Kerkelijke Diensten
ieaeatie
s\
MARTENS
van 9 tot en met 15 januari
8GS5 V
BLAUPUNKT
televisie
komt van
Rijschool JAN JANSEN
Geestelijk artikel
PAROCHIEKERK VENRAY
Priester der week: kapl. Bongacrts
Westsingel 1 - Tel. 2044
Zondag: Feest van de H. Familie,
Jezus, Maria en Jozef. 7.00 Peter
Janssen; 8.00 overl. ouders Duykere-
Poels; 9.30 Hoogmis voor de paro
chie; 11.00 W. Broers, echtgenote en
overl. kinderen; 18.00 Piet Denissen.
Maandag: 7.30 Antoon Creemers;
8.15 Jean Muis en zoons Johan en
Albert; 9.00 M. Paules; 10.00 Hoog
mis voor de levende en overleden
leden van de Aannemersbond van
Venray en omstreken; 19.00 Mathias
v. d. Broek v.w. Ned. Kath. Bond
van Werknemers St. Jozef.
Dinsdag: 7.30 overl. fam. Backus-
Thuyls; 8.15 fam. Franssen-Beklet;
9.00 Hendrika Thuyls-Muysers; 19.00
overl. fam. Kersten-Staal.
Woensdag: 7.30 fam. M. van de
Goor en kinderen; 8.15 overl. fam.
Bouten-van Megen; 9.00 Antoon
Weiten; 19.00 Frans Vermaaten.
Donderdag: 7.30 Martina Reijn-
ders-Seykens; 8.15 Johan van Lank-
veld; 9.00 Godefridus van Opbergen
en Petronella Theeuws.
Vrijdag: 7.30 gest. jgt. Johanna G.
Th. Poels, zuster Johanna Gertruda,
broer Gerard us. ouders, broers en
zusters; 8.15 Hendrika Pcetcrs-Tac-
ken; 9.00 tot int. van Paus en van
de leden van het Apostolaat des Ge-
beds; 19.00 Piet Jacobs.
Zaterdag: 7.30 overleden ouders A.
M.; 8.15 Riky Derkx en Joop van
Keeken; 9.00 G. Vullings; 19.00 tot
zekere intentie; biechten van 18.00
19.00 uur.
Zondag 9 januari om 4 uur bijeen
komst van de H. Familie.
RECTORAAT PATERSKERK
Priester der weck: Pater Seraphinus
Tel. 1973 b.g.g. 2337
Zondag: Feest van de H. Familie,
lste zondag na Driekoningen. H.
Missen om 6.30, 7.45. 9.00 en 11.45.
De hoogmis om 10.15; 7 uur lof met
overweging.
Maandag: Mis van zondag j.l. of
votiefmis.
Dinsdag: Zalige Thomas, belijder.
Woensdag: Mis van zondag j.l. of
votiefmis.
Donderdag: Gedachtenis van het
Doopsel van onze Heer Jezus Chris
tus. 16 uur pl. H. Mis waaronder
huwelijksinzegening van het bruids
paar Stevens-Ewalts.
Vrijdag: H. Hilarius, bisschop en
kerkleraar. 11.30 pl. H. Mis waar
onder huwelijks-inzegeninf van het
bruidspaar v. d. Berg-Creemers.
Zaterdag: H. Paulus, kluizenaar,
belijder. 8.30 gezinsmis. 10 uur pl.
H. Mis waaronder huwelijks-inzege
ning van het bruidspaar Wijnhoven-
Kersten; 11.45 pl. H. Mis waaronder
huwelijksinzegening van het bruids
paar Rongen-van Meyel. Van 38 u.
gelegenheid om het Sacrament der
Biecht te ontvangen.
Mededeling
Deze weck iedere avond om 7 uur
avondmis, behalve zaterdag.
Misintentics
Zondag: 6.30 Maria Hacnen-Lau-
men; 7.45 Johanna van Cuijck-Ver-
hoeven; 9.00 Herman Jans Beken
10.15 Theodorus Verbeek. Maria
Slits en fam.; 11.45 Abort Fleurkens,
echtgenote en zoon.
