tot
zpns
pills
Openbaar vervoer
schiet tekort
Th.C.A.M. V. Thiel
Kruizen en beelden
uit 't Venrays land
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Nauwere
samenwerking
kruisverenigingen
BIER?
VRIJDAG 9 SEPTEMBER 1966 No. 36
ZEVEN EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N V. VENRAY
GtOTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 1512 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 12 cl p.
PRUS PER KWARTAAL 1.75
ABONNEMENTS-
Vanroy bL)
„Wo sind sie gebleben?"
We zulen ons niet mengen in de Meerlose kruis-affaire. We zjjn
alleen wat verwonderd over de ijver van het Meerlose kerkbe
stuur om een oud corpus uit een wegkapel toch vooral voor de
gemeenschap te willen bewaren. In ons dierbaar Venray hebben
we die behoefte schijnbaar helemaal niet
Hier vinden café-bezoekers An-
tonius van Padua uit het kapelletje
van Halfweg 's avonds voor de café
deur staan. Een vrijend paartje had
schijnbaar bezit genomen van zijn
kapel en vond die pottenkijker maar
niets gedaan. Antonius werd aange
pakt en doorgegeven en belandde
uiteindelijk op de stoep van een ca
fé.
ST. ODA
Voor St. Oda hebben we lustrum
feesten met openlucht-spelen ge
vierd en zo, maar het kapelletje op
de „omziende berg" is weer kapot
en vernield. En zo kunnen we door
gaan in ons aan kruizen en kapellen
zo rijke Venrayse land. In de St.
Jan-kapel van Merselo ligt St. Jan
nog altijd zonder hoofd. O neen, het
is de originele St. Jan niet, die de
oprichters van deze wegkapel er in
dertijd in geplaatst hebben. Dat
houten beeldje is verdwenen, dat wil
zeggen is ondergebracht in de pas
torie. Zijn plaatsvervanger is „ont
hoofd" zoals de echte St. Jan. Maar
nu niet door een dochter van Hero-
dus, maar door zatte jongelingen uit
het Venrayse land.
Op het Grootdorp in Merselo stond
een juweeltje van 'n beeld van An
tonius Abt in een zgn. schuurkapel,
d.w.z. in een nis in een muur, die
men wit omkalkt had met witte
kruizen. Antonius Abt heeft de be
nen genomen, nu het volk hem niet
meer nodig heeft om ziekten uit stal
en huis te houden. Daar heeft men
tegenwoordig doktoren voor
ST. ANNA
Midden tussen nieuwe huizen, in
een nieuwe wijk staat de St. Anna-
kapel op het kruispunt Langeweg-
Ptst. Ruttenstraat doodgewoon weg
te rotten en er is niemand die er
naar omkijkt.
De St. Joriskapel op het Desselke,
een van de weinig na-oorlogse nieu
we kapellen, die hier gesticht zijn,
heeft men doodgewoon van schande
af moeten breken. St. Joris, die
draken verslagen heeft, kon niet op
tegen de Venrayse jeugd, die behal
ve dat ze hem onthoofde, deze kapel
gebruikte als chapel d'amour, on
danks de kapot gesmeten ramen.
Van die amour getuigden de wan
den, waarop men schuttingtaai van
het „beste" soort aan kon treffen.
Er zijn ook kapellen zonder meer
verdwenen. Neem de St. Jozef kapel
op de Leunseweg. Dit is gaan kam
peren. St. Jozef is weg en de kapel
is weg en geen haan die er naar
kraait.
In de kapel van het Brukske durft
men het beeldje van St. Anna ten
drieën niet laten staan. Dit kostbare
beeld, dat nog op de tentoonstelling
in Grubbenvorst de aandacht vroeg
van verschillende kunstkenners
staat nu bij mensen binnen, die er
feitelijk ook geen goede raad mee
weten, want het moet hoog nodig
worden opgeknapt. Van wie is het
en wat doet men er mee
Het enige goede wat we feitelijk
vermelden kunnen is dat op de Hei
de in 1964 wat zatte jongelui een
Mariabeeld vernielden in een daar
bestaande wegkapel. Dat Mariabeeld
was al een vervanging van een an
der houten beeldje, dat een bereid
willige zuster eens zou laten restau
reren. Het houten beeldje is nooit
teruggekomen, maar er kwam in
ieder geval een gipsen Mariabeeld
voor terug, dat met Heidse kermis
onthoofd werd. Daar is niet alleen
een nieuw beeld voor gekomen,
maar ook de kapel is gerestaureerd
I en ziet er keurig uit. Maar dat is
een van de weinig lichtpunten. Aan
het Overbroek had de kapel, toege
wijd aan Antonius Abt en Barbara
flink door de oorlog geleden. De
buurt heeft gezorgd dat de kapel
werd gerestaureerd en heeft P. van
Dongen opdracht gegeven nieuwe
beeldjes te maken. Maar het zijn
uitzonderingen. De rest van onze
kapellen ligt er doorgaans verwaar
loosd bij en als ze nog gebruikt wor
den, dan is het beslist niet om via
de heiligen gunsten van de hemel
af te smeken.
