tot zpns pills Openbaar vervoer schiet tekort Th.C.A.M. V. Thiel Kruizen en beelden uit 't Venrays land WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN Nauwere samenwerking kruisverenigingen BIER? VRIJDAG 9 SEPTEMBER 1966 No. 36 ZEVEN EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N V. VENRAY GtOTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 1512 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 12 cl p. PRUS PER KWARTAAL 1.75 ABONNEMENTS- Vanroy bL) „Wo sind sie gebleben?" We zulen ons niet mengen in de Meerlose kruis-affaire. We zjjn alleen wat verwonderd over de ijver van het Meerlose kerkbe stuur om een oud corpus uit een wegkapel toch vooral voor de gemeenschap te willen bewaren. In ons dierbaar Venray hebben we die behoefte schijnbaar helemaal niet Hier vinden café-bezoekers An- tonius van Padua uit het kapelletje van Halfweg 's avonds voor de café deur staan. Een vrijend paartje had schijnbaar bezit genomen van zijn kapel en vond die pottenkijker maar niets gedaan. Antonius werd aange pakt en doorgegeven en belandde uiteindelijk op de stoep van een ca fé. ST. ODA Voor St. Oda hebben we lustrum feesten met openlucht-spelen ge vierd en zo, maar het kapelletje op de „omziende berg" is weer kapot en vernield. En zo kunnen we door gaan in ons aan kruizen en kapellen zo rijke Venrayse land. In de St. Jan-kapel van Merselo ligt St. Jan nog altijd zonder hoofd. O neen, het is de originele St. Jan niet, die de oprichters van deze wegkapel er in dertijd in geplaatst hebben. Dat houten beeldje is verdwenen, dat wil zeggen is ondergebracht in de pas torie. Zijn plaatsvervanger is „ont hoofd" zoals de echte St. Jan. Maar nu niet door een dochter van Hero- dus, maar door zatte jongelingen uit het Venrayse land. Op het Grootdorp in Merselo stond een juweeltje van 'n beeld van An tonius Abt in een zgn. schuurkapel, d.w.z. in een nis in een muur, die men wit omkalkt had met witte kruizen. Antonius Abt heeft de be nen genomen, nu het volk hem niet meer nodig heeft om ziekten uit stal en huis te houden. Daar heeft men tegenwoordig doktoren voor ST. ANNA Midden tussen nieuwe huizen, in een nieuwe wijk staat de St. Anna- kapel op het kruispunt Langeweg- Ptst. Ruttenstraat doodgewoon weg te rotten en er is niemand die er naar omkijkt. De St. Joriskapel op het Desselke, een van de weinig na-oorlogse nieu we kapellen, die hier gesticht zijn, heeft men doodgewoon van schande af moeten breken. St. Joris, die draken verslagen heeft, kon niet op tegen de Venrayse jeugd, die behal ve dat ze hem onthoofde, deze kapel gebruikte als chapel d'amour, on danks de kapot gesmeten ramen. Van die amour getuigden de wan den, waarop men schuttingtaai van het „beste" soort aan kon treffen. Er zijn ook kapellen zonder meer verdwenen. Neem de St. Jozef kapel op de Leunseweg. Dit is gaan kam peren. St. Jozef is weg en de kapel is weg en geen haan die er naar kraait. In de kapel van het Brukske durft men het beeldje van St. Anna ten drieën niet laten staan. Dit kostbare beeld, dat nog op de tentoonstelling in Grubbenvorst de aandacht vroeg van verschillende kunstkenners staat nu bij mensen binnen, die er feitelijk ook geen goede raad mee weten, want het moet hoog nodig worden opgeknapt. Van wie is het en wat doet men er mee Het enige goede wat we feitelijk vermelden kunnen is dat op de Hei de in 1964 wat zatte jongelui een Mariabeeld vernielden in een daar bestaande wegkapel. Dat Mariabeeld was al een vervanging van een an der houten beeldje, dat een bereid willige zuster eens zou laten restau reren. Het houten beeldje is nooit teruggekomen, maar er kwam in ieder