Maandag: 6.55 Wed. Hoeymakers
Claassens; 7.45 Herman en Wilhel-
mina v. d. Munckhof; 8.30 Maria
Haenen-Laumen; 7 uur avondmis
Gerard Smedts.
Dinsdag: 6.55 Selida Virgina Ro-
jer; 7.45 Maria Haenen-Laumen; 8.30
Maira van Well-Peters; 7 u. avond
mis Johanna Smits-Litjens.
Donderdag: 6.55 ter ere van de H.
Geest; 7.45 Maria Haenen-Laumen;
8.30 Jan Arts en Everdina Janssen;
16 uur huwelijksmis; 7 uur avond
mis bijzondere intentie.
Vrijdag: 6.55 Mathilda Wasscher;
7.45 gel. zielen (Offerbus); 8.30 Jan
Derksen; 11.30 huwelijksmis; 7 uur
avondmis overl. ouders Jacobs-Duyf
en overl. fam.
Zaterdag: 6.55 Antoinette Ram-
melmans-Elsevier; 7.45 Maria Hae
nen-Laumen; 8.30 gezinsmis; 10 uur
huwelijksmis; 11.45 huwelijksmis.
Dienbeurten Acol.vthen
Zondag: 6.30 Arno Sanders en Ant.
Claassens; 7.45 Peter Ewals en Ro
nald Vastert; 9.00 Peter Wijnands en
Lex Faessen; 11.45 Jan Meesters en
Henk Arts.
VREDESKERK VENRAY
Zondag: Feest van de H. Familie.
7.30 leesmis voor overl. Jan Assen
9.00 leesmis voor overl. Wilhelmina
Siebers-Dielemans; 10 uur Hoogmis
voor alle parochianen; 11.30 leesmis
voor overl. ouders de Mulder-Frans-
sen.
Maandag: 8.00 leesmis voor de ge
lovige zielen; 19.00 avondmis voor
overl. Alphons Arts en zoon Harry
Dinsdag: 8.00 leesmis voor overl
Johannes Hendrix (buurt); 19.00
avondmis voor overl. Hubertus Pee-
ters.
Woensdag: 8.00 leesmis voor overl,
Johannes Stevens-Pij pers; 19.00 uur
avondmis voor overl. Hendrik Huis
man, Maria Pauwels en zoon Johan.
Donderdag: 8.00 leesmis voor overl.
Trees Roeffen- (kleuterschool); 19.00
avondmis voor overl. fam. Pelzer-
Hesen.
Vrijdag: 8.00 leesmis tot zekere in
tentie (overl.); 19.00 avondmis voor
overl. ouders Johannes Hendrix en
Antonia Seykens.
Zaterdag: 8.00 leesmis voor overl.
Jan Assen; 19.00 avondmis voor
overl. fam. Henkens-Lenaerts.
Biechtgelegenheid van 5-7 uur.
Zondag: Feest van de H. Familie,
le zondag na Driekoningen. 7.30 uur
parochiemis; 8.45 Piet en Gerrit
Camps; 10 uur Hoogmis, gest. jrd.
Jacobus Wilms en Wilhelmina Jeu
ken.
Maandag: 7.30 Hendrika Fleur-
kens-Broeks.
Dinsdag: 7.30 overl. fam. Hendriks.
Woensdag: 7.30 Gerrit Claessens.
Donderdag: 7.30 Maria Thielen-
Rutten.
Vrijdag: 7.30 gest. gez. jrd. overl.
fam. Camps-Vcrhocven.
Zaterdag: 7.30 Gerard Arts. Biech
ten van 67 uur.
PAROCHIEKERK OIRLO
Zondag: Feest van de H. Familie,
Jezus, Maria en Jozef. H. Missen:
7 uur, 8 uur kindermis, 9 uur H. Mis
voor Peter van Rhee; parochiehoog
mis 10 uur. Geen lof.
Maandag: 7.30 maanddienst Mar-
tinus Classens.
Dinsdag: 7.30 maanddienst Ber
nard v. d. Sterren.
Woensdag: 7.30 Hoogmis uit dank
baarheid.
Donderdag: 7.30 geen H. Mis. wel
wordt de H. Communie uitgereikt;
10 uur huwelijksmis bruidspaar
Mulder-Kemmelings.
