Boerenleenbank
wilde ióóndans
Veilig Verkeer...
INGEZONDEN
nadert gezagsgrens
Yenray's SCHOUWBURG
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMSTREKEN
Costuums
Pantalons
Regenjassen
en
modeartikelen
Voor het afsluiten van reisverzekeringen
Zilmeta
VRIJDAG 8 APRIL 1966 No. 14
ZEVEN EN TACHTIGSTE JAARGANG
t PEEL EN MAAS
DRUK EN UITGAVE VAN DEN MUNCKHOF N.V. VENRAY
GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL T5T2 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 12 cl p mm. ABONNEMENTS
PRIJS PER KWARTAAL IJS (bulten Vnnroy 2.—
Was het niet een van onze oud-ministers die de uitspraak deed
dat elk jaar rond de herfsttijd de rituele dans om de Ionen plaats
vindt? Als dat zo is, dan is er dit jaar sprake van een afmattings-
dans, want het troeven en ovedtroeven in het loonspel duurt voort
waarby nu ook minister Veldkamp namens de regering meedanst.
Inzet van het spel zyn niet de Ionen maar de dans zelf, want als
de werknemers het langst op de vloer blijven stampen is het spel
uit en en worden de lonen volkomen vrij. Naar onze mening zou
dan na verloop tijd ook een deel van ons werknemersbestand geen
loondans meer nodig hebben, omdat dit doel dan in de werkloos
heidswet rondhuppelt en bepaald niet met genoegen.
KAN DIT ZO VOORTDUREN?
He laar is het beeld <van de dans
voor de loonstrijd treffend juist.
Men draait om elkaar en om de
standpunten heen, waarbij minister
Veldkamp voortdurend lief lacht te
gen de werknemers met politieke
charme zonder dat hij hen om eco
nomische redenen hun zin kan ge
ven. En daar raken wij de kern van
de zaak. Het loonspel is niet langer
een kwestie van enkele percenten
meer of minder. De inzet bestaat nu
uit de welvaart in dit land.
Wij zijn na de oorlog begonnen
met een laag loonniveau. Wij werden
daardoor het goedkoopste eiland in
Europa. Wij slaagden er in een
plaats te krijgen op de internationa
le industriemarkt en gingen naar
mate de jaren verstreken meer op
de concurrentietocht staan met onze
buurlanden in een eenwordend
Europa. Ook die proef hebben wij
tot heden doorstaan, al moeten daar
bij enige feiten niet worden ver
zwegen.
In de eerste plaats blijft ruim 8 pet.
van onze export in Europa. Van de
ze Europese export gaat een derde
naar West-Duitsland. Ditzelfde land
neemt meer dan een kwart van onze
totale uitvoer voor zijn rekening.
Het cijfer zou nader moeten worden
geanalyseerd. Naar onze overtuiging
zou daar dan uit blijken dat een
groot deel van het uitvoerpakket uit
produkten bestaat, die voor toeleve
ring dienen van de Westduitse groot
industrie.
CONCURRENTIE
Kunnen wij concurreren met hoog
geïndustrialiseerde landen als Japan
en de V.S.? Naar onze mening
slechts op bescheiden deelmarkten.
Zo lang ons exportpakket niet muur
vast op de wereldmarkt ligt mogen
wij ons we tienmaal bedenken ons
kostenniveau op geijke hoogte te
brengen met dat van de ervaren in
dustrielanden. Voor een deel van on
ze industrie hebben wij dat al ge
daan.
Beschouwen wij daarnaast eens de
bevokingsstructuur van ons land dat
een der dichtst bevolkte van de we
reld is. Wij treffen daar aan een le
gioen van ouden van dagen, dat niet
produktief is en een omvang heeft
van ca. 10 pet. van de bevolking.
Daarnaast bevindt zich een brede
zoom van zeer jeugdigen, van rijpe
jeugd die studeert en van huisvrou
wen. die niet direct in het arbeids
proces zijn opgenomen.
Al met al betekent dit dat het
grootste deel van ons volk niet di
rect meewerkt aan de opbouw van
een industriee potentieel dat elke
storm kan doorstaan.
