M. DERKS-CAMPS
Boerenleenbank
Priesterfeesten in Yenray
en Leunen
Veiliger auto's in 1967?
I 50.-
f 75.--
SOLEX
POELS
Filmnieuws
„de pil"
Politierechter
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
OPENSTELLING
gesloten
JANNYBAR
Meubelen rechtstreeks van fabrieks toonkamers
Complete woninginrichting, vlugge, vakkundige afwerking
Alle soorten vloerbedekking o.a.: Tapillex, Heugafelt, Tredford, Marmoleum enz. enz.
Oostrum-Venray Tel. 04780-1762
VRIJDAG 5 AUGUSTUS 1966 No. 31
ZEVEN EN TACHTIGSTE JAARGANG
PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GgOTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 1512 GIRO 1050652
PRUS PU KW ART AAI
IJS
(buiten Vanror 2.-)
NEOMIST TE LEUNEN
Dat de parochie van St. Catharina
te Leunen nog op waardige wijze
zijn priesters weet te eren, bleek
overduidelijk toen zondagmorgen
Pater Frans Hendriks voor het eerst
de plechtige H. Mis mocht opdra
gen in zijn gemeenschap.
De kerkweg was keurig versierd
en voorafgegaan door fanfare, di
verse verenigingen en bruidjes
werd de neomist ter kerke geleid.
Het lag oorspronkelijk in de be
doeling dat de eerste H. Mis in de
openlucht zou worden opgedragen
de kerk wordt gerestaureerd
maar gezien de weersgesteldheid dit
niet toeliet, had de plechtigheid toch
in de kerk plaats.
De neomist werd geassisteerd door
Pater Kleuskens buurtgenoot als
sub-diaken en de emeritus pastoor
de Bodt als diaken.
Emeritus pastoor de Bodt schets
te in de feestpredikatie het verhe
ven zijn van het Priesterschap. Na
dat de priester naar de ouderlijke
woning was begeleid, werd hier het
cadeau namens de buurt aangebo
den en vond een zeer druk bezochte
receptie plaats.
ZILVEREN PRIESTERFEEST
KAPELAAN J. H. DRIESSEN
Zondagmorgen stond de parochie
St. Petrus-Banden te Venray in het
teken van de zilveren kapelaan J.
H. Driessen van de Westsingel.
In de dekenale kerk had een
plechtige concelebratie plaats met
de feesteling als hoofdcelebrant en
de H.E.H. Deken Loonen, zijn mede
kapelaans Driessen en Bongaerts als
medecelebranten.
Het kinderkoor en het kerkkoor
onder leiding van de heer Berben
zorgde voor een goede vertolking
der misgezangen.
voor uw oude fiets of
voor uw oude brommer
bij aankoop van 'n nieuwe
Solex Service Station
Grotestraat Telefoon 1553
IN 1967 VAKANTIES
VERSPREID OVER ZES WEKEN
Minister Smallenbroek (Binnen
landse Zaken) heeft de gemeente
besturen geschreven dat de regering
zich heeft verenigd met het volgen
de door de Stichting van de Arbeid
aanbevolen schema voor de sprei
ding van de vakanties voor het be
drijfsleven in het jaar 1967:
le periode 3 t.m. 15 juli:
Met oosten en noorden van Ne
derland plus de bouw- en nevenbe-
drijven in de textiel-industrie.
2e periode 17 t.m. 29 juli:
Het gedeelte van Nederland bene
den de grote rivieren.
3e periode 31 juli t.m. 12 aug.:
Het westen van Nederland (Noord
en Zuid-Holland, Utrecht, alsmede
Gelderland ten noorden en westen
van de rivieren) plus de metaal
industrie.
De bedoeling is dat alle bedrijven
ook die behorende tot de in het
schema met name genoemde be
drijfstakken metaal en textiel
zich in eerste instantie aansluiten
bij de regionale spreiding.
De H.E.H. Deken Loonen hield de
feestpredicatie waarin hij de jubila
ris, zijn moeder, broers en zuster,
gelukwenste met dit zilveren pries
terschap. Hij wenste hem een goede
gezondheid, veel werklust en veel
liefde toe voor de komende jaren.
In het vervolg van zijn predicatie
wees de H.E.H. Deken op de veran
deringen, waaraan ook de priester
niet is ontkomen.
De taak van de priester: verkon
diger van Gods woord, uitdeler van
zijn sacramenten en begeleider van
Gods volk onderweg, heeft daardoor
een andere, wellicht diepere beteke
nis dan ooit gekregen. Dat vraagt
zijn hele persoonlijke inzet. Vraagt
echter ook van de andere kant dat
ook de gelovige deze taak steunt
door geloof en gebed. Dat vroeg hij
als feestgeschenk voor deze jubila
ris, maar ook voor iedere priester.
