pijls Reconstructie Deurneseweg Vrees voor Duitsers niet alleen chemisch reinigen, nïïïTiï ook... ziens M. Derks-Camps tpt MARTENS Filmnieuws WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN televisie komt van Aktiviteiten Kath. Arbeidersvrouwen Limburgs beste stomerij Het is zo 5 december Voor haar 'n ta^e^a^en' 'n moo'e baddoek of iets leuks uit onze klein meubel collectie. voor hem 'n overhemd 'n vest of 'n paar warme sokken voor de kinderen 'n warme trui 'n lange broek of zakdoekjes. VRIJDAG 2 DECEMBER 1966 No. 48 ZEVEN EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 1512 GIRO 1050652 PRIJS PER KWARTAAL 1.75 (buiten Venray 2.—) ADVERTENTIEPRIJS 12 et p. mm. ABONNEMENTS KAMER VAN KOOPHANDEL EN FABRIEKEN VAN NRD.-LIMBURG RICHT SCHRIJVEN AAN DE MINISTER OVER DE De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Noord-Limburg heeft de Minister van Economische Zaken Drs. J. A. Bakker een schryven gezonden over de noodzakelyke verbetering van de Deurneseweg. Een schrijven dat de colleges van Gedeputeerde Staten van Limburg en Brabant, alsmede de Kamer van Koop handel in Eindhoven in een extra brief nog eens benadrukten. De Kamer van Koophandel en Fa brieken voor Noord-Limburg ves tigt Uw aandacht op de dringend noodzakelijke verbetering van het gedeelte van de weg Eindhoven DeurneVenrayDuitse grens, dat gelegen is tussen de BrabantsLim burgse provinciegrens en de kern Veltum, gemente Venray (8.060 km). Teneinde te beklemtonen, dat de reconstructie van dit weggedeelte metterdaad spoedig gerealiseerd dient te worden, maakt de Kamer U op het onderstaande opmerkzaam. 1. Belangrijke gedeelten van de weg EindhovenDeurneVenray Duitse grens zijn reeds jaren gele den verbeterd. De reconstructie van het gedeelte VeltumLeunseweg, in zijn geheel gelegen binnen de gren zen der gemeente Venray, vond reeds plaats in het derde kwartaal van 1960, De verbetering van het gehele Brabantse gedeelte van de weg kwam gereed in het vierde kwartaal van 1963. De reconstructie van het hiertussen liggende tracé, provinciegrens Veltum, werd echter van jaar tot jaar uitgesteld en wacht nu nog op uitvoering. Niets rechtvaardigt dit verschil in behandeling: de kwaliteit van 't on derhavige weggedeelte is even slecht als die van de beide andere gedeel ten voordat zij werden verbeterd, terwijl de verkeersintensiteit er even groot is als op de beide gedeelten, die wél werden gereconstrueerd. 2. De weg van Veltum tot aan de provinciale grens is gedurende de afgelopen jaren zo gevaarlijk gewor den, dat hij in de volksmond de be titeling „dodenweg" heeft gekregen. Ook vanuit het oogpunt van ver keersveiligheid is aanpassing van dit tracé aan de huidige behoeften van het verkeer dringend noodzakelijk. 3. Mede dankzij de stimulering in het kader van het regionale indus trialisatiebeleid is Venray geduren de de afgelopen jaren uitgegroeid tot een industrieel centrum van re gionale betekenis. In Venray vinden ook vele personen uit het Brabant se grensgebied werkgelegenheid, hetgeen veel dagelijks pendelver keer over de weg VenrayDeurne ten gevolge heeft. Bovendien steeg mét de industriële bedrijvigheid van Venray de aan voer van grond- en hulpstoffen en de afvoer van industriële produkten. BLAUPUNKT De goederenstroom over de weg tussen het Brabantse industriegebied in en rondom Eindhoven enerzijds en Venray anderzijds is daardoor dermate toegenomen, dat het nog niet verbeterde weggedeelte Veltum- provinciegrens als een bottle-neck deze stroom stagneert. Met het oog op de groeikracht der Venrayse on dernemingen, meent de Kamer te kunnen stellen, dat deze bottle-neck in de komende jaren steeds knellen- der zal worden ten gevolge van de te verwachten toenemende omvang van deze verkeersstroom. In het kader van de verdere in dustriële ontwikkeling van Venray is, zowel uit hoofde van het perso nen- als uit hoofde van het goede renverkeer, reconstructie van het onderhavige weggedeelte op zeer korte termijn geboden. Het gemeentebestuur van Venray ijvert reeds jaren achtereen voor de uitvoering