M. DERKS-CAMPS Boerenleenbank Priesterfeesten in Yenray en Leunen Veiliger auto's in 1967? I 50.- f 75.-- SOLEX POELS Filmnieuws „de pil" Politierechter WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN OPENSTELLING gesloten JANNYBAR Meubelen rechtstreeks van fabrieks toonkamers Complete woninginrichting, vlugge, vakkundige afwerking Alle soorten vloerbedekking o.a.: Tapillex, Heugafelt, Tredford, Marmoleum enz. enz. Oostrum-Venray Tel. 04780-1762 VRIJDAG 5 AUGUSTUS 1966 No. 31 ZEVEN EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GgOTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 1512 GIRO 1050652 PRUS PU KW ART AAI IJS (buiten Vanror 2.-) NEOMIST TE LEUNEN Dat de parochie van St. Catharina te Leunen nog op waardige wijze zijn priesters weet te eren, bleek overduidelijk toen zondagmorgen Pater Frans Hendriks voor het eerst de plechtige H. Mis mocht opdra gen in zijn gemeenschap. De kerkweg was keurig versierd en voorafgegaan door fanfare, di verse verenigingen en bruidjes werd de neomist ter kerke geleid. Het lag oorspronkelijk in de be doeling dat de eerste H. Mis in de openlucht zou worden opgedragen de kerk wordt gerestaureerd maar gezien de weersgesteldheid dit niet toeliet, had de plechtigheid toch in de kerk plaats. De neomist werd geassisteerd door Pater Kleuskens buurtgenoot als sub-diaken en de emeritus pastoor de Bodt als diaken. Emeritus pastoor de Bodt schets te in de feestpredikatie het verhe ven zijn van het Priesterschap. Na dat de priester naar de ouderlijke woning was begeleid, werd hier het cadeau namens de buurt aangebo den en vond een zeer druk bezochte receptie plaats. ZILVEREN PRIESTERFEEST KAPELAAN J. H. DRIESSEN Zondagmorgen stond de parochie St. Petrus-Banden te Venray in het teken van de zilveren kapelaan J. H. Driessen van de Westsingel. In de dekenale kerk had een plechtige concelebratie plaats met de feesteling als hoofdcelebrant en de H.E.H. Deken Loonen, zijn mede kapelaans Driessen en Bongaerts als medecelebranten. Het kinderkoor en het kerkkoor onder leiding van de heer Berben zorgde voor een goede vertolking der misgezangen. voor uw oude fiets of voor uw oude brommer bij aankoop van 'n nieuwe Solex Service Station Grotestraat Telefoon 1553 IN 1967 VAKANTIES VERSPREID OVER ZES WEKEN Minister Smallenbroek (Binnen landse Zaken) heeft de gemeente besturen geschreven dat de regering zich heeft verenigd met het volgen de door de Stichting van de Arbeid aanbevolen schema voor de sprei ding van de vakanties voor het be drijfsleven in het jaar 1967: le periode 3 t.m. 15 juli: Met oosten en noorden van Ne derland plus de bouw- en nevenbe- drijven in de textiel-industrie. 2e periode 17 t.m. 29 juli: Het gedeelte van Nederland bene den de grote rivieren. 3e periode 31 juli t.m. 12 aug.: Het westen van Nederland (Noord en Zuid-Holland, Utrecht, alsmede Gelderland ten noorden en westen van de rivieren) plus de metaal industrie. De bedoeling is dat alle bedrijven ook die behorende tot de in het schema met name genoemde be drijfstakken metaal en textiel zich in eerste instantie aansluiten bij de regionale spreiding. De H.E.H. Deken Loonen hield de feestpredicatie waarin hij de jubila ris, zijn moeder, broers en zuster, gelukwenste met dit zilveren pries terschap. Hij wenste hem een goede gezondheid, veel werklust en veel liefde toe voor de komende jaren. In het vervolg van zijn predicatie wees de H.E.H. Deken op de veran deringen, waaraan ook de priester niet is ontkomen. De taak van de priester: verkon diger van Gods woord, uitdeler van zijn sacramenten en begeleider van Gods volk onderweg, heeft daardoor een andere, wellicht diepere beteke nis dan ooit gekregen. Dat vraagt zijn hele persoonlijke inzet. Vraagt echter ook van de andere kant dat ook de gelovige deze taak steunt door geloof en gebed. Dat vroeg