Zaterdag: 7.30 zieledienst Peter v.
Rhee; zaterdagavond biechtgelegen
heid van 57 uur.
•PAROCHIE CASTENRAY
Zondag: Feest van de H. Familie,
le zondag na Driekoningen. 7.30 lees
mis st. H. Baetcn-Jeurissen; 10 uur
Hoogmis voor de parochie.
Maandag: 8 uur gest. gez. jrd. Jo
seph ina Seykens-Collin.
Dinsdag: 8 uur gez. H. Mis Mart.
Nooyen-Arts.
Woensdag: 8 ur gezinsmis tot int.
van hen die in deze mis offeren.
Donderdag: 8 uur gez. H. Mis tot
dankz. ter ere van O.L. Vrouw van
Altijddurende Bijstand vanw. fam.
Duykers-Seykens.
Vrijdag: 8 ur gest. gez. jrd. P. Hub.
Kuypers en Anna Gertr. Christiaens.
Zaterdag: 8 uur gez. H. Mis ter ere
van O.L. Vrouw van Altijddurende
Bijstand tot intentie van hen die
hiervoor offerden.
Biechtgelegenheid van 56 uur.
Kerkpoetsen: Wies Kuypers en El-
ly Cremers.
Misdienaars: G. Vullings-J. Steeghs
M. Wismans-P. Heidens.
Accolythen: J. Rambags Gz., J.
Rambags Jz.. L. Rambags, J. Swin-
kels.
Zondag: Feest van de H. Familie,
om 6.45 leesmis; 8 uur leesmis tot
intentie van de fam. Goumans-Mi-
chels; 9.15 hoogmis voor de parochie;
10.30 leesmis voor de overleden fa
milie Holtackere-Vullings.
Maandag: 7.30 gezongen jaarget
voor Hendrik Verlinden en echtge
note; 8 uur leesmis voor Antoon
Loonen.
Dinsdag: 7.30 leesmis voor Maria
Buijssen-Lamers (kindermis); 8 uur
leesmis voor Gertruda Pijpers-Sij-
bers.
Woensdag: 7.30 leesmis voor Eliza
beth Lucassen en Hendrina Lucas-
sen-Jacobs; 8 uur leesmis voor
Hendrik Philipsen.
Donderdag: 7.30 leesmis voor de
overleden familie Swinkels-van Rijs-
wijck (kindermis); 8 u. leesmis voor
P. J. Litjens en Hendrina Janssen.
Vrijdag: 7.30 leesmis voor Johan
na Asselberghs-Buggems; 8 uur
leesmis voor de overleden familie
van Dijck-Smits; 10 uur huwelijks
mis voor het bruidspaar Janssen-
Jenniskens.
Zaterdag: 7.30 leesmis voor Maria
Jacobs-Nissen. 8 uur leesmis voor
overleden fam. de Mul der-Hendriks
van 45 uur biechtgelegenheid.
Kerkpoetsen: Mientje Litjens. Over-
broek.
Accolythen: 6.45 G. en M. Corne-
lissen; 8 uur P. Heesen en J. van
Ooi; 9.15 P. Stevens, M. Janssen,
Antoon en H. Loonen; 10.30 J. van
Vegchel en H. Baltussen.
PAROCHIE YSSELSTEYN
Zondag: Feest van de H. Familie,
le zondag na Driekoningen. 7 uur
leesmis voor Henricus Maessen, Ma
ria Maessen-Mans en Jacques; 8.15
leesmis voor de overl. fam. Jeuris-
sen-Jans sen; 9.15 leesmis voor de
parochie; 10.15 hoogmis: best jgt.
Anna Maria Hellegers-Cremers.
Maandag: 7.30 gesticht jgt voor
Albert Fleurkens en Elisabeth
Claessens.
Dinsdag: 7.30 maanddienst voor
Aldegonda Janssen.
Woensdag: 7.30 maandd. voor Ma-.WIJ EN DE LANDBOUW
rinus van Dijck.
Donderdag: 7 uur avondmis, lsm.
d. overl. fam. Hellegers-Maas.
Vrijdag: 7.30 gesticht jgt. voor Pe
trus Mulders en Maria Thissen.
