Goed verzorgd op vakantie DE BEROEPSKEUZE I 50.-- I 75.- SOLEX POELS verkeers ongevallen Politierechter MARTENS Limburgs beste stomerij Bauogè WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN BLÜUPUNgT televisie komt van uan vceienzcón/> Verlenging rijbewijs VRIJDAG 24 JUNI 1966 No. 25 ZEVEN EN TACHTIGSTE JAARGANG PEEL EN MAAS DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY GtOTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL 1512 GIRO 10506S2 ADVERTENTIEPRIJS 12 cL p. mm. ABONNEMENTS PRIJS PER KWARTAAL 1.7S (buiten V.nroy 2.—) ZIJN ALLE VEEZEKERINGEN IN ORDE? Een geslaagde vakantie staat of valt vaak met een goede voorberei ding. Een grondige inspectie van al le zaken, die gedurende de vakantie nodig zijn, voorkomt veel narigheid tijdens reis en verblijf. Het is van belang zorgeloos op vakantie te gaan en ook onbezorgd van de vrije dagen te genieten. De een of andere onverwachte gebeurtenis mag er niet toe leiden, dat het vakantieple- zier door onaangename financiële gevolgen grondig wordt bedorven. Daarom is het nolig. dat aandacht wordt geschonken aan het punt „verzekeringen". Het is zeer ge wenst na te gaan of men tijdens reis of verblijf voldoende verzekerings dekking heeft tegen alle mogelijke gebeurtenissen. Dikwijls wordt over dit onderwerp wat vluchtig heen gelopen tot het moment waarop men in een situatie terecht komt, die verre van plezierig is. Waar moet een vakantieganger nu aandacht aan schenken? „GROENE KAART" Auto, motor, scooter en brom fiets zijn geliefde vervoermiddelen voor de reis naar het vakantiedoel. Gaat men naar het buitenland, dan is voor al deze voertuigen (ook de bromfiets!) een „igroene kaart" ver eist. Het is verstandig deze tijdig bij assuradeur of tussenpersoon aan te vragen, aangezien dit onmisbare be wijs, in verband met de vakantie- drukte, anders zeker niet op tijd kan worden afgegeven. Wacht dus met het aanvragen niet tot enkele da gen voor het vertrek. Vooral als men naar het buiten land gaat, kan men veel nut hebben van een rechtsbij standsverzekering. In vele landen kan de afwikkeling van een aanrijding een ingewikkel de zaak zijn, waaruit men zich zon der deskundige hulp maar moeilijk kan redden. Rechtsbij standsverzeke- raars beschikken over een wijdver takte organisatie van juridische des kundigen. die in vrijwel elk land van Eüropa rechtsbijstand kunnen verlenen. Indien men met vakantie gaat, valt zeker ook te denken aan een auto-inzittende-verzekering. Wordt een kampeerwagen meege nomen naar het buitenland, dan moet deze op de groene kaart staan vermeld. REISVERZEKERING Hetgeen zeker niet mag ontbre ken is een reisverzekering. Voor het sluiten van een dergelijke verzeke ring zijn zeer zwaar wegende mo tieven aan te voeren, hetgeen moge blijken uit onderstaande opsomming van hetgeen een dergelijke verzeke ring omvat. 1. Een ongevallenverzekering met een kapitaal-uitkering bij over lijden, een kapitaal-uitkering bij algehele blijvende invaliditeit en een bedrag voor de kosten van geneeskundige behandeling of verpleging als gevolg van een ongeval. 2. Een bedrag voor ziektekosten. Bij verblijf in het buitenland van veel belang. Hoewel vrijwel alle Nederanders tegen de kosten van ziekte zijn verzekerd, is men bij verblijf in het buitenland vaak niet voldoende gedekt. Vele ziektepolissen van het par ticuliere verzekeringsbedrijf bie den bij verblijf in het buitenland een goede dekking tegen zieken huiskosten. Voor men op reis gaat, verdient het echter aanbeveling zijn polis op de buitenland-dekking na te lezen. 