geval een gipsen Mariabeeld voor terug, dat met Heidse kermis onthoofd werd. Daar is niet alleen een nieuw beeld voor gekomen, maar ook de kapel is gerestaureerd I en ziet er keurig uit. Maar dat is een van de weinig lichtpunten. Aan het Overbroek had de kapel, toege wijd aan Antonius Abt en Barbara flink door de oorlog geleden. De buurt heeft gezorgd dat de kapel werd gerestaureerd en heeft P. van Dongen opdracht gegeven nieuwe beeldjes te maken. Maar het zijn uitzonderingen. De rest van onze kapellen ligt er doorgaans verwaar loosd bij en als ze nog gebruikt wor den, dan is het beslist niet om via de heiligen gunsten van de hemel af te smeken. KRUISEN En hetzelfde droeve verhaal kan men ophangen over „onze" weg- kruisen. Terwijl men in Meerlo zo'n spektakel maakt over een corpus, kunnen we in ons eigen Venray verschillende verdwijningen" kon stateren, die niemand schijnbaar raakt. Op de weg van Venray naar Heide werd het oude corpus vervan gen door een „zinken geval" dat men vroeger met honderden tege lijk goot. Op het Veulen viel het kruis voor de lagere school om. Het was totaal verrot. Het vrij kostbare corpus was verdwenen. Het is een van de zeld zame keren dat er alarm geslagen werd en dat had tot gevolg dat het corpus inderdaad terug kwam. Het werd gerestaureerd door Gussen Wie, maar het is nooit terug geko men Het Hagelkruis aan de Hoender straat is verdwenen. O, zeker er is in de gemeenteraad voor gewaar schuwd, dat dit kruisbeeld op de een of andere wijze in de buurt te rug moest komen, maar die buurt is intussen al volgebouwd, er zijn nieuwe wegen gekomen, maar het kruisbeeld is nog steeds niet terug. Aan de Smakterweg stond een oud wegkruis, waar het corpus ge woon los aan hing. De hele zaak was verrot. Het kruisbeeld is weg en het corpus (dat volgens de eigenaresse in Venray moet blijven) hangt bij een pastoor in de kamerMaakt iemand zich daar dik over? Waarom ookEr heeft zich toch niemand dikt gemaakt dat het kruisbeeld op de hoek Antoniusstraat-Kruisstraat verdwenen is. Zo maar op een ge geven ogenblik. En hoe staat het met het kruisbeeld in de Deputé Pe tersstraat, dat op een gegeven ogen blik doodgewoon omgerot is. Het heeft er nog een paar dagen te kijk gestaan tegen een boom, maar nu is het weg Een droeve lijst. Want niet alleen zijn in een enkel geval kost bare dingen verdwenen, maar iets eigens gaat verdwijnen, zonder dat men er zich bezorgd om maakt. Hier is al dikwijls tegen gewaar schuwd, maar het helpt niets. Een enkele familie, een bepaalde buurt mag zich nog inzetten voor het on derhoud van een kapel of kruis, voor het overgrote deel gebeurt er niets aan. OORZAAK I Men heeft naar de reden gezocht en men komt aan met het feit da+ een Antonius Abt niet meer nodig is om zieken uit huis en stal te hou den. Dat doen de dokters wel. An tonius van Padua is vervangen dooi de politie, die verloren zaken goed koop thuis brengt. De nieuwe tijd heeft geen heiligen meer nodig als middelaars tussen God en de men senEn als herinneringsteken aan natuurcatastrofen, plotselinge sterfgevallen en rampen hebben on ze wegkruisen en kapellen geen waarde meer in een tijd, waarin iedere krant vol staat met dergelij ke dingen en de televisie ons ieder avond opnieuw met dergelijke ge vallen confronteert. Men loert alleen nog naar het beeldje of het corpus. Want dat is antiek en staat goed op een bureau of tegen een muur. Men vindt het zelfs vreemd als een boer op het Volen een van de weinige uit zonderingen zich avond aan avond plaagt om een corpus te snij den, omdat hij dat gipse geval van 1000 dezelfden, dat aan zijn weg kruis hangt, vervangen wil