Zaterdag: 7.30 lsm. voor August
van de Riet. Gelegenheid om te
biechten van 6 tot 7 uur.
PAROCHIEKERK MERSELO
Zondag: Feest van de H. Familie,
lste zondag na Driekoningen. 7.00
H. Mis voor de parochie; 8.15 H. Mis
voor Henricus Eyssen; 10 uur Hoog
mis. gest. jgt. voor Henricus van
Helden.
Maandag: 7.30 gest. jgt. voor Ma-
thys van Cuijck en Hendrina Ewals.
Dinsdag: 7.30 best. jgt. voor Mia
Michels.
Woensdag: 7.30 gest. jgt. Antoon
van Dijck en Maria Cath. Vergeld
en kind.
Donderdag: Gedachtenis van de
doop van O.H. Jezus Christus. 7.30
H. Mis voor Gertruda Engels-Pot
ten.
Vrijdag: 7.30 H. Mis voor Johan
nes Hub. Janssen, echtgenote en
zoon Piet.
Zaterdag: 7.30 best. jgt. voor Pe
ter Joh. Michels en Gertruda Ver-
heyen. Biechtgelegenheid van 5 tot
6 uur.
Gehuwdencursus
Mereelo en Vrede peel
Vrijdagavond 14 januari 8 uur in
Jeugdhuis Merselo. Eerste van de
drie avonden voor de 15-25 jr. ge
huwden. Spreker is dre. van Noor
den; onkosten 1,per persoon per
bijeenkomst. De volgende bijeen
komsten zijn op 21 en 28 jan., dus 3
achtereenvolgende vrijdagen. Onge
veer 25 echtparen hebben zich in
dertijd hiervoor opgegeven. Deze en
eventueel ook nog andere echtparen
worden a.s. vrijdag verwacht.
RECTORAAT VREDEPEEL
Zondag: Feest van de H. Familie,
7.30 vroegmis tot int. van fam. van
Sambeek-v. d. Heijden; 10 uur hoog
mis v. d. overl. van de fam. Jans
sen en Michels.
Maandag: tot int. van fam. Huijs-
van Enckevort.
Dinsdag: voor de meest verlaten
zielen in het vagevuur.
Woensdag: tot int. van fam. Arts-
Kerkhof.
Donderdag: Gedachtenis van de
Doop van O.H. Jezus Christus, v. d.
zielerust van een overl. priester.
Vrijdag: uit dankbaarheid namens
fam. Coolen-van Lankveld.
Zaterdag: tot int. van fam. Poels-
Duijkers.
Biechtgelegenheid: dagelijks vóór
H. Mis; zaterdag van 19.00-20.00 uur.
RECTORAAT HEIDE
Zondag: Feest van de H. Familie,
le zondag na de Verschijning. 7.30
leesmis voor Johannes van Kempen;
10 uur Hoogmis voor het rectoraat.
Accolythen: Jacques en Jan Janssen.
Misdienaars van de week: Jos van
Rens en Wim Gielens.
Maandag: 7.30 leesmis uit dank
baarheid en bijzondere intentie.
Dinsdag: 7.30 leesmis voor Marti-
nus Ewals en Wilhelmina Leijssen.
Woensdag: 7.30 leesmis voor Leo
van Meijel.
Donderdag: Gedachtenis van de
Doop van Onze Heer Jezus Christus,
7.30 leesmis voor Petrus Mathijs
Janssen.
Vrijdag: 7.30 leesmis voor overl.
familieleden Geurts-Gellings.
Zaterdag: 7.30 leesmis tot int. van
familie Lindere-van Dijck. Biecht
gelegenheid van 78 uur.
Kerkpoetsen: Toos Janssen en
Gerry van Kempen.
RECTORAAT VEULEN
Zondag: Feest van de H. Familie.
Jezus Maria Jozef. 8 uur leesmis v
zal. Sj. Burgers en echtgenote en
zoon Hubert; 10 uur Hoogmis voor
de parochie; 2.30 Derde Orde.
Maandag: 8.15 leesmis voor overl.
fam. Drabels-van Meyel.
Dinsdag: 8.15 Hgm. zesweken-
dienst voor zal. Sj. Burgers.