IN DE DRAAIKOLK
In die voortdurend voortwoedende
internationale concurrcntiestorm
moet er steeds meer kapitaal aan
wezig zijn om een enkele arbeider
bestaansmogelijkheid te geven. De
mechanisatie en automatisering zet
ten zich zo snel door dat het gebrek
aan kapitaal het tekort aan arbeid
gaat inhalen. Op dat moment raken
wij in een snel rondcirkelende draai
kolk van achterstand. Een industrie
met een machinepark dat niet up-
to-date is, gaat te gronde.
De heer Van Eibergen, voorzitter
van het C.N.V., heeft dat begrepen
toen hij op het congres van de CBC
in Scheveningen zei dat er een nood
zaak is voor verregaande mechani
sering, voor automatisering en voor
vergroting van de produktie. In de
zelfde adem waarschuwde hij voor
fusies met buitenlandse bedrijven,
omdat de Nederlandse bedrijven dan
alleen nog maar uitvoerders zijn.
Zeer juist, op dat moment kan geen
Nederandse directie of Nederlandse
vakbeweging meer de bezwerende
hand opsteken als de produktie op
hoog bevel van het buitenland
wordt gestaakt.
Wanneer wij echter al de inkom
sten uit onze industrie of een te
groot deel daarvan gaan „verionen",
dan blijft er onvoldoende over voor
kapitaavorming en dan kunnen onze
ondernemers het niet meer vohou-
den. Wij mogen dan blij zijn nog
een buitenlandse koper te vinden,
die de zaak nog overeind houdt
HET PAARD EN DE WAGEN
Het is waar dat de Nederlandse
werknemer in doorsnee minder wel
vaart heeft dan zijn Westduitse of
Franse collega. Met zijn inkomen
moeten in doorsnee meer mensen
worden gevoed en gekleed. Daar zijn
wij niet minder om. Wij moeten zelf
weten hoe wij willen even met ons
ook. maar laten wij niet trachten de
Nederlandse ondernemers te laten
opdraaien voor de onvoldoende pro-
duktiviteit, die wij als volk opbren
gen. Dat is niet anders dan het
paard achter de wagen spannen.
De mogelijkheden om in de loon-
structuur veranderingen aan te
brengen zijn beperkt, zei voorzitter
Kloos van het NVV te Amsterdam.
Het is juist Wel is het nog mogelijk
wegen open te leggen, die meer
krachten naar de produkticve sfeer
trekken. Meer gehuwde vrouwen
bijvoorbeeld of meer aantrekkelijke
kansen voor overvoer kers. Daarnaast
moeten wij vooruitzien en de uitval
van arbeidskracht door structuur
wijziging of automatisering zoveel
mogelijk beperken.
POT VERTEREN
Dat zijn maatregelen in de econo
mische sfeer, die de produktiviteit
verhogen. En daar moeten wij weer
heen. Men kan in het sociale vlak
verdelen en herverdelen maar als er
geen winst is kan men alleen de
pot verteren.
Die weg wil niemand op. Even
min willen wij de mindere vak
bondsgoden volgen in hun verdacht
making van een college als dat van
de rijksbemiddelaars. Zo spreekt de
heer De Boon van het NW over
een beleid van knoeierij van dit col
lege of liever nog van een gebrek
aan beleid. Die weg moeten wij niet
op om onze werknemers meer wel
vaart te brengen. Evenmin mogen
wij op de weg belanden van de vol
komen loonvrijheid omdat wij dan
de regering de kans ontnemen om 't
laatste woord te spreken.
Wij moeten terug naar de hand
having van gezag ook op dit gebied
van de lonen. Wie tegen beter weten
in de vrijheid wenst om er door te
worden verslonden, faalt als leider.
De wilde dans op de loonvloer mo
ge boeiend zijn, hij moet eindigen
zodra 'de regering dat gebiedt. Da
gebod heeft gekonken bij zeven pro
cent en niet meer.
