PHIUPS TV VOORF799: Per jaar voor ander half miljard gulden 'de lucht' in Stc^eh INGEZONDEN CAMPS ATEBE GARAGE N.V. Een nuttig cadeau Sigarenmagazijn 'T HOFKE PASSAR vanaf f 350,- Adverteer in Peel en Maas 1,— PER DAG PER ROKER Nederlanders zijn geduchte rokers. Wat dat betreft, kunnen wij zelfs een Westeuropees record opeisen. Per hoofd van de bevolking gere kend blazen wij per jaar méér si garetten-, pijp- of sigarenrook de lucht in dan welke natie in West- Europa ook. In 1965 het jongste jaar waarover gegevens beschikbaar zijn, doordat over het lopende nog geen balans is opgemaakt gaven drieëneenhalf miljoen mannen er anderhalf miljoen vrouwen in Ne derland gezamenlijk meer dan an derhalf miljard gulden (om precies te zijn: 1.547 miljoen) uit aan hun rookgenot. Wie het sommetje direct maakt, zal ontdekken, dat die vijf miljoen rokende vaderlanders 1965 elk gemiddeld iets meer dan 309 gulden besteedden aan hun ro kertje. Dat is bijna één gulden per dag. COÖPERATIE Dr. Meinsma van de anti-rook- aktie („Elke sigaret vergroot de kans op longkanker") zal deze cijfers met afgrijzen bekijken. Wie er best over zijn te spreken, dat zijn de tabaks- grossiers. Handelaren, die, en dat hebben zij gemeen met welke zaken man dan ook, er alles voor willen doen om de getallen nog wat gro ter te maken. Met enige trots heeft een twintigtal van de grootste Ne derlandse tabaksgrossiers kort gele den de oprichting gemeld van de „Tabak-Express". Dit is geen nieu we trein, die, geheel in stijl, getrok ken gaat worden door een dampen de stoomlocomotief, maar een operatie" van tabaks-(groot)handela- ren. Zij willen, de naam zegt het, de omzetcijfers met sneltreinvaart doen groeien. Coöperatie betekent samenwer king. Wat dit betreft, kan gemakke lijk enig argwaan ontstaan. Groot handelaren behoren elkaar, zo zou een leek zeggen, tot het bittere eind te beconcourreren. Wanneer daartegen elkaar gaan helpen wordt het „Voer voor Economen". De man nen, die samen in de Tabak-Express stappen, doen echter hun uiterste best om duidelijk te maken dat sa- fenwerking wel degelijk is geboden. Anders wordt, menen zij, dat bittere eind voor velen inderdaad een kei harde onprettige realiteit. VERDWIJNEN Nu is er inderdaad wel het een en ander met de handel in ons ken nelijk zo onmisbare rokertje aan de hand. De cijfers spreken klare taal. Sinds 1960 verdwenen meer dan 1600 tabakswinkels van het toneel. Dat is ruim dertien procent van het to taal. En het gaat nog steeds verder. Winkel na winkel sluit. Alleen de grootsten die veelal dankzij ver koop van kranten en tijdschriften, exclusieve rokerswaren, voetbal kaartjes en soortgelijke nevendien sten op een vaste klantenkring kun nen rekenen zijn in staat zich te handhaven. Dat heeft velerlei oor zaken. In de gehele middenstand schijnt zich een soort economische sanering te voltrekken. In de ta baksbranche doen zich nog twee bijzondere omstandigheden voor. De winstmarge is voor de winkelier be slist niet overdreven groot (van de prijs van een pakje sigaretten gaat het allergrootste deel naar 's rijks belastingkist). Daar komt bij, dat de branche lang niet zo besloten is als vroeger. Nu al zijn er tweemaal zo veel levensmiddelenbedrijven (22 duizend), die het rokertje aan de klant leveren, dan tabakswinkels. Tel daarbij de ruim 25 duizend ca- fé's, hotels en restaurants en de meer dan 14 duizend banket-, kap pers-, drogist- en andere zaken, die aan de vraag naar rokerswaren kun nen voldoen, dan zal blijken, dat de elfduizend tabakswinkels de laatste jaren ver in de minderheid zijn ge raakt. „AANPASSEN' Deze ontwikkeling stelt haar eisen aan de groothandel. Dus aan de grossier. „We moeten ons aanpassen" roepen de twintig van de nieuwe „Tabak-Express". Vlak hen niet uit. In 1965 brachten ze wagonladingen