Woensdag: 8.15 Hoogmis gest jgt.
voor zal. N. Wilms-Heezen.
Donderdag: 8.15 Hoogmis voor zal.
Jacobus Geurts.
Vrijdag: 8.15 leesmis uit dankbaar
heid Burgers.
Zaterdag: 8.15 leesmis voor zal.
Theodorus Jacobs (v. Aerts).
Accolythen voor 9 jan.: Mattie
Kunen, Gert Geerits en Willy van
Ooi.
Kerkpoetsen: Riek Geurts en Wil
ly van Ooi.
Kerkpoetsen: Riek Geurts en Wil
ly van Staveren.
RECTORAAT SMAKT
Zondag: Feest van de H. Familie,
lste zondag na Driekoningen. 7 uur
H. Mis tot zekere intentie; 8.30 voor
Antoon Martens en echtgenote. Ka
pel: H. Mis voor de schooljeugd tot
int. van fam. Wijnhoven-Braun. 10 u.
Hoogmis voor overl. fam. Koenen-
Coppus.
Maandag: 7 uur en 7.30 H. Mis.
Dinsdag: 7 uur en 7.30 H. Mis.
Woensdag: 7 uur H. Mis ter ere
van de H. Jozef; 7.30 voor Maria
Theodora Linssen.
Donderdag: 7 uur H. Mis; 7.30 v.
Joh. v. d. Winkel.
Vrijdag: 7 uur H. Mis; 7.30 voor
Maria Zegers-Emonts.
Zaterdag: 7 uur en 7.30 H. Mis;
10 uur huwelijksmis voor het bruids
paar Mulder-Versieyen. Gelegenheid
om z'n biecht te spreken van 5 tot
5.30 eh van 7 tot 7.30 uur.
EEN NIEUW MINISTERIE
Sinds 14 april 1965 hebben w-ü een
ministerie van cultuur, recreatie en
maatschappelijk werk, dat zeer ak-
tief is. Het geld voor allerlei akti-
viteiten vloeit rijkelijk toe. n 1959
was op de begroting van o. k. en
w. zes ton uitgetrokken voor „re
creatievoorzieningen", nu schat men
het in 1966 te investeren bedrag op
ruim 100 miljoen gulden. Daarvan
wordt de helft opgebracht door pro
vincies. gemeenten en particulieren
en de helft door het rijk.
Die 50 miljoen van het rijk komen
van Staatsbosbeheer en de Cultuur
technische Dienst, dus van het mi
nisterie van landbouw (bijna 5 mil
joen), van economische zaken (toe
ristische voorzieningen, 11.75 mil
joen) en dan is er tenslotte het mi
nisterie van cultuur enz., die als
grootste uitgave de incoret-post van
18 miljoen heeft. Incoret is de co
denaam voor „maatregelen voor de
openluchtrecreatie te algemenen nut
te". Er zijn ook nog kleinere post
jes. zoals voor boseigenaren die hun
bezit openstellen voor wandelaars
enz.
Het behoeft geen betoog, dat in
een dicht bevolkt land als het onze
enige voorzieningen op dit gebied
wel nodig zijn.
NIET ALLEEN
VOOR HET WESTEN
Nu is het eigenaardig dat als men
over deze dingen in deze omgeving
praat, men direct de mening hoort
verkondigen dat dit alles geldt voor
de recreatieve voorzieningen voor de
bevolking van de grote steden. Men
heeft wel eens gehoord van plannen
voor de bevolking van Rotterdam en
Utrecht, men heeft gelezen over de
Wadden-eilanden, die men droog
wil leggen voor recreatie, maar geen
mens, die iets zegt over recreatieve
mogelijkheden in deze contreien.
Men meent dat al dat geld naar het
Westen gaat. waar men zich zo lang
zamerhand wederzijds op de tenen
staat te trapen en ruimten geschapen
moeten worden om de mens. die vrij
heeft, mogelijkheid te geven tot rust
te komen of ontspanning te zoeken.
En men realiseert zich niet, dat b.v.
een deel der gelden gebruikt wordt
om het recreatieschap Peel en Maas,
waar we midden in leven, een plan
te laten opstellen om te komen tot
een betere ontsluiting van de Maas
oevers, juist ten behoeve van de re
creatie in deze contreien.