KRUISEN
En hetzelfde droeve verhaal kan
men ophangen over „onze" weg-
kruisen. Terwijl men in Meerlo zo'n
spektakel maakt over een corpus,
kunnen we in ons eigen Venray
verschillende verdwijningen" kon
stateren, die niemand schijnbaar
raakt. Op de weg van Venray naar
Heide werd het oude corpus vervan
gen door een „zinken geval" dat
men vroeger met honderden tege
lijk goot.
Op het Veulen viel het kruis voor
de lagere school om. Het was totaal
verrot. Het vrij kostbare corpus was
verdwenen. Het is een van de zeld
zame keren dat er alarm geslagen
werd en dat had tot gevolg dat het
corpus inderdaad terug kwam. Het
werd gerestaureerd door Gussen
Wie, maar het is nooit terug geko
men
Het Hagelkruis aan de Hoender
straat is verdwenen. O, zeker er is
in de gemeenteraad voor gewaar
schuwd, dat dit kruisbeeld op de
een of andere wijze in de buurt te
rug moest komen, maar die buurt
is intussen al volgebouwd, er zijn
nieuwe wegen gekomen, maar het
kruisbeeld is nog steeds niet terug.
Aan de Smakterweg stond een
oud wegkruis, waar het corpus ge
woon los aan hing. De hele zaak was
verrot. Het kruisbeeld is weg en het
corpus (dat volgens de eigenaresse
in Venray moet blijven) hangt bij
een pastoor in de kamerMaakt
iemand zich daar dik over? Waarom
ookEr heeft zich toch niemand
dikt gemaakt dat het kruisbeeld op
de hoek Antoniusstraat-Kruisstraat
verdwenen is. Zo maar op een ge
geven ogenblik. En hoe staat het
met het kruisbeeld in de Deputé Pe
tersstraat, dat op een gegeven ogen
blik doodgewoon omgerot is. Het
heeft er nog een paar dagen te kijk
gestaan tegen een boom, maar nu is
het weg
Een droeve lijst. Want niet alleen
zijn in een enkel geval kost
bare dingen verdwenen, maar iets
eigens gaat verdwijnen, zonder dat
men er zich bezorgd om maakt.
Hier is al dikwijls tegen gewaar
schuwd, maar het helpt niets. Een
enkele familie, een bepaalde buurt
mag zich nog inzetten voor het on
derhoud van een kapel of kruis,
voor het overgrote deel gebeurt er
niets aan.
OORZAAK
I
Men heeft naar de reden gezocht
en men komt aan met het feit da+
een Antonius Abt niet meer nodig
is om zieken uit huis en stal te hou
den. Dat doen de dokters wel. An
tonius van Padua is vervangen dooi
de politie, die verloren zaken goed
koop thuis brengt. De nieuwe tijd
heeft geen heiligen meer nodig als
middelaars tussen God en de men
senEn als herinneringsteken
aan natuurcatastrofen, plotselinge
sterfgevallen en rampen hebben on
ze wegkruisen en kapellen geen
waarde meer in een tijd, waarin
iedere krant vol staat met dergelij
ke dingen en de televisie ons ieder
avond opnieuw met dergelijke ge
vallen confronteert.
Men loert alleen nog naar het
beeldje of het corpus. Want dat is
antiek en staat goed op een bureau
of tegen een muur. Men vindt het
zelfs vreemd als een boer op het
Volen een van de weinige uit
zonderingen zich avond aan
avond plaagt om een corpus te snij
den, omdat hij dat gipse geval van
1000 dezelfden, dat aan zijn weg
kruis hangt, vervangen wil door iets
eigens. Wie doet zo iets nu nog....
We praten er over en schrijven er
over. En er gebeurt niets. Onze weg-
kapellen en kruisen verkommeren,
rotten weg en verdwijnen.