In de hal van de Dr. Poelsschool
aan de Langeweg vond een druk
bezochte receptie plaats waar ook
de bejaarde moeder van de feeste
ling en andeer familie aanwezig wa
ren. Onder de vele parochianen
merkten we o.m. op loco-burgemees
ter van Dijck en wethouder Schols,
secretaris Vorst, het kerkbestuur
met aan het hoofd de H.E.H. Deken
A. Loonen, vele pastoors en rectoren
uit het dekenaat, afgevaardigden
van verenigingen.
Deze uit Wijnandsrade afkomstige
priester moet het deugd hebben ge
daan dat hij in die korte tijd dat hij
in Venray is, reeds zovele vrienden
heeft weten te verwerven.
voor huren van een safeloket ter opberging
van waardevolle zaken
de hank voor iederéén
Een aantal belangrijke films die
in de komende twee maanden in
Venray vertoond zullen worden zijn
dezer dagen aangekondigd. De in
drukwekkende lijst begint in het
kermisprogramma met DE GROOT
STE CIRCUSRAMP TER WERELD.
Niet zo maar een film met circus
nummers, veel meer de achtergron
den en moeilijkheden van het cir
cusbestaan, waarin rampen zo vaak
de boventoon voeren. In deze film
slaat een schip om waarop een cir
cus reist. Later vliegt de grootste
circustent die ooit bestond in brand.
Losgebroken dieren, ravage, helden
moed, het is er allemaal bijzonder
spectaculair uitgebeeld door Samuel
Bronston, de man die grote films als
EL CID op zijn naam heeft staan.
Een film van lange speelduur die
wij graag aan het gehele gezin aan
bevelen.
ANGELIQUE, DE WEG NAAR
VERSAILLES. Het tweede deel van
een beroemde triologie. Nog maar
enkele weken geleden moest het
eerste deel wegens groot succes te
ruggebracht worden in Venray. Het
tweede deel staat een evengrote be
langstelling te wachten.
THE SOUND OF MUSIC. Mo
menteel is er in Nederland geen
film die zoveel succes heeft. De ma
ker van West Side Story heeft het
verhaal van de Familie Trapp op
ongekend prachtige wijze verfilmd
in Cinerama en kleuren. Ook in
Venray verwachten wij, dat The
sound of Music het succes van West
Side Story zal overtreffen. Het is
een film die men gezien moet heb
ben.
THUNDERBALL, de allernieuw
ste 007 JAMES BOND film. Dr No,
Veel liefs uit Moscou, had overal 't
dubbele succes. Goldfinger verdub
belde dit succes en Thunderball
overtreft in succes Goldfinger twee
voudig.
QUO VADIS, de hervertoning van
de meest kolossale van alle films.
Deze film van 3 uur is nog steeds
onovertroffen in zijn genre. Met de
10 geboden en Ben Hur is Que Va-
dis een film die in dit trio de bo
ventoon aangeeft. Het verhaal van
keizer Nero die Rome liet afbranden
is bekend om weer duizenden van
dit schouwspel te doen genieten.
VIVA MARIA, de nieuwste en
meest geslaagde kleurenfilm met
Brigitte Bardot. Het wordt bijna
eentonig, maar ook dit is een suc
cesfilm en tophit die sensatie zal
verwekken.
MATT HELM EN DE LOKVO
GELS,, een nieuwe geheim agent op
het filmdoek. In Amerika volop be
zig naast James Bond naar de top
te schieten.
Wij hebben ons bij de opsomming
slechts beperkt tot de belangrijkste
succesfilms, films die waard zijn ge
zien te worden en die een avondje
uit garanderen. Het spreekt vanzelf,
dat al deze films het formaat heb
ben waarvoor de TV totaal geschikt
is en dus daar nooit vertoond zullen
worden. Het zijn namelijk films op
genomen in CINEMASCOPE, TECH-
NIRAMA of CINERAMA die gepro
jecteerd worden op een scherm van
10 bij 4 meter. Dat alles in kleuren
is, is even vanzelfsprekend.
PTT-KANTOOR
1. Aangezien 15 augustus 1966 (Ma
ria Hemelvaart) is aangewezen
als een Algemeen erkende feest
dag, vervalt de 2e bestelling, ter
wijl de le bestelling volledig
wordt uitgevoerd.
2. Het kantoor is van 8.30-10.00 uur
opengesteld voor verkoop fran
keerzegels en het geldverkeer.