hij als feestgeschenk voor deze jubila ris, maar ook voor iedere priester. In de hal van de Dr. Poelsschool aan de Langeweg vond een druk bezochte receptie plaats waar ook de bejaarde moeder van de feeste ling en andeer familie aanwezig wa ren. Onder de vele parochianen merkten we o.m. op loco-burgemees ter van Dijck en wethouder Schols, secretaris Vorst, het kerkbestuur met aan het hoofd de H.E.H. Deken A. Loonen, vele pastoors en rectoren uit het dekenaat, afgevaardigden van verenigingen. Deze uit Wijnandsrade afkomstige priester moet het deugd hebben ge daan dat hij in die korte tijd dat hij in Venray is, reeds zovele vrienden heeft weten te verwerven. voor huren van een safeloket ter opberging van waardevolle zaken de hank voor iederéén Een aantal belangrijke films die in de komende twee maanden in Venray vertoond zullen worden zijn dezer dagen aangekondigd. De in drukwekkende lijst begint in het kermisprogramma met DE GROOT STE CIRCUSRAMP TER WERELD. Niet zo maar een film met circus nummers, veel meer de achtergron den en moeilijkheden van het cir cusbestaan, waarin rampen zo vaak de boventoon voeren. In deze film slaat een schip om waarop een cir cus reist. Later vliegt de grootste circustent die ooit bestond in brand. Losgebroken dieren, ravage, helden moed, het is er allemaal bijzonder spectaculair uitgebeeld door Samuel Bronston, de man die grote films als EL CID op zijn naam heeft staan. Een film van lange speelduur die wij graag aan het gehele gezin aan bevelen. ANGELIQUE, DE WEG NAAR VERSAILLES. Het tweede deel van een beroemde triologie. Nog maar enkele weken geleden moest het eerste deel wegens groot succes te ruggebracht worden in Venray. Het tweede deel staat een evengrote be langstelling te wachten. THE SOUND OF MUSIC. Mo menteel is er in Nederland geen film die zoveel succes heeft. De ma ker van West Side Story heeft het verhaal van de Familie Trapp op ongekend prachtige wijze verfilmd in Cinerama en kleuren. Ook in Venray verwachten wij, dat The sound of Music het succes van West Side Story zal overtreffen. Het is een film die men gezien moet heb ben. THUNDERBALL, de allernieuw ste 007 JAMES BOND film. Dr No, Veel liefs uit Moscou, had overal 't dubbele succes. Goldfinger verdub belde dit succes en Thunderball overtreft in succes Goldfinger twee voudig. QUO VADIS, de hervertoning van de meest kolossale van alle films. Deze film van 3 uur is nog steeds onovertroffen in zijn genre. Met de 10 geboden en Ben Hur is Que Va- dis een film die in dit trio de bo ventoon aangeeft. Het verhaal van keizer Nero die Rome liet afbranden is bekend om weer duizenden van dit schouwspel te doen genieten. VIVA MARIA, de nieuwste en meest geslaagde kleurenfilm met Brigitte Bardot. Het wordt bijna eentonig, maar ook dit is een suc cesfilm en tophit die sensatie zal verwekken. MATT HELM EN DE LOKVO GELS,, een nieuwe geheim agent op het filmdoek. In Amerika volop be zig naast James Bond naar de top te schieten. Wij hebben ons bij de opsomming slechts beperkt tot de belangrijkste succesfilms, films die waard zijn ge zien te worden en die een avondje uit garanderen. Het spreekt vanzelf, dat al deze films het formaat heb ben waarvoor de TV totaal geschikt is en dus daar nooit vertoond zullen worden. Het zijn namelijk films op genomen in CINEMASCOPE, TECH- NIRAMA of CINERAMA die gepro jecteerd worden op een scherm van 10 bij 4 meter. Dat alles in kleuren is, is even vanzelfsprekend. PTT-KANTOOR 1. Aangezien 15 augustus 1966 (Ma ria Hemelvaart) is aangewezen als een Algemeen erkende feest dag, vervalt de 2e bestelling, ter wijl de le bestelling volledig wordt uitgevoerd. 2. Het kantoor is van 8.30-10.00 uur opengesteld voor verkoop fran keerzegels en het geldverkeer. Openstelling voor Telegraaf en Telefoon is normaal; de expeditie wordt uitgevoerd als op werk dagen. Van 16.30-17.00 uur wordt gelegenheid gegeven tot afhalen van correspondentie. 