GOMMANS KLEDING
Telefoon 1281 Langstraat
WIM KAN EN HET RUSSISCH BALLET NAAR VENRAY
De afbraak van de oude „secreta
ris-woning" op de hoek Hensenius-
plein-Merseloseweg, mag dan het
zicht op Venrays schouwburg al een
stuk verbeterd hebben, het zal nog
wel even duren voordat deze
schouwburg zijn functie gaat ver
richten. Op de eerste plaats is men
nog druk bezig met de afwerking
van dit cultureel bolwerk in het
hart van Venray, maar op de twee
de plaats moet ook de omgeving nog
worden aangepast. En aangezien
Venray's gemeenteraad in deze het
laatste woord heeft, kan het nog wel
even duren.
30 SEPTEMBER
zo vertelt de heer Laurensse, voor
zitter van het Stichtingsbestuur Cul
tureel Centrum, zal niet alleen de
schouwburg geopend worden, maar
ook de leeszaal aan de Stichting
Openbare Leeszaal Venray worden
overgedragen, evenals de vergader
lokalen en de hobby-ruimten aan de
Stichting Gemeenschapshuis.
Wie het mocht duizelen van al de
ze misschien onbekende stichtingen,
zij er op gewezen, dat in het cultu
reel centrum samenwerken drie
stichtingen. Op de eerste plaats de
stichting Cultureel Centrum, die de
zorg heeft voor het hele gebouw en
de schouwburg met de foyer exploi
teert. Zij verhuurt op haar beurt
weer de leeszaal aan een andere
Stichting, die zorgt voor ontspan
ning en ontwikkeling door middel
van het ter leen geven van boeken
en het exploiteren van een leeszaal.
Daarnaast verhuurt de eerst ge
noemde stichting dan de vergader
en hobbyruimten, die vooral langs
de Jan Hensenstraat liggen aan de
Stichting Gemeenschapshuis, die op
zijn beurt de dadWoor in aanmer
king komende jeugdgroeperingen
hier onderdag verschaft
Na deze misschien wat stichtelijke
inleiding komen we weer terug op
30 september van dit jaar, wanneer
de een of ander hoge gast dit „hart
van Venray" plechtig zal komen
openen.
FEESTWEEK
Of deze hoge gast, wiens naam
thans nog niet genoemd kan wor
den, dan meteen ook te gast zal zijn
in het cabaret van Wim Kan, die op
die openingsavond „wat een land..."
zal bezingen, is nog even onbekend
als zijn of haar naam. Maar Wim
Kan komt en met hem Corry Vonk
en de vele andere artiesten. Zij blij
ven maar een avond en missen daar
door de rest van de feestweek, die
aan deze opening verbonden wordt.
Want op zaterdag 1 en zondag 2
oktober zal er een streekavond ge
houden worden, in de vorm van een
hier vroeger gehouden Anjer-avond,
waaraan de vele amateuristische
verenigingen een steentje bijdragen.
Indertijd is dit een groot succes ge
weest en men hoopt ook thans vol
doende krachten te vinden om van
deze twee avonden iets bijzonder te
maken.
Deze feestweek is bedoeld als een
kennismaking voor het gehele Ven-
rayse publiek met dit culturele cen
trum en dat is ook de reden waarom
men op woensdagavond' 5 oktober
een teener-avond gaat verzorgen,
waarop de een of andere teener
grootheid als Dave Berry of iemand
anders de teeners naar de schouw
burg zal brengen. Ze kunnen na af
loop meteen proberen of het goed
dansen is in de foyer, waar dan
voor de eerste en waarschijnlijk niet
voor de laatste maal gedanst gaat
worden.
Donderdag 6 oktober komt de
Hoofdstadoperette, terwijl zaterdag
middag 8 oktober ook de kleinen
welkom zijn bij een opvoering van
het Limburg Jeugdtoneel.
De feestweek wordt besloten met
een concert van het Limburgs Sym
fonie Orkest, dat op zondag 9 okto
ber een uitvoering geeft en waarna
dan ook bal is in de foyer.