Men realiseert zich niet dat b.v.
Staatsbosbeheer bij de opbouw van
de nieuwe bossen in deze streken
niet het houtgewin meer voorop zet,
'maar de recreatie-mogelijkheden.
Dat de bouw van vakantiehuisjes
in het recreatieoord Vlakwater mo
gelijk wordt dank zij een bijdrage
van het Ministerie van Economische
Zaken juist in het kader van de re
creatie-voorzieningen in deze buurt,
daar heeft men overheen gelezen.
Men loopt nu eenmaal met het
idee dat de voor recreatie uitgetrok
ken gelden voornamelijk naar het
westen gaan en daarmee is de zaak
uit.
VREEMD IDEE
We mogen dan op een zonnige zo
merdag wel eens naar de Maas rij
den of fietsen, naar het Vlakwater
gaan of naar het nieuwe recreatie
oord in Sevenum, we lopen „ergens'
met het idee in ons achterhoofd, dat
voor de rust en recreatie-zoekende
mens hier in onze contreien niets te
beleven is. We hebben dan niet in
de gaten, dat er inderdaad op dt
terrein nog veel gebeuren moet,
maar dat van de andere kant bijv.
in Bergen een heel bungalowpark
verrezen is, met beslist geen goed
kope huisjes, waarin Duitsers uit het
Roergebied hun recreatie komen
zoeken. Zij schijnen in deze contreien
anders te denken over de ontspan
ningsmogelijkheden dan wij. Het Na
tionaal Oorlogsmuseum in Over loon
boekt ieder jaar duizenden bezoe
kers en het bungalowpark De Vers
aldaar is ieder jaar opnieuw volop
6CHOOLSTRAAT VENRAY
bezet. Die bezoekers en die vakantie
gangers denken er dus anders over
als wij. Onze eigen Venrayse cam
pings breiden ieder jaar uit en zelfs
in een verregende zomer als in het
afgelopen jaar stonden ze vol
Die mensen schijnen dus andere
ideeën over recreatie in deze streek
te hebben als wij
Nogmaals, die alles is nog maar 'n
begin. De mens van nu krijgt steeds
meer vrije tijd, krijgt steeds meer
mogelijkheden zich te verplaatsen,
heeft steeds meer behoeften aan rust
en ontsponning. En zoals wij zelf er
op uit trekken naar zee en Duits
land in, willen anderen naar de bos
sen, naar recreatie-oorden en cam
pings, daar waar ze te vinden zijn
en wat te bieden hebben.
We lopen met ideeën over recrea
tie en ontspanning rond die al totaal
achterhaald zijn door de nieuwe
vormen en nieuwe mogelijkheden.
En het erge is, dat juist de vakantie
en ontspanning een economische
factor van betekenis zijn geworden,
die we door een verouderde instel
ling teveel verwaarlozen. Ook al
omdat men meent dat dit iets speci
fieks is voor de winkelier, die zijn
spullen aan vakantiegangers kwijt
raakt of voor de hoteliers, waar die
mensen logeren, maar waar overi
gens niemand iets aan heeft
LANDBOUW
Het beste voorbeeld daarvan zijn
b.v. onze landbouwers. Als men met
hen over recreatie praat, dan hoor
je niet veel goeds.
Nog niet zo heel lang geleden wa
ren landbouw en recreatie twee be
grippen, die niets met elkaar te ma
ken hadden en die zelfs tegengesetld
aan elkaar waren. Voor de boer be
stond geen recreatie of ze moest be
staan in het bezoeken van een markt
ruiterfeest of vergadering, om de
kermis maar over te slaan. Vakantie
is nóg voor vele agrariërs een on
bereikbaar ideaal. Maar hij kreeg en
krijgt er wel op een andere manier
mee te doen.
Langs de Zeeuwse en Hollandse
kust en in bosrijke streken waren er
immers al lang vóór de oorlog boe
ren, die in de zomer kamers aan va
kantiegangers verhuurden.