door iets eigens. Wie doet zo iets nu nog.... We praten er over en schrijven er over. En er gebeurt niets. Onze weg- kapellen en kruisen verkommeren, rotten weg en verdwijnen. Een particulier heeft voor enkele jaren de moeite gedaan een inven taris te maken van de toen nog in het Venrayse land staande kapellen en kruisen. Als men nu enkele jaren daarna deze lijst nog eens doorkijkt en vergelijkt, dan ziet men eerst de aftakeling van dit eens zo rijke be zit. Och neen, het gaat niet om de kunstwaarde op de eerste plaats, die hier verenigd was. Er waren en zijn veel misbaksels bij, naast enkele goede stukken. Maar het was een uiting van Godsvertrouwen, van dankbaarheid, van hoop, die een voorgeslacht ons naliet. Met deze erfenis weten we kennelijk geen raad. Op een enkele uitzondering na laten we die dingen rotten en ver kommeren. Er is een Stichting Krui sen en Kapellen. Maar wat die stich ting anders doet dan inventariseren is ons niet duidelijk. Welnu, die in ventarisatie laat duidelijk merken dat hier ieder jaar opnieuw kruisen en kapellen verdwijnen. Ze worden afgestreept van de inventarislijst en men kijkt eens scheel naar een pas toor of een burgemeester, die een beeld of corpus hiervan heeft weten te bewaren. Maar dan gaan we over tot de orde van de dag en het vol gend jaar zal weer zo'n bericht in de krant komen en zal waar blijken dat er een hoop verdwenen is. Deze erfenis onzer voorvaderen laten we intussen rustig „verpieren". En we schoppen alleen een rel, als ons dat om dorpspolitieke redenen in onze kraam te pas komt. Voor de rest schijnt het ons allemaal verder niet te interesserenMaar als het te laat is, dan zullen we er spijt van krijgen Bij zijn bespreking over de gror-i en de toekomst va RANK XEROX heeft de directeur van dit Venrayse bedrijf Ir. L. Stierman o.m. gespro ken over de personeelsvoorziening in dit bedrijf en dat van andere Ven rayse industrieën. Hij heeft erop gewezen dat Noord-Limburg en met name Venray een steentje kan bij dragen in de oplossing van de te verwachten moeilijkheden bij de sluiting van de mijnen in Zuid-Lim burg en ook van de moeilijkheden, die er zijn in de Helmondse textiel industrie. Een deel van de mensen, die daar overbodig zijn geworden of gaan worden, kunnen werk vinden in de Venrayse bedrijven. Daartoe is ech ter nodig dat de woningbouw zijn oude tempo zal terugkrijgen en op de tweede plaats dat Venray betere verbindingen zal krijgen, wat be treft zijn openbaar vervoer. OPENBAAR VERVOER Op dit laatste punt willen we iets dieper ingaan. Als we „onze" spoor wegen nemen, dan zien we dat op werkdagen treinen uit de richting Nijmegen hier aankomen om 7.02, 8.03, 8.50 (dit is echter een sneltrein, die nergens stopt als in Venray) en om 9.03 uur. Men staat dan is Oos trum op het station en moet, als men naar Venray wil, de stations bus nemen. Dat betekent niet alleen extra kosten, maar bovendien dat men als men in Venray is aange komen nog altijd zo'n 1520 mi nuten wandelen van het industrie terrein af is. Ongelukkige aankomst tijden, ongelukkige stopplaatsen. Datzelfde geldt voor de treinen uit de richting Venlo. Aankomsttijden hier op het station om 6.07, 6.33, 7.36, 8.35,8 .50 (sneltrein) en 9.36. Ofwel te vroeg, ofwel te laat Datzelfde geldt voor de vertrek tijden. In de richting Nijmegen kan men weg om 17.35, 17.50 (sneltrein), 18.36, 19.36. In de richting Venlo 17.02, 17.48 (sneltrein), 18.03, 19.03. Ook hier weer lange wachttijden, ook hier weer de kwestie van het vervoer van het industrieterrein naar het station in Oostrum. Wellicht dat hier een gedeeltelijke oplossing gevonden kon worden door de