JA EN DAN STAAT DAAR
HET CULTUREEL
CENTRUM
Fris geopend en stralend in al zijn
nieuwigheid. Wat dan? Ook hierop
weet de heer Laurensse het ant
woord. Men heeft voor een tweetal
cyclussen reeds de nodige kontrak
ten afgesloten. Op de eerste plaats
voor een toneelcyclus. Die ziet er
als volgt uit:
donderdag 27 okt~1966 opvoering
Toneelgroep Theater;
donderdag 29 december 1966 op
voering van toneelgroep Ensem
ble;
woensdag 5 april 1967 opvoering
van toneelgroep Centrum, die ook
op woensdag 17 mei 1967 weer met
een ander stuk optreedt
Vier toneelavonden, waarop men
zich kan abonneren, maar die als de
ruimte het toelaat, ook toegankelijk
is voor niet-abonnecs. Datzelfde
geldt voor de muziekcyclus, die er
als volgt uit ziet:
zondag 9 oktober 1966 uitvoering
van het Limburgs Symphonie Or-
woensdag 16 november opvoering
van de Zuid Nederlandse Opera;
medio januari 1967 een uitvoering
van ht eLimburgs Symphonie Or
kest en medio maart 1967 een op
treden van de operagroep Forum
uit Enschede.
Dat zijn dus abonnementen-avon
den. maar daar tussen door zullen
ook zgn. „losse" opvoeringen gege
ven worden, o.a.: 18 oktober a.s.
RUSSISCH BALLET
Niets minder dan een balletgroep
van een der grootste Russische thea
ters zal in Venray optreden.
Wie ander amusement zoekt, kan
wellicht terecht bij de one-man-
show van Fons Janssen, die zijn
„Hoe meer zielenzal brengen.
Er zijn besprekingen gaande de mu
sical van Annie M. G. Schmidt
..Heerlijk duurt het langst
naar Venray te brengen, terwijl ook
met een Duitse mijnheer Millowitsch
onderhandelingen lopen voor een
optreden in de nieuwe schouwburg.
Bij al die besprekingen zijn er
verder nog met de Culturele Raad
Limburg om te komen tot tentoon
stellingen in de foyer van dit nieu
we gebouw en het is thans wel zo
goed als zeker dat in de openings
week in deze foyer een representa
tieve tentoonstelling gehouden zal
worden van beeldende kunst.
WAT MOETEN WE ER MEE?
Het Stichtingsbestuur is zich be
wust dat een groot deel van het
het Venrays publiek zich bij het
zien van het langzaam gereed ko
mende gebouw de vraag stelt: wat
moeten we er feitelijk mee
Hierboven is al gedeeltelijk deze
vraag opgelost. Men heeft er de
programma's kunnen zien, die in de
schouwburg zullen worden gegeven;
men heeft gelezen dat de openbare
leeszaal en de bibliotheek er in
komt en lest best zal men ervaren,
dat hierin de nodige ruimte gevon
den wordt voor aktiviteiten van
Venrays jeugd, die nu maar moeilijk
tot ontplooiing kunnen komen door
nood-onderkomens als bijv. het pa
tronaat en de Soos, om maar twee
voorbeelden te noemen. Venrays
jeugd heeft inderdaad lang moeten
wachten, maar zal in die nieuwe ge
bouwen toch enige soulaas vinden
voor onderkennen. Men had juist dit
gedeelte wat groter gemaakt, maar
maatregelen van „hogerhand", zoals
dat heet, staken hier een stokje
voor. Men hoopt dat met het ge
reed komen van de jeugdonder-
komens in de parochies van de Pa
ters en in West binnen niet al te
lange tijd toch voor een groot deel
.aan de wensen van de jeugd tege
moet te zijn gekomen.
MUZIEKSCHOOL
Er is een ogenblik gedacht om ook
de muziekschool, die men in Venray
op wil richten, in dit centrum onder
te brengen. Maar bij nadere bestu
dering van dit vraagstuk is men tot
de conclusie gekomen dat de Ven-
ra yse jeugdbewegingen zoveel ruim
ten moesten gaan missen, dat men
beter een andere oplossing kon gaan
zoeken. Ook daaraan wordt hard ge
werkt.