3. De ressort-kantoren zijn openge steld voor verkoop frankeerze gels van 9.00-12.00 uur, uitgezon derd Meerlo en Broekhuizen- vorst, die opengesteld zijn van 11.00-12.00 uur. Openstelling Te legraaf en Telefoon is normaal; expeditie eveneens normaal. MAG DE POST WEL BEZUINIGEN? De Posterijen overwegen om het aantal briefbestellingen terug te brengen van twee op een per dag. Deze maatregel moet dienen om de tekorten bij de post weg te werken. Verhoging van de tarieven blijkt geen afdoende maatregel te zijn. Ook hebben de posterijen besloten een groot aantal postkantoren zaterdags helemaal te sluiten. Men kan de PTT niet het recht en de plicht ontzeggen, om te stre ven naar een rationeel beleid. Of iets helemaal rationeel is, valt lang niet altijd uit te maken, omdat te gengestelde belangen in het spel zijn. Bezuinigen lokt bovendien altijd verzet uit: wij herinneren ons nog de befaamde crisisperiode van 1933 en de befaamde bezuinigingen van Colijn en Weiter. Wat het sluiten van de postkan toren betreft kan men niet ontken nen dat de verandering in de werk week, ook het werk van de post en zijn nut heeft gewijzigd. En wat de PTT aanvoert als argument tot in perking van de briefpost: toegeno men communicatie per telefoon en telex, dat is juist. Alleen, dat is veel duurder. Gaat het zakenleven daar op bezuinigen, dan moet de post de zaken weer terugschroeven. Er is veel te doen geweest over het door de Amerikaan Nader ge schreven boek „Unsafe at any speed." De schrijver verwijt de Amerikaanse autofabrieken, dat zij aan de belangrijkste eis, die men aan een auto moet stellen, de veilig heid, nauwelijks aandacht besteden. De Ford-directie geeft dat vol mondig toe. Zij zegt namelijk: „Het model verkoopt de wagen, de veilig heid niet". Om deze bewering te sta ven hebben de autofabrikanten er aan herinnerd, dat Ford in 1956 een wagen uitbracht, die nadrukkelijk als „veiligheidswagen" werd aange prezen. Hij werd vrijwel niet ge kocht. Houdt dit in, dat het publiek mede schuldig zou zijn aan het groot aan tal verkeersongelukken, wegens ge brek aan belangstelling voor eigen veiligheid? Volgens Het Beste van augustus is het in ieder geval een feit, dat het merendeel van de auto mobilisten onverschillig staat tegen over een van de veiligste en een voudigste beschermingsmiddelen te gen een gewelddadige verkeersdood: de veiligheidsgordel. Feit is, dat, indien de veiligheids gordels algemeen werden gebruikt, het aantal doden bij verkeersonge vallen met ongeveer vijfendertig procent zou verminderen. In ons eigen land vormen de automobilis ten, die veiligheidsgordels in hun wagen hebben laten monteren, een minderheid (15 procent). Het aantal dat die gordels ook werkelijk ge bruikt is nog kleiner (5-10 pro cent). Deze cijfers hebben slechts betrekking op het verkeer op de snelwegen. ROEKELOOS Al jarenlang wijzen de autofabri kanten op de roekeloze rijwijze van de automobilist eninderdaad niet zonder reden. Een Amerikaans on derzoek toont aan dat negentig pro cent van alle ongevallen door roe keloos rijden wordt veroorzaakt. De verkeerstragedie heeft echter uit verschillende oorzaken. Slechte we gen, vrij gemakkelijk te behalen rij bewijzen, laks optreden van de po litie, milde rechters, drankmisbruik en tenslotte de konstruktie van de auto's zijn factoren, die een grotere veiligheid op de weg niet bepaald bevorderen. Zonder meer zou de wet harder moeten zijn voor hen, die na gebruik van alcoholische dran ken, de weg op gaan. In Amerikaan- he politierapporten staat bij vijftig procent van de dodelijke verkeers ongelukken de aantekening „onder invloed". Ook de kalmerende mid delen, die in de Verenigde Staten onder de naam tranquilizers een groot afzetgebied hebben gevonden, brengen