3. Onder reisverzekering worden ook meegedekt kosten van ver voer van het stoffelijk overschot ingeval van overlijden door on geval of ziekte en extra kosten, die men moet maken voor langer verblijf wegens ziekte, ongeval, staking, natuurrampen, klimato logische omstandighelen en in ge val van terugroeping naar Ne derland wegens familie-omstan digheden. 4. En tenslotte het onderdeel van de verzekering, dat de dekking omvat van bagage, geld en gelds waardige papieren. De reisba gageverzekering biedt dekking terzake van beschadiging, dief stal of vermissing van reisbagage die op reis wordt meegenomen of die vooruit wordt gestuurd Het is verstandig een lijstje te maken van de zaken, die meegaan op reis en aan de hand hiervan de waarde te 'bepalen. Belangrijk is, dat het verzekerde bedrag hoog ge noeg wordt gesteld om volledige schadevergoeding mogelijk te ma ken. Vergeet bij het inventariseren vooral de camera, de verrekijker en de kleding niet! W.A.-PARTICULIER- VERZEKERING De W.A.-particulierverzekering is in ons land sterk ingeburgerd. Deze verzekering kan ook in ret buiten land van veel nut zijn, mits de voorwaarden up-to-date zijn. Ook in het buitenland kan gemak kelijk schade worden berokkend aan personen en zaken, waarvoor men wettelijk aansprakelijk wordt ge steld. Een w.a.-particulierverzeke- ring is dus op vakantie zeer ge wenst. Heel veel mensen hebben een dergelijke polis, alleen de voorwaar den zijn verouderd. Het verzeke- ringsgebied is dan beperkt tot Ne derland. Vooral met het oog op va kanties is het van belang buiten landdekking te hebben. De maximum verzekerde bedra gen zijn vaak zeer onvoldoende, zo dat optrekking hiervan een eerste vereiste is. WATERSPORT De watersport is steeds meer in opkomst? Elk jaar gaan meer men sen over tot de aanschaffing van een pleziervaartuig. Ook op het wa ter wordt het echter steeds drukker, met als gevolg meer ervaringen en toenemende schade. Men onderscheidt bij de plezier vaartuigen-verzekering een uitge breide en een minder uitgebreide dekking. Onder de uitgebreide verzekering vallen ojn. schade aan het schip door verschillende oorzaken, kosten van redding en berging. Ook is mee gedekt de wettelijke aansprakelijk heid tot bepaalde bedragen. Men kan een dekking tegen wet telijke aansprakelijkheid krijgen, aangevuld met dekking tegen het risico van brand, ontploffing, blik seminslag en zelfontbranding. DE WONING Tot slot van deze vakantie-tips iets over de bezittingen, die achter blijven. Tijdens de afwezigheid voor meer dere weken blijft de woning welis waar afgesloten, maar toch onbe heerd achter. Er is weinig of geen controle op huis en inboedel. Een tijdelijk niet bewoond huis is voor inbrekers een aantrekkelijk object voor een bezoek. Brand, storm of bliksem kunnen grote ravage in het huis aanrichten. Waterschade of ontploffing kunnen ook voor flinke schadekosten zor gen. Een inboedelverzekering op uitgebreide voorwaarden biedt be scherming tegen al deze evenemen ten. Het is verstandig er op te letten, dat de verzekerde bedragen niet te laag zijn. Is het huis eigendom van de be woner. dan moet de verzekerde som voor de woning zelf eveneens vol doende hoog zijn om alle schaden te kunnen opvangen. Onderverzekering geeft bij schade alleen maar teleur stelling! De afdeling Streekonderzoek van het L.E.I. gaat regelmatig na hoe veel boreenzoons in de verschillen de streken van ons land thuis mee werken en dus waarschijnlijk van plan zijn boer te worden. Tot voor kort bleek dan vaak. dat lang niet al die zoons op tijd aan een bedrijf zouden kunnen komen. Veel boeren zoons kwamen dan ook. na een aan tal jaren thuis meegewerkt te heb ben, tot de ontdekking, dat er voor hen geen kans was om boer te