REGIONAAL
Om nog even op de schouwburg
terug te komen, dient men er wel
aan te denken dat deze een regionale
functie heeft Dat wil zeggen dat het
Rijk deze schouwburg mede finan
ciert met de bedoeling dat de gehele
streek hier voordelen van zal heb
ben. Het Stichtingsbestuur is dus
ook van plan, nu de grootste bouw-
beslommeringen achter de rug zijn
zich meer regionaal te oriënteren.
Men denkt aan een nauwere samen
werking met de plaatsen Dcume.
Horst. Wanssum, Meerlo. Overloon
en Vierlingsbeek, zeker nu in hel
kader van de culturele aktiviteiten
in onze provincie het provinciaal be
stuur van plan is subsidies te gaan
geven in de reiskosten naar schouw
burgen.
Daarnaast blijkt een goed kontakt
met verschillende andere schouw
burgen in het Brabantse en Lim
burgse, wat de programma-keuze
alleen maar groter en gemakkelijker
kan maken.
Voor wat de schouwburg en de
foyer betreft is de heer L. Cattoir
aangesteld als directeur. Het ligt
niet in de bedoeling van de foyer
een dansgelegenheid te maken in
die zin. dat telkens als er dansen is,
ook hier dansgelegenheid zal zijn.
Maar bij extra gelegenheden biedt
de foyer (met zijn marmeren vloer)
ook voor de dansliefhebbers nieuwe
en misschien zelfs ongekende moge
lijkheden
ACHTER DE SCHERMEN
is. dat blijkt intussen wel, al lang
en hard gewerkt Men had mis
schien wat meer aan de weg mogen
timmeren om de belangstelling voor
dit nieuwe gebouw te wekken, maar
het duurt nog enkele maanden voor
dat het in al zijn schoonheid en
nieuwheid voor iedereen te kijk zal
liggen cn men kan dus de schade
nog inhalen. Uit het programma,
wat het .Stichtingsbestuur zowel
voor de schouwburg als voor de rest
van dit grootse gebouw heeft klaar
gemaakt, blijkt echter wel. dat er
hard gewerkt is cn wordt Wellicht
dat straks nog andere cn grootsere
evenementen aangekondigd kunnen
worden, maar het zal van beide kan
ten eerst nog wennen worden. Van
de kant van de programma-opstel-
Iers cn van de kant van het publick.
dat de schroom zal moeten overwin
nen voor een schouwbürgdranpel.
Een schroom, die in het verleden
wel eens te groot is geweest cn
daardoor oorzaak was, dat veel
moois ons neus voorbij ging. We
krijgen nu de kans in eigen plaats
en eigen streek culturele evenemen
ten te zien, die beslist de moeite
waard zijn. De tijd zal leren of we
zulks weten te waarderen.
de sfXKirhank vuor iedereen
ZWAAR BELASTE AUTO'S
GEVAAR BIJ PAASDRUKTE
OP DE WEG
Voor, tijdens cn na de Paasdagen
wordt een optimale drukte ver
wacht in het verkeer. Automobilis
ten dienen niet alleen rekening te
houden met overbelaste wegen (af
stand houden, aanpassen van de
snelheid), overbelaste auto'» beteke
nen ook een groot gevaar voor de
verkeersveiligheid. Veel auto's
zeker in de kleinere klasse zijn
niet berekend op vier of vijf per
sonen met daaraan nog toegevoegd
hoog opgestapelde rijen koffers en
tassen.
De wettelijk toegestane maximum
druk op de banden ligt ongeveer in
de buurt van het maximum toelaut-
bare gewicht dat de automobielfa
brieken opgeven. Dit betekent dat
bij verschillende auto's weinig of
geen bagageruimte meer over is, als
alle zitplaatsen bezet zijn.
Men overtulge zich dus van de
laadcapaciteit van eigen auto!
Bij het beladen van de auto moet
het zwaartepunt niet (teveel) naar
achteren verlegd worden. Met an
dere woorden, de bagage dient niet
alleen achterin te worden gelegd,
maar verdeeld te worden over de
gehele auto (dus bijvoorbeeld ge
bruik makend van een imperiaal).