de veiligheid op de weg in gevaar. Medici zijn van mening, dat zo'n kalmerende pil gelijk staat aan een borrel. FEITEN De statistieken van verkeersonge lukken in de Verenigde Staten lie gen er niet om. Sinds 1961 is daar het aantal doden in het verkeer met negenentwintig procent gestegen. In 1965 waren in de V.S. twintig mil joen auto's bij veertien miljoen ver keersongelukken betrokken. Daarbij werden negenen veertigduizend personen gedood, 1.800.000 werden gewond en tweehonderdduizend raakten blijvend invalide. Het eco nomische verlies bedroeg achteneen- half miljard dollar aan lonen en sa larissen, schade aan eigendommen, medische kosten en verzekeringsuit keringen. Tenzij het aantal ongeval len vermindert, zal een van elke twee Amerikanen bij een auto-onge luk gewond raken; een op de twee enzeventig mensen zal door een auto worden gedood. Gelukkig zijn de opvattingen, zo wel van de konstrukteurs als die van het publiek, aan het verande ren. De Amerikaanse auto-industrie haast zich thans veiligheidsvoorzie ningen in zijn wagens aan te bren gen, deels omdat het publiek onrus tig begint te worden, deels ook om dat de fabrikanten bang zijn, dat de overheid stringente veiligheidsnor men zal voorschrijven. Zullen om die reden de auto's van 1967 veiliger zijn dan die van 1966? Een antwoord op deze vraag is vooralsnog niet mogelijk. General Motors heeft in februari bekendgemaakt, dat al zijn model len voor 1967 zullen worden uitge rust met dubbele remsystemen en een stuurkolom, die bij een botsing ineenschuift. American Motors zal deze stuurkolom van G.M. kopen en Chrysler heeft al losgelaten, dat hij er zelf een bouwt. (De stijve stuur kolom van Ford, die een stuk dieper ligt dan het stuurwiel, voldoet aan de veiligheidsnormen, die Washing ton aan regeringsauto's stelt). Deze ontwikkelingen zijn nog maar een voorspel. Wie echter een blik in de verschillende automobielen werpt, behoeft geen deskundige te zijn om vast te stellen, dat vele hui dige modellen voorzien zijn van tal loze, vaak volmaakt onnodige uit steeksels en versieringen op de dik wijls imposante instrumentenpane len. Deze zijn vaak de oorzaak van letsel, ook bij minder ernstige bot singen. Het moet mogelijk zijn handgrepen en dergelijke doeltref- men horen beweren, dat de prijs fend weg te werken. Af en toe kan van de auto's door dergelijke veilig heidsvoorzieningen zal moeten stij gen; een weinig steekhoudend argu ment. Tenzij men kan becijferen hoeveel een mensenleven kost. Wegens vakantie vanaf 6 aug. tot 16 aug. Firma Martens Venray, Schoolstraat 30 Telefoon 2389 Wie autorijden wil leren, moet het bij Jansen proberen. Rijschool JAN JANSEN Tedderstraat 19 tel. 04780-1600 HET GEKLETS OVER Op gezette tijden verschijnen er in de kranten berichten over de pil, de bekende pil. Hierin wordt dan meegedeeld, dat deze of gene be slissing van de paus te verwachten is, welke dan een paar dagen later wordt ontkend. Opvallend is, dat voor velen de hele aanpassing van de Kerk alleen op sexueel gebied schijnt te liggen. Wat een benau wende bekrompenheid is ook de on deskundigheid van die beperkte be richtgeving zelf. Het lijkt wel of al de studies over dit onderwerp nooit tot bepaalde journalisten zijn door gedrongen. De lezers kunnen ervan verzekerd zijn, dat iedere berichtgeving over beslissingen van de paus uit de lucht gegrepen is. Het zijn specula ties, die zo nu en dan wel eens door Romeinse kringen losgelaten kunnen zijn, maar die toch geen voedings bodem vinden bij de paus zelf. Wij kunnen er zeker van zijn, dat de paus in deze kwestie voor een moeilijke beslissing staat, omdat hij weet, dat een groeiend aantal ka tholieken niet op een uitspraak wacht, maar dat een aanzienlijke groep juist wel een uitspraak van hem wil. Dit is wellicht met werkelijke di lemma, waarvoor de paus