wor- len. Behalve deze teleurstelling kregen ze dan nog de pijnlijke om schakeling naar een beroep buiten de lanlbouw. Bovendien bleek dan vaak dat ze ook daar niet veel kans hadden op een goede positie, omdat ze daarvoor de juiste schoolopleiding misten, aldus de heer F. J. Heunks van het L.E.I. onlangs voor de mi crofoon. Deze ellende behoort gelukkig bijna tot het verleden. In de onder zoekingen van het L.E.I. is namelijk gebleken, dat in steeds meer gebie- zen wel de meest geschikte daarvoor renzoons in de landbouw gaan wer ken dan er bedrijven zullen vrij ko men. Daarom kan nu meer aandacht worden gegeven aan de vraag of le jongens die het boerenberoep kie zen wel de meest geschikt daarvoor zijn. Het boerenberoep wordt im mers steeds moeilijker. Het is dan toch nodig, dat de jongens die dit beroep kiezen, hiervoor bekwaam zijn en er voldoende ambitie voor hebben. De afdeling Streekonderzoek van het L.E.I. is nu bezig te onderzoe ken hoe dit kiezen van het boeren beroep in zijn werk gaat en wat voor jongens in de landbouw gaan werken. Bij dit onderzoek wordt op zoveel mogelijk dingen gelet, die de keuze van het boerenberoep bepalen. Eerst is in boeken en tijdschriften nage gaan wat anderen over dit onder werp al gezegd en onderzocht had den. Kort geleden is daar een L.E.Ï.- publicatie over verschenen. Het bleek, dat de keuze tussen het be roep van boer en andere beroepen natuurlijk niet op één dag wordt ge daan, maar dat dit vaak een aan tal jaren duurt. In die tijd hebben allerlei factoren invloed op dit rij pingsproces. Deze factoren kunnen in drie hoofdzaken worden onderscheiden. In de eerste plaats speelt de eigen aard van de jongen mee. Kan hij goed leren of matig of slecht; heeft hij handigheid, aanleg en ambitie voor het boreenberoep? In de twee de plaats wordt de jongen vaak van allerlei kanten beïnvloed, zelfs zon der dat hij zelf of degenen die hem beïnvloeden er iets van merken. Het kan een groot verschil maken of de ouders sterk gehecht zijn aan hun beroep, hun zelfstandigheid, hun bedrijf en de boerenstand of niet. Als zij dit zijn, kunnen zij een levende reclame vormen voor het beroep en het leven van een boer, waardoor een zoon er meer zin in krijgt, of het vanzelfsprekend vindt, dat hij boer zal worden. Ook kan het verschil maken of de vader met plezier zijn dagelijkse arbeid ver richt, of hij tevreden is met de be- drijfsuitkomsten en of hij boert op de oulerwetse of moderne manier. De ouders kunnen ook rechtstreeks invloed hebben op de beroepskeuze van hun zoons. In sommige gezin nen helpen de ouders de zoons bij het kiezen tussen het boerenberoep of een ander beroep. In andere ge zinnen gebeurt dit niet. Het kan zelfs voorkomen, dat ouders zó graag een bedrijfsopvolger hebben of zonler meer van mening zijn dat hun zoon maar het best zijn vader op kan volgen, dat de zoon hierover zelf weinig of niets te zeggen reeft. In veel gevallen zal dit wel goed aflopen, maar als men de zoon zelf mee had laten kiezen of eens was gaan praten met deskundigen, was er misschien een veel betere keus gedaan. Voor de zoon, maar mis schien ook voor het bedrijf. Ook deskundigen kunnen invloed hebben, zoals bijvoorbeeld een on derwijzer of een beroepskeuze- en testbureau. Ook vooraanstaande mensen, buren, vrienden of een ver loofde en niet te vergeten de radio, de televisie en tijdschriften. Behalve al deze beïnvloeding door personen en de aanleg van de zoon moeten tenslotte in de derde paats genoemd worden de omstandighe den. Voorop staat natuurijk of er eigenlijk wel een mogelijkheid is om de jongen aan een bedrijf te hel pen. Misschien is er een broer die