Openstelling voor Telegraaf en
Telefoon is normaal; de expeditie
wordt uitgevoerd als op werk
dagen. Van 16.30-17.00 uur wordt
gelegenheid gegeven tot afhalen
van correspondentie.
3. De ressort-kantoren zijn openge
steld voor verkoop frankeerze
gels van 9.00-12.00 uur, uitgezon
derd Meerlo en Broekhuizen-
vorst, die opengesteld zijn van
11.00-12.00 uur. Openstelling Te
legraaf en Telefoon is normaal;
expeditie eveneens normaal.
MAG DE POST WEL
BEZUINIGEN?
De Posterijen overwegen om het
aantal briefbestellingen terug te
brengen van twee op een per dag.
Deze maatregel moet dienen om de
tekorten bij de post weg te werken.
Verhoging van de tarieven blijkt
geen afdoende maatregel te zijn. Ook
hebben de posterijen besloten een
groot aantal postkantoren zaterdags
helemaal te sluiten.
Men kan de PTT niet het recht
en de plicht ontzeggen, om te stre
ven naar een rationeel beleid. Of
iets helemaal rationeel is, valt lang
niet altijd uit te maken, omdat te
gengestelde belangen in het spel
zijn.
Bezuinigen lokt bovendien altijd
verzet uit: wij herinneren ons nog
de befaamde crisisperiode van 1933
en de befaamde bezuinigingen van
Colijn en Weiter.
Wat het sluiten van de postkan
toren betreft kan men niet ontken
nen dat de verandering in de werk
week, ook het werk van de post en
zijn nut heeft gewijzigd. En wat de
PTT aanvoert als argument tot in
perking van de briefpost: toegeno
men communicatie per telefoon en
telex, dat is juist. Alleen, dat is veel
duurder. Gaat het zakenleven daar
op bezuinigen, dan moet de post de
zaken weer terugschroeven.
Er is veel te doen geweest over
het door de Amerikaan Nader ge
schreven boek „Unsafe at any
speed." De schrijver verwijt de
Amerikaanse autofabrieken, dat zij
aan de belangrijkste eis, die men
aan een auto moet stellen, de veilig
heid, nauwelijks aandacht besteden.
De Ford-directie geeft dat vol
mondig toe. Zij zegt namelijk: „Het
model verkoopt de wagen, de veilig
heid niet". Om deze bewering te sta
ven hebben de autofabrikanten er
aan herinnerd, dat Ford in 1956 een
wagen uitbracht, die nadrukkelijk
als „veiligheidswagen" werd aange
prezen. Hij werd vrijwel niet ge
kocht.
Houdt dit in, dat het publiek mede
schuldig zou zijn aan het groot aan
tal verkeersongelukken, wegens ge
brek aan belangstelling voor eigen
veiligheid? Volgens Het Beste van
augustus is het in ieder geval een
feit, dat het merendeel van de auto
mobilisten onverschillig staat tegen
over een van de veiligste en een
voudigste beschermingsmiddelen te
gen een gewelddadige verkeersdood:
de veiligheidsgordel.
Feit is, dat, indien de veiligheids
gordels algemeen werden gebruikt,
het aantal doden bij verkeersonge
vallen met ongeveer vijfendertig
procent zou verminderen. In ons
eigen land vormen de automobilis
ten, die veiligheidsgordels in hun
wagen hebben laten monteren, een
minderheid (15 procent). Het aantal
dat die gordels ook werkelijk ge
bruikt is nog kleiner (5-10 pro
cent). Deze cijfers hebben slechts
betrekking op het verkeer op de
snelwegen.
ROEKELOOS
Al jarenlang wijzen de autofabri
kanten op de roekeloze rijwijze van
de automobilist eninderdaad niet
zonder reden. Een Amerikaans on
derzoek toont aan dat negentig pro
cent van alle ongevallen door roe
keloos rijden wordt veroorzaakt. De
verkeerstragedie heeft echter uit
verschillende oorzaken. Slechte we
gen, vrij gemakkelijk te behalen rij
bewijzen, laks optreden van de po
litie, milde rechters, drankmisbruik
en tenslotte de konstruktie van de
auto's zijn factoren, die een grotere
veiligheid op de weg niet bepaald
bevorderen. Zonder meer zou de
wet harder moeten zijn voor hen, die
na gebruik van alcoholische dran
ken, de weg op gaan. In Amerikaan-
he politierapporten staat bij vijftig
procent van de dodelijke verkeers
ongelukken de aantekening „onder
invloed". Ook de kalmerende mid
delen, die in de Verenigde Staten
onder de naam tranquilizers een
groot afzetgebied hebben gevonden,
brengen de veiligheid op de weg in
gevaar. Medici zijn van mening, dat
zo'n kalmerende pil gelijk staat aan
een borrel.