sigaren, sigaretten' en kerftabak aan de man: volgens eigen opgave voor meer dan een kwart miljart gulden. Dat is meer dan een kwart van de totale omzet van alle 343 grossiers in Nederland. (Een flink deel wordt nog altijd buiten de groothandel om, bijvoorbeeld rechtstreeks van fa briek aan winkel, verkocht. Iets waarin de nieuwe groep vanzelf sprekend verandering wil brengen). HEB IK ER IETS AAN? In gewoon Nederlands betekent het: „Wij hopen door samenwerking de kosten aanzienlijk te drukken." We lezen verder: „Menig fabrikant houdt er nog een uitgebreid en kost baar vertegenwoordigerscorps op na, dat de groothandel regelrecht be concurreert in plaats van met zuiver propagandistisch werk aan te vul len. De distributiekosten worden hierdoor over het algemeen onnodig vergroot". De consument kan dan tevreden zeggen: „Dat is fijn. Dan krijg ik mijn rokertje in het vervolg goedkoper of in elk geval niet duur der, doordat de kosten zouden toe nemen". Maar elders staat uitbun dig vermeld: „Dankzij deze gebieds afbakening kan de onderlinge con currentie worden uitgebannen kan de voorgenomen samenwerking zich ongehinderd ontplooien". Dat moet de liefhebber van saffie" of ,,'t sjekkie" toch weer eni ge zorg geven. Elke cucurrentie be tekent, dat men zo goedkoop moge lijk probeert te leveren. Maar als de concurrentie verdwijnt, vervalt dan ook de dwang om de prijs zo laag mogelijk te houden? GELD GEEN ROL De Nederlander blijkt, zo toont het recente verleden, een hartstoch telijke roker. Geld speelt kennelijk nauwelijks een rol. Dat bleek bij de jongste prijsverhogingen (door be lastingmaatregelen), waardoor o.a. de prijs van een pakje sigaretten met de helft omhoog ging. Na een aanvankelrijke verkoopdaling wer den al spoedig meer sigaretten ver kocht dan ooit tevoren. Als de sa menwerkende groothandelaren daar maar geen gebruik van gaan maken. Groot is die kans gelukkig niet. In de „Tabak-Express" rijdt één kwart van de grossiers mee. Dat betekent driekwart potentiële concurrenten. De rokende consument zal het al lemaal met belangstelling volgen. Voor hem geldt maar één vraag: „Heb ik er voordeel aan?" Wie de fraaie folders van de „Tabak-Ex press" leest, is geneigd vooralsnog „ja" te zeggen en tegelijk met het hoofd „neen" te schudden. Het pro gramma ziet er veelbelovend uit. „De strijd tegen de kostenstijgingen zal in de komende jaren nog verder toenemen. Inteensieve uitwisseling van ervaringen en werkmethoden en kollektieve bestudering van de meest ideale bedrijfsvoering en ap- pratuur (een computer niet uitgeslo ten) zullen de aangesloten grossiers in staat stellen hun grossierstaak op moderne wijze te vervullen", zegt de brochure, waarin de „Tabak-Ex press" het startsein geeft. Geachte redaktie. De laatste weken is in uw blad de nodige aandacht geschonken aan de gemeentebegroting 1967. Een begro ting, die met een behoorlijk tekort sluit. Hoe is het nu verklaarbaar dat dezelfde gemeente thans nog altijd gebruik maakt van de diensten van een tweetal schatters, die thans ver schillende panden in Venray opne men en schatten i.v.m. het nieuwe centrumplan, dat het ter zijner tijd wellicht noodzakelijk zal maken, dat deze panden gaan verdwijnen. Mijn vraag is op de eerste plaats wat dit voor zin heeft. Het tijdstip waarop de betrokken huizen zullen moeten verdwijnen is onbekend en daarmede ook de prijs, die op dat tijdstip daarvoor betaald zal moeten worden. (Afgezien van de vraag of het dan betaald kan worden). Op de tweede plaats zou ik willen vragen wat de zin is van het schat ten van huizen en bedrijven, die volgens de thans openbaar gemaakte gegevens niet hoeven te verdwijnen. Ik meen dat men tijd en geld be ter voor iets anders bestemmen en besteden kan. M. H. Antwoord der redaktie. Op uw sterk ingekort inge