boer wil worden. Verder kan van invloed zijn hoe de ouders of de zoon denken over de toekomst van het bedrijf. Ook de mogelijkheden buiten de landbouw kunnen invloed uitoefenen op de beroepskeuze. Daarbij denke men niet alleen aan de werkgelegenheid maar b.v. ook aan de aard van het werk en de ver diensten en werktijden. De keuze van het boerenberoep kan door heel veel factoren worden bepaald. De afdeling Streekonder zoek van het L.E.L heeft, na deze meer algemene literatuurstudie, nu ook in enkele gebieden in ons land een poging gedaan om er achter te komen, welke van deze factoren in werkelijkheid de meeste invloed hebben, en hoe deze factoren on derling samenhangen. Er is met honderden boeren en boerinnen gesproken en met tien tallen zoons en daarnaast met vele streekkenners en deskundigen. Te zijnertijd zullen de resultaten hier van worden bekend gemaakt. voor uw oude fiets of voor uw oude brommer bij aankoop van 'n nieuwe Solex Service Station Grotestraat Telefoon 1553 MEER DAN EEN HALF MILJOEN VOERTUIGEN IN 1965 BETROKKEN BIJ Het Centraal Bureau voor de Sta tistiek heeft deze maand cijfers ge publiceerd over het aantal ver- keresongevallen in 1965. Uit de gegevens blijkt, dat in Ne derland het vorige jaar 277.281 ver keersongevallen plaatsvonden tegen 258.621 in 1964. Het aantal verkeersdoden bedroeg in 1965 2.465 tegen 2.375 in 1964; hel aantal ernstige gewonden 38.801 te gen 36.985 en het aantal licht ge wonden 23.066 tegen 22.202. Onder het aantal van 2.465 doden namen de voetgangers met 575 de eerste plaats in, de bestuurders van bromfietsen met 458 de tweede, be stuurders van rijwielen met 421 de derde, bestuurders van personen auto's met 385 de vierde en passa giers van personenauto's met 342 de vijfde plaats in. Het aantal voertuigen en voet gangers, dat in 1965 bij verkeers ongevallen was betrokken bedroeg 560.518, waarvan 223.617 personen auto's. 84.589 vrachtauto's, 62.178 bromfietsen, 24.534 rijwielen, 11.397 voetgangers, 8.756 autobussen, 6.675 scooters en 6.015 motorrijwielen. Het aantal slachtoffers is het hoogst bij bestuurders en passagiers van bromfiesten, nl. 22.663. gevolgd door bestuurders en passagiers van personenauto's met 15.549, idem voor rijwielen met 10.709, voetgangers 8.556, bestuurders en passagiers van motorrijwielen 2.119, idem scooters 2.024 en vrachtauto's 1.943. Het totale aantal verkeersslacht offers bedroeg in de periode januari- december 1965 64.332. KANARIEVERENIGING DE HUISVRIEND Maandag 27 juni houden wij onze maandelijkse vergadering. Aanvang acht uur in café „In den Engel". De agenda bevat de volgende punten: Verkiezing van het T.T.-bestuur. In enten van onze vogels en wat ter tafel komt Het bestuur vertrouwt er op dat op deze belangrijke vergadering elk lid tegenwoordig is. Eindstraat 16, Venray tel. (04780) 1303 „Onze welvaart en onze bescha ving", zo stond in een keurig boek uit de gevangenisbibliotheek, „zij zouden niet kunnen bestaan zonder onze techniek!" In dat boek stond nog veel meer. Maar de rest ging verloren voor een der lezers, Tho mas genaamd, die zich nadenkend achter het oor krabde en in de nor hierover diep ging zitten nadenken. Thomas is een van onze oude be kenden. Wij weten nog hoe hij ja ren geleden begon met kleine op- lichtinkjes. Daarna heeft hij een grootse carrière gemaakt. Zijn op lichterijen leverden steeds grotere bedragen op. Ook steeds grotere ge vangenisstraffen trouwens. Maar de laatste tijd werd Thomas zo door de politie in de gaten gehouden dat er weinig meer te versieren viel. Techniek en welvaart; dat schijnt hij na zijn laatste verblijf in de nor in zijn hoofd te hebben