stationsbus op bepaalde tij den via het industrieterrein te laten lopen Ook de busdiensten zijn niet be paald op het industriële leven van Venray aangepast. Bussen uit de richting Helmond zijn in Venray op het busstation om 8.05 en 9.05. Met de wandeling naar het indus trieterrein er bij dus veel te laat. Men kan weg om 17.30 en 13.30 naar de richting Helmond. Ook hier weer tijdverspilling of nodeloos wachten. Uit de richting Boxmeer is de eer ste bus hier om 7.55. De volgende eerst om 9.55. Pendelaars uit Oost- Brabant moeten dus een andere wij ze van vervoer nemen, willen ze op tijd aan de fabriek zijn. Ze kunnen slechts weg om 18.20, een andere mogelijkheid is er niet De eerste bus van de kant van Wel arriveert hier om even voor tien en 's avonds kan men weg om 17.40 of 19.40 uur. De bus van de kant van Venlo arriveert hier om 7.04, 8.04 en 8.35. Men kan weer die richting in om 17.30 en 18.30. Van de Maasdorpen is de eerste bus hier om 7.12, de volgende om 8.12 en 9.12. Men kan retour om 17.09 en 18.09. Wie deze aankomst- en vertrek tijden naast elkaar legt, ziet dat er nogal behoorlijke verschillen zijn, wat inhoudt dat werknemers, die van deze bussen gebruik maken om naar Venrayse industrieën te ko men nooit gelijktijdig hier zijn en TUSSEN DE DRIE LANDELIJKE In een gezamenlijke bijeenkomst van de dagelijkse besturen van de Algemene Nederlandse Vereniging „Het Groene Kruis", de Nationale Federatie „Het Wit-Gele Kruis" en de Bond van Protestant-Christelijke Wijk verplegingen in Nederland „Het Oranje-Groene Kruis", is definitief besloten een Stichting Samenwer kende Landelijke Kruisverenigingen in het leven te roepen. De Stichting heeft ten doel het onderling overleg en de samenwer king te bevorderen en die taken uit te voeren waarover tussen de drie landelijke kruisverenigingen over eenstemming bestaat. De Stichting wil trachten dit doel te bereiken door o.m. het bevorde ren van een regelmatig overleg, het uitwisselen van gegevens en ervarin gen, het instellen van gezamenlijke adviescommissies, een doelmatige planning en coördinatie van de ar beid, alsmede het kenbaar maken van gezamenlijke standpunten en opvattingen van de drie landelijke kruis verenigi ngen. Voor alle reparaties fa. MARTENS Schoolstraat 30 Tel. 2389 niet gelijktijdig vertrekken kunnen. EIGEN BUSDIENSTEN Het is dus geen wonder dat de Venrayse industriëlen zich beraden of men in de toekomst niet voor eigen vervoer moet gaan zorgen om de mensen op tijd naar hun werk te krijgen en ook weer op tijd thuis. Reeds nu rijden voor verschillende bedrijven bussen en busjes, maar een en ander kost natuurlijk geld en tijd. En terecht stelt de industrie, dat als er een openbaar vervoer is, het toch zo moet zijn, dat de werk nemers hiervan gebruik kunnen ma ken, zonder dat zij na aankomst of voor het vertrek nog kilometers moeten wandelen en ofwel te laat ofwel te vroeg komen. Wil men inderdaad de mensen van buiten Venray in de Venrayse be drijven krijgen, wil men het de Zuid Limburgers en de Helmonders ge makkelijk maken om in Venray te komen werken, dan is het nodig dat het openbaar vervoer hiermede ern stig rekening gaat houden. We hebben in verband met het groot aantal leerlingen dat het Ven rays lyceum en Jerusalem bezoekt, al eens in het verleden aangedron gen om een wat meer aangepast openbaar vervoer. Datzelfde geldt voor bezoekers aan onze psychiatri sche inrichtingen, vooral aan St. Anna. Nu is er een derde bij geko men die klachten op tafel legt, t.w. Venrays industrieën. Het lijkt ons dat de tijd nu gekomen is, dat zij, die voor het openbaar vervoer in deze contreien zorgen eens wat