staat. Wanneer er over huwelijk en hu welijksbeleving geschreven wordt, dan hebben speculaties over uitspra ken geen zin. Wat wel zin zou heb ben, dat is een duidelijk zeggen wat het huwelijk is, wat de bedoelingen van het huwelijk zijn en de verant woordelijkheid daarin van de ouders alles in het licht van de christelijke verlossingsgedachte. De musicus bleek tot die nijvere leden van het gilde der toonkunste naars te behoren die roem en eer op het podium versmadend langs straten en pleinen de jachtende massa op een stukje muziek vergas ten. Nauwelijks twee weken geleden hadden we hem ook nog gehad, om dat hij zijn buurman een kopje op het hoofd had gegooid. „Ik wilde alleen maar voor de leut met een beetje water gooien", zei hij toen, „maar per ongeluk vloog het kopje uit mijn hand." Nu moest hij teercht staan wegens heling, subsidiair diefstal, meer sub sidiair medeplichtigheid aan diefstal. De officier had hem dus middels de dagvaarding drie vallen gezet. Maar de musicus ontsprong de dans. De politie had een man aangehou den, die in de prille ochtenduren met een bakfiets links van de weg reed. Hij ging op de bon voor die verkeersovertreding, maar toen het vrachtje werd bekeken, bleek de bakfiets beladen te zijn met gesto len zink. Het was ontvreemd van het huis, dat de musicus had ge huurd. En de musicus fietste pal achter de man met de bakfiets. Dus werd ook hij door de politie inge rekend, als zijnde een oude beken de. In hete termen bezwoer hij zijn onschuld. „Ik wist nergens van!" riep hij in goed gespeelde vertwij feling, „ik mag toch fietsen waar ik wil. Ik heb die man wel met die bakfiets zien rijden, maar geen haar op mijn hoofd dacht eraan dat het zink van mijn eigen dak zou zijn. Die man is bij mij in de kost. Hij heeft dat zink natuurlijk van het dak gehaald toen ik een keer niet thuis was." _,Dus u bent behalve musicus nog pensionhouder ook?" informeerde de rechter. „Wis en waarachtig edelachtbare! Ik eet van èlle walletjes. Ik heb een groot huis gehuurd en nu heb ik kostgangers." „Deze meneer had anders geen viool bij hem toen hij daar fietste en het was nog maar nauwelijks licht", waagde de agent voorzichtig in het midden te brengen toen hij zag dat het mis ging met het bewijs. „Maar ik was wel anderweg om te spelen", zei de verdachte vlot. „De viool had ik de vorige dag laten opbergen bij het bagageloket van 't station. De zaak werd nog eens van alle kanten bekeken. Zeventien veroor- delignen vermeldde het strafblad. Nog geen twee maanden geleden was hij uit de gevangenis gekomen. Maar het achttiende vonnis werd vrijspraak wegens gebrek aan be wijs. „Dank u edelachtbare, dank u zeer!" zei de violist zwierig en hij haastte zich het zaaltje uit Enkele minuten later stond hij in de gang van het gemeentehuis druk tegen een getuige uit een andere zaak te praten. Tegen de muur ston den wat grote pakken. Op de grond had hij een tapijt uitgespreid. „Ik ben maar een gewone zeeman", zei hij „en u weet hoe wij, zeelieden zijn. Een fles 'jenever en wat hand geld als we gaan pasagieren en dan zijn wel al lang lekker. Dit vloer kleed hebben we gesmokkeld uit Smyrna. Echt kameelhaar en her melijn. Samen met mijn kameraden hebben we de centen bij elkaar ge legd om het te kunnen kopen. Ik heb er nog een gouden tand voor uit mijn mond moeten trekken om het te kunnen betalen. Nu moet ik 't kwijt, want de schuit ligt alweer klaar voor de volgende reis. Ik zal 't u goedkoop laten. Ik zal 't u bij wijze van spreken cadeau geven, als ik 't maar kwijt ben. Want wij, zee lui, kijken niet op een paar centen. Als wij maar lol hebben in het le ven De transactie ging niet door. De bode kwam er aan te pas en samen met de parketwacht gooide die ten slotte de musicus-kostbaas-zeeman- tapijtenhandelaar de deur uit TOT VANAVOND IN DE

Peel en Maas | 1966 | | pagina 9