Een particulier heeft voor enkele
jaren de moeite gedaan een inven
taris te maken van de toen nog in
het Venrayse land staande kapellen
en kruisen. Als men nu enkele jaren
daarna deze lijst nog eens doorkijkt
en vergelijkt, dan ziet men eerst de
aftakeling van dit eens zo rijke be
zit. Och neen, het gaat niet om de
kunstwaarde op de eerste plaats,
die hier verenigd was. Er waren en
zijn veel misbaksels bij, naast enkele
goede stukken. Maar het was een
uiting van Godsvertrouwen, van
dankbaarheid, van hoop, die een
voorgeslacht ons naliet. Met deze
erfenis weten we kennelijk geen
raad. Op een enkele uitzondering na
laten we die dingen rotten en ver
kommeren. Er is een Stichting Krui
sen en Kapellen. Maar wat die stich
ting anders doet dan inventariseren
is ons niet duidelijk. Welnu, die in
ventarisatie laat duidelijk merken
dat hier ieder jaar opnieuw kruisen
en kapellen verdwijnen. Ze worden
afgestreept van de inventarislijst en
men kijkt eens scheel naar een pas
toor of een burgemeester, die een
beeld of corpus hiervan heeft weten
te bewaren. Maar dan gaan we over
tot de orde van de dag en het vol
gend jaar zal weer zo'n bericht in de
krant komen en zal waar blijken
dat er een hoop verdwenen is.
Deze erfenis onzer voorvaderen
laten we intussen rustig „verpieren".
En we schoppen alleen een rel, als
ons dat om dorpspolitieke redenen
in onze kraam te pas komt. Voor de
rest schijnt het ons allemaal verder
niet te interesserenMaar als het
te laat is, dan zullen we er spijt van
krijgen
Bij zijn bespreking over de gror-i
en de toekomst va RANK XEROX
heeft de directeur van dit Venrayse
bedrijf Ir. L. Stierman o.m. gespro
ken over de personeelsvoorziening in
dit bedrijf en dat van andere Ven
rayse industrieën. Hij heeft erop
gewezen dat Noord-Limburg en met
name Venray een steentje kan bij
dragen in de oplossing van de te
verwachten moeilijkheden bij de
sluiting van de mijnen in Zuid-Lim
burg en ook van de moeilijkheden,
die er zijn in de Helmondse textiel
industrie.
Een deel van de mensen, die daar
overbodig zijn geworden of gaan
worden, kunnen werk vinden in de
Venrayse bedrijven. Daartoe is ech
ter nodig dat de woningbouw zijn
oude tempo zal terugkrijgen en op
de tweede plaats dat Venray betere
verbindingen zal krijgen, wat be
treft zijn openbaar vervoer.
OPENBAAR VERVOER
Op dit laatste punt willen we iets
dieper ingaan. Als we „onze" spoor
wegen nemen, dan zien we dat op
werkdagen treinen uit de richting
Nijmegen hier aankomen om 7.02,
8.03, 8.50 (dit is echter een sneltrein,
die nergens stopt als in Venray) en
om 9.03 uur. Men staat dan is Oos
trum op het station en moet, als
men naar Venray wil, de stations
bus nemen. Dat betekent niet alleen
extra kosten, maar bovendien dat
men als men in Venray is aange
komen nog altijd zo'n 1520 mi
nuten wandelen van het industrie
terrein af is. Ongelukkige aankomst
tijden, ongelukkige stopplaatsen.
Datzelfde geldt voor de treinen uit
de richting Venlo. Aankomsttijden
hier op het station om 6.07, 6.33, 7.36,
8.35,8 .50 (sneltrein) en 9.36. Ofwel
te vroeg, ofwel te laat
Datzelfde geldt voor de vertrek
tijden. In de richting Nijmegen kan
men weg om 17.35, 17.50 (sneltrein),
18.36, 19.36. In de richting Venlo
17.02, 17.48 (sneltrein), 18.03, 19.03.
Ook hier weer lange wachttijden,
ook hier weer de kwestie van het
vervoer van het industrieterrein
naar het station in Oostrum.
Wellicht dat hier een gedeeltelijke
oplossing gevonden kon worden
door de stationsbus op bepaalde tij
den via het industrieterrein te laten
lopen
Ook de busdiensten zijn niet be
paald op het industriële leven van
Venray aangepast. Bussen uit de
richting Helmond zijn in Venray
op het busstation om 8.05 en 9.05.
Met de wandeling naar het indus
trieterrein er bij dus veel te laat.