Beschouwde men het aanvankelijk
het houden van vakantiegangers als
een wat minderwaardige bron van
inkomsten (men haalde immers tegen
betaling vreemdelingen in huis), dat
is nu wel veranderd. Er zijn in Zee
land boeren die aan de .vakantie-
houderij" meer geld overhouden dan
van de landbouw. De tijden zijn dus
veranderd.
We weten hoe indertijd bij het
opstellen van het ruilverkavelings
plan Lollebeek ook met de belangen
van de recreatie rekening werd ge
houden en hoe daar toen menig rob
bertje is gevochteriover wat bomen
hier en wat groen daar. Men meen
de dat zulks „flauwekul" was. Maar
men vergeet dat er een ontwikkeling
aan de gang is, die ieder jaar en
zeker in de toekomst grotere vor
men aan gaat nemen.
Het verblijf op een boerderij (en
zelfs op een tuinderij, maar daar
loopt men spoediger in de weg) is
voor de meeste stadsbewoners erg
aantrekkelijk, mits er ook nog wat
anders in de buurt is: een zwembad,
bos of heide, een recreatieoord. Plus
redelijke bus- of treinverbindingen.
Op het overgrote deel van onze
boerderijen treft men nu 's zomers
geen vakantiegangers aan, hoewel
daar stellig wat aan te verdienen
valt en er meestal ook wel ruimte
genoeg voor is. De boer is bang, dat
de vakantiegangers hem in de weg
zullen lopen, hem zullen hinderen
bij het werk of de boel zullen ver
nietigen. Maar moet dit zo blijven?
Het zou van groot belang zijn, als
dit vooroordeel wat minderde. Er
zijn thans in Nederland honderden
boerderijen waar veel stadsmensen
in de zomer verblijven en waar het
altijd goed gaat. Wanneer de boer de
baas blijft en ieder weet wat hij
doen en laten moet, gaat alles veel
al van een leien dakje.
In vele plaatsen zijn de WV's zeer
aktief en kan men als adspirant-
kamerverhuurder alle inlichtingen
krijgen die men wenst. Men kan
daar ook informeren wat de gang
bare prijzen zijn en op welk com
fort door de stedeling gerekend
wordt. Het kontakt tussen agrariër
en niet-agrariër is in sommige ge
vallen zeer boeiend.
Het was te wensen, dat men voor
deze vorm van recreatie ook hier
wat meer aandacht kreeg. Het zich
laten blakeren ln de zon en zich
bruin laten branden heeft, zo verze
keren de medici ons, voor volwasse
nen geen enkele betekenis. Een meer
aktieve vorm van vakantiebesteding
wordt reeds algemeen aanbevolen.
Dat hierbij de boerderij meer en
meer ingeschakeld kan worden staat
wel vast. Het kan voor vele agra
riërs een flinke vorm van bijver
dienste zijn, ook in deze streken.
MEER AKTIVITEIT
We hebben juist het voorbeeld
van de landbouw aangehaald, om
aan te tonen, dat er veel meer mo
gelijkheden zijn. dan zq op het eer
ste gezicht wel lijkt.
We staan hetzij nogmaals her
haald aan een begin. Een begin,
dat we maar moeilijk herkennen
kunnen, maar dat bij nuchter be
kijken er is. Kan dit nu verder uit
gebouwd worden.zodat ook de
ze streek zijn graantje meepikt yan
wat recreatie steeds guller rond gaat
strooien?
De oprichting van een recreatie
schap doet de overheid al voorop
gaan bij die uitbouw. Maar ze vraagt
van de andere kant ook een heel
wat positievere instelling t.o.v. dit
alles van iedereen. En aan dit laat
ste ontbreekt o.i. nog veel en veel te
veel. Men laat enkele mensen in een
VW rustig verder modderen met te
weinig geld en mogelijkheden en
men laat het aan de overheid over
om de zaak rond te krijgen. We kij
ken te veel achterom en te weinig
vooruit, waar in een steeds dichter
bevolkt land deze streek nog altijd
ruimte en rust bieden kan. Mits men
de mensen er op attent durft te ma
ken.
Wie autorijden wil leren,
moet het bij Jansen
proberen.
