatie van een artikel, dat in het november-nummer van het maand blad „Katholieke Gezondheidszorg" stond afgedrukt. Weliswaar zijn de kosten van de kraamzorg bijna verdubbeld zij bedragen in 17966 als landelijk ge middelde 36,84 (na aftrek van rijks-, provinciale- en gemeente subsidies) tegen 19,16 in 1965. Doch dit betekent bepaald niet, dat deze werkelijke kosten ook betaald moe ten worden door de betrokken ge zinnen, integendeel. Doordat kraam zorg met ingang van 1 januari van dit jaar werd opgenomen in het ver zorgingspakket van de ziekenfond sen, ontvangen de verplicht verze kerden een bijdrage van 27,per dag op de kraamzorgkosten en de zogenaamde aanvullend verzekerden ontvangen hierboven nog een extra bijdrage. Hierdoor komt het lande lijk gemiddelde, door de gezinnen te betalen tarief voor kraamzorg, op 9,84 per dag, hetgeen 3,82 per dag minder is dan verleden jaar, toen het gemiddelde tarief (na af trek van de wettelijk geregelde kraamgelduitkering ad 55, 13.66 bedroeg. Dit is dus wel heel iets anders dan „bijna verdubbeld.' Hetzelfde geldt tot op zekere hoog te voor de particulier verzekerden. De kostprijs per dag (na aftrek van rijks-, gemeente- en provinciale subsidies) bedraagt voor 1966 36,84 tegen 19,16 in 1965. Daar gaat ech ter nog een uitkering af van 8.36 uit het zogenaamde overgangssubsi die. En bovendien geven de meeste particuliere ziektekostenverzeke raars zeker sinds 1 oktober j.l. een uitkering van 200,per kraamzorgperiode, hetgeen dus neer komt op 20,per dag. Voor de betrokkenen blijft dan opnieuw: als landelijk gemiddelde; plaatselijk kan dit tarief hoger of lager uitval len te betalen 8.48 per dag, het geen 10.68 lager is dan verleden jaar. De drie landelijke kruisverenigin gen doen wat zij kunnen om de ser vice, welke zij hun leden bieden, zo goed, maar ook zo goedkoop moge lijk te verlenen. De Nederlander is hierdoor een tikje verwend, want de kontributies van de meeste plaatselijke kruisverenigingen zijn voor de huidige tijd veel te laag. gen bij de Vasco-ondernemingen in Heerlen en Aken gestegen tot boven de aanvaardbare twee procent van de totale beroepsbevolking. Een tekort aan 1333 arbeidskrach ten in Zuid-Limburg in november van het vorige jaar is omgeslagen in een getal van 1972 werkloze man nen. Van hen is 94 procent 20 jaar en ouder. In vergelijking met september steeg het aantal werklozen in Zuid- Limburg van 954 tot 2327. Het aan tal aanvrgaen voor arbeidskrachten liep er in de afgelopen twee maan den terug van 707 tot 355. Ook in de stijging van de lande lijke werkloosheidscijfers heeft het aantal \yprkloze bouwvakkers het grootste aandeel: dit steeg van 6.795 tot 15.902. Van de extra 13 miljoen die staatssecretaris De Meijer heeft toegezegd krijgt elke provincie twee miljoen voor de uitvoering van nieu we projecten vooral voor de bouw van openbare gebouwen. „Het moe ten min of meer normale werken zijn", aldus de heer De Meijer, „die nog moeten worden uitgezocht door de provincies". VOOR LAGERE PRIJZEN EN HOGERE KWALITEIT 'N BOOG PRODUCT WAT „DE BOOG" BRENGT IS MODE AANVULLEND WERK VOOR 13 MILJOEN Staatssecretaris J. de Meijer heeft toegezegd 13 miljoen gulden extra ter beschikking te zullen stellen voor aanvullend werk. Daardoor, zo hoopt hij, zullen 3 a 4.000 arbeiders weer aan de slag kunnen gaan. De werkloosheid is volgens de staatsse cretaris in november met rond 17.000 mannen toegenomen tot 53.864. Dit betekent, dat van de mannelijke beroepsbevolking mo menteel 1,8 procent werkloos is te gen een maand eerder 1,2 procent In de oostelijke mijnstreek van Zuid-Limburg is het werkloosheids cijfer vooral door de massa-ontsla- NIEUWS UIT VENRAY EN OMGEVING Zondagsdienst huisartsen Van zaterdagmiddag 12 uur tot zondagnacht 2 uur DR. L. COENEN Henseniusstraat Telefoon 1878 Uitsluitend voor spoedgevallenI ZONDAGDIENST PAROCHIE GEESTELIJKEN VENRAY-KOM PATER PRIMA LD WILLARD Leunseweg 1 - Tel. 1973 bij geen gehoor 2337 De zondagdienst duurt van zon dagmorgen tot maandagmorgen 8 u. ZIEKENAUTO Bel 04780-1592 b.g.g. 2116 ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS ZR. A. JANSSEN Pr. Bernhardstraat 66 Tel. 1504 GROENE KRUIS Uitleen van Groene Kruis-artikelen uitsluitend tussen 2.00 en 2.30 uur. ZUIGELINGENBUREAU kerkdorpen van 23 uur Maandag: Oostrum, Leunen, Heide. Veulen. Dinsdag: Oirlo, Castenray. Merselo, Smakt. ZONDAGSDIENST VERLOSKUNDIGEN Vroedvrouw Stevens-Heinen Meraeloseweg 23 - Venray Tel. 1152 (04780) b.g-g. 1061 ST. ANNA BOUWT Aan de Psychiatrische Inrichting St. Anna is men een dezer dagen be gonnen met de bouwwerkzaamheden voor een nieuwe medisch centrum. Bouwmij Janssen N.V. te Venray ontving hiertoe opdracht tot een be drag van 1.186.400,Men hoopt binnen twee jaar het geheel te kun nen realiseren. RIJKSPOSTSPAARBANK In de maand november werd in Venray en ressort kantoren inge legd 114.972,— en uitbetaald 101.689,Er was dus nog een overschot van 13.283,

Peel en Maas | 1966 | | pagina 5