Men kan weg om 17.30 en 13.30 naar
de richting Helmond. Ook hier weer
tijdverspilling of nodeloos wachten.
Uit de richting Boxmeer is de eer
ste bus hier om 7.55. De volgende
eerst om 9.55. Pendelaars uit Oost-
Brabant moeten dus een andere wij
ze van vervoer nemen, willen ze op
tijd aan de fabriek zijn. Ze kunnen
slechts weg om 18.20, een andere
mogelijkheid is er niet
De eerste bus van de kant van
Wel arriveert hier om even voor
tien en 's avonds kan men weg om
17.40 of 19.40 uur.
De bus van de kant van Venlo
arriveert hier om 7.04, 8.04 en 8.35.
Men kan weer die richting in om
17.30 en 18.30.
Van de Maasdorpen is de eerste
bus hier om 7.12, de volgende om
8.12 en 9.12. Men kan retour om
17.09 en 18.09.
Wie deze aankomst- en vertrek
tijden naast elkaar legt, ziet dat er
nogal behoorlijke verschillen zijn,
wat inhoudt dat werknemers, die
van deze bussen gebruik maken om
naar Venrayse industrieën te ko
men nooit gelijktijdig hier zijn en
TUSSEN DE DRIE LANDELIJKE
In een gezamenlijke bijeenkomst
van de dagelijkse besturen van de
Algemene Nederlandse Vereniging
„Het Groene Kruis", de Nationale
Federatie „Het Wit-Gele Kruis" en
de Bond van Protestant-Christelijke
Wijk verplegingen in Nederland „Het
Oranje-Groene Kruis", is definitief
besloten een Stichting Samenwer
kende Landelijke Kruisverenigingen
in het leven te roepen.
De Stichting heeft ten doel het
onderling overleg en de samenwer
king te bevorderen en die taken uit
te voeren waarover tussen de drie
landelijke kruisverenigingen over
eenstemming bestaat.
De Stichting wil trachten dit doel
te bereiken door o.m. het bevorde
ren van een regelmatig overleg, het
uitwisselen van gegevens en ervarin
gen, het instellen van gezamenlijke
adviescommissies, een doelmatige
planning en coördinatie van de ar
beid, alsmede het kenbaar maken
van gezamenlijke standpunten en
opvattingen van de drie landelijke
kruis verenigi ngen.
Voor alle reparaties
fa. MARTENS
Schoolstraat 30 Tel. 2389
niet gelijktijdig vertrekken kunnen.
EIGEN BUSDIENSTEN
Het is dus geen wonder dat de
Venrayse industriëlen zich beraden
of men in de toekomst niet voor
eigen vervoer moet gaan zorgen om
de mensen op tijd naar hun werk te
krijgen en ook weer op tijd thuis.
Reeds nu rijden voor verschillende
bedrijven bussen en busjes, maar
een en ander kost natuurlijk geld en
tijd. En terecht stelt de industrie,
dat als er een openbaar vervoer is,
het toch zo moet zijn, dat de werk
nemers hiervan gebruik kunnen ma
ken, zonder dat zij na aankomst of
voor het vertrek nog kilometers
moeten wandelen en ofwel te laat
ofwel te vroeg komen.
Wil men inderdaad de mensen van
buiten Venray in de Venrayse be
drijven krijgen, wil men het de Zuid
Limburgers en de Helmonders ge
makkelijk maken om in Venray te
komen werken, dan is het nodig dat
het openbaar vervoer hiermede ern
stig rekening gaat houden.
We hebben in verband met het
groot aantal leerlingen dat het Ven
rays lyceum en Jerusalem bezoekt,
al eens in het verleden aangedron
gen om een wat meer aangepast
openbaar vervoer. Datzelfde geldt
voor bezoekers aan onze psychiatri
sche inrichtingen, vooral aan St.
Anna. Nu is er een derde bij geko
men die klachten op tafel legt, t.w.
Venrays industrieën. Het lijkt ons
dat de tijd nu gekomen is, dat zij,
die voor het openbaar vervoer in
deze contreien zorgen eens wat meer
aandacht vestigen aan deze ernstige
klachten. En dat men in onderling
overleg pookt deze voor de toekomst
van de hele streek belangrijke
kwestie een goede en geschikte op
lossing te vinden.