meer aandacht vestigen aan deze ernstige klachten. En dat men in onderling overleg pookt deze voor de toekomst van de hele streek belangrijke kwestie een goede en geschikte op lossing te vinden. De Brand Bierbrouwerij te Wyiró is één van de weinige brouwerijen die u laat kiezen uit 4 vorstelijke biersoortenPils, UP, EX en Oud. Brand Bier is er voor elke smaak, ook voor die van U HET BIER WAAR LIMBURG TROTS OP IS NIEUWS UIT VENRAY EN OMGEVING Zondagtdientl huisartsen Van zaterdagmiddag 12 uur tot zondagnacht 2 uur DR. VERCAUTEREN Grotestraat 11 Telefoon 1335 Uitsluitend voor spoedgevallen! ZONDAGDIENST PAROCHIE GEESTELIJKEN VENRAY-KOM PATER SERAPHINUS ELSCHOT Leunseweg 1 - Tel. 1973 bij geen gehoor 2337 De zondagdienst duurt van zon dagmorgen tot maandagmorgen 8 u. ZIEKENAUTO Bel 04780-1592 b.g.g. 2116 ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS Zr. M. MOMMEN telefoon 1750 of 1269 GROENE KRUIS ZUIGELINGENBUREAU kerkdorpen van 23 urn- Maandag: Oostrum, Leunen, Heide. Veulen. Dinsdag: Oirlo, Castenray, Merselo, Smakt. ZONDAGSDIENST VERLOSKUNDIGEN Vroedvrouw Stevens-Helnen Merseloseweg 23 - Venray Tel. 1152 (04780) b.g.g. 1061 ARTS AFWEZIG vanaf 9 september tot 30 september a.s. Waarneming door plaatselijke collegae. HERWONNEN LEVENSKRACHT Zoals reeds eerder aangekondigd en ook via een advertentie elders in dit blad, organiseert Herwonnen Levenskracht afd. Venray op zater dag 10, zondag 11 en maandag 12 september a.s. jubileum-uitvoeringen in Zaal Wilhelmina alhier. De bekende toneelgroep „De Kerkdijkers,, verzorgen het blijspel Hoera, één jongen". Kaartjes zijn nog verkrijgbaar. VOOR DUIZENDEN GULDENS METAAL GESTOLEN De Rijkspolitie van Venray heeft klaarheid weten te brengen in dief stallen van koper, messing en der gelijke ten nadele van de Metaal- warenfabriek Inalfa te Venray, waarvan de waarde meerdere dui zenden guldens beloopt en geduren de 2V* jaar is gepleegd. De 43-jarige Venrayer W. R. en de 33-jarige plaatsgenoot L. H. had den als zij oud papier moesten op halen, ervoor gezorgd dat onder dit oud papier de metalen verborgen waren. Beiden zijn voorgeleid aan de officier van justitie te Roermond. BRANDBLUSAPPARATEN GESTOLEN De Rijkspolitie van Venray heeft de 25-jarige fabrieksarbeider H. V. uit Hamont (België) aangehouden, die zich schuldig heeft gemaakt aan diefstallen van brandblusapparaten ten nadele van een metaalwarenfa- briek te Venray. De Belg werd dinsdag j.l. voorge leid aan de officier van justitie te Roermond. DODELIJK VERKEERSONGEVAL TE YSSELSTEYN Maandagavond omstreeks half zes stak plotseling de 4-jarige Josefina M. J. Geurts aan de Moostdijk te Ysselsteyn de weg over op het mo ment dat een luxe auto, bestuurd door een inwoner van het Veulen, passeerde. De kleine werd geschept en de verwondingen waren van dien aard dat het slachtoffertje vrijwel onmiddellijk aan de verwondingen overleed. Als een tragische bijzoderheid kan worden vermeld dat de kleine aan de hand van haar broertje langs de weg liep en schijnbaar is geschrok ken van de naderende auto. INVALIDEN VAN VENRAY-HORST OP REIS Dankbaar gestemd zijn de invali den van Venray en Horst, die ver trokken met twee bussen naar het zuiden van Limburg. Voor de orga nisatie van deze tocht onder leiding van voorzitter E. Bartels. De reis ging naar Maastricht en vandaar per boot naar de stop van Ternaaien eri Luik. De markt te Luik werd bezocht en per bus ging de reis ver der naar Banneux. In Maastricht werd een goed ver zorgd diner alle eer aangedaan. Rond het middernachtelijk uur ar riveerden de invaliden te Venray, moe, maar uiterst voldaan.

Peel en Maas | 1966 | | pagina 1