Alle koffers en valiezen achterin
gaat overbelasting betekenen van
één. in dit geval de achteras. Bij
auto's met een laadruimte voorin
ligt bij belading 'het zwaartepunt
veelal beter.
Verkeerde verdeling van veel ba
gage heeft tot gevolg:
wijziging van de stand van de
koplampen, waardoor verblinding
kan optreden;
overbelasting van de achteras en
te grote druk op de banden;
de auto krijgt een ander stuur-
karakter (onderstuurde wagens
worden overstuurd).
Treedt bij lange vakantieritten
vermoeidheid op bij de (niet erva
ren) chauffeur en wordt de controle
over de wagen daardoor minder, dan
betekent het samengaan van ge
noemde faktoren vaak het abrupte
einde van een plezierig begonnen
vakantie. En vaak erger.
HEN PUNTEN VOOR HET
AUTOVERKEER TIJDENS DE
PASEN
1. Verwacht het onverwachte van
vele, onervaren automobilisten,
die tijden» het paasweekend ze
ker weer op de weg komen. Ook
van buitenlanders die ons ver
keer niet gewend zijn.
2. Als u met een huurauto op stap
wilt, maak dan eerst een proef
rit en controleer met name: rem
men, stuurinrichting en banden.
3. Windt u niet op al» er geen eind
komt aan een file. Houdt vol
doende afstand tot uw voorgan
ger: minimaal de helft van uw
snelheid in meters.
4. Als een auto te dicht achter u
rijdt, kennelijk met de bedoeling
in te halen, moet u zo ver moge
lijk naar rechts gaan.
5. Houdt in een file het achterop
komende verkeer steeds in het
oog (binnen- en buitenspiegel) en
kijk door de file heen naar de
stoplichten van uw voorliggers.
6. Waarschuw al» u wilt sloppen
het achteropkomend verkeer door
enkele malen op het rempedaal te
trappen, waardoor uw remlichten
opgloeien.
7. Breng bij het wegrijden in
dien mogelijk uw auto op do
parkecrslrook op snelheid cn
voeg in zonder het rijdende ver
keer tc hinderen.
8. Als een file auto's op een buiten
weg rijdt met een snelheid van
bijv. 80 km dan houdt u als
verstandig automobilist die
snelheid ook aan.
9. Pech kan iedereen krijgen. Maar
zet dan uw auto van de rijbaan
af!
10. En bent u niet helemaal zeker
van uzelf, zoek dan do rustige
binnenwegen op.
TROTTOIRS IN DE
HOEN DERSTRAAT
Het tweede gedeelte van de Hoen
derstraat wordt verbeterd, o.a. door
het leggen van trottoir». Voorwaar
geen kleinigheid gezien de situatie
aldaar, t.w. hoog liggende tuintje».
We zijn benieuwd hoe dat wordt
opgelost.
Iets anders is: Hij die oen auto
bezit krijgt zonder meer een ver
laagd trottoir (inrit) om zijn wagen
te kunnen binnenrijden. Bezit men
echter geen auto. dan geen verlaagd
trottoir, ook al hebt U dat graag,
b.v. omdat U t.z.L een auto koopt,
of omdat het gemakkelijk is voor
uw brommertje. Blijft u er echter bij
om een inrit te krijgen dan kan men
naar de Gemeente-ontvanger stap
pen cn daar 100,— contant depo
neren. Kijk en dan krijgt U wel een
inrit in het nieuwe trottoir dat op
Uw eigen grond ligt, want dc ge
meente heeft nog geen cent betaald.
Die behoeft dat niet contant te doen.
Wc hebben sterk dc indruk dat
hier met twee maten gemeten wordt,
zowel wat inrit als wat betaling be
treft
Met dc gemeenteraadsverkiezing
in het vooruitzicht hopen wc op
steun van een of meer raadsleden,
zodat we die 100,— in de porte-
monnaie kunnen houden, én onze
centen krijgen voor dc grond.
Even afrekenen heren!
D.
OEEPT
VOLDOENINO
HET BIER
WAAR LIMBURG
TROTS OP IS