De Brand Bierbrouwerij te Wyiró is één
van de weinige brouwerijen die u laat
kiezen uit 4 vorstelijke biersoortenPils,
UP, EX en Oud. Brand Bier is er voor elke
smaak, ook voor die van U
HET BIER WAAR LIMBURG TROTS OP IS
NIEUWS UIT VENRAY
EN OMGEVING
Zondagtdientl huisartsen
Van zaterdagmiddag 12 uur tot
zondagnacht 2 uur
DR. VERCAUTEREN
Grotestraat 11 Telefoon 1335
Uitsluitend voor spoedgevallen!
ZONDAGDIENST PAROCHIE
GEESTELIJKEN VENRAY-KOM
PATER SERAPHINUS ELSCHOT
Leunseweg 1 - Tel. 1973
bij geen gehoor 2337
De zondagdienst duurt van zon
dagmorgen tot maandagmorgen 8 u.
ZIEKENAUTO
Bel 04780-1592 b.g.g. 2116
ZONDAGSDIENST GROENE KRUIS
Zr. M. MOMMEN
telefoon 1750 of 1269
GROENE KRUIS
ZUIGELINGENBUREAU
kerkdorpen van 23 urn-
Maandag: Oostrum, Leunen, Heide.
Veulen. Dinsdag: Oirlo, Castenray,
Merselo, Smakt.
ZONDAGSDIENST
VERLOSKUNDIGEN
Vroedvrouw Stevens-Helnen
Merseloseweg 23 - Venray
Tel. 1152 (04780) b.g.g. 1061
ARTS
AFWEZIG vanaf 9 september
tot 30 september a.s.
Waarneming
door plaatselijke collegae.
HERWONNEN LEVENSKRACHT
Zoals reeds eerder aangekondigd
en ook via een advertentie elders
in dit blad, organiseert Herwonnen
Levenskracht afd. Venray op zater
dag 10, zondag 11 en maandag 12
september a.s. jubileum-uitvoeringen
in Zaal Wilhelmina alhier.
De bekende toneelgroep „De
Kerkdijkers,, verzorgen het blijspel
Hoera, één jongen". Kaartjes zijn
nog verkrijgbaar.
VOOR DUIZENDEN GULDENS
METAAL GESTOLEN
De Rijkspolitie van Venray heeft
klaarheid weten te brengen in dief
stallen van koper, messing en der
gelijke ten nadele van de Metaal-
warenfabriek Inalfa te Venray,
waarvan de waarde meerdere dui
zenden guldens beloopt en geduren
de 2V* jaar is gepleegd.
De 43-jarige Venrayer W. R. en
de 33-jarige plaatsgenoot L. H. had
den als zij oud papier moesten op
halen, ervoor gezorgd dat onder dit
oud papier de metalen verborgen
waren. Beiden zijn voorgeleid aan
de officier van justitie te Roermond.
BRANDBLUSAPPARATEN
GESTOLEN
De Rijkspolitie van Venray heeft
de 25-jarige fabrieksarbeider H. V.
uit Hamont (België) aangehouden,
die zich schuldig heeft gemaakt aan
diefstallen van brandblusapparaten
ten nadele van een metaalwarenfa-
briek te Venray.
De Belg werd dinsdag j.l. voorge
leid aan de officier van justitie te
Roermond.
DODELIJK VERKEERSONGEVAL
TE YSSELSTEYN
Maandagavond omstreeks half zes
stak plotseling de 4-jarige Josefina
M. J. Geurts aan de Moostdijk te
Ysselsteyn de weg over op het mo
ment dat een luxe auto, bestuurd
door een inwoner van het Veulen,
passeerde. De kleine werd geschept
en de verwondingen waren van dien
aard dat het slachtoffertje vrijwel
onmiddellijk aan de verwondingen
overleed.
Als een tragische bijzoderheid kan
worden vermeld dat de kleine aan
de hand van haar broertje langs de
weg liep en schijnbaar is geschrok
ken van de naderende auto.
INVALIDEN VAN
VENRAY-HORST OP REIS
Dankbaar gestemd zijn de invali
den van Venray en Horst, die ver
trokken met twee bussen naar het
zuiden van Limburg. Voor de orga
nisatie van deze tocht onder leiding
van voorzitter E. Bartels. De reis
ging naar Maastricht en vandaar
per boot naar de stop van Ternaaien
eri Luik. De markt te Luik werd
bezocht en per bus ging de reis ver
der naar Banneux.
In Maastricht werd een goed ver
zorgd diner alle eer aangedaan.
Rond het middernachtelijk uur ar
riveerden de invaliden te Venray,
moe, maar uiterst voldaan.