FEITEN
De statistieken van verkeersonge
lukken in de Verenigde Staten lie
gen er niet om. Sinds 1961 is daar
het aantal doden in het verkeer met
negenentwintig procent gestegen. In
1965 waren in de V.S. twintig mil
joen auto's bij veertien miljoen ver
keersongelukken betrokken. Daarbij
werden negenen veertigduizend
personen gedood, 1.800.000 werden
gewond en tweehonderdduizend
raakten blijvend invalide. Het eco
nomische verlies bedroeg achteneen-
half miljard dollar aan lonen en sa
larissen, schade aan eigendommen,
medische kosten en verzekeringsuit
keringen. Tenzij het aantal ongeval
len vermindert, zal een van elke
twee Amerikanen bij een auto-onge
luk gewond raken; een op de twee
enzeventig mensen zal door een auto
worden gedood.
Gelukkig zijn de opvattingen, zo
wel van de konstrukteurs als die
van het publiek, aan het verande
ren. De Amerikaanse auto-industrie
haast zich thans veiligheidsvoorzie
ningen in zijn wagens aan te bren
gen, deels omdat het publiek onrus
tig begint te worden, deels ook om
dat de fabrikanten bang zijn, dat de
overheid stringente veiligheidsnor
men zal voorschrijven. Zullen om die
reden de auto's van 1967 veiliger
zijn dan die van 1966? Een antwoord
op deze vraag is vooralsnog niet
mogelijk.
General Motors heeft in februari
bekendgemaakt, dat al zijn model
len voor 1967 zullen worden uitge
rust met dubbele remsystemen en
een stuurkolom, die bij een botsing
ineenschuift. American Motors zal
deze stuurkolom van G.M. kopen en
Chrysler heeft al losgelaten, dat hij
er zelf een bouwt. (De stijve stuur
kolom van Ford, die een stuk dieper
ligt dan het stuurwiel, voldoet aan
de veiligheidsnormen, die Washing
ton aan regeringsauto's stelt).
Deze ontwikkelingen zijn nog maar
een voorspel. Wie echter een blik in
de verschillende automobielen
werpt, behoeft geen deskundige te
zijn om vast te stellen, dat vele hui
dige modellen voorzien zijn van tal
loze, vaak volmaakt onnodige uit
steeksels en versieringen op de dik
wijls imposante instrumentenpane
len. Deze zijn vaak de oorzaak van
letsel, ook bij minder ernstige bot
singen. Het moet mogelijk zijn
handgrepen en dergelijke doeltref-
men horen beweren, dat de prijs
fend weg te werken. Af en toe kan
van de auto's door dergelijke veilig
heidsvoorzieningen zal moeten stij
gen; een weinig steekhoudend argu
ment. Tenzij men kan becijferen
hoeveel een mensenleven kost.
Wegens
vakantie
vanaf 6 aug.
tot 16 aug.
Firma Martens
Venray, Schoolstraat 30
Telefoon 2389
Wie autorijden wil leren,
moet het bij Jansen
proberen.
Rijschool JAN JANSEN
Tedderstraat 19 tel. 04780-1600
HET GEKLETS OVER
Op gezette tijden verschijnen er
in de kranten berichten over de pil,
de bekende pil. Hierin wordt dan
meegedeeld, dat deze of gene be
slissing van de paus te verwachten
is, welke dan een paar dagen later
wordt ontkend. Opvallend is, dat
voor velen de hele aanpassing van de
Kerk alleen op sexueel gebied
schijnt te liggen. Wat een benau
wende bekrompenheid is ook de on
deskundigheid van die beperkte be
richtgeving zelf. Het lijkt wel of al
de studies over dit onderwerp nooit
tot bepaalde journalisten zijn door
gedrongen.
De lezers kunnen ervan verzekerd
zijn, dat iedere berichtgeving over
beslissingen van de paus uit de
lucht gegrepen is. Het zijn specula
ties, die zo nu en dan wel eens door
Romeinse kringen losgelaten kunnen
zijn, maar die toch geen voedings
bodem vinden bij de paus zelf.
Wij kunnen er zeker van zijn, dat
de paus in deze kwestie voor een
moeilijke beslissing staat, omdat hij
weet, dat een groeiend aantal ka
tholieken niet op een uitspraak
wacht, maar dat een aanzienlijke
groep juist wel een uitspraak van
hem wil.