zonden stuk is het antwoord al ge geven in de correspondentie, die U hierover van gemeentewege, ont ving, evenals alle bewoners van panden, die geschat zijn of nog ge schat worden. Trouwens ook in de gemeenteraad is duidelijk gesteld geworden, dat als het centrumplan door alle betrokken instanties zal zijn goedgekeurd, het zaak zal zijn de nodige rijksubsidies aan te vra gen, die men nu eenmaal krijgen moet om de plannen van theorie in praktijk te gaan brengen. Dan is echter nodig, dat er een begroting bij de betrokken minister op tafel komt, naast tekeningen en plannen, die duidelijk aangeeft wat de kosten van een en ander zullen bedragen, als op dit moment die hele sanering zou plaats hebben. Een dergelijke begroting moet dus nu worden opgemaakt, Daartoe zijn dus schatters „in het geweer geroepen" die een globale schatting maken van elk huis dat verdwijnen moet, opdat de Minister er de subsidie-gegeven- de instanties een duidelijk beeld krijgen, wat een en ander gaat kos ten. Natuurlijk kan men op voorhand reeds zeggen, dat niet het hele cen trumplan ineens zal worden uitge voerd, maar mede aan de hand van een nu op te stellen begroting zal kunnen worden bepaald, welk deel en hoe snel een en ander al dan niet verwezenlijkt kan worden. Het heeft dus wel degelijk zin, dat deze schatters nu werken, want ook in de rijksbegrotingen zijn reeds gelden voor deze saneringen uitge trokken. Wat betreft het schatten van wo ningen, die nog niet op de zgn. ver- dwijnlijst staan, zijn opgemerkt, dat deze schatters ook die panden be zoeken, die op hoeken van straten i liggen. Het is namelijk zo, dat nog niet precies vaststaat hoe in de toe- komst wegen-uitmondingen mis- schien verlegd moeten worden. Mis schien wordt het in de toekomst noodzakelijk dat bij een dergelijke verlegging een of ander hoekpand moet verdwijnen. Daarom worden ze thans reeds geschat, om dezelfde re den als hierboven genoemd. JEUGDFILMVORMING TOKYO - OLYMPIADE De Japanse filmer Ichikawa kreeg in 1964 de regeringsopdracht een filmverslag samen te stellen van de Olympische Spelen in Tokio. Hij accepteerde deze opdracht met de woorden: „Mens in de sport is 'n studie waard". Met deze gedachte als uitgangspunt is er een film tot stand gekomen, die veel kritiek heeft opgeleverd in kringen van de sport en opdrachtgevers, maar waar de filmliefhebber volledig aan zijn trekken komt. Een getrouw verslag van alle ge beurtenissen en alle takken van sport is het zeker niet geworden; het vooropgezette doel was, een ge ïnspireerd verhaal te vertellen, een verhaal voor menselijk gezicht, waarbij namen en individuele pres taties slechts toevallig zijn. De cineast heeft hier gegrepen naar het wezen van deze historisch gegroeide gebeurtenis, die begint met het ontsteken van het Olym pisch vuur in Griekenland en ein digt zo ongeveer met een marathon loop ergens ter wereld. Steeds opnieuw treft men er mensen aan van verschillend ras, af komst en godsdienst, maar gezamen lijk bewogen door een romantisch ideaal van vrede onder elkaar. Toch levert ieder voor zich hier afgezonderd van allen een geestelijk en lichamelijk gevecht met zichzelf om de top-prestatie. Ichikawa roept zodoende een ideaal beeld op van de atleet, en probeert aldus een deel van de ge voelens op ons over te dragen, van de mensen, die dit wereldomvattend sportfestijn persoonlijk hebben mee beleefd en er als zodanig onweer staanbaar door werden gegrepen. Ichikawa heeft kosten noch moei ten hoeven te sparen. Hij verzeker de zich derhalve van een reusach tige ploeg camera-mensen, die alles bij elkaar een reeks opnamen afle verden, die ongeveer reikte van Venray tot aan Eindhoven. Ruim tien procent van deze opnamen werd in enkele maanden tijds uit gekozen en gemonteerd; een haast ongeloofwaardige prestatie. Het