Tedderstraat 19 tel. 04780-1600"
BLADZIJDE 1966,
DIE WIJ HEBBEN VOL TE
SCHRIJVEN
Het nieuwe jaar ligt weer voor
ons, als een onbeschreven blad. Het
zal niet lang duren eer wij er de
letters op zetten, waardoor de in
houd en richting van dit jaar be
paald zullen worden. Laten wij ons
geen illusies maken. Zelfs al zou
den we vele dingen anders, zelfs
beter willen doen dan voorheen, we
moeten bedenken dat wij dezelfde
mens zijn op 31 december van het
afgelopen jaar en op 1 januari van
het huidige.
Lange bespiegelingen kunnen ons
niet veel baten: er wordt van ons
gevraagd, dat wij het boek van het
nieuwe jaar zullen volschrijven,
daar is geen ontkomen aan. Schrij
ven of verdwijnen, een middenweg
is er niet.
Onze enige keus ligt in hetgeen
wij zullen schrijven. Enerzijds wordt
dit, zoals we boven zeiden, bepaald
door onze persoonlijkheid, door onze
inzichten op het ogenblik, door onze
mogelijkheden en onze omstandig
heden. Een moeder blijft moeder,
ook in 1966, een schilder blijft
schilder. Wie opvliegend is. verliest
met de jaarwisseling zijn vuur niet
en de slome duikelaar wordt geen
hardloper als de sirenes het oude
jaar uitloeien.
Waarmede wij wèl het verhaal
van ons leven op de schone blad
zijden van het nieuwe jaar kunnen
bepalen, is o^e goede wil, ons stre
ven naar het goede.
Het mag in het afgelopen jaar al
reeds aardig gegaan zijn, de toe
komst geeft ons alle kans het beter
te doen. Het streven naar het betere,
in christelijke zin, hebben wij tijdens
de nachtmis van het afgelopen
Kerstfeest nog eens aangeprezen ge
zien als het levensideaal van de
christen. Wij dienen volgens de al
oude leer der apostelen te leven: ze
dig, rechtvaardig en godvruchtig.
Wie dat maar voor ogen houdt,
zal de nieuwe bladzijde van zijn le
vensboek goed beschrijven. Niet
zonder kladden en vergissingen,
Goddank niet. Maar wel gericht op
een ideaal. In het epistel van Kerst
mis immers heet dit: terwijl wij
met verlangen uitzien naar de za
ligheid. die wij verwachten bij het
weder-verschijnen van Christus.
Concilie of geen concilie, progres
sief of conservatief, die plicht en
dat levensdoel hebben we allemaal.
De eerste direkte termijn, die ons
gegeven is, bestaat in het goed vul
len van het jaar 1966.
KOPERBEMESTING VAN
ZAND-BOUWLAND
De resultaten van het grondonder
zoek op bouwland, die in september
j.l. door het Bedrijfslaboratorium
voor Grond en Gewasonderzoek zijn
gepubliceerd tonen aan, dat een
aanzienlijk percentage van de klei
en veen-bouwlandpercelen een vrij
lage kopertoestand heeft. Vooral de
tekorten aan koper op zand-bouw-
land blijken evenwel zeer groot te
zijn. Verschillende faktoren zijn
hiervoor verantwoordelijk.
De zandgronden zijn van nature
arm aan koper en het kopergehalte
van een groot gedeelte van deze
gronden is nog steeds niet door een
juiste bemesting op een voldoende
peil gebracht. Daarbij komt, dat
men door de aardappelen in plaats
van met koperhoudende fungiciden
meer met tinpreparaten en organi
sche fungiciden, zoals zineb en ma-
neb. te bespuiten, eveneens minder
koper in de grond brengt.
De veranderingen die 'het bouw
plan op de zandgronden ondergaat
maken het voor de boer echter te
meer noodzakelijk aan de bemesting
van Koperslakkenbloem aandacht te
besteden.
Veel rogge is vervangen door
gerst, dat aan de kopertoestand van
de grond hogere eisen stelt. Er wor
den meer gewassen in het bouwplan
opgenomen die een hoge pH vra
gen en men zal dus meer moeten
bekalken. Een eventueel koperge
brek zal hierbij sterker naar voren
komen. Met het stijgen van de pH
dient men dus de kopertoestand van
de grond, ook wanneer die voorheen
goed mocht zijn geweest, in orde te
brengen.