Dit is wellicht met werkelijke di
lemma, waarvoor de paus staat.
Wanneer er over huwelijk en hu
welijksbeleving geschreven wordt,
dan hebben speculaties over uitspra
ken geen zin. Wat wel zin zou heb
ben, dat is een duidelijk zeggen wat
het huwelijk is, wat de bedoelingen
van het huwelijk zijn en de verant
woordelijkheid daarin van de ouders
alles in het licht van de christelijke
verlossingsgedachte.
De musicus bleek tot die nijvere
leden van het gilde der toonkunste
naars te behoren die roem en eer
op het podium versmadend langs
straten en pleinen de jachtende
massa op een stukje muziek vergas
ten. Nauwelijks twee weken geleden
hadden we hem ook nog gehad, om
dat hij zijn buurman een kopje op
het hoofd had gegooid. „Ik wilde
alleen maar voor de leut met een
beetje water gooien", zei hij toen,
„maar per ongeluk vloog het kopje
uit mijn hand."
Nu moest hij teercht staan wegens
heling, subsidiair diefstal, meer sub
sidiair medeplichtigheid aan diefstal.
De officier had hem dus middels de
dagvaarding drie vallen gezet. Maar
de musicus ontsprong de dans.
De politie had een man aangehou
den, die in de prille ochtenduren
met een bakfiets links van de weg
reed. Hij ging op de bon voor die
verkeersovertreding, maar toen het
vrachtje werd bekeken, bleek de
bakfiets beladen te zijn met gesto
len zink. Het was ontvreemd van
het huis, dat de musicus had ge
huurd. En de musicus fietste pal
achter de man met de bakfiets. Dus
werd ook hij door de politie inge
rekend, als zijnde een oude beken
de.
In hete termen bezwoer hij zijn
onschuld. „Ik wist nergens van!"
riep hij in goed gespeelde vertwij
feling, „ik mag toch fietsen waar ik
wil. Ik heb die man wel met die
bakfiets zien rijden, maar geen haar
op mijn hoofd dacht eraan dat het
zink van mijn eigen dak zou zijn.
Die man is bij mij in de kost. Hij
heeft dat zink natuurlijk van het
dak gehaald toen ik een keer niet
thuis was."
_,Dus u bent behalve musicus nog
pensionhouder ook?" informeerde de
rechter.
„Wis en waarachtig edelachtbare!
Ik eet van èlle walletjes. Ik heb een
groot huis gehuurd en nu heb ik
kostgangers."
„Deze meneer had anders geen
viool bij hem toen hij daar fietste
en het was nog maar nauwelijks
licht", waagde de agent voorzichtig
in het midden te brengen toen hij
zag dat het mis ging met het bewijs.
„Maar ik was wel anderweg om
te spelen", zei de verdachte vlot. „De
viool had ik de vorige dag laten
opbergen bij het bagageloket van 't
station.
De zaak werd nog eens van alle
kanten bekeken. Zeventien veroor-
delignen vermeldde het strafblad.
Nog geen twee maanden geleden
was hij uit de gevangenis gekomen.
Maar het achttiende vonnis werd
vrijspraak wegens gebrek aan be
wijs.
„Dank u edelachtbare, dank u
zeer!" zei de violist zwierig en hij
haastte zich het zaaltje uit
Enkele minuten later stond hij in
de gang van het gemeentehuis druk
tegen een getuige uit een andere
zaak te praten. Tegen de muur ston
den wat grote pakken. Op de grond
had hij een tapijt uitgespreid. „Ik
ben maar een gewone zeeman", zei
hij „en u weet hoe wij, zeelieden
zijn. Een fles 'jenever en wat hand
geld als we gaan pasagieren en dan
zijn wel al lang lekker. Dit vloer
kleed hebben we gesmokkeld uit
Smyrna. Echt kameelhaar en her
melijn. Samen met mijn kameraden
hebben we de centen bij elkaar ge
legd om het te kunnen kopen. Ik
heb er nog een gouden tand voor
uit mijn mond moeten trekken om
het te kunnen betalen. Nu moet ik
't kwijt, want de schuit ligt alweer
klaar voor de volgende reis. Ik zal
't u goedkoop laten. Ik zal 't u bij
wijze van spreken cadeau geven, als
ik 't maar kwijt ben. Want wij, zee
lui, kijken niet op een paar centen.
Als wij maar lol hebben in het le
ven
De transactie ging niet door. De
bode kwam er aan te pas en samen
met de parketwacht gooide die ten
slotte de musicus-kostbaas-zeeman-
tapijtenhandelaar de deur uit
TOT VANAVOND IN DE