eindprodukt geeft dan de vi sie van een kunstenaar op 'n sport gebeurtenis: een adembenemende ervaring, waarbij de voorstanders van het nuchtere getrouwe verslag zich toch ergens gewonnen zullen geven. Het werd wel een methode van uitselecteren en idealiseren, want we vragen ons af of deze visie niet misleidend werkt op deze kei harde prestatie- en prestige slag tussen de naties, waarin het ver kapte professionalisme een hoofdrol speelt. Het is echter een kritiek tegen de opvatting van een kunstenaar, die zich van de sport heeft losgemaakt en de ideale olympische gedachte in zijn beelden heeft doen zegevieren. In hoeverre dit ideaal nog aanwe zig is doet bij hem niet te zake. Dit is een prachtige bewogen sportfilm, of beter gezegd: een film over de mens en de sport, zijn strijd tegen de ander, zijn strijd met zich zelf. ƒ142.50 1135 f. 367.50 1028 Iedere ELDIArlng wordt ver gezeld door een genummerd garantie-certificaat. Dit cer tificaat waarborgt de zuiver heid, goede kleur en slijpsel van de diamant. Factoren, die de waarde bepalen. ELDIAdiamantenringen zijn ontworpen door de beste, goudsmeden en vervaar digd uit 14 karaats goud. f. 98.50 1114 Grotestr. 16 Tel. 1261 Venray %M966 i tm VAN 949,- PHILIPS SUPERONTVANGER 59 cm grootbeeld horizontale synchronisatie, automatisch fijriafstemming en direct-vision beeldbuis. Eén nieuwe Philips TV voor Sinterklaas... een geweldige surprise I Vooral nu de prijs zo enorm verlaagd is. De Philips fabrieksgarantie en de Tummers-service zorgen dat U jarenlang plezier heeft van dit fantastische apparaat. (Eveneens geschikt voor ontvangst van de Nederlandse en Duitse VHF en UHF-televisie- stations). En wilt U eerst Uw oude TV kwijt? Geen nood, wij geven voor Uw oude toestel de hoogste inruilprijs. Twijfel niet langer. Dit is hét St. Nicolaas cadeau. ROERMOND: LAURENTIUSPL. 9,TEL. 5351 - HELDEN-P, N: MARKT 39,TEL.1 R.1.TE1.16 FIT VLIEGT U NAAR DE ZON... ^bosta del Sol 15 dg. vanaf f. 316.- Canarlsche Eilanden 15 dg. vanaf f. 645.- 14 dg. Cairo vanaf f. 598.- EEN GASAANSTEKER Ronson vanaf f 37.50 Poppell vanaf f 5.95 Teudor vanaf 5.95 Silvermatch vanaf f 19.75 Polly vanaf 9.50 K.N. vanaf 29.50 Rowento vanaf 26.00 NOG VELE ANDERE SOORTEN JULIANASINGEL 1 - VENRAY Lederwarenhuis, Kempweg 20, Venray Speciale aanbieding LEREN DAMESTASSEN DIPLOMATENTASSEN BOODSCHAPPEN- EN ACTETASSEN, reparaties snel en goed. «I» 4. 4» 4. 4. 4* 4* 4* 4* 4* 4*4* 4" 4* 4* 4* 4- 4* 4* 4* 4* 4® 4* *5* -ï* 4' 4- In één avond J breit U w een leuke N trui met de breimachine Breien met een breimachine geeft zo'n voldoening. In één avond breit U een schattig vestje, een leuke trui of een compleet babypakje. Met de Zwitserse Passap breimachine is 't hele gezin gekleed in minder tijd dan U vroeger Yoor één trui nodig had. U spaart tijd èn geld. In meer dan 50 landen de favoriete breimachi- 4 4* 4* 4* 4- 4» 4* 4» 4* 4- 4- 4* 4» 4- •4- 4* 4» 4* 4* 4- 4* 4- 4- 4- 4* 4* 4- 4* ne. Goedgekeurd door de Ned. Ver. v. Huisvrou wen. Een Passap brei machine betaalt zich zelf. Gratis instructie Als U een Passap brei machine aanschaft, geeft een demonstra- trice U gratiainstructie, tot U het breien op de Passap beheerst. Julianasingel 3-3a 4* 4» 4» 4- 4» 4.^4.^^4.4.4.^4.4.4.4.4.4.4.4.4.4.4.4.4.4.4.4.4.4.4.4.4.4.4. Door inruil verkregen, geïnspecteerde Automobielen 1 Opel Rekord 1700 2 deurs 60.000 km. I Renault Dauphine 1961 luxe uitvoering 1 Opel Kadett de Luxe 1966 2 deurs 40.000 km. Zeer mooie auto 1 Opel Rekord Caravan 1964 lichte kleur 37.000 km 1 BMW 700 1962 met nieuwe banden en revisie motor 1 Ford Anglia 1960 i.g.st.-verkerende auto v Verder nog 2 zeer speciale aanbiedingen 1 Opel Kaptein 1957 voor f 250,- 1 Opel Rekord 1954 voor f 250,- Oude Oostrumseweg 4 VENRAY. Tel. 04780-2541

Peel en Maas | 1966 | | pagina 12