van deze noodzakelijke wegverbetering. In 1962 verzocht de gemeente Venray aan de Gedeputeerde Staten I van Limburg om medewerking voor een spoedige voorbereiding en uit voering van een reconstructie- en verbeteringsplan. Nadien is in over leg met verscheidene instanties het betreffende project voorbereid en opgesteld en vervolgens voor een provinciale- en rijks-bijdrage voor gedragen: de geraamde kosten ad 4.735.000,zouden immers onmo gelijk door de gemeente Venray ge dragen kunnen worden zowel met het oog op de bovenlocale be tekenis van deze wegverbinding als gelet op de financiële middelen van de gemeente Venray. Met schrijven van 12 december 1964 deelden Gedeputeerde Staten van Limburg aan het gemeentebe stuur van Venray mede, dat een provinciale subsidie in de kosten van verbetering van de Deurnese weg eerst toegekend zou kunnen worden nadat de rijkssubsidie door Uw Ministerie zou zijn toegezegd. Nadien hebben provinciaal be stuur in de jaren 1965 en 1966 we derom en bij herhaling aangedron gen op een gunstige beslissing voor een zogenaamde infrastructurele bijdrage van rijkswege. Tenslotte is het van belang te we ten, dat het gemeentebestuur de re constructie van dit weggedeelte in zoverre heeft doen voorbereiden, dat de plannen op dit moment aan- bestedingsrijp zijn. Gezien het vorenstaande wil onze Kamer er bij U met de meeste klem op aandringen de reconstructie van het bedoelde weggedeelte van de Deurneseweg in Venray thans door subsidiëring in het kader van de maatregelen ten behoeve van de sti muleringsgebieden mogelijk te ma ken. Volgens secretaris-generaal Bro- sio van de NAVO is het uiteenval len van zijn westers verbond veel ernstiger dan dat van de logische tegenpartij, het Oosteuropese com plex van staten. Weliswaar hebben die op veel punten hun tegenstel lingen, maar in de buitenlandse po litiek trekken die een lijn, meende hij, zeker voor zover het hun ver dediging betreft. Inderdaad biedt het NAVO-bond- genootschap niet zo'n soliede indruk meer. Het is een mengsel van veer tien organisatieleden en vijftien verdragsleden door de Franse me thode van er half of voor een kwart bij hangen. Maar bovendien zijn er tussen de veertien NAVO-leden on derling grote tegenstellingen, het sterkst wel tussen de Grieken en Turken. Daar tegenover steekt het pakt van Warschau veel hechter in el kaar, óók nu vooral de Roemenen een beetje het buitenbeentje spelen. ANDERE VREES Maar dat geldt zeker niet voor de hele buitenlandse politiek. Zo is bij voorbeeld in Bulgarije op het par tijcongres daar door Zjikow gepro pageerd nu eindelijk eens dat grote communistische congres te houden, waarop Chroestsjow vlak voor zijn val al aandrong. Zjiwkow kreeg bij val van Brezjnew, maar de Roeme nen waren zo koel als wat, zodat dit anti-Chinese conclaaf toch maar weinig kansen maakt. Men krijgt de indruk of de sa menhang van de Oosteuropese lan den toch vooral er een is uit angst voor Duitsland, een vrees die ken nelijk dieper ingeworteld is dan de beduchtheid voor de sovjet-unie die tot de stichting van de NAVO leidde. Die vrees voor Duitsland is een reële factor in de politiek van alle Oosteuropese landen. Ze is waar schijnlijk ook de reden waarom de president van de USSR Podgorny, naar Wenen is getogen. Vooral nu door het initiatief der Engelsen om kontakt te zoeken met de Euro- markt de kansen stijgen dat vrijwel alle Westeuropese landen in een ge meenschappelijke markt gaan sa menwerken, zitten de Oostenrijkers moeilijk. Ze wensen eigenlijk wel een lidmaatschap, maar de Russen verbieden dit: ze achten het in strijd met de neutraliteit waartoe Wenen zich bij het vredesverdrag heeft verplicht. NADELIG De achtergrond van de Russische weigerachtigheid is waarschijnlijk dat zij niet wensen dat de relaties tussen Oostenrijk met EEG-acht Duitsland weer al te sterk worden. Met andere woorden dat er geen kans mag bestaan dat economisch zo iets als het oude Gross-Deutsch- land opnieuw in leven wordt geroe pen. En nu kan men wel zeggen dat zoiets er helemaal niet inzit en dat de EEG toch wel wat meer is dan alleen de bondsrepubliek, maar het is een verstandelijke argumentatie die steeds het loodje legt tegenover de emotionele vrees voor Duitse macht. Voor de Oostenrijkers is het fu nest. Als kleine eenheid zijn ze voor een groot deel aangewezen voor hun export en voor hun import op de landen van de EEG. Ze kunnen het zich economisch haast niet veroor loven er geheel buiten te blijven. Maar de kans is groot dat de Rus sen hen niet veel verder zullen la ten gaan dan eep gewoon handels verdrag, zoals tenslotte ook commu nistische landen met de E.E.G. hun kontakten hebben. ONGELUKKEN TIJDENS WEEKEND Op de hoek Julianasingel-Hof- straat nam de bestuurder van de personenauto P. K. uit Bergen de bocht te groot en botste tegen de gemeentelijke stationsbus. De scha de bleef bij het materiële beperkt. Op de Stationsweg vond een botsing plaats tussen twee perso- nenauto's. K. uit Venray botste daar tegen zijn plaatsgenoot M. E.. Ook hier alleen materiële schade. Op de hoek LangstraatPast. Ruttenstraat werden de voorrangs- regels niet voldoende in acht geno men waardoor een botsing ontstond tussen de auto van P. J. B. uit Ven ray welke geen voorrang gaf en de wagen bestuurd door J. uit Venray, die over de Langstraat reed. Vrij ernstige materiële schade. ARBEIDERSVROUWEN TE VENRAY NIET MEER IN PROVINCIALE BOND De dames van het NKV Venray namen het niet langer dat zij maar steeds kontributie aan de diocesane bond moesten betalen, terwijl deze naar hun mening te weinig terug deed. Toen de Venrayse afdeling bij deze bond een subsidie aanvroeg voor een van haar veel aktiviteiten en nul op request kreeg, was maat vol. De afdeling Venray een der grootste van Limburg heeft en bloc besloten uit de diocesane or ganisatie te treden. De afdeling Venray blijft nu als een alleenstaande organisatie voort bestaan zonder binding te hebben met het hoofdbestuur. De naam is veranderd in Katholieke Vrouwen beweging Venray. De aktiviteiten gaan onverminderd voort. KATH. VROUWENBEWEGING HIELD ORIENTATIETOCHT Wat automobilisten plegen te doen in een oriëntatietocht voor hun auto's en motorvoertuigen, dat deden de vrouwen verenigd in de Katho lieke Vrouwenbeweging Venray, maar dan te voet. Piet Janssen had een machtige tocht uitgezet van 70 minuten met vele voetangels en klemmen door de kom van Venray en 56 dames hadden 28 teams gevormd welke de mistige avond introkken naar het onbekende wat hen te wachten stond. Het team met 64 strafpunten kreeg de poedelprijs en dat was mevr. Derickx-Peeters. De oudste deelneemster was mevr. van Soest en ook zij werd speciaal bedacht. Als 5e prijswinnaar kwam het team Coenen-Verkoeijen met 32 pnt., gevolgd door 4e de dames Cle- vers-Flinsenberg met eenzelfde aan tal punten, 3e werden de dames Manders-Gooren met 30 punten, het zelfde aantal had ook nr. 2 de da mes v. d. Boom-Verhaegh en no. 1 de dames Janssen-Weyers ver gaard. Mevr. Arts, de voorzitter bracht dank aan de organisatoren en deed de belofte dat na het winterseizoen een dergelijke tocht zeker zal wor den herhaald. Onder de nodige ge zelligheid werd de avond verder in Hotel Kemps besloten, terwijl aan het slot medewerking van de dames werd gevraagd voor de Kerstaktie van de Dr. Poelsstichting. KATH. VROUWENBEBEWEGING VERGADERDE Het was jamer dat de spreekster op de vergadering van de Kath. Vrouwenbeweging welke in de Burggraaf werd gehouden te hoog mikte voor het bevattingsvermogen van de aanwezigen waardoor deze bijeenkomst niet dat verloop kreeg wat men anders van deze bijeen komsten gewend is. Mevr. Spigt, de spreekster, had aangekondigd dat haar onderwerp 'n verrassing moest blijven. Het is een verrassing ge bleven tot het einde toe. De stof, die deze begraafde spreekster behan delde, was beter bij meer intellec tuelen op zijn plaats. Mevr. Derickx, die jarenlang pen- ningmeesteresse was, had haar man daat ter beschikking gesteld. Mevr. Th. Bonants kon met 43 stemmen het bestuur weer compleet maken. Op deze vergadering gaven zich 17 nieuwe leden op wat een record ledenwinst sinds het bestaan van deze organisatie kan worden ge noemd. Op 7 december houden deze da mes hun traditionele St. Nicolaas- avond, terwijl op 13 december een bezoek zal worden gebracht aan de bloemenveiling van Aalsmeer. Voor deze reis is echter op de bekende adressen plaats te reserveren, als dit maar spoedig gebeurt. THE SOUND OF MUSIC KOMT IN VENRAY Toen in 1960 de film „Familie Trapp" in Nederland in roulatie kwam, was het succes van de zin gende familie meteen enorm, omdat de film een hart had. Het verhaal van de familie Trapp is iedereen wel bekend. Een adelijke weduwnaar met 7 kinderen werd verliefd op een nonnetje dat haar gelofte nog niet had afgelegd. Toen de nazi's in Oos tenrijk het heft in handen namen, moesten zij alles in de steek laten en het land ontvluchten. Een waar verhaal werd met een lach en een traan in beeld gebracht en zodoende werd het een van de populairste en beroemdste films uit die tijd. Rodgers en Hammerstein, de suc cesvolle schrijvers van beroemde musicals in Amerika waren verrukt over dit verhaal en zij maakten van dit verhaal een musical die onom wonden, de grootste musical aller tijden genoemd mag worden. De re gisseur die West Side Story als een meteoor lanceerde werd aangezocht om de nieuwe musical THE SOUND OF MUSIC te verfilmen. Ongelooflijk schitterende opnamen in 70 mm werden in Oostenrijk ge maakt. Treffend werd de pracht van de vooroorlogse adelijke fami lies in Oostenrijk getekend. Subliem is de muziek die thans dagelijks via de radio te horen is zoals Do-re-mi etc. etc. Bij deze film gaan vergelijkingen met andere films niet meer op, om dat ze er ver boven staat. Met dè film aller tijden „Gejaagd door de wind" valt de vergelijking van het aantal bezoekers zover gunstig uit voor The Sound of Music, dat deze musical in één jaar méér bezoekers heeft getrokken, dan Gejaagd door de wind in 27 jaar. Robert Wise VAN OUD OP NIEUW '<Mi\11aire cöt.oone geef verkeer Van rechts. geen voorrang aan (wi: 'i 6z;jcTTJnïzia fVjv'ï'j I PM'iitarrè colonne geeft v< 'J p=rf fey£>k,eer yan^recnts^ I ,t 7,v'r i„' v Militaire colonnes, uitvaartstoeten, enz. moeten vanaf 1 januari verkeer van rechts voor laten gaan. Als de colonne of uitvaartstoet eenmaal bezig is een kruising te passeren moeten de andere weggebruikers wachten tot de formatie voorbij is. Dat geldt ook op een kruising waar het verkeerslicht op groen springt terwijl de colonne uitvaartstoet passeert. Dan toch wachten tot ook de laatste wagen voorbij is en dus niet 'doorsnijden alle voorkomende zoals: onzichtbaar stoppen stootbanden vernieuwen korter maken zakken vernieuwen enz. enz. Eindstraat 16. Venray tel. (04780) 1303 heeft zichzelf overtroffen door een nog briljanter film te maken dan West Side Story. Sinds Kerstmis vorig jaar draait deze film onafgebroken in de drie grote steden van ons land en nog steeds voor stampvolle zalen. De mondreclame is daar zonder meer overweldigend. Iedereen zegt tegen iedereen: Die film moét je gaan zien, het is geweldig. In de steden kan dat. In Venray kan de film maar één week blijven, want de film kost een kapitaal. U loopt dus kans, dat de film weg is als U van bekenden te horen krijgt, dat het iets geweldigs is. Wij kun nen dus niet genoeg adviseren om deze film zo vlug mogelijk te gaan zien, want het is werkelijk de moeite waard. Ieder publiek moét van een dergelijk hartverwarmend filmwerk wei in de ban raken. Monumentale kleurenopnamen, schitterende muziek, maar boven al les een film met inhoud en een hart. Gaan zien mensen. GESLAAGD Voor het praktijkdiploma machi- neschrijven slaagden: de dames T. Janssen, M. Lingers en L. Lingers uit Venray en de heren P. In de Rijp Venray en G. Vissers, Blitterswijck volgens systeem Blindtikken; mej. O. Jeuken en de heer Ch. Smits uit Venray volgens 10 vingerssysteem en de heer G. Willems volgens vrij systeem. Wij staan klaar om U ie helpen weer 'n passend cadeau te vinden Oostrum - Telefoon 1762 Elke koper ontvangt t.m. 5 dec. een leuke verrassing J

Peel en Maas | 1966 | | pagina 9