gehouden. Enkele dagen later zagen twee agen ten in burger hem bij garages scharrelen. „Wat zou die hier moe ten?" vroegen ze zich verbaasd af. En hun verbazing steeg toen zij be merkten dat Thomas voor luttele tientjes eigenaar werd van een voorhistorische motorfiets. Dat was de uiting van techniek die hem, Thomas, welvaart moest brengen. Maar de agenten hadden helderzien de moeten zijn om dat te weten. Zij rapporteerden het zonderlinge voor val, en omdat de eerste tijd niets bijzonders bleek vergat men de mo tor van Thomas maar weer. De eigenaar zelf echter geraakte tot grote aktiviteit. Hij poetste en verfraaide de motor. Hij haalde zelfs een rijbewijs, wat tegenwoordig niet gemakkelijk is. En daarna ging hij grote tochten maken. Men zag hem 's morgens bijtijds wegrijden. En laat in de avond of de volgende dag kwam hij terug. Dat bleef de politie verontrusten. Een groot reiziger is deze man nooit geweest. Zijn trips beperkten zich over het algemeen tot het vervoer op staatskosten van de ene gevange nis naar de andere. Men trachtte na te gaan waar hij heen reed. Maar elke dag nam hij een ander reis doel. Het meest zorgwekkende was wel het feit dat Thomas in dezelfde tijd in goede doen ging verkeren. Aan een politieman, die eens voor zichtig informeerde, verklaarde hij zonder blikken of blozen dat hij nog steeds bezig was de uitgaanskas van zijn laatste straf op te maken. Het geen niemand geloofde. Tot op een kwade dag de schoon moeder van een van de agenten ja rig was. Die schoonmoeder woonde wel vijftig kilometer ver. Wat verveeld keek de feliciterende agent tijdens de verjaarsvisite in de plaatslijke krant. En wat viel hem op? Een kort berichtje. Mevrouw T. had bij de politie aangifte gedaan van oplichting. Iemand was bij haar geweest met een kapotte motorfiets. Hij had vier tientjes geleend om de motor te laten repareren. Vervol gens was hij verdwenen en niet te ruggekeerd. De agent stortte zich naar buiten, onder de verbaasde blikken van zijn schoonfamilie. Via de plaatselijke politie rende hij naar mevrouw T. „Het signalement!" riep hij. „Wat was het voor een motor?" Deze techniek had Thomas geen windeieren gelegd. Na een oproep in de streekbladen kwam men aan een totaal van enkele duizenden guldens, allemaal geleend met het zelfde smoesje: reparatie van de oude motor. En de meeste benadeel den zullen wel geen aangifte hebben gedaan. Nu is het uit met Thomas en de techniek. Zij hebben hem voor de grote rechtbank gebracht en hij is ter beschikking van de regering ge steld. Voorlopig gaat hij naar een inrichting. Met de trein. Degenen, die hun rijbewijs moe ten laten verlengen, dienen er reke ning mee te houden, dat deze proce dure gemiddeld twee tot drie maan den in beslag neemt. Men vrage dus tijdig genoeg een nieuw rijbewijs aan, wil men op een gegeven mo ment niet met een verlopen rijbe wijs staan. balIpc zegge en schrijve de beste...! BOEKHANUFL VAN DEN MUNCKHOF N.V. Grolestraat 28 - Venray telefoon 04780 - 1512 GESLAAGD Te Nijmegen behaalde Jos Martens uit Leunen, leerling aan de u-l.o.-school te Stevensbeek. het diploma Mulo-A en Mulo-B. Na een opleiding van 5 jaar op de Huishoudschool te Horst slaag den voor de INAS-opleiding o.m. de dames Tr. Maessen uit Oirlo, J. v. d. Berg, Venray en T. Arts, Yssel- steyn Voor het examen kinderver zorgster slaagden de dames V van Vegchel. Leunen; C. Klaus, Over- loon en W. Janssen te Venray. Aan de Middelbare Landbouw school te Horst slaagden de heren M. van Ass en J. v. d. Ven, Venray en J. van Osch, H. Bardoel, Merselo, H. Camps. J. Spreeuwenberg en L. van Vegchel, Ysselsteyn.

Peel en Maas | 1966 | | pagina 1