ÉP
Reconstructie
Deurneseweg
niet
alleen
chemisch
reinigen,
nïïiïiï
ook...
Pijls
Vrees voor Duitsers
M. Derks-Camps
tpt
MARTENS
Filmnieuws
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
televisie
komt van
Aktiviteiten
Kath.
Arbeiders vrouwen
Limburgs beste stomerij
Hei is zo 5 december
Voor haar 'n tafellaken' 'n mooie baddoek of iets leuks
uit onze klein meubel collectie. C
VOOr hem 'n overhemd 'n vest of 'n paar warme sokken
voor de kinderen 'n warme trui 'n lange broek of zakdoekjes.
VRIJDAG 2 DECEMBER 1966 No. 48
ZEVEN EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 1512 GIRO 1050652
PRIJS PER KWARTAAL 1.75 (buiten Venray 2.—)
ADVERTENTIEPRIJS 12 cL p. mm. ABONNEMENTS
KAMER VAN KOOPHANDEL EN FABRIEKEN VAN NRD.-HMBURG
RICHT SCHRIJVEN AAN DE MINISTER OVER DE
De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Noord-Limburg
heeft de Minister van Economische Zaken Drs. J. A. Bakker een
schryven gezonden over de noodzakelijke verbetering van de
Deurneseweg. Een schrijven dat de colleges van Gedeputeerde
Staten van Limburg en Brabant, alsmede de Kamer van Koop
handel in Eindhoven in een extra brief nog eens benadrukten.
De Kamer van Koophandel en Fa
brieken voor Noord-Limburg ves
tigt Uw aandacht op de dringend
noodzakelijke verbetering van het
gedeelte van de weg Eindhoven-
DeurneVenrayDuitse grens, dat
gelegen is tussen de BrabantsLim
burgse provinciegrens en de kern
Veltum, gemente Venray (8.060 km),
Teneinde te beklemtonen, dat de
reconstructie van dit weggedeelte
metterdaad spoedig gerealiseerd
dient te worden, maakt de Kamer U
op het onderstaande opmerkzaam.
1. Belangrijke gedeelten van de
weg EindhovenDeurneVenray
Duitse grens zijn reeds jaren gele
den verbeterd. De reconstructie van
het gedeelte VeltumLeunseweg, in
zijn geheel gelegen binnen de gren
zen der gemeente Venray, vond
reeds plaats in het derde kwartaal
van 1960. De verbetering van het
gehele Brabantse gedeelte van de
weg kwam gereed in het vierde
kwartaal van 1963. De reconstructie
van het hiertussen liggende tracé,
provinciegrens Veltum, werd
echter van jaar tot jaar uitgesteld
en wacht nu nog op uitvoering.
Niets rechtvaardigt dit verschil in
behandeling: de kwaliteit van 't om
derhavige weggedeelte is even slecht
als die van de beide andere gedeel
ten voordat zij werden verbeterd,
terwijl de verkeersintensiteit er even
groot is als op de beide gedeelten,
die wèl werden gereconstrueerd.
2. De weg van Veltum tot aan de
provinciale grens is gedurende de
afgelopen jaren zo gevaarlijk gewor
den, dat hij in de volksmond de be
titeling „dodenweg" heeft gekregen.
Ook vanuit het oogpunt van ver
keersveiligheid is aanpassing van dit
tracé aan de huidige behoeften van
het verkeer dringend noodzakelijk.
3. Mede dankzij de stimulering in
het kader van het regionale indus
trialisatiebeleid is Venray geduren
de de afgelopen jaren uitgegroeid
tot een industrieel centrum van re
gionale betekenis. In Venray vinden
ook vele personen uit het Brabant
se grensgebied werkgelegenheid,
hetgeen veel dagelijks pendelver
keer over de weg VenrayDeurne
ten gevolge heeft.
Bovendien steeg mét de industriële
bedrijvigheid van Venray de aan
voer van grond- en hulpstoffen en
de afvoer van industriële produkten.
BLAUPÜKKT
De goederenstroom over de weg
tussen het Brabantse industriegebied
in en rondom Eindhoven enerzijds
en Venray anderzijds is daardoor
dermate toegenomen, dat het nog
niet verbeterde weggedeelte Veltum-
provinciegrens als een bottle-neck
deze stroom stagneert. Met het oog
op de groeikracht der Venrayse on
dernemingen, meent de Kamer te
kunnen stellen, dat deze bottle-neck
in de komende jaren steeds knellen-
der zal worden ten gevolge van de
te verwachten toenemende omvang
van deze verkeersstroom.
In het kader van de verdere in
dustriële ontwikkeling van Venray
is, zowel uit hoofde van het perso
nen- als uit hoofde van het goede
renverkeer, reconstructie van het
onderhavige weggedeelte op zeer
korte termijn geboden.
Het gemeentebestuur van Venray
ijvert reeds jaren achtereen voor de
uitvoering van deze noodzakelijke
wegverbetering.
In 1962 verzocht de gemeente
Venray aan de Gedeputeerde Staten I
van Limburg om medewerking voor
een spoedige voorbereiding en uit
voering van een reconstructie- en
verbeteringsplan. Nadien is in over
leg met verscheidene instanties het
betreffende project voorbereid en
opgesteld en vervolgens voor een
provinciale- en rijks-bijdrage voor
gedragen: de geraamde kosten ad
4.735.000,zouden immers onmo
gelijk door de gemeente Venray ge
dragen kunnen worden zowel
met het oog op de bovenlocale be
tekenis van deze wegverbinding als
gelet op de financiële middelen van
de gemeente Venray.
Met schrijven van 12 december
1964 deelden Gedeputeerde Staten
van Limburg aan het gemeentebe
stuur van Venray mede, dat een
provinciale subsidie in de kosten
van verbetering van de Deurnese
weg eerst toegekend zou kunnen
worden nadat de rijkssubsidie door
Uw Ministerie zou zijn toegezegd.
Nadien hebben provinciaal be
stuur in de jaren 1965 en 1966 we
derom en bij herhaling aangedron
gen op een gunstige beslissing voor
een zogenaamde infrastructurele
bijdrage van rijkswege.
Tenslotte is het van belang te we
ten, dat het gemeentebestuur de re
constructie van dit weggedeelte in
zoverre heeft doen voorbereiden,
dat de plannen op dit moment aan-
bestedingsrijp zijn.
Gezien het vorenstaande wil onze
Kamer er bij U met de meeste klem
op aandringen de reconstructie van
het bedoelde weggedeelte van de
Deurneseweg in Venray thans door
subsidiëring in het kader van de
maatregelen ten behoeve van de sti
muleringsgebieden mogelijk te ma
ken.
Volgens secretaris-generaal Bro-
sio van de NAVO is het uiteenval
len van zijn westers verbond veel
ernstiger dan dat van de logische
tegenpartij, het Oosteuropese com
plex van staten. Weliswaar hebben
die op veel punten hun tegenstel
lingen, maar in de buitenlandse po
litiek trekken die een lijn, meende
hij, zeker voor zover het hun ver
dediging betreft.
Inderdaad biedt het NAVO-bond-
genootschap niet zo'n soliede indruk j
meer. Het is een mengsel van veer-
tien organisatieleden en vijftien I
verdragsleden door de Franse me- j
thode van er half of voor een kwart
bij hangen. Maar bovendien zijn er
tussen de veertien NAVO-leden on
derling grote tegenstellingen, het
sterkst wel tussen de Grieken en
Turken.
Daar tegenover steekt het pakt
van Warschau veel hechter in el
kaar, óók nu vooral de Roemenen
een beetje het buitenbeentje spelen.
ANDERE VREES
Maar dat geldt zeker niet voor de
hele buitenlandse politiek. Zo is bij
voorbeeld in Bulgarije op het par
tijcongres daar door Zjikow gepro
pageerd nu eindelijk eens dat grote
communistische congres te houden,
waarop Chroestsjow vlak voor zijn
val al aandrong. Zjiwkow kreeg bij
val van Brezjnew, maar de Roeme
nen waren zo koel als wat, zodat dit
anti-Chinese conclaaf toch maar
weinig kansen maakt.
Men krijgt de indruk of de sa
menhang van de Oosteuropese lan
den toch vooral er een is uit angst
voor Duitsland, een vrees die ken
nelijk dieper ingeworteld is dan de
beduchtheid voor de sovjet-unie
die tot dq stichting van de NAVO
leidde.
Die vrees voor Duitsland is een
reële factor in de politiek van alle
Oosteuropese landen. Ze is waar
schijnlijk ook de reden waarom de
president van de USSR Podgorny,
naar Wenen is getogen. Vooral nu
door het initiatief der Engelsen om
kontakt te zoeken met de Euro-
markt de kansen stijgen dat vrijwel
alle Westeuropese landen in een ge
meenschappelijke markt gaan sa
menwerken, zitten de Oostenrijkers
moeilijk. Ze wensen eigenlijk wel
een lidmaatschap, maar de Russen
verbieden dit: ze achten het in strijd
met de neutraliteit waartoe Wenen
zich bij het vredesverdrag heeft
verplicht.
NADELIG
De achtergrond van de Russische
weigerachtigheid is waarschijnlijk
dat zij niet wensen dat de relaties
tussen Oostenrijk met EEG-acht
Duitsland weer al te sterk worden.
Met andere woorden dat er geen
kans mag bestaan dat economisch
zo iets als het oude Gross-Deutsch-
land opnieuw in leven wordt geroe
pen. En nu kan men wel zeggen dat
zoiets er helemaal niet inzit en dat
de EEG toch wel wat meer is dan
alleen de bondsrepubliek, maar het
is een verstandelijke argumentatie
die steeds het loodje legt tegenover
de emotionele vrees voor Duitse
macht.
Voor de Oostenrijkers is het fu
nest. Als kleine eenheid zijn ze voor
een groot deel aangewezen voor hun
export en voor hun import op de
landen van de EEG. Ze kunnen het
zich economisch haast niet veroor
loven er geheel buiten te blijven.
Maar de kans is groot dat de Rus
sen hen niet veel verder zullen la
ten gaan plan een gewoon handels
verdrag, zoals tenslotte ook commu
nistische landen met de E.E.G. hun
kontakten hebben.
ONGELUKKEN
TIJDENS WEEKEND
Op de hoek Julianasingel-Hof-
straat nam de bestuurder van de
personenauto P. K. uit Bergen de
bocht te groot en botste tegen de
gemeentelijke stationsbus. De scha
de bleef bij het materiële beperkt.
Op de Stationsweg vond een
botsing plaats tussen twee perso
nenauto's. K. uit Venray botste daar
tegen zijn plaatsgenoot M. E.. Ook
hier alleen materiële schade.
Op de hoek LangstraatPast.
Ruttenstraat werden de voorrangs-
regels niet voldoende in acht geno
men waardoor een botsing ontstond
tussen de auto van P. J. B. uit Ven
ray welke geen voorrang gaf en de
wagen bestuurd door J. uit Venray,
die over de Langstraat reed. Vrij
ernstige materiële schade.
ARBEIDERSVROUWEN
TE VENRAY NIET MEER IN
PROVINCIALE BOND
De dames van het NKV Venray
namen het niet langer dat zij maar
steeds kontributie aan de diocesane
bond moesten betalen, terwijl deze
naar hun mening te weinig terug
deed. Toen de Venrayse afdeling bij
deze bond een subsidie aanvroeg
voor een van haar veel aktiviteiten
en nul op request kreeg, was maat
vol.
De afdeling Venray een der
grootste van Limburg heeft en
bloc besloten uit de diocesane or
ganisatie te treden.
De afdeling Venray blijft nu als
een alleenstaande organisatie voort
bestaan zonder binding te hebben
met het hoofdbestuur. De naam is
veranderd in Katholieke Vrouwen
beweging Venray. De aktiviteiten
gaan onverminderd voort.
KATH. VROUWENBEWEGING
HIELD ORIENTATIETOCHT
Wat automobilisten plegen te doen
in een oriëntatietocht voor hun
auto's en motorvoertuigen, dat deden
de vrouwen verenigd in de Katho
lieke Vrouwenbeweging Venray,
maar dan te voet.
Piet Janssen had een machtige
tocht uitgezet van 70 minuten met
vele voetangels en klemmen door
de kom van Venray en 56 dames
hadden 28 teams gevormd welke de
mistige avond introkken naar het
onbekende wat hen te wachten
stond. Het team met 64 strafpunten
kreeg de poedelprijs en dat was
mevr. Derickx-Peeters.
De oudste deelneemster was mevr.
van Soest en ook zij werd speciaal
bedacht. Als 5e prijswinnaar kwam
het team Coenen-Verkoeijen met 32
pnt., gevolgd door 4e de dames Cle-
vers-Flinsenberg met eenzelfde aan
tal punten, 3e werden de dames
Manders-Gooren met 30 punten, het
zelfde aantal had ook nr. 2 de da
mes v. d. Boom-Verhaegh en no. 1
de dammes Janssen-Weyers ver
gaard.
Mevr. Arts, de voorzitter bracht
dank aan de organisatoren en deed
de belofte dat na het winterseizoen
een dergelijke tocht zeker zal wor
den herhaald. Onder de nodige ge
zelligheid werd de avond verder in
Hotel Kemps besloten, terwijl aan
het slot medewerking van de dames
werd gevraagd voor de Kerstaktie
van de Dr. Poelsstichting.
KATH. VROUWENBEBEWEGING
VERGADERDE
Het was jamer dat de spreekster
op de vergadering van de Kath.
Vrouwenbeweging welke in de
Burggraaf werd gehouden te hoog
mikte voor het bevattingsvermogen
van de aanwezigen waardoor deze
bijeenkomst niet dat verloop kreeg
wat men anders van deze bijeen
komsten gewend is. Mevr. Spigt, de
spreekster, had aangekondigd dat
haar onderwerp 'n verrassing moest
blijven. Het is een verrassing ge
bleven tot het einde toe. De stof, die
deze begraafde spreekster behan
delde, was beter bij meer intellec
tuelen op zijn plaats.
Mevr. Derickx, die jarenlang pen-
ningmeesteresse was, had haar man
daat ter beschikking gesteld. Mevr.
Th. Bonants kon met 43 stemmen
het bestuur weer compleet maken.
Op deze vergadering gaven zich
17 nieuwe leden op wat een record
ledenwinst sinds het bestaan van
deze organisatie kan worden ge
noemd.
Op 7 december houden deze da
mes hun traditionele St. Nicolaas-
avond, terwijl op 13 december een
bezoek zal worden gebracht aan de
bloemenveiling van Aalsmeer. Voor
deze reis is echter op de bekende
adressen plaats te reserveren, als dit
maar spoedig gebeurt.
THE SOUND OF MUSIC
KOMT IN VENRAY
Toen in 1960 de film „Familie
Trapp" in Nederland in roulatie
kwam, was het succes van de zin
gende familie meteen enorm, omdat
de film een hart had. Het verhaal
van de familie Trapp is iedereen wel
bekend. Een adelijke weduwnaar
met 7 kinderen werd verliefd op een
nonnetje dat haar gelofte nog niet
had afgelegd. Toen de nazi's in Oos
tenrijk het heft in handen namen,
moesten zij alles in de steek laten
en het land ontvluchten. Een waar
verhaal werd met een lach en een
traan in beeld gebracht en zodoende
werd het een van de populairste en
beroemdste films uit die tijd.
Rodgers en Hammerstein, de suc
cesvolle schrijvers van beroemde
musicals in Amerika waren verrukt
over dit verhaal en zij maakten van
dit verhaal een musical die onom
wonden, de grootste musical aller
tijden genoemd mag worden. De re
gisseur die West Side Story als een
meteoor lanceerde werd aangezocht
om de nieuwe musical THE SOUND
OF MUSIC te verfilmen.
Ongelooflijk schitterende opnamen
in 70 mm werden in Oostenrijk ge
maakt. Treffend werd de pracht
van de vooroorlogse adelijke fami
lies in Oostenrijk getekend. Subliem
is de muziek die thans dagelijks via
de radio te horen is zoals Do-re-mi
etc. etc.
Bij deze film gaan vergelijkingen
met andere films niet meer op, om
dat ze er ver boven staat. Met dè
film aller tijden „Gejaagd door de
wind" valt de vergelijking van het
aantal bezoekers zover gunstig uit
voor The Sound of Music, dat deze
musical in één jaar méér bezoekers
heeft getrokken, dan Gejaagd door
de wind in 27 jaar. Robert Wise
VAN OUD OP N![UW
Militaire colonne geeft geen voorrang 'aan'v
*erkeer van rechts
Co fa io ʱi IOBïzd
alle voorkomende
zoals:
onzichtbaar stoppen
stootbanden vernieuwen
korter maken
zakken vernieuwen
enz. enz.
.Militaire colonnes, uitvaartstoeten, enz. moeten vanaf 1 januari verkeer van rechts
voor laten gaan. Als de colonne of uitvaartstoet eenmaal bezig is een kruising te
passeren moeten de andere weggebruikers wachten tof de formatie voorbij is. Dat
geldt ook op een kruising waar het verkeerslicht op groen springt terwijl de colonne/
uitvaartstoet passeert. Dan toch wachten tot ook de laatste wagen voorbij is en dus
niet 'doorsnijden
Eindstraat 16, Venray
tel. (04780) 1303
heeft zichzelf overtroffen door een
nog briljanter film te maken dan
West Side Story.
Sinds Kerstmis vorig jaar draait
deze film onafgebroken in de drie
grote steden van ons land en nog
steeds voor stampvolle zalen. De
mondreclame is daar zonder meer
overweldigend. Iedereen zegt tegen
iedereen:'Die film moét je gaan zien,
het is geweldig.
In de steden kan dat. In Venray
kan de film maar één week blijven,
want de film kost een kapitaal. U
loopt dus kans, dat de film weg is
als U van bekenden te horen krijgt,
dat het iets geweldigs is. Wij kun
nen dus niet genoeg adviseren om
deze film zo vlug mogelijk te gaan
zien, want het is werkelijk de moeite
waard. Ieder publiek moét van een
dergelijk hartverwarmend filmwerk
wel in de ban raken.
Monumentale kleurenopnamen,
schitterende muziek, maar boven al
les een film met inhoud en een hart.
Gaan zien mensen.
GESLAAGD
Voor het praktijkdiploma machi-
neschrijven slaagden: de dames T.
Janssen, M. Lingers en L. Lingers
uit Venray en de heren P. In de Rijp
Venray en G. Vissers, Blitterswijck
volgens systeem Blindtikken; mej.
j O. Jeuken en de heer Ch. Smits uit
Venray volgens 10 vingerssysteem
en de heer G. Willems volgens vrij
systeem.
Wij staan klaar om U te helpen
weer 'n passend cadeau te vinden
Oostrum - Telefoon 1762
Elke koper